Uusi televisio

  • 765 127
  • 2 830
...ehkä toinen miinus muuten että vain vuoden takuu.
Mutta eikös tuo kuluttajansuojasysteemi ole määrittänyt, että telkkarin on kestettävä vähintään 2,5v. Eli jos sitä ennen menee rikki, niin uuden saanti onnistunee mukisematta - tai ei ehkä yhtä kätevästi kuin takuun kanssa. Tai sitten olen käsittänyt ihan väärin jotain.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jossain muuten jotain ohjetta sopivista katseluetäisyyksistä? Itsellä etäisyys olisi 3-4 metriä riippuen millä jakkaralla istuu. Entäs mikä on "virallinen" korkeus töllölle, että laittaako pöydälle vai nostaako seinälle. Seinälle nostaminen olisi aika siisti ratkaisu ja siksi mielenkiintoinen.
 
Onko jossain muuten jotain ohjetta sopivista katseluetäisyyksistä? Itsellä etäisyys olisi 3-4 metriä riippuen millä jakkaralla istuu. Entäs mikä on "virallinen" korkeus töllölle, että laittaako pöydälle vai nostaako seinälle. Seinälle nostaminen olisi aika siisti ratkaisu ja siksi mielenkiintoinen.
Perinteinen nyrkkisääntö on metri/10 tuumaa. Eli nelikymppistä neljästä metristä. Tosin, itsellä 42:en etäisyyttä on kolmisen metriä, menee vielä ihan hyvin.

Korkeus on vähän makuasia. Aiemmin töllöni oli n. puolimetrisen tv-tason päällä, nyt se nousi parikymmentä senttiä - siihenkin tottui vähän ajan jälkeen. Etäisyys vaikuttanee tuohon; mitä kauempana on, niin sitä korkeammalla voi telkkukin olla, niin ei niskaa tartte taittaa niin paljoa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Riippuu vähän mikä se katseluetäisyys on. Olikohan se jotenkin niin että kolmesta metristä ei enää 42-tuumaisella erota onko kuva 720 vai 1080p. Eli muut kuvanlaadulliset seikat painavat silloin huomattavasti enemmän.
No katseluetäisyys olisi jotain 3,5-4 metriä, siihen joku telkkarikauppias suositteli 37-tuumaista. Se on kyllä myös isoin mikä mahtuu, juuri sellainen metrin reikä jää seinälle.

Eli eipä kai sitten kannata Full HD:stä maksaa ylimääräistä, niin vähän arvelinkin. Sony lienee ihan hyvä merkki telkkareissakin? Ainakin kuva näytti jossain mallissa silmään hyvältä, tosin se oli Full HD malli. Pitää käydä katsomassa uudestaan, miltä ne Readyt maksaa.

Jotenkin vituttaa että noissa kaikissa malleissa on käytännössä kaikki mahdolliset digivirittimet valmiina, menee vähän hukkaan kun itsellä on kuitenkin HDMI-lähdöllä varustettu digiboksi. Onkos niitä tauluja ilman virittimiä enää myynnissä lainkaan?
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Jotenkin vituttaa että noissa kaikissa malleissa on käytännössä kaikki mahdolliset digivirittimet valmiina, menee vähän hukkaan kun itsellä on kuitenkin HDMI-lähdöllä varustettu digiboksi. Onkos niitä tauluja ilman virittimiä enää myynnissä lainkaan?

Löytyy niitä ilman viritintäkin vielä. Ainakin Mirai 42" Full HD(noin 1300e verkkokaupassa) on ilman viritintä. DVDplazalta löytyy paljon käyttökokemuksia ja tuntuvat ihmiset olleen tyytyväisiä. Jos siis halvalla haluaa Full HD:n. Minulla myös kyllä topparin HDMI, vaikka telkkarissa virittimiä.

Itse hain Stockalta(kantistarjous 1700e) viime viikolla Samsungin LE40N87BCX:n ja tyytyväinen olen ollut. FullHD-telkkari, jossa kolme HDMI:tä ja virittimet kaapeliin ja antenniin. Kahden vuoden takuu myös oli hieno juttu, Sonyssa jostain syystä vain 1 vuosi. (Miraissa 3 vuotta onsite)

Periaatteessa katseluetäisyys kannattaisi olla tuumat/10, jolloin saadaan "oikea" metrimäärä. Itselläni on noin kolme metriä katseluetäisyys, mutta ei kyllä ainakaan minulla ole yhtään liian iso toi 40" telkkari. Kannattaa se muistaa, että digikuva näyttää pahemmalta isolla telkkarilla pikselien vuoksi. Yleinen ohje on, että käy itse katsomassa paikan päällä, kukaan ei voi netissä kertoa että mikä on hyvä ja mikä ei. Kaupassa vielä huomaa sen, että siellä pyörii FullHD-dvd:t kuvassa ja siksi näyttää hyvältä, mutta monessa telkkarissa totuuden näkee kun pyytää myyjältä telkkariin digikuvaa.
 

Rocco

Jäsen
Mutta eikös tuo kuluttajansuojasysteemi ole määrittänyt, että telkkarin on kestettävä vähintään 2,5v. Eli jos sitä ennen menee rikki, niin uuden saanti onnistunee mukisematta - tai ei ehkä yhtä kätevästi kuin takuun kanssa. Tai sitten olen käsittänyt ihan väärin jotain.

Takuu on vain myyjän antama lisämyyntivaltti.

Kuluttajansuojan mukaan kodinelektroniikan normaali elinikä on vähintään kaksi vuotta (noin) jonka aikana ilmenneisiin vikoihin tulee valmistajan/myyjän olla jollakin tavalla vastuussa. Takuun loppuminen ei poista virhevelvollisuutta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nyt tuli vastaan yksi aihetta kuvaava käppyrä.
http://www.hdblog.net/wp-content/resolution_chart.jpg

Etäisyyttä tsekatessa muistin virkistykseksi: yksi feet = 0,3048 m, eli 10 jalkaa vastaa noin kolmea metriä

Tulikohan tuota käppyrää nyt tulkittua oikein? Eli olin katsovinani, että tuon tutkimuksen mukaan 40" ruudulla 1080p alkaa näyttämään paremmalta kuin 720p, jos etäisyyttä on 7,5 jalkaa eli (7,5 x 0,3048) 2,286 metriä
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tulikohan tuota käppyrää nyt tulkittua oikein? Eli olin katsovinani, että tuon tutkimuksen mukaan 40" ruudulla 1080p alkaa näyttämään paremmalta kuin 720p, jos etäisyyttä on 7,5 jalkaa eli (7,5 x 0,3048) 2,286 metriä
Jos etäisyys on alle tuo 7,5 jalkaa niin 1080p on parempi mutta siitä ylöspäin ei suurempaa vaikutusta.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
TV meni hajoamaan, eikä digilaitteita ole vielä ollenkaan, kun kaapelissa asumme. Nyt pitäisi saada alle 1800€:lla hankittua, 40" tai isompi, digitv, jossa pitää olla kaapeli- ja antenni virittimet (muutto tiedossa vuoden sisään) ja lisäksi kovalevy. Myöskin Full HD pitää olla tuettuna. Erillistä boksia en mielelläni ostaisi. Löytyykö tämmöisiä laitteita? Itse en oikein törmännyt etsiessäni.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
TV meni hajoamaan, eikä digilaitteita ole vielä ollenkaan, kun kaapelissa asumme. Nyt pitäisi saada alle 1800€:lla hankittua, 40" tai isompi, digitv, jossa pitää olla kaapeli- ja antenni virittimet (muutto tiedossa vuoden sisään) ja lisäksi kovalevy. Myöskin Full HD pitää olla tuettuna. Erillistä boksia en mielelläni ostaisi. Löytyykö tämmöisiä laitteita? Itse en oikein törmännyt etsiessäni.

"Ostetaan Mercedes Benz S 700 (-08 tai uudempi) kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla. Hinnan pitäisi olla alle 3000€. Äkkivilkaisulla ei hirveästi löytynyt. Onko tälläisiä?"

Ei taida tuollaista tosiaan löytyä ainakaan Suomesta ja tuolla hintaa. Pienempi kovalevyllinen telkkari antenniverkkoon oli joltain merkiltä saatavana tuohon hintaan. Taisi olla myös Full HD.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Nyt pitäisi saada alle 1800€:lla hankittua, 40" tai isompi, digitv, jossa pitää olla kaapeli- ja antenni virittimet (muutto tiedossa vuoden sisään) ja lisäksi kovalevy. Myöskin Full HD pitää olla tuettuna.
Samsung LE40M86 sopii tuohon kuvaukseen muuten täydellisesti, paitsi ettei ole kovalevyä. Kovalevyllistä ns. hybriidikonetta (DVB-C ja T) ei markkinoilla löydy muulla kuin Löewellä. Hinta nousee myöskin eri tasolle.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
"Ei taida tuollaista tosiaan löytyä ainakaan Suomesta ja tuolla hintaa. Pienempi kovalevyllinen telkkari antenniverkkoon oli joltain merkiltä saatavana tuohon hintaan. Taisi olla myös Full HD.

Tämä olikin se tieto, jonka halusin. Eli ei siis kannata jatkaa etsimistä. Ehkäpä sitten kovalevystä on pakko luopua. Tai sitten ostaa halvemman töllön ja siihen jatkoksi boksin. Ei vaan yhtään kiinnostaisi hankkia ylimääräisiä härveleitä. Full HD:llä en kyllä sinänsä taida tehdä mitään, mutta tv:llä pitäisikin pärjätä pidempään (ja kai Suomeenkin joskus voi tulla tuommoisia lähetyksiä, tiedä häntä kun en ole seurannut alaa yhtään). Vanhakin oli jo n. 25 vuoden ikäinen.
 

Ender00

Jäsen
TV meni hajoamaan, eikä digilaitteita ole vielä ollenkaan, kun kaapelissa asumme. Nyt pitäisi saada alle 1800€:lla hankittua, 40" tai isompi, digitv, jossa pitää olla kaapeli- ja antenni virittimet (muutto tiedossa vuoden sisään) ja lisäksi kovalevy. Myöskin Full HD pitää olla tuettuna. Erillistä boksia en mielelläni ostaisi. Löytyykö tämmöisiä laitteita? Itse en oikein törmännyt etsiessäni.

LG:ltä löytyy 40" malli, jossa kaapeli ja antenniviritin, sekä kovalevy.
Hintaseurannan mukaan hinta tällä hetkellä 1 389 €.

http://nordic.lge.com/fi/prodmodeld...tId=01&modelCodeDisplay=T-sarja&model=NOTHING

Sitä, miten hyvä merkki LG on en mene sanomaan.

HD ready, mutta ei Full HD. Tosin itse en ehkä vielä laittaisi Full HD:tä pakolliseksi ominaisuudeksi televisiota hankittaessa. Jos Suomen kanavat HD lähetyksiin pääsevät siirtymään 2014 niin se on jo hyvin.

edit: vai miten se oli, onko tuo peräti Full HD? ...jäin tavaamaan teknisiä tietoja ja sain itsenikin solmuun..

edit2: Juu, eikä taida muuten edes kaapeliverkossa pelittää. Eli antini tälle ketjulle oli aliarvoista, pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:

Hextall

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sunderland, NHL
Minkälainen vekotin?

Keymat 32" plasma 399,- Gigantin ja Markantalon tarjous

Mikäs peli se tällainen on?

- 32" plasma, 1:1800 kontrastisuhde
- scart, hdmi ja PC liitäntä
- Digiviritintä ei ole

Kukakohan tuon on valmistanut ja onko tuosta mihinkään?
- resoluutio?
- kuvanlaatu?

Vaikka makkariin, siellä voisi mukavasti vaimo pötkötellä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mikäs peli se tällainen on?

Todennäköisesti lämmittää huoneen kuin huoneen 40-asteiseksi, kuva on mössöä, polttaa kuvan kiinni ja hajoaa jossain vaiheessa. Kiertäisin tuollaiset kaukaa. Tuohon 100-150 euroa lisää niin saa makuuhuoneeseen jo ihan hyvän 26" -kokoluokan TV:n.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Todennäköisesti lämmittää huoneen kuin huoneen 40-asteiseksi, kuva on mössöä, polttaa kuvan kiinni ja hajoaa jossain vaiheessa. Kiertäisin tuollaiset kaukaa. Tuohon 100-150 euroa lisää niin saa makuuhuoneeseen jo ihan hyvän 26" -kokoluokan TV:n.
Paitsi että 26"-kokoluokka maksaa saman kuin 32". Käsittämätöntä. Muuten olen kyllä samaa mieltä tuosta kysytystä töllöstä. Jo pelkästään 1:1800 kontrasti on tuossa luokassa aika kuraa.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Vaikka tähän ketjuun kun ei sopivampaakaan äkkivilkaisulla löytynyt.

Ajatuksena ois hankkia kenties videotykki (tai ISO taulu-tv). Näyttää olevan näitäkin markkinoilla monenlaisia ja hintaisia. Sellainen reipas tonttu ois ajatuksena sijoittaa tykkiin (ei siis mitään ultimate-pro vehettä, jos päädyn telkkuun niin sit vähän enemmän), sellanen normilaite jostain hobbyhall-kuvastosta, mut kuitenkin kunnollisemmasta päästä.

Kokemuksia merkeistä ja malleista sekä käytännöllisyydestä? Toiset näyttää tykkäävän, toiset ei. Tiedän että polttimoita joutuu 500-1000h:n jälkeen vaihtamaan, entä nuo luxit yms.

Tila ei ole ongelma > 4 m on mahdollisuus laittaa etäisyyttä huoneessa, kuvakokoa saanee lähelle sen 100", tai vähän vähempikin riittää.

Entäs sitten kangas? Lakana ei ole ehkä paras mahdollinen (hymiö) Pitänee olla joku ala-asteen piirtoheitinkangas..

Kiitos jeesistä!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tämä olikin se tieto, jonka halusin. Eli ei siis kannata jatkaa etsimistä. Ehkäpä sitten kovalevystä on pakko luopua. Tai sitten ostaa halvemman töllön ja siihen jatkoksi boksin. Ei vaan yhtään kiinnostaisi hankkia ylimääräisiä härveleitä. Full HD:llä en kyllä sinänsä taida tehdä mitään, mutta tv:llä pitäisikin pärjätä pidempään (ja kai Suomeenkin joskus voi tulla tuommoisia lähetyksiä, tiedä häntä kun en ole seurannut alaa yhtään). Vanhakin oli jo n. 25 vuoden ikäinen.

Nyt näkyy olevan Saloralla kovalevyllinen malli kaapeliverkkoon. 32" maksoi mustassa pörssissä 1695 euroa ja 42" mallistosta löytyy. Tuon isomman hintaa en tiedä, kun sitä ei lehtimainoksessa ollut mutta asia selvinnee kun marssii mustaan pörssiin asiaa kysymään.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mainitkaapa hyviä 19-26 tuumasia taulutelkkareita. Älkääkä ihmetelkö kokoa, ei vaan tarvita isompaa. :)

Minkä verran noista kannattaa maksaa? Ja pieniä perusteluita, että miksi juuri se malli, eikä jotain halvempaa? Telkkari tulee pleikan peluuseen ja vhs/dvd videoiden katseluun.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Sisko meinasi lähteä laput silmillä kauppaan ja ostaa Gigantista 950e maksavan 32" sonyn, jossa on kaapeliboksi integroituna. Itse olin sitä mieltä ettei kannata ilman vertailua lähteä kauppaan lompakko leveänä. Onko jollain antaa ehkä järkevämpiä vaihtoehtoja? Vaatimuksena 32" ja ilmeisesti integroitu kaapeliboksi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sisko meinasi lähteä laput silmillä kauppaan ja ostaa Gigantista 950e maksavan 32" sonyn, jossa on kaapeliboksi integroituna. Itse olin sitä mieltä ettei kannata ilman vertailua lähteä kauppaan lompakko leveänä. Onko jollain antaa ehkä järkevämpiä vaihtoehtoja? Vaatimuksena 32" ja ilmeisesti integroitu kaapeliboksi.
Mitä vikaa tuossa vaihtoehdossa on, jos kyseessä on 32S3000? Sony on Sony. Kilpailijana voin sanoa ettei hinnassa ole vikaa, tuollahan niitä myydään...
 

Särki

Jäsen
Meikäläistäkin on pikku hiljaa alkanut uusi taulutelkkari kiinnostamaan ja todellakin kannattaa tutustua etukäteen laitteisiin mitä on hankkimassa. Olin juuri kaverilla katsomassa LG:n 32 tuumaista LCD-telkkaria (tarkkaa mallia en tiedä) ja kylläpä oli surkea kuva! Keskeltä terävä ja kuvan reunoilta varsin pehmeä ja pikselimössöinen. Säätötoimiin ei sentään alettu, kaveri selitti onnesta soikeena kun kuva on niin iso ja hieno, mutta minä en tuota kyllä montaa iltaa katsoisi. Kuva tuli kaapelista digiboksin kautta ja kanavanan oli MTV3. DVD-elokuvat näyttvät kyllä paremmilta mutta normikanavat olivat selkeä pettymys.

Näitä pettymyksiä kohtaa varmaan moni ympäri suomenniemen, kun se taulu tuodaan omaan olohuoneeseen. Kaupoissahan ohjelmalähteenä on milloin mitäkin, harvemmin samoja kuin kotioloissa. Ja vanhoihin tottumuksiin ei kannata uskoa, Sony on aina Sony-periaatteella liikkeellä oleva on pahasti hukassa jo lähtöviivalla.

Jos/kun talutelevision ostan, niin edelleenkin Panasonicin plasmat olisivat kovassa huudossa meikäläisen vertailuissa. Semmoista 9. sukupolven mallia on tullut tiirailtua tuttavilla ja ainakin urheilulähetykset ovat näyttäneet varsin hienoilta, joten jos jääkiekko tai jalkapallo näyttää hyvältä, niin silloin toimii myös Salatut Elämät. Kuluttavat vaan sähköä melkoisesti enemmän kuin vastaavan kokoiset LCD:t. Vertailkaa ja vertailkaa vielä uudestaan ennen ostopäätöstä, se kannattaa aina.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitkaapa hyviä 19-26 tuumasia taulutelkkareita. Älkääkä ihmetelkö kokoa, ei vaan tarvita isompaa. :)

Minkä verran noista kannattaa maksaa? Ja pieniä perusteluita, että miksi juuri se malli, eikä jotain halvempaa? Telkkari tulee pleikan peluuseen ja vhs/dvd videoiden katseluun.

Mä ostaisin Sonyn, jos panostaisin kuvanlaatuun, taikka Samsungiin, jos pitää saada kuva vieläpä halvalla.

Noilla kriteereillä ihan mahdotonta kertoa mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös