Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 203 299
  • 2 049

Fordél

Jäsen
Kaikki, mitä teet, rasittaa merkittävästi ympäristöä. Se on ihan määrittelijästä kiinni, miten noita prosentteja haluaa tutkia. Ihmisen poistuminen täältä olisi paras ekoteko. Sen jälkeen täällä eläimet jatkaisivat toistensa syömistä ruokaketjun mukaan. Vahvin voittaa, kunnes vahvimman ruoka vähenee ja vahvimman kanta pienenee. Sykli jatkuu niin kauan kuin aurinko jaksaa lämmittää. Tämän planeetan säilyttäminen ihmiselle on minun prioriteettilistallani aika alhaalla. Siksi en jaksa välittää tästä asiasta tämän enempää.

Tällainen kyyninen ja välinpitämätön ajattelu on yksi lähestymistapa asiaan. Olet siihen yksilönä täysin oikeutettu. Toinen lähestymistapa on se, että lähdetään hakemaan ratkaisuja näihin käsillä oleviin ongelmiin. Hyvin moni ihmisen toiminta rasittaa merkittävästi ympäristöä, mutta asioihin voidaan vaikuttaa ja muuttaa toimintaa. Hyvä konkreettinen esimerkki on vaikka Itämeren tilanne. Välinpitämättömällä ajattelulla Itämeren tilanne olisi jatkanut huononemistaan, mutta asiaan puuttumalla on saatu aikaan muutosta parempaan. Vaikka planetaan säilyminen ihmiselle ja muille olisi sinun prioriteettilistalla aika alhaalla, maailmaanlaajuisesti puhutaan tärkeimmästä asiasta. Hyvin moni muu siis välittää ja jos sulle on asia se ja sama, voit varmasti antaa hyvillä mielin näiden tahojen tehdä omaa työtään.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samalla tapaahan viittasi Leonin kuvaukseen siitä kuinka valaistuneet (ihan ymmärrettävästi) tuputtavat hyväksi havaitsemiaan tapojaan muille.

Toki kaikki "valaistuneet" jehovan todistajista lähtien sitä tekevät, mutta mielestäni tuossa kasvisruoan tuputtamisessa ollaan napsun verran korkeammissa sfääreissä, kun lobbausta tehdään varsin vahvasti jo päättäjienkin tasolla. Kasvissyöjille ei tuota vaikeuksia viedä lihaa pois myös sekasyöjän lautaselta, koska kasvissyöjä on valmis tekemään moraaliset ratkaisut myös sekasyöjän puolesta.

Jos joku tuputtaa vegaaniutta vegaaniketjussa... en pitäisi sitä kovin vakavana.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en ole aiheeseen hirveästi perehtynyt, mutta mielestäni nykyaikana on kyllä menossa melkoinen "vegaanibuumi", jota aika monet mediat ruokkii ja lähdekritiikki on uskomattoman vähäistä ihmisten keskuudessa. Huvittava lukea "laadukkaista tutkimuksista", jossa verrataan veganismin, jonkun amerikkalaisen läskiperseen ja pelkkää lihaasyövän ihmisen ruokavaliota. Kyllähän nyt puhdas järki sanoo että veganismi (jos sen toteuttaa oikein ja huolellisesti) on näistä se terveellisin. Miksei verrata sekaruokavalioon, jossa lihaa syödään kohtuudella ja monipuolisesti kasvisten ohella? Kertoo "tutkimusten" päämäärästä aika paljon tuo.

EDIT: Veganismissa on myös hauskaa se, että mutulla 80% veganisteista ei syö tarpeeksi tunnollisesti. Jos on vegaani (tai joku muu erikoisruokavalio), niin pitää erittäin tarkasti katsoa mitä syö ja laskea koko ajan jotain ravintoarvoja tms, että saa tarpeeksi tiettyjä ravintoaineita. Monet tuntemistani veganeista syö aivan päin vittua silloin kuin huvittaa eikä varmaan ole sattumaa, että he ovat koko ajan sairaita ja normaalia ärsyyntyneempiä tms..

Olet huvittunut näistä "laadukkaista" tutkimuksista ja samaan viestiin itse heität arvioita, jotka perustuvat täysin sinun omaan mutuusi. Mistä tämä 80% tulee? Eikä niitä ravintoarvoja tarvii jatkuvalla syötöllä tarkistella, jos ne alkuun opettelet. Muutenkin huvittavaa, että tuomitset kaikki vegaanit sinun tuntemillasi, jotka näköjään eivät kaikkia ravinteita, jotka lihasta saisi, osaa hankkia muilla keinoin.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Olet huvittunut näistä "laadukkaista" tutkimuksista ja samaan viestiin itse heität arvioita, jotka perustuvat täysin sinun omaan mutuusi. Mistä tämä 80% tulee? Eikä niitä ravintoarvoja tarvii jatkuvalla syötöllä tarkistella, jos ne alkuun opettelet. Muutenkin huvittavaa, että tuomitset kaikki vegaanit sinun tuntemillasi, jotka näköjään eivät kaikkia ravinteita, jotka lihasta saisi, osaa hankkia muilla keinoin.
No mitä se sana mutu sinulle kertoo? Se on valistunut veikkaus joka ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan siihen, että tunnen arviolta 50 vegaania jotakin kautta ja heistä vain kourallinen syö tunnollisesti, muut sitten vähemmän. Pieni on otos, mutta antaa mielestäni suunnan tuolle että harva vegaani syö oikein. Ja se ei perustu siihen, että he eivät tietäisi mistä nämä ravinteet saisi, vaan se perustuu siihen, että eivät vain ole tarpeeksi kurinalaisia syömään niin tarkkaan, säännöllisesti ja monipuolisesti. Kuitenkin he kokevat oikeana valitsemansa tien pääasiassa eettisistä syistä, mutta syövät silti päin vittua. Se miksi he sitten kääntyivät vegaaniksi on lukuisat median valistukset kuinka makkaran syömällä tapattaa itsensä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tällainen kyyninen ja välinpitämätön ajattelu on yksi lähestymistapa asiaan. Olet siihen yksilönä täysin oikeutettu. Toinen lähestymistapa on se, että lähdetään hakemaan ratkaisuja näihin käsillä oleviin ongelmiin. Hyvin moni ihmisen toiminta rasittaa merkittävästi ympäristöä, mutta asioihin voidaan vaikuttaa ja muuttaa toimintaa.
Mulla ei olisi tuohon kuin yksi lääke, mutta se ei tule saamaan yhtään kannatusta (leimaantumatta radikaaliksi), joten annan asian olla. Omalta osaltani autan asiaa olemalla lisääntymättä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulla ei olisi tuohon kuin yksi lääke, mutta se ei tule saamaan yhtään kannatusta (leimaantumatta radikaaliksi), joten annan asian olla. Omalta osaltani autan asiaa olemalla lisääntymättä.
Arvelen, että sama lääke tuli jostakin syystä myös minun mieleeni.

Aikanaan eläkkeelle siirtyessäni voisin kuluttaa aikaani kokoamalla teosta, jonka olen ajatellut nimetä yksinkertaisesti Vegaanikeittokirjaksi. Kirja-aihe on kyllä jokseenkin uskalias, enkä usko sille irtoavan ihan noin vaan kustannussopimusta. Autenttisen kuvamateriaalin esittämisestä seuraisi väistämättä esitutkinta, joten vegaanit taitaa olla parempi korvata mallinukeilla.
 

Fordél

Jäsen
Mulla ei olisi tuohon kuin yksi lääke, mutta se ei tule saamaan yhtään kannatusta (leimaantumatta radikaaliksi), joten annan asian olla. Omalta osaltani autan asiaa olemalla lisääntymättä.

Oletan, että lääkkeesi on hyvin linkolamainen, joten se tuskin tosiaan saa enemmistön kannatusta. Parasta on siis lähestyä asiaa siltä em. toiselta kantilta ja onneksi näin tehdään.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
No mitä se sana mutu sinulle kertoo? Se on valistunut veikkaus joka ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan siihen, että tunnen arviolta 50 vegaania jotakin kautta ja heistä vain kourallinen syö tunnollisesti, muut sitten vähemmän. Pieni on otos, mutta antaa mielestäni suunnan tuolle että harva vegaani syö oikein. Ja se ei perustu siihen, että he eivät tietäisi mistä nämä ravinteet saisi, vaan se perustuu siihen, että eivät vain ole tarpeeksi kurinalaisia syömään niin tarkkaan, säännöllisesti ja monipuolisesti. Kuitenkin he kokevat oikeana valitsemansa tien pääasiassa eettisistä syistä, mutta syövät silti päin vittua. Se miksi he sitten kääntyivät vegaaniksi on lukuisat median valistukset kuinka makkaran syömällä tapattaa itsensä.

Heh. Vastaavasti voin omilla silmillä sanoa, että 100 tuntemaani lihansyöjää ei popsi kesällä grillatessa juurikaan tuoretta vihannesta, jos grillattua maissia ei lasketa. Kumpi syö tällöin päin vittua, maintisemasi vegaanit, jotka eivät osaa syödä mielestäsi kasvisruokaa, vai mainitsemani grillimestarit?
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Heh. Vastaavasti voin omilla silmillä sanoa, että 100 tuntemaani lihansyöjää ei popsi kesällä grillatessa juurikaan tuoretta vihannesta, jos grillattua maissia ei lasketa. Kumpi syö tällöin päin vittua, maintisemasi vegaanit, jotka eivät osaa syödä mielestäsi kasvisruokaa, vai mainitsemani grillimestarit?
Viestistäsi oikein huokuu trollaus. Olenko jossain vaiheessa sanonut, että pelkkä lihansyönti on terveellistä? Varsinkin grillatessa syntyvät PAH-aineet ovat karsinogeeneja ja itse sen vuoksi grillaan melko maltillisesti ja tarkasti ettei näitä paljoa syntyisi. Idioottikin varmaan tajuaa että pelkkä lihansyönti ei ole terveellistä ja hyväksi varsinkaan suolistolle. Sekaruokavaliossa, jossa lihaa syödään kohtuudella ja myös kasviksia monipuolisesti, saa selvästi pienimmällä vaivalla tarvittavat ravintoaineet ja energiamäärän tyydytettyä. Tässä syy, miksi olen ns. sekasyöjä.

Mielestäni on muutenkin naurettavaa ajatella noin mustavalkoisesti kuten sinä äsken teit, että lihansyöjät vs. vegaanit. Itse en ole vegaani ja syön varmasti terveellisemmin kuin valtaosa vegaaneista.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Viestistäsi oikein huokuu trollaus. Olenko jossain vaiheessa sanonut, että pelkkä lihansyönti on terveellistä? Varsinkin grillatessa syntyvät PAH-aineet ovat karsinogeeneja ja itse sen vuoksi grillaan melko maltillisesti ja tarkasti ettei näitä paljoa syntyisi. Idioottikin varmaan tajuaa että pelkkä lihansyönti ei ole terveellistä ja hyväksi varsinkaan suolistolle. Sekaruokavaliossa, jossa lihaa syödään kohtuudella ja myös kasviksia monipuolisesti, saa selvästi pienimmällä vaivalla tarvittavat ravintoaineet ja energiamäärän tyydytettyä. Tässä syy, miksi olen ns. sekasyöjä.

Mielestäni on muutenkin naurettavaa ajatella noin mustavalkoisesti kuten sinä äsken teit, että lihansyöjät vs. vegaanit. Itse en ole vegaani ja syön varmasti terveellisemmin kuin valtaosa vegaaneista.

En trollaa, vaan annoin oman otokseni aikaisemmassa viestissäsi mainitsemaasi otokseen. On helppoa sanoa, mitä on nähnyt, mutta onko se koko totuus? Tuntemani lihansyöjät syövät kyllä kesällä grillatessa yksipuolisesti, mutta syövät varmasti esim. työlounainaan monipuolisesti. Se ei siis kerro sitä, että joku syö päin vittua koko ajan. Ei edes vegaaniystäväsi, vaikka sinun mielestäsi saattavat yksipuolisesti syövät.

Nykypäivänä kaikki on trendikästä, jopa naisten yhdessä asuminen julkimoita myöten, joten on mahdollista etteikö se olisi sitä myös kasvissyönnissä. Silti jää sellainen tulkintakysymys, että mikä minä tai kukaan muukaan on sanomaan, että jonkun lesbosuhde tai kasvissyönti johtuu trendistä.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
En trollaa, vaan annoin oman otokseni aikaisemmassa viestissäsi mainitsemaasi otokseen. On helppoa sanoa, mitä on nähnyt, mutta onko se koko totuus? Tuntemani lihansyöjät syövät kyllä kesällä grillatessa yksipuolisesti, mutta syövät varmasti esim. työlounainaan monipuolisesti. Se ei siis kerro sitä, että joku syö päin vittua koko ajan. Ei edes vegaaniystäväsi, vaikka sinun mielestäsi saattavat yksipuolisesti syövät.

Nykypäivänä kaikki on trendikästä, jopa naisten yhdessä asuminen julkimoita myöten, joten on mahdollista etteikö se olisi sitä myös kasvissyönnissä. Silti jää sellainen tulkintakysymys, että mikä minä tai kukaan muukaan on sanomaan, että jonkun lesbosuhde tai kasvissyönti johtuu trendistä.
Pahoittelut, olin aikaisemmassa viestissä epäselvä, mutta siis juuri nämä vegaanit ovat itse sanoneet että eivät kiinnitä huomiota tarpeeksi, kyseessä ei siis ole mikään yhden ruokailutilaisuuden analyysi. Ja kyllä, olen jutellut muutamaa vaille kaikkien näiden kanssa suorasti tai epäsuorasti asiasta, sillä veganismi-ilmiö kiinnostaa itseäni kovasti.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Pahoittelut, olin aikaisemmassa viestissä epäselvä, mutta siis juuri nämä vegaanit ovat itse sanoneet että eivät kiinnitä huomiota tarpeeksi, kyseessä ei siis ole mikään yhden ruokailutilaisuuden analyysi. Ja kyllä, olen jutellut muutamaa vaille kaikkien näiden kanssa suorasti tai epäsuorasti asiasta, sillä veganismi-ilmiö kiinnostaa itseäni kovasti.

Vaikka he itse ovat epätietoisia syömisestään, tuskin he pelkkää riisiä tai nuudelia vetävät naamaansa. Toki kasvissyöjäksi ryhtyessä ei mahdollisesti tiedä mitä kaikkea onkaan mahdollista syödä. Itseni mielestä vegaani-ilmiöllä ei ole mitään tekemistä varsinaisten kasvissyöjien kanssa. Ilmiöissä yleensäkin pieniä ihmisryhmiä vetää puoleensa asia, joista ei tiedetä juurikaan mitään. Se on kai vähän sitä somemaailman tuomaa uusavuuttomuutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihminen on luonnollisesti sekasyöjä, tähän perustuu yksinkertainen ja mielestäni paras ateriamalli, lautasmalli. Kokemattoman tai huolettoman vegaanin lautaselta ei aina löydy tarvittavia ravintoaineita. Kasvisravinnolla elävän on oltava huomattavasti tarkempi syömisensä kanssa, kuten olemme tässäkin ketjussa huomanneet.

Olen ollut pian viikon yksin mökillä ja elänyt lähes vegaanielämää, kala, voi ja maito ovat olleet ainoita eläinkunnan tuotteita, lasken b-luokan Poprillin kasvikseksi.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Ihminen on luonnollisesti sekasyöjä, tähän perustuu yksinkertainen ja mielestäni paras ateriamalli, lautasmalli. Kokemattoman tai huolettoman vegaanin lautaselta ei aina löydy tarvittavia ravintoaineita. Kasvisravinnolla elävän on oltava huomattavasti tarkempi syömisensä kanssa, kuten olemme tässäkin ketjussa huomanneet
Juurikin näin. Jotta veganismi olisi terveellistä, pitää siihen kiinnittää erityistä huomiota. Vegaanit kyllä tietävät tämän, mutta koska valtaosa ihmisistä on laiskoja, niin harva vegaani kuitenkaan syö riittävän monipuolisesti ja usein.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luonnollisesti ihminen on myös sadisti, rasisti, raiskaaja ja murhaaja.

Ei ole, ihminen tuntee yleensä empatiaa, mainitsemasi teot vaativat poikkeusolosuhteet tai virheen aivojen välittäjäaineissa.

Mielenkiintoinen keskustelu, vegaaniruokavaliota puolustetaan raiskaajien ja pedofiilien avulla. Ei tarvitse kuin katsoa peilistä omia hampaita, niin huomaa että suussa on välineet sekä lihan että kasvisten pilkkomiseen.
 
Mielenkiintoinen keskustelu, vegaaniruokavaliota puolustetaan raiskaajien ja pedofiilien avulla. Ei tarvitse kuin katsoa peilistä omia hampaita, niin huomaa että suussa on välineet sekä lihan että kasvisten pilkkomiseen.
Ajattelin kyllä vain kyseenalaistaa sen voiko omia valintoja perustella sillä mikä on lajillemme historiallisesti ominaista käyttäytymistä, mutta kai sen sitten veganismin puolusteluksikin voi mielessään vääntää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Uskon, että sinunkaltainen hyvinkin fiksu ja skarppi kaveri ei joudu erityisesti kelaamaan eettisiä valintoja. Lähinnä kyse olisi enää niiden valintojen tekemisestä. Tiedät varmasti jo nyt eri vaihtoehtojen vaikutukset niin sinuun kuin ympäristöösi. Eikä lihaton elämä ole mielestäni sen tylsempää kuin lihallinen elämä. Tilalle kun on helposti saatavissa uudenlaisia nautintoja. Yhtäkkiä sitten huomaakin, että lihaa ei enää kaipaakkan eikä elämästä ole tullut sen tylsempää. Vaatii lähinnä rohkeutta kokeilla ja luopua vanhoista tottumuksista. Toki jos lihaa rakastaa yli kaiken niin sitten on varmaan hyvä vain jatkaa valitulla linjalla.

Vaikka tuossa eräässä viestissä hiukan sarkastiseen sävyyn totesin omasta hedonismistani, niin on todettava, että siinä on kuitenkin hiukan perää. Olen joiltain osin hedonisti, haluan nautintoa elämääni ja minulle liha muodossa tai toisessa tarjoaa nautintoa - kun valmistan jotain pitkän aikaa kypsytettävää liharuokaa ja sitten nauttiessani sitä hitaasti pureskellen, niin minun on tavattoman vaikea kuvitella, että minkään valtakunnan vegaaniruokavalio kykenee tarjoamaan minulle vastaavaa nautintoa. Ja tämä nautinto vielä ryyditettynä parilla kolmella lasillisella viiniä - voiko enää enempää pyytää?

Minä yksinkertaisesti pidän lihasta, minulle kunnollinen liharuoka on eräs elämän nautintoja - niitä harvoja joista minä nautin, joten tässä kohdin työnnän eettiset valinnat surutta roskakoriin ja valitsen sen lihan, toki tässä kohdin sitten pyrin käyttämään harkintaa ja mielellään ostan lähellä hyvissä olosuhteissa tuotettua lihaa. Tai kalaa, jonka pyynnissä on kiinnitetty huomiota pyyntiolosuhteisiin ja siihen kuinka kestävällä pohjalla pyynti on.

Valinnan eettisyyteen on oikeastaan turha vedota, siihen vetoamalla kantani ei muutu miksikään. Toisaalta tämä ei tarkoita sitä ettenkö voi olla halutessani syömättä lihaa - etenkin näin kesäisin saatan pitää viikon aikana 1-2 päivää jolloin lihan kulutus on hyvin minimissä.

Entäpä sitten terveydelliset syyt? Näihin on oikeastaan vieläkin turhempaa vedota, koska olen valintani tehnyt. Minua ei kiinnosta ruoan terveellisyys tippaakaan, edellinen ei tarkoita etteikö ruoka voi olla terveellistä, mutta en jaksa kiinnittää siihen huomiota. Jos kiinnittäisin terveydellisiin seikkoihin huomiota ensin ruokalistalta pitäisi karsia suolaa, sokeria, makeisia, alkoholia tms. Liha tulee jossain kaukana näiden jälkeen. Jos kuolen ennenaikojani - kuten suurella todennäköisyydellä kuolen näillä elintavoilla - joku edellä luetelluista tappaa minut eikä liha. Ja hyvä niin!

vlad
 

Fordél

Jäsen
Kokemattoman tai huolettoman vegaanin lautaselta ei aina löydy tarvittavia ravintoaineita.

Kuten ei löydy myöskään sekasyöjien lautaselta. Kyse ei ole ruokavaliosta vaan ylipäänsä siitä, että kiinnittääkö ihminen huomiota ruokailutottumuksiinsä. Tämä ei ole käsittääkseni sidossa ruokavalioon. Itse asiassa moni kasvis- tai vegaaniruokavalioon siirtynyt kiinnittää juuri erityistä huomiota ruokailuunsa. Mielestäni tässä kohdin on ihan turha lähteä syyttelemään eri ruokavalioden edustajia vaan huolehtia siitä, että oli ruokavalio mikä tahansa, ihmisellä on riittävä tieto terveellisestä ravinnosta.

Olen ollut pian viikon yksin mökillä ja elänyt lähes vegaanielämää, kala, voi ja maito ovat olleet ainoita eläinkunnan tuotteita, lasken b-luokan Poprillin kasvikseksi.

Sori vaan, mutta jos ruokasi on pitänyt sisällään makkaraa, kalaa, voita ja maitoa, ei voida todeta sun elääneen "lähes vegaanielämää". Vaikka kaikki muu on kasvisperäistä, kyse on aikalailla vain sekasyöjän ruokavaliosta.
 

Fordél

Jäsen
Olen joiltain osin hedonisti, haluan nautintoa elämääni ja minulle liha muodossa tai toisessa tarjoaa nautintoa - kun valmistan jotain pitkän aikaa kypsytettävää liharuokaa ja sitten nauttiessani sitä hitaasti pureskellen, niin minun on tavattoman vaikea kuvitella, että minkään valtakunnan vegaaniruokavalio kykenee tarjoamaan minulle vastaavaa nautintoa. Ja tämä nautinto vielä ryyditettynä parilla kolmella lasillisella viiniä - voiko enää enempää pyytää?

Eihän tätä asiaa tarvitse vain kuvitella vaan jos kokemusta ei ole, suosittellisin testaamaan, että voisiko joku yhtä suurella hartaudella ja laadukkaasti tehty kasvisruoka höystettynä parilla kolmella lasillisella viiniä tarjota vastaavan nautinnon? Omalla kohdalla olen todennut, että kyllä voi. Sun kohdalla voi olla, että ei päästä lähellekään, mutta kannattaahan kaikkea kokeilla ennen kuin lukitsee näkemykset.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vastaavasti voin omilla silmillä sanoa, että 100 tuntemaani lihansyöjää ei popsi kesällä grillatessa juurikaan tuoretta vihannesta, jos grillattua maissia ei lasketa. Kumpi syö tällöin päin vittua, maintisemasi vegaanit, jotka eivät osaa syödä mielestäsi kasvisruokaa, vai mainitsemani grillimestarit?
Joko tunnet pelkästään täysiä juntteja, tai sitten höystät noita sun juttujasi. Mä en tunne ketään, joka syö grilliaterialla pelkkää lihaa. Sen sijaan kaikki mun tuntemat grillaajat tekevät kunnollisen salaatin lihan kaveriksi.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Joko tunnet pelkästään täysiä juntteja, tai sitten höystät noita sun juttujasi. Mä en tunne ketään, joka syö grilliaterialla pelkkää lihaa. Sen sijaan kaikki mun tuntemat grillaajat tekevät kunnollisen salaatin lihan kaveriksi.

Heh joo. keittävät perunaa tai valmistavat perunasalaattia? Kyllä nämä junttiystävänikin tekevät kunnon annoksen salaattia, mutta ehkä noin yksi neljästä lopulta syö sitä. Tietysti syy on suoraanverrannollinen lihan määrään, jota nautitaan tai sitten se ei vaan maistu.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Mihin tämä perustuu? Teuraseläimestä hyötykäytetään lähes sataprosenttisesti kaikki luista vereen. Helposti korjattava asia sen sijaan on lihansyönnin vähentäminen poliittisin keinoin eli ts. lopetetaan tuotannon subventoiminen.
Ehkä teollisen hyötyköytön näkökulmasta. Kuitennkin todellinen kuluttajan päässä tapahtuva kulutus eroaa tästä. Olen luotettavemmistakin lähteistä tästä lukenut, mutt muutamalla googlauksella löysin seuraavat artikkelit ja blogit:

"Rintafileiden ja suikaleiden johtoasema on vankka..."
http://www.hs.fi/m/ruoka/a1428374900826

"Tämä, vain muutamaan osaan keskittyvä ruoanlaitto tuhlaa osaltaan myös luonnonvaroja. "
http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/...suomalaisten-yleinen-ruoanlaittovirhe/5511810

"Kestävän ruokalistan lihavalintoja ovat:

  • Lihan arvostuksen nostaminen ja sen syödyn määrän vähentäminen. Yhden tai useamman viikoittaisen liharuokalajin vaihtaminen kasvisruokaan ja liha-annosten pienentäminen. (vähentää ilmastokuormitusta)
  • Arkiruoissa muut kuin halutuimmat ja arvokkaimmat ruhon osat."
http://www.ymparistoosaava.fi/ruokapalveluala/index.php?k=22440

Entä maitotuotteet, munat, kalat ja tai esim. hyönteiset? Miksi nuo eivät maistu kaikille?
Ihminen ei alkujaan ole ollut edes kykeneväinen hajoittamaan laktoosia, joten joidenkin maidon vierastaminen on evolutiivisesti ymmärrettävää. Munat ja kalat sisältävät voimakkaita ja omalaatuisia makuvivahteita, joita jotkut "turvallisemman" makuaistin omaavat vierastavat. Hyönteiset taas inhottavat ihmisiä ns. palovarotinperiaatteen myötä, koska osa hyöteisistä ja niiden kaltaisista (hämähäkit, skorpionit...) ovat myrkyllisiä. Parempi vain inhota kaikkia, kuin tehdä väärä valinta.


Ei tämäkään selvennys poista sitä, että se miten asiat ovat aikanaan ollut, ei kerro miten niiden kannattaisi nyt olla. Ei ihminen syntyessään kaipaa lihaa. Jos lapsi opetetaan lihattomaan ruokavalioon, hän ei kaipaa lihaa. Energiantarve voidaan tyydyttää muunlaisellakin ruokavaliolla.
En ole missään edes maininnut, miten asiat "kannattaisi" nyt edes olla. Ihminen ei kaipaa lihaa, mutt suurin osa kaipaa proteiinia. Ihmisen evolutiivisen ympäristön myötä ne yksilöt, jotka ovat sitä vahviten hankkineet tehokkaimmasta lähteestä ovat saaneet kilpiluetua niihin, ketkä lihaa eivät ole niin paljoa himoinneet. Tämä siis geenien välityksellä. Tuhansien sukupolvien myötä tuo pieni etu suuremmassa lihanhimossa on erottautunut ja voimistunut, jolloin ihminen on "jalostunut" (adaptoitunut) suosimaan lihaa proteiinin lähteenä.

Samalla ihminen on itsekäs olento ja pyrkii maksimoimaan oman etunsa. Osa tekee sen nautinnolla, osa tekee sen hankkimalla statusta/huomiota myötätuntoisilla teoilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Heh joo. keittävät perunaa tai valmistavat perunasalaattia?
Mikä vittu sua vaivaa? Kirjoitin kunnollinen salaatti ja se tarkoittaa kunnollista salaattia. Jos olisin tarkoittanut perunaa, olisin kirjoittanut perunaa. Eihän kukaan hullu grilliruuan kanssa ala perunaa mättämään. Tarpeeksi heviä settiä ilmankin.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Mikä vittu sua vaivaa? Kirjoitin kunnollinen salaatti ja se tarkoittaa kunnollista salaattia. Jos olisin tarkoittanut perunaa, olisin kirjoittanut perunaa. Eihän kukaan hullu grilliruuan kanssa ala perunaa mättämään. Tarpeeksi heviä settiä ilmankin.

Miksei muka ala? Itse grillaan perunanyyttejä, joissa on runsaasti tuoreita kasviksia seassa. Pieniksi paloiksi viipaloituna perunakin käy grillaamiseen ilman että se olisi täyttävää. On toki niitäkin, jotka keittävät kokonaisia perunoita lihan lisäksi ja se on ainoa vihannes lihan lisäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös