Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 203 352
  • 2 049

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kasvisvaihtoehtojen lisääntyminen ja lisäkkeiden määrä on plussaa. Kyllä tekee ihan hyvää raavaalle, urheilevalle miehellekin syödä pari kertaa viikossa kevyemmin (ei lihaa) ja lisätä niille lihapitoisille lautasille enemmän kasviksia ja vihreää. Sen sijaan kaikki tofut, nyhtökaurat saavat jäädä, kun eivät maistu. Ja kyllä, olen testannut esim nyhtökauraa huippukokin tekemänä. Ei ole minun juttuni.
Jos aikaa ja mahdollisuuksia olisi enemmän, metsästäisin luultavasti kaikki lihani ja kalastaisin kalani, enkä ostaisi niitä.
Ehkä sitten joskus.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viitisen kuukautta on vietetty "kasvissyöjän" elämää, eli on tuohon väliin nyt mahtunut muutama kerta kanaa ja kalaa haukaten. Punaista lihaa ihan häviävän vähän. Lihatuotteita en ole kotiin ostanut siis sitten kesäkuun lopun, jos nyt laskut pitää paikkansa. Ihan hyvin sujuu näinkin ja mielestäni jaksan ihan yhtä hyvin kuin aiemmin ja ehkä joltain osin paremminkin. Ainakin vatsanturvotukset on vähentyneet, en sitten tiedä voisiko ne johtua lihasta? Mahdollisesti.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kun lihasta saadaan mm. rautaa ja sinkkiä, niin onko kasvissyöjien ollut tarpeen hankkia rautaa ja sinkkiä muista tuotteista tai ns. ekstrana? Käsittääkseni ainakin lihaa syövät saavat suurimman osan raudasta ja sinkistä nimenomaan lihasta, ja raudan puutos kai aiheuttaa pitkällä aikavälillä jonkinlaisia haittoja. Vai onko nekin haitat sitten niin vähäisiä, tai tuleeko sitä rautaa sitten jostain muista ''arkipäivän tuotteista'' kuitenkin riittävästi, en tarkalleen tiedä.

Itse en ole kasvissyöjä tai sellaiseksi ajatellut muuttua, mutta minusta se on vaan hyvä asia että se ''lihan pakollisuus'' on saatu murrettua jo aiemmin, joskus kymmeniä vuosia taaksepäin ei voitu edes kuvitella että liha ei olisi ns ''pakollista'', hienoa että niitä ikivanhoja myyttejä on saatu murrettua tämänkin asian osalta, valinnan vapaus näissä arjen asioissa on pelkästään hyvä asia.

Minä uskon että eläimet on täällä ihmisiä ja toisia eläimiä varten, ja taas ihminen on omalla tavallaan myös eläimiä varten, nuo satunnaiset uutiset esim. lampaiden tai sikojen karuista oloista saa kyllä allekirjoittaneenkin ärsyyntymään, kyllä ne olot pitäisi olla eläimillä siedettävät, sen verran tulee niitä eläimiä kunnioittaa.
 

Fordél

Jäsen
No eipä ole ihme ettei liha miellytä, jos miellät kaslerin punaiseksi lihaksi ja nyhtökauran lihaksi. Saahan sitä toki itselleen valehdella, mutta ei kai nyt sentään muille?

Viimeksi kun tarkistin, sianliha oli punaista lihaa. Nyhtökauraa en ole missään sanonutkaan mieltävän lihaksi vaan totesin sen olleen lihan makuista. Ja

No Joo, leikki leikkinä. Mutta jos nyt oikeasti haluaa haastaa itseään lihansyöjänä, niin tekisi sen nyt edes rehellisesti. Esimerkiksi Polarica tekee aivan mielettömiä kylmäsavupaisteja joita löytyy ainakin isoista marketeista leikkelehyllyistä. Valitettavasti nautaa ei ole nyt hetkeen näkynyt, uskoisin sen johtuvan riista ajasta. Mutta sieltä pääsee melko helposti testaamaan itseään lihansyöjänä. levittelee noita lautaselle, päälle hieman rukolaa ja balsamicoa niin johan ei enää maistu tunkkaiselta.

Näitä on syöty vuosikausia, kyse ei ole siitä. Kaikki olennainen on testattu, mutta kaikille liha ei ole mikään intonhimo tai edes erityinen nautinto.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... kaikille liha ei ole mikään intonhimo tai edes erityinen nautinto.

Tämä on ihan totta. MInä en tosin tähän ryhmään kuulu, vaan minun pitää aktiivisesti kontrolloida syömäni lihatuotteiden määrää, koska pidän lihasta ja sen mausta. Tosin pidän kyllä kasviksista, meriruoasta ja hedelmistäkin (makeasta vähemmän..), joten ongelmani ei ehkä ole niinkään liha, vaan ruoka ylipäätään, heh Sen sijaan puolisoni on ihan toista maata tässä suhteessa, eikä hän edes ole kasvissyöjä. Hänelle ei liha suuressa määrin maistu (tosin meriruokaa hän kyllä rakastaa), ja hän pystyisi varmaan aika helpostikin muuntautumaan kasvissyöjäksi halutessaan, ainakin jos siihen sallittaisiin kala ja muut meren äyriäiset sillloin tällöin.

Olisi kiva tietää kokemuksia nykyisiltä kasvissyöjiltä, jotka kasvissyöjäksi ryhtyessään oikeasti pitivät lihasta ja sen mausta. Mielestäni neuvot/kritisointi sellaisen suulta, joka ei lihasta liiemmälti edes pidä, ovat aika hyödyttömiä... vähän sama kuin minä menisin masennuksesta kärsivää neuvomaan, että ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Minä olin nuoruudessa noin vuoden verran (saattoi olla hiukan vajaa) kasvisruokalinjalla, enkä ainakaan tuona aikana päässyt eroon lihanhimosta. Muistan vieläkin, kuinka hyvältä ensimmäinen pihvi punaviinin kanssa maistui tuon vuoden tauon jälkeen.

Toki maku ja mieltymykset voivat ajan kanssa myös muuttua. Nuorempana oli koko joukko ruokia (aika pitkälti, heh, kasvisruokia), joista en todella pitänyt, mutta joista on vanhemmiten tullut miltei lempiruokaa... ainakin taiten laitettuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tänään testasin kaverin vinkkaamana Shakshukaa. Yksi parhaista lihattomista ruuista tähän mennessä.

Tuli jo vanha viesti eteen. Mutta hauska yhteensattuma. Juuri samana päivänä tuli myös itselle tämä resepti kaverin vinkkaamaan eteen ja testaukseen meni. Oli hyvää.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi kun tarkistin, sianliha oli punaista lihaa.

Toki näin, mutta pointtina lieni se ettei kasler ole välttämättä lihansyöjienkään mielestä mikään erityinen herkku. Siksi tuo voi kuulostaa vähän samalta kuin "söin perunan eikä hääppöiseltä maistunut, minä en vain enää pidä kasviksista".
 

Fordél

Jäsen
Toki näin, mutta pointtina lieni se ettei kasler ole välttämättä lihansyöjienkään mielestä mikään erityinen herkku. Siksi tuo voi kuulostaa vähän samalta kuin "söin perunan eikä hääppöiseltä maistunut, minä en vain enää pidä kasviksista".

Ko. kasler (jonkinlainen paikallinen erikoisuus) on todettu ainakin täällä päin monen suusta herkuksi. Ei tietenkään mitään fiiniä vaan mättömeininkiä.

Eli ymmärrän pointin, mutta kaikki eivät näytä ymmärtävän mun pointtia. Kyse oli siitä "yleisestä" lihan mausta, jota ei ole millään tavalla ikävä. Ja ennen nimenomaan jos jossain muodossa lihasta ennen erityisesti pidin, ne olivat juuri nämä pulledporkit, kaslerit, jauhelijat, joita ei ehkä voi luokitella lihansyöjien erityisiksi herkuiksi, ei ainakaan hifistelijöiden.

Ja mitä tulee perunaan, kasvistuokavalioon siirryttyä on muuten alkanut arvostamaan perunaakin ihan eri tavalla. Siitä voi loihtia vaikka hienoja ruokia. Viimeisimpänä olen törmännyt nepalilaisessa ravintolassa salaattipöydässä olevaan kylmään perunasalaattiin, jossa on simppelisti vain lohkottua perunaa ja jotain mausteseosta mukana. Siinä peruna saa maistua perunalta ja se on todella hyvä ruokaisalisä salaattiin. Ei ole samanlainen majoneesipommi, kuin monet täkäläiset perunasalaatit, joissa pahimmillaan perunan maku loistaa poissaolollaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olisi kiva tietää kokemuksia nykyisiltä kasvissyöjiltä, jotka kasvissyöjäksi ryhtyessään oikeasti pitivät lihasta ja sen mausta.

Oma kokemus noin kahdeksan kuukauden perusteella on ollut että kestän lihan tuoksua varsin hyvin ryhtymättä kuolaamaan eli en ole jäänyt sitä kaipaamaan tai himoitsemaan salaa. Mutta ei se liha myöskään vastenmieliseltä näytä eikä tuoksu, paikoin ehkä hiukan oudolta vain, mikä saattaa johtua kulloisestakin kokista. Voi olla että otanta on vielä liian pieni mihinkään tyhjentävään arvioon.

Yleisemmin on syntynyt vaikutelma että maksuaisti olisi jotenkin kehittynyt ja jalostunut muuttuneesta ruokavaliosta johtuen. Voi olla että aiemmin on tullut syötyä liikaa lihaa jotenkin tylsästi laitettuna ja varsinkin maustettuna ja kyllähän se näin on että joku perusjauheliha tuntuu nyt ajatuksena aika kaukaiselta.

Sellainen huvittava ilmiö on myös käynyt että kalja on alkanut maistumaan suussa pahalta, ainakin nämä perus halpamerkit. Varmasti alkoholimakunikin on iän myötä kehittynyt, mutta tämä muutos on mielestäni tapahtunut nimenomaan sen jälkeen kun lopetin lihan syömisen. Tiedä sitten onko tuossa joku korrelaatio.
 

Fordél

Jäsen
Oma kokemus noin kahdeksan kuukauden perusteella on ollut että kestän lihan tuoksua varsin hyvin ryhtymättä kuolaamaan eli en ole jäänyt sitä kaipaamaan tai himoitsemaan salaa. Mutta ei se liha myöskään vastenmieliseltä näytä eikä tuoksu, paikoin ehkä hiukan oudolta vain, mikä saattaa johtua kulloisestakin kokista. Voi olla että otanta on vielä liian pieni mihinkään tyhjentävään arvioon.

En tiedä alkaako liha muuten näyttää vastenmieliseltä ellei koe jonkinlaista heräämistä eläinten oikeuksien suhteen. Ainakin oma kokemus on, että lihaa on alkanut katsomaan ihan eri silmin, kun on alkanut funtsimaan eläinten oikeuksia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En tiedä alkaako liha muuten näyttää vastenmieliseltä ellei koe jonkinlaista heräämistä eläinten oikeuksien suhteen. Ainakin oma kokemus on, että lihaa on alkanut katsomaan ihan eri silmin, kun on alkanut funtsimaan eläinten oikeuksia.

Niin, jos noin pitkälle kelaa niin varmasti liha näyttää hyvinkin vastenmieliseltä. Teollisesti tuotettu liha kuten kaikki teollinen ruoka on ylipäätään aika vastenmielinen ilmiö kun sitä oikein ajattelee. Mikä on muuten itsellä ollut yksi aika positiivinen muutos ruokavalion seurauksena: tyhjiöpakattuja rasioita kertyy jätteeseen aika helkkaristi vähemmän, mutta biojäteastia täyttyy hyvällä tahdilla.
 

Fordél

Jäsen
Niin, jos noin pitkälle kelaa niin varmasti liha näyttää hyvinkin vastenmieliseltä. Teollisesti tuotettu liha kuten kaikki teollinen ruoka on ylipäätään aika vastenmielinen ilmiö kun sitä oikein ajattelee. Mikä on muuten itsellä ollut yksi aika positiivinen muutos ruokavalion seurauksena: tyhjiöpakattuja rasioita kertyy jätteeseen aika helkkaristi vähemmän, mutta biojäteastia täyttyy hyvällä tahdilla.

Totta, jo pelkästään tuosta teollisen tuotannon näkökulmasta liha voi näyttää vastenmieliseltä. Ja sama juttu täällä eli ei kerry enää oikeastaan yhtään tyhjiöpakattuja rasioita. Ja sitten jos ajaa vielä autolla, joka käy biopolttoaineella, biojäteastian täyttyminen näyttää vieläkin positiivisemmalta asialta. Tosin nyt menee niin vihreeksi paatokseksi, että lopetetaan tähän.
 

Jeffrey

Jäsen
Vegaaniuden hyödyistä on esitetty ihan uudenlaisiakin puolia:
(Kyseessä on siis aukeavan sivun kolmas "postaus")
http://www.feissarimokat.com/files/2016/11/vegaaneista-valkyin-osa-3.jpg

Mä kyllä veikkaan, ettei yksikään vegaani minun kanssani anaaliseksiin suostuisi. Yksi sellainen tuttu nuorityttö on, joka on kokenut asiakseen tarjota anaalipenetraatiot aina allekirjoittaneen synttäreillä, nimppareilla, jouluna ja juhannuksena. Tällä on kyllä suoli aina vähän antanut, ja myös verestänyt suoritteen aikana. Mitä mieltä olette palstan vegaanikot, auttaisiko tähän jos ehdottaisin naiselle kasvisruokavaliota?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Itse tein tuossa alkusyksystä n. Kuukauden mittaisen kasvisruokavaliokokeilun ja tulokset olivat kyllä positiivisia.

Olotila oli kokoajan jotenkin paljon kevyempi, virkeämpi ja muuten vain parempi. Olo ei ollut yhtään sellainen "raskas" ja väsynyt. Stressinsietokin oli paremmalla tasolla.

En pysty 100% jättäytymään lihasta, koska tykkään esimerkiksi joskus viikonloppuisin burgereista ja pihveistä aivan liikaa, kera oluen tietysti, mutta olen kyllä arkiruokavaliosta varsinkin punaista lihaa karsinut reilusti. Töissä pyrin aina, jos mahdollista ottamaan ensisijaisesti kasvis/ tai toissijaisesti kalaruokaa, ja olotila kiittää vielä nykyäänkin tuon kokeilun takia. Suosittelen.
 

Fordél

Jäsen
Itse tein tuossa alkusyksystä n. Kuukauden mittaisen kasvisruokavaliokokeilun ja tulokset olivat kyllä positiivisia.

Olotila oli kokoajan jotenkin paljon kevyempi, virkeämpi ja muuten vain parempi. Olo ei ollut yhtään sellainen "raskas" ja väsynyt. Stressinsietokin oli paremmalla tasolla.

En pysty 100% jättäytymään lihasta, koska tykkään esimerkiksi joskus viikonloppuisin burgereista ja pihveistä aivan liikaa, kera oluen tietysti, mutta olen kyllä arkiruokavaliosta varsinkin punaista lihaa karsinut reilusti. Töissä pyrin aina, jos mahdollista ottamaan ensisijaisesti kasvis/ tai toissijaisesti kalaruokaa, ja olotila kiittää vielä nykyäänkin tuon kokeilun takia. Suosittelen.

Jep, näinhän se kannattaa juuri tehdä. Kokeilla miltä muutos tuntuu omassa kehossa ja arjessa. Jos kokemukset ovat positiiviset, tekee muutoksia askel askeleelta sitä mukaan kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Itsellä täytyy pikku hiljaa alkaa vähentämään lohen käyttöä ja ottaa tilalle kasvipohjaisia proteiineja. Kenties jossain tulevaisuudessa siintää täydellinen kasvisruokavalio.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minä söin nyt reilun vuoden kasvishomostelun jälkeen reissussa lihaa kun ei jaksanut alkaa säätää ylimääräistä vieraassa maassa. Aluksi ei maistunut kovin hyvältä, sitten toki ihan ok. Mitään orgastisia tuntemuksia ei tullut, joten helppo pitäytyä taas kasviksissa kotimaassa.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin syön nykyään paljon kasvisruokaa; harvemmin kuitenkaan ihan vegaania. Syitä on muutamia: ei tule ähky olo, auttaa painonhallinnassa, saa kokeilla uusia ruokia ja kasvisruokia on mukava kokkailla, koska ne ovat haastavia.

Lisäksi kasvisruoka on minulle taloudellisesti melko edullinen vaihtoehto - oikeastaan siksi nyhtokaura ja härkis eivät ole ostoslistallani. Mitään eettisiä syitä kasvisruoan lisäämisessä itselläni ei ole. Hyvin uppoaa vielä lihat, kanat ja kalat. Ehkä mieluiten korvaan sianlihaa maukkaalla kasvisruoalla ja herkuttelen sitten punaisella lihalla, kalalla ja kanalla.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Päivän byrokraatti julkaisi ihan hauskan kirjoituksen transvegaaniudesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitäs mieltä pakollisesta kasvisruokapäivästä kouluihin?

Nimittäin 65 prosenttia Ylen ja Uuden Suomen kuntavaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista on ainakin jossain määrin pakollisen kasvisruokapäivän kannalla.

Minä olen vähän kahden vaiheilla. Hyvähän se on antaa lapsille ja nuorille eväitä monipuoliseen ruokavalion, mutta toisaalta kasvisruokaa tarjotaan osassa kouluja jo nyt kaikkina viikonpäivinä lihaa sisältävän ruuan rinnalla. Sellaisissa kouluissa pakollinen kasvisruokapäivä olisi suht tarpeeton.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/21...annatusta-65-ehdokkaista-sanoo-kylla-koulujen (Linkki Uuden Suomen juttuun vastauksista)
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mitäs mieltä pakollisesta kasvisruokapäivästä kouluihin?

Nimittäin 65 prosenttia Ylen ja Uuden Suomen kuntavaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista on ainakin jossain määrin pakollisen kasvisruokapäivän kannalla.

Minä olen vähän kahden vaiheilla. Hyvähän se on antaa lapsille ja nuorille eväitä monipuoliseen ruokavalion, mutta toisaalta kasvisruokaa tarjotaan osassa kouluja jo nyt kaikkina viikonpäivinä lihaa sisältävän ruuan rinnalla. Sellaisissa kouluissa pakollinen kasvisruokapäivä olisi suht tarpeeton.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/21...annatusta-65-ehdokkaista-sanoo-kylla-koulujen (Linkki Uuden Suomen juttuun vastauksista)
Kenelläkään ei taida olla mitään kasvisruokapäivää vastaan, kunhan sitä vain ei kutsuta kasvisruokapäiväksi? tai en ainakaan muista kovin aktiivisesti vastustetun pinaattilettupäivää, puuroa mehukeitolla-päivää, ja mitä näitä nyt oli. Paljon melua tyhjästä, mielestäni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ymmärrä kasvisruokapäivän funktiota. Minusta noilla rääpäleillä pitäisi olla joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kenelläkään ei taida olla mitään kasvisruokapäivää vastaan, kunhan sitä vain ei kutsuta kasvisruokapäiväksi? tai en ainakaan muista kovin aktiivisesti vastustetun pinaattilettupäivää, puuroa mehukeitolla-päivää, ja mitä näitä nyt oli. Paljon melua tyhjästä, mielestäni.

Tämä on muuten hyvä pointti. Kasvisruokapäivästä voidaan hyvin luopua, ja tarjota aina välillä kasvisruokaa nostamatta asiasta sen kummempaa haloota. Erityisen kasvisruokapäivän pitämisellä tenaville opetetaan, että tämä ruoka on nyt sitten jotenkin erilaista kuin se normaali ruoka. Hitot, ole, sehän on vaan tehty eri raaka-aineista kuin vaikka makaroonilaatikko.

Omassa perheessäni lihan osuus ruokavaliossa pienenee koko ajan. Ihan vaan siksi, että se ei oikein maistu enää niinkuin ennen. Jälkikasvu osallistuu ruokalistan sunnittelemiseen tasaveroisena vanhempien kanssa, eli kenellekään tämä ei ole pakkopullaa. Härkiksestä saa vähintään yhtä hyviä tacoja kuin jauhelihasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös