Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 930 264
  • 6 190

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, omankin kokemuksen mukaan leijona- symboli porukka on rasistista tai muuten vähän yksinkertaista sakkia. Jos joku sotaveteraani tai vanhemman polven edustaja noita pitää, niin vähän eri juttu. Kyse vähän samasta asiasta silloin kuin siinä, että kaikki vanhemman polven edustajat eivät ymmärrä neekeri- sanan olevan nykyään sopimaton tai pukeutuminen yleensäkään heillä enää ihan ajan muodin mukaista.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Pakko sanoa että olen häkeltynyt porukan olettamuksista mutta ehkä se kuuluu osalle siihen ennakkoluuloon??
Pieni tutustuminen rajavartiostolaitoksen tai puolustusvoimien henkilökuntaan saattaisi saada asiaan hieman toisenlaista näkemystä??
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mene tuo omalla naamalla kertomaan jollekin 95-vuotiaalle veteraanille, joka sitä ylpeydellä kantaa. Hyi helvetti, toivottavasti muutat kuluttamasta sossun määrärahoja vaikka Ruotsiin.
No en ole kyllä itse nähnyt yhdelläkään veteraanilla mitään leijonakoruja, mutta varmaan niitä on. Ja ne varmaan menevät juuri siihen kahteen prosenttiin, joiden maine pilataan.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, omankin kokemuksen mukaan leijona- symboli porukka on rasistista tai muuten vähän yksinkertaista sakkia. Jos joku sotaveteraani tai vanhemman polven edustaja noita pitää, niin vähän eri juttu. Kyse vähän samasta asiasta silloin kuin siinä, että kaikki vanhemman polven edustajat eivät ymmärrä neekeri- sanan olevan nykyään sopimaton tai pukeutuminen yleensäkään heillä enää ihan ajan muodin mukaista.
Neekeri -sanan vertaus oman kotimaan vaakunaan. Tähän on tultu ja ei muuten ollut fingerporia.

"Ei ihan ajan muodin mukaista" -huhheijaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Neekeri -sanan vertaus oman kotimaan vaakunaan. Tähän on tultu ja ei muuten ollut fingerporia.

"Ei ihan ajan muodin mukaista" -huhheijaa.
No voi kyynel. Mitä sä luulet tietäväsi mun isänmaallisuudesta? Sotansa kävivät molemmat isoisät, naisväkeä lotissa, juuret menetetyssä Karjalassa. Silti tuo leijonaristi-porukka herättää minussa lähinnä myötähäpeää ja sääliä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
"Ei ihan ajan muodin mukaista" -huhheijaa.

Tuossa MM-kisojen aikaan kokoontuu iso joukko rasisteja jäähalleihin ja kotikatsomoihin yllään rasistinen pelipaita samalla kun kannattavat hurjasti rasistista jääkiokkojoukkuetta jonne ei ole yhtään tummaihoista päästetty pelaamaan.
Tosin ovat ovelasti vaihtaneet riipukset paitoihin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä vika on ns. katsojan silmässä(päässä), jos Suomen vaakunan leijonaa pitää jonakin rasismin tai muun vastaavan osoituksena.
Mene tuo omalla naamalla kertomaan jollekin 95-vuotiaalle veteraanille, joka sitä ylpeydellä kantaa. Hyi helvetti, toivottavasti muutat kuluttamasta sossun määrärahoja vaikka Ruotsiin.
Tai mene kertomaan se suomen ehkä tunnetuimmalle leijonakorujen käyttäjälle Pate Mustajärvelle:
Yle: Pate Mustajärvi heitti leijonakorut kaulastaan - "On sorruttu vääränlaiseen uhoon" - Viihde - Ilta-Sanomat

Vaikka 95-vuotiaat sotaveteraanin elävätkin yhteiskunnan rahoilla kuten soskun asiakkaatkin niin mielestäni heidän ei tarvitse muuttaa Ruotsiin
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tai mene kertomaan se suomen ehkä tunnetuimmalle leijonakorujen käyttäjälle Pate Mustajärvelle:
Yle: Pate Mustajärvi heitti leijonakorut kaulastaan - "On sorruttu vääränlaiseen uhoon" - Viihde - Ilta-Sanomat

Vaikka 95-vuotiaat sotaveteraanin elävätkin yhteiskunnan rahoilla kuten soskun asiakkaatkin niin mielestäni heidän ei tarvitse muuttaa Ruotsiin

Erittäin hyvä kommentti. Pointti on juuri tuo. Kaikki veteraanit/vanhempi polvi eivät ole huomanneet sitä, minkä Pate on. Mun puolesta he voivat ristejään kantaa elämänsä loppuun asti, jos haluavat. Se edustaa heille ihan eri asioita kuin tälle uudelle ristipolvelle, onko se nyt niin vaikea ymmärtää?
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No voi kyynel. Mitä sä luulet tietäväsi mun isänmaallisuudesta? Sotansa kävivät molemmat isoisät, naisväkeä lotissa, juuret menetetyssä Karjalassa. Silti tuo leijonaristi-porukka herättää minussa lähinnä myötähäpeää ja sääliä.
En erityisesti tiedä sinun isänmaallisuudesta, eikä se minua kiinnostakaan. Kiinnitin vain huomiota sinun vertauskuvaan. Itse voit tehdä ihmisestä mielipiteen yhden korun takia.

Olen nyt saanut vastauksen "voi kyynel" ja "ota pähkinä".

Sivistävää.

Kuten aikasemmin totesin, pukeutukoon kaikki miten pukeutuu, siitä ei jää mitään velkaa kenellekään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuossa MM-kisojen aikaan kokoontuu iso joukko rasisteja jäähalleihin ja kotikatsomoihin yllään rasistinen pelipaita samalla kun kannattavat hurjasti rasistista jääkiokkojoukkuetta jonne ei ole yhtään tummaihoista päästetty pelaamaan.
Tosin ovat ovelasti vaihtaneet riipukset paitoihin.
Maajoukkue on itse kertonut näkemyksensä leijonapaitojen käytöstä rasisteilla:
Leijonat lätkäfaneille – pelipaidat pois mielenosoituksista | Länsiväylä

Siksi toisekseen kyllä Christopher Gibson on päästetty maajoukkueeseen:
http://cdn2-www.hockeysfuture.com/assets/uploads/2012/05/christopher_gibson_toronto.jpg
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En erityisesti tiedä sinun isänmaallisuudesta, eikä se minua kiinnostakaan. Kiinnitin vain huomiota sinun vertauskuvaan. Itse voit tehdä ihmisestä mielipiteen yhden korun takia.

Luepa uudestaan. Sanoin, että oman kokemukseni mukaan leijona- porukka on rasistista tai yksinkertaista sakkia. Missä sanon, että arvio on tehty pelkän ristin perusteella? Sen tosin myönnän, että kokemusten johdosta ko. risti herättää kyllä epäluuloja, mutta kaikki saa kyllä mahdollisuuden. On mulla jokerikannattajiakin kavereina, vaikka sekin logo herättää epäluuloja ;)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Maajoukkue on itse kertonut näkemyksensä leijonapaitojen käytöstä rasisteilla:
Leijonat lätkäfaneille – pelipaidat pois mielenosoituksista | Länsiväylä

Siksi toisekseen kyllä Christopher Gibson on päästetty maajoukkueeseen:
http://cdn2-www.hockeysfuture.com/assets/uploads/2012/05/christopher_gibson_toronto.jpg
Tuo lätkäpaitojen tai esimerkiksi valtiolipun rinnastaminen niihin leijonariipuksiin ja ketjuihin on muutenkin niin keksimällä keksittyä viisastelua, ettei paremmasta väliä. Joillekin asioille on tietty symboliarvo muodostunut, toisille ei.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, omankin kokemuksen mukaan leijona- symboli porukka on rasistista tai muuten vähän yksinkertaista sakkia. Jos joku sotaveteraani tai vanhemmaKyse vähän samasta asiasta silloin kuin siinä, että kaikki vanhemman polven edustajat eivät ymmärrä neekeri- sanan olevan nykyään sopimaton tai pukeutuminen yleensäkään heillä enää ihan ajan muodin mukaista.
Luepa uudestaan. Sanoin, että oman kokemukseni mukaan leijona- porukka on rasistista tai yksinkertaista sakkia. Missä sanon, että arvio on tehty pelkän ristin perusteella? Sen tosin myönnän, että kokemusten johdosta ko. risti herättää kyllä epäluuloja, mutta kaikki saa kyllä mahdollisuuden. On mulla jokerikannattajiakin kavereina, vaikka sekin logo herättää epäluuloja ;)
Onhan tämä vaikea asia. Edelleen painotan yksilön vapautta, miten ihmiset saisi pukeutua vailla ennakkoluuloja.

Tuosta Jokerikannattajien joukosta olisin enemmän huolissani. -Joo, ei tämä niin vakavaa ole.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan tämä vaikea asia. Edelleen painotan yksilön vapautta, miten ihmiset saisi pukeutua vailla ennakkoluuloja.

Nimenomaan. Mutta kun toisaalta juuri se leijonaristi taas viestii(usein, ei aina) juuri kantajansa epäluuloista, ja siksi siihen on vaikea suhtautua ennakkoluulottomasti, tämähän se dilemma on ;) Ei mullakaaa tietenkään ole mitään sitä vastaan, jos joku kantaa ristiä oikeasti vain itsenäisen ja vapaan Suomen puolesta tai vastaavaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vähän joutui nauramaan, ihan huolella tälle laadukkaalle keskustelulle väkivallanteoista ja terrori-iskuista. Leijona korui ajoi ihon alle ja samalla pakotti ihmisen hyökkäämään viattomia ihmisiä kohti veitsellä. Leijonakorun penistä muistuttava uloke mielessään puukottaja ajatteli, että naiset ovat helpompia kohteita, hehän ovat yleensä enemmän kullia vastaanottamassa. Samalla mieleen tuli vahvasti leijonan miekka, siitähän se idea alunperin lähti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Leijonariipuksella varustettu kaveri on rasisti on ihan yhtä hyvää logiikkaa kuin väittä jokaista muslimia terroristiksi tai kaikkia neekereitä raiskaajiksi. Itse asiassa ajatusmallissa on paljon samaa! Siis jotta voisit olla kunnon suvakki, sinun pitää hyväksyä putkinäköinen rasistinen ajattelu, mutta vain siitä oikeasta näkökulmasta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Eli koska Pate jätti leijonakorut naulaan, ei muutkaan voi käyttää ellei ole natseja?
Silloin kun omaan agendaan sopii, niin premissilausetta ymmärretään väärin. Jos Ranskan kuninkaalla on parta, niin onko kaikilla miehillä parta? Onko todellakin näin? Koskeeko tämä leijonariipusgate myös horoskooppikoruja? Olen syntynyt elokuussa ja kaulassani roikkuu horoskooppileijonakoru. Onko tämäkin rasistinen symboli näille premissilauseiden kannattajille? Joo - ei tarvitse vastata. Eiköhän kukin ihan itse määrittele kantamansa symbolit.
Edit:
Näemmä kerrankin Sakon kanssa samoilla linjoilla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vähän joutui nauramaan, ihan huolella tälle laadukkaalle keskustelulle väkivallanteoista ja terrori-iskuista. Leijona korui ajoi ihon alle ja samalla pakotti ihmisen hyökkäämään viattomia ihmisiä kohti veitsellä. Leijonakorun penistä muistuttava uloke mielessään puukottaja ajatteli, että naiset ovat helpompia kohteita, hehän ovat yleensä enemmän kullia vastaanottamassa. Samalla mieleen tuli vahvasti leijonan miekka, siitähän se idea alunperin lähti.
No vähän myös naurattaa, ettet ole edes ymmärtänyt, mitä tästä leijonakorusta on keskusteltu. Vihje, sillä ei ole perusteltu tekoa mitenkään. Joillekin nyt on vaikea myöntää edes sitä ilmiselvää faktaa, että kyseinen symboli on muodostunut yhdeksi äärioikeiston omimaksi tunnukseksi, vaikka kaikki käyttäjät ei aatesuuntaa edustakaan. Sitten vedetään lätkäpaitaa ja ties mitä leijonakuningasta esiin, ja yritetään mukafiksusti osoittaa, että mitään erityistä ei tuossa ole.

@Sako: Vertauksesi ontuu hieman. Esimerkiksi pidän kaikkia Isiksen tunnuksia kantavia terroristeina/jihadisteina, pidänkö siis kaikkia neekereitä raiskaajina ja kaikkia miehiä vaimonhakkaajana. En tosin siis pidä myöskään kaikkia riipushemmoja rasistina, mutta oman kokemuksen mukaan se on vahva merkki tästä tai tietystä yksinkertaisuudesta(ei ymmärretä symbolin ristiriitaisuutta). Osa ei tietysti välitä ristiriidasta, vaan menee oman maun mukaan, ihan ok.

EDIT: Vähän näiden äärioikeistosymboleita vähättelevien kommenteista tulee muuten mieleen suvakkipuolen vähättelyt radikaali- islamilaisuuden vaaroista. Jos perheen 17 vuotias poika alkaa pukeutua maihareihin, pilottitakkiin ja leijonatilpehööriin sekä ajaa päänsä kaljuksi, niin totta helvetissä kannattaa huolestua, vaikka 100 % varmaa ei olekaan, että poika on nyt vääriin porukoihin/aatteisiin seonnut. Ihan samoin kuin kannattaa huolestua radikalisoitumisen merkkejä omaavasta maahanmuuttajasta, vaikka esimerkiksi vahva islamilainen uskonnollisuus ja Allahin ylistäminen ei henkilöstä terroristia teekään.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Mun mielestä mikään ryhmä ei voi yhtäkkiä omia leijonatunnusta, joka on ollut vuosisatoja käytössä erilaisissa vaakunoissa, kunniamerkeissä, asepuvuissa jne. Sen takia kieltäydyn myöntämämästä, että se olisi joku äärioikeistoon leimaannuttava tunnus. Käyttäisin sitä todellakin jos haluaisin, mutta en ole ikinä ollut koruihmisiä.

Onkohan muuten naapurissa tre kronor -tunnus äärioikeistolainen?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän näiden äärioikeistosymboleita vähättelevien kommenteista tulee muuten mieleen suvakkipuolen vähättelyt radikaali- islamilaisuuden vaaroista. Jos perheen 17 vuotias poika alkaa pukeutua maihareihin, pilottitakkiin ja leijonatilpehööriin sekä ajaa päänsä kaljuksi, niin totta helvetissä kannattaa huolestua, vaikka 100 % varmaa ei olekaan, että poika on nyt vääriin porukoihin/aatteisiin seonnut. Ihan samoin kuin kannattaa huolestua radikalisoitumisen merkkejä omaavasta maahanmuuttajasta, vaikka esimerkiksi vahva islamilainen uskonnollisuus ja Allahin ylistäminen ei henkilöstä terroristia teekään.

Juuri näin. Äärivassareilla, -oikeistolla ja jihadisteilla on omat symbolinsa ja rättinsä, ja niistä voi päätellä paljon. Totta on toisaalta, että vaikkapa Suomen jääkiekkomaajoukkue kantaa Leijona-paitaa ja kyseessä on ns. Suomen vaakunaeläin. Konteksti tulee kuitenkin ymmärtää. En tiedä auttaako joitakin, mutta esimerkiksi Karjalan lennoston tunnuksena on edelleen hakaristi. Se ei kuitenkaan liity mitenkään natsisaksan hakaristiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mun mielestä mikään ryhmä ei voi yhtäkkiä omia leijonatunnusta, joka on ollut vuosisatoja käytössä erilaisissa vaakunoissa, kunniamerkeissä, asepuvuissa jne. Sen takia kieltäydyn myöntämämästä, että se olisi joku äärioikeistoon leimaannuttava tunnus. Käyttäisin sitä todellakin jos haluaisin, mutta en ole ikinä ollut koruihmisiä.

Onkohan muuten naapurissa tre kronor -tunnus äärioikeistolainen?

Miksei voi? En tietenkään tarkoita, että heillä olisi siihen joku oikeus tai että tuohon tarvitsisi täysin alistua, mutta tapahtuuhan tuota jatkuvasti, emmekä me voi sitä estää. Leijonariipus nyt on yksi tällaisen sivumerkityksen saanut, eikä se tarkoita, että kaikki leijonaan liittyvät tunnukset olisivat siis myös, vaikka tätä nyt jatkuvasti intetään. Ei tämä ole mielipideasia, monen silmissä kyseinen riipus ihmisen leimaa, myönsi tämä sitä tai ei. Minä en väitä, että tämä olisi oikein, vaan että niin se on.
 

julle-jr

Jäsen
Miksei voi? En tietenkään tarkoita, että heillä olisi siihen joku oikeus tai että tuohon tarvitsisi täysin alistua, mutta tapahtuuhan tuota jatkuvasti, emmekä me voi sitä estää. Leijonariipus nyt on yksi tällaisen sivumerkityksen saanut, eikä se tarkoita, että kaikki leijonaan liittyvät tunnukset olisivat siis myös, vaikka tätä nyt jatkuvasti intetään. Ei tämä ole mielipideasia, monen silmissä kyseinen riipus ihmisen leimaa, myönsi tämä sitä tai ei. Minä en väitä, että tämä olisi oikein, vaan että niin se on.
No sillehän ei siis tietenkään mitään voi, että joidenkin ihmisten mielessä se herättää jonkun mielikuvan. Mutta mielestäni he muodostavat mielikuvansa hyvin kevyesti ja yksinkertaistaen sekä yleistäen. He ovat siis mielestäni perinteitä huonosti tuntevia, tyhmiä ihmisiä, joiden mielipide on suurin piirtein yhtä järkevä kuin "Audilla ajavat ovat ylimielisiä mulkkuja". Mielestäni ei siis kannata välittää 5-vuotiaan tasolle jääneiden mielipiteistä, vaan Audilla kannattaa ajaa tai jotain korua pitää niistä huolimatta jos siltä tuntuu.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mä väitän että suurin osa leijonakorujen kantajista on ihan normaaleja töissä käyviä ihmisiä ja suuri osa heistä ovat töissä joko puolustusvoimilla tai rajavartiostolaitoksella. itse tunnen näitä henkilöitä muutamia ja tuon korun symboliikka sekä merkitys heille on suhteellisen tärkeä ja sillä ei ole mitään tekemistä niiden pellejen kanssa jotka heiluu torilla huutaen "neekerit vittuun".

Muistaakseni noita koruja myös annettiin 90-luvulla lahjaksi todella paljon ja mm. itse olen saannut aikanaan sellaisen lahjaksi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No sillehän ei siis tietenkään mitään voi, että joidenkin ihmisten mielessä se herättää jonkun mielikuvan. Mutta mielestäni he muodostavat mielikuvansa hyvin kevyesti ja yksinkertaistaen sekä yleistäen. He ovat siis mielestäni perinteitä huonosti tuntevia, tyhmiä ihmisiä, joiden mielipide on suurin piirtein yhtä järkevä kuin "Audilla ajavat ovat ylimielisiä mulkkuja". Mielestäni ei siis kannata välittää 5-vuotiaan tasolle jääneiden mielipiteistä, vaan Audilla kannattaa ajaa tai jotain korua pitää niistä huolimatta jos siltä tuntuu.

Eivät he yleensä ole perinteitä huonosti tuntevia, eivät vaan hyväksy tätä uutta merkitystä, mikä symbolille on muodostunut, ja kunnioittavat siksi perinteitä jotenkin muuten.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vihervassareille ei tule antaa mitään sijaa, kun päätetään leijonan kaltaisista tunnuksista, koska se on paha niille kaikissa merkityksissään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös