Vaasan Sport 2014–2015 – vihdoin Liigassa

  • 103 018
  • 257

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Patin kanssa vissiin juotiin samaa kahvia *hymiö*, no tunnustetaan että muutama ohrapirtelökin tuli nautittua. Eikö siellä päätypleksissä välkkyny jotkut punaiset valot? Luulen myös että sisääntulobiisi soi Sundomin päädystä *toinen hymiö*.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Joo Pat olet oikeassa, meni tosiaan vähän "kaikki" ohi, kun oli jonkinasteissa transsi-/humalatilassa, vaikka ei ollut mitään juonutkaan! :D Ehkä jo tulevissa pelissä pystyy vähän paremmin tarkkailemaan tapahtumia, yksittäisiä pelaajia jne. Nyt tuntuu, niin kuin olisi ollut kännissä koko matsin.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Mulla taisi tulla mitta täyteen. Olisikohan nyt aika antaa tuolle eräälle valmentajalle kenkää eli maalivahtivalmentaja Tapio Kotolalle. Tätä paskaa ollaan nähty jo ihan tarpeeksi vuosien ajan.
 

d00b

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mulla taisi tulla mitta täyteen. Olisikohan nyt aika antaa tuolle eräälle valmentajalle kenkää eli maalivahtivalmentaja Tapio Kotolalle. Tätä paskaa ollaan nähty jo ihan tarpeeksi vuosien ajan.

Älä nyt heitä kirvestä kaivoon hyvä veli. Ei ole Kotolan CV kovin tuttu, mutta molemmat maalivahdit sen sijaan ovat. Hostikallahan on aina ollut kyse tuosta nupin kestävyydestä kiinni, Toivonen sen sijaan näyttää torjuvan aivan yhtä varmasti kuin aikoinaan SaiPassa. Ennen kauden alkua jo vähän hirvitti tuo teidän maalivahtikaksikko.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Mulla taisi tulla mitta täyteen. Olisikohan nyt aika antaa tuolle eräälle valmentajalle kenkää eli maalivahtivalmentaja Tapio Kotolalle. Tätä paskaa ollaan nähty jo ihan tarpeeksi vuosien ajan.
Aina sama virsi ja kuvio. Pakko löytää joku sylkykuppi omalle pahalle ololle? Mee lenkille!
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ei tässä mitään. Vituttaa vaan toi yleisömäärä.
Mietittiin tossa matsin aikana, että voisiko Lutilla ja hänen esimerkillään olla niin kova merkitys meidän jätkille, että se näkyy näissä parissa parissa viimeisessä ottelussa? Ei ole sitä tappamisen makua ja hullunraivoa, mitä treenimatseissa ja kahdessa ekassa pelissä. Vai, onko jaffa vaan loppu?

Näistä pitää oppia ja SaiPalta plagioida ylpeydellä tota peliä. Jos vähäkään mitään otettiin tänään onkeemme, niin olen tyytyväinen.


Ja ei... Niille, jotka tulee nyt nälvimään pitkästä talvesta. Ei koske ainakaan mua. Kyllähän tästä nauttii, kun vastassa on joka peli kova haaste. Mun talvi on päivälleen yhtä pitkä, kuin kaikilla muillakin. Kuten aina, mun usko ei lopu Sportiin koskaan. Me tullaan täältä vielä.
 

kistrand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
SaiPa oli meitä paljon parempi, oli tähän asti selkein ero katsoen kokonaiseen peliin (hifk:i ottelu romahti vain lopussa). Minua kismittää myös yleisömäärä. Siis vain runsaat 3000??? Mitä ihmiset oikein odottavat ekasta liigakaudesta miesmuistiin? Ai niin, onhan tietysti näitä Niksi-tyyppejä jotka ovat vatimassa kenkää sinne ja tänne heti kun tulee vastoinkäymisiä. Jos kauden loputtua ollaan jotain muuta kuin jumbo niin se on jo iso voitto, Vähän realismia nyt, ero liigan ja mestiksen välillä on todella suuri, ja me ei edes voitettu mestistä viime kaudella.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Minua kismittää myös yleisömäärä. Siis vain runsaat 3000??? ...me ei edes voitettu mestistä viime kaudella.
Vastasit omaan kysymykseen. Kabinetilla on paljon vaikutusta erityisesti, kun viime kausi puppeloitiin urheilullisesti huolella.

Mitä ihmiset oikein odottavat ekasta liigakaudesta miesmuistiin? Ai niin, onhan tietysti näitä Niksi-tyyppejä jotka ovat vatimassa kenkää sinne ja tänne heti kun tulee vastoinkäymisiä.
Sillä on paljon merkitystä miten Sport häviää ottelunsa. Jos hävitään kuten tiistaina ja tänään eli kaikki taktiset asiat ja luistelu jää pukukoppiin, niin onko yleisö valmis maksamaan sellaisesta? Sportilla ei ole tällä kaudella paljon varaa tuollaisiin tappioihin, jossa jäällä ei ole mitään meininkiä.

Saan vaatia kenkää, jos tahdon, koska voin. Koska olen Niksi.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Toivonen pelaa ensimmäisen vähän heikomman pelinsä ja heti ollaan heittämässä kaveria susille, huhhuh.. Sitäpaitsi, karsean maskin takaa tulivat kaikki 1. 2. ja 3. maali, huonoa tuuriakin jo. Neljäs oli helpohko, mutta oma pakki teki nätin maskin ja veto kainalosta sisään. Veskariin ei muutoinkaan tänään todellakaan kaaduttu.

Ei tässä mitään. Vituttaa vaan toi yleisömäärä.
Mietittiin tossa matsin aikana, että voisiko Lutilla ja hänen esimerkillään olla niin kova merkitys meidän jätkille, että se näkyy näissä parissa parissa viimeisessä ottelussa? Ei ole sitä tappamisen makua ja hullunraivoa, mitä treenimatseissa ja kahdessa ekassa pelissä. Vai, onko jaffa vaan loppu?

Näistä pitää oppia ja SaiPalta plagioida ylpeydellä tota peliä. Jos vähäkään mitään otettiin tänään onkeemme, niin olen tyytyväinen.

Ja ei... Niille, jotka tulee nyt nälvimään pitkästä talvesta. Ei koske ainakaan mua. Kyllähän tästä nauttii, kun vastassa on joka peli kova haaste. Mun talvi on päivälleen yhtä pitkä, kuin kaikilla muillakin. Kuten aina, mun usko ei lopu Sportiin koskaan. Me tullaan täältä vielä.
Yleisömäärä oli kyllä pettymys. EI kai se sitten ole etenkään näin syyskuussa kovin helppoa saada arkipeliin tuota lähemmäs 4000 katsojaa. Samat naamat siellä käy + muutama nyt päälle, kun ollaan Liigassa.

Tosiaan tuntui peliä katsellessa, että oli jo nyt tässä vaiheessa kautta äijillä väsy puserossa ja liike ei riittänyt. Liigassa pelitahti on kova ja pelit vaativat paljon. Onneksi sentään rosteri on laajahko. Mikähän Lutia vaivaa, kyllä häntä tällä hetkellä kaivattaisiin kentälle. Kokkikselta eka kokonainen peli pitkään aikaan ja oli kyllä vielä aika pihalla.

Eriyisesti pelin lopun hyvästä kannustuksesta päädylle peukut! Joukkuekin tämän hienosti huomio. Respect, jatketaan samaan malliin! Omille ei aleta prkle nälvimään, toki asia erikseen, jos jätkät alkavat kentällä luovuttamaan tms.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihme paniikkia täällä sekä pelistä, että yleisömääristä, kummankaan suhteen mitään absoluuttista totuutta ei ole vielä Vaasassa nähty. Jos henkilökohtaisena mielipiteenä saan jotain esittää, niin olisin toivonut Sportille ekalle (vaikealle) kaudelle jotakuta hieman Tomekkia analyyttisempaa valmentajaa.

Tome on varmasti hyvä sytyttäjä, mutta tuollainen bensa palaa vain aikansa, Sport tarvitsisi enemmänkin oman "jukkajalosensa".
 

Scaleo666

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eiskrazer Chargers
Mulla taisi tulla mitta täyteen. Olisikohan nyt aika antaa tuolle eräälle valmentajalle kenkää eli maalivahtivalmentaja Tapio Kotolalle. Tätä paskaa ollaan nähty jo ihan tarpeeksi vuosien ajan.

Voi kun sullekin voisi antaa kenkää kun tätä sama itkua on kuultu jo niin kauan.

Ennakkoon kaikki tiesivät että SaiPa tulee olemaan Sportille paha vastustaja ja näinhän tässä kävi joten ei siitä nyt kannata kantaa kovin suurta huolta.
Ongelmana tässä nyt lähinnä että Fleury&Tessier vaikuttaa kyllä aika lapasilta. Tessier nyt välillä voittaa jotain aloituksia jne mutta eihän ne missään nimessä täytä "ulkomaalaisvahvistuksen" kriteerejä.
 

Sergei#91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Detroit Red Wings, Hermes
Tessier nyt välillä voittaa jotain aloituksia jne mutta eihän ne missään nimessä täytä "ulkomaalaisvahvistuksen" kriteerejä.
Tästä täysin samaa mieltä. Ihme "vahvistus" tosiaan. Aloituksia toki voittaa mutta niin tekee Kujanpääkin, joka on näkemissäni peleisä pyyhkinyt lattiaa Tessierillä. Leukaparrasta Heinolaan koko ulkomaan vahvitus ja Kristof tilalle.
Eilinen peli oli kyllä surkeaa pelaamista, vain Gröndahl ja Bertrand erottui edukseen. No kausi on vasta alkanut joten luottoa vielä löytyy(paitsi Tessieriin).
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Mirrin aloitusprossa on meidän heikoin (jotain 45%), Tessierin paras (jotain 55%).

Silti, Mirri on pelannut kolme peliä ja tehot 0+2 ja vastuuaikaa ainoastaan ka. 9min ja rapiat päälle. Tessiet neljä peliä ja about 15min vastuuaikaa.

Eihän tuo nyt mikään iso otanta ole, mutta veikkaan, että Tessierin palkka vastaa neljää Mirrin vastaavaa. Lisäksi Mirri näkyy kentällä hyvällä jalalla ja ilmeellä. Taistelee joka kiekosta, entä Tessa?

Vielä ehkä suurimpana. Mirri on oma kasvatti, jonka mahdolliset onnistumiset tuo välittömän touhutipan kepin nokkaan, Tessierin vastaava on ihan nice!

Oma näkemys, Mirrille pahvi kouraan. Myös Kristofin kohdalla se vanha mantra. Poika kotiin ja vähän vikkelää.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Vielä ehkä suurimpana. Mirri on oma kasvatti, jonka mahdolliset onnistumiset tuo välittömän touhutipan kepin nokkaan, Tessierin vastaava on ihan nice!

Oma näkemys, Mirrille pahvi kouraan. Myös Kristofin kohdalla se vanha mantra. Poika kotiin ja vähän vikkelää.
Tällä hetkellä tosiaan näyttäisi siltä, että oman pojan Mirrin peli-ilme on parempi kuin "miljoona kertaa" enemmän ansaitsevan Tessierin. Kujanpää ei liene kallis, joten alkaisin virittelemään pahvia kouraan.

Kristofkin ajaisi varmastikin Suomen kaukaloihin jo tuttuneena Tessierin ohi tällä hetkellä, ja halvempi myös hänkin.. Toki ei ole ihan ilmaista päästä sitten näistä ulkkareista eroonkaan. No mutta katsellaan nyt hetki vielä, 4 peliä vasta takana kuitenkin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Omat arviot yleisömääristä, että Kuparisaari olisi koko syyskauden joka ottelussa loppuunmyyty, on kyllä paljastunut todelliseksi ylioptimiksi. Se, että lauantain TPS-pelissä oli vielä muutama sata hajapaikkaa myymättä, vaikka oli ensimmäinen liigapeli Vaasassa 40 vuoteen, kertoo odotettavan suunnan. Yleisömäärät tulevat useimmiten alkamaan nelosen sijaan kolmosella. Loppuunmyytyjä pelejäkin varmasti tulee, mutta mikään trendi se ei valitettavasti ole. Eilinen lukema on varmasti yksi kauden huonoimmista. Blues vetää varmasti jo paremmin väkeä, ja Kärppien vieraillessa varmasti menee taas jo ainakin 4000 rikki. Buumia ei kyllä ole. Liigapelit eivät ole ainakaan vielä innostaneet suurta yleisöä. Toivottavasti buumin synnyttäjäksi kaavaillaan jtällä kertaa otain muuta kuin Tamia.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Positiivista on se, että ensi viikon Kärpät otteluun on jäljellä enää 6 istumapaikkaa. Yli 4000 tulee varmasti, mutta tuleeko jopa täysi halli.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Positiivista on se, että ensi viikon Kärpät otteluun on jäljellä enää 6 istumapaikkaa. Yli 4000 tulee varmasti, mutta tuleeko jopa täysi halli.
Tiistaina voitto Bluesista avittaisi tuota täyden hallin tavoitetta.. Miksei myös voitto perjantainkin pelistä :)
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ehkä tää kuuluu tänne?
HIFK:lle keksittiin uusi arkkivihollinen Narrien korvaajaksi, nyt meillekin.

Olihan Pelsu-ottelu lämmin, ei siinä mitään ja hyvä niin, mutta että kaikki odottaisivat seuraavaa keskenäistä ottelua? No jaa, itse odotan kyllä enemmän Ipaa ja Ässiä edelleen.

Kivahan se on silti keksiä meillekin väkisin joku arkkivihollinen, kuten nyt tuoksahtaa.

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1288747932370.html
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Liigapaikasta iloitsemisen ohella on kuitenkin todettava, että onpa taas ollut koettelemusten syksy Sportilla:

- Loukkaantumiset. Fysiikkavalmentaja Yrttiaho, mitä jäbä duunaa? Vähemmänkin vakavista vammoista toipuminen kestää aivan järkyttävän kauan.

- Ykköspakki menetettiin isoon maailmaan ilman, että ehti pelata peliäkään.

- Puolustuspelaamisen piti olla tämän joukkueen vahvuus. Ei ole ollut. Pakkeja viedään usein kuin litran mittaa.

- Buumia ei ole. Liigapaikka ei näy olennaisen paljon yleisömäärissä. 40 vuotta odotettu, mutta näköjään kaikki odottajat olivat jo valmiiksi hallilla.

- Sponsorimyynti takkuaa.

- Hattunen-Kokkala-Kivimäki -ketjun piti sellaisenaan riittää liigatasollakin. Tosiasiassa koko kolmikko on kuulunut Sportin heikoimpiin.


Ja mitä vielä unohtui? No, ei voi sanoa ettäkö olisi mission accomplished. Paljon on joka suunnalla duunia edessä, että saadaan sirkus pyörimään.
 

Damon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Asiasta kolmanteen: Urheilusanomien mukaan Tomekin palkka Sportissa on 90 000 € - 100 000 €.

Yli 190000 tienaavat:
1) Kai Suikkanen, TPS 230000–240000
2) Risto Dufva, Lukko 200000–220000
3) Antti Törmänen, HIFK 200000–220000
4) Lauri Marjamäki, Kärpät 190000–210000

Yli 150000 tienaavat:

5) Tomi Lämsä, Pelicans 150000–170000

100000–150000 tienaavat:

6) Pekka Rautakallio, Ässät 120000–150000
7) Pekka Tirkkonen, SaiPa 120000–150000
8) Pekka Virta, KalPa 100000–120000
9) Jyrki Aho, Blues 100000–120000
10) Marko Virtanen, JYP 100000–120000

100000 euroa tai alle tienaavat:

11) Tomek Valtonen, Sport 90000–100000
12) Tuomas Tuokkola, Ilves 80000–100000
13) Jussi Tapola, Tappara 80000–90000
14) Pasi Arvonen, HPK 65000–70000
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Magnumilta hyvä yhteenveto. Lisään tuohon vielä erikoisen homman, nimittäin tunnelman puuttumisen ja omituisen odottavan fiiliksen hallilla otteluissa.
Ainakin itse olen ollut havaitsevani, että ihan kuin ihmiset odottaisivat jotain, mutta mitä? Osa istuu ilmeisesti vielä kotona ja odottaa, että Sport näkyy katukuvassa ja saisi täten impulssin, et hei kausi on vissiin jo alkanut?

Hallilla ei ole havaittavsissa sitä iloisuutta ja positiivisuutta, mitä ennen. No, sieltä puuttuu kokonaan myös kaikki väliaika-aktiviteetitkin. Jotenkin tuntuu niin hiton vakavalta kaikki ihmiset ja tekeminen. Tämä oli siis havaittavissa jo ennen tätä tappioputkeakin. En tiedä, olenko ainut joka näin kokee?

Jostain pitäs saada sitä iloa ja positiivisuutta hommaan ja sitä kautta lisää jengiä hallille.
Onko se sit tää yleinen taloudellinen tilanne, vai mikä että homma on nyt näin haudanvakavaa.
Kyllä mä ainakin osaan nauttia tästä Liigahuumasta ja jatkuvasti uusien, tunnettujen pelaajien näkemisestä, vaikka käkättimeen tulisikin. Mielelläni tämän nautinnon jakaisin mahdollisimman monen muun kanssa. Tosin, meillä vajakeilla on vaan vissiin aina mukavaa, muut kasvaa ohi aikuisiksi ja sytyttelee mielummin takkaa laskuilla, kuin käy katsomassa kiekkoa hallilla. En voi ymmärtää, mut ei varmaan moni ymmärrä muakaan. Toi ruutu-palvelu on tietty yksi tekijä. Voi hitto, kun sen saisi loppumaan kokonaan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Magnumilta hyvä yhteenveto. Lisään tuohon vielä erikoisen homman, nimittäin tunnelman puuttumisen ja omituisen odottavan fiiliksen hallilla otteluissa.
Ainakin itse olen ollut havaitsevani, että ihan kuin ihmiset odottaisivat jotain, mutta mitä?
Itselläni on vähän samanlaiset fiilikset. En tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin tuntuu "oudolta". Ihan kuin ei kiinnostaisi, mutta silti kiinnostaa. Ehkä tässä on vuosien hehkutuksien jälkeen vähän pettynyt tunne, kun mikään ei oikeastaan muuttunut vaikka sarja vaihtui.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Hyviä havaintoja veljiltä yllä. Yleinen ilmapiiri on vuosikymmenen vaihteen (2009-2012) mestaruusputken jälkeen vaihtunut vähän apaattiseksi. Tätä "Mikkelin syndroomaa" oli havaittavissa jo pari viime kautta. Tuntui, että oli joukko, jolta kiinnostus lopulta lopahti, kun mehusarjan viirit saatiin vihdoin kattoon. Olisko ollut joillakin sitten se, että kun näkivät ettei ole mitään saumoja mestisseurana voittaa karsintoja? Kun laitettiin all in, niin konkka oli lähellä ja sitten kun tehtiin taloudellisesti ok tulosta niin ei mitään saumoja sillä materiaalilla enää liigakarsinnoissa. Se mikä ihmetyttää välillä paljonkin, on se miksei edes liigapelit ole tuoneet tuohon muutosta parempaan. Voihan se olla niin, että monille pitkän odotuksen jälkeen touhu on niin Liigan kuin Sportin osalta pieni pettymyksen pannukakku. Liigakin kun on tätä nykyä isommilleen kasvattisarja jne. Monille lisäksi oli hyvin tiedossa mitä edessä tulee olemaan, eli lähinnä selviytymistaistelua sen suhteen, että tappiolukemat pysyisivät edes jotenkin siedettävinä. Ehkä ollaan liikaakin realisteja. Suuri tunne ei oikein jaksa sitten kuitenkaan kantaa ja luoda uskoa ja intoa touhuun. Odotetaan ehkä sitä kautta, kun Sport on kovempi haastaja ja paperilla tasaväkinen muiden kanssa. Yleinen taloustilanne ja ennenkaikkea myönteisten signaalien lähes täydellinen puuttuminen sekin varmaan vaikuttaa. Aistiihan tuon, että yt-uhka ja epävarmuus on nyt tosissaan saavuttanut Vaasan seudunkin. Ensimmäistä kertaa olen nähnyt sellaisia peruspositiivisiakin ihmisiä sellaisissa maailmanlopun tunnelmissa.

Onhan se aina ikävää, kun idealismi romahtaa, mutta kyllä mä itse valitsen tämän kuin mestispelit kaikenmaailman farmeja vastaan. Mutta jos kaikki jää työttömiksi ja talous romahtaa niin sitten varmaan menee kabinettiliigakin pesuveden mukana. Porukka voi sitten raunioilla alkaa pyörittää avoimia sarjoja, kun raha ei enää puhu.
 
Viimeksi muokattu:

LP#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hirveän vähälle omien kiireiden takia jäänyt, ei pelkästään omien vaan koko Liigan alkukauden seuranta.

Ilmeisesti startti Vaasassa ei ole ollut mitä lennokkain muutamien yo. vastoinkäymisienkin saattelemana. Näiden taakse kuitenkaan turha piiloutua. Pitkässä juoksussahan nää menee aina tasan.

Näkisin, että Sport on taistellut sen mitä otettavissa on ollut olemassa olevalla rosterilla ja kokemuksella. Varmasti petrattavaa on, mutta näkisin että Sportin joukkueella ja koko organisaatiolla ja on kova halu kehityä. Se varmasti parantaa kauden mittaan. Sika ja juoksu jne.

Minkä helvetin takia jorisen vaasalaisten puolella liityy juurikin perjantaihin. Ihan saatanan Iso matsi. Sportin a.) kauden tärkein matsi, so far b.) aallon jakaja loppu kautta ajatellen. Juurikin tuon yleisen ilmapiirin kannalta ihan helvetin tärkeä matsi koko yhteisölle. Matsi jossa ei käytännössä häviä mitään, mutta voi voittaa helvetisti. Toiseksi viimeisen Ilveksen täinen päänahka ja hurmos takaisin Kuparisaareen. Ihme jossei jengi löydä mestoille.

Mä oon tsiigannu kokonaiset kaksi matsia Liigaa tällä kaudella. Tää on varmasti kolmas.

Tsemii.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Tärkeä peli se on Ilveksellekkin. 3 pistettä vankistaisi mukavasti asemia Liigan keskikastissa.
Saa nähdä..helpolla voittoa ei Vaasasta haeta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös