Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 203 126
  • 2 049

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Just tasan näin. Niinkuin uskonnoissa yleensäkään perusteita ei tarvita ja tämän keskustelun jätän sitten tähän kun uskovaisten kanssa on turha väitellä. Edelleen hyväksyn pragmaattisen vegaaniuden, oli se itsestä lähtevää (voin paremmin), eettisin perustein (eläinten tappaminen ja kasvattaminen tapettavaksi on väärin) tai ympäristöperustein tai kaikista näistä syistä yhdessä.
Et tajua ilmeisesti liivatteen ja eläimien yhteyttä. Osta internettiisi google.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä kukin meistä sitten valitseekaan, niin se on jokaisen oma asia kunhan toimitaan lainpuitteissa. Minun valintani ovat minun valintojani, eivätkä ne ole sen parempia tai huonompia kuin muiden valinnat. Valinnoista voi keskustella, mutta omien valintojen tuputtaminen muille mukamas parempina voidaan minusta sivuuttaa tyystin. Jos joku haluaa keskittyä alle 100 km säteellä tuotettuun/kasvatettuun vegaaniruokaan, niin se on hänen valintansa ja toivottavasti hän on valintaansa tyytyväinen. Vaikka voin joskus syödä aterian, mikä koostuu tuollaisen valinnan raaka-aineista, niin se ei tarkoita että minua kiinnostaisi alkaa kikkailemaan koko elämääni tuollaisen asian kanssa. Vastaavasti en ala joka aterialla syömään suuria määriä lihaa, vaikka joku toinen olisi kuinka tyytyväinen sellaiseen valintaansa. Siltä voi vasta ketjun otsikon kysymykseen, että löytyy ymmärrystä muiden valinnoille joskin en koe minun tarvitsevan antaa ymmärrystä muille. Minä huolehdin omistani ja muut omistaan.

Tälle mielipiteelle vahva sama. Tämän asenteen voi ottaa myös laajemmaksi filosofiaksi ja ulottaa sen koskemaan mm. uskontoja ja erilaisia sukupuolisia enemmistöjä sekä vähemmistöjä.

Juustokakkua hyvin läheisesti muistuttavaa - ja hyvältä maistuvaa - leivonnaista voi valmistaa täysin vegaanisesti, ilman eläinperäistä juustoa, kun korvaa liivatteen esim. agar-agarilla.

HC-vegaanit eivät muuten käytä edes hunajaa, liivatteesta nyt puhumattakaan.
 

Tuamas

Jäsen
Ei alkuun tarvittukaan kuin yhtä supertorjunta-ainetta, jota kasvi oli geneettisesti muokattu kestämään. Sittemmin syöpäläiset tulivat vastustuskykyisiksi ja aineita jouduttiin lisäämään.

Nyttemmin näitä aineita on kehitetty ja tuskin ne turvallisempia ovat kuin aikaisemmin, jos niillä maaperä saadaan muusta elottomaksi vuosiksi eteenpäin. Eikä se myöskään poissulje sitä, etteikö kasvissa itsessään voi esiintyä näitä supertorjunta-aineita, vaikka se on vastustuskykinen näille.

Sinulla varmaan on tähän muutakin dataa kuin naturenewsin höpöilyä tueksi?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ennemminki pitäisi kysyä "Löytyykö ymmärrystä lihansyöjille". Vegaanit ovat jälleen malliesimerkki äänekkäästä vähemmistöstä.
Se että hallituksessa mietitään pakollista Kasvisruokapäivää kouluihin koska vegaanit pitävät ääntä on jo perusajatuksena väärin. Tarjotkaa mielummin molempia jotta se on jokaisen oma henkilökohtainen valinta. Pakottamalla aiheutatte vain isompaa kahtijakoa.
Muutenkin näin Helsinkiläisenä rupea vituttamaan vegaanivähemmistön älämölö. Ei ole kerta eikä kaksi kun olen kävelly koulun ruokalaan (AMK) ja todennut pienessä astiassa olevan liharuuan olevan finaalissa mutta isossa tonkassa olevan kasvisruuan olevan lähes täynnä. Tai vaihtoehtoisesti liharuuan olevan jotain äärimmäisen halvalla tehtyä jauhelihatjsp-keittoa ja kasvisruuan olevan jotain hienoa ja monimutkaista.
Tai sitten "korttelitoiveita" vastaanottavan lähikauppaan marssiessani huomaan eineshyllyllä leveälle laitettujen kasvisvaihtoehtojen olevan kukkuroillaan kun taas nurkkaan tungetut lihavaihtoehdot huutavat tyhjyyttään.

mutta KAIKKEIN eniten vituttaa vegaanien tarve jeesustella. Mä en näe tarvetta tuoda omaa lihansyöntiäni esiin tai kertoa sulle kuinka kasvissyönti aiheuttaa sitä ja tätä. Joten miksi helvetissä vegaani näkee tarpeelliseksi jeesustella mulle lihansyönnin haitoista? Syön lihaa koska pidän siitä. En jätä sitä pois koska en halua. Jeesustelemalla, syyttelemällä ja holhoamalla aiheutat vain ja ainoastaan antipatioita koko konseptia kohtaan.
Menkää vegaanit itteenne ja miettikää hetki.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ole väittänytkään, että suomessa ruokitaan elukoita gmo-rehulla tai välttämättä myydään gmo-ruokaa. Annoin vain esimerkin suuresta maailmasta, miksi ihmiset ovat siirtyneet luomuun.



Ei alkuun tarvittukaan kuin yhtä supertorjunta-ainetta, jota kasvi oli geneettisesti muokattu kestämään. Sittemmin syöpäläiset tulivat vastustuskykyisiksi ja aineita jouduttiin lisäämään.

Nyttemmin näitä aineita on kehitetty ja tuskin ne turvallisempia ovat kuin aikaisemmin, jos niillä maaperä saadaan muusta elottomaksi vuosiksi eteenpäin. Eikä se myöskään poissulje sitä, etteikö kasvissa itsessään voi esiintyä näitä supertorjunta-aineita, vaikka se on vastustuskykinen näille.

No et kertonut esimerkkisi olevan suuresta maailmasta ja sitäpaitsi mitä relevanssia esim. USA:ssa (johon taidat viitata) tapahtuvalle geenimuuntelulle on Suomen kannalta? Ei niin yhtään mitään. Toki asia on eri mikäli asut esim. USA:ssa - joskin taidat ihan kotisuomessa oleilla.

Ei sekään ole väärin jos tunnustaa joskus olleensa väärässä sanomisiensa kanssa ilman epätoivoisten paikkopallojen käyttöä.
 

Tuamas

Jäsen
Jätkät ei ymmä minun pointtia mutta. Pääasia että teillä on hyvä omatunto joka kerta kun kerrotaan Amazonin tuhotuista sademetsistä, Eteläamerikan sademetsien häädetyistä alkuperäiskansoista tai siitä kun viisi suurinta rahtilaivaa saastuttaa yhtä paljon kun koko autoilu maailmassa. Tai sitten se Liha tulee tosta Viskaalista 30km päästä.

Sinä et tunnu ymmärtävän hiilijalanjäljen laskutapaa.

Se millainen mielikuva sinulla on asioista ei muuta sitä kuinka paljon sitä hiilijalanjälkeä oikein syntyykään per tuotettu kilo.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
mutta KAIKKEIN eniten vituttaa vegaanien tarve jeesustella. Mä en näe tarvetta tuoda omaa lihansyöntiäni esiin tai kertoa sulle kuinka kasvissyönti aiheuttaa sitä ja tätä. Joten miksi helvetissä vegaani näkee tarpeelliseksi jeesustella mulle lihansyönnin haitoista? Syön lihaa koska pidän siitä. En jätä sitä pois koska en halua. Jeesustelemalla, syyttelemällä ja holhoamalla aiheutat vain ja ainoastaan antipatioita koko konseptia kohtaan.

Väittäisin että iso osa tästä väitetystä jeesustelusta johtuu ihan siitä, että vegaaneilta/kasvissyöjiltä kysytään aika paljon useammin ruokavalion perusteita kuin lihansyöjiltä. Jos joku perustelu on jo itsessään jonkun mielestä jeesustelua, niin sillehän ei voi mitään.

Suomessa on vielä verraten uutta ajatella että esimerkiksi juusto ja maito olisivat jonkun mielestä eettisesti ja ekologisesti kyseenalaisia tuotteita ja sen takia on selvä että asia myös hämmentää.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Sinulla varmaan on tähän muutakin dataa kuin naturenewsin höpöilyä tueksi?

En tiedä naturenewsistä mitään, mutta mm. Forbes käsitteli artikkelissaan tästä asiasta muutama vuosi sitten.

No et kertonut esimerkkisi olevan suuresta maailmasta ja sitäpaitsi mitä relevanssia esim. USA:ssa (johon taidat viitata) tapahtuvalle geenimuuntelulle on Suomen kannalta? Ei niin yhtään mitään.

Ei sekään ole väärin jos tunnustaa joskus olleensa väärässä sanomisiensa kanssa ilman epätoivoisten paikkopallojen käyttöä.

Eikös täällä keskustella vegaaniudesta ihan yleisellä tasolla, eikä vain pelkästään suomalaisten osalta? Ja voi sillä olla merkitystä, jos EU ja Suomen valtio joku päivä avaa markkinat geenimuunnellulle ruoalle.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Väittäisin että iso osa tästä väitetystä jeesustelusta johtuu ihan siitä, että vegaaneilta/kasvissyöjiltä kysytään aika paljon useammin ruokavalion perusteita kuin lihansyöjiltä. Jos joku perustelu on jo itsessään jonkun mielestä jeesustelua, niin sillehän ei voi mitään.

Voi kuule. Voin toki puhua vain omasta puolestani mutta koskaan en ole kysynyt vegaanilta asiasta, koska se ei ole minun asiani mitä kukin syö. Silti olen joutunut vuosien aikana kuuntelemaan sadoittain saarnoja lihansyönnin pahuudesta ja vegaaniuden ihanuudesta.

Käytän termiä jeesustelu koska kuten Kristityt, varsinkin jehovat, Vegaanit tuputtavat omia uskomuksiaan toisten kurkuista alas, halusivat he kuunnella tai ei.
 

Undrafted

Jäsen
Liivatelehdet on tosiaan aika klassinen merkki raaka-aineesta jota kaikki eivät tule ajatelleeksi vegaaneille sopimattomaksi. Ei tuo ole mitään uskontoa vaan vegaanisesta näkökulmasta katsoen loogista toimintaa.
Sikäli se on uskontoon verrattavaa, jos ollaan hyvin ehdottomia valinnoissaan. Ehdottomuus usein voidaan yhdistää uskonnollisiin asioihin. Ruokavalio useimmilla kuitenkin on oma valinta ilman terveydellisiä syitä. Jos en tykkää jostain raaka-aineesta voin joko vältellä sitä tai todeta ettei se niin haittaa vaikka 1-2 vuodessa jossain yhteydessä sitä tulisikin syötyä. Tässäkin asiassa on eroa vegaaneissa ja kasvinsyöjissä. Kaveri on kasvissyöjä ja syö kutsuilla silti tarjottua kakkua vaikka siinä olisikin väärää tuorejuustoa tai liivatetta tai ei-luomu munia.

Riippuen sitten henkilöstä omat valintansa tehnyt henkilö voi vaatia itselleen sopivaa korviketta ja/tai estää mutiakaan syömästä väärää elintarviketta ellei halua olla sopeutuvainen ja tiedostaa ettei se nyt ole niin tarkkaa. Kovin tarkat ihmiset helposti rinnastuvat uskovaisiin
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikös täällä keskustella vegaaniudesta ihan yleisellä tasolla, eikä vain pelkästään suomalaisten osalta? Ja voi sillä olla merkitystä, jos EU ja Suomen valtio joku päivä avaa markkinat geenimuunnellulle ruoalle.

Totuuden nimissä en tiedä millä tasolla täällä vegaaniudesta keskustellaan. Tuota ei ole kukaan tainnut määritellä? Tosin minun mielestäni on aika turhaa tuoda esim. USA:n GMO kuvioita tähän keskusteluun - siellä tuotetut kasvikset eivät ymmärtääkseni ole lähituottajallasi (tai mistä ruokasi ostatkaan) myynnissä.

Mutta mikäs minä sitä olen kieltämään jos se sinusta on relevanttia. Minusta se ei ole sitä missään määrin.

Nice save says Jesus.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voi kuule. Voin toki puhua vain omasta puolestani mutta koskaan en ole kysynyt vegaanilta asiasta, koska se ei ole minun asiani mitä kukin syö. Silti olen joutunut vuosien aikana kuuntelemaan sadoittain saarnoja lihansyönnin pahuudesta ja vegaaniuden ihanuudesta.

Käytän termiä jeesustelu koska kuten Kristityt, varsinkin jehovat, Vegaanit tuputtavat omia uskomuksiaan toisten kurkuista alas, halusivat he kuunnella tai ei.

Mutta sehän on toisaalta yksinomaan hienoa jos vegaanien ja veganismin suurin haitta on ärsyttävyys sosiaalisissa tilanteissa ja vertautuminen uskovaisiin. Useimmat normaalijärkiset ihmiset osaavat kuitata jehovat olankohtauksella.

Voimia nyt kuitenkin sinne päin jos tuntuu vaikealta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sikäli se on uskontoon verrattavaa, jos ollaan hyvin ehdottomia valinnoissaan. Ehdottomuus usein voidaan yhdistää uskonnollisiin asioihin.

Toki voidaan jos halutaan, se on asennekysymys. Näkisin että ehdottomuus ja johdonmukaisuus eivät ole kovin kaukana toisistaan.

Itse kuulun siihen ryhmään joka tekee kompromisseja, ja aika vähissä ovat sellaiset tapaamani äärivegaanit joita joka lähes jokaisella lihansyöjällä tässä ketjussa tuntuu olevan tuttavinaan.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mutta sehän on toisaalta yksinomaan hienoa jos vegaanien ja veganismin suurin haitta on ärsyttävyys sosiaalisissa tilanteissa ja vertautuminen uskovaisiin. Useimmat normaalijärkiset ihmiset osaavat kuitata jehovat olankohtauksella.

Voimia nyt kuitenkin sinne päin jos tuntuu vaikealta.
Et selvästikkään lukenut ensimmäistä viestiäni kunnolla, jossa mainitsin esimerkkejä siitä kuinka äänekäs vegaanivähemmistö hankaloittaa päivittäistä elämääni.
Ei yllätä. Uskontovertaus senkun vahvistuu, doktriini on niin vahva ettei omia vikoja joko huomata tai ainakaan tunnusteta.
 

Undrafted

Jäsen
Itse kuulun siihen ryhmään joka tekee kompromisseja, ja aika vähissä ovat sellaiset tapaamani äärivegaanit joita joka lähes jokaisella lihansyöjällä tässä ketjussa tuntuu olevan tuttavinaan.
Taidat itse syyllistyä samaan ankaraan yleistykseen, mistä syytät muita. Onko tuoreemmin ketjussa pari kirjoittajaa tuonut esiin kohtaamiaan ongelmia? Veganismi lienee niin harvinaista ettei meistä suurin osa taida edes tuntea yhtään vegaania, saati varsinaista veganisminatsia :)

Maailmaa muutetaan minusta omilla valinnoilla. Kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä, niin voin kertoa miten minä toimin ottamatta kantaa miten muut toimivat. Minulla on perusteluni omille valinnoilleni ja on minusta hedelmällisempää keskustella "minä teen näin koska..." kuin "sinä teet väärin koska....". Kukin toki tässäkin asiassa valitsee oman tapansa toimia ja jotkut omassa erinomaisuudessaan ja uskossaan valitsevat erilailla kuin minä. Se heille sallittakoon, en vain ala pomppimaan turhanpäiten. Sen verran epäsosiaalinen luonne, että viihdyn kyllä yksinkin tarvittaessa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Niin, onhan noita kiihkovegaaneja varmaan jossain olemassa - yleisempiä tuntuvat silti olevan koulujen kasvisruokapäivistä kiukuttelevat nelivuotiaan makutottumuksilla varustetut mieslapset. Ei se lapsi muutu homovegaaniksi syömällä silloin tällöin kasvisruokaa, toki tosiÄIJJÄ laittaa aamupuuroonkin lenkkimakkaraa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Et selvästikkään lukenut ensimmäistä viestiäni kunnolla, jossa mainitsin esimerkkejä siitä kuinka äänekäs vegaanivähemmistö hankaloittaa päivittäistä elämääni.

Luin kyllä, ja sitä varten toivotinkin voimia, toisten kärsimys herättää minussa aina hurskasta empatiaa.

Luulisi muuten että liharuuan loppuminen ruokalasta tai kaupan hyllyiltä ei ole ensisijaisesti ainakaan vegaanien syy, kun eivät lihaan kerran koske, mutta jos tässä joku doktriini vahvistuu, niin usko äänekkään vähemmistön kaikkivoipaiseen voimaan.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Luin kyllä, ja sitä varten toivotinkin voimia, toisten kärsimys herättää minussa aina hurskasta empatiaa.

Luulisi muuten että liharuuan loppuminen ruokalasta tai kaupan hyllyiltä ei ole ensisijaisesti ainakaan vegaanien syy, kun eivät lihaan kerran koske, mutta jos tässä joku doktriini vahvistuu, niin usko äänekkään vähemmistön kaikkivoipaiseen voimaan.
Vegaanien salajuoni, käyvät salaa tyhjentämässä tosimiesten lihapadat roskikseen. Henkensä pitimiksi tosimies joutuu turvautumaan kannibalismiin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Taidat itse syyllistyä samaan ankaraan yleistykseen, mistä syytät muita. Onko tuoreemmin ketjussa pari kirjoittajaa tuonut esiin kohtaamiaan ongelmia?

Voi olla että vähän kärjistän, pistää vaan silmään kuinka samanlaisena toistuu valitus siitä miten inhottavia jotkut ihmiset ovat kun heillä on oikein oma ruokavalio ja vieläpä jotkut perusteet sen noudattamiseen.

@muaddib tuossa toikin oleellisen esille, lapsellista kiukuttelua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä laskenkin mukaan sen Jättimäisen rahtilaivan tekemän mustan savuvanan ja sen Soijan yms. siellä kehittyvässä maassa tuottaman saasteen määrän, siksi Suomi ja kotimainen Liha ja elintarvike. Mieti sitä miten se papu ui lautaselle ja mistä ei sitä miten se tuotetaan. Luomalainen Liha tulee naapurista ja se tuotetaan puhtaasti niin se on puhtaampaa, lähiruokaa you know. Se pelastaa maailman ei kasvisruoka
Minä lasken nämä asiat niin, että suhteellisesti kestävämpi elämäntapa on parempi valinta. Suomalainen liha on riistaa lukuun ottamatta ympäristövaikutuksiltaan negatiivinen valinta suhteessa tuontisoijaan - riippumatta siitä, onko tuontisoija ekologisesti näkökulmasta katsottuna ideaali vaihtoehto. Lihansyöjän hiilijalanjälki on joka tapauksessa moninkertainen verrattuna vegaaneihin.

Toisin sanoen maalailet mielikuvia, jotka eivät pidä paikkaansa.

Just tasan näin. Niinkuin uskonnoissa yleensäkään perusteita ei tarvita ja tämän keskustelun jätän sitten tähän kun uskovaisten kanssa on turha väitellä. Edelleen hyväksyn pragmaattisen vegaaniuden, oli se itsestä lähtevää (voin paremmin), eettisin perustein (eläinten tappaminen ja kasvattaminen tapettavaksi on väärin) tai ympäristöperustein tai kaikista näistä syistä yhdessä.
Sinun ulosantisi on tässä se, joka muistuttaa enemmän uskontoa. Tällä kertaa "uskonto" on kuitenkin valtaenemmistön kannattama, jolloin tulituen turvin on helppo hyökätä nolla-argumenteilla pientä vähemmistöä vastaan.

Nämä pari viimeistä sivua ovat noin yleisestikin aikamoista virheargumenttibingoa. Selasin nopeasti läpi ja löytyi aika lailla kaikki tavanomaisimmat. Ehtikö joku mainita kasvien oikeudet?

HC-vegaanit eivät muuten käytä edes hunajaa, liivatteesta nyt puhumattakaan.
Ehkä noin puolet käyttää hunajaa. Itse en käytä, koska ei ole tarvetta, mutta en näe asiaa kovin yksiselitteisenä.

Ylipäänsä ei ole mielekästä kilpailla siitä, kuka on "eniten vegaani"; kukaan ei voi olla täysin vegaani, sillä aina löytyy asioita joissa on tehtävä valintoja itsekkäistä lähtökohdista katsottuna. Särkylääkkeet on yksi tällainen valinta. Vegaaniuden pointti ei kuitenkaan ole uhrata omaa hyvinvointia, vaan pyrkiä vähentämään omaa eläintuotteiden kulutusta silloin kun on olemassa vaihtoehto.

Mitä enemmän vegaaneja ja kasvisruokamyönteisiä ihmisiä, sitä helpompaa vegaanius on. Nykypäivänä aletaan jo olla tilanteessa, jossa se ei vaikuta juuri millään tapaa elämiseen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Luin kyllä, ja sitä varten toivotinkin voimia, toisten kärsimys herättää minussa aina hurskasta empatiaa.

Luulisi muuten että liharuuan loppuminen ruokalasta tai kaupan hyllyiltä ei ole ensisijaisesti ainakaan vegaanien syy, kun eivät lihaan kerran koske, mutta jos tässä joku doktriini vahvistuu, niin usko äänekkään vähemmistön kaikkivoipaiseen voimaan.
Jälleen kerran jos olisit lukenut ajatuksella olisit ymmärtänyt. Äänekäs vähemmistö pitää älämölöä -> kauppa/ruokala olettaa että kasvisruuan kysyntä on korkeampi kuin liharuuan -> Määrittää hyllypaikat/ruokamäärät tämän mukaan.
Koska tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa ollaan kuvailemassani tilanteessa.
Ei pitäisi olla mikään mahdoton ajatusketju ymmärtää, mutta kai sitten yliarvioin kykysi loogiseen ajatteluun. (joka muuten on kehittynyt kiitos lihapitoisen ruokavalion)
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä puhuin alun alkaenkin siitä, millaiset vaikutukset karjataloudella ja sen sivutuotteilla on ilmastolle. Vaikutus on hyvin merkittävä, minkä vuoksi lihansyönnin - ja laajemmin karjataloustuotteiden - käyttö on yksi keskeisimmistä osa-alueista ilmastonmuutoksen ehkäisyssä. Tutkimustieto tukee tätä väitettä.

Ihan näin et asiaa esittänyt, mutta tietenkin vaikutus on merkittävä ja minäkin olen alusta asti puhunut lihansyönnin järkevöittämisen puolesta.

On kokonaan toinen asia, millaisia mahdollisia skenaarioita koko maailman (tai Yhdysvaltojen) "veganisoiminen" aiheuttaisi. Tuollainen skenaario ei ole alun alkaenkaan nyky-yhteiskunnassa kovin realistinen. Lisäksi, kun tässä väistämättä liikutaan mallintamisen ja ennustamisen tasoilla, on väistämätöntä, että tutkimukselliset valinnat ja painotukset vaikuttavat merkittävästi saatuihin lopputuloksiin. Esitetyssä tutkimuksessa tällaisia valintoja oli tehty varsin vapaalla kädellä. En kyseenalaista tutkimuksessa käytettyä metodologiaa, mutta pidän tuloksia vain yhtenä näkemyksenä ennustamisesta, joka on jo lähtökohtaisesti vaikeaa.

Minua vain ihmetyttää halusi tarrata yhdysvaltalaisen ajatushautomon kymmenen vuotta vanhaan tutkimukseen jota ei enää näemmä siteerata juuri missään virallisessa lähteessä. Noista valinnoista muuten käydään tieteellistä keskustelua, samoin kuin niiden merkityksistä johtopäätöksille. Tämä läpinäkyvyys onkin yksi hyvä puoli hyvin raportoidussa simulaatiotutkimuksessa.



Sään ennustaminen ei ole kovin poliittisesti latautunutta tai sisällä yhteiskunnallisia, taloudellisia ja tuotannollisia ratkaisuja. Sään ennustamisessa ei myöskään oteta kantaa nykyisyyteen, vaan tulevaan säähän.

Öö, tietenkin sään ennustamisessa otetaan kantaa nykyisyyteen. Nykyhetki määrittää tulevaisuudentilat joita probabilistisesti arvioidaan. Poliittisen latautuneisuuden suhteen olet oikeassa. Tosin taloudellisia ratkaisuja sään ennustaminenkin sisältää, sillä on todettu yhdysvaltalaisten kaupallisten sääennustajien systemaattisesti liioittelevan sateen todennäköisyyttä.

Tuossa mallinnuksessa oli mm. laskettu yhtälöön ylijäämäkasvisten polttamisesta aiheutuvia päästöjä. Jokainen voi mielessään pohtia, kuinka arvoneutraali on tutkimus, jossa on tuollaisia elementtejä.

Kyllä, onpa älytön ajatus että viljaa muka poltettaisiin esim. energialaitoksissa. Eikun hetkinen... Viljaa poltetaan hinta alhaalla | Yle Uutiset | yle.fi

Sen sijaan tehosikaloiden yms. maatilojen ja roskaruoan kuvilla ryyditetty yhdysvaltalaisen ajatushautomon "tutkimus" on itsestäänselvästi se luotettava ja neutraali pitkän linjan visio jossa ei oletuksia tehdä eikä turhia spekuloida. Tähän meidän tulee näkemyksemme perustaa ja jättää ikävät tilastolliset kikkailut vähemmälle huomiolle. http://www.worldwatch.org/files/pdf/Livestock and Climate Change.pdf

Toiston vuoksi: luotan pitkän linjan arvioihin, joita mahdollisimman neutraalit toimijat ja tutkimuksellinen enemmistö tukevat. Ennustusten ja mallintamisen suhteen olen varsin skeptinen, jos tulokset ovat voimakkaasti ristiriidassa vallitsevan todellisuuden kanssa.

Tämä on hyvin ympäripyöreästi sanottu. Jos sinusta tuo ylle linkittämäni tutkimus on "mahdollisimman neutraali", niin hieman ihmettelen. Nuo juttusi ennustamisesta ovat hyvin epäloogisia ja sekavia. Vaikka miten pyörittelet, on ainoastaan typerää esim. säästä tai ilmastosta puhuttaessa tyytyä vain katsomaan ikkunasta ulos ja sen perusteella tehdä esim. vaatevalintoja kuukauden kestävälle vaellukselle. Ja kyllä, mallit ovat hauraita, olet siinä aivan oikeassa, mutta tuntuu että aihepiiriä vaihtamalla logiikkasi ei eroa ilmastonmuutosskeptikosta mitenkään: "Nyt tilanne on se että talvi oli kylmä, en luota malleihin ja ennusteisiin jotka esittävät ihmeellisiä spekulaatioita epävarmoista tulevaisuudenkuvista tilastollisia valintoja sisältäen."

En ensinnäkään tiedä, mistä olet raapaissut termin "ilmastonylemmyydentunne" tai mihin pyrit sillä viittaamaan. Faktat puhuvat sen puolesta, että ihmiskunnan tulisi kiireisesti vähentää maatalouden päästöjä - ja se taas onnistuu voittopuoleisesti siirtymällä kasvispainotteiseen ravintoon. Vegaanius on tässä diskurssissa aika marginaalinen ilmiö.

Sinä esitit pari sivua takaperin että asiasta on tiedeyhteisössä yksimielisyys ja että YK:n alaiset tahot esittävät lihantuotannon vaikutuksen olevan 20-50% päästöistä. No ihan puppuahan tämä oli. Tuoreen arvion mukaan matkailun vaikutus - joka kasvaa todella nopeasti - olisi jopa 8% vs. karjatalouden arvioitu 14%. Minä olen koko ajan puolustanut lihansyönnin järkevöittämistä mutta samalla korostanut että se ei ole mikään ainoa merkittävä tekijä, vaan lihansyönnin sijaan tulisi puhua enemmän ilmastosta. Nytkin ihmiset kuvittelevat että on ilmastollisesti ihan ok lennellä ympäri palloa kunhan vain tilaa mäkkärissä vegaanihampurilaisen. Nämä mielikuvat ovat vahvoja, mistä oma sisääntulosi keskusteluun on vahva osoitus: Täysin tosissasi kuvittelit että sinulla on se oikea ja tieteellinen tieto laukoessasi poskettomia arvioita joita edes mainitsemasi "YK:n alaiset järjestöt" eivät kehtaa sivuilleen laittaa.


Vegaanit eivät keskimäärin kärsi puutostiloista yhtään sen enempää. Tietyissä makroravinteissa, kuten proteiineissa, saanti on hieman heikontaa, mutta toisissa taas parempaa (kuidut, vitamiinit jne).

Hassua, luulin juuri linkittäneeni tutkimuksia joissa todettiin vegaanien nimenomaan kärsivän tietyistä puutostiloista keskimäärin sekasyöjiä enemmän.

Tietyt vegaaniset ravintoaineet ovat hankalammin saatavilla, ja useissa tapauksissa se johtuu myös vallitsevan ruokailukulttuurin lihapainotteisuudesta. Mikäli tarjolla olisi laajempi kirjo kasviperäisiä tuotteita ja mikäli yhteiskunta kannustaisi niiden käyttöön, tilanne luultavasti kohenisi.

Jos, jos, ja luultavasti. Mutta hei, se aatteellinen pro-lihansyöntitutkimus sisältää vain oletuksia ja spekulaatiota ihmeellisistä tulevaisuudenkuvista!

En ole missään vaiheessa kiistänyt B-12 -vitamiinin puutetta vegaanisessa ruokavaliossa. Näin ei tee myöskään yksikään vakavastiotettava vegaanisen ruokavalion puolesta puhuva tutkija. B-12:n puutostila aiheutuu vain jos ei ota säännöllisesti ravintolisää. Tämä ei vie, kuten olen aiemmin todennut, kuin muutaman sekunnin viikossa. Lisäksi vegaaniset tuotteet ovat lähes poikkeuksetta B-12-rikastettuja.

Vaikka kuinka paasaat lihansyönnin suhteen nykytilanteesta, suhtautumisesi vegaaniuden yleistymiseen on kovin "ought to be" eikä "is" -henkinen. Tuskin B12-vitamiinin ottaminen on aiemminkaan ollut sen hankalampaa, mutta niin vain empiirisesti saanti on ollut vegaaneilla liian alhaista. Ihmiset eivät aina ole kovinkaan kiinnostuneita terveydestään ja hyvinvoinnistaan vaikka pienellä vaivalla voisi saada paljon aikaan. Oletettavasti tähän mennessä vegaaniksi ryhtyneissä on suhteettoman paljon ruokavaliotaan keskimääräistä enemmän tarkkailevia ihmisiä, joten mikäli ns. väkisin siirryttäisiin vegaaniseen maailmaan, on ihan perusteltua olettaa että tiettyjen ravintoaineiden kohdalla syntyisi merkittäviä lisääntymisiä puutostiloissa.

Sekasyöjäkin voi koostaa itselleen ilmastoystävällisen elämäntyylin esim. matkustamisen jättämällä. Kuitenkin esim. sinä jaksat muistuttaa että näin ei isossa kuvassa tapahdu ja siksi lihansyönnin vähentäminen on kriittistä. Argumentointisi ei tunnu johdonmukaiselta.

Mikäli vegaanius yleistyisi merkittävästi esim. Suomessa, voisi valtio ryhtyä toimiin B-12-tietoisuuden ja puutostilojen ehkäisemiseksi. Nykyisellään näitä puutostiloja esiintyy lähinnä vanhuksilla. Tulevaisuuden skenaario, jota tuo PNAS-tutkimus maalailee, pitäisi suurella todennäköisyydellä sisällään jonkinlaisia valtiollisia toimia mahdollisten puutostilojen ehkäisemiseksi. Suomessa näin on toimittu esim. D-vitamiinin suhteen, jota suositellaan otettavaksi purkista kaikille kansalaisille ruokavalioon katsomatta.

Emme ole tästä sinänsä erimielisiä, mutta lienee sinunkin ihan paikallaan muistuttaa itsellesi, että suomalaisista yhä edelleen yli viidesosa kärsii d-vitamiinin puutteesta. D-vitamiinin lisäys on ollut menestys, mutta suhtautumisesi valtionohjaukseen jonain kaikkivoipaisena menetelmänä jolla kytkimestä vetämällä saadaan ihmiset syömään tietyllä tavalla ja puutostilat korjattua on melko naiivi historiallisestikin puhuen.

Terveyskirjasto - Duodecim

Ihmisen hyvinvoinnin kannalta ei ole keskeistä, onko hän sekasyöjä, vegetaristi vai vegaani. Ruokavalion koostaminen on se, mikä ratkaisee. Vegaaninen ruokavalio on oikein koostettuna terveellinen ja täyttää kaikki vaadittavat ravintoainetarpeet.

Tästäkin ollaan yhtä mieltä. Se mitä et vain ymmärtänyt puimastamme tutkimuksesta ja kommenteistani, että kyse ei ole siitä voiko joku ruokavalio olla terveellinen, vaan kuinka mahdollista ja kallista on että kyseistä dieettiä voidaan terveellisessä muodossa soveltaa populaatiotasolla. Kuten todettua, nykytutkimuksen mukaan optimissa meillä on myös karjataloutta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jälleen kerran jos olisit lukenut ajatuksella olisit ymmärtänyt. Äänekäs vähemmistö pitää älämölöä -> kauppa/ruokala olettaa että kasvisruuan kysyntä on korkeampi kuin liharuuan -> Määrittää hyllypaikat/ruokamäärät tämän mukaan.

Jos lihansyönnillä saadaan aikaan tällaista loogista ajattelua, pitäisi kasvissyönti varmaan tehdä lailla pakolliseksi. Haluaisin kuitenkin uskoa että kyseessä on enemmänkin yksilötason ongelma.

Kaupat ja ruokalat eivät täytä hyllyjä tai kattiloita oletusten perusteella, oli asioista mölisevä taho kuka tahansa. Mene nyt itseesi ja mieti hetki.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Jos lihansyönnillä saadaan aikaan tällaista loogista ajattelua, pitäisi kasvissyönti varmaan tehdä lailla pakolliseksi. Haluaisin kuitenkin uskoa että kyseessä on enemmänkin yksilötason ongelma.

Kaupat ja ruokalat eivät täytä hyllyjä tai kattiloita oletusten perusteella, oli asioista mölisevä taho kuka tahansa. Mene nyt itseesi ja mieti hetki.
Voin lähes 10v kaupan-alan kokemuksella sanoa että kyseinen ajatusketju pitää paikkansa. Jos joitain tuotteita pyydetään tarpeeksi usein, ne tuodaan valikoimaan ja/tai niiden määrää lisätään. Valitettavasti lihansyöjät harvemmin jaksavat mölistä oman ruokavalionsa puuttumisesta, joten lopputulemana on vääristynyt mielikuva siitä millä on kysyntää millä ei. Toki tämä korjautuu yleensä suhteellisen nopeasti, mutta esim AMK:n ruokalan kohdalla muutos on hitaampaa koska A) Päätökset allokaatioista tulevat ei kyseisestä keittiöstä vaan ylemmältä taholta ja B) Jo tehtyjen linjauksien muuttaminen on byrokraattinen helvetti. Myös akateemisen maailman korkeampien tahojen epäsuhtainen vasemmalle nojailu johtaa tälläisten linjausten suuntaan.

Mutta jos välttämättä haluat sulkea silmäsi siltä että Vegaanien pitämä älämölö häiritsee liha- ja sekasyöjiä ihan konkreettisella tasolla niin en sitä kieltääkkään voi.

Kiteytettynä oma mielipiteeni on kuitenkin "Mua ei kiinnosta pätkääkää mitä sä syöt tai et syö, niinkauan kun se ei vaikuta mun syömiseen."
 

Nick Neim

Jäsen
Se että hallituksessa mietitään pakollista Kasvisruokapäivää kouluihin koska vegaanit pitävät ääntä on jo perusajatuksena väärin.
Tämä on kyllä hauskan hauska ilmiö. Kasvisruokapäiviä on ollut ehkäpä(?) kuukausittain - joskus jopa selvästi useamminkin - koulussa varmaan jo jostain 1970-luvulta lähtien, todennäköisesti vielä paljon kauempaakin. Minäkin 1990-luvun lapsena olen ruokaillut koulussa kasvisruokapäivänä useasti, päivänä siis, jolloin lihavaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Pinaattikeitot (okei, näissä oli tarjottavana myös kananmunia, mutta ymmärrätte pointin), kesäkeitot, pinaattilätyt, hernekeitot... joskus oli myös borssikeittoa, johon tavallisesti kai lihaa pistetä sekaan, mutta siitäkin oli lihattomia versioita. Siitä vain joidenkin esimerkkien kautta valitsemaan. Osassa paikoissa toki esimerkiksi hernarissa on ilmeisesti lihaakin mukana, mutta ainakin meillä se koostui ihan pelkästä hernesoseesta, ja hyvää se oli silti.

Tämä kaikki oli täysin OK siihen asti, kunnes tuollaisia käytännössä vastaavia päiviä alettiin kutsumaan nimellä "Kasvisruokapäivä", jolloin tietyillä lihapäillä veri kiehahti. Eihän tuollainen pakottaminen ja tuputtaminen voi olla yksinkertaisesti mahdollista!

Missä on valinnanvapaus! Missä on lihansyöjien oikeudet! Missä ovat ne oikeudet, jotka aikaisemmin hiljaa hyväksyttiin, ennen kuin kuultiin sana kasvis!

Ei kyllä mene mun kaaliin. (<- Hehheh)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös