Uskokoon, ken tahtoo

  • 34 244
  • 512

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
re: vlad

No, itsekin pitäisin hyvin hämmentävänä, jos etenkin vanhan testamentin Jumala olisi olemassa. Olen kai ollut niin kaukana fundamentalistisesta uskontulkinnasta (vaikka saanutkin lämpimän kristillisen kasvatuksen), että en ole erityisesti tullut olluksi siihen uskomatta. Mutta en kyllä ymmärrä (ja tämä on lähinnä abstrakti ja teoreettinen käsitys), miten ihmisen näkökulmasta voisi saada absoluuttisen varmaa tietoa mistään asiasta. Mielestäni joudumme tässä maailmassa kaikissa kysymyksissä operoimaan todennäköisyyksien avulla. Itse sanoisin siis saman ajatuksen niin että mielestäni on äärimmäisen epätodennäköistä että vanhan testamentin jumala olisi olemassa eli että kristinusko voisi olla kirjaimellisesti totta. Oma käsitykseni on että järjestäytynyt uskonto on pohjimmiltaan psykologinen ja eettinen reaktio maailman karuuteen, ja voi itsessään olla hyvin syvällinen ja hyödyllinenkin filosofia, vaikkakin epäilemättä enemmän tai vähemmän harhaantunut spesifeissä faktuaalisissa väitteissään. Agnostikkona vain tämä kysymys maailmankaikkeuden pohjimmaisesta luonteesta (jolla lienee jokaisessa tapauksessa erittäin marginaalinen yhteys Mooseksen kirjoihin ja Raamatun Jumalaan), ei ole niin selkeästi ratkaistu puhtaan materialismin hyödyksi - en sitä kiellä etteikö maailma vaikuttaisi selkeästi materialistiselta, mutta meidän olemassaolomme siinä ei sitä välttämättä tarvitse olla. Eikä ainakaan tähän asti olekaan ollut.
 

Kosketus

Jäsen
Virpi Miettinen Ilta-Sanomissa:

"-Ensin tuntui, että syövällä Jumala riisui minut. Sitten tajusin, että ei Jumala rankaise sairauksilla, vaan ne ovat peräisin pahasta. Valtavan rukoustaistelun avulla se tässä vaiheessa voitettiin."

Tuntuu kummalta, että jos kaikki on lähtöisin Jumalasta, veren hyytymismekanismeista lähtien, niin Virpi Miettisen rintasyöpä olisikin sitten lähtöisin pahasta (=ei Jumalasta). Kummaa hommaa.

Uskonnollisuudessa on paljon hyvää ja kaunista, mutta uskovaisten tapa luokitella elämää on meikäläisen logiikalle joskus vähän liikaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Kosketus

Tuntuu kummalta, että jos kaikki on lähtöisin Jumalasta, veren hyytymismekanismeista lähtien, niin Virpi Miettisen rintasyöpä olisikin sitten lähtöisin pahasta (=ei Jumalasta). Kummaa hommaa.

Tähän ei ole olemassa kuin yksi ja ainoa selitys, jumala on skitsofreenikko, hänessä vuorottelevat hyvä ja paha. On käynnissä taisto ikuinen...

Seuraavassa viestissä jälleen asialinjalle palaten,

vlad#16.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistelen myös, että molempien kirjoittajien iät - sekä radiohiilimäärityksellä, että kalenterivuosilla laskettuna - menevät suunnilleen samaan kategoriaan...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksi, miksi jaksan takertua näihin mielettömiin väittämiin?

Viestin lähetti Hockeyfan78

Kuten sanottu, ei Raamatusta löydä yhtään ainoaa historiallista tapahtumaa, joka voidaan varmuudella osoittaa vääräksi. Arkeologia on päinvastoin ainoastaan vahvistanut Raamatun luotettavuuden. Minä en tiedä yhtään ainoaa arkeologista löytöä, joka olisi ristiriidassa Raamatun kanssa. Raamattua luotettavampaa historianteosta et löydä. Lisäksi siinä on ilmoitettu koko ihmiskunnalle tarjottu pelastus. Paras sanoma, mitä koskaan on kuultu.

Otanpa esille vain muutamia tapahtumia joiden raamatun mukaan väitetään tapahtuneen, mutta mikään muu historiallinen todistusaineisto ei tue tätä väittämää.

Alkuun, jätän suosiolla huomiotta koko luomistarun - minulle se on taru, myytti tms. - koska yksiselitteisesti se pitää sisällään jo lukemattomia historiallisia ja luonnontieteellisiä tapahtumia joita ei ole koskaan tapahtunut, jotka siis täten voidaan osoittaa vääriksi. Itseasiassa, raamatun historiallinen ja kokonaisvaltainen luotettavuus haihtuu jo sen ensisivuilla mahdottomuuteen taipuvan luomistarun myötä.

Mutta, unohdetaan siis se ja tarkastellaan mitä muuta sellaista raamattu pitää sisällään jota todellisuudessa - tutkimusten mukaan - ei ole tapahtunut.

Otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn Jeesuksen kuolema, sitä seurasi synoptikkojen mukaan dramaattisia tapahtumia: maa järisi ja pimeys peitti maan moneksi tunniksi. Kävikö näin todella? Mikäli näin olisi tapahtunut, löytyisi niistä eittämättä aikalaisten tekemiä muistiinpanoja jotka tukisivat tätä raamatun kertomusta, mutta sellaisia ei löydy. Ainoakaan luotettavana pidettävä aikalainen ei sellaisista mainitse, ja jotta maa todella pimenisi tarkoittaisi se sitä, että auringon on pimettävä joka havaittaisi kaikkialla maapallolla - mutta tällaisesta havainnosta ei löydy ainoatakaan mainintaa. Maa ei siis järissyt, eikä pimeys peittänyt maata.

1 Moos. 24:10 mainitaan, että Aabrahamilla olisi ollut kameleita, mutta tämä väite ei voi arkeologisen todistusaineiston mukaan pitää paikkaansa, sillä kaksikyttyräinen kameli tuli tunnetuksi kotieläimenä vasta Assurnasirpal I aikana vuoden 1000 eaa. paikkeilla. Taasen yksikyttyräinen kameli (dromedaari) vasta Salmanassar III hallitusajalla 800 eaa. Aabrahamilla ei siis ollut kameleita, myöhemmät kirjoittajat ovat tehneet näitä lisäilyjä tekstiin.

Myöskään Joosef-kertomukselle ei ole saatu vahvistusta Egyptiläisistä lähteistä, vaikka hänen asemansa perusteella tällaista mainintaa voisi odottaa. Kertomusta pidetään yleisesti epähistoriallisena.

Egyptissä ei myöskään asunut koko juutalainen kansa vaan siellä asui vain yksi erillinen juutalaisryhmä. (Ilmari Soisalon-Soininen: Israelin kansan historia).

4 Moos 1:46 kertoo israelilaisten lukumääräksi heidän lähestyessään luvattua maata 603550 sotakuntoista, kaksikymmentä vuotta täyttänyttä miestä. Naiset ja lapset mukaan laskien tämä merkitsee jopa kolmen miljoonan kansaa, mikä on melkoisesti liioiteltu, esim. tuohon maailmanaikaan Egyptissä eli noin 1500000 asukasta, korkeintaan 2000000 ja kyseessä oli kuitenkin ehdoton suurvalta. Mikäli israelilaisia olisi ollut niin paljon kuin raamattu väittää, olisivat he olleet melkoinen tekijä alueellisesti, he olisivat olleet sotilaallisesti merkittäviä. Totuus on kuitenkin toinen, raamattu liioittelee huomattavasti tässäkin suhteessa.

Itseasiassa, mikäli suuri väkimäärä olisi siirtynyt Egyptistä pois olisi siitä jäänyt jälkipolville huomattavia merkkejä ympäristöön mutta tutkimuksista huolimatta tällaisia merkkejä suuresta kansanvaelluksesta ei ole löydetty, ts. tämäkin tukee sitä tosiasiaa, että Egyptissä asui vain yksi erillinen juutalaisryhmä - ei suinkaan koko kansa.

Esimerkiksi Heikki Palva kirjassaan "Raamatun tietosanasto" on sitä mieltä, että pelkästään raamatussa kerrottuja tapahtumia voi harvoin, jos koskaan pitää historiallisesti dokumentoituina tosiasioina. Saman asian voi ilmaista hieman toisin Risto Lauhan tavoin, eli uskonnolliset tekstit pysyvät epähistoriallisina, kunnes toisin todistetaan.

vlad#16.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Valonlapsi syntynyt on.

Tämä vakavasti tahi vähemmän vakavasti otettava kirjoitelma sopii mitä parhaiten tähän hetkeen ja tähän ketjuun.

Kuka meistä viettää minkäkin syyn tähden joulua, osa kunnioittaakseen ammoin syntynyttä Jeesusta joka myös “Kristus” nimellä tunnetaan, osa aivan jonkin muun syyn tähden. Niin, voihan syitä olla muitakin, ja miksei olisi, koska eihän Jeesuksen todellinen synnyinhetki tähän vuoden aikaan satu, näitä aikoja oli tapana viettää muinoin pakanallisia juhlia ja näin kuin itsestään Jeesuksen synnyinhetkenjuhlistaminen sovitettiin samoille hetkille vuotta. Jo muinaiset roomalaiset viettivät, (muistaakseni), Saturnia-juhlaa tähän aikaan vuotta.

Oli miten oli, mutta tutkailkaamme leikkimielellä mitä Jeesuksen syntymästä on kerrottu ja voimmeko sen perusteella päätellä edes jotakuinkin tarkkaa syntymähetkeä. Raamattu antaa lukuisia vihjeitä synnyinhetkestä - itseasiassa lähinnäkin vuodesta ja vuodenajasta, mutta onko niitä mahdollista sovittaa yhteen niin, että voidaan todella kertoa milloin Jeesus syntyi. Unohtakaamme tätä ajatusleikkiä käydessämme läpi se kriittisin peruste mikä olisi otettava huomioon tällaisia asioita arvostellessa, eli aikalaislausunnot - tässä tapauksessa niiden puuttuminen - eli Jeesuksen olemassa olosta ei löydy ainoatakaan aikalaismainintaa. Hän on täysin tuntematon niin kreikkalaisille historioitsijoille kuin monille muillekin, ainoakaan hänen ihmeteoistaan ei ole päätynyt historiankirjoihin - jollaisena raamattua ei sovi pitää. Oliko hän edes olemassa? Eittämättä joku paikallinen saarnamies täyttää hänen mittansa, heitähän kierteli tuohon maailmanaikaan ympäri maita kertomassa apokalyptisia kertomuksia - saarnaamassa maailmanlopusta (huomaamme ettei ihminen ole juurikaan muuttunut parissa tuhannessa vuodessa sillä yhä näitä saarnamiehiä kiertää keskuudessamme), tahi muutoin vain levittämässä omaa sanomaansa. Hyvin usein heillä kaikilla oli samankaltainen loppu mikäli valtaapitävät sattuivat huomioitsemaan heidät. Heidät teloitettiin mikäli heidän katsottiin olevan todellinen uhka, ja hyvin usein varsinkin syrjäisissä provinsseissa heidät koettiin uhaksi josta oli syytä päästä eroon.

Mutta, palatkaamme Jeesus-lapseen joka syntyi milloin nyt sattuikaan syntymään. Hänen syntymään liittyen on huomioitava mm. seuraavat seikat:

-syntyi kuningas Herodeksen aikaan.
-kuningas Herodes pani toimeen poika-lasten joukkosurman.
-taivaalle ilmestyi tähti.
-raamatun käännöksen mukaan suoritettiin verollepano Quiriniuksen ollessa Syyrian maaherrana, (tässä kohdin tosin kyseessä on ilmeinen käännösvirhe, johon palaamme myöhemmin).

Tarkastellaanpa edes näiden ehtojen täyttymistä hivenen tarkemmin.

Kuningas Herodes tosiaan on historiallinen hahmo, joten hän on ainakin ollut olemassa mutta, ongelma tullee siinä, että kuningas Herodes sattui kuolemaan keväällä 4 eaa. Joissain kristillisissä lähteissä mainitaan Herodeksen kuolleen 1 eaa. mutta tähän mennessä historiankirjoituksen mukaan Herodes kuoli keväällä 4 eaa. Tästä seuraa mielenkiintoisia probleemoja myöhemmässä vaiheessa tarkastelua.

Kuningas Herodeksen kerrotaan antaneen määräyksen poikalasten surmaamisesta, näin siis raamattu väittää. Väitteelle ei kuitenkaan löydy tukea raamatun ulkopuolisista lähteistä, tuon ajan historiankirjoitus ei mainitse sanaakaan tapahtumasta. Edes historioitsija Josefus, joka tarkoituksella kokosi tällaisia julmuuksia ei mainitse siitä sanaakaan. Joten, mitä suurimmalla todennäköisyydellä tällaista ei ole kuunaan tapahtunut, eli tämä tapahtuma liitettiin evankeliumeihin vain ja ainoastaan VT’ssa kerrottujen ennustusten tähden. VT’iin ennustus on taasen suodattunut alueen varhaisemmista kulttuureista, joista löytyy viitteitä samankaltaisista myyteistä.

Olennaisena osana Jeesuksen syntymää voidaan pitää taivaalle ilmaantunutta tähteä. Kyseessähän ei kuitenkaan voi olla mikään tavanomaisesta poikkeava tähti - muutoinhan siitä löytyisi mainintoja muistakin lähteistä kuin raamatusta mutta tällaisia mainintoja ei löydy. Tästä voimme päätellä, että kyseessä täytyy olla jokin normaali taivaankannen “ilmiö”, planeettojen konjugtio tms. Tällainen tapahtui vuosina 7 ja 6 eaa. jolloin Jupiter ja Saturnus kohtasivat kolme eri kertaa Kalojen tähtikuviossa. Tämä tosin olisi ilmeisesti liian varhainen ajankohta Jeesuksen syntymälle. Toinen mahdollisuus on Jupiterin käyttäytyminen vuosien 2 ja 1 eaa. vaihteessa. Liikehdintä alkoi jo kesällä 2 eaa. ja erinäisten laskelmien mukaan se olisi ollut Beetlehemin yllä 25. joulukuuta 2 eaa. Tämä taasen ei käy yksiin Herodeksen valtakauden aikana, tuolloinhan Herodes oli jo kuollut, eikä myöskään sen tiedon kanssa, että Jeesuksen syntyessä ei ollut talvi.

Verollepano.
Tämä on ongelmallisin kohta, sillä mainittuna aikana ei ole tapahtunut koko valtakuntaa käsittänyttä verollepanoa. Tällainen laajamittainen verollepano tunnetaan, mutta se suoritettiin vasta vuonna 6, 7 tai 10 jaa. Palestiinassa se koski Juudeaa, Samariaa ja Idumeaa, mutta ei Galileaa.Tämä voidaan kuitenkin selvittää mahdollisella kirkkoraamattuun eksyneellä käännösvirheellä, tuolloin ongelmia ei tämän suhteen ilmenisi juurikaan. Jolloin alunalkean puhutaankin veronkannosta ennen Quiriuniuksen suorittamaa ensimmäistä veronkantoaan, näin päästään vuosilukuun noin 6 eaa. jolloin Saturnius olisi ollut Syyrian legaattina ja Quiriunius hänen tukijanaan.
Tässä on myös olemassa toinenkin vaihtoehto, kyseessä ei nimittäin olisi lainkaan “verollepano” vaan kuuliasuudenvala, jonka Rooman kansalaiset joutuivat antamaan Augustuksen saatua arvonimen Pater patriae (Kansakunnan isä), eräiden tietojen mukaan tällainen tapahtuma ajoittuu vuoteen 3 eaa.

Näiden tietojen perusteella on todella vaikea sanoa milloin Jeesus syntyi, vai syntyikö ollenkaan. Kaikki ehdot eivät millään muotoa täyty samalla kertaa, ei vaikka käyttäisimme millaista matematiikkaa tahansa.

Mikäli Herodes kuoli keväällä 4 eaa. (kuten on uskottavaa), Jeesuksen syntymän tuli tapahtua ennen tätä. Joten ainoa varteen otettava vaihtoehto olisi 6 eaa., mitä tosin taasen eräiden lähteiden mukaan pidetään liian varhaisena ajankohtana Jeesuksen syntymälle. Mutta, mikäli Jeesus todella syntyi tuolloin, emme siltikään onnistu täyttämään kaikkia ehtoja. Aina jää täyttämättä vähintään yksi ehto, tässä tapauksessa poikalasten surmaaminen - jota ei siis koskaan ole tapahtunut.

Mikäli Herodes kuolikin 1 eaa. on mahdollista, että Jeesus syntyi joko 3 eaa. (kuuliaisuudenvala Augustukselle), tai 2 eaa. jolloin tapahtui Jupiterin liikehdintä joka ohjasi itämaantietäjät paikalle. Voisin upottaa itseni entistäkin syvemmälle hetteikköön ryhtymällä spekuloimaan sillä mahdollisuudella, että Jeesus ei enää ollutkaan vastasyntynyt itämaantietäjien saapuessa paikalle. Itseasiassa on oletettavaa ettei Jeesus ollut enää tuolloin vastasyntynyt vaan noin vuoden ikäinen, jolloin Jeesus olisi syntynyt 3 eaa. ja itämaantietäjät ilmestyivät luolaan 2 eaa. Mutta, mitä Joosef ja Maria ynnä Jeesus tekivät vuoden Beetlehemissä?

Ja, kaikesta huolimatta, avoimia kysymyksiä ja täyttymättömiä ehtoja on olemassa, vaikka lähteenämme on kirja jonka sivuilta löytyy totuus. Mielenkiintoista etten sanoisi.

vlad#16.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kyllä ja mielenkiintoista tietoa. Olen aina pitänyt Jeesusta historiallisena henkilönä, vaikka olenkin ateisti. Muissa historiankirjoissako ei ole mainintaa Jeesuksen olemassaolosta? Raamattu on historiallisesti epäluotettava teos, koska sitä on kirjoitettu ja muuteltu ajan mukaan paljonkin, riippuen siitä mistä päin tuulee.

Muuten Jeesus olisi kyllä ensimmäisenä antamassa kenkää nykypapistolle ja oikeastaan koko kristinuskolle, jolla ei ole mitään tekemistä humaanin ajattelun kanssa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti PeteX
Kyllä ja mielenkiintoista tietoa. Olen aina pitänyt Jeesusta historiallisena henkilönä, vaikka olenkin ateisti. Muissa historiankirjoissako ei ole mainintaa Jeesuksen olemassaolosta?

Aikalaiskirjoituksista ei löydy ainoatakaan mainintaa Jeesuksesta, tai tähän mennessä sellaisia ei ole löytynyt. Häntä ei mainitse henkilönä edes samalla alueella asuneet opettajina ja kirjalijoina tunnetut miehet, kuten Philodemus, Menippus tai Theodorus. Edes juutalainen oppinut Philo ei tunne Jeesusta. Joten ei lienee merkillistä ettei Jeesus ole tuttu Rooman tai Kreikan historioitsijoille.

Jos ei mainintaa löydy Jeesuksesta niin vielä vähemmin tehdyistä ihmeteoista.

Varhaisin uskonnollisen kirjallisuuden (evankeliumit tms.) ulkopuolelta löytyvä maininta Jeesuksesta löytyy juutalaisen oppineen Josefuksen kirjoituksista vuodelta 90 jaa. eli kyseessä ei ole silminnäkijämaininta.

Plinius nuorempi mainitsee myös Jeesuksen, mutta nämäkin perustuvat kristittyjen kertomuksiin ja ne ovat vuodelta 111 jaa. Hän kirjoitti keisari Trajanukselle kristityistä ja heidän "tarttuvasta taikauskostaan".

Tacius mainitsee Kristuksen vuonna 120 jaa. Samoin Suetonius mainitsee noin vuodelta 120 jaa. olevassa tekstissä, että Claudius karkotti Roomasta juutalaiset, jotka Krestoksen yllyttäminä olivat mellakoineet ja mainitsee myös kristittyjen vainosta Neron aikana. Krestos ei hahmona tietenkään voi olla raamatun Jeesus eli Kristus koska hänhän olis jo kuollut sukupolvia sitten, vaikka monet uskovaiset pitävät tätä mainintana Jeesuksesta.

Eli on oletettavaa, että sellainen saarnamies kuin Jeesus on aikanaan elänyt mutta hän ei ole erottunut millään muotoa edukseen aikansa saarnaajista - joiden kohtalo, kuten todettua, oli varsin usein hyvin synkeä.

vlad#16.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aikaa tiukkaa faktaa ja panee taas ajattelemaan uudestaan asioita. Koulussa uskonnontunneilla opetetaan käsittääkseni jotain aivan muuta. Itse en tiedä, koska en ole näillä tunneilla ikinä luokassa istunut. Näitten tietojen perusteella verorahoja laitetaan jopa historiallisten tietojen perusteella hölynpölyn opettamiseen.
 

Rooster

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS (pesiksessä KPL)
Olisi hyvä muistaa, että uskonto on uskontoa. Käsittääkseni Raamattu ei ole eikä edes pyri olemaan mikään tieteellinen historiankuvaus.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Olisi hyvä muistaa, että uskonto on uskontoa. Käsittääkseni Raamattu ei ole eikä edes pyri olemaan mikään tieteellinen historiankuvaus."

Niinpä, jos myös uskovaiset vihdoin tajuaisivat tämän(vastahan he ovat 2000 vuotta sitä yrittäneet tulkita ja ymmärtää).

Ongelmia tulee esiin silloin kun:

1. Yritetään käännyttää muita uskoon, perustellen väitteittensä autenttisuuden(eli ts. miksi Meidän jumala on Teidän Jumalaa parempi).

2. Käytetään uskontoa politiikan välineenä (aborttikeskustelu, homojen oikeudet jne.)

jne.... taidan mennä nukkumaan ja jatkan tuota listaa ellei kukaan muu ole sitä täydentänyt....
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jeesuksen historiallisuudesta

Aikalaislähteiden niukkuus ei välttämättä ole niin outo asia kuin miltä ensiksi tuntuu: antiikin ajalta niitä on säilynyt ylipäänsä hyvin vähän. Aivan keskeiset henkilöt saattavat olla puhtaasti toisen käden lähteiden varassa. Oliko Sokrates olemassa vai keksikö Platon hänet? Ymmärtääkseni kukaan merkittävä kriittinenkään raamatuntutkija ei kiistä Jeesuksen historiallisuutta. Toki käytännösä melkein kaikki yksityiskohtaisempi kuvaus hänestä on uskon varassa, mutta pitäisin psykologisesti melko epäuskottavana, että maailmanuskonto syntyisi keksityn henkilön ympärille. Buddhasta ei myöskään liene paljon säilynyt, ei Konfutsesta ja Laotsesta ja kaiketi suhteellisen vähän itsenäistä materiaalia Muhammedistakaan (no, islamiahan ei kukaan uskalla tutkia kriittisesti eli kuka tietää, mitä sieltä löytyisi). Mutta kuten aiemmin sanottu tämä väittely suuntautuu ensisijaisesti fundamentalismia ja kirjaimellista raamatuntulkintaa vastaan. Älyllisesti paljon kilpailukykyisempää maltillisempaa kristillisyyttä nämä epäjohdonmukaisuudet eivät juuri horjuta. Suurin osa kristillisestä filosofiasta vastustaa kirjaimellista tulkintaa, eikä ihme.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
re: mjr.

Tässähän se jutun cluu piileekin, aikalaislähteiden puutteen tähden ei voida varmuudella sanoa, että Jeesus olisi ollut olemassa, tosin ei voida myöskään varmuudella sanoa että Jeesus ei olisikaan ollut olemassa. Joten ollaan tilanteessa, jossa on uskottava jompaan kumpaan vaihtoehtoon.

Aikalaislähteiden puutteen tähden voidaan kuitenkin hyvin suurella todennäköisyydellä, oikeastaan melko varmasti, sanoa, ettei ole ollut olemassakaan ihmeitätekevää Jeesusta. Sen sijaan saarnamies Jeesus on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ollut olemassa. Aivan kuten on ollut satoja muitakin saarnamiehiä Palestiinassa tuohon maailmanaikaan, eikä heistäkään ole sen suurempia mainintoja jäänyt historiankirjoihin - joitain nimiä kuitenkin, lähinnä oikeudenkäyntipöytäkirjoihin tms.

Tämä näin lyhyelti aiheesta,

vlad#16.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
re: vlad

Kyllä, saarnamiehiä oli Palestiinassa lukemattomia - mutta vain yhden vaiheista ja opetuksista virisi universaali maailmanuskonto. Mikä Jeesus sitten on ollutkaan niin sitä en usko että mikään tusinamies tai pelkästään pinnallinen vaikka karismaattinen huijari. Jotain erityistä siinä viestissä ja miehessä on täytynyt olla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: re: vlad

Viestin lähetti mjr
Kyllä, saarnamiehiä oli Palestiinassa lukemattomia - mutta vain yhden vaiheista ja opetuksista virisi universaali maailmanuskonto. Mikä Jeesus sitten on ollutkaan niin sitä en usko että mikään tusinamies tai pelkästään pinnallinen vaikka karismaattinen huijari. Jotain erityistä siinä viestissä ja miehessä on täytynyt olla.

Tai sitten noiden kaikkien saarnamiesten, tai ainakin osan heistä pohjalta syntyi sitten ihmisten mielikuvissa se Jeesus, jonka me tiedämme.
 
Konvehdit ja lanttulaatikot on jo melkein sulatettu, joten jatketaampa asiaa. Jokaiselle en aio vastata, koska siihen kuluisi liiaksi aikaa. Mutta vastaan ainakin vladille:

Viestin lähetti vlad
. En näe mitään syytä kieltää olematonta, tai en nuoruudessani nähnyt ja nyt, kuta vanhemmaksi tulen, sitä oikeammalta tuonaikainen päätökseni tuntuu.
Itseasiassa mielestäni raamattu on itsessään hyvin väkevä todiste olevaista jumalaa vastaan.

Tappoivatko uskovat itse jumalansa...

vlad#16.


Itselleni suurin syy uskoa on varmasti halu uskoa kristinuskon Jumalaan ja kristinuskosta löytämäni järkevyys ja lohdullisuus, mutta Raamatussa on paljon sellaista, joka ei mielestäni voi olla ihmisestä peräisin. Kerään tähän muutaman asian:

- Ehkä vaikuttavin ennustus Raamatussa on ennustus koskien Israelin hajottamista ja kokoamista omaan maahansa. Tämä ennustus alkoi toteutua 1900-luvun alussa Siionistisen liikkeen taholta. Jumala oli sanonut jo Moosekselle hajottavansa Israelin kansan kaikkialle maailmaan pakanoiden sekaan, mutta lopun aikana kokoavan heidät jälleen omaan maahansa. Tietääkseni on ainutlaatuista, että joku kansa voisi säilyä uskonnollisesti ja kulttuurillisesti yhtenäisinä 2000 vuoden ajan hajotettuna ympäri maailman, ja lopulta palaavan takaisin omaan maahansa vuosituhansien tauon jälkeen.

- Profeetta Daniel ennustaa Babylonian suurvallan jälkeen syntyvät Meedia-Persian, Kreikan ja Rooman maailmanmahdit n. 500 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Daniel jopa ennustaa Kreikan jakaantumisen neljään osaan Aleksanteri Suuren kuoleman jälkeen sekä tavan, jolla Rooman valtakunta luhistuu. Samassa profetiassa Daniel ennustaa Jeesuksen voitelemisen vuoden tarkkuudella.

- Profeetta Jesaja ennustaa Baabelin tuhon n. 300 vuotta ennen kuin se tapahtui. Jesaja ennustaa myös juutalaisten pakkosiirtolaisuuden ajankohdan ja keston n. 100 vuotta ennen tapahtumia.

- Jeesus ennustaa Matteuksen evankeliumissa Jerusalemin tuhon, joka tapahtui vuonna 70 jKr. Tituksen joukot tuhosivat Jerusalemin aivan kuten Jeesus oli ennustanut ennen ristiinnaulitsemistaan.

Kuitenkin vakuuttavin todiste minulle Jeesuksen jumaluudesta on hänen ylösnousemuksensa. Kristinuskon syntyä on mahdotonta selittää ilman ylösnousemusta. Ylösnousemus on historiallinen fakta. Siihen perustuu jokaisen kristityn usko pelastuksesta. Lukekaa: http://www.espoohsrk.fi/html/body_nousko.htm
 
Viestin lähetti vlad


Aikalaiskirjoituksista ei löydy ainoatakaan mainintaa Jeesuksesta, tai tähän mennessä sellaisia ei ole löytynyt. Häntä ei mainitse henkilönä edes samalla alueella asuneet opettajina ja kirjalijoina tunnetut miehet, kuten Philodemus, Menippus tai Theodorus. Edes juutalainen oppinut Philo ei tunne Jeesusta. Joten ei lienee merkillistä ettei Jeesus ole tuttu Rooman tai Kreikan historioitsijoille.

Jos ei mainintaa löydy Jeesuksesta niin vielä vähemmin tehdyistä ihmeteoista.

Varhaisin uskonnollisen kirjallisuuden (evankeliumit tms.) ulkopuolelta löytyvä maininta Jeesuksesta löytyy juutalaisen oppineen Josefuksen kirjoituksista vuodelta 90 jaa. eli kyseessä ei ole silminnäkijämaininta.



Suurin osa juutalaisista tuon ajan asiakirjoista tuhoutua vuoden 70 Jerusalemin hävityksessä. Lisäksi Jeesuksen elämä ei Rooman kannalta ollut kovin merkityksellinen. Näistä syistä ei ole perusteltua uskoa, että Jeesuksesta tulisikaan olla monia mainintoja juutalaisien tai roomalaisten asiakirjojen joukossa vuosilta 33-70 jKr.

Kristilliset asiakirjat, joista merkittävimpinä neljä evankeliumia, kirjoitettiin vuosina 60-100 jKr. Varhaisimmat Paavalin kirjeet lienevät kirjoitettu jo 40-luvulla. Tästä tiedämme, että kristillistä uskoa oli jo olemassa melko välittömästi Jeesuksen kuoleman jälkeen.



Viestin lähetti vlad

Tacius mainitsee Kristuksen vuonna 120 jaa. Samoin Suetonius mainitsee noin vuodelta 120 jaa. olevassa tekstissä, että Claudius karkotti Roomasta juutalaiset, jotka Krestoksen yllyttäminä olivat mellakoineet ja mainitsee myös kristittyjen vainosta Neron aikana. Krestos ei hahmona tietenkään voi olla raamatun Jeesus eli Kristus koska hänhän olis jo kuollut sukupolvia sitten, vaikka monet uskovaiset pitävät tätä mainintana Jeesuksesta.


Tässä tuo Tacituksen teksti:

"Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa

Tekstistä käy ilmi, että Kristityt saivat nimensä liikkeen perustajan, Kristuksen, mukaan, jonka Roomalainen prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan keisari Tiberiuksen hallituskaudella (14-37). Eikö ole aika perusteltua olettaa, että Tacituksen viittaus koski juuri Jeesus Nasaretilaista?



Viestin lähetti vlad


Otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn Jeesuksen kuolema, sitä seurasi synoptikkojen mukaan dramaattisia tapahtumia: maa järisi ja pimeys peitti maan moneksi tunniksi. Kävikö näin todella? Mikäli näin olisi tapahtunut, löytyisi niistä eittämättä aikalaisten tekemiä muistiinpanoja jotka tukisivat tätä raamatun kertomusta, mutta sellaisia ei löydy.

Itse asiassa löytyy. Julius Africanus kirjoittaa kirjassaan Maailman historia (n. vuonna 220 jKr):

Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa ja maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat Juudeassa ja muilla alueilla sortuivat. Tätä pimeyttä Thallus kutsuu Historiansa kolmannessa kirjassa auringonpimennykseksi – väärin minun mielestäni."


Paul Meier kirjoittaa samasta asiasta seuraavasti:

Tämä ilmiö näkyi ilmeisesti Roomassa, Ateenassa ja muissa Välimeren kaupungeissa. Tertullianuksen mukaan…se oli kosminen tapahtuma tai "maailman tapahtuma". Phlegon, kreikkalainen kirjailija, joka oli kotoisin Cariasta kirjoitti kronologian noin 137 jkr ja kertoi, että 202. Olympiadina (noin vuonna 33jkr) oli "suuri auringonpimennys" ja että "kuudennella hetkellä tuli yö" niin, että jopa tähdet näkyivät taivaalla."

Eli Juudeassa samoin kuin koko Välimeren alueella on kuin onkin ollut voimakas maanjäristys, johon on liittynyt auringonpimennys, vuonna 33 jKr., joka oli sama vuosi jona Jeesus ristiinnaulittiin. Aika vahva todiste Raamatun kuvauksen puolesta, eikö?





Viestin lähetti vlad


Eli on oletettavaa, että sellainen saarnamies kuin Jeesus on aikanaan elänyt mutta hän ei ole erottunut millään muotoa edukseen aikansa saarnaajista...
vlad#16.

Yksi merkittävä ero kuitenkin löytyy. Siinä missä muut "messiaat" vaipuivat unholaan melko välittömästi kuolemansa jälkeen, siinä missä heidän kannattajajoukkonsa hajaantuivat ja tuhottiin, Jeesus jäi elämään, hänen ympärilleen rakentui maailman suurin uskonto, ja häntä pidettiin ylösnousseena Herrana, itse Jumalana.

Miksei Jeesukselle käynyt kuten Juudas Galilealaiselle, joka yritti aseellista kapinaa Rooman vallan kukistamiseksi? Miksei häntä vain unohdettu? Olihan hän vain ristillä kuollut luuseri, jolla ei ollut yhtään omaisuutta eikä mitään yhteiskunnallista arvoa. Miksi hänen itsepäiset kannattajansa eivät suostuneet unohtamaan häntä, vaan vieläpä väittivät hänen nousseen kuolleista - oman henkensä kustannuksella.

En tiedä, olisiko kaikki tämä vain sattumaa. Tiedämme sen joskus, tai sitten emme. Jos kristinusko ei ole totta, niin Jeesus oli vain ihminen ihmisten joukossa. Jos se taas on totta, joudumme kaikki vielä kohtaamaan ristin miehen henkilökohtaisesti tilinteon hetkellä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hockeyfan:

Minua ei oikeastaan yllättänyt että lähes tulkoon kaikki todisteet tästä ylösnousemuksesta löytyvät Raamatusta, etkö näe siinä mitään ristiriitaa että ensin kirjassa puhutaan ennustuksesta ja sitten "toteutetaan" se.

Tosin koska en usko saavani tuohon järkevää vastausta niin jätänpä asian sikseen.

"Itse asiassa löytyy. Julius Africanus kirjoittaa kirjassaan Maailman historia (n. vuonna 220 jKr):

Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa ja maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat Juudeassa ja muilla alueilla sortuivat. Tätä pimeyttä Thallus kutsuu Historiansa kolmannessa kirjassa auringonpimennykseksi – väärin minun mielestäni."


Paul Meier kirjoittaa samasta asiasta seuraavasti:

Tämä ilmiö näkyi ilmeisesti Roomassa, Ateenassa ja muissa Välimeren kaupungeissa. Tertullianuksen mukaan…se oli kosminen tapahtuma tai "maailman tapahtuma". Phlegon, kreikkalainen kirjailija, joka oli kotoisin Cariasta kirjoitti kronologian noin 137 jkr ja kertoi, että 202. Olympiadina (noin vuonna 33jkr) oli "suuri auringonpimennys" ja että "kuudennella hetkellä tuli yö" niin, että jopa tähdet näkyivät taivaalla."

Eli Juudeassa samoin kuin koko Välimeren alueella on kuin onkin ollut voimakas maanjäristys, johon on liittynyt auringonpimennys, vuonna 33 jKr., joka oli sama vuosi jona Jeesus ristiinnaulittiin. Aika vahva todiste Raamatun kuvauksen puolesta, eikö? "

Olisi kiva nähdä todisteita tuon vuosiluvun sopimisen suhteen, uskovaisten numeromagia on aina varsin mielenkiintoista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Hockeyfan78
Suurin osa juutalaisista tuon ajan asiakirjoista tuhoutua vuoden 70 Jerusalemin hävityksessä. Lisäksi Jeesuksen elämä ei Rooman kannalta ollut kovin merkityksellinen. Näistä syistä ei ole perusteltua uskoa, että Jeesuksesta tulisikaan olla monia mainintoja juutalaisien tai roomalaisten asiakirjojen joukossa vuosilta 33-70 jKr.

Suurin osa, mutta ei läheskään kaikki. Eikö siitä huolimatta ole ihmeellistä, että samaisella alueella vieläpä samaan aikaan asuneet oppineina ja kirjailijoina tunnetut miehet eivät maininneet sanallakaan kirjoituksissaan Jeesusta. Mikäli tällainen ihmeitä tekevä Jeesus olisi tuolloin tallannut tuon maailmankolkan polkuja myöten on varsin luultavaa, että hänestä löytyisi edes yksi ainoa maininta aikakirjoista. Niitä ei löydy, koska niitä ei ole olemassakaan.

Kristilliset asiakirjat, joista merkittävimpinä neljä evankeliumia, kirjoitettiin vuosina 60-100 jKr. Varhaisimmat Paavalin kirjeet lienevät kirjoitettu jo 40-luvulla. Tästä tiedämme, että kristillistä uskoa oli jo olemassa melko välittömästi Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Täällähän ei ole käsittääkseni kukaan kiistämässä sitä tosiasiaa, etteikö kristillistä uskoa olisi ollut olemassa jo hyvin pian Jeesuksen oletetun kuoleman aikoihin.

Kristillisestä uskosta löytyy mainintoja runsaasti myös raamatun ulkopuolisista lähteistä ensimmäiseltä ja toiselta vuosisadalta jaa.

Tässä tuo Tacituksen teksti:

"Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa

Tekstistä käy ilmi, että Kristityt saivat nimensä liikkeen perustajan, Kristuksen, mukaan, jonka Roomalainen prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan keisari Tiberiuksen hallituskaudella (14-37). Eikö ole aika perusteltua olettaa, että Tacituksen viittaus koski juuri Jeesus Nasaretilaista?

Mikähän mahtanee olla lähteesi? Huomioitko sen, että Taciuksen maininta alunalkaen koskee Kristusta. Tähän nimeen hän oli törmännyt ollessaan konsulina Aasiassa, mutta Tacius ei itse yhdistä koskaan Kristusta ja Jeesusta samaksi henkilöksi - sen ovat tehneet jälkeen päin kristityt itse todistaakseen näin nimien yhteyden.
Et ilmeisesti lukenut tekstiäni kovin tarkoin, siinä mainitsin vain niistä historiallisista maininnoista koskien "Kristusta" jotka eivät kuitenkaan olleet aikalaismainintoja, eli Tacius ei itse koskaan ollut tuntenut Jeesusta - hän kirjoitti tästä Jeesuksesta/Kristuksesta vain kuulopuheiden pohjalta.

Itse asiassa löytyy. Julius Africanus kirjoittaa kirjassaan Maailman historia (n. vuonna 220 jKr):

Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa ja maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat Juudeassa ja muilla alueilla sortuivat. Tätä pimeyttä Thallus kutsuu Historiansa kolmannessa kirjassa auringonpimennykseksi – väärin minun mielestäni."


Paul Meier kirjoittaa samasta asiasta seuraavasti:

Tämä ilmiö näkyi ilmeisesti Roomassa, Ateenassa ja muissa Välimeren kaupungeissa. Tertullianuksen mukaan…se oli kosminen tapahtuma tai "maailman tapahtuma". Phlegon, kreikkalainen kirjailija, joka oli kotoisin Cariasta kirjoitti kronologian noin 137 jkr ja kertoi, että 202. Olympiadina (noin vuonna 33jkr) oli "suuri auringonpimennys" ja että "kuudennella hetkellä tuli yö" niin, että jopa tähdet näkyivät taivaalla."

Eli Juudeassa samoin kuin koko Välimeren alueella on kuin onkin ollut voimakas maanjäristys, johon on liittynyt auringonpimennys, vuonna 33 jKr., joka oli sama vuosi jona Jeesus ristiinnaulittiin. Aika vahva todiste Raamatun kuvauksen puolesta, eikö?

Itseasiassa en pidä yllä olevaa kovinkaan merkittävänä todisteena raamatun kuvauksen puolesta, arvannet varmaan miksi.

Ensinnäkin, mikäli kyseessä olisi ollut maanjäristys siitä löytyisi mainintoja muistakin lähteistä kuin noista parista, joista kumpainenkin on kaikkea muuta kuin aikalaiskirjoitus. Samoin, mikäli kyseessä olisi ollut maanjäristys siitä eittämättä löytyisi arkeologisia todisteita edes jostain päin Välimeren ja varsinkin itäisen Välimeren seutua.

Niin mainintoja kuin konkreettista näyttöä ei ole olemassa(kaan), joten pitäisin lainaamiasi esimerkkejä lähinnä muunneltuna totuutena tai sitten suoranaisina väärennöksinä alkuperäiskirjoituksista. Olettaen, että kyseiset kirjoitukset ovat kuunaan olleet olemassakaan. Ja, vaikka olisivatkin olleet, niin onko niiden aitous millään muotoa todennettu? Saanen epäillä.

Edellinen koskien siis ainoastaan maanjäristystä.

Entäpä sitten tämä "auringonpimennys". Mikäli kyseessä olisi ollut todellinen auringonpimennys - tiedäthän kuinka se syntyy - löytyisi siitä havaintoja ja kertomuksia muualtakin kuin Välimeren seudulta. On hyvin epätodennäköistä ettei tällaisesta poikkeuksellisesta ilmiöstä löydy selkeitä mainintoja historiallisista lähteistä, kun taivaankannen poikkeuksellisista ilmiöistä löytyy kohtalaisen runsaasti mainintoja eri kulttuureiden piiristä.

Kyseessähän täytyy siis olla oikean auringonpimennyksen eikä minkään pilvien aiheuttaman pimennyksen koska muutoin tähdet eivät olisi voineet näkyä, mutta koska tällaisesta pimennyksestä ei löydy näyttöä, pitäisin esittämiäsi lainauksia kaikkea muuta kuin todellisena faktana. Varsinkin kun kumpainenkaan, Seneca eikä Plinius vanhempi mainitse sanallakaan moisista tapahtumista vaikka kumpikin heistä teki hyvin tarkkoja muistiinpanoja maanjäristyksistä, pyrstötähdistä, auringonpimennyksistä, meteoriiteista tms.

Yksi merkittävä ero kuitenkin löytyy. Siinä missä muut "messiaat" vaipuivat unholaan melko välittömästi kuolemansa jälkeen, siinä missä heidän kannattajajoukkonsa hajaantuivat ja tuhottiin, Jeesus jäi elämään, hänen ympärilleen rakentui maailman suurin uskonto, ja häntä pidettiin ylösnousseena Herrana, itse Jumalana.

Miksei Jeesukselle käynyt kuten Juudas Galilealaiselle, joka yritti aseellista kapinaa Rooman vallan kukistamiseksi? Miksei häntä vain unohdettu? Olihan hän vain ristillä kuollut luuseri, jolla ei ollut yhtään omaisuutta eikä mitään yhteiskunnallista arvoa. Miksi hänen itsepäiset kannattajansa eivät suostuneet unohtamaan häntä, vaan vieläpä väittivät hänen nousseen kuolleista - oman henkensä kustannuksella.

Niin, miksei tuho koittanut kristityille?

Mitä ilmeisimmin siksi koska kaikesta lopunajanennustelusta huolimatta "liikkeen" julistuksiin liittyi muitakin aineksia ei loppua koittanut johtajan kuoltua, varsinkaan kun kaiken lopun ei ennustettu koittavan heti siinä samassa vaan jotakuinkin sen sukupolven kuluessa joka tuolloin oli elossa.

Kannattajille jäi jotain mitä vaalia, jotain johon takertua. Kiinnekohdan ruvettaessa rakentamaan uutta identiteettiä. Opetuksissa oli jotain joka viehätti heitä ja antoi heille syyn jatkaa Jeesuksen oppien opettamista. Olipa se sitten usko paremmasta huomisesta, toivo jostain, rakkaus tahi kaipuu.

Ehkäpä kristittyjen pelastukseksi koutui myös se, että he eivät olleet hanakoita tarttumaan aseeseen. Mikäli Jeesus olisi saarnannut aseellistakapinaa, Rooma olisi eittämättä kukistanut joukkion väkivaltaisesti hetimiten.

vlad#16.
 
Viestin lähetti vlad
Suurin osa, mutta ei läheskään kaikki. Eikö siitä huolimatta ole ihmeellistä, että samaisella alueella vieläpä samaan aikaan asuneet oppineina ja kirjailijoina tunnetut miehet eivät maininneet sanallakaan kirjoituksissaan Jeesusta. Mikäli tällainen ihmeitä tekevä Jeesus olisi tuolloin tallannut tuon maailmankolkan polkuja myöten on varsin luultavaa, että hänestä löytyisi edes yksi ainoa maininta aikakirjoista. Niitä ei löydy, koska niitä ei ole olemassakaan.

Voisitko antaa minulle listan niistä historioitsijoista, jotka kirjoittivat Jeesuksen kanssa yhtä aikaa eläneiden ja samalla alueella vaikuttaneiden "messias-ehdokkaiden" edesottamuksista, ja kirjoitusten kirjoittamisajankohta täytyy olla ennen vuotta 70 jKr.? Katsotaan, miten kattavan listan saat aikaiseksi.

Epäiletkö muuten oikeasti Jeesuksen historiallisuutta? Jos näin teet, niin voisitko antaa vaihtoehtoisen mallin kristillisen seurakunnan synnylle ottaen huomioon kaikki faktat, jotka liittyvät kristillisen seurakunnan syntyyn?




Viestin lähetti vlad

Täällähän ei ole käsittääkseni kukaan kiistämässä sitä tosiasiaa, etteikö kristillistä uskoa olisi ollut olemassa jo hyvin pian Jeesuksen oletetun kuoleman aikoihin.

Kristillisestä uskosta löytyy mainintoja runsaasti myös raamatun ulkopuolisista lähteistä ensimmäiseltä ja toiselta vuosisadalta jaa.

Jep, mutta sain sen kuvan, että epäilet Jeesus Nasaretilaisen historiallisuutta. Eli pyydän sinua antamaan vaihtoehtoisen mallin kristinuskon synnylle olettaen, että

A. Jeesus Nasaretilainen-nimistä miestä ei koskaan ollut tai
B. Jeesus ei ollut se, joka väitti olevansa.




Viestin lähetti vlad


Mikähän mahtanee olla lähteesi? Huomioitko sen, että Taciuksen maininta alunalkaen koskee Kristusta. Tähän nimeen hän oli törmännyt ollessaan konsulina Aasiassa, mutta Tacius ei itse yhdistä koskaan Kristusta ja Jeesusta samaksi henkilöksi - sen ovat tehneet jälkeen päin kristityt itse todistaakseen näin nimien yhteyden.

- Se, miksi Tacitus puhuu Kristuksesta, ei Jeesuksesta, johtuu siitä että Jeesuksen kutsumanimi tuon ajan Roomassa oli yleisesti vain Kristus tai Christus.

- Lisäksi tuolta ajalta ei tunneta (tietääkseni, korjaa jos olen väärässä) ketään muuta Kristukseksi kutsuttua henkilöä, jonka ympärille olisi muodostunut uskonlahko, ja joka olisi ylittänyt vaikutuspiirinsä Roomaan asti.

- Tacitusta pidettiin tuon ajan luotettavimpana historioitsijana. Mielestäni ei kävisi laatuun, että Tacitus lainaisi tietoja epäluotettavalta taholta.



Viestin lähetti vlad



Et ilmeisesti lukenut tekstiäni kovin tarkoin, siinä mainitsin vain niistä historiallisista maininnoista koskien "Kristusta" jotka eivät kuitenkaan olleet aikalaismainintoja, eli Tacius ei itse koskaan ollut tuntenut Jeesusta - hän kirjoitti tästä Jeesuksesta/Kristuksesta vain kuulopuheiden pohjalta.

Kuten sanoin, oli Tacitus aikansa paras historioitsija. Hän ei käyttänyt virallisten aikakirjojen lähteinä epämääräisiä "kuulopuheita". Tacituksen tyyliin ei kuulunut kuulopuheiden perusteella toiminta, vaan hän oli hyvin tarkka mies kirjoitustensa suhteen. Yleensä hän käytti useampia lähteitä. Lisäksi kristityistä käytetty negatiivinen, jopa halventava sävy tuskin viittaa siihen että Tacitus olisi käyttänyt lähteinään vain kristittyjen yksipuolisia lausuntoja.




Viestin lähetti vlad



Itseasiassa en pidä yllä olevaa kovinkaan merkittävänä todisteena raamatun kuvauksen puolesta, arvannet varmaan miksi

No itse asiassa en arvaa, mutta katsotaampa miksi olet tuota mieltä.



Viestin lähetti vlad

Ensinnäkin, mikäli kyseessä olisi ollut maanjäristys siitä löytyisi mainintoja muistakin lähteistä kuin noista parista, joista kumpainenkin on kaikkea muuta kuin aikalaiskirjoitus. Samoin, mikäli kyseessä olisi ollut maanjäristys siitä eittämättä löytyisi arkeologisia todisteita edes jostain päin Välimeren ja varsinkin itäisen Välimeren seutua.

Kyseessä ei ole vain yksi lähde:

Thallus, joka kirjoitti aikakirjansa n. 50-100 jKr., mainitsee myös kyseisestä maanjäristyksestä ja auringonpimennyksestä.

Tässä vielä uudelleen Africanuksen kirjoitus:

Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa ja maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat Juudeassa ja muilla alueilla sortuivat. Tätä pimeyttä Thallus kutsuu Historiansa kolmannessa kirjassa auringonpimennykseksi – väärin minun mielestäni

Kuten huomaat, viittaa Africanus tekstissään Thallukseen. Africanus viittaa lisäksi toiseen historioitsijaan, Phlegoniin, jonka mukaan Tiberiuksen hallituskaudella oli täyden kuun aikaan täysi auringonpimennys, joka kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen. Africanus uskoi Phlegonin kirjoittavan samasta pimeydestä kuin Thallus ja hän itse.

Tässä lisäksi lainaus sivustolta http://www.angelfire.com/art/apologetics/bookcaseforchrist.html:


"I can cite you anon-biblical source vouchsafing this event. In A.D. 52, a historian named Thallus wrote a history of the eastern Mediterranean world since the Trojan War. The original work by Thallus is now preserved in part by Julius Africanus in 221 A.D. He cites Thallus and says: "Thallus, in the third book of his histories, explains away the darkness as an eclipse of the sun -- unreasonably, as it seems to me." Africanus notes that Thallus admits that a darkness existed at the crucifixion but relegates it to a mere eclipse. Others refer to the darkness as well, including Tertullian and Phlegon (a Greek author from Caria who even admits the presence of an earthquake).


On siis kiistatta olemassa ainakin kolme Jeesuksen aikalaista historioitsijaa, jotka mainitsevat joko maanjäristyksestä, auringonpimennyksestä tai molemmista: Thallus, Tertullian ja Phlegon. Sanoisin, ettei kolmen tämän tason historioitsijan sana ole aivan mitätön.

Millaisia arkeologisia todisteita maanjäristyksestä olisi mielestäsi jäänyt 2000 vuoden päähän? Voisitko mainita jonkun n. 2000 vuotta vanhan maanjäristyksen, josta olisi jäänyt arkeologisia todisteita nykypäiviin asti?





Viestin lähetti vlad


Niin mainintoja kuin konkreettista näyttöä ei ole olemassa(kaan), joten pitäisin lainaamiasi esimerkkejä lähinnä muunneltuna totuutena tai sitten suoranaisina väärennöksinä alkuperäiskirjoituksista. Olettaen, että kyseiset kirjoitukset ovat kuunaan olleet olemassakaan. Ja, vaikka olisivatkin olleet, niin onko niiden aitous millään muotoa todennettu? Saanen epäillä.

Häh, epäiletkö Thalluksen, Phlegonin, Tertullianin ja Africanuksen historiallisuutta???


Viestin lähetti vlad


Entäpä sitten tämä "auringonpimennys". Mikäli kyseessä olisi ollut todellinen auringonpimennys - tiedäthän kuinka se syntyy - löytyisi siitä havaintoja ja kertomuksia muualtakin kuin Välimeren seudulta. On hyvin epätodennäköistä ettei tällaisesta poikkeuksellisesta ilmiöstä löydy selkeitä mainintoja historiallisista lähteistä, kun taivaankannen poikkeuksellisista ilmiöistä löytyy kohtalaisen runsaasti mainintoja eri kulttuureiden piiristä.

Kyseessä oli melko globaali auringonpimennys, koska kuten sanottu, se näkyi sekä Roomassa, Kreikassa että Juudeassa. Tästä on kolmen historioitsijan todistus. Tuon laajempi auringonpimennys tuskin kuitenkaan oli.





Viestin lähetti vlad


Mitä ilmeisimmin siksi koska kaikesta lopunajanennustelusta huolimatta "liikkeen" julistuksiin liittyi muitakin aineksia ei loppua koittanut johtajan kuoltua, varsinkaan kun kaiken lopun ei ennustettu koittavan heti siinä samassa vaan jotakuinkin sen sukupolven kuluessa joka tuolloin oli elossa.

Tämä ei mielestäni selitä kaiken alkua ilman ylösnousemusta. Eli jos oletamme, ettei Jeesus noussut ylös, niin

1. Mikä oli opetuslasten motiivi saarnata ylösnousseesta Jeesuksesta?

2. Mistä heille tuli tämä motiivi ja voima voittaa jopa kuolemanpelko

3. Miten he kykenivät uskottavasti todistamaan aikalaisilleen Jeesuksen nousseen kuolleista, ihmisille, jotka olivat nähneet Jeesuksen?

4. Edelliseen kysymykseen viitaten: Miten selität seurakunnan räjähdysmaisen kasvun heti (oletetun) ylösnousemuksen jälkeen?


Viestin lähetti vlad

Kannattajille jäi jotain mitä vaalia, jotain johon takertua. Kiinnekohdan ruvettaessa rakentamaan uutta identiteettiä. Opetuksissa oli jotain joka viehätti heitä ja antoi heille syyn jatkaa Jeesuksen oppien opettamista. Olipa se sitten usko paremmasta huomisesta, toivo jostain, rakkaus tahi kaipuu.

Mihin he olisivat takertuneet, mitä he olisivat vaalineet, jos Jeesus olisi jäänyt hautaansa? Paavali kirjoittaa, että jos Jeesusta ei ole herätetty kuolleista, on uskomme turha. Kyseessä täytyy olla muuta kuin vain viehätys Jeesuksen opetuksiin. Nämä miehet, tuhannet ja tuhannet kristityt, antoivat koko elämänsä alttiiksi siinä uskossa, että Jeesus on noussut kuolleista. Perustuiko heidän uskonsa valheeseen, turhuuteen tai jopa tietoiseen itsepetokseen? Kovin vaikea minun on moista uskoa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muutama huomio tähän viestiin - vaikka onkin sellainen tunner, että taon päätäni petäjään.

Viestin lähetti Hockeyfan78
Voisitko antaa minulle listan niistä historioitsijoista, jotka kirjoittivat Jeesuksen kanssa yhtä aikaa eläneiden ja samalla alueella vaikuttaneiden "messias-ehdokkaiden" edesottamuksista, ja kirjoitusten kirjoittamisajankohta täytyy olla ennen vuotta 70 jKr.? Katsotaan, miten kattavan listan saat aikaiseksi.

Epäiletkö muuten oikeasti Jeesuksen historiallisuutta? Jos näin teet, niin voisitko antaa vaihtoehtoisen mallin kristillisen seurakunnan synnylle ottaen huomioon kaikki faktat, jotka liittyvät kristillisen seurakunnan syntyyn?

Jep, mutta sain sen kuvan, että epäilet Jeesus Nasaretilaisen historiallisuutta. Eli pyydän sinua antamaan vaihtoehtoisen mallin kristinuskon synnylle olettaen, että

A. Jeesus Nasaretilainen-nimistä miestä ei koskaan ollut tai
B. Jeesus ei ollut se, joka väitti olevansa.

Kimputin hivenen näitä vastauksiasi, helpottaakseni asian käsittelyä.

Eli, edelleenkään ei ole tarkoitus kiistää Jeesuksen olemassa oloa, tosin jos olemassaolon kriteerinä pidetään sitä, että aikalaiset mainitsevat Jeesuksen, häntä ei ole ollut olemassa - mutta tästä kriteeristä siis luovumme.

Edelleen painotan, Sinulta näyttää jääneen huomiotta se mitä tässä ajetaan takaa, eli mikäli Jeesus olisi tehnyt ne teot joita hän raamatun mukaan teki, hänestä löytyisi mainintoja aikalaiskirjoituksista ja tuolloin hänen tekonsa muodostuisivat uskottaviksi ja hän henkilönä olisi sitä mitä hänen raamatun mukaan sanotaan olevan, mutta koska tällaisia mainintoja ei löydy muualta kuin raamatusta, ei näitä ihmetekoja voida pitää tapahtuneina ja tästä voidaan vetää se johtopäätös ettei Jeesus ole sellaisia kuunaan tehnyt. Tätä ajan takaa sillä kun Jeesuksesta ei löydy aikalaismainintoja, joten hän on aivan samanlainen kansankiihottaja kuin sadat muut tuona maailmanaikana eläneet kansankiihottajat ynnä messiasehdokkaat olivat.

Mikäli kaipaat nimitietoja niin kehotan Sinua etsiytymään sellaisen aineiston pariin jossa tarkastellaan roomalaisten oikeudenkäyntiasiakirjoja tms. Samoin kehotan Sinua tutustumaan ajanlaskun alkua tutkivan kirjallisuuden pariin - löytyy niin suomeksi kuin eritoten englanniksi kirjoitettuja kirjoja joista löytyy mainintoja oikeudenkäynneistä, kansankiihottajien tuomitsemisista (vrt. Jeesus) tms.

Lyhyt vastaus kysymyksiisi A ja B. (Vaikken pidäkään niihin vastaamista muuna kuin ajanhukkana).

A. Kertomukset kansan parissa elävistä saarnaajista nivoutuvat vähitellen yhteen. Ne sekoittuvat perimätiedon (VT'n) kertomuksiin ja näin ajan myötä kehittyy kansan parissa kerrottava tarinakokonaisuus paikallisine variaatioineen joka alkaa viehättää alueen asukkaita koska siihen sisältyy toivo ja lupaus paremmasta. Kun muutama todella karismaattinen henkilö ryhtyy levittämään tätä tarinaa on vyöry saatu liikkeelle. Itseasiassa, mistä me tiedämme, vaikka Jeesus olisi ollut juuri tällainen saarnaaja joka vain levitti jo aiemmin kerrottua kertomusta ja tämän toiminnan tähden hänet yhdistettiin "kristukseen". Ei tarvita ihmeitä, ei mitään vippaskonsteja - vain karismaa ja sanankäytön taituruutta. Samaan variaatioon Hitlerkin turvautui - lainkaan muulla tavoin vertaamatta Hitleriä Jeesukseen.

B. Osittain yllä annettu vastaus sopii myös tähän kohtaan. Jeesus oli karismaattinen saaraaja joka sanavoimalla sai ihmisiä puolelleen. Hän toimi paikallisesti mutta hänen kuolemansa jälkeen liike lähti levittämään opetusta muualle Palestiinaan. Jos ihminen, olojen ollessa soveliaat, on vielä nykyään suhteellisen helppo johdatella johonkin liikkeeseen, tuolloin se oli vielä helpompaa kun ihmisen tietämys oli mitä oli.

- Se, miksi Tacitus puhuu Kristuksesta, ei Jeesuksesta, johtuu siitä että Jeesuksen kutsumanimi tuon ajan Roomassa oli yleisesti vain Kristus tai Christus.

- Lisäksi tuolta ajalta ei tunneta (tietääkseni, korjaa jos olen väärässä) ketään muuta Kristukseksi kutsuttua henkilöä, jonka ympärille olisi muodostunut uskonlahko, ja joka olisi ylittänyt vaikutuspiirinsä Roomaan asti.

- Tacitusta pidettiin tuon ajan luotettavimpana historioitsijana. Mielestäni ei kävisi laatuun, että Tacitus lainaisi tietoja epäluotettavalta taholta.

Kuten sanoin, oli Tacitus aikansa paras historioitsija. Hän ei käyttänyt virallisten aikakirjojen lähteinä epämääräisiä "kuulopuheita". Tacituksen tyyliin ei kuulunut kuulopuheiden perusteella toiminta, vaan hän oli hyvin tarkka mies kirjoitustensa suhteen. Yleensä hän käytti useampia lähteitä. Lisäksi kristityistä käytetty negatiivinen, jopa halventava sävy tuskin viittaa siihen että Tacitus olisi käyttänyt lähteinään vain kristittyjen yksipuolisia lausuntoja.

Tarkkaan ottaen Suetonius kirjoittaa noin vuodelta 120 jaa. olevassa tekstissä "Claudius karkotti Roomasta juutalaiset, jotka Krestoksen yllyttäminä olivat mellakoineet". Tämä viittaa varsin vahvasti siihen, että Krestos on konkreettisesti yllyttänyt juutalaisia mellakkaan, uskovaisten mielestä tämä Krestos on sama kuin Kristus mutta ongelmia tulee siinä, että Claudiuksen ollessa vallassa Jeesus oli jo kuollut. Tulkinnanvaraa jää mutta vihjaus sille, että Krestos konkreettisesti yllytti juutalaisia mellakkaan on vahva - tämä on taasen täysin subjektiivinen mielipide.

Tacius ei välttämättä ole lainannut epäluotettavia lähteitä, mutta hänen kirjoituksiin on voitu tehdä jälkikäteen lisähuomautuksia jotka ovat voineet kopiointien myötä vaikuttaa olennaisesti alkuperäisen tekstin sisältöön.

On kuitenkin epäolennaista takertua Taciuksen kirjoitukseen, koska näyttää siltä, että toinen meistä puhuu aidasta ja toinen seipäästä. Kumpikaan meistä ei ole kiistämässä sitä, minä vain totesin Taciuksen kirjoittaneen Kristuksesta siten ettei hän itse koskaan tuntenut kyseistä herraa, ja vasta jälkeen päin tämä Kristus on uskovien mielissä yhdistetty Jeesukseen. Eli se mitä, Tacius kirjoitti, ei ollut silminnäkijälausunto - tätä itse ajoin tällä kohtaa takaa. (Nythän oli alunalkaen kyse aikalaismaininnoista ja sellainenhan tässä ei ole kyseessä).

On siis kiistatta olemassa ainakin kolme Jeesuksen aikalaista historioitsijaa, jotka mainitsevat joko maanjäristyksestä, auringonpimennyksestä tai molemmista: Thallus, Tertullian ja Phlegon. Sanoisin, ettei kolmen tämän tason historioitsijan sana ole aivan mitätön.

Millaisia arkeologisia todisteita maanjäristyksestä olisi mielestäsi jäänyt 2000 vuoden päähän? Voisitko mainita jonkun n. 2000 vuotta vanhan maanjäristyksen, josta olisi jäänyt arkeologisia todisteita nykypäiviin asti?

Häh, epäiletkö Thalluksen, Phlegonin, Tertullianin ja Africanuksen historiallisuutta???

Kyseessä oli melko globaali auringonpimennys, koska kuten sanottu, se näkyi sekä Roomassa, Kreikassa että Juudeassa. Tästä on kolmen historioitsijan todistus. Tuon laajempi auringonpimennys tuskin kuitenkaan oli.

Edellistä lyhentelin suhteellisen rajulla kädellä, toivottavasti mitään tärkeää unohtamatta.

Mikähän mahtaa olla lähteesi, url vaikuttaa kovin kristilliseltä sivustolta jonka totuusarvoa voi vain veikkailla. Epäilen syvästi ettei se todellakaan kestä kovinkaan kriittistä tutkiskelua - ei varsinkaan mikäli ryhdyn ruotimaan sitä laajat historiankirjat tukenani. Tunnut lankeavan kerta toisensa jälkeen tyypilliseen kristittyjen virheeseen, sorrutaan suorastaan täydelliseen kritiikittömyyteen niiden lähteiden suhteen jotka todistavat oman uskon puolesta. En väitä, että minä olisi täysin puhdas pulmunen, mutta minulla on rohkeutta tutkia maailmaa avoimin ja ennakkoluulottomin silmin.

Ehkäpä näiden historioitsijoiden sana ei ole mitätön mutta onko se mitä väität heidän kirjoittamakseen todellakin heidän kirjoittamaansa, mikäli on niin, herää kysymys. Miksi Senecan ja Plinius vanhempi eivät mainitse sanallakaan näistä tapahtumista vaikka heidän tiedetään tehneen hyvin tarkkoja muistiinpanoja maanjäristyksistä, meteoriiteista, auringonpimennyksistä etc?

Todisteita historiassa tapahtuneista maanjäristyksistä, kuin myös tulivuorenpurkauksista löytyy runsaasti. Mikäli tällainen olisi tapahtunut, siitä löytyisi mainintoja aikalaislähteistä useammasta paikasta, samoin mikäli se on tarpeeksi voimakas eli tulee kuolonuhreja tms. niistä samoin kuin raunioista jäisi jotain jälkiä - edes jokunen jälki. Voit olla varma, että tällaisia jälkiä on etsitty, mutta niitä ei ole löydetty kun ei niitä ole olemassakaan.

Oletko muuten unohtanut Pompeijin tyystin? Ei maanjäristys mutta tulivuorenpurkaus josta on jäänyt jälkipolville selkeitä merkkejä.

Entäpä Minos-kulttuurin tuhoutuminen vielä varhaisemmalla ajalla. Syyllinen, (korjatkaa mikäli muistan väärin), maanjäristyksen aiheuttama hyökyaalto.

Sinä kykenet esittämään oman väitteesi tueksi epämääräiseltä kristilliseltä (?) sivulta poimimia lainauksia. Saanen sanoa ettei lähteesi vaikuta kovinkaan luotettavalta.

Tämä ei mielestäni selitä kaiken alkua ilman ylösnousemusta. Eli jos oletamme, ettei Jeesus noussut ylös, niin

1. Mikä oli opetuslasten motiivi saarnata ylösnousseesta Jeesuksesta?

2. Mistä heille tuli tämä motiivi ja voima voittaa jopa kuolemanpelko

3. Miten he kykenivät uskottavasti todistamaan aikalaisilleen Jeesuksen nousseen kuolleista, ihmisille, jotka olivat nähneet Jeesuksen?

4. Edelliseen kysymykseen viitaten: Miten selität seurakunnan räjähdysmaisen kasvun heti (oletetun) ylösnousemuksen jälkeen?

1. Mikä motivoi ihmisen yleensäkään tekemään jotain sellaista josta ei koidu näennäistä hyötyä? Miksi joku ryhtyy puhumaan sananvapaudesta tms. diktatuurissa vaikka tästä seuraa mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuolema. Opetuslasten motiivi saattoi olla hyvin yksinkertainen, se oli kaikki mitä heillä oli, tämä oli ainoa keino pitää liike hengissä ja toivo mukana liikkeessä.

2. Sivusin jo tätä osittain yllä, eli uskon ollessa tarpeeksi kova ihminen tekee jopa järjettömältä tuntuvia tekoja. Eivätkä opetuslapset olleet ainoita jotka toimivat näin, monen muun saarnaajan seuraajat - opetuslapset - seurasivat opettajansa opastamaa polkua. Moni tosin päätti päivänsä ristillä.

3. Kertomalla Jeesuksen ilmestyneen konkreettisesti hänelle. Tuon ajan ihmisen "todellisuus" oli hivenen toinen kuin meidän. He uskoivat vakaasti ihmetekoihin, tästä uskosta kumpusivat monien alueen kulttuureiden kertomukset ylösnousemuksista ja näihin tarinoihin tavalliset tietämättömät ihmiset uskoivat koska he uskoivat jumaliin ja nämä kertomukset liitettiin jumalolentoihin tai vapahtajiin ja koska Jeesus oli vapahtaja, oli luonnollista, että hän nousi kuolleista.

4. Määrittele räjähdysmäinen kasvu. Olen ymmärtänyt niin, että kasvu alkoi kiihtyä vasta siinä vaiheessa kun kristinusko sai kunnon jalansijan Roomassa, tätä ennen kyseessä oli suhteellisen pienimuotoinen uskonnollinen liike - mikä tosin oli jo vakiinnuttanut asemansa.

Mihin he olisivat takertuneet, mitä he olisivat vaalineet, jos Jeesus olisi jäänyt hautaansa? Paavali kirjoittaa, että jos Jeesusta ei ole herätetty kuolleista, on uskomme turha. Kyseessä täytyy olla muuta kuin vain viehätys Jeesuksen opetuksiin. Nämä miehet, tuhannet ja tuhannet kristityt, antoivat koko elämänsä alttiiksi siinä uskossa, että Jeesus on noussut kuolleista. Perustuiko heidän uskonsa valheeseen, turhuuteen tai jopa tietoiseen itsepetokseen? Kovin vaikea minun on moista uskoa.

Onko muiden kuin kristittyjen usko sitten itsepetosta? Vai ovatko kaikki uskonnolliset kirjat yhtälailla totta? Pidätkö itseäsi oikeamielisenä mutta samalla olet sitä mieltä, että muut uskovat syyllistyvät ankaraan itsepetokseen?

Niille tuhansille ja tuhansille ihmisille uskonto antoi jotain aivan kuten se antaa tänäkin päivänä. Pettävätkö he itseään vai eivät, siihen en aio ottaa kantaa.

vlad#16.
 

Poul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jos olisi aikakone...

Jos aikakone keksittäisiin, niin hyväksyisitkö että joku kuvausryhmä matkustaisi kameroineen 2000 vuotta ajassa taaksepäin tekemään kattavan dokumentin Jeesuksen elämästä ja kuolemasta (DVD versiossa olisi vielä ekstrana P. Pilatuksen haastattelu sekä palava pensas)? Tämä kysymys kohdistuu lähinnä uskovaisille, koska meillä ei-uskovaisilla ei ole mitään hävittävää. Jos Jeesus todella oli olemassa ja oikeasti nousi kuolleista niin silloin minäkin rupean uskovaiseksi, ja uskallan jopa väittää että näin tekee suurin osa maapallon väestöstä. Jos hän taas oli tavallinen ruohontallaaja (tai pahimmassa tapauksessa ei ollut edes olemassa) niin silloin elämäni ei muutu millään tavalla. Mutta jos olet uskovainen niin päätös kuvausryhmän lähettämiseksi on vaikeampi. Vai onko? Jos historia on niin kuin raamattu sanoo niin kaikki ihmiset uskoisivat "oikeata" jumalaa eikä sinun tarvitse ikinä enää perustella uskoasi tai yrittää käännyttää ketään väärä-uskoista. Toisaalta elämäsi ei muutu millään tavalla, koska olet 'tiennyt' koko ajan. Suurin riski sinulle onkin se että mitä jos historia ei sittenkään mennyt niin kuin raamattu sanoo. Olisitko valmis hyväksymään sen ettei Jeesuksella ollutkaan valtuuksia lupailla ikuista elämää?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pienenä kevyenä välipalana tähän ketjuun.

Mikä heitä yhdistää:

A. Horus, Osiris, Mithra, Jeesus, Zarathustra, Adonis, Bacchus, Krishna, Herkules, Romulus?

B. Platon, Aleksanteri Suuri, Jeesus?

C. Mooses, Jeesus, Elia, Krishna, Horus, Marduk, Apollonios Tyanalainen?

Pähkäilkääpä näitä jonkin aikaa.

vlad#16.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Jos olisi aikakone...

Viestin lähetti Poul
Jos aikakone keksittäisiin, niin hyväksyisitkö että joku kuvausryhmä matkustaisi kameroineen 2000 vuotta ajassa taaksepäin tekemään kattavan dokumentin Jeesuksen elämästä ja kuolemasta (DVD versiossa olisi vielä ekstrana P. Pilatuksen haastattelu sekä palava pensas)? Tämä kysymys kohdistuu lähinnä uskovaisille, koska meillä ei-uskovaisilla ei ole mitään hävittävää.

Mielenkiintoinen pointti, johon en vastaa ei-uskovana. Sen sijaan lisään yhden pointin aikakoneen puolelta (vaikkakaan sitä ei tulla koskaan keksimään):

-Jospa evankeliumien ja muiden ennustuskirjojen kirjoittajat tulivatkin tulevaisuudesta ja kertoivat jo tapahtuneita asioita?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
huoh taisi sitten tämäkin ketju kuolla tähän kun Hockeyfan/Jagr sai "potkut"... ei voi mitään, sitten ei muuta kuin odottelemaan uutta uskovaista joka lähtee tanssiin mukaan.

saampiooo! miissää sinä ooleet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös