Sannoittaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Minä olen tullut siihen käsitykseen, että Tapola on "yhdessä tapahtuvan kaksisuuntaisen oppimisen" erikoisasiantuntija. Hän ei ole egoistinen mestarivalmentaja, vaan haalareissa viihtyvä pedagogi.
Uskon, että hänellä olisi tuomisinaan jotain maan tämän hetkisen ykkösorganisaation menestystarinan palasista.
Tuo pedagoginen valmentava valmentaminen on hyvä huomio. Samaahan löytyy myös Virtasesta. Pelataan 60 minuuttia ikään kuin oppimistilanteena ja tehdään valmennuksen ja pelinjohtamisen välille selvä ero. Ennen peliä valmistaudutaan ja pelin jälkeen pidetään palautesessio. Joku näkee tässä 'reagoimattomuutta' pelin aikana tai kyvyttömyytenä ottaa aikalisä, kun näiden sijaan pitäisi huomioida pelaajien kykyä noudattaa pelisuunnitelmaa ja löytää itse pelin aikana ne ratkaisut, joihin valmistautumisessa on sitouduttu. Itse asiassa lukuisien kertoimien laskijoiden ja pelisijoittajien voittajafaktoreissa huomioidaan myös valmentajan rauhallinen ja järkähtämätön käyttäytyminen pelitilanteessa.
Tarkoitin mestarivalmentajalla juurikin tuota oman metodiikan suosimista ja siitä kiinnipitämistä, en niinkään egoistista turhamaisuutta. Tapolalla on tapansa, joista tuskin on valmis luopumaan ja JYPillä on myös oma menestystarinansa ja kassakaappitietoa asiasta, joista tuskin tingitään. Mikäli samankaltaisuutta olisi riittävästi, miksi ei.
Pidän kuitekin kantaasi Tapolasta JYPin valmentajana enemmän spekulatiivisena ja Virtasen jatkoa reaalimaailman seikkana. Nykyinen projekti on niin laaja-alainen ja kunnianhimoinen, että JYPin management katsoo sen kortin loppuun saakka.