Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 244
  • 2 049

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Tämmöinenkin keskustelu voidaan varmaan avata.
Olettaisin, että yleisesti ottaen lätkää seuraava porukka on suurelta osin lihansyöjäjengiä???

Itse olen ollut jo/vasta neljä vuotta kasvissyöjänä ja siinä välissä viisi kuukautta vegaanina, mutta se ei ollut minulle oikea vaihtoehto(siis vegaanius, kasvissyönti on).

Itse en halua osallistua eläinten tappamiseen enkä kidutukseen, joten en lautaselleni hyväksy lihaa enkä kalaa.
En kuitenkaan juuri koskaan moralisoi lihaasyöviä tuttaviani, pikemminkin joudun kuuntelemaan heidän pilkkaansa.

Mitään katkeruutta minulla ei siis ole lihansyöjiä kohtaan, ja toivon, ettei heilläkään minua kohtaan.

Mutta miten on, lihansyöjät, löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille??
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Diili tehtynä

Mul on tää kuuluisa diili pupujen kans: Mä en syö niitten ruokaa niin ne ei vie mun muijaani. Ei maar, jokainen tallaa tavallaan, mut meikä tarttee kyllä aina sillon tällön kunnon lihakimpaleen jossakin valmistusmuodossa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ymmärräystä löytyy, tottakai. Jokainen elää kuten haluaa ja siihen on aivan turha muiden puuttua.
Itse arvostan jokaista yksilöä, joka uskaltaa poiketa tästä normaalimassasta jollakin tavalla mikäli tarvetta siihen kokee, oli se tapa sitten mikä hyvänsä.

Itsestäni ei kasvisyöjää kuitenkaan saisi. Suurimmilta osin jo sen vuoksi, että en pysty keitettynä niitä syömään ja raa'at porkkanat tms. alkaisivat varmaankin aika nopeasti maistua kuolemalta, jos niitä päivittäin rouhisi ;)
 

tsei_tsei

Jäsen
Kasvissyönti is good, mmkay?

Joo, peukkua ylös vaan kasvissuojille. Itsekin olen miettinyt sitä, mutta olen yksinkertaisesti liian heikko ja perso kaikelle roskaruualle. Kasvisruuatkin on monta kertaa hyviä, mutta kyllä mun ruuanlaittotaidoilla ja välineillä on tuo kasvissyönti aika utopiaa. Ei mulla kyllä muutenkaan riitä tahto siihen, mutta kannatan ehdottomasti ajatusta ja kunnioitan niitä jotka pystyy olemaan kasvissyöjä.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Kasvissyöjä olen ollut nyt noin puolitoista vuotta. Sitä edelsi puolen vuoden siirtymäaika, jolloin vähitellen vähensin lihansyöntiä. Luomulihaa syön tosin joskus harvoin vieläkin, samoin kuin kalaa. Tämä siksi, etten sinänsä näe eläinten hyväksikäyttöä vääränä, ainoastaan ne eläintuotannot saamat äärimmäisen vastenmieliset muodot, joihin on päädytty yletöntä tehokkuutta tavoiteltaessa.

Lihan pois jättäminen oli vaikeaa, koska olen aina pitänyt siitä. Vähitellen ajatukseen kuitenkin tottui ja osasi olla tyytyväinen siihen, että nälkä ylipäätään jollain ruoalla lähtee. Nykyisin on jo joitakin liharuokia, jotka tuntuvat vastenmielisiltä: esimerkiksi kiekko-otteluiden tauoilla vaihdan usein paikkaa, jos lähistölle asettuu joku makkaransyöjä - pelkkä haju saa kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Itse olen "sekasyöjä" eli välillä menee parikin viikkoa, etten syö lihaa, ja sitten syön sitä taas. Se on ihan fiiliksestä ja tarjolla olevasta ruoasta kiinni. Kesäisin tulee syötyä kevyemmin kuin talvella.

Sitä en hyväksy, että joku tulee moralisoimaan, jos lautasellani on pihvi. Anteeksi vain, mutta mitä se kenellekään kuuluu, syönkö lihaa, kalaa vai kanaa? Itse en katso olevani oikeutettu kertomaan kenellekään mitä saa syödä ja mitä ei, enkä siksi tarvitse kyseisenlaisia neuvoja muilta.

Tyttöystäväni on ollut kasvissyöjä 10 vuotta. Tilanne ei ole tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Syömme yhdessä kasvisruokia, ja jos haluan lihaa, teen ne ruoat itse tai syön töissä tai ravintolassa.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Arvostan niitä jotka pystyvät olemaan aitoja kasvissyöjiä. Itse pyrin aina mahdollisimman vähä-eläimelliseen ruokavalioon, mutta joskus on pakko saada kunnon pihvi tai vaikka broileria. (Tosin jälkimmäisen syöntiä olen vähentänyt entisestään, kun näin töllöstä broilerin elin- ja prosessointikaaren. Epäinhimillistä touhua.)

Minua ei moralisointi haittaa, sillä moralisoin itsekin, ja tiedän olevani asiassa tekopyhä. Mutta ainakin tiedän mikä olisi oikein. Liha vaan on heikko. ;)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos syömänsä eläimet joutuisi itse teurastamaan, niin varmaankin olisin kasvissyöjä. Sen verran eläinrakas tyyppi olen.

Se lihan hankkiminen kaupasta on vain liian helppoa ja liha maistuu liian hyvältä, niin enpä ole vakavissani harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä.

En minä kyllä salaatinkaan päälle sylje. Aika usein tulee hampurilaisbaarista, tässä tapauksessa Hesburgerista, koska McDonaldsin salaatin ovat syvältä kokemuksieni mukaan, salaattikin ostettua.

(Tosin useimmiten sellainen jossa on lihaa, kanaa tai katkarapua, joten se siitä...)
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Viestin lähettänyt käyttäjä Mike
Itsestäni ei kasvisyöjää kuitenkaan saisi. Suurimmilta osin jo sen vuoksi, että en pysty keitettynä niitä syömään ja raa'at porkkanat tms. alkaisivat varmaankin aika nopeasti maistua kuolemalta, jos niitä päivittäin rouhisi ;)

Eiköhän se tuossa ole tiivistettynä.

Kaikki kunnia kuitenkin kasvissyöjille. Eiköhän se kropalle tee plussaa, ettei jatkuvasti vetele makkaraa ja pihviä.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kasvismöyhteistä...

Niin, sellaista olisin kysynyt teiltä salaatin pupeltajilta, jotta lähteeko niillä muka nälkä? Jotenkin tuollaisen pienen hennon naisen vielä uskoisin tulevan häthätää toimeen retiiseillä, mutta tuskinpa nuo hengen pitimiksi raavaalle miehelle riittävät. Itse järkyttyisin ainakin pahanpäiväisesti, jos pitkän työpäiväni päätteeksi vaimo päivällispöydässä tyrkkäisi nokkani alle kulhollisen heiniä märehdittäväksi maittavan liharuoan sijaan. Pitäisin sitä pahana, hyvin pahana.

Näin kesän kynnyksellä voisi kysyä, että mitä kasvisyöjä muuten tekee sillä välin kun muut grillaa. Vaikka miksei sitä tietysti voi siinä joukon jatkona tyrkkiä jotain naurista syrjältä toiselle, vaikkei se syötäväksi soveltuisikaan, saisi osallistua tapahtumaan noin niin kuin sosiaalisesti. Reteä olisi myös huikata jostain kauempaa grillivastaavalle "et viitis kääntää sitä mun raparperinvartta".

Juohtuipa vaan mieleeni...
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
>Niin, sellaista olisin kysynyt teiltä salaatin pupeltajilta, jotta lähteeko niillä muka nälkä?

Lähtee! Eihän sitä pelkkää salaattia, ruohoa tai muita raakoja kasviksia vegetaristikaan syö. Lämpimissä kasvisruoissahan on mahdollista käyttää mm. sellaisia aineksia kuin kerma ja juusto, ja ihme on, jollei nälkä lähde. Ja kyllähän nälästä muutenkin aina eroon pääsee, jos syö paljon - vaikka sitten pelkkää perunaa ja leipää.

>Näin kesän kynnyksellä voisi kysyä, että mitä kasvisyöjä muuten tekee sillä välin kun muut grillaa.

Olen ollut grillijuhlilla tahi niihin verrattavissa olevilla keskiluokkaisuuden riemujuhlilla kai kerran eläissäni ja silloin söin grillattua kesäkurpitsaa (saa nauraa). Ei ollut kyllä kokemuksena sen kaiken vaivan ja hiilten hehkutuksen väärti. Suosittelen grillijuhlille lähteviä kollegoita ottamaan omat eväät mukaan...
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pari lainausta Vitutusketjusta, 28.7.2005.


seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minua ainakin iljettää tuollainen video. Ei sen takia, että siinä nyljetään "söpö koira", vaan sen takia, että siinä kidutetaan viatonta luontokappaletta.

Syön jatkossakin hyvällä omallatunnolla pihviä, mutta salaattia syödessäni omatunto kolkuttaa. Kuulun nimittäin KVR:n (Kasvien Vapautusrintama) perustajajäseniin.

KVR:n periaatteiden mukaan on äärettömän julmaa, että viattomia kasveja syödään, keitetään ja paistetaan elävältä. Emme siis ole kettutyttöjä, vaan olemme tomaattipoikia.

Vastaavan oivalluksen on joku tehnyt amerikkalaisesta PETA:sta, vaihtaen merkityksen: alkuperäisestä People for the Ethical Treatment of Animals:sta
uuteen People Eating Tasty Animals:een. http://mtd.com/tasty/

Tästä huomiosta kiitos Alakarppi- keskustelufoorumin
(http://karpit.net/forum/) nimimerkki Elkalle, joka oli laittanut PETAn uuden merkityksen avattareensa.

Pikku Myy kirjoitti:
Pyh. Aikuiset ihmiset itkevät jonkun tuollaisen videon takia, koska siinä nyljetään koira ja kun koirat on söpöjä ja meidänkin turre niin ihanasti tossa kerjää tietokoneen vieressä. Mennään koko porukka vetämään pihvit ja keskustelemaan tästä kauheudesta. Jeesustelijoita.
Minua ei voi ainakaan lukea jeesustelijoihin. Olen useamman kerran ollut mukana kotiteurastuksissa, vieläpä keräämässä talteen verta suoraan elikon kurkusta. Vieläkin tulee vesi kielelle kun ajattelee tuoreesta verestä kunnon voissa paistettuja verilettuja.
 
Ei tule minusta kasvissyöjää ei. Sen jälkeen tuo ruokavalio olisi aika yksipuolinen. Eli pelkkiä kasviksia. Joista en kovin paljon edes pidä. Koska viljatuotteita en pysty syömään. Alunperin ihminen oli kasvissyöjä, kunnes alkoi syömään myös lihaa ja sen myötä viisastumaan. Joten sen perusteella jatkan lihansyöntiäni. No ei vaan jokainen syököön mitä lystää. Ei se miulta pois ole jos joku ei lihaa syö.
 

Tobias

Jäsen
tintti83 kirjoitti:
Ei tule minusta kasvissyöjää ei. Sen jälkeen tuo ruokavalio olisi aika yksipuolinen. Eli pelkkiä kasviksia. Joista en kovin paljon edes pidä. Koska viljatuotteita en pysty syömään. Alunperin ihminen oli kasvissyöjä, kunnes alkoi syömään myös lihaa ja sen myötä viisastumaan. Joten sen perusteella jatkan lihansyöntiäni. No ei vaan jokainen syököön mitä lystää. Ei se miulta pois ole jos joku ei lihaa syö.

Jep. On paljon aivan mainioita kasvisruokia mutta kyllä minä olen lihansyöjä henkeen ja vereen. Ymmärrän kyllä kasvissyöjiäkin, tehköön kukin mitä tykkää, kunhan ei vahingoita toisia eivätkä ala tyrkyttämään ideologiaansa muille. Pienestä pitäen on minulle maistunut liha ja olen ollut jo pikkupoikana katsomassa kun isäni hirviseurue viilteli kurkkuja auki elukoilta. Ei muuta kuin pihviä pannulle hyvät ihmiset!
 

scholl

Jäsen
rayman kirjoitti:
Mul on tää kuuluisa diili pupujen kans: Mä en syö niitten ruokaa niin ne ei vie mun muijaani. Ei maar, jokainen tallaa tavallaan, mut meikä tarttee kyllä aina sillon tällön kunnon lihakimpaleen jossakin valmistusmuodossa.

Mulla on huono diili pupujen kanssa. Yksi niistä otuksista törmäsi mun auton keulaan ja seurauksena korjaamoreissu.

Mutta itse asiaan. Itselläni ei ole mitään tekemistä eläinten tappamisen kanssa. Ostan ruoat kyllä rehellisesti kaupasta, vaikka kyllähän niitä paskovia hanheja muutaman voisikin grillata. Ei mut oikeasti en osaa perata enkä halua perata kalaa, joten en ongi, vaan käyn kalakaupassa. Sama juttu lihan kanssa.

Liha pitää miehen tiellä. Puppelipojilla on tietysti eri asia, mutta sanottakaan niin, etten missään tapauksessa missään olosuhteessa suostuisi seurustelemaan naisen kanssa, joka harrastaa jotain kasvissyöntiä. Siis juttuhan on niin, että jos esim. grillataan niin silloin grillataan ilman, että joku ei muka voi syödä. Tai jos safka valmistetaan niin silloin ei kyllä muijalle mitään eri safkaa, vaan sama diili. Sen verran on oltava naisessa miestä, että syö lihaakin.


En muuten itse kuulu kasvisten vapautusrintamaan vai mikä se oli. Kusen nurmikolle, jos hätätilanne tulee ja todellakin syön myös rehuja, mutten pääruokana.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun mielestä on hyvä, että joukostamme löytyy kasvissyöjiä ja mitä enemmän sen parempi. Jääpähän mulle enemmän syötävää ja kysynnän lasku alentaan markkinatalouden lakien mukaisesti hintaa. Saman logiikan mukaan en panisi pahakseni vaikka homous yleistyisi nykyisestä enemmän.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole itse kasvissyöjä (vaikka niitä toki mielelläni syön), mutta arvostan kovasti niitä, jotka toteuttavat ruokavaliota joka on terveellinen ja myös vähentää eläimiinkohdistuvia kärsimyksiä. Omalla panoksellaan tietysti, voi olla omatunto puhtaana jos ei tue itse asiaa.

Suhtautumiseni kasvissyöntiin on muutenkin ollut aina varsin ennakkoluuloton, koska omat vanhempani ovat molemmat olleet kasvissyöjiä niin kauan kuin heidät olen tuntenut. He tosin eivät ole nyt mitään himovegaaneja, koska esim. isäni syö kalaa toisinaan. En nyt jaksa kuitenkaan ryhtyä käyttämään erilaisia täsmentäviä nimityksiä.

Olen joskus miettinyt sitä, että muuttaisi elämäntapojaan, mutta toistaiseksi olen liian heikko tehdäkseni sitä. Pidän kuitenkin mahdollisena, että minusta voi tulla jonain päivänä vegetaristi jossain muodossa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kasvissyöjää minusta ei saisi kirveelläkään. Miettikääs nyt itse oikein kunnon mehevää härän sisäfilettä, sopivan raakana, muttei liian. Ja siihen päälle vielä herkkusieni-sinihomejuustokastiketta.. Huoh tulee nälkä.

Tuosta eläimen "rääkkäyksestä". Kuinkahan ennenaikaan ateriat tehtiin eläimistä? Silvottiin kirveellä pää irti ja valutettiin hännästä veret kippoon ja revittiin sisälmykset ulos? Mikään asiantuntija en ole, mutta eiköhän näin tehdä suurimmaksi osaksi nytkin. Monen monta kertaa olen hirvi-, peura- ja jänismetsällä ollut ja itse niitä nylkenyt ja lopulta syönyt. Eipä siinä mitään kummempaa ole. Tarttee vaan saada laaki osuun kerrasta.

Mutta enivei, thumbs up kasvissyöjille. Vegaaneja en ymmärrä, niin kalpeita ihmisiä kun ovat..
 
Suosikkijoukkue
Ilves
vstk kirjoitti:
Tuosta eläimen "rääkkäyksestä". Kuinkahan ennenaikaan ateriat tehtiin eläimistä? Silvottiin kirveellä pää irti ja valutettiin hännästä veret kippoon ja revittiin sisälmykset ulos? Mikään asiantuntija en ole, mutta eiköhän näin tehdä suurimmaksi osaksi nytkin. Monen monta kertaa olen hirvi-, peura- ja jänismetsällä ollut ja itse niitä nylkenyt ja lopulta syönyt. Eipä siinä mitään kummempaa ole. Tarttee vaan saada laaki osuun kerrasta...

Eiköhän se "rääkkäys" piile siinä eläinten elinoloissa ja kohtelussa niiden elinaikana, ei niinkään siinä teurastustavassa. Ennen vanhaan ei kuitenkaan ollut tehomaataloutta, jossa pyritään mahdollisimman suureen lihamäärään ja pienimmillä mahdollisilla kustannuksilla.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
TheMagnificent kirjoitti:
Eiköhän se "rääkkäys" piile siinä eläinten elinoloissa ja kohtelussa niiden elinaikana, ei niinkään siinä teurastustavassa. Ennen vanhaan ei kuitenkaan ollut tehomaataloutta, jossa pyritään mahdollisimman suureen lihamäärään ja pienimmillä mahdollisilla kustannuksilla.
Voipi olla että ymmärsin väärin. Hyvin mahdollista. Mielestäni kuitenkin eläimen kohtelu näkyy lihan laadussa ja siitä voisimme päätellä mitä hyvä kasvattaja tekee elinkeinolleen. Tai oikeastaan: mitä hänen pitäisi tehdä
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei saa kasvissyöjää meikäläisestä. Olen kuitenkin niin kyltymätön liharuuan ystävä, ettei pelkät vihannekset tai kasvikset paljon lämmitä. Tottakai, kehut niille, jotka vegetareina pystynevät olemaan, mutta henkilökohtaisesti tämä ei tulisi kysymykseenkään johtuen esimerkiksi siitä, ettei painojen nostelusta tulisi helvettiäkään. Toki, täytyy myöntää, että vihanneksia ja kasviksia syön lihan kylkiäisenä, mutten missään tapauksessa pelkästään...

Joka tapauksessa, kasvikset ovat tärkeä osa ruuan kokonaispakettia - ilman muuta. Sitä paitsi ovat vieläpä hyviä.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vstk kirjoitti:
Voipi olla että ymmärsin väärin. Hyvin mahdollista. Mielestäni kuitenkin eläimen kohtelu näkyy lihan laadussa ja siitä voisimme päätellä mitä hyvä kasvattaja tekee elinkeinolleen. Tai oikeastaan: mitä hänen pitäisi tehdä
Hitto jos vaan ne kasvattajat ajattelisivat tuolla tavalla, mutta kun ne eivät ajattele. Suomessa tämä "eläinrääkkäys"-osasto vai miksi sitä nyt sanoitkaan keskittyy juuri elukoitten elämään ennen teurastusta. Käsittääkseni joissain maissa myös teurastukseen liittyy jotain epämääräistä ja silloin siitäkin vouhotetaan enemmän.
Routainen Sydän kirjoitti:
...henkilökohtaisesti tämä ei tulisi kysymykseenkään johtuen esimerkiksi siitä, ettei painojen nostelusta tulisi helvettiäkään...
Miksei? Tunnen useammankin kasvissyöjän ja vegaanin, jotka tuota harrastavat ihan ilman ongelmia. Taitaa vaan olla ennakkoasenteesta kyse - vegethän popsivat vain raakaa porkkanaa ja härkäpapu-villiriisi-muhennoksia.

Njoo, olin itse 7 tai 8 vuotta kasvissyöjä, välillä lähes vegaani, välillä söin kalaakin. Koko juttu lähti juuri eettisistä ja ekologisista syistä liikkeelle, mutta luultavasti jaksoin pitää ruokavaliota yllä sen takia, että koko perhettä piinaavat migreenit katosivat ruokavalion muutoksen jälkeen lähes olemattomiin. Täälläkin on painotettu kasvissyönnin viherpipertäjä-puolta muistamatta, että ko. ruokavaliota käytetään yhtenä hoitomuotona tiettyihin sairauksiin kuten esimerkiksi kihtiin. Myös monet diabeetikot ja sydänverisuonitautiset ovat saaneet opetella uusia tapoja valmistaa tofua.

Joka tapauksessa vuoden ajan olen nytten lihaa syönyt. En missään vaiheessa jaksanut kieltää itseltäni mitään ruokaa - jos jotain teki mieli, niin söin sitä. Viime kesänä teki mieli lihapiirakkaa ja maksamakkaraa. Tällä hetkellä kotona syön vain kasvisruokaa ja kalaa silloin tällöin. Muitten tarjoamana tai töissä syön linturuokia. Punaista lihaa en harrasta. Tarkoituksena olisi vähentää kanaruoatkin minimiin, saas nyt nähdä. Itse en kaipaa mitään pihvejä - en pitänyt niistä edes aikana ennen kasvissyöjäksi ryhtymistäni. Ja ihan basic-kotiruokaa saan tehtyä ilman lihaakin. En minä mitään ihme ituversoliemiä syö, vaan makaronilaatikkoa, pitsaa, hernaria, liha(soija)pullia ym ihan niinkuin tekin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pikku Myy kirjoitti:
Myös monet diabeetikot ja sydänverisuonitautiset ovat saaneet opetella uusia tapoja valmistaa tofua.

Tartunpa tähän. Varmasti moni diabeetikko saa apua tästä ruokavaliosta, mutta kaikille heistä se ei ilmeisesti sovi. Ainakin hyvä kaverini, jolla on diabetes, sanoi ettei kasvisruokavalio olisi hänelle sopiva sairauden takia.

En muista mitä syitä hän sanoi, ja tietyllä tasolla ihmettelenkin tätä väitettä, koska teoriassahan kasviksista saa juurikin samat tarpeelliset ravinto-aineet kuin lihasta. Samaten kasvisten vähärasvaisuus on diabeteksessa varmasti tarpeellinen. Kaverini tapauksessa tuo 'kasvissyönti-ei-sovi' saattoi johtua siitä, että pelkällä kasvisravinnolla ei välttämäti saa aina riittävän tasaista verensokeria.

Niin, itse en ole kasvissyöjä. Joskin nyt viimeiset pari kuukautta olen syönyt vähemmän lihaa ja enemmän viljatuotteita ja kasviksia. Syynä on, että olen pyrkinyt pudottamaan painoani muutaman vuoden takaisiin lukemiin, sitä kun on huomaamatta tullut muutama kilo lisää tässä menneinä vuosina. Niin, ei tuo ruokavalio ole mitenkään ainoa keino, vaan myös säännöllinen liikunta siinä ohessa. Ja on kyllä tuntunut tehoavan, vaikka painoa ei nyt niin hirveästi ollut dieetin alkaessakaan, normaalipainon rajoissa pysyttiin vielä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Ihmisen hammaskalusto on mallia "Sekasyöjä". Eli luontoa kunnioittaakseni syön sekä liha- että kasvikunnantuotteita.

Se on tietenkin jokaisen ihmisen oma valinta mitä syö. Ymmärrän aivan täysin kasvissyöjiä. Toiset eivät vain pidä lihasta ja toisten perustelut ovat eettisiä (eläinten kärsimykset je.). Sen sijaan vegaaniuden "eettisyyttä" en aina tajua. Tuskinpa lehmä lypsäessä kärsii tai kana muniessa.

Olen ajatellut ryhtyä antivegaaniksi eli saisin syödä vain eläimiä jotka käyttävät ravinnoksi toisia eläimiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös