Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 593 146
  • 4 408

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Peltosen johtama IFK nimenomaan sen edellisenkin mestaruuden toi, joten hassu väite. Etenkin espoolaisen kirjoittamana, kun nimenomaan Espoon punaisessa hallissa tämän mestaruuden Peltonen IFK:lle toi.

Ai no mutta sithän tää oli hyvä veto!

Mielenkiinnolla seuraan miten Peltosen viisivuotinen episodi HIFKin peräsimessä tullaan muistamaan.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Mojo: Minun mielestä pätevä vamentaja, joka sopisi meidän jengin valkuksi hyvin. Nämä on näitä mielipiteitä, tämä on minun.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Villellä on Liigassa olevista valmentajista varmasti suurin imuri päällä mitä tulee pelaajistoon saamiseen jengiin. Pidän myös yksittäisenä hankintana onnistuneimpana Luke Martinia, joka avaa myös tilannetta ulkomaiden suuntaan. Puhkeaminen kukkaan Stadissa kasvattaa entisestään imurin tehoja ulkkareidenkin osalta. Lindbohm, Komarov ja Lehterä varmasti imua lisääviä.

Villen ja Tobiaksen kannalta tämä jatko on hyvä asia, mutta jos Villen aikana ei menestystä tule - saavat molemmat kyllä lähteä. Tobiaksen lähes kymmenvuotinen harjoittelu voidaan todeta tuloksettomaksi ja Villelle puolestaan mietinnän paikka tuloksettoman viiden kauden osalta, onko Suomessa näin avokätisen rahakirstun ja puitteiden osalta mitään jäljellä. Ulkomaat Saksa, Tsekki ja varovaisesti Sveitsi mihin en usko - jos kannua Stadissa ei tule.

Uskon vahvasti mahdollisen menestyksen myös avaavan Villelle maajoukkueen päävalmentajan paikan sopimuksen päätyttyä.

Jollain ihmeellisellä tavalla olen niin negatiivisuuden valtaama, että en oikein reagoinut tähän jatkoon mitenkään. Hyvä, huono vai siltä väliltä, jotain sellaista. Menestyksen odottelu muuttuu entistä stressittömämmäksi mitä enemmän aikaa kuluu mestaruudesta, tämä johtaa tietyllä tavalla sellaiseen horrokseen vaipumiseen. Sieltä horroksesta on nyt vähän havahduttu pelaajahankintojen seurauksena, mutta silti nimekkäänkään joukkueen edessä tämä(kään) kausi ei tunnu "the kaudelta".

Tsemiä Ville, luottoa löytyy 26 kevääseen saakka.
 

Forever#88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kuten monella, myös mun fiilikset on vähän ”no jaa”. Ei ole Peltonen mitään kovin erityistä esittänyt, vaikka ei osaamiseensa myöskään ala-arvoista ole.

Ihan vaan vaihtamisen ilosta ei pidä valmentajaa vaihtaa, koska se tuo tosi ison turbulenssin joukkueen sisälle (niin henkiselle kuin pelilliselle puolelle). Mun mielestä isoin tekijä harkinnassa on se, keitä muita olisi saatavilla ja kuinka todennäköisenä voidaan pitää, että muutoksen hyödyt ovat haittoja suuremmat (ja millä aikataululla tätä voidaan odottaa). Ihan merkityksetöntä ei ole sekään, että pelaajat viihtyy / arvostaa Peltosta, koska piirit on pienet ja seuraan pitää olla imua (IFK:n kohdella sitä tietysti on aina). Onneksi en ole näitä päättämässä!
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
piirit on pienet ja seuraan pitää olla imua (IFK:n kohdella sitä tietysti on aina).
Ei sitä imua kyllä aina ole ollut, esim. Raadon paluu ei ollut varsinaista kulta-aikaa. Porukkaahan kyllä tuli ja meni enemmän kuin hitaampi ehti edes huomata, mutta laadun kanssa oli sitten niin ja näin ja vielä enemmän noin.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Mulla on vähän sellainen neutraali fiilis, en tuuleta tästä diilistä, mutten myöskään
ole teilaamassa tätä pitkää jatkodiiliä. Nämä asiat on tietenkin lyötävä lukkoon jo
nyt, ei voi odottaa kevättä ja peilata tuloksia vasta silloin.

Nyt ei ainakaan voi puhua lyhytnäköisyydestä, kaikki muistaa varmaan sen valmentajarumban
mikä meillä aikoinaan oli, parhaimmillaan 2 päävalmentajaa kaudessa, juopot viiksivallut
sun muut hauskuudet.

Yksi mikä tulee mieleen on valmennustiimi, tuleeko uusia apukoutseja ? Kibelle soisi ainakin
enemmän roolia ja näkyvyyttä, mä olen aina ihmetellyt mikä mies Tilkanen on , ja minkä tason
osaaminen sillä on tuohon hommaan ?
 
Viimeksi muokattu:

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Se tässä on positiivista, että myös Ville Peltonen voi kehittyä valmentajana. Miksei aina ihan huippuvalmentajaksi asti.

Pari viime kautta eivät ole olleet yhtä parin kuukauden pätkää lukuunottamatta huippuvalmentajan työnäytteitä. IFK:ssa pitäisi aina olla huippuvalmentaja.


Itse olen vieläpä niin vaativa maksava asiakas, että haluaisin viihtyä niin hallilla kuin kotisohvalla. Aika on jo selvästi kullanut monella muistoja, mutta kyllähän tekeminen on ollut parin kauden ajan lähinnä Hanlonimaista virkamieslätkää. Toivottovasti tämä muuttuu.

Kuluvassa kaudessa ja nykysijoituksessa on paljon lumousta. Joistain matseista IFK ei olisi ansainnut yhtään mitään. Aika näyttää taas, että mihin suuntaan lähtee. Menestystä tietysti aina toivotaan, vaikka siihen ei ainakaan nyky-Villen kanssa uskokkaan. Villelle jos jollekkin sitä IFK:n ruorissa toivoo, romanttinen ajatus ja haavekuva.

Toivottovasti olen negailuineni ja havaintoineni erittäin väärässä.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitkä on ne valmennukselliset puutteet? Fakta on se, että Peltonen pärjää Stadin valoissa. Nämä muut todennäköisesti ei.

Varmasti Ville laski palkkaansa juuri, että sai jatkon tehtyä. Suosittelen korkin kiinni laittamista.
Vastaan kysymysellä... Mitkä ovat ne valmennukselliset vahvuudet? Kun lukee tätä ketjua niin aina ei ole mennyt ihan näin hyvin kuin juuri nyt. Tässä tilassa on käyty viime alkutalvestakin, mutta on käyty myös aika syvällä pohjalla. En osaa sanoa ketä tilalle olisi tarjolla ja siksi Ville on hyvä vaihtoehto. Kuten pelaajapuolella niin haluan, että valmentaja puolella käytetään myös malttia palkkapolitiikassa.
Mikä muu jengi Suomessa maksaisi Villelle mottipäistä palkkaa? Kannattaa katsoa hieman Nordiksen ikkunoista kauemmas ja kuunnella mitä muiden jengien fanit huutelee Villestä.
Ja en osaa yksilöidä puutteita, kun en tiedä tarkkaa työnjakoa valmennuksessa, mutta pakkohan niitä on olla, kun suorittaminen on ailahdellut niin paljon matkan varrella. Siihen on toki loukkaantumiset yms. syyt myös vaikuttamassa, mutta kuten moni muukin on kysellyt aikanaan Villen pelikirjan perään tai sen puuttumattomuuden.
Ei mielestäni ansaitse mottipäistä palkkaa, mutta 150k on Suomen tasolla kuitenkin kova palkka ja kaikkien kannalta low risk vaihtoehto... Mottipäisellä itse kokeilisin etsiä valmentajan, jolla on olemassa meriittejä.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Vastaan kysymysellä... Mitkä ovat ne valmennukselliset vahvuudet? Kun lukee tätä ketjua niin aina ei ole mennyt ihan näin hyvin kuin juuri nyt. Tässä tilassa on käyty viime alkutalvestakin, mutta on käyty myös aika syvällä pohjalla. En osaa sanoa ketä tilalle olisi tarjolla ja siksi Ville on hyvä vaihtoehto. Kuten pelaajapuolella niin haluan, että valmentaja puolella käytetään myös malttia palkkapolitiikassa.
Mikä muu jengi Suomessa maksaisi Villelle mottipäistä palkkaa? Kannattaa katsoa hieman Nordiksen ikkunoista kauemmas ja kuunnella mitä muiden jengien fanit huutelee Villestä.
Ja en osaa yksilöidä puutteita, kun en tiedä tarkkaa työnjakoa valmennuksessa, mutta pakkohan niitä on olla, kun suorittaminen on ailahdellut niin paljon matkan varrella. Siihen on toki loukkaantumiset yms. syyt myös vaikuttamassa, mutta kuten moni muukin on kysellyt aikanaan Villen pelikirjan perään tai sen puuttumattomuuden.
Ei mielestäni ansaitse mottipäistä palkkaa, mutta 150k on Suomen tasolla kuitenkin kova palkka ja kaikkien kannalta low risk vaihtoehto... Mottipäisellä itse kokeilisin etsiä valmentajan, jolla on olemassa meriittejä.

Onko mahdollista, että Peltonen tutkii ja haluaa kehittää asioita omassa tekemisessään? Ei Peltonen ole mikään yhteistyö jääkiekon mannekiini, mutta nopeasti on ymmärtänyt ettei Sveitsi lätkällä liigassa pärjää. Peltonen on muuttanut pelikirjaansa aktiiviseen kiekkokontrolliin. Siis tavoite on ollut varmasti koko ajan tämä, mutta se vaatii huomattavaa kiekonpito taitoa mitä ei joukkueessa aikaisemmin ole ollut. Tiedetään, että Peltonen on hallilla aina ensimmäisen ja lähtee viimeisenä joka kertoo sitoutumisesta.

Näille Virroille ja Kiville IFK pesti itsessään olisi saavutus miksi en usko, että siinä tehtävässä menestyisi. En näe, että nämä toisi mitään mullistavaa versus nyky IFK.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei sitä imua kyllä aina ole ollut, esim. Raadon paluu ei ollut varsinaista kulta-aikaa. Porukkaahan kyllä tuli ja meni enemmän kuin hitaampi ehti edes huomata, mutta laadun kanssa oli sitten niin ja näin ja vielä enemmän noin.

Se tässä on positiivista, että myös Ville Peltonen voi kehittyä valmentajana. Miksei aina ihan huippuvalmentajaksi asti.

Pari viime kautta eivät ole olleet yhtä parin kuukauden pätkää lukuunottamatta huippuvalmentajan työnäytteitä. IFK:ssa pitäisi aina olla huippuvalmentaja.


Itse olen vieläpä niin vaativa maksava asiakas, että haluaisin viihtyä niin hallilla kuin kotisohvalla. Aika on jo selvästi kullanut monella muistoja, mutta kyllähän tekeminen on ollut parin kauden ajan lähinnä Hanlonimaista virkamieslätkää. Toivottovasti tämä muuttuu.

Kuluvassa kaudessa ja nykysijoituksessa on paljon lumousta. Joistain matseista IFK ei olisi ansainnut yhtään mitään. Aika näyttää taas, että mihin suuntaan lähtee. Menestystä tietysti aina toivotaan, vaikka siihen ei ainakaan nyky-Villen kanssa uskokkaan. Villelle jos jollekkin sitä IFK:n ruorissa toivoo, romanttinen ajatus ja haavekuva.

Toivottovasti olen negailuineni ja havaintoineni erittäin väärässä.
Mun mielestä sillon kun Peltosen peli toimii, niin se on ihan viihdyttävää. Maalipaikkoja useimmiten saadaan aikaseksi ja kiekkoa hyökkäyksessä pidettyä. Omistakin tullaan ylös ihan reippaasti. Sillon kun VP:n peli ei toimi kovin hyvin, niin ne ongelmat ovat lähinnä puolustuspäässä. Se panikointi ja perässä juokseminen, kun vastustajalla pidempiä hyökkäyksiä, niin sellasiin ongelmiin on syytä pureutua, eli sellanen sanoisinko vittumainen ja kylmähermoinen omanpään toiminta yhdistettynä hyvää veskariin on ihan ehdoton lähtökohta isojen asioiden voittamisessa. Tapolan Tappara oli ikävä joukkue vastustajille varsinkin poffeissa. Vaikea tehdä maaleja heille, ja hyvin saivat 1.sektoreilta vastustajat tehokkaasti pois. Perässäjuoksemisen vastakohta suorastaan, ja Heljanko hoiti "loput".

Eli tuon aavistuksen kliseisen PAPP-pelin sanoisin suurimmaksi kehityskohdaksi vielä Peltosen 3.vuonna. Mutta kyllä siinäkin on eteenpäin menty sentään, ja av+ veskaripeli on parempaa kun viimevuoden syksyllä. On kyllä laadukkaampi materiaalikin nyt onneksi.
 
Viimeksi muokattu:

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko mahdollista, että Peltonen tutkii ja haluaa kehittää asioita omassa tekemisessään? Ei Peltonen ole mikään yhteistyö jääkiekon mannekiini, mutta nopeasti on ymmärtänyt ettei Sveitsi lätkällä liigassa pärjää. Peltonen on muuttanut pelikirjaansa aktiiviseen kiekkokontrolliin. Siis tavoite on ollut varmasti koko ajan tämä, mutta se vaatii huomattavaa kiekonpito taitoa mitä ei joukkueessa aikaisemmin ole ollut. Tiedetään, että Peltonen on hallilla aina ensimmäisen ja lähtee viimeisenä joka kertoo sitoutumisesta.

Näille Virroille ja Kiville IFK pesti itsessään olisi saavutus miksi en usko, että siinä tehtävässä menestyisi. En näe, että nämä toisi mitään mullistavaa versus nyky IFK.
On mahdollista ja hyvin todennäköistä, mutta sekään ei ole takuu onnistumisesta. Tuosta olen aina tykännyt muutenkin, että tekee juurikin paljon duunia ja yrittää ja antaa myös IFK miehenä kasvot. Esimerkkinä juuri tuo ekana/vikana hallilla usein. Näyttää välittämisestä myös. Virta tai vielä vähemmän Kivi ei ole sen mottipäisen arvoinen... ja hyvä valmentaja pärjää hieman huonommallakin materiaalilla.
Ja ei minulla ole jos mitään jatkoa vastaan, mutta toivotaan että keväällä on näyttöjä tiskissä edes finaalipaikan muodossa. Fiilis aika sama mikä monella muulla täällä eli HMV vaikka tämän pitäisi herättää enemmän tunteita suuntaan tai toiseen....
 

Forever#88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Se tässä on positiivista, että myös Ville Peltonen voi kehittyä valmentajana. - -

Kuluvassa kaudessa ja nykysijoituksessa on paljon lumousta. Joistain matseista IFK ei olisi ansainnut yhtään mitään. - -
Nämä on just hyviä huomioita eivätkä mitenkään osoita sinua negapetteriksi!

Tohon ansaitsemis-teemaan jatkan vielä, että sama koskee jokaista joukkuetta. Esimerkiksi Tappara on ehdottomasti saanut tällä kaudella montakin pistettä peleistä, joista se ei olisi ansainnut mitään. Sattumalla on yksittäisessä pelissä valtavan iso merkitys. Fiksu hoksaa, että sama koskee paitsi omaa suosikkiseuraa, myös muita joukkueita.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse olen vieläpä niin vaativa maksava asiakas, että haluaisin viihtyä niin hallilla kuin kotisohvalla. Aika on jo selvästi kullanut monella muistoja, mutta kyllähän tekeminen on ollut parin kauden ajan lähinnä Hanlonimaista virkamieslätkää. Toivottovasti tämä muuttuu.

Kuluvassa kaudessa ja nykysijoituksessa on paljon lumousta. Joistain matseista IFK ei olisi ansainnut yhtään mitään. Aika näyttää taas, että mihin suuntaan lähtee. Menestystä tietysti aina toivotaan, vaikka siihen ei ainakaan nyky-Villen kanssa uskokkaan. Villelle jos jollekkin sitä IFK:n ruorissa toivoo, romanttinen ajatus ja haavekuva.

Toivottovasti olen negailuineni ja havaintoineni erittäin väärässä.

Mä oon samaa mieltä, että aika monta matsia on menny hallilla haukotellessa, mutta on siellä myös ollu hyvää. Oon Peltosen jatkon kanssa kyllä aika fiftysixty. Mennään nyt tällä ja toivotaan mestaruutta ja finaalipaikkoja. Ne voi kyllä tulla.

Mutta sitä mä en snaijaa, että sanotaan, ettei voittoa tai pisteitä ansaita? Toihan nyt on kaikkein oudoin spekulaatio. Eiks me siis voitettu niitä pelejä? Tolla logiikalla voisi sanoa, että me oltaisiin ansaittu voittaa Tappara kauden avauksessa ja niille kuuluisi kolme pistettä vähemmän ja meille kolme pinnaa enemmän. Välillä veska voittaa pelit, välillä maalinteko. Tällä kaudella ollaan musta hävitty pelejä surkean maalinteon ja heikompaan hyökkäyspeliin kuin materiaali antaa odottaa. Aika monen pelin olisi voinut tappaa jo ennen kuin vastustaja tasoittaa ilman veskaa. Me ei ansaittu niitä pisteitä. Mutta ansaittiin muut.

Me ollaan nyt kakkosia ja kyl se on ihan ansaittu. Ei siellä ole kukaan sijoilta 3-15 pelannut paremmin kaikkia pelejään kuin me.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
En ole missään nimessä tyytyväinen Peltosen aikana näkeemäni jääkiekkoon. Ne hyvät jaksot tuntuvat enemmän "suonenvedoilta" ja yksilöiden onnistumisilta, kun siltä että joukkue on saatu yhdessä suorittamaan jotain toimivaa pelitapaa. Aivan liikaa sitten näiden "suonenvetojen" jälkeen ja välissä on nähty sitä totaalista kurapaskaa, minkä katsomisesta HIFKin pitäisi maksaa minulle, eikä toisinpäin.

Siitä huolimatta, ei nyt mitään kovin suuria tunteita herätä tämä Peltosen jatko.
Olen toivonut siihen muutosta monta kertaa, mutta kuitenkin samalla ajattelen, että ei se helpostikaan vaihtamalla parane. Ja toisaalta jatkuvuus on hyvästä. Kaikenlaista on kokeiltu ja mitään "takuuvarmoja" menestysvalmentajia ei ole olemassakaan.

Sen vaan sanon, että tämän kauden HIFK on paperilla niin käsittämättömän kova jengi tähän liigaan, että ilman 60% pelaajien loukkaantumista loppukaudeksi, pitäisi mestaruus tulla, vaikka valmentajana olisi Buli-ukko.
(ja ehkä juuri silloin ja sen takia)
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sen vaan sanon, että tämän kauden HIFK on paperilla niin käsittämättömän kova jengi tähän liigaan, että ilman 60% pelaajien loukkaantumista loppukaudeksi, pitäisi mestaruus tulla, vaikka valmentajana olisi Buli-ukko.
(ja ehkä juuri silloin ja sen takia)

On Ilvekselläkin aika saatanan kova nippu ja siellä toi alakerta nyt tän uuden jäbän kanssa sarjan paras.

Ja Tapparalla kova nippu sekä sarjan paras maalivahti, joka voittaa playoff-sarjoja.

Jos kannu himaan tulee, niin ei se helpolla tule.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Se tässä on positiivista, että myös Ville Peltonen voi kehittyä valmentajana. Miksei aina ihan huippuvalmentajaksi asti.

Pari viime kautta eivät ole olleet yhtä parin kuukauden pätkää lukuunottamatta huippuvalmentajan työnäytteitä. IFK:ssa pitäisi aina olla huippuvalmentaja.


Itse olen vieläpä niin vaativa maksava asiakas, että haluaisin viihtyä niin hallilla kuin kotisohvalla. Aika on jo selvästi kullanut monella muistoja, mutta kyllähän tekeminen on ollut parin kauden ajan lähinnä Hanlonimaista virkamieslätkää. Toivottovasti tämä muuttuu.

Kuluvassa kaudessa ja nykysijoituksessa on paljon lumousta. Joistain matseista IFK ei olisi ansainnut yhtään mitään. Aika näyttää taas, että mihin suuntaan lähtee. Menestystä tietysti aina toivotaan, vaikka siihen ei ainakaan nyky-Villen kanssa uskokkaan. Villelle jos jollekkin sitä IFK:n ruorissa toivoo, romanttinen ajatus ja haavekuva.

Jos ansaitsemista katsotaan, niin Tappara se vasta ei ole ansainnut mitään.

Samalla IFK:lla on pelejä missä on ollut vastustajaa edellä reilusti, mutta tyhjistäkään ei osuta ja rankkareilla turpaan. Ei se ihan niin mene, että vain ne ns. "ansaitsemattomat" voitot lasketaan, mutta "ansaitsemattomia" tappioita ei.

Nykysijoitus kuvaa aika hyvin tasoa kokonaisuudessaan. Ylivoima yski alussa ja ykkösveskari ei ole ollut liigan kärkipään tasolla. Nyt ylivoima on kelvollista ja jos Taponen alkaa suorittamaan tasaisesti, niin IFK keikkuu samoilla sijoilla jatkossakin.

Toki se loukkaantumissuma on juuri kohta käsillä ja se tuo tietenkin tappioita.

Peltosen palkkakritiikin ymmärrän. On todella kallis valmentaja siihen nähden, ettei isompia meriitejä ainakaan vielä ole.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Itse asiassa Villen saavutukset IFK:ssa ovat parempia, kuin Klyyvarin tässä vaiheessa kolmenvuoden sopimusta. KJ:n IFK oli kahdella ensimmäisellä kaudella 9. ja 5., eikä se pystynyt voittamaan yhtäkään playoff sarjaa. Peltosen sijoitukset ovat 5. ja 4., eli jos tässä nyt mestaruus tulisi niin Peltonen olisi ylittänyt KJ:n track recordin IFK:ssa.

Hyvin tiesin nuo Nokan aikaisemmat sijoitukset mutta viittasin lähinnä tuohon kolmanteen vuoteen. Mutta kyllä kolmen vuoden saldo olisi juuri kuten sanot. Nokalta erityisesti se toinen kausi oli iso pettymys.

Ensimmäisellä kaudella jäi säälipleijareihin, mutta totta että toisen kauden keväällä oli odotukset korkealla ja mahalaskuun se päättyi.

Se Kojon toisen kauden pettymys oli itse asiassa vielä tuota pykälää huonompi, sillä IFK tippui puolivälierissä sijalta 4., mutta edeltä tippui myös puolivälierissä Lukko sijalta 3., joten loppusijoitus oli täten 6. eikä 5.

Nuo pudotuspelit olivat eriskummalliset. TPS nousi mestariksi sijalta 6. tiputtamalla runkosarjan kolmosen (Lukko) ja ykkösen (JYP), ja HPK nousi hopealle sijalta 5. tiputtamalla runkosarjan nelosen (HIFK) ja kakkosen (KalPa). Tuollaista altavastaajien finaalia ei muistaakseni oltu nähty ennen eikä varmasti tulla näkemään jälkeen, joskin yksittäisiä suonenvetoja on nähty HPK:lta, Ässiltä, K-Espoolta/Bluesilta, TPS:ltä ja Pelicansilta ja tullaan varmaan näkemään jatkossakin. Mutta se että kaikki top4 tippuivat ulos finaalista oli ennennäkemätöntä ja olisi tarjonnut myös IFK:lle hyvät eväät menestykseen kunhan sen ensimmäisen esteen olisi saanut kammettua.

TPS:lle tuon epätodennäköisen mestaruuden toi Kai "eihän se voi olla väärä vaihto kun ei se koskenut edes kiekkoon" Suikkanen, jonka tietämyksen taso jääkiekon säännöistä, etenkin väärän vaihdon osalta, paljastui kuusi vuotta myöhemmin suorassa lähetyksessä 23.4.2016 (tuota viidettä finaalia Suikkasen kommentoimana ei enää löydy youtubesta, koko häpeätahra on ikäänkuin pyyhitty pois historiankirjoista).

Ville Peltonen ei ollut pelaajana mukana kokemassa kumpaakaan näistä karvaista tappioista, vaan hänen viimeiset pelivuodet IFK:ssa ajoittuvat juuri niiden väliin, joskin hän toimi junnujen valmennuspäällikkönä 2016. Mutta toivottavasti Peltonen on kummatkin pettymykset analysoinut tarkasti ja oppinut niistä mitä on opittavissa. Mestaruus ei ollut kovin kaukana kumpanakaan kertana, etenkään 2016 joka pitkälti kulminoitui tuohon viidennen pelin ratkaisseeseen tuomarivirheeseen, muttei myöskään noiden eriskummallisten underdog-pudotuspelien osalta, jossa kaaduttiin hopeajoukkueelle. Tuosta 2010 pettymyksestä on itse asiassa enemmän opittavaa Salmelaiselle: Aina täytyy olla huippumaalivahti, ja pelkkä taito hyökkäyksessä ei riitä vaan täytyy olla myös tuloskentissä myös "Villepeltonen", jolla taidon lisäksi tahtoa. Tämän kauden joukkue onkin rakennettu hyvin, siellä on vaadittavat palikat. Jäljelle jää Peltosen vastuuksi reagoida pudotuspelisarjan ja pelien sisällä riittävän hyvin.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Pitää nyt tähän ottaa Kari Jalosen lainaus vuodelta 2020 antamaan perspektiiviä siihen, että mikään ei ole taattua on siellä penkin takana on.

Tässä lainaus:

Menestysresepti​

Jalonen jos kuka tietää pelkästään omasta kokemuksesta, mihin menestys niin pelaajana kuin valmentajanakin perustuu.

– Tarvitaan 10 prosenttia onnea, 20 prosenttia että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja 70 prosenttia kovaa työtä, juuri kovaan työhön mieltynyt KJ toteaa.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Villestä valmentajana en vieläkään oikein ota selkoa että onko lintu vai kala, mutta siitä huolimatta (ja etenkin jos valmentaja-markkinat kuivat) niin pidän jatkuvuuden ajatuksesta. Nyt voi olla juuri se oikea hetki IFK:nkin panostaa siihen ikuisen valmentajaruletin sijaan.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Villestä valmentajana en vieläkään oikein ota selkoa että onko lintu vai kala, mutta siitä huolimatta (ja etenkin jos valmentaja-markkinat kuivat) niin pidän jatkuvuuden ajatuksesta. Nyt voi olla juuri se oikea hetki IFK:nkin panostaa siihen ikuisen valmentajaruletin sijaan.

Millä Tappara rakensi dynastiansa? Juuri sillä jatkuvuudella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiintoista lukea erilaisia näkökulmia siitä, kuka on huippuvalmentaja. Monelle merkki huippuvalmentajuudesta on yksinkertaisesti mestaruuden voittaminen valmentajana. Ja siihen riittää yksikin mestaruus. Esimerkkeinä nyt vaikkapa Pekka Virta ja Karri Kivi. Kummallakin on yksi mestaruus. Toki joukosta löytyy apuvalmentajuutta, junnusarjoja ja maajoukkuevalmennusta, mutta silti yksi mestaruus on mun mielestäni kevyt suoritus kolmatta vuosikymmentä vetäville ammattikoutseille, kun kaikki muu on ollut pääasiassa nönnönnöö-osaston suorittamista. Huomionarvoista on myös se, että kumpikaan em. koutseista ei valmenna juuri nyt missään. Ja esim. Kivelle tämä on nyt kolmas kerta alle kymmeneen vuoteen, kun hän on ilman valmennuspestiä kauden alkaessa. Tällä kaudella paikka voi toki vielä löytyä, mutta se ei poista sitä faktaa, että Kivi on ollut kokonaan valmentamatta kaudet 2015-16 ja 2020-21. Voisi kuvitella, että huippuvalmentajilla olisi useita tarjouksia pöydällä ja he saisivat itse valita, missä valmentavat. Joten kysymys kuuluu, miksi huippuvalmentaja ei valmenna missään? Oikea vastaus ei näissä tapauksissa ole se, että haluavat päivittää pelikirjaansa ja ottaa happea. Mikä sekin voi joskus olla erinomainen syy.

Mulle on hyvin vierasta jo etukäteen ilmoittaa, että jos HIFK ei voita mestaruutta, valmentaja pitää kenkiä. Tai UJ. Ja vaikka molemmat. Ymmärrän erinomaisesti, että mestaruus on ihan oikea konkreettinen tavoite, mutta tiedostan myös, että on todella paljon asioita, jotka eivät ole valmennuksesta tai joukkueen kokoamisestakaan kiinni. Ollenkaan. Meidän, jos keiden pitäisi tietää, mitä kaikkea kauteen mahtuu ja joukkue paperilla ei ole yhtä kuin joukkue kentällä. Esim. moni pitää viime kevättä Peltosen epäonnistumisena, kun ei kyetty voittamaan Tapparaa välierissä. Mulle taas viime kevät on hyvin neutraali. En voi sanoa Peltosen tiimeineen erityisesti onnistuneen, mutta en myöskään epäonnistuneen. Viime kauden Tappara oli yksi parhaista jengeistä Liigassa todella pitkään aikaan ja sen joukkueen kaataminen olisi vaatinut HIFK:lta todellista nappisuoritusta. HIFK oli joka tapauksessa haastaja siinä sarjassa, joten mikä epäonnistuminen se nyt eli, ettei haastaja pystynyt siipirikkoisena kaatamaan ennakkosuosikkia? Se on sitten toinen kysymys, miksi HIFK oli haastaja, mutta Tapparalla oli all in ja joukkueeseenkin käytettiin yli miljoona euroa enemmän kuin mitä HIFK käytti.

Peltosen eka kausi taas oli tuloksellisesti paska, mutta kun mietitään silloisia olosuhteita, mistä pleijareihin lähdettiin ja hävittiin seiskapelissä TPS:lle, joka meni aina finaaleihin asti, vaikea sitä on valmennuksen tai varsinaisesti pelaajienkaan piikkiin laittaa. Ja myös silloin oli sairastelua. Kuten Pikkaraisen vikallakin kaudella. Yhdestä TPS-sarjan pelistä puuttuivat Jere Innala ja hyvin pelannut Roni Hirvonen, joukkueen kärkipakki perseili itsensä pelikieltoon ja puolustus oli jo valmiiksi ohuella ja joukkueen heikoin lenkki, puolustuksen isäntä Motin (ja lähes koko kauden jalkavammasta kärsinyt Lyytinen) sairastui koronaan juuri pleijareiden kynnyksellä, KHL:stä hankittu loppukauden vahvistus Teemu Turunen olikin vain varjo entisestään sekä sokerina pohjalla: joukkueen päävalmentaja Peltonen oli kuusi ensimmäistä peliä koronan kourissa itsekin ja erossa joukkueesta. Seiskapeliin saatiin sitten Motin takaisin vain lentääkseen puhtaasta taklauksesta ulos ja tämän jäähyn aikana TPS teki ottelun voittomaalin. Peltonen teki toki paluun penkin taakse, mutta jokainen voi mennä katsomaan hänen ulkoista habitustaan tuolloin ja huomata, että hän oli vain varjo omasta itsestään. Kyllä se vain vaikuttaa, että päävalmentaja joutuu jäämään pois kauden tärkeimmillä hetkillä ja työnjako joudutaan tekemään uusiksi. Henkisestä vaikutuksesta puhumattakaan. Totta kai lopputulos oli pettymys, samoin yksittäisten ottelujen tulokset, mutta ihmettelen, miten kukaan voi kaataa lopputulosta juuri Peltosen ammattitaidottomuuden niskaan, kun hän oli 6/7 peleistä pois paikalta?

Tällaisten tekijöiden vuoksi mä en voi etukäteen vain ilmoittaa, että jos mestaruutta ei tule, UJ, valmennus ja pelaajat ovat kaikki epäonnistuneet. Mulle syksyllä kauteen lähdettäessä välierät ovat aina minimitavoite. HIFK:lla on aina niin kovat niput, että näin voi yleistää. Tavoitteena on tietenkin aina mestaruus. Kauden aikana on kuitenkin niin paljon erilaisia vaiheita, tapahtumia, loukkaantumisia ja muuta, että lopulta peli kertoo, koenko kauden lopulta epäonnistuneeksi/pettymykseksi vai minimitason saavutetuksi. Ja luonnollisesti se, ettei mestaruutta taaskaan voitettu, on aina pettymys, mutta se, pitääkö pettymyksillä on radikaaleja jälkiseuraamuksia, on eri asia. On todella eri asia tippua välierissä haastajana kuin ennakkosuosikkina. On todella eri asia pelata parhailla pelaajilla kuin raapia joka peliin puolikuntoisia toipilaita ja peluuttaa lähtökohtaisesti kolmoskentän pelaajia liian isossa roolissa (tämä siis vain esimerkkinä) ja odottaa heiltä pakko-onnistumisia. Saa ne kolmosketjun pelaajatkin liekittää ja ratkaista, kuten viime keväänä Kaskimäki ja Teissala, mutta silti niiden ykköskorin pelaajien pitäisi olla niitä, jotka pelit ratkaisee. Joskus eivät siihen vain pysty, joskus eivät ole edes kokoonpanossa.

Kaikki muistaa kevään 2016 finaaleissa Tapparan paitsiomaalin ja sen merkityksen koko sarjalle. Eikä kukaan ole koskaan väittänyt täällä, että Törmänen olisi epäonnistunut. Kausi päättyi pettymyksen kyyneliin, mutta eipä sitä sarjaa kukaan HIFK:n epäonnistumisena muistele. Kaikki muistavat Tapparan kuusi pelaajaa jäällä ja Japa Levosen törkeän tuomarivirheen. Mutta rehellisesti sanottuna, ei sekään sarja siihen maaliin kaatunut. Vaikutuksensa sillä oli aivan varmasti, eikä tuollaisia ratkaisuja saisi ikinä tapahtua, mutta ei se silti yksinomaan sarjaa ratkaissut.

Kuten olen monta kertaa aiemminkin sanonut, mun kaikkein hartain toive olisi se, että HIFK pääsisi parhaalla mahdollisella kokoonpanollaan pelaamaan keväisin. Se on paljon pyydetty, varsinkin, kun katsotaan viime kausien tilanteita. Tiedostan, että ei siellä kovinkaan moni pelaaja täysin ehjänä keväisin pelaa, mutta oltaisiin nyt edes lähtökohtaisesti samalla viivalla vaivojen ja sairastelujen ja poissaolojen kanssa kuin pahimmat kilpailijat. Ja sitten, kun näin joskus tapahtuu, en minäkään näe syytä jossitella.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tällä nyt mennään sitten oli hyvä ratkaisu tai ei, sen aika sitten näyttänee kannattiko.

Mitä tulee täällä spekuloituun Villen maajoukkue pestiin, niin täytyy näyttöjen kovin mennä toiseen suuntaan, sillä noissa ympyröissä ei ole aikaa opetella pelitapaa tai muutakaan, vaan se pitää olla rangassa päivästä yksi. Tästä syystä monikaan ei sovellu maajoukkueeseen, ja näillä näyttöin kyllä yllättyisin jos Ville sinne päätyisi muutoin kuin että on Ville.

Nokankaan maajoukkuepestit ei mitään lentoa ole ollut, vaikka seuravalmentajana näyttöjä onkin ollut.

Huippuvalmentaja terminä on hankala, sillä kai jokaisesta "huipulla" valmentavaa voidaan tietyllä tapaa nimittää huippuvalmentajiksi. Menestyminen toki mestaruuksien muodossa tuo enemmän ilmaa tämän määreen alle, mutta ei kai sekään tosiaan yksin riitä, jos uralla esim yksi mestaruus kohdalle osuu.

Villessä itseä syö eniten jääräpäisyys, sekä se että peli tuntuu olevan enemmän tai vähemmän sekaisin joka kauden aluksi, ja usein vielä näemmä pitkälle syksyyn, eikä aina ihan täysin pääse perille mitä hittoa siellä oikeastaan halutaan, sillä sen verran mystisesti tekeminen kentällä koko ajan tuntuu vaihtuvan.
Lisäksi en ole vielä kertaakaan huomannut Villen saavan joukkueistaan irti parasta mahdollista, vaan joukkueensa tuntuvat enemmänkin aina alisuorittavan tasoonsa nähden.

Mutta kuten todettu. Nyt on päätetty että Villeä parempaa ei olekaan, ja sillä sitten mennään. Pidätän kuitenkin jälleen oikeuden tarjota kenkää silloin kun peli vaikutta paskalta ja joukkue selkeästi alisuorittaa. Tälläkään kaudella ei joukkue pisteistäkään huolimatta ole ainakaan ylisuorittanut, joten parantamista on.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös