Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 792
  • 176

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni vasurius oli helpotus junnuna, kun koulussa ennen vanhaan piti syödä aina haarukalla ja veitsellä. Muut eivät meinanneet millään oppia syömään haarukka vasemmassa kädessä. Nykyisin käytän aina myös veistä ja ihmiset saattavat pitää korrektina. Oikeasti en vaan osaa syödä oikealla kädellä ja tuskin vanha koira enää uusia temppuja oppii.

Urheilussa on tullut ihmeellisiä tilanteita; pesistä pelaan räpsä vasemmassa kädessä, ja pipolätkässä maalissa piti opetella myös pelaamaan rällä vasemmassa, paitsi koulussa, jossa oli myös oikean käden räpylöitä.

Tenniksessä pelaan molempikätisesti, eli olen kummallakin aika huono. Tämä on ihmetyttänyt melkeinpä kaikki joiden kanssa olen pelannut. Onko muilla vastaavaa tilannetta?

Kotitöissä olen huomannut, että "vieraissa" paikoissa perunankuoriminen on helppoa kun kuorimaveitset ovat aina tosi teräviä käyttämältäni puolelta.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Tenniksessä pelaan molempikätisesti, eli olen kummallakin aika huono. Tämä on ihmetyttänyt melkeinpä kaikki joiden kanssa olen pelannut. Onko muilla vastaavaa tilannetta?

Otetaan tästä kiinni, on hyvin sama tilanne, vasurilla menee alotuslyönti, mutta muuten pitkälti molempikätisesti tulee pelattua, kumpi sattuu olemaan parempi mihinkin tilanteeseen. Huonoja toki ne molemmat on. Eniten tulee pelattua ns. oikeekätisen kahen käden rystyä, eli kädet on samalla tavalla kun leftinä jääkiekossa.

Sitten kirjottaminen vasurilla, kiekko leftillä, pallon potkiminen vasurilla, hiiri pääsääntöisesti oikealla, mutta joskus vasemmallakin jos haluaa vaihtelua tai vaan hämmentää muita. Pesiksessä lyönti laudan oikeelta puolelta, ongelma oli aina räpylä kun luontasemmin pitäisi sitä vasurissa mutta heittämisestä ei tullut oikealla mitään niin täytyi opetella pitämään rällää oikeessa. Lätkässä jos maalissa olisin niin räpylä olisi vasemmassa.

Ja sitten se haarukka on aina vasemmassa ja veitsi oikeassa jos molemmat on kädessä. Jos haarukkaa ei ole, esim leipää leikatessa tai voitelemisessa, niin veitsi saattaa olla kummassa vaan kädessä. Samoin sakset yms vaihtelee kumpaa käytän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös