Välieräsarja kevät 2010: KalPa - HPK

  • 69 500
  • 353

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kalpa-Tappara-sarjaa ei tullut seurattua peliäkään, joten siinä mielessä vihulaisen tämän hetkisestä tasosta on paha sanoa mitään.
Tappara pisti mielestäni hyvin kampoihin. Sielläkin on menty eteenpäin pelillisesti lujaa vauhtia. Tämän voi joku s. 221 -analyytikko paketoida paremmin. Joka tapauksessa Tappara oli minulle mieluisa yllätys tällä kaudella. Olisin jopa suonut jatkopaikan heille. Aika pieniin asioihin sekin sarja ratkesi. KalPan voitto ei ollut mikään itsestäänselvyys. Mutta hyvällä joukkueella käy toki tuuriakin (jatkaaksemme Twiten kanssa tätä tuuba-linjaa).
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Eiköhän todellinen tilanne ole se, että kaikki mukana olevat joukkueet voivat voittaa toisensa palijjarisarjassa. Se kumpi saa homman rullaamaan vie tämän homman. Turha tässä puida mitään viime vuoden sarjoja tai joukkueiden materiaaleja.Niin tasaista on että, ne hommat menee hiusten halkomiseksi. Fyysisyydestäkään ei kannattane tehdä numeroa, kyllä KalPa on osoittanut ettei homma siihen tule kaatumaan. Varmasti sarjan kaksi kovakuntoisinta porukkaa ottaa nyt yhteen, joten vauhtia lienee riittää.

Tämän vuoden jatkoaika keskustelussa aion itse jättää mukahassuttelut vähemmälle. Viime vuonna HPK kannattajat sen aloittivat ja me jatkettiin ansiokkaasti: tuloksena monta sivuaa paskaa kuittailua ja itse asiasta ei päästy keskustelemaan. Josko tänä vuonna homma toimisi yhtä hyvin, kuin Tapparaa vastaan käydyn ottelusarjan keskusteluissa.

Sen voi jo nyt sanoa, että parempi menee jatkoon! Game on!
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki sitten vastaavasti esim Tuulola on vuoden vanhempi ja selvästi heikompi ja Toke Virtakaan ei ole nuorentunut (hänen kohdallaan en osaa tason laskusta sanoa). Jos osaat yhtään avata tuota, että miten HPK on kehittynyt, mitä uusia kuvioita on keksitty ja mitkä pelaajat ovat kehittyneet, niin sitten olet vastannut kysymkseeni.
Aika turhauttavaa tässä sinullekin on vastata, koska tietotasosi on tämä. En tiedä esimerkiksi, mitä Toke Virran tämän hetken kunto merkitsee mitään miehen pelatessa / lopetettua kautensa Ruotsin Allsvenskanissa. Omat kirjoittajan ja analyytikon taitoni eivät varmaankaan riitä HPK:n saloja sinulle avaamaankaan, eikä se olisi kovin hyvä juttu jos HPK:n pelikirjan (sen muutokset ja noudattamisen nyansseineen) tässä kannattajapohjalta pystyisin aukottomasti avaamaan. Elämme mielenkiintoisia aikoja sen suhteen, että millaisella taktiikalla sarjaan HPK lähtee. HIFK sarjassa kiekon pitäminen itsellä lisääntyi koko ajan samalla kun vaakakuppi siirtyi enemmän ja enemmän Kerholle, KalPaa vastaan runkosarjassa näkemäni voittopelit perustuivat kiekonriistoihin hyökkäyspäässä. No, eiköhän sieltä siis sopivat taktiikat tule, tärkentähän on päästä KalPalaisten pään sisään ja pitää Kapanen kurissa. Niin ja hei, Kapanen ei taida vanheta, mutta entäs Sahlstedt ja Ströbä?
Yleensä jos vertaa kahden eri vuoden joukkueita, joutuu katsomaan myös edellisen vuoden tilostoja. Ei tämän näin vaikeaa pitäisi olla. Viime vuoden pleijareissa Makkonen ja Kariya olivat HPK:n parhaat. Siis parempia kuin Vihkot, Viitaluomat, Laakkoset ja Hämäläiset. Minä en keksi että miten se että herrat ovat tänä vuonna flopanneet Jypissä, auttaa tämän vuoden HPK:ta. Enkä sitä että miten tämän vuoden HIFK:ta vastaan pelatut pelejä voisi verrata viime vuoden Kalpaa vastaan pelattuihin peleihin. Eri vastustajat, erilainen pelityyli. Lisäksi se että V&V tehot nousivat runkosarjassa selittyy aika suoraan kasvaneella vastuulla kun paremmat lähtivät pois viemästä ykkös YV-ajan.
Oliko Makkosen kenttä nyt lopulta edellisessä KalPa sarjassa kokonaisuutena ihmeellinen, Makkonen itse toki oli oikein hyvä, mutta kyllä laiturit Kariya ja Laakkonen aika vaatimattomasti esiintyivät. Hämäläinen oli viimekaudella lähes koko kauden loukkaantunut, aivan uusi mies tälle kaudelle ja vasta keväällä on alkanut kulkemaan, miehen laiturit tulivat täksi kaudeksi Kerhoon ja oikeastaanhan tuo kenttä on meidän ykkösylivoimammekin, huomauttaisin. Kevythän se on paperilla ja erittäin kevyt jos ei peliäkään ole nähnyt Kerhon puolivälieräsarjasta. Viime kaudella Kerho ei pärjännyt runkosarjassa KalPalle ollenkaan ja ottelusarjassa oltiin alussa vastaantulijoita, viimeiset pelit kuitenkin olivat erittäin tasaisia, maalin pelejä. Tällä syyskaudella Kerholle tuntui KalPa sopivan melkein parhaiten joukkueista, että kyllä siellä on pelitavoissa, pelaajistossa sekä henkisellä puolella jotain tapahtunut. Epäilen vahvasti, josko Rautakorven Kerho toistamiseen löisi päätään Karjalan mäntyyn.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielenkiintoinen "yksinpuhelu" menossa.
Vaikka itsellänikin hieman tuollaisia ajatuksia, oli niin ei tuo silti kovin kivasti ollut sanottu Leonia kohtaan.
Rautakorpi on itsekin sanonut, että joukkueen kurssia ei vuodessa muuteta. Menihän KalPan Pekka Virrallakin pari kautta, että sai ne maalin tappiot käännettyä voitoiksi. Toki siinä on materiaali hieman parantunut matkalla, mutta myös pelitapaa on jatkuvasti kehitetty ja ajettu kärsivällisesti sisään.
En nyt nyt voimakasta ilmaisua käyttäisi, että materiaali olisi parantunut. Aika samoilla miehillä mennään.
Runkosarjan tilastojen perusteella tehty pelitapa-analyysi on melko hutera, varsinkin, kun ottaa huomioon, että tällä kaudella HPK:n pelitapa oli todella pahasti hakusessa vielä ennen vuoden vaihdetta.
Mistä tämä viittaamasi pelitapa-analyysi löytyy? Minäkin haluaisin sen lukea.
Nyt kevättä kohden peli on saatu loksahtamaan uomiinsa ja joukkue vaikuttaa nyt myös huomattavasti sitoutuneemmalta, kuin viime vuonna.
Jotenkin nämä "HPK ei syttynyt viime vuonna pudotuspelihin" tai sen synonyymit tuovat mieleen, erään toisen etelä-suomalaisen H-kirjaimella alkavan jääkiekkojoukkueen fanien selittelyn, mutta voihan se olla tottakin. Sen varmaan tulevat pelit näyttävät.
En tiedä johtuuko se viestin epäselvyydestä, vai onko vika tällä puolella näppäimistöä, mutta hieman sumealta logiikalta tuo Dana77:n syväanalyysi vaikuttaa. Ilmeisesti siinä ei oteta huomioon sitä, että pelaajien taso voi joko a) laskea b) nousta tai c) pysyä samalla tasolla kausien välillä tai jopa niiden aikana.
Minä äänestän sitä päätä näppäimistössä ja perustelen tätä sillä, että minä en ole analysoinut vahvuuksia vaan olen niistä vain kysynyt. Lauseideni lopussa on ollut tuollaisiakysymerkkejä (?) tätä selventämään. Olen käyttänyt ilmaisuja kuten "paperilla", "tilastojan mukaan", jotta tilaa jäisi kaikenlaisille ei-tilastofakta-pohjaisille selityksille. Niitä en ole tosin vielä saanut.

On silti totta, että minun käsitykseni asiasta on että HPK on hieman viime kautista heikompi jengi, mutta myönnän ensimmäisenä että mitään varmaa tietoa tai hyvää kuvaa minulla ei asiasta ole. Siksi asiaa kysyin. Pitää samaan hengeen myöntää, että vastaavasti Kalpalla on sitten hieman viimekautista parempi jengi, ja tästä minulla melko hyvä kuva ja tieto onkin kaikki kauden kotipelit ja joukon vieraspelejä nähneenä.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen käyttänyt ilmaisuja kuten "paperilla", "tilastojan mukaan", jotta tilaa jäisi kaikenlaisille ei-tilastofakta-pohjaisille selityksille. Niitä en ole tosin vielä saanut.

On silti totta, että minun käsitykseni asiasta on että HPK on hieman viime kautista heikompi jengi, mutta myönnän ensimmäisenä että mitään varmaa tietoa tai hyvää kuvaa minulla ei asiasta ole. Siksi asiaa kysyin. Pitää samaan hengeen myöntää, että vastaavasti Kalpalla on sitten hieman viimekautista parempi jengi, ja tästä minulla melko hyvä kuva ja tieto onkin kaikki kauden kotipelit ja joukon vieraspelejä nähneenä.
Millä me sitä mitataan, mikä parempi jengi, viime vai tämän kautinen? Onko HPK parempi, jos se häviää KalPalle 4-2, kuten viimekin vuonna, koska KalPa on parempi tänä vuonna? Eikö sitten toisaalta välieriin päässyt porukka ole parempi kuin puolivälierissä pudonnut? Millä näitä mitataan, ei ole kunnon mittareita, tilastollisista merkitsevyyksistä ei päästä puhumaan millään, kuten kai tiedät. Kysyt, mutta tiedät jo vastauksen ja kerrot sen totuutena. Ja ihan huvin vuoksi katsoin oman keskusteluhistoriani, samantyyppisiä keskusteluja olen käynyt saman nimimerkkisi kanssa HPK-Jokerit ja HPK-HIFK sarjoissa vuosia sitten, ei maksa vaivaa siis jatkaa keskustelua kanssasi, joten tämä oli tässä minun puoleltani.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Omat kirjoittajan ja analyytikon taitoni eivät varmaankaan riitä HPK:n saloja sinulle avaamaankaan, eikä se olisi kovin hyvä juttu jos HPK:n pelikirjan (sen muutokset ja noudattamisen nyansseineen) tässä kannattajapohjalta pystyisin aukottomasti avaamaan.
Ei tässä ole mitään hävettävää tai väärää. En silti ymmärrä tarvetta vastata, jos ei itse kysymykseen osaa tai halua vastata.
Niin ja hei, Kapanen ei taida vanheta, mutta entäs Sahlstedt ja Ströbä?
Nimenomaan näin. Kapanen ei vanhene, mutta Sahlstedt ja Ströba vanhenevat. Sahlstedt teki runkosarjassa enää 41 pistettä joka oli kaksi vähemmän edellisvuoteen verrattuna, mutta on Tappara-sarjan kiikaritehojen takia yksi isoimpia kysymysmerkkejä Kalpan puolelta. Strömberg on hieman heikompi pelaaja kuin edellisellä vuonna ja kyllä sen voi myöntää suoraan. Onneksi hänen kohdallaaan peli perustuu niin paljon muuhun kuin nopeuteen, ettei se ole niin merkittävää kuin jollain muilla pelaajilla. Itseasiassa Strömberg oli jo viime kaudella niin hidas, ettei kovin suuri nopeuden tippuminen enää ole fyysisestikään mahdollista (tai ainakaan niin tarkkoja mittalaitteita joilla sen huomaisi ei ole).

Muussa vastauksessasi oli asiaa (Hämäläisen nousu), kiitos siitä. Ei minulla siihen oikein kommentoitavaa ole.

Pahoittelen, etten tiennyt Token poistumista maitolaivalla (enkä viitsinyt asiaa tarkastaa).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kannattaa tarkistaa että paljonki kerholla oli pisteitä tämän vuoden tammikuun 1. päivä ja vuosi siitä taaksepäin?

Sitten verrata loppukauden pisteisiin niin huomaa että tällä kaudella on aika paljon petrattu juurikin lopussa ja näin saatu tämä kuuluisa kiisseli käyntiin.
Tarkistetaan.

Tämän vuoden Kerho:
Tammikuu 10 peliä 17 pistettä 1,7 piste/per peliä
Helmikuu 7 peliä 15 pistettä 2,14 piste/per peliä
Maaliskuu 9 peliä 16 pistettä 1,77 piste/per peliä
alkuvuosi yhteensä 26 peliä 48 pistettä 1,85 piste/per peliä

Viiden vuoden alun Kerho:
Tammikuu 13 peliä 21 pistettä = 1,61 piste/per peliä
Helmikuu 9 peliä 21 pistettä = 2,33 piste/per peliä
Maaliskuu 2 peliä 4 pistettä = 2 piste/per peliä
alkuvuosi yhteensä 24 peliä 46 pistettä = 1,91

HPK oli siis viime vuonna kevätkaudella paremmassa tikissä kuin tänä vuonna.

Mitäs selityksiä sitten keksitään? Entä mikä selitys keksitään että yhteenhitsautunut kiisseli ei keväällä niin ihmeen hyvä ollutkaan noin pelien voittamisen kannalta mitattuna.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mitäs selityksiä sitten keksitään?

7-0.

Kaikki muu onkin sinulle jo tässä selitetty ihan hyvin.

Minun mielestäni Rautakorpi on saanut joukkueen pelaamaan haluamallaan tavalla ja joukkue toteuttaa pelitapaansa (tarvittaessa roikku päähän, perseohjurit, passiivinen puolustaminen) siihen luottaen. Ainakin HIFK:iä vastaan sitten kun tuli vähänkin löysää vastustajalta, iskettiin kovaa vastaan.

Kalpa on toki varmaankin täysin erityyppinen joukkue (en ole nähnyt tällä kaudella yhtään ottelua heiltä) ja huomenna onkin erittäin mielenkiintoista nähdä miten sarja alkaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mulla ei oo hajuakaan mitä toi dana77 yrittää tuolla jankkaamisellaan saada aikaiseksi tai mikä tuon homman pointti on? (taidan olla hiukan yksinkertainen tai jotain)

Mielenkiintoinen sarja tulossa, johon KalPa lähtee hienoisena ennakkosuosikkina.
Viime kaudella KalPa ve sarjan loppujen lopuksi selvästi, mutta tänä vuonna usko kerhon pelitapaan on paljon kovempi kuin vuosi sitten, mutta riittääkö se voittoon asti sarjassa jää nähtäväksi.

Kauheasti en viitsi alkaa spekuloimaan, enkä sitä oikein hallitsekaan, joten antaa äijien pelata sarja ja katsellaan mikä on lopputulos.

Harmi, kun tuo välimatka on noin pitkä ja ainoat mahdollisuudet vierasmatkalle olisi lauantait, mutta huomenna ei mitenkään ehdi.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Minä haluaisin KalPa-faneilta kysyä, että millä osa-alueilla joukkue on parempi ja millä se on huonompi kuin viime vuonna?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ettei se oikea syy miksi HPK:ta hehkutetaan se, että he tiputtivat menneellä viikolla HIFK:n vai meninkö taas viuhkamiinaan?

Varmasti yksi syy monien joukossa. Aivan sallittua olisikin, kyllä mä HPK-fanina nauttisin täysillä(tai en enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin) siitä minkälaisen sarjan pelasivat meitä vastaan.

Miksi ei saisi hehkuttaa? Nythän joukkue on ns. tulikuuma median silmissä ainakin. Jääkiekkoa tarkemmin seuraavat näkevät vielä syvemmälle asiassa. Tapa, jolla hämptönin jätkät tähän asti ovat taistelleet omaa täysin suuren joukkuehengen ja taistelumielen merkit. Annetaanpa esimerkki: HPK voi ottaa pataan kalakukoilta vaikka 9-0. Seuraavassa pelissä tosta matsista ei näy merkkiäkään. Päinvastoin, siellä tulevat taas verikoiran tavoin päälle.

HPK:lla on aito playoff valmentaja. Ei ehkä mikään taktinen nero, muttei siinäkään mikään täysi sukka. Lisäksi äijällä on käytössään totaalisen uhrautuva ja kaikkensa antava 'lauma'. Jos niiden ykkösessä ei pelaisi Laakkosen kaltaista jojoa, mä nimittäisin tän vuoden HPK:ta todellisiksi spartalaisiksi a'la matikaisenpetu. Mut hei, Laakkonenhan on tikissä. Olkoon se sitten joku puolispartalainen vaikka.

Huomaa vielä, etten ole sanallakaan kommentoinut Kalpaa. Kyllä sitä taistelumieltä kalakukoissakin on ja hyvän sarjan pelasivat Tapparaa vastaan. En aliarvioi(si) yhtään tätäkään nippua. Ja kyllä se faktakin on, että HPK saa jatkaa tolla 'helvetisti vähemmän jäähyjä'- linjalla jos mielivät jatkoon. Alivoima kuluttaa ja eiköhän se kalakukkojen yyvee osu kohilleen jos liikaa tarjotaan. Miten muuten Kalpan yyvee oli tapparaa vastaan? Ei tietoa täällä ju sii.

Moni on dissannut HPK:n jengin värittömäksi ja vitun tylsäksi. Mä en ole tätä mieltä. Musta siinä sakissa on just sitä oikeata playoff-menoa ja kirsikkana päällä jengi on tällähetkellä Jypin kanssa ehkä se fyysisin jäljelläolevista.

Tässä on hieno sarja tulossa, nimenomaan sarjana. Yhden matsin tulos ei kerro vielä mitään. HPK pelaa, kuten urpolla todettiin, dieselillä. Se käynnistyy ehkä hitaasti ja saattaa pitää vittumaista ääntä. Kuitenkin se jaksaa pitkässä juoksussa junnata eikä tankki tyhjene helpolla. Playoff-jengin tunnukset.

Ihan hyvät fiilikset mulla olisi, jos olisin HPK-fani.

ps. Rautakorpi on edelleen vittumaisimman näköinen valmentaja liigassa. Siitäkin saa respektiä.
 

Buzzer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarkistetaan.

Tämän vuoden Kerho:
Tammikuu 10 peliä 17 pistettä 1,7 piste/per peliä
Helmikuu 7 peliä 15 pistettä 2,14 piste/per peliä
Maaliskuu 9 peliä 16 pistettä 1,77 piste/per peliä
alkuvuosi yhteensä 26 peliä 48 pistettä 1,85 piste/per peliä

Viiden vuoden alun Kerho:
Tammikuu 13 peliä 21 pistettä = 1,61 piste/per peliä
Helmikuu 9 peliä 21 pistettä = 2,33 piste/per peliä
Maaliskuu 2 peliä 4 pistettä = 2 piste/per peliä
alkuvuosi yhteensä 24 peliä 46 pistettä = 1,91

HPK oli siis viime vuonna kevätkaudella paremmassa tikissä kuin tänä vuonna.

Mitäs selityksiä sitten keksitään? Entä mikä selitys keksitään että yhteenhitsautunut kiisseli ei keväällä niin ihmeen hyvä ollutkaan noin pelien voittamisen kannalta mitattuna.


Täytyy muistaa että viime vuoden Kerhon pelejä sotki Patria areena remontti, jolloin mm. tammikuussa pelattiin jopa 9-10 kotipeliä. Se omalta osaltaan vaikutti lopulta joukkueeseen niin, ettei pelillistä identiteettiä mielestäni viime vuonna kotona löytynyt. NYT joukkueella on pelillinen identiteetti ja vahva usko itseensä. Toki KalPa on kova kanto kaskessa. Tiukka sarja tulee olemaan ja varmaan 6-7 peliä pelataan. Luotto Kerhoon Hifk-sarjan voiton myötä kuitenkin äärimmäisen kova.
 

Laarsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minä haluaisin KalPa-faneilta kysyä, että millä osa-alueilla joukkue on parempi ja millä se on huonompi kuin viime vuonna?

Hyvä kuitti. Tämä ketju alkaa lupaavasti lähteä lapasesta alun hyvästä yrityksestä huolimatta. No, ainakin KalPan kannattajat ovat - kuten joistain huomaa - taas vuoden kokeneempia, heh.

Vaan joo, mielenkiinnolla sarjaa kohden. Pirun kovat näytöt Kerho antoi IFK:ta vastaan tappioasemasta nousuista. Vauhti riitti ja usko omaan tekemiseen samoin. KalPan henkisestä kantista taas kertoi jatkoaikojen vieminen kovakuntoista Tapparaa vastaan kerta toisensa jälkeen.

Huomenna liikenteeseen ja lähtökohtaisesti erittäin tasainen ja kovavauhtinen sarja tulossa. Loka tulee lentämään jatkiksessa ja olut virtaamaan Montussa ja Patrialla. Parempi finaaleihin!
 

TJ MACKEY

Jäsen
Mistähän sitä aloittaisi..? Tasainen ja pitkä sarja varmasti tulossa, ja eikös se sitä ollut jo viime vuonna? Sama tämän kauden runkosarjassa, aluksi Kerho klaarasi voitot, sitten oli Kalpan vuoro. Hyvä asia sarjalle on se että nämä joukkueet ovat kohdanneet vuoden sisään joku 15 kertaa, eli naamat ovat jo aika hyvin muistissa ja asemia lähdetään hakemaan heti. Viitaluoma kertoili MTV3:n haastattelussa runkosarjan lopussa mielivastustajista kysyttäessä, että Hifk olisi hienoa kohdata, ja tietysti Kalpa jolle on kuulemma paljon kalavelkoja maksettavana. Aika hyvin Vili haisteli.

Viime kerralla Kerho lähti sarjaan pikkaisen liian ylimielisellä asenteella. Kalpan piti olla kokematon, kapean pakiston uskottiin murtuvan kovan pelin ja pelottelun kautta, maalivahtien piti olla Kalpan heikko kohta etc. HPK oletti liikaa ja teki itse liian vähän. Tästä virheestä on varmasti opittu. Kerhon pelityyli on hioutunut Rautakorven haluamaksi juuri oikeaan aikaan. Aika mielenkiintoisen kuvauksen Kerhon tämän hetken pelikirjasta antoi Petteri Sihvonen joka sanoi sitä sekoitukseksi Lintumäkeläistä taitojääkiekkoa sekä sitten Rautakorven alueiden voittamiseen perustuvaa prosenttilätkää.

Hifk sarjassa HPK halusi pitää kiekkoa, ihan oikeasti, ja myös onnistui siinä. Sama toivottavasti jatkuu Kalpaa vastaan. Kovaa peliä Kerho tulee pelaamaan ihan varmasti, se kuuluu tämän joukkueen tyyliin ja siellä on niin paljon sotureita jotka näkevät tämän enemmänkin välttämättömänä osana peliä, kuin pelitaktiikkaa. Mihinkään jahtaamiseen ja ylilyönteihin en sen sijaa tässä sarjassa usko. Kuten yksi kokenut palstaveli jo aikaisemmin kuvasi niin kun Kalpaa hämentää ja hakkaa kunnolla, niin ne vaan kääntävät toisen posken ja kuittaavat ylivoimalla.

Sitten sihen mahdolliseen ratkaisukohtaan eli maalivaihteihin. Kaksi peliä näin Kalpalta Tappara-sarjassa ja Ari Ahonen ei varsinaisesti vakuuttanut. Nousiko taso sitten sarjan edetessä..? Lassila paransi pikku hiljaa Hifk-sarjan edetessä, ja tässä sarjassa Lassilan on oltava parempi kuin Kalpan vastaavan, viime vuonna ei ollut.

HPK on tehnyt jo tässä vaiheessa pienen ihmee korjaamalla tämän kauden kurssiaan näin radikaalisti. Kalpa on tässä sarjassa selkeä suosikki, ja nyt ei edes Pekka Virta voi väittää etteikö mestaruus ole ainoa tavoite. Jos HPK kaatuu Kalpan kovempaan luisteluun ja ylivertaiseen taitoon, niin eihän sille hemmetti voi sitten mitään. Mutta varmaa on että tuo kaikkien aikojen sitkein joukkue sotureita tulee jättämään kaiken joka ottelussa jäälle ja kova on usko että se riittää tänä vuonna pitkälle.

Uusi tarina alkakoon lauantaina, ryöstöretki Niiralaan vol.1.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
KalPalla on heittää viimekeväiseen verrattuna kentälle kaksi tärkeää pakkia enemmän. Andersson ja Jalasvaara. Hyökkäyspäässä KalPa on vahvistunut lähes yhtä selkeästi, Sahlstedt on pelannut jopa laidassa kun vielä vuosi sitten sentteriosasto oli järkyttävän ohut. Pelillisesti KalPa on ollut tasaisempi suorittaja, ja joukkueenjohtokin on värikkäämpi kuin aikoihin.

Se pitää vielä kysyä, että kun monen mielestä asetelmat ovat viimekeväiseen verrattuna päinvastaiset, niin millä perusteella Kerho oli viime vuonna ennakkosuosikki? Jos kukaan vastaa että 'fyysisyys' niin kirjoitan sadan sivun mittaisen runokokoelman ja pakotan tavalla tai toisella vastaajan kärsimään sen kokonaisuudessaan kannesta kanteen.

Runkosarjakohtaamiset menivät seuraavasti:
HPK - KalPa 1-0 rl
KalPa - HPK 2-3
HPK - KalPa 4-1
KalPa - HPK 2-1
HPK - KalPa 1-5

Tasaista vääntöä siis ollut HPK:n viedessä alkukauden matsit, mutta KalPan kaapatessa voitot loppukaudella.

Miten HPK sitten eroaa viime vuoden HPK:sta? Hankala maallikon vastata analyyttisesti, mutta suurin ero tuntuu olevan se että peli on saatu loksahtamaan uomiinsa oikeaan aikaan eli nyt keväällä.

No eipähän siinä, Kerho paransi peliään loppukaudesta ja jäi siinä pelinparantamisen ohella KalPan jalkoihin. Tämä lupaa ihan hyvää.
 

d2uce

Jäsen
En nyt nyt voimakasta ilmaisua käyttäisi, että materiaali olisi parantunut. Aika samoilla miehillä mennään.

En minäkään, siksi käytinkin lievempää ilmaisua. Kysyn nyt kuitenkin, että miten voi sitten olla mahdollista, että KalPa on nyt kahdesti selvinnyt pudotuspeleihin, vaikka muutama kausi sitten vetivät tasonmittauksia Fazer -sarjan karsijaa vastaan?

Mistä tämä viittaamasi pelitapa-analyysi löytyy? Minäkin haluaisin sen lukea.

Nyt ymmärsit ikävä kyllä väärin. Vastauksena kysymyksiisi, joissa vertailit mm. runkosarjan tehtyjä maaleja ja pelaajien edellisten kausien playoff -pisteitä, vastasin, että tältä pohjalta tehty pelitapa-analyysi on melko hutera.

Jotenkin nämä "HPK ei syttynyt viime vuonna pudotuspelihin" tai sen synonyymit tuovat mieleen, erään toisen etelä-suomalaisen H-kirjaimella alkavan jääkiekkojoukkueen fanien selittelyn, mutta voihan se olla tottakin. Sen varmaan tulevat pelit näyttävät.

Itse en näe tuota pelitavan hioutumista ja sen mukanaan tuomaa uskoa omaan juttuun minään "ei sytytty" -selittelynä. Ymmärrän kyllä, kuinka sinulle voi siitä tulla se toinen jengi mieleen.

Minä äänestän sitä päätä näppäimistössä ja perustelen tätä sillä, että minä en ole analysoinut vahvuuksia vaan olen niistä vain kysynyt. Lauseideni lopussa on ollut tuollaisiakysymerkkejä (?) tätä selventämään. Olen käyttänyt ilmaisuja kuten "paperilla", "tilastojan mukaan", jotta tilaa jäisi kaikenlaisille ei-tilastofakta-pohjaisille selityksille. Niitä en ole tosin vielä saanut.

Kysymyspatteristosi on minusta tähän hetkeen nähden mielestäni melko merkityksetöntöntä tilastotietoa.

Kyllä sitä ei-tilastotieto-pohjaista analyysiäkin täältä ketjusta jo mielestäni löytyy.
 

Splendide

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flygande fisktuppar
KalPan peliä voi seurata luottavaisin mielin

Kun nyt katsoin KalPan ja Tapparan välisen ratkaisevan ottelun, niin onhan Keltamustien pelaamista mukava seurata. Omassa päässä oltiin ainakin Tapparaa vastaan varmoja, syötöt napsuu joka paikassa kaverin lapaan, kulmapyöritykset jatkuu ja jatkuu vaan vastustajan alueella (erityisesti nuorten neloskenttä ihastutti), ja samalla vaihtoruletti pyörii lennosta ja väsyttää vihulaista. Viimeisessä pelissä jalka liikkui kyllä kevyen näköisesti.

Mikä fyysisyys?

Eikä fyysisyydessä jääty yhtään jälkeen. Nykyisin viime kevään jälkeen koko sana fyysisyys (kiitos kerho- ja ifk-faneille) saa meikäläiselle hymyn naamalle. Käytännössä KalPan omaama luisteluvahvuus, kestävyys ja voima pitää kiekkoa on fyysisyyttä, vaikka pelaajat eivät isokokoisia olekaan. Eikä tuo KalPan fyysinen voima järkkynyt kertaakaan Tapparan osoittamaa fyysisyyttä (taklaaminen ja raastaminen) vastaan.

KalPan kärkiosaaminen

Sitten on lisäksi kärkiosaamista a la Kapanen, Miettinen, Andersson ja Hartikainen, jotka nousevat ratkomaan pelejä. Andersson on säästellyt ihan turhaan kutiaan tähän saakka, HPK:ta vastaan voisi verkko heilua ylivoimalla. IFK osoitti, ettei tuo HPK:n alivoima hääppöistä tainnut olla, ja käsittääkseni Kerho viihtyi aika paljon jäähyllä - saa korjata, jos olen väärässä.

Myöskin Ahonen on pykälää parempi veskari, kuin viime kauden Oksa tai kakkosveskari Järvinen. Hyvältä siis näyttää.

Haave Mestaruudesta elää yhä

Mutta jokainen ottelusarja ja ottelu on oma tarinansa: HPK voi keittää hyvinkin Rautakorven johdolla sellaiset reseptit, että KalPa riisutaan aseistaan, ja Kerho etenee jälleen tauon jälkeen finaaliin. Pieni, mutta pippurinen KalPa tipahtaa taas pronssiotteluun.

Telkkarista tulee varmasti jännitettyä jokainen ottelu, ja haave finaaleista ja historiallisesta Mestaruudesta yhä elää.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Andersson on säästellyt ihan turhaan kutiaan tähän saakka, HPK:ta vastaan voisi verkko heilua ylivoimalla.

Mielestäni Tappara pelasi Anderssonin lähes täysin pois YV-kuviosta. Muutaman kerran laukaus lähti.. suoraan edessä seisovaan vastustajan pelaajaan. Niitä tuttuja suoraan syötöstä lähteviä kovia pommeja ei lähtenyt kertaakaan, eikä ollut kertaakaan edes paikkaa pommittaa (tai jos tilaa olisi niinä parina kertana ollut, tuli ratkaiseva syöttö luokattomana Adamille).

Edelleen ihmettelen miten Anderssonia ei pelattu jo hyvissä ajoin runkosarjan aikana pois kuviosta, sillä normaali penkkiurheilijakin pystyi lukemaan kotisohvalta käsin tuota KalPan YV-kuvion rakentelua. Mikäli Tukka-Jukka ei ole videoita katsellut ja KalPa saa pyörittää YV:nsa Anderssonin kautta niin verkot ovat armottomasti tötteröllä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä haluaisin KalPa-faneilta kysyä, että millä osa-alueilla joukkue on parempi ja millä se on huonompi kuin viime vuonna?
Kalpan materiaali on selvästi parempi kuin viime vuonna.

Maalivahdeista Ari Ahonen on korvannut Mika Oksan. Toki Ahonen oli jonkinlainen kysymysmerkki hankittaessa, mutta hän on sekä runkosarjan että pudotuspelejen aikana todistanut pystyvänsä pelaamaan huipputasolla.

Puolustus on myös vahvistunut selvästi. Pois ei ole lähtenyt ketään, mutta uutena on tullut ykköspakiksi Adam Andersson. Lisäksi Janne Jalasvaara ja ykkösparin toinen osapuoli eli Jussi Timonen ovat nyt pelikuntoisia. Mika Strömberg ei vanhuuttaan ole ehkä enää ihan entisellä tasollaan, mutta nuo muut korvaavat sen moninkertaisesti.

Hyökkäykseen on tullut Kalle Kerman ja Tommi Miettinen. Pois ovat lähteneet Toni Mäkiaho ja Jyri Junnila. Keneltäkään ei tarvitse kysyä, että onko vaihto kannattanut. Toki Kiiskinen on poissa loukkaantumisen takia, mutta ero viime kauteen on kuitenkin sitä tasoa, että silloin Kalpalla oli yksi huippuhyökkäysketju, nyt niitä on kaksi. Toki Pakariset ja muut nuoret kehittyneet valtavasti, mutta niin on varmasti Kerhollakin (ja muilla joukkueilla).

Pelityyli ja valmennus ovat pysyneet paperilla samoina. Toki vuoden kokeneempina ja oppineempina, kuten varmasti Kerhollakin (ja muilla joukkueilla).

Tästä Kalpan vahvistumisesta on todisteena 12 runkosarjapistettä ja maalieron parantuminen +14:sta +29:iin eli kyse ei ole vain kannattajan toiveajattelusta tai joihinkin keksittyihin asioihin perustuvasta mutusta.

Jäikö joku kohta epäselväksi?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minäkään, siksi käytinkin lievempää ilmaisua. Kysyn nyt kuitenkin, että miten voi sitten olla mahdollista, että KalPa on nyt kahdesti selvinnyt pudotuspeleihin, vaikka muutama kausi sitten vetivät tasonmittauksia Fazer -sarjan karsijaa vastaan?
Koitin olla vitsikäs.
Tosiasiassa ainoa kaudella 2007-08 mukana ollut pelaaja joka viimeisimmän Tappara-pelin kokoonpanossa mahtui kahteen ensimmäiseen kentälliseen oli Janne Jalasvaara. Toki Kiiskinen olisi varmaan mahtunut jos olisi pelannut.
http://www.sm-liiga.fi/ottelut/ennakkoraportti/61271.html
Uusina miehinä on kahteen ensimmäiseen ketjuun siis tullut ainoastaan 9 pelaajaa + maalivahti. Ehkä se materiaali sittenkin on himpun verran parantunut siitä lähtien.

Tahoittelen vitsittömyyttäni.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Bitter X olikin jo avannut keskustelulle areenan, joten kommentteja antamaan sitten vaan kaikki. Onhan se nyt häpeällistä, että Jyp-TPS sarjaa on jo 4. sivu menossa ja Bitteri on pelottanut =) kaikki pois avauksellaan.

Täytyy myöntää, että vilkaistessani Jatkoaikaa ennen nukkumaanmenoa eilen myöhäisillalla kävi mielessä, että ketjun avauksessa oli jotain vikaa. Siinä vaiheessa nimittäin Jyppi - Tepsi sarjan ketjua oli kommentoitu jotain 47 kertaa ja tätä sarjaa 0 kertaa :) No, se ketju taitaa olla suoraa jatkumoa vastaavien joukkueiden viime vuotiselle puolivälieräketjulle.

Jankutus on saatu tännekin taas päälle viime kauden tapaan.


Mikä fyysisyys?

Eikä fyysisyydessä jääty yhtään jälkeen. Nykyisin viime kevään jälkeen koko sana fyysisyys (kiitos kerho- ja ifk-faneille) saa meikäläiselle hymyn naamalle. Käytännössä KalPan omaama luisteluvahvuus, kestävyys ja voima pitää kiekkoa on fyysisyyttä, vaikka pelaajat eivät isokokoisia olekaan. Eikä tuo KalPan fyysinen voima järkkynyt kertaakaan Tapparan osoittamaa fyysisyyttä (taklaaminen ja raastaminen) vastaan.

Ketjun avausviestissähän minä viittasin juuri tähän. Minä ja lähes kaikki muutkin Kerhofanit luulimme, että HPK voittaa KalPan fyysisyydellä. Toisin kävi - KalPa oli fyysisempi juuri mainitsemiesi asioiden takia.

Oikeastaan juuri näillä samoilla fyysisillä elementeillä HPK pudotti HIFK:n puolivälierissä. Ennen kaikkea mainitsemasi kestävyys oli avainasemassa, kun HIFK:ta lomautettiin.

Tästä tullaan dana77:n kysymykseen siitä, millä osa-alueilla HPK on tänä vuonna parempi, kuin viime vuonna. No, ainakin fyysisyydessä: Rautakorven kuntokuuri on tuottanut fyysisesti kestävän ja sitkeän joukkueen. Kuten sanottua, kun luistin ei paina, paranee myös henkinen kestävyys.

Jos dana ja muut tekevät johtopäätöksiä rosterin perusteella, he sortuvat samaan, mihin HIFK-fanit sortuivat.

Näissä playoffseissa ei muuten ole vielä kertaakaan tullut Makkosta ja Karaijaa ikävä. Ja Tuulola vaikuttaa olevan iästään huolimatta aivan eri tasolla, kuin viime kaudella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pelityylimuutoksista mielelläni vielä lukisin edes vähän. Kiitos tähänastisesta kuitenkin.
dana77 kirjoitti:
Pelityyli ja valmennus ovat pysyneet paperilla samoina
Tuossahan tuo oli jo sanottu. Nuo pienet kehittymiset ovat niin pieniä etteivät pitkien sarjojen lopputuloksiin vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Aika hyvin väistetty niin että oikeaa riviä ei tullut tuohon ollenkaan. Jos Kärpät olisi voittanut olisivat parit HPK-TPS ja KalPa-Kärpät. Kaadatte siis Kossun viemäriin ja häpeätte molemmat.

No näinhän se tosiaan menee. Tuli meikäläiselle pienenpieni ajatuskatkos. Mutta periaate oli minulla se, että huonoin saa aina parhaan vastaansa.

Mutta kossu tosiaan naapurille eikä viemäriin. Kyllä tällaisesta aivopierusta ansaitsee olla selvinpäin v-lopun. :)
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jos pelityyli on pysynyt pari kautta täsmälleen samana niin se on vähän kaksiteräinen miekka sillä pidän pitkään jatkunutta vakiotapaa vastaan keinojen löytämistä todennäköisempänä.

Se varmasti on myös yksi suuri ero näiden joukkueiden ja etenkin valmentajien välillä. Uskon että HPK enemmän muuttaa pelitapaansa vastustajansa mukaan, Kalpa luottaa omaan tyyliinsä riippumatta siitä kuka on vastassa. Ei tietenkään ihan mustavalkoisesti noin, mutta suunnilleen.

PS. Se viimekautinen joidenkin fyysisyysmehkaaminen oli kyllä vähän noloa, mutta annetaanko menneiden olla menneitä? No ei tietenkään anneta, vitun konkurssisäälinousijat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös