Uskomaton saituus!

  • 116 119
  • 274

RASSA #13

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool sekä Roosters.
Siskoni entisen poikaystävän isäpuoli oli merkannut nimilapuilla omat elintarvikkeensa jääkaapissa, joihin ei muilla ollut lupa koskea (hullu?)!

Tätini taasen pesi ennen kaikki jogurttipurkit ja säilytti niitä hyvinä juomamukeina?!? Mainittakoon, ettei kyse ollut mistään "mökkimukeista" vaan toimi näin kotonaan. Voinette kuvitella paljonko näitä purkkeja onkaan ollut kaapeissa, kun lapsiakin on kolme!

Olin heillä myös pikkupoikana kerran yöhoidossa, jonka jälkeen kuulimme serkkultani (yksi niistä kolmesta tyttärestä) äitinsä mananneen minun syönneen heidän kaikki ruokansa! Taisinpa syödä, vieraskoreana, jopa kolme kokonaista perunaa ja kastikettakin otin lisää vasta pitkän tuputtamisen jälkeen! Tämän kuultuaan isäni ei minua siskolleen enään hoitoon laittanut...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
RASSA #13 kirjoitti:
Lapsuuden ystäviä kun ovat, niin ei kukaan kehtaa välejäkään katkaista. Itse en juurikaan tuohon leikkiin enään lähde mutta olen eräänkin kerran vaimolleni todennut: "mitä mä oon koko ajan sanonut?".

Onkohan meillä yhteinen tuttava, sillä olen kirjoittanut 100varmasti eräästä lapsuudenystävästäni, josta muiden mimmien kanssa puhumme paskaa selän takana juuri tämä toimintamallin vuoksi. Emme kuitenkaan voi katkaista välejä, koska daami on ollut kaverina niin kauan ja monet jutut on koettu vuosien varrella yhdessä.

Tämän on PAKKO olla sama ihminen.
 
Kyllähän noita pummeja aina löytyy. Olivat miultakin rahaa vippaamassa vaikka olin työtön. No sen jälkeen kun menin opiskelemaan niin sanoin vaan ettei rahaa ole kun olen köyhä opiskelija. No sitä ei tietenkään kerrottu että sitä rahaa kyllä oli säästössä. Mutta ne olikin opiskelua varten. Itse en juuri koskaan ole toisilta lainaamassa. Tällä hetkellä tosin olen huimat 10 egeä velkaa veljelleni. Oli pakko lainata että kotiin pääsee. Eihän se edes muistanut sitä velkaa. Mutta itseäni jotenkin häiritsee olla velkaa. Ja tiedän hänen mielipiteensä pummeihin. Koska nyt nuo samaiset ihmiset ovat häneltä rahaa lainaamassa. Yleensä meillä baarissa jokainen hakee juomansa itse ja maksaa ne. Eräs poikaystäväni kyllä tapasi baarissa usein maksaa minun juomani. Hirveästi en kuitenkaan sitä kiskonut ja maksoin itsekin osan. Ja ei hänellä rahasta kyllä puute ollut. (Onneksi) en ihan noin pihejä ihmisiä tunne mitä täällä on mainittu.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Heh, mulla on lompakko jonka olen ostanut 10-13 vuotta sitten markkinoilta, alkaa oleen räjähtäneen näkönen ja kuittia siitä on saanut kuulla. Vielä on rahat pysyneet sisällä niin ei ole tarvetta vaihtaa. Höh, just kun piti mun motto tähän loppuun kirjoittaa jotta ei raha uudessa lompakossa säily, niin en enään muista sitä tarkkaa muotoa. Kyllä mä aika nuuka olen, mutta uusi 32" telkkari löytyy.
 

RASSA #13

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool sekä Roosters.
Alamummo kirjoitti:
Onkohan meillä yhteinen tuttava, sillä olen kirjoittanut 100varmasti eräästä lapsuudenystävästäni, josta muiden mimmien kanssa puhumme paskaa selän takana juuri tämä toimintamallin vuoksi. Emme kuitenkaan voi katkaista välejä, koska daami on ollut kaverina niin kauan ja monet jutut on koettu vuosien varrella yhdessä.

Tämän on PAKKO olla sama ihminen.

Eiköhän näitä tapauksia löytyne Helsingistä useampiakin, kuin tämä yksi, joten kyseessä tuskin on sama hlö. Sanotaan kuitenkin, että olisin erittäin yllättynyt mikäli, joku tuosta ystäväpiiristä olisikin Jatkoaikalainen!?! Tästä syystä (päälimmäisenä) epäilenkin vahvasti teoriasi paikkansa pitävyyttä. Rajataan nyt kuitenkin mahdollisuuksia pohjois-Helsingillä sekä 30 täyttäneillä, vieläkö tuntuu tutulta (mikäli tuntuu niin alkaa jännittää)? Eihän tuokaan vielä mitään takaa mutta mahdollisuudet vähenevät...
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Hauska huomata, että sanotaan toisia saidoiksi kun eivät tarjoa kaverille, kun itse on persaukinen. Suu ja ilme menee mutrulle, jos joku juo omia viinojaan? Olisikohan pieni itsetutkiskelun paikka?. Omissa bileissään määrää säätäjä kutsussaan jo onko tarjoilua vai ei. Jos on luvattu viinat "talon puolesta" eikä sitä olekaan, niin käyhän se varmasti ottamaan päähän.

Ihmiset ovat erilaisia. Toiset hoitavat vain omat asiansa eikä puutu muiden vastaaviin. Toiset taasen ovat sosiaalisempia ja jotkut heistä vaativat tai kuvittelevat toistenkin olevan kaltaisiaan.

Itse en ota vastaan tarjottua juomaa kuin firman kustantamissa juhlissa. Siipeily on erittäin vastenmielistä.

Cougar.

PS. Tästä poikkeuksena parhaat ystäväni ja sukulaiseni.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Nyt on pakko avautua lapsuudenkaverini porukoista.

Isä 70?, Äiti n. 10v nuorempi. Asunto pienehkö omakotitalo keskisuuren kaupungin keskustassa. Omaisuus reilusti miljoonan euron paremmalla puolella ja tulot kuussa esim. 8 vuokralla olevan kämpän ansiosta mitä ilmeisemmin komeat.

* Monta kertaa naurettiin kun äijä liikkui talossa talvisinkin laittaen valot päälle vain erikoistapauksissa, kuitenkin sulki ne heti kun pakottamaton tarve loppui, tai poistuessaan huoneesta.

* Commodore 64 hakatessamme ( Pleikkari oli jo ilmestynyt) koputeltiin oveen tasaisin väliajoin että onko tuo nyt tarpeellista ( sähkölasku).

* Lidl ei vielä ollut suomeen rantautunut, mutta tehokkasti silti tuntui löytyvän "halvalla hyvää", Pirkkacolien ja eitodellakaanchiquita banaanien löytässään tiensä taloon.

* Autona miljonääreillä toimi uutena ostettu 80 luvun laho paska, jolla oli 15 vuodessa kertynyt mittariin järisyttävät 60 000km, autolla ei yksinkertaisesti ollut varaa ajaa bensan hinnan hipoessa pilviä.

* Lapset tietysti kulkivat vanhoissa verkkareissa, korkeintaan kahden raidan.

* Fillarit halvinta mallia.

* Sisällä haisi halpa pesuaine.

Tämä kaverini oli silti hauska jannu, ja nyt muutaman vuoden tauon jälkeen olisi kiva tää sälli tavatakin.
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#28 kirjoitti:
Nyt on pakko avautua lapsuudenkaverini porukoista.

Isä 70?, Äiti n. 10v nuorempi. Asunto pienehkö omakotitalo keskisuuren kaupungin keskustassa. Omaisuus reilusti miljoonan euron paremmalla puolella ja tulot kuussa esim. 8 vuokralla olevan kämpän ansiosta mitä ilmeisemmin komeat.
Oletko miettinyt, että ehkä tuo säästäväisyys on kyseisestä miehestä varakkaan tehnyt?
Tietenkin eri asia mikäli rahat ovat tulleet perintönä tne.
Ylisäästäväinenhän tuo jamppa selkeästi on, mutta rikkaan ja varakkaan ero on se että toinen ei pistä kaikkia haisemaan.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
bisnesman kirjoitti:
Oletko miettinyt, että ehkä tuo säästäväisyys on kyseisestä miehestä varakkaan tehnyt?
Tietenkin eri asia mikäli rahat ovat tulleet perintönä tne.
Ylisäästäväinenhän tuo jamppa selkeästi on, mutta rikkaan ja varakkaan ero on se että toinen ei pistä kaikkia haisemaan.

Se on varmaan just tollain, raha tiukassa nuorempana ja sitten kun sitä on, ja viellä selkänahasta revitty, voi sen kulutus tuntua vaikealta.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on taas ajankohtainen ketju.

Päivän HS kertoo leipäjonoista, kuinka ihmisarvo on niin kovalla koetuksella kun pätkätyöläiset, opiskelijat ja jopa maahanmuuttajat joutuvat jonottamaan Hurstilta leipää. Härregyd, mitä tekee valtiovalta!

Kyllä asia on jumalauta niin, että Suomessa ihan jokaisella rahat riittävät varmasti siihen kuudenkymmenen sentin ranskanleipään ja yhdeksänkymmenen sentin lihapullarasiaan jos vain haluaa. Perunat maksaa 40 senttiä kilo ja silakat suurin piirtein saman verran. Että kyllä sinne leipäjonoon ajaa joku ihan muu kuin nälkä.

Mikä pakko sitä on ihan joka päivä dokata? Miksi Ibrahim ja Fatima tekevät sen kahdeksannen lapsen jos fyrkat eivät meinaa riittää edes niiden seitsemän ruokkimiseen? Onko nyt ihan varma ettei sen opiskelijapolon tuet sittenkin kärynneet siellä Goom-risteilyllä tytteleiden drinksuihin? Onhan opintolaina jo nostettu täysimääräisenä? Entä se yksinhuoltajaäiti rattaineen? Kannattaisiko harkita tupakoinnin lopettamista? Ja pienipalkkainen pätkätyöläinen; priorisoi menosi ja hanki itsellesi ruokaa ennen muuta!

Vitutusketjuunhan se tämäkin kai kuuluisi...
 

ipaz

Jäsen
Tunnen yhden kaverin, joka motarilla ajellessaan etsii aina sopivan suurehkon (esim. VW Transporter TDi) auton jonka perässä on mukava ajella syynä että kuluu vähemmän bensaa ison auton imussa...

Ovat kyllä omat porukatkin melko saitoja. No jos ei nyt ihan saitoja niin ainakin "liian" säästäväisiä. Hieman alle 60:llä on tili pullollaan käytettäväksi, mutta silti kauppasta ostetaan aina tarjoustuotteet, vaatteita vain kuin todellinen tarve uhkaa ja autoakin vaihdetaan hieman alle 10 vuoten välein. Monta kertaa olen niille yrittänyt takoa päähän että antakaa palaa vaan, ei niitä rahoja hautaan saa, mutta vastaus on yleensä se ettei "osaa" kuluttaa. Tottahan tuokin, molemmat ovat suuresta perheesta ja ovat nuoruudessaan joutuneet pihistämään kaikesta.
 

Ender00

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Kyllä asia on jumalauta niin, että Suomessa ihan jokaisella rahat riittävät varmasti siihen kuudenkymmenen sentin ranskanleipään ja yhdeksänkymmenen sentin lihapullarasiaan jos vain haluaa. Perunat maksaa 40 senttiä kilo ja silakat suurin piirtein saman verran. Että kyllä sinne leipäjonoon ajaa joku ihan muu kuin nälkä.
...
Onko nyt ihan varma ettei sen opiskelijapolon tuet sittenkin kärynneet siellä Goom-risteilyllä tytteleiden drinksuihin? Onhan opintolaina jo nostettu täysimääräisenä?

Sen verran vielä opiskelija-ajat mielessä, että perus opintotuella ja asumislisällä loppukuusta todellakin olisi mielellään ottanut vastaan ruoka-apua.
Se, että toimeentullakseen pakotetaan lainanottoon on jotain täysin käsittämätöntä paskaa, mutta sitä se on, kun 60 vuotiaat demarit päättävät.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ender00 kirjoitti:
Se, että toimeentullakseen pakotetaan lainanottoon on jotain täysin käsittämätöntä paskaa, mutta sitä se on, kun 60 vuotiaat demarit päättävät.

Ja veronmaksuintoiset oikeistolaiset ovat varmasti täysin haltioissaan päästessään maksamaan korkeampia opintotukia?

Mielestäni ilmainen (korkeakoulu)koulutus ja opintotuki(!!!) on niin sikaiso etu, että opintolainan ottamisen tulisi olla itsestäänselvyys sellaiselle, joka ei opintojensa ohessa ole kyvykäs tekemään työtä elääkseen tai pysty muuten rahoittamaan opintojaan. Siitähän saattaisi saada jopa lisää lukuhaluja jos ei kiinnosta kasvattaa lainamäärää liiaksi?

Kukaanhan ei ole pakottamassa ketään mihinkään, ei edes opiskelemaan. Elämä vaan on täynnä valintoja.
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Schwalbe kirjoitti:
Ja veronmaksuintoiset oikeistolaiset ovat varmasti täysin haltioissaan päästessään maksamaan korkeampia opintotukia?

Mielestäni ilmainen (korkeakoulu)koulutus ja opintotuki(!!!) on niin sikaiso etu, että opintolainan ottamisen tulisi olla itsestäänselvyys sellaiselle, joka ei opintojensa ohessa ole kyvykäs tekemään työtä elääkseen tai pysty muuten rahoittamaan opintojaan. Siitähän saattaisi saada jopa lisää lukuhaluja jos ei kiinnosta kasvattaa lainamäärää liiaksi?

Kukaanhan ei ole pakottamassa ketään mihinkään, ei edes opiskelemaan. Elämä vaan on täynnä valintoja.
Opintolainasta. Otan kaksi fiktiivistä esimerkkiä, joissa molemmissa päähenkilö opiskelee Helsingin yliopistossa oikeustiedettä.

1) Heikki on suurperheen lapsi, hänellä on 8 sisarusta. Isä on ollut 25 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä jäätyään kaivinkoneen alle. Äiti on hammashoitaja. Heikki on lapsuudessaan joutunut tyytymään vähään, ja on nyt kovasti töitä tehtyään päässyt oikikseen. Hän opiskelee ahkerasti, jotta valmistuisi neljässä vuodessa ja toivoo saavansa kustannettua vanhemmilleen risteilyn. Nopea valmistuminen on kuitenkin vaikeaa, koska Heikki työskentelee Alepan kassalla neljä iltaa viikossa. Heikki nostaa myös täyden opintolainan, jotta raha riittää Herttoniemessä sijaitsevan yksiön vuokraan.

2) Heikki on perheen ainoa lapsi. Isä työskentelee hovioikeuden tuomarina ja äiti on diplomi-insinööri. Heikki halusi seurata isänsä jälkiä oikeustieteelliseen. Taatakseen hyvän valmistautumisen pääsykokeeseen, Heikin isä kustansi kuuden viikon matkan Intiaan, jotta Heikki voisi lukea rauhassa. Mukana matkassa oli valmennuskurssien ammattilainen, joka auttoi Heikkiä pulmallisissa kohdissa. Heikki on nyt ollut kaksi vuotta yliopistossa, mutta opintoviikkoja on vielä perin vähän. Opiskelijaelämä on vienyt mukanaan. Kela on katkaissut opintotuen, mutta Heikin isä on ymmärtäväinen ja siirtää kuukausittain Heikille rahaa säädylliseen elämiseen. Vanhemmat maksavat myös Heikin kaksion Kampissa. Heikkiä odottaa jo hyvä työpaikka kuuluisassa lakiasiaintoimistossa, jonka osakkaat Heikin isä tuntee. Heikki ei tiedä, mitä opintolaina tarkoittaa.

Niin että sitä vaan tuumin, että miksi jonkun on pakko opinnoista selviytyäkseen ottaa opintolainaa, jos jonkun toisen ei tarvitse koko asiaa ajatella? Kun kerran meillä on koulutusjärjestelmä, joka pyrkii tasaamaan alueellista, sosiaalista ja sukupuolista eriarvoisuutta.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Rumble kirjoitti:
Niin että sitä vaan tuumin, että miksi jonkun on pakko opinnoista selviytyäkseen ottaa opintolainaa, jos jonkun toisen ei tarvitse koko asiaa ajatella? Kun kerran meillä on koulutusjärjestelmä, joka pyrkii tasaamaan alueellista, sosiaalista ja sukupuolista eriarvoisuutta.
En ymmärrä, miksi toiset pitäisi asettaa erilaiseen asemaan kuin toiset sen perusteella mitä vanhemmat ovat tai mitä vanhemmat tienaavat. Suomalaisessa kulttuurissa kuitenkin 18-vuotiaina tullaan täysi-ikäisiksi ja ollaan toiset enemmän toiset vähemmän omillaan.

Otan kolmannen fiktiivisen esimerkin, jossa päähenkilö opiskelee Helsingin yliopistossa oikeustiedettä.

3) Heikki on perheen ainoa lapsi. Isä työskentelee hovioikeuden tuomarina ja äiti on diplomi-insinööri. Heikki halusi seurata isänsä jälkiä oikeustieteelliseen. Kun Heikki täytti 18 vuotta, isä käski poikansa kerätä kamppeensa ja painua vittuun pyörimään kulmistaan. "Poika on nyt omillaan, niin siitä mies kasvaa."

Koska tapaukset 2 ja 3 eivät mitattavilta suureiltaan juuri eroa toisistaan, tapauksen 3 henkilöä pitäisi kohdella "huonommin" kuin tapauksen 1 henkilöä, vaikka ovat samassa asemassa. Onko se oikein, että nuorta rankaistaan vanhempiensa sosiaalisen statuksen ja tulojen perusteella? Hän on jo muutenkin joutunut todennäköisesti kärsimään vittumaisista vanhemmistaan elämänsä aikana. Heikki-1:n vanhemmathan vastaavasti vaikuttavat ihan mukavalta väeltä, koska Heikki on valmis säästämään vähistä rahoistaan heille kaljanhakumatkan Tallinnaan.

Toisten ei tarvitse ottaa lainaa, toisten tarvii. Joillakin on hieman paremmat mahdollisuudet kuin toisilla. Niin se vain on, mutta lopulta jokainen on oman onnensa seppä. Jos ei ole valmis uskomaan omaan koulutukseensa ja osaamiseensa sen verran, ettei tarvittaessa uskalla ottaa lainaa henkensä pitimiksi, kannattaa varmaan harkita, riittävätkö lahjat alalla ja onko opiskeltava ala järkevä valinta omilla mahdollisuuksillaan. Jos ei luota itseensä, kannattaa sitten varmaan soittaa paikalliselle sahalle ja alkaa suunnittelemaan uraansa siellä.

Ymmärrän kyllä, että kehitys loppuu usein tyytyväisyyteen. Silti joka ikinen kerta vituttaa kuunnella valitusta suomalaisesta tukijärjestelmästä, joka kuitenkin antaa jokaiselle mahdollisuuden. Joku ehkä joutuu riskeeraamaan siihen opintolainan verran. So what?
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Rumble kirjoitti:
Niin että sitä vaan tuumin, että miksi jonkun on pakko opinnoista selviytyäkseen ottaa opintolainaa, jos jonkun toisen ei tarvitse koko asiaa ajatella?
En jumalauta suostu ymmärtämään tätä Halos-ajattelua. Opintolaina mahdollistaa opiskelut kaikille, piste. Jos jonkun pappa betalar, kuten esimerkissäsi, niin ei se ole lainan ottajilta pois. Päin vastoin, enemmän selviytymisensä eteen nähneillä on paljon paremmat eväät kohdata jatkossa elämän muita nurjapuolia verrattuna helpommalla päässeisiin.
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Franchi, pirun hyvä kirjoitus minun mielestäni ja hyviä pointteja. On totta, että myös Heikki kolmonen pitää huomioida. Jotkut asiat minä näen kuitenkin eri tavoin.
Franchi kirjoitti:
En ymmärrä, miksi toiset pitäisi asettaa erilaiseen asemaan kuin toiset sen perusteella mitä vanhemmat ovat tai mitä vanhemmat tienaavat.
Heikkejä 1 ja 2 ei 'aseteta' erilaiseen asemaan, vaan he ovat jo valmiiksi sosiaalisista lähtökohdistaan erilaisessa asemassa. Yhteiskunnan tehtävä on tasata tätä eriarvoisuutta. Heikki kakkosen opintotukea ei voida siirtää vähävaraiselle Heikki ykköselle, koska silloin Heikki kolmonen jäisi kärsijäksi. Siksi voidaan tyytyä vain siihen, että ykköstä ei aseteta eri asemaan kakkosen kanssa pakottamalla häntä ottamaan opintolainaa. Keinoina opintorahan korotus ja tulorajojen nosto.
Franchi kirjoitti:
Onko se oikein, että nuorta rankaistaan vanhempiensa sosiaalisen statuksen ja tulojen perusteella?
Tämä on se suuri pointti!! Minun mielestäni nykytilanteessa Heikki ykköstä rankaistaan vanhempiensa sosiaalisen statuksen ja tulojen perusteella, verrattuna kakkoseen. Vanhempien tulojen huomioon ottaminen opintotukea myönnettäessä rankaisisi kolmosta, joten se ei käy.
Franchi kirjoitti:
Heikki-1:n vanhemmathan vastaavasti vaikuttavat ihan mukavalta väeltä, koska Heikki on valmis säästämään vähistä rahoistaan heille kaljanhakumatkan Tallinnaan.
Ehdottomasti samaa mieltä.
Franchi kirjoitti:
Silti joka ikinen kerta vituttaa kuunnella valitusta suomalaisesta tukijärjestelmästä, joka kuitenkin antaa jokaiselle mahdollisuuden.
Älä vittuunnu valituksesta. Joskus joku voi sanoa ihan oikeasti hyvän pointin. Kuten sanoit, kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Joku roti tietty valittamisenkin suhteen, pitää olla valistunutta valittamista.
 
Isäukolla kääntyy saituus usein tappioksi. Jos esim. alennusmyynnistä saa halpisfarkkuja kympillä kolmet, saattaa ukko ostaa tusinan kpl housuja, joista ehkä kolmet tulee käytettyä. Loput jää kaapin perukoille ja äiti vie ne lopulta kiroillen pelastusarmeijalle. Varsinainen Sulo Vilén.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rumble kirjoitti:
1) Heikki on suurperheen lapsi, hänellä on 8 sisarusta. Isä on ollut 25 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä jäätyään kaivinkoneen alle. Äiti on hammashoitaja. Heikki on lapsuudessaan joutunut tyytymään vähään, ja on nyt kovasti töitä tehtyään päässyt oikikseen. Hän opiskelee ahkerasti, jotta valmistuisi neljässä vuodessa ja toivoo saavansa kustannettua vanhemmilleen risteilyn. Nopea valmistuminen on kuitenkin vaikeaa, koska Heikki työskentelee Alepan kassalla neljä iltaa viikossa. Heikki nostaa myös täyden opintolainan, jotta raha riittää Herttoniemessä sijaitsevan yksiön vuokraan.
Hetkinen, hetkinen...

Siis Heikki vetää kotiinpäin sen noin 400 euroa opintotukea ja päälle Alepan kassan tulot, eli siis noin 600 euroa kuukaudessa nettoa ennen kuin opintotuki ottaa takapakkia. Mitä hittoa Heikki rahoillaan tekee, jos ei tonnin nettotuloilla pärjää vaan pitää opintolainaakin vielä nostaa?
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Rumble kirjoitti:
Yhteiskunnan tehtävä on tasata tätä eriarvoisuutta.

Tassa just tulee esille yks niista syista miksi en enaan asu Suomessa. Tasapaistaminen. Kaikilla pitaa olla se rivari-bemari-kaks lasta mutta ei yhtaan enempaa.

Yli 90% maista Heikit 1:n ja 3:n ei edes paasis opiskelemaan ja taalla valitetaan miten surkea Suomen tukijarjestelma on.
Jos vanhemmat on tehneet saatanasti hommia jotta lapsilla olis paremmat lahtokohdat niin miksi niita lapsia pitais rangaista ottamalla pois ne paremmat mahdollisuudet?

Olen kuitenkin sita mielta etta Suomen tukijarjestelmat on todella hyva mutta ei siina pitaisi menna liian pitkalle.
Saatanan vellipoksyt, miettikaa valista miten huonosti asiat vois olla sen sijaan etta vaaditte lisaa etuuksia.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Toinen (vai viides?) näkökulma, eli katsotaan asiaa vanhempien kannalta. Mitä jos Heikin iskä on Heikin syntymästä lähtien elänyt vain ja ainoastaan pojalleen ja tämän tulevalle koulutukselle. "Millään muulla ei ole väliä, kunhan pojastani tulee vähintään kahtatoista kieltä puhuva maailman johtava aivokirugi" tms. Heikin isä tekee kaikkensa tasoittaakseen poikansa tietä. Kaikki kesät ja lyhyemmätkin lomat vietetään eksoottisissa maissa opetellen paikallista kieltä ja vähän muutakin yksityisopetuksessa ja muutenkin harrastaen kaikkea mahdollista kivaa ja tulevaisuutta tukevaa. Edelliseen uppoaa Heikin iskän kaikki rahat ja lainaakin on otettava. Luonnollisesti Heikin iskä on laittanut jo 20 vuotta joka tilistä rahaa sivuun Heikin opiskeluita varten.

Samalla naapurin Reiskan perhe sijoittaa isompaan taloon, hienompaan autoon, kesämökkiin ja Hobby Hallin tarjontaan. Luonnollisesti molemmat vanhemmat ovat jo 20 vuotta laittaneet joka tilistä kohtuullisen siivun sivuun omaa eläkettään varten.

Onko se yhteiskunnan homma nostaa Reiskan lapset Heikin tasolle ja olisiko se Heikin iskää kohtaa ok?
 
Viimeksi muokattu:

juudas

Jäsen
Master Chief kirjoitti:
Eräs parhaimmista kavereistani valmistui Turun yliopistosta viime vuoden keväällä ja mennä paukautti pitkäaikaisen tyttöystävänsä kanssa naimisiin. Hän on ollut siellä assistentin hommissa jo pari vuotta hyvällä palkalla ja käynyt "kesätöissä" intissä kessuna.

Assistentilla ei ole hyvää palkkaan. Missään. Assistentilla on paska palkka.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Chilango kirjoitti:
miettikaa valista miten huonosti asiat vois olla sen sijaan etta vaaditte lisaa etuuksia.

Näinpä. Suomen sosiaaliturva hakee vertaistaan maailmalla.

Itse keskusteluun sen verran, että olen helpottunut huomatessani, että muitakin lainanottajien tuomitsemia vanhempien elättejä on olemassa. Vielä helpottuneempi olen, kun huomaan ymmärrystä löytyvät myös itseni kaltaisille.

Heitän kuitenkin ajatuksen: Ehkä olisin oppinut enemmän jos olisin ottanut tai joutunut ottamaan opintolainaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös