Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 792
  • 176

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitä mieltä vasenkätiset ovat auton vaihdekepin veivaamisesta "väärällä" kädellä?
Omasta mielestäni helpompi noin päin. Hyödyttömämpi käsi tökkii vaihteita ja parempi käsi kääntelee rattia. Sama homma myös kitaran soitossa. Vasen käsi vääntelee sormia kielille kummallisiin asentoihin ja oikea käsi vain "rämpyttää" typeränä. Nuo kaksi asiaa on kyllä mielestäni ns. väärinpäin oikeakätisillä.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omasta mielestäni helpompi noin päin. Hyödyttömämpi käsi tökkii vaihteita ja parempi käsi kääntelee rattia. Sama homma myös kitaran soitossa. Vasen käsi vääntelee sormia kielille kummallisiin asentoihin ja oikea käsi vain "rämpyttää" typeränä. Nuo kaksi asiaa on kyllä mielestäni ns. väärinpäin oikeakätisillä.

Itse en kitaraa pysty oikeakätisesti soittamaan käytännössä yhtään, mutta vaihteen vaihtaminen ollut aina hyvin luontevaa.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse kouluaikaan kyllästyin atk-luokassa aina siirtämään hiiren johtoineen vasemmalle puolelle ja aloin käyttämään oikealla kädellä. Aika äkkiä siihen oppi ja nykyään osaan käyttää oikealla kädellä huomattavasti vasenta tarkemmin.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Hiiri toimii ihan normaalista oikealla, mutta pelatessa se pitää vaihtaa vasemmalle.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mites umpivasureilla tietsikan hiiren käyttö?
Tämä se vasta herättää kauhistusta. Hiiri vasemmalla ja näppäimien järjestys kuitenkin valtaväestön mukaisesti "oikein". Tarttee duunissakin hiiren, jossa riittävästi näppäimiä erilaisten pikakomentojen bindailuun, kun näppiksen asettelu ei oikein istu tähän setuppiin. Oikeasta ctrlsta lähtien bindattu hiireen.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Mähän syön ruokaa ja puhun puhelimeenkin vasemmalla kädellä, mutta käytän hiirtä oikealla, eli kyllä molempia tulee käytettyä. Vasenkätinen kuitenkin pääsääntöisesti oon ollut jo syntymästäni lähtien.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Kotitoimistolla hiiri vasemmassa kädessä, mutta painikkeet kuitenkin "oikein" eli en vaihda vasuriasetuksia (vaihtaako kukaan?). Työpaikoilla olen aina käyttänyt oikealla kädellä riippumatta onko henkilökohtainen vai yhteinen työpiste. Kotona hajotan kyllä säännöllisesti hiiren ykköspainikkeita painamalla niitä jotenkin sivusta/huonosti, liittyy ehkä enemmän otteeseen.

Mitäs näitä nyt oli kaikkia. Kirjoittaminen ja syöminen vasurilla eli ajattelen itseäni vasurina. Mutta tarkemmin miettien: Kitarasta en osaa sanoa, ehkä kääntyy vasemmalle näin nopeasti ilmakitarana? Heittäminen oikealla, mailapelit vasemmalla ja oikea käsi alhaalla kiekko/sähly. Autoissa vaikea vaikuttaa, joten ei mitään ongelmaa oikealla vaihtaa vaihteita. Sakset oikeassa koska kotona ollut varmaankin muotoiltuja saksia, joten neutraaleitakin käyttää luonnollisemmin oikealla. Sahaaminen oikealla, joulukinkkua/leipää tulee leikattua oikealla ja sitten vasurilla levite, loogista... Intissä ampuminen oli aivan perseestä mutta opettelin sen oikealta, ongelmia aiheutti myös hyvin toispuoleinen näköni.

Jaloista olen kyllä umpioikeajalkainen. Lopputuloksena todellisuudessa sekasikiö, mutta kysyttäessä aina ylpeästi vasenkätinen!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hiiren suhteen olen molempikätinen fiiliksen mukaan, mutta nappulat aina oikeakätisesti.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla oli taannoin oikea käsi murtuneena ja jouduin pakon edessä syömään ym. vasemmalla kädellä. Jo lusikalla syöminen oli aluksi kovin hapuilevaa, mutta yllättävän hyvin vasemman käden käyttäminen kehittyi jo tuossa muutaman viikon aikana, kun sitä oli pakko käyttää normaalista poiketen.

Koen jonkinlaista lukkarinrakkautta vasenkätisiin puolisoni vuoksi, ja telkkariohjelmistakin bongaan heti, jos joku on vasenkätinen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
ongelmia aiheutti myös hyvin toispuoleinen näköni.
Lätkäpalstalla kun ollaan, niin luin kerran oikea- ja vasensilmäisyyteen liittyvän laajahkon kanadalaisen tutkimuksen, jonka mukaan junioripelaajille pitäisi valita mailan kätisyys (left/right) sen perusteella, että parempi silmä on lähempänä jäätä. Näin osuu kiekkoon paremmin.
 

sventur

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Mitä mieltä vasenkätiset ovat auton vaihdekepin veivaamisesta "väärällä" kädellä?
En ole vasuri, mutta olen aikoinaan ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä maassa, jossa ajetaan tien vasemmalla puolella, jolloin ratti ja vaihdekeppi olivat minulle "väärällä puolella". Ei aiheuttanut lopulta mitään ylimääräistä ahdistusta, vaikka olin tottakai oppinut alunperin ajamaan suomalaisittain ratti vasemmalla ja vaihdekeppi oikeassa kädessä.

Eihän tuo tunnu olevan mikään ongelma myöskään muille vastaavissa maissa asuville vaikka siellä valtaosa oikeakätisiä onkin, kuten muuallakin maailmassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla oli taannoin oikea käsi murtuneena ja jouduin pakon edessä syömään ym. vasemmalla kädellä. Jo lusikalla syöminen oli aluksi kovin hapuilevaa, mutta yllättävän hyvin vasemman käden käyttäminen kehittyi jo tuossa muutaman viikon aikana, kun sitä oli pakko käyttää normaalista poiketen.
Mielenkiintoinen juttu. Nimittäin kun nyt ajattelen asiaa, niin näin täysin oikeakätisenä haarukoin useinkin ruokaa suuhuni vasemmalla kädellä. Mutta vain, kun oikeassa kädessä on veitsi. Jos veistä ei ole, haarukka on oikeassa kädessä, ja samoin oikeaan päätyy aina myös lusikka. Väittäisin, että haarukka oikeassa kädessä on minulla luonnollinen tapa, ja tuo veitsi+haarukka yhdistelmän käyttö opittua. Mutta oppi on mennyt niin hyvin perille, että pelkkä ajatuskin siitä, että olisi haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä on ihan mahdoton. Vuosikymmenten tottumuksella on suuri voima.

Miten on teillä vasenkätiset. Kun syötte käyttäen veistä ja haarukkaa, miten päin ne ovat? Kun nyt mietin tuttuja vasenkätisiä, niin jonkin verran taitaa olla sellaisia, joilla veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa, mutta tuntuisi siltä, että enemmistö kuitenkin toisin päin.

Ja kun nyt pääsin kyselyn makuun, niin vielä rannekelloista. Nehän on mielestäni aivan selvästi suunniteltu oikeakätisille, koska nuppi on 3:n kohdalla eikä 9:n. Perinteinen kysymys on tietysti se, kumpi ranne, mutta nyt oikeastaan kiinnostaa toinen asia. Vasenkätiset, kun säädätte perinteistä rannekelloa, pidättekö kellon normaalissa asennossa (siis 12 ylhäällä) ja säädätte oikealla kädellä, vain pyöräytättetkö ylösalaisin ja säädätte vasemmalla?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Omasta mielestäni helpompi noin päin. Hyödyttömämpi käsi tökkii vaihteita ja parempi käsi kääntelee rattia. Sama homma myös kitaran soitossa. Vasen käsi vääntelee sormia kielille kummallisiin asentoihin ja oikea käsi vain "rämpyttää" typeränä. Nuo kaksi asiaa on kyllä mielestäni ns. väärinpäin oikeakätisillä.

Mulle kans autokoulunopettaja totesi, että vahvempi käsi ratissa on hyvä asia.

Ja miksi sitten suurimmassa osassa maailmaa on nimenomaan näin päin? Kiitokset tästä voimme kohdistaa Napoleoinille, hän kun halusi tehdä asiat eri tavalla kuin Britit. Ainakin tarinan kertoman mukaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mites umpivasureilla tietsikan hiiren käyttö?
Tämä on omalla kohdalla ainoa selkeä poikkeus. En ole varma miksi rupesin käyttämään hiirtä oikealla, kun vasemmallakin olisin voinut käyttää, mutta onneksi näin. Vasemmallakin pystyisin käyttämään hiirtä ihan luontevasti, mutta en käytä.

Helpottaa elämää kummasti, kun ei tarvitse tämän suhteen mennä vaikeimman kautta. Etenkin, kun IT-alan hommia tehnyt koko työuran ajan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten on teillä vasenkätiset. Kun syötte käyttäen veistä ja haarukkaa, miten päin ne ovat? Kun nyt mietin tuttuja vasenkätisiä, niin jonkin verran taitaa olla sellaisia, joilla veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa, mutta tuntuisi siltä, että enemmistö kuitenkin toisin päin.
Haarukka vasurissa aina. En ymmärrä miten joku voi käyttää haarukkaa "heikommalla" kädellä.

Veistä käytän molemmilla, eli jos ei ole haarukkaa vasurissa, niin veistä käytetään sillä. Esimerkiksi leipää voidellessa tai ruokaa laittaessa, jos pilkkoo/leikkaa jotain veitsellä, niin ensisijaisesti vasurilla hoituu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Haarukka vasurissa aina. En ymmärrä miten joku voi käyttää haarukkaa "heikommalla" kädellä.
Mulla on niin kuin on aikoinaan opetettu syödessä veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa kädessä ja tosiaan silloin kun jouduin syömään pelkästään vasemmalla kädellä niin oli alkuun niin vaikeaa kuin ei olisi koskaan vasenta kättä käyttänyt syömisessä kun oikeaa ei ollut tukena.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Haarukka vasurissa aina. En ymmärrä miten joku voi käyttää haarukkaa "heikommalla" kädellä.

Veistä käytän molemmilla, eli jos ei ole haarukkaa vasurissa, niin veistä käytetään sillä. Esimerkiksi leipää voidellessa tai ruokaa laittaessa, jos pilkkoo/leikkaa jotain veitsellä, niin ensisijaisesti vasurilla hoituu.

Jep, näin myös. Muuten ruokaa laittaessa inhosin edellisellä asunnolla, kun hella oli sijoitettu kulmaan niin, että katse hellaan päin vasemmalla oli seinusta. Oli kyllä koukerointia paistinlastan käyttäminen ja muu sekoittelu. Siksi hassua, että syödessä veitsi toimii oikeassa kädessä.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Itse kirjoitan vasurilla, mutta melkein kaikki muu meneekin sitten oikeakätisesti. Pallo lentää oikealla ihan ok, vasurilla pelkkä heittoliikekin on kummallisen vieras. Mailapelit pelaan oikea käsi alhaalla. Hiirtä käsittelen sujuvammin oikealla. Sitten on tämä haarukka asia, mä syön haarukka oikeassa kädessä riippumatta siitä vaatiiko einehtiminen veistä tai ei. Kysyttäessä tunnustaudun väsenkätiseksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mailapelit pelaan oikea käsi alhaalla.

Tämähän toki nimenomaan ei ole oikeakätisesti, vaan vasenkätisten yleisempi tapa. Oikeakätisistä valtaosa pelaa vasen käsi alhaalla. Yhteys ei ole täysin suorassa korrelaatiossa, mutta selvän enemmistön osalta noin.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Tämähän toki nimenomaan ei ole oikeakätisesti, vaan vasenkätisten yleisempi tapa. Oikeakätisistä valtaosa pelaa vasen käsi alhaalla. Yhteys ei ole täysin suorassa korrelaatiossa, mutta selvän enemmistön osalta noin.
Joo, totta tämä. Tyypillisesti vasureiden toimintaa tosiaan.
Joskus oon päässyt jäille täydet maalivahdin kamat päällä ja ei ollut mailapeli silloin kovinkaan sujuvaa kun kamat oli tyypillisen oikeakätisen setit. Räpsällä oli ihan ok pitää mailan tupesta kiinni, mutta lapa oli keljusti väärään suuntaa käyrä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Pesäpalloa lyödessä on jännä juttu, kun se vasenkätisyys ei niin johdonmukaisesti siinä näy. Esim. itsellä tuntui luontevalta ottaa maila käteen oikealta puolen lyöden ja sitten hyvin monet oikeakätiset lyövätkin vasemmalta puolen. Vai meneekö se kiekossa samalla lailla, että monet oikeakätisetkin lyövät vasen käsi alhaalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös