Uskokoon, ken tahtoo

  • 34 258
  • 512

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä ketjussa on tarkoitus käsitellä kristinuskoon, Raamattuun, Jumalaan jne. liittyviä asioita. Rajaan pois muut uskonnot turhien väärinkäsitysten ja ristiriitojen välttämiseksi, sekä myös siksi, että kristinusko on jo itsessään tarpeeksi laaja aihe käsiteltäväksi. Tarkoitan väärinkäsityksillä sitä, että toisen kritisoidessa vaikkapa muslimeja, toinen saattaa vastata hänelle kristillisestä näkökulmasta, ja sekametelisoppa on valmis. Toki muihin uskontoihin saa viitata, jos asia niin vaatii, mutta pääasiallisesti pyydän pitäytymään keskustelussa kristinuskosta.

Tarkoitukseni ei ole pyrkiä Jagriksi Jagrin paikalle tämän ketjun myötä. Ensiksikin haluan lähinnä vastata t4:lle ja Carlokselle kommunismi-ketjun tiimoilta, kuten olin luvannut, ja toiseksi minusta ei ole samanlaiseksi kirjoituskoneeksi, kuin Jagr aikoinaan oli. Itseasiassa voin jo nyt sanoa, etten ehdi koneelle kuin pikaisesti huomenna, ja sitten seuraavan kerran vasta maanantaina.

Täsmennän vielä, että en keskustele tässä ketjussa minkään kirkkokunnan edustajana. Jos joku haluaa tietää, niin kerrottakoon, että kuulun pieneen ja itsenäiseen, vapaita suuntia edustavaan seurakuntaan, minkä oppi on likimain sama kuin helluntaiseurakunnissa. Pyrin noudattamaan Raamatun ja etenkin Jeesuksen ohjeita, en minkään kirkkokunnan tai seurakunnan opetuksia, jos ne ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä olen itse ymmärtänyt. Toivoisin, että myös muut keskustelijat huomioisivat tämän, ennen kuin tulevat syyttämään minua ristiretkistä, ehkäisyn kieltämisestä jne.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Piti kysyä tätä tuolla Harry Potter -ketjussa, mutta tämä kysymys taitaa paremmin kuulua tänne. Toivottavasti olet samaa mieltä.

Kirjoitit siellä, että noituus on vakava asia. Hieman hämmästyin tuota. Noituushan on silkkaa mielikuvituksen tuotetta, tai ainakin se noituus, jota noissa Potter-saduissa käsitykseni mukaan on. Et tietenkään voi vastata kaikkien uskovien puolesta, mutta omasta puolestasi kylläkin: Miksi tämänkaltaiset sadut, siis taikuutta sisältävät, ovat jollain tavoin paha asia? Ei kai Pottereilla ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa?

Toivottavasti osasin muotoilla tuon kysymykseni ymmärrettävästi. Pyydä tarkentamaan jos on tarvis, jottei tule väärinkäsityksiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja sitten asiaan.

t4 ja Carlos:

Toisen ihmisen tappaminen ei ole mielestäni oikeutettua mistään syystä, lähdin ehkä itse hiukan harhailemaan, kun edes yritin keskustella asiasta kommariketjussa. Olisi hyvä kuitenkin huomata, että te käsittelette aatteita puhtaimmillaan, mutta kristinuskoa melkeinpä vääristyneimmillään. Raamatussa ei ole kehotettu levittämään uskoa miekalla, vaan opettamalla, ja kaikki peruskoulun käyneet varmaankin muistavat Jeesuksen opetuksen posken kääntämisestä lyöjälle.

t4:

Ketä tai mitä tarkoitat tarkemmin sanottuna, kun kirjoitit, että uskon puolesta kuoleminen on turhamaista. Siinä olen samaa mieltä, että uskon puolesta tappaminen on turhaa, mutta että uskon puolesta kuoleminen? Tarkennathan, kiitos.

Carlos:
Jos joku sitten on harras uskovainen, niin olkoon, "se kel onni on se onnen kätkeköön". En luokittele heitä hihhuleiksi. Uskonnoilla on hyvin usein tapana tappaa ihmisiltä objektiivinen ajattelukyky, ja varsinkin sen takia en pidä himouskovaisista, he ovat tavallaan sokeita. He saattavat tietää tai luulla tietävänsä jotain mitä minä en tiedä, mutta ainakin minulla on avoin mieli kaikelle. Heidän kanssaan on mahdotonta käydä syvällisiä keskusteluja, koska usein he eivät ajattele omilla aivoillaan, he puhuvat vain sitä mitä ovat lukeneet esim. raamatusta tai kuullet joltain gurultaan.
Mutta uskovastahan tulee kanssasi pakostakin määrittelemäsi himouskovainen, koska kristillinen uskonto perustuu Raamattuun. Toki meille on järki annettu arkipäivää varten, mutta elämän ohjeet nousevat Raamatusta. Mitä tuo omilla aivoillaan ajattelu on mielestäsi, mitä sinä toivoisit uskovalta keskustelukumppaniltasi?

Sanoit, että sinulla on avoin mieli kaikelle. Onko se totta, jos kuitenkin olet asennoitunut hyvin pilkallisesti heti, kun asiat kääntyvät uskoon ym?

en todellakaan halua että ihmisiä kuolee sen takia, tai edes että joku aivopesty tulee kertomaan minulle jeesuksen rakastavan meitä kaikkia.
Aivopesty, juu-u. Entäpä, jos näillä aivopestyillä on aito huoli lähimmäisistään? Silloin, kun minä kerron ihmisille Jeesuksesta, teen sen heidän iankaikkisen sielunsa vuoksi, en sen vuoksi, että he liittyisivät samaan porukkaan kuin minä. Mitä minä, nuori mies, hyötyisin siitä, että kalastelisin ihmisiä kaiket päivät vain johonkin mummokuoroon? En yhtään mitään, ajanhukkaa se olisi. Saatat ehkä sanoa, että juu, ihmisillä on erilaisia intressejä, mutta voin sanoa, että mikäli tässä uskossa olemisessa ei olisi mitään todellista potkua, niin en minä jaksaisi aikaani kuluttaa siten, kuin nyt usein teen. Asioissa on vain olemassa hengellinen ulottuvuus, joka antaa sisällön sille kaikelle, ulkoapäin hyvin mitättömältä näyttävälle toiminnalle. Turha sitä on todistella sinulle, mutta et sinä toisaalta voi itsekään asiaa kumota, jos et omaa kokemusta siitä.

Kautta historian uskontoja on levitetty verellä, jos niissä olisi oikeasti jotain ideaa, niin ei kai niitä olisi koskaan tarvinnut väkivalloin tuputtaa ihmisille?
Ehkäpä niissä väkivalloin tuputetuissa ei olekaan sitä alkuperäistä ideaa. Huomaa, että katolinen kirkko ei edusta koko kristikuntaa, eikä ainakaan Raamatun mallia lähetystyöstä.




Tuli vain mieleeni, että miten te palstalaiset yleensä käsitätte uskoontulon? Kai ainakin jonkun lähipiiriin kuuluu joku, joka on ennen elänyt ja rymynnyt kuten muut, ja tullut uskoon jossain vaiheessa. Miten huumeista, viinasta ja muista ns. näkyvistä synneistä voi päästä eroon noin vain? Oletteko koskaan miettineet asiaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Miten huumeista, viinasta ja muista ns. näkyvistä synneistä voi päästä eroon noin vain? Oletteko koskaan miettineet asiaa?"

Kuuluuko Harry Potter näihin synteihin?

Uuuh useimmat "kääntyneistä" ovat juuri alkoholisteja jotka sitten jossain vaiheessa elävät sellaisessa depressiossa että heidän järkensä sumenee ja he etsivät lohtua sieltä mistä sitä löytyy.

Itsesuggestion voima on mahtava, jos oikein uskoo johonkin niin sitä näkee jokaisen asian uskon osoituksena jne.

Mitä uskontoihin yleisesti tulee niin mikä siinä jos tahtoo uskoa satuihin ym., minulle riitti joulupukki....btw. Joulupukin olen "tavannut" useasti, Jumalasta en ole koskaan nähnyt mitään todisteita.

Ja mitä tappamiseen tulee niin kyllähän raamatussa suorastaan kannustetaan tappamaan, vääräuskoisia hukutetaan mereen ja muuta kivaa.
Lisäksi minua on aina kiinnostanut se että jumala suosii sukurutsausta masturbaation sijaan, tämä ei sinänsä yhtään yllätä minua ottaen huomioon erinäiset pienet uskonnolliset yhteisöt ympäri maailmaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Designer
Piti kysyä tätä tuolla Harry Potter -ketjussa, mutta tämä kysymys taitaa paremmin kuulua tänne. Toivottavasti olet samaa mieltä.

Kirjoitit siellä, että noituus on vakava asia. Hieman hämmästyin tuota. Noituushan on silkkaa mielikuvituksen tuotetta, tai ainakin se noituus, jota noissa Potter-saduissa käsitykseni mukaan on. Et tietenkään voi vastata kaikkien uskovien puolesta, mutta omasta puolestasi kylläkin: Miksi tämänkaltaiset sadut, siis taikuutta sisältävät, ovat jollain tavoin paha asia? Ei kai Pottereilla ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa?

Toivottavasti osasin muotoilla tuon kysymykseni ymmärrettävästi. Pyydä tarkentamaan jos on tarvis, jottei tule väärinkäsityksiä.
Minä otan tämän nykyisen taikuus- ja noitabuumin vakavasti juuri siksi, että olen kokenut melkoisen voimakkaasti viattoman leikittelyn tämänkaltaisilla asioilla perhepiirissäni, kuten kirjoitin Potter-ketjussa. Kyseessä ei ollut mikään yliluonnollinen, vaan väkivalta siskoani kohtaan, mutta ei siitä sen enempää. Toki ymmärrän, etteivät Potter sadut ole mitään saatananpalvontakamaa, mutten halua olla tarjoamassa kellekään virikkeitä edes siihen miedompaan versioon.

Lisättäköön, että vierastan myös perinteisiä noita satuja aivan samalla tavalla. Ja jotta tämä teksti olisi oikein sekavaa, niin voin lisätä vielä senkin, etten välttämättä lukisi raskaimpia paloja lapsilleni edes Raamatusta.

Toivottavasti sait jotain irti vastauksestani. Jos palstalla liikkuu joku Pottereihin enemmän perehtynyt uskova, niin mielipidettä kehiin vaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Siis mitä helvettiä?

Joku on uhkaillut siskoasi ja vedät heti esiin Harry Potterin....Ei hyvää päivää...._voisi olla jopa hieman radikaalia uskovaiselta haalia tietoa Harry Potterin kohdeikäluokasta_

Ja jos joku nyt noituuteen Potterin kautta menee niin mitä vikaa siinä on? Minä voin sanoa samat sanat uskonnosta ja minulla sentään on esimerkkinä satoja tuhansia tapauksia joissa uskonnoiden avulla on tehty kaikenlaista kivaa...voitko nimetä yhtään noituuden aiheuttamaa kuolemaa tms.?
Niin ja ne kirkon "noitatestit" eivät ole sellaisia...

Se että joku on sitten uhkaillut tjsp. siskoasi tuskin johtuu Hary Potterista ja jos se liittyy saatananpalvontaan niin mitä vikaa siinä on, saahan sitä uskoa mihin haluaa. Etenkin kun saatananpalvojat kuitenkin periaatteessa uskovat samaan maailmaan sinun kanssasi. Jos uskontoon sattuu kuulumaan vääräuskoisten pelottelu ym. niin voitko rehellisesti sanoa etteivät kristilliset järjestöt tee sitä, minulle on ainakin 5 kertaa sanottu että palan helvetissä...minua pelottaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo

Kuuluuko Harry Potter näihin synteihin?
Heh, heh, varjo on huumorituulella. Jos ihan vakavissasi kysyit, niin vastaan että, ei kuulu. Ei ainakaan minulla.

Uuuh useimmat "kääntyneistä" ovat juuri alkoholisteja jotka sitten jossain vaiheessa elävät sellaisessa depressiossa että heidän järkensä sumenee ja he etsivät lohtua sieltä mistä sitä löytyy.

Itsesuggestion voima on mahtava, jos oikein uskoo johonkin niin sitä näkee jokaisen asian uskon osoituksena jne.


No hupsankeikkaa. Olipa viimeisen päälle perusteltua tekstiä palstan parhaalta kirjoittajalta. "Järki sumenee", miten siinä vaiheessa enää löytää mitään apua? Ja miten heistä voi tulla vielä jollain tavalla yhteiskuntakelpoisia, jos järki on sumennut? Jos järki sitten palautuukin, niin miksi he eivät lähde takaisin juomaan tai muuten kiellä olevansa uskossa?

Sitäpaitsi huomattava osa uskovista ei ole entisiä alkoholisteja tai narkkareita.


Ja mitä tappamiseen tulee niin kyllähän raamatussa suorastaan kannustetaan tappamaan, vääräuskoisia hukutetaan mereen ja muuta kivaa.
Lisäksi minua on aina kiinnostanut se että jumala suosii sukurutsausta masturbaation sijaan, tämä ei sinänsä yhtään yllätä minua ottaen huomioon erinäiset pienet uskonnolliset yhteisöt ympäri maailmaa.

Taas menee käsitteet iloisesti sekaisin. Varjo kulta, kuinkahan monta kertaa olen selittänyt sinulle, että Vanha Testamentti (VT) ja sen säädökset eivät sido meitä nykyajassa, Jeesus täytti lain kuollessaan, ja meitä sitoo Uusi Testamentti (UT) ja siinä oleva opetus. VT on osoitus siitä, ettei ihminen löydä Jumalaa omiin kykyihinsä ja järkeensä turvaten, sen vuoksi tarvittiin Jeesus ja sanoma, minkä vastaanottamiseen jokaisella ihmisella on kyky rodusta, sukupuolesta, iästä ja älykkyydestä riippumatta. Jos sinä edes yrittäisit ymmärtää perusteet, niin keskustelumme voisi johtaa johonkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vaikea tosiaan keskustella uskonnosta juuttumatta keskusteluun uskon lukemattomista variaatioista. Täällä puhutaan paljon pahimman lajin fundamentalisteista, jotka uskovat todella omituisia ja absurdeja asioita ja vieläpä usein pakottavat ja pelottelevat toisia uskomaan samoin. Tunnetusti historiassa on asiat olleet vielä pahemmin, kun uskonnot suoraan samastuivat vallanpitoon. Minun on vaikea lyödä samaa hihhulin leimaa kaikkin kristittyihin, kun tunnen todella kunnioitettavia, todella suvaitsevaisia ja syvällisesti ajattelevia kristittyjä, joilla ei ole mitään tekemistä helvetin tulella pelottelevien fundamentalistien kanssa - ja jotka kunnioittavat ja kuuntelevat jopa minunkaltaisen agnostikon mielipiteitä. Väittäisin että esim. kristinusko sinällään ei loogisesti edellytä fundamentalistisia ja aggressiivisia metodeita, toisin kuin esimerkiksi natsismi ja kommunismi, jotka olivat suoraan valtaan, väkivaltaan ja vallanottoon keskittyviä oppeja. Vuorisaarnasta ei löydy demokraattista sentralismia tai yli-ihmisoppia - niille jotka eivät sitä tunne lainaus tähän:

"Autuaita ovat hengessään köyhät,
sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita murheelliset:
he saavat lohdutuksen.
Autuaita kärsivälliset:
he perivät maan.
Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja
jano:
heidät ravitaan.
Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:
heidät armahdetaan.
Autuaita puhdassydämiset:
he saavat nähdä Jumalan.
Autuaita rauhantekijät:
he saavat Jumalan lapsen nimen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta."

Ei kuulosta Hitleriltä. Puhumattakaan sitten vaatimuksesta vihollisen rakastamisesta ja toisen posken kääntämisestä, ym. ym. Minusta tämä ei jotenkin automaattisesti johda suvaitsemattomuuteen, pelotteluun ja aggressioon, eikä se suinkaan kaikilla kristityillä johdakaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Osoita minulle se kohta raamatussa jossa sanotaan ettei VT päde ja jos VT:n moraaliopetukset eivät päde niin miten voimme olettaa että sen tärkein sisältö, UT:n oikeellisuuden takaaminen, pätee?

Ja onhan olemassa sitten juutalaisten oma kuppikuntansa jotka ovat kenties eri mieltä kanssasi tästä asiasta. Kuka on oikeassa..

Mormonit.

"järki sumenee" tarkoittaa sitä että ottaa helpommin omakseen uskonnollisten ryhmien tarjoaman avun.

" Jos järki sitten palautuukin, niin miksi he eivät lähde takaisin juomaan tai muuten kiellä olevansa uskossa?"

Kenties sitä estellään yhteisön kautta, ainakin Jehovilla on mukava tapa heittää luopiot kokonaan pois perheensäkin luota jne. Ja kuten sanoin, itsesuggestion avulla entinen juoppo pitää itsensä uskovaisena, koska hän jo kerran on saanut siitä apua.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti sampio
Toivottavasti sait jotain irti vastauksestani. Jos palstalla liikkuu joku Pottereihin enemmän perehtynyt uskova, niin mielipidettä kehiin vaan.
Toki sain irti. Sanottakoon, että vastaus oli aika pitkälti sellainen kuin toivoin ja uskoin saavanikin. Kantasi on kyllä ihan perusteltu, etenkin kun henkilökohtaiseen historiaasi liittyy noin ikävä tapaus. Yksityiskohdat siitä ei meille muille kuulu, joten kannattanee jättää viittaukset siihen omaan arvoonsa.

Henkilökohtaisesti olen noista saduista kuitenkin kanssasi eri mieltä. Ei Potterit tai muut taikuutta sisältävät sadut ole millään muotoa vaarallisia, jos lapsille tehdään selväksi, että ne ovat satuja. Niillä ei siis ole tekemistä todellisuuden kanssa, eikä noitia ole olemassa. Jos estäisin mahdollisia tulevia lapsiani tutustumassa noitasatuihin olisi minulla vahvasti sellainen tunne, että ammuskelen kärpästä tykillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on vastaus edelliseen, viimeisimpään vastaan kohtapuoliin.
Viestin lähetti varjo
Siis mitä helvettiä?

Joku on uhkaillut siskoasi ja vedät heti esiin Harry Potterin....Ei hyvää päivää...._voisi olla jopa hieman radikaalia uskovaiselta haalia tietoa Harry Potterin kohdeikäluokasta_

Se että joku on sitten uhkaillut tjsp. siskoasi tuskin johtuu Hary Potterista ja jos se liittyy saatananpalvontaan niin mitä vikaa siinä on, saahan sitä uskoa mihin haluaa. Etenkin kun saatananpalvojat kuitenkin periaatteessa uskovat samaan maailmaan sinun kanssasi. Jos uskontoon sattuu kuulumaan vääräuskoisten pelottelu ym. niin voitko rehellisesti sanoa etteivät kristilliset järjestöt tee sitä, minulle on ainakin 5 kertaa sanottu että palan helvetissä...minua pelottaa.

Olenko väittänyt että se johtuu Harry Potterista? Kirjoitin kaiketi, että minulla on noituuteen ja saatananpalvontaan liittyviä kokemuksia perhepiirissäni, enkä sen vuoksi halua olla tekemisissä edes lastenversioiden kanssa. Ymmärsitkö?

Toki jokainen saa uskoa mihin haluaa, sitäkään en ole käsittääkseni missään kieltänyt. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun omien uskomuksien mukaan eläminen käy vaaraksi muille, ei voi olla välinpitämätön. Siskoni kohdalla näin kävi. Luuletko, että olen niin naiivi, että tulen kirjoittelemaan tänne, että Harry Potterit ovat saatanasta, siskoani pelottaa ne. Voin sanoa, että kysymys oli elämästä ja kuolemasta, ei mistään (rumasana) lastenkirjoista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Designer
Henkilökohtaisesti olen noista saduista kuitenkin kanssasi eri mieltä. Ei Potterit tai muut taikuutta sisältävät sadut ole millään muotoa vaarallisia, jos lapsille tehdään selväksi, että ne ovat satuja. Niillä ei siis ole tekemistä todellisuuden kanssa, eikä noitia ole olemassa. Jos estäisin mahdollisia tulevia lapsiani tutustumassa noitasatuihin olisi minulla vahvasti sellainen tunne, että ammuskelen kärpästä tykillä.
Ehkä minun on paras palata aiheeseen sitten, kun minulla on lapsia, ja joku heistä mankuu Harry Potter XIV:tä itselleen. Ja loppujen lopuksi en voisikaan estää heitä lukemasta ja saamasta tietoa sen kaltaisista asioista, koulu ja kaverit hoitaisivat perehdyttämisen kyllä. Kyse on siitä, etten olisi itse tarjoamassa sen kaltaista mallia heille.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Designerille potterista:

En ole Pottereihin tai noituuteen sen enempää perehtynyt, mutta vastaan nyt kuitenkin, kun olen itsekin uskossa ja asia jossain määrin tuttua on. Tuttuus on siis kuitenkin suhteellisen rajoitettua, joten älkää lainatko minua väitöskirjoihinne. Uskoville noituus on lähinnä saatananpalvonnan yksi muoto. Tämä tarkoittaa sitä, että ne voimat, joita yritetään ohjata ovat todellisia ja pahoja ja niiden käytön seuraukset ovat aina loppujenlopuksi tuhoisia. Siihen suhtaudutaan vähän niinkuin heroiiniin. Tästä taas seuraa se, että Potteriin suhtaudutaan vähän niinkuin lastenkirjaan, jossa heroiini esitetään hauskana asiana, jota on kiva vetää.

Ylläolevassa sanalla uskovat tarkoitetaan sitä uskovien osajoukkoa, joihin kyseinen väite pätee, eikä siitä ole syytä tehdä minkäänlaisia päätelmiä kyseisen ajattelun yleisyydestä, koska minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka yleistä kyseinen ajattelu on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo

Osoita minulle se kohta raamatussa jossa sanotaan ettei VT päde ja jos VT:n moraaliopetukset eivät päde niin miten voimme olettaa että sen tärkein sisältö, UT:n oikeellisuuden takaaminen, pätee?
Sanoin, ettei VT:n opetus sido meitä UT:n aikakauteen syntyneitä. Seuraavat tosin jätettiin yleisohjeeksi:

Apostolien teot, luku 15:
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta

VT:n vaikutusken loppuminen:

Hebrealaiskirje, luku 8:
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään


Ja onhan olemassa sitten juutalaisten oma kuppikuntansa jotka ovat kenties eri mieltä kanssasi tästä asiasta. Kuka on oikeassa..

Mormonit.


Juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa, mutta he eivät ottaneet Jeesusta messiaakseen, joten nyt heillä on sama sija, kuin kaikilla muillakin ihmisillä. Ja ihan vain selvennyksenä vastaisuuden varalle: mormoneja ja jehovia ei lasketa kuuluviksi kristinuskoon.


Kenties sitä estellään yhteisön kautta, ainakin Jehovilla on mukava tapa heittää luopiot kokonaan pois perheensäkin luota jne. Ja kuten sanoin, itsesuggestion avulla entinen juoppo pitää itsensä uskovaisena, koska hän jo kerran on saanut siitä apua.


Minun ei ainakaan tarvitse uskotella itselleni olevani uskossa. Olen, ja sillä siisti. Se ei ole elämäntapa, vaan elämä.

Mihin se avun saanti sitten on perustunut? Väitätkö, että tuhannet juopot ovat vain päättäneet yhtäkkiä olevansa uskossa, ja nousseet roskalaatikoista noin vain?
 

Carlos

Jäsen
En jaksa heittää kehiin lainauksia, yritän puhua asioista ilman niitä.

No ihan ensinnä tämä "kel onni on, se onnen kätkeköön". Eli jos joku on harras uskovainen, niin minun puolestani se on ihan ok, kunhan he pitävät sen itsellään eivätkä tuputa sitä muille. Uskon vakaasti että jos jumalalla on jonkunlainen aikomus pelastaa ihmiset jotka häneen uskovat (olenko ainoa kenestä tämä kuulostaa absurdilta?) niin hän ja ne ihmiset löytävät kyllä toisensa ihan keskenään, siihen ei voi, eikä mielestäni edes saa tarvita ketään toista ihmistä. Jos välissä on yksikin ihminen joko kirjoittajana tai puhujana, silloin "sanoma" ei kertakaikkiaan pysy puhtaana, siihen tulee väkisinkin ainakin pieni sävy tältä tarinan eteenpäin viejältä, ja silloin se ei ole enää "jumalan sana", vaan se on kuin elokuva joka perustuu johonkin romaaniin. Jokaisen ihmisen pitäisi saada rakentaa oma jumalansa ihan itsekseen kuten sen itse näkee ilman mitään vaikutteita, vain silloin voidaan puhua että uskonto olisi puhdas.

Ja sitten tähän "pelastumiseen". Sinäkin sampio ilmeisen hartaana miehenä, oletko koskaan pysähtynyt miettimään tätä ajatusta, että me putkahdamme tänne maan päälle jostain (mistä?), elämme yhden mitättömän lyhyen elämän, ja sen jälkeen sitten ratkaistaan vietämmekö loput ikuisuudesta taivaassa vai helvetissa? Eikä siinä vielä kaikki, riittää että
uskot että joku tietty jumala on se oikea, ja olet pelastettu? Eihän siinä ole kerrassaan mitään järkeä, ei mitään! Miksi tämä koko hemmetin vaikea prosessi edes käydään läpi? Siinäkään ei ole mitään järkeä. Eikö kenenkään muun mielestä tunnu aika itsekkäältä meiningiltä sanoa että "vittu, uskokaa minuun tai kärsitte iäisyyden helvetissä." Ah, tätä valinnan vapautta. Tuleeko mieleen mitään yhtäläisyyksiä menneiden aikojen kuninkaista? "Vanno uskollisuutta kuninkaallesi niin sinua ei kiduteta, vaan saat nopean armokuoleman." Tätä temppua on käytetty yhdessä jos toisessa yhteydessä halki historian, aina tarkoituksena saada ihmiset käyttäytymään tiettyjen sääntöjen mukaan.

Pidän omaa mieltäni erittäin avoimena, olen aina valmis kuuntelemaan kaikenlaisia viisauksia ja suuntauksia, olen jopa kokeillut mukaan menemistä kaikenlaisiin juttuihin, mikä vaatii vakaata "uskoa" ja eläytymistä mukaan. Voin vakuuttaa, kuten varjo tuossa jo terävästi totesikin, että itsesuggestion voima on todella käsittämättömän suuri. Kuka tahansa voi uskoa ihan mihin tahansa ja vaikka tappaa että saa muutkin uskomaan siihen ihan mihin tahansa, jos vain niin haluaa. Sitten vielä jos yhtään useampi ihminen julistaa jotain asiaa todeksi, niin siihen on entistä helpompi uskoa ja samaistua. Sitten vielä jos yhteiskunnan asenne vaatii siihen uskomista, niin avot, kyllä jumala on suuri.

Ajatellaan että jos vaikka Suomi olisi ollut sähköaidalla ympäröitynä aina ja ikuisesti, meillä olisi täällä edelleenkin Tapio, Ahti, Ukko ja niin edelleen jumalina. Kukaan ei kyseenalaistaisi niiden olemassaoloa ja valtaosa väestöstä uskoisi niihin ihan täysin tosissaan. He tietäisivät että nämä jumalat ovat olemassa, sillä he tuntisivat olevansa niihin yhteydessä, ja olisivat onnellisia uskossaan. Vai luuleeko joku että näihin uskottiin vain puoliksi tosissaan vain koska jotain täytyi keksiä, kun kukaan ei ollut levittänyt vielä sitä "oikeaa" sanaa? Ei, niihin todella uskottiin. Sitä varten Hämeestäkin löytyy Katumajärvi, jossa hämäläiset kävivät pesemässä miekalla tuodun kasteensa pois, koska halusivat pitää omat, oikeat jumalansa.

Sitten näistä aivopestyistä ja aivopesuista. Ymmärrän sen että jos olet huolissasi lähimmäisistäsi ja koet itse löytäneesi pelastuksen, haluat että myös lähimmäisesi pelastuisivat. Sinulla on selvästi hyvä sydän kun tätä haluat, mutta niin on myös minulla, vaikka toimin eri tavalla. En voi väittää tietäväni "totuutta" tästä kaikesta, mutta väitän että tiedän maailman ja ihmiskunnan muinaishistoriasta, sekä ihmisen käyttäytymisestä niin paljon kaikenlaista mielenkiintoista, että uskon löytäneeni vastauksen mm. siihen mistä raamattu (sekä VT että UT) kertoo, miten ilmestyskirja on yleensäkään ollut mahdollista tehdä ja että se itse asiassa on totta, jne. Korostan että uskon löytäneeni vastauksen tähän kaikkeen, joka on paljon järkeenkäyvämpi kuin minkään uskonnon käsitykset, vaikkakin erittäin "järjetön".

Tästä päästään myös siihen minkä takia niin innokkaasti olen polkemassa uskontoja ja uskovaisia maahan. Koska minäkin pidän lähimmäisistäni ja haluan että kaikki eläisivät mahdollisimman hyvän elämän, en halua että he uskoisivat joihinkin väärintulkittuihin satuihin, jolloin he heittävät käytännössä elämänsä hukkaan. Toisaalta, jos he elävät onnellisena tässä mielestäni väärässä uskossa, niin ei kai sekään niin paha asia ole, että siitä vaan, huonomminkin varmaan voisi aikansa käyttää.

Tämä mainitsemasi asioissa oleva hengellinen ulottuvuus on minun maailmankuvaani täysin mahdollinen/luonnollinen asia, siinä ei ole mitään outoa, joten sinun ei tarvitse todistella sitä minulle. Tiedän mistä puhut.

Ja tästä käännyttämisestä vielä hiukan. Minulle tuli viime kesänä eräs afrikkalainen neekeri julistamaan jumalan sanaa, ja minähän tavoilleni uskollisena jutustelin kaverin kanssa melkein tunnin aiheeseen liittyen. Tilanne ei silti edennyt puusta pitkään missään kohtaa, sillä hänen kanssaan ei voinut oikeasti keskustella asioista. Kun mm. esitin kysymyksen että kuinka hän voi olla varma että raamatun sanoma on sanasta sanaan totta, eikä se ole muuttunut aikojen saatossa yhtään, hän kaivoi esiin raamatun kohdan jossa jumala sanoo rankaisevansa kaikkia jotka sitä yrittävät muuttaa. Case closed. Kyllä sen on pakko olla näin jos siinä samassa kirjassa sanotaan että sitä ei voi muuttaa, kylläkyllä.

Sen mitä minä olen uskontoihin tutustunut, ne ovat kaikki kuin hyttysverkkoa -täynnä reikiä. Tosin sillä erotuksellä että hyttysverkossa reiät ovat yleensä järjestyksessä noudattaen tiettyä kaavaa.

Sanon Sinulle sampio, että kokeile ihan piruuttasi joskus asettua "ateistiksi" pariksi viikkoa ja tarkkaile kaikenlaista asiaan liittyvää täysin objektiivisesti. Saatat jopa yllättyä ja kiinnostua tutkimaan asioita pintaa syvemmältä, saatat saada elämällesi aivan uuden sisällön.

Miten kaikki tosiasiassa on, uskon että se paljastetaan meille kyllä lähivuosina, aivan kuten raamattu "uhkaa", mutta se miten se tapahtuu yllättää kyllä kaikki, eniten hartaat uskovaiset.
 
Henkilökohtaisesti olen huomannut saman asian kuin Carlos, jota Sampio lainasi omassa viestissään. Yritän muotoilla asian hieman diplomaattisemmin. Eli, ns. uskovaisten kanssa on hyvin vaikea käydä syvällisiä keskusteluja oikeastaan mistään asiasta, koska joka asiaan liitetään ennemmin tai myöhemmin usko ja uskonto. Huomatkaa erotin nämä kaksi käsitettä toisistaan, kuten elämässänikin olen tehnyt. En kuulu kirkkoon (vastustan kirkon pörssipelejä, tekopyhyyttä, ahdasmielisyyttä ja oikeistoradikalismia), mutta uskon kuitenkin johonkin korkeampaan voimaan. En kuitenkaan sillälailla kuin se meille halutaan väkisin jo ala-asteesta tuputtaa.

Toinen keskustelun vaikeaksi tekevä seikka on se, etteivät uskovaiset useinkaan pysty ajattelemaan mitään asiaa maallikon tai ylipäänsäkään toiselta kannalta. Mikään muu vaihtoehto ei tule ratkaisuna/vastauksena johonkin asiaan kuin se heille 'pakkosyötetty' oikea vastaus. Toisaalta eikö tämä juuri ole uskovaisena olon perusta, kaikki on ohjattu jostain muualta, joten tämä on otettava huomioon uskoon tulleen henkilön kanssa keskusteltaessa.

Asioista on hyvin vaikea puhua, jos todetaan vain Raamattuun vedoten toisten näkemys vääräksi tai haetaan maalaisjäjellä ratkaistaviin asioihin ratkaisumallia sieltä. Montaa hyvää asiaa ei USA:ssa ole, mutta kirkon ja valtion erottaminen on erinomainen asia.

Edelliset kappaleet sisältävät myös sen Carloksen mainitseman 'ei ajatella omilla aivoillaan' pointin. Useinkaan ei valitettavasti pystytä ajattelemaan asiaa muilta kannoilta vaikka eikö juuri se ole myös tärkeä osa ainakin Jeesuksen sanomaa: empatia, sympatia, toisten huomioon ottaminen ja kunnioittaminen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti hihhu
Uskoville noituus on lähinnä saatananpalvonnan yksi muoto. Tämä tarkoittaa sitä, että ne voimat, joita yritetään ohjata ovat todellisia ja pahoja ja niiden käytön seuraukset ovat aina loppujenlopuksi tuhoisia. Siihen suhtaudutaan vähän niinkuin heroiiniin. Tästä taas seuraa se, että Potteriin suhtaudutaan vähän niinkuin lastenkirjaan, jossa heroiini esitetään hauskana asiana, jota on kiva vetää.
Kiitoksia, tämä selventää asiaa jo aika paljon. En ole tullut ajatelleeksi, että jotkut vetävät noituuden ja Potter-satujen välille noin voimakkaat siteet. Minulla kun on ollut se käsitys, että Potter-taikuus on melko harmitonta, siis ihan satua. Ehkäpä tämä asia selkeytyisi vielä enemmän, jos ottaisin asiakseni tutustua noihin Pottereihin.

Minun puolestani nuo kyseessä olevat ihmiset saavat ajatella Potterista, noituudesta ja saatananpalvonnasta miten haluavat. Toivottavasti hekin ovat valmiita hyväksymään näkemyksestään poikkeavat mielipiteet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
HN

Vastaan sen minkä ehdin, jatkan alkuviikosta, jos jää vajaaksi.

Islamin uskonnon mukaan Koraanissa on Jumalan viimeisin ja oikea sanoma ja tahto, joka kumoaa aiemmat. Mormonien mukaan heidän opinkappaleensa ovat viimeisin ja oikea Jumalan sanoma ja tahto
Jos UT kumoaa VT:n, eikö esim. Koraani aivan samalla tavalla kumoa siihen verrattuna vanhentuneen UT:n? Miksi sinä olet omassa uskossasi päättänyt vetää rajan juuri Uuden Testamentin kohdalle? Mikä tekee Uudesta testamentista esimerkiksi Koraania uskottavamman ja pätevämmän kirjoituskokoelman?


UT kumoaa VT:n pelastussuunnitelman perusteella, mutta Raamattu on eheä kokonaisuus itsessään. Kyseessä on sama Jumala, VT kertoo siitä, miten ihminen ei kyennyt omin voimin pelastumaan, UT puolestaan esittää uskoon perustuvan suunnitelman. Luen ja pidän kumpaakin osaa yhtä pyhänä, mutta noudatan vain Ut:n opetusta, koska Jeesus täytti lain vaatimukset meidän puolestamme. Koraani on aivan eri kirja ja se esittelee eri jumalakuvan kuin Raamattu.


Millä perusteella valitset tuhansista pyhistä kirjoista sen ainoan ja oikean? Oletko edes tehnyt mitään valintaa, vai ovatko Raamattu ja etenkin UT vain ensimmäiset ja ainoat, joihin olet tutustunut?


Uskoon tullessani koin Raamatun sanoman toimivan käytännössä, siinä perusteet. En ole perehtynyt muihin uskontoihin luonnollisestikaan yhtä syvällisesti.


Millä perusteella sinun pyhiä kirjoituksiasi tulisi pitää uskottavampina, oikeampina ja parempina kuin muiden pyhiä kirjoituksia? Oletko varma, että juuri sinun uskontosi on oikea?


Ei tarvitse pitää, en ole sitä voi edes vaatia. Haluan vain mahdollisimman monen jakavan tämän aarteen kanssani. Ja olen varma Raamatun toimivuudesta. Uskonnosta kokonaisuudessaan en voi sanoa samaa (usko ja uskonto-erottelu).


Jos olet varma, että juuri sinun uskontosi on oikeassa, eikö joku esim. muslimi voi olla aivan yhtä varma, että juuri hänen uskontonsa on oikeassa? Eikö siis loppujen lopuksi olekin kysymys siitä, että jokainen uskonto on aivan yhtä pätevä, sillä usko on yksilöllistä?

Jos joku muslimi tulee osoittamaan minulle asian niin olevan, niin siitä vain. Olen valmis keskustelemaan. Viimeisen kysymyksen suhteen olen eri mieltä.

Päästäänkö tästä sitten siihen, että on järkevämpää sanoa hädässä olevalle "ehkä voisit löytää helpotusta jostakin uskonnosta" kuin "sinun kannattaa etsiä helpotusta juuri kristinuskosta"?
Eikö tärkeämpää kuitenkin ole se, että hädässä oleva ihminen saa hänelle itselleen sopivinta apua kuin se, että juuri sinun uskontosi saa yhden uuden kannattajan?

Minä sanoisin edelleenkin, että Jeesus pelastaa. Ei sen vuoksi, että seurakuntani saisi uuden kasvon, vaan sen vuoksi, että tuo ihminen löytäisi avun. Tämä sen vuoksi, että olen kokenut Raamatun (erikoisesti UT:n) ilmoituksen toimivan nykyäänkin.



Ollaanko loppujen lopuksi siinä, että jos minä kirjoitan itselleni pyhän kirjan ja koen, että se on omasta mielestäni kaikkein pätevin pyhä kirja ja alan uskoa oman kirjani totuuksiin, koska koen ne parempina ja todellisimpina kuin muiden, olen yhtä oikeassa kuin sinä oman pyhän kirjasi kanssa?

Jos löydät onnen elämäsi ajaksi omista jutuistasi, niin en minä sitä sinulta kiellä. Raamatun pelastussanoman ydin on kuitenkin siinä, että ihminen saisi iankaikkisen elämän.

Sorry, saattoi jäädä hieman vajaaksi nuo vastausket. On kuitenkin kiire. Palataan Aasiaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Carlos ja kumppanit, silmäilin viestinne vain nopeasti lävitse, enkä ehdi paneutumaan niihin nyt tarkemmin. Toivottavasti jaksatte odottaa taas jokusen päivän, ja kiitos kärsivällisyydestänne tähän saakka.

Hyvää itsenäisyyspäivää jokaiselle aatteista ja uskonnoista välittämättä!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
On sääli että nykyään taitaa maallistuneessa suomalaisessa yhteiskunnassa useimman kosketus uskontoon olla vain henkilökohtaisen ratkaisun tehneiden, hyvinkin räikeästi uskoontulleiden kanssa. Tämä ei ole ainoa kristinuskon muoto, eikä edes itsessään kovin yhtenäinen, tulkintoja on monia. Itse epäilen että maailma ilman uskontoja olisi käytännössä joka tapauksessa hyvin kaoottinen paikka. Monen täällä itsestäänselvänä pitämä etiikka on muun muassa suurin piirtein suoraan kristinuskosta omaksuttu. Ilman uskontojen vaikutusta hyvin todennäköisesti käytännön tilanne olisi kaoottinen ja epäilemättä suht. hysteerinen: viidakon laki vallitsisi. Uskonto tuo käytännössä järjestystä ja, kyllä, lohtua maailmaan. Paras ratkaisu se ei taida olla, mutta ei tosiaan ole mitään uskottavaa kilpailevaa järjestelmää kuin aivan vähäisen vähemmistön keskuudessa. Itsestäänselvä, totaalinen materialismi voi myös johtaa "varjomaiseen" eettiseen ajatteluun eli sen puuttumiseen. Tämä meidän lähes kokonaan maallistunut, lähes kokonaan hedonistinen ja lähes kokonaan itsekäs yhteiskunta ei ole mitään suurta mainosta ateismille. (Kuten ei ollut Neuvostoliitto...)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
sampio:

VAikka et ehdikään vastata niin en minä kyllä noista sinun lainauksistasi löytänyt kohtaa jossa sanotaan "se vanha kirja on sitten huono, älkää lukeko sitä "

Kyse on siitä että SINÄ tulkitse sen tarkoittavan sitä, samoin kuin juutalaiset tulkitsevat ettei Jesse ollut Messias. Kuka on oikeassa?...Mormonit.

Raamattu on 100% totta joten kaikki sen opit ovat aina ja ikuisesti oikeita. Ja sitäpaitsi eihän ensimmäisen liiton hylkääminen tarkoita sitä että sen opit olisivat olleet pielessä, se tarkoittaa sitä ettei toteutus toiminut.

mjr:
Toki uskontojen yhdistävä vaikutus on olemassa mutta en nyt heti sanoisi että maailma sortuisi kaaokseen vaikka uskonnot lakkautettaisiin. Oma ystäväpiirini on pääasiassa ateisteja, tai ainakin ulospäin sellaisia, emmekä me mielestäni ole jatkuvasti toistemme kurkuissa jne.

Ota huomioon että suurin osa kristillisestä etiikasta on kuitenkin jostain muusta lainattua, kyllä Nikolaoksen(hitto mikä Aristoteleen pojan nimi olikaan, se ei ollut tuo mutta joku Niko enivei) etiikankin avulla maailma voisi olla ihan mukava paikka.

NL:ssa oli ehkä muitakin asioita kuin ateismi mitkä vaikuttivat sinun kannaltasi negatiiviseen kuvaan...ei en ole NL-fani mutta kyse on kuitenkin vain mielipiteestä ja näkökulmasta, etenkin VEnäjän syrjäkylillä NL nauttii yhä vankkumatonta suosiota...johtuen siitä ettei kapitalismi sovi syrjäseutujen talousmalliksi, koska ei ole kannattavaa hoitaa jonnekin Siperiaan sähköä, lämpöä jne. Nämä perushyödykkeet kuitenkin NL aikanaan sinnekin hommasi.
 
Re: Sampio:

Viestin lähetti HN
Islamin uskonnon mukaan Koraanissa on Jumalan viimeisin ja oikea sanoma ja tahto, joka kumoaa aiemmat. Mormonien mukaan heidän opinkappaleensa ovat viimeisin ja oikea Jumalan sanoma ja tahto.

Tämä on tosiasian tunnustamista. Maailmassa on useita uskontoja, mutta käsittääkseni vain kolme niistä väittää omaavansa absoluuttisen totuuden joka liitetään ihmisen pelastukseen a kuolemanjälkeiseen elämään: juutalaisuus, kristinusko ja islam. Mormonismi on eräänlainen muunnos kristinuskosta vähän samaan tapaan kuin gnostilaisuus oli 100- ja 200-luvuilla. Jehovan todistajia voidaan pitää Mormonien ohella kristinuskon muunnoksena, ei niinkään sen piiriin kuuluvana.



Viestin lähetti HN

Jos UT kumoaa VT:n, eikö esim. Koraani aivan samalla tavalla kumoa siihen verrattuna vanhentuneen UT:n? Miksi sinä olet omassa uskossasi päättänyt vetää rajan juuri Uuden Testamentin kohdalle? Mikä tekee Uudesta testamentista esimerkiksi Koraania uskottavamman ja pätevämmän kirjoituskokoelman?

Kristityt uskovat Raamatun olevan viimeinen ja ainoa oikea todistus totuudesta lähinnä seuraavista syistä:

1. Raamattu edustaa heille Pyhän Hengen johdatuksessa syntynyttä Jumalan "rakkauskirjettä" ihmiskunnalle.

2. Raamatussa on ilmoitettu kaikki tarpeellinen ihmisen pelastusta ajatellen.

3. Raamattu on luotettavin ja paras todiste Jeesus Nasaretilaisen elämästä, ainoan ihmisen, jonka koskaan uskotaan nousseen ylös kuolleista. Ylösnousemus on myös historiaan sijoittuva, jota pidetään erottavana seikkana moniin pakanauskontoihin verrattuna. Se tapahtui "Tiberiuksen ollessa Rooman keisarina ja Pontius Pilatuksen ollessa Juudean prokuraattorina". Tälle ylösnousemususkolle syntyi alkuseurakunta ja samaan ylösnousemususkoon perustuu nykyisten kristittyjen iankaikkisuustoivo.

4. Kristityt uskovat Jeesuksen täyttäneen useat Vanhan Testamentin ennustukset tavalla, joka ylittää inhimillisyyden rajat. Jo Apostolien teoissa Paavali ja kumppanit perustelivat Jeesuksen messiaanisuutta vanhoilla kirjoituksilla. Myös Jeesus Uuden Testamentin mukaan teki usean teon siksi, jotta "kirjoitukset kävisivät toteen".

5. Kristityt kokevat löytäneensä Jeesuksen persoonasta jotakin, joka täyttää heidän kaikki tarpeensa niin tätä elämää varten kuin tulevaa elämää varten. Tämä yksi persoona voi täyttää heidän jokaisen tarpeensa. Tästä tulee nimitys "Hyvä paimen". Kristityt haluavat pitää kiinni tästä persoonasta jopa sillä voimalla, että ovat valmiita luovuttamaan elämänsä tämän persoonan käyttöön.


Mikään noista perusteista ei sinänsä todista mitään sellaiselle, jolla ei ole omakohtaista uskoa. Mutta ehkäpä ne auttaisivat ymmärtämään paremmin syitä kristittyjen uskolle.



Viestin lähetti HN
Islamin
Ollaanko loppujen lopuksi siinä, että jos minä kirjoitan itselleni pyhän kirjan ja koen, että se on omasta mielestäni kaikkein pätevin pyhä kirja ja alan uskoa oman kirjani totuuksiin, koska koen ne parempina ja todellisimpina kuin muiden, olen yhtä oikeassa kuin sinä oman pyhän kirjasi kanssa?

Voithan toki yrittää. Ensin sinun kuitenkin pitäisi saada itsesi uskomaan pyhän kirjoituksesi. Seuraavaksi tavoitteena on saada muut tekemään sama. Helpommin sanottu kuin tehty.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tervehdys sampio

Mukavaa, että palasit. Asiasta olisi ehkä voinut keskustella "kommunismi"-ketjussakin, koska keskustelu kommunismista sai arvoisensa päätöksen(hymiö), mutta jatketaan täällä. Uskonnosta on hyvä olla aivan oma ketjunsa - asia koskettaa kuitenkin jollain tavalla kaikkia ihmisiä

Tarvitset siis perusteita uskon puolesta kuolemisen turhamaisuudelle? Uskon puolesta tappamista yritin edellisessä ketjussa hahmottaa räikeästi ylitseampuvalla esimerkillä, joten koitetaan tähän hieman humaanimpaa lähestymistapaa.

Ihmiselle annetaan kaksivaihtoa: usko tai kuole. Ihminen, joka valitsee kuoleman on joko turhamainen tai ei sitten ymmärrä kysymystä. Mikäli oletetaan, että kysymys esitetään henkilölle, joka ymmärtää kysymyksen, eikä kysymykseen liity mitään lisäehtoja, kuten omaisuuden siirtymistä kirkolle, pakottamista kirkollisiin toimituksiin, kirkollisveroja, entisistä tavoista luopumista(viinan juonnin lopettamista) etc. voidaan olettaa, että ihminen kertoo uskovansa - eikö? Mitä ihminen häviää elämässään, jos on kertonut uskovansa vaikkei uskoisikaan - ei mitään, ihminen joka kertoo uskovansa voittaa elämän.

Eikö kristinuskonkin mukaan elämä ole suurin lahja jonka jumala antaa? Eikä ihmisellä ole oikeutta riistää sen paremmin muiden kuin omaa henkeä? Mikäli ihminen pystyy pelastamaan oman henkensä yhdellä sanalla, mutta jättää sen sanomatta - eikö se ole itsemurha? Sama kuin seisoisit jakkaralla hirttosilmukka kaulassa ja potkaisisit itse jakkaran altasi.

Sankaritarinoita ja marttyyreja on ollut raamatun ajoista alkaen, eikä loppua ole näkyvissä niin kauan kuin sodat jatkuvat. Marttyyrit eivät kuitenkaan kuole uskon puolesta vaan läheisten ihmisten puolesta, pelkästään siitä syystä etteivät keksi enää muuta vaihtoehtoa, haluavat oman nimensä "seinälle" tai yksinkertaisesti se tuntuu helpommalta kuin taistella pahaa vastaan. Historiankirjoihin päässeet marttyyrit eivät ole koskaan kuolleet pelkästään puhtaan uskon takia.

Ihmistä on aina kiehtonut kuoleman jälkeinen elämä. Ihmisiä haudattin ja hautoja koristeltiin paremman, kuoleman jälkeisen, elämän toivossa heti ihmisen puusta laskeuduttua. Toivo kuoleman jälkeisestä elämästähän perustuu yhteen ihmisen turhamaisuuksista, ettei mikään ole koskaan tarpeeksi - elät sitten 0-100 vuotiaaksi, elämän on jatkuttava kuoleman jälkeen. Tätä turhamaisuutta ovat ihmiset pyrkineet ja pystyneet käyttämään hyväksi uskonnoksi verhoamalla jo tuhansia ja tuhansia vuosia - uskonto on vain vallan apuväline.

Se täytyy uskonnon hyväksi sanoa, että mikäli uskontoja tai varsinkaan kuoleman jälkeistä elämää ei olisi kukaan koskaan keksinyt, maailma olisi tuhoutunut jo ajat sitten. Mitä vähemmän uskoa, sitä enemmän ihmisiä, jotka yrittävät hallita maailmaa keinoja kaihtamatta.

Itse kysymykseen uskon puolesta kuolemisesta: olin väärässä, uskon puolesta kuoleminen ei ole turhamaista - sellaista ei ole olemassakaan.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Jaahas, näitä uskontoaiheisia ketjuja syntyy aina tasaisin väliajoin ja niiden sisältökin noudattelee varmasti tuttuja linjoja:

Ateistit sun muut epäilevät Pakana-Tuomaat esittävät muutaman kiperän kysymyksen, joihin ei koskaan saada minkäänlaista suoraa vastausta, muuta kuin se, että Raamattu todistaa itsensä oikeaksi totuudeksi, koska Raamataussa sanotaan niin.

No, tämä on vanhan toistoa, mutta edelleen

a) Mikä uhraus on kuolemattomaksi itsensä tietävän jumalolennon kuolema ja "yllättävä" ylösnousemus (joo joo, ne naulat teki pirun kipeää)?

b) Miten on mahdollista syyllistää puolet maailman väestöstä yhden uteliaan teinitytön hölmöilyn takia?

c) Miksi ihmiset ovat niin ylimielisiä, että he uskovat jonkun kaikkivoipaisen jumlaolennon, joka sormiaan napsauttamalla pystyy luomaan universumin, olevan kiinnostunut mitättömän pikkuplaneetan asukkien palvonnasta tai sen puutteesta?

d) Jos Raamattu on jumalallisen inspiraation saaneiden ihmisten kirjoittama, niin miksi se niin kovin muistuttaa kirjaa, jonka ovat kirjoittaneet lähinnä huonomuistiset höperöt?

e) Miten joku voi pitää elämänsä ohjenuoran kirjaa, jonka sisältöä on tulkittu ja käytetty milloin minkäkin asian perusteluna käyttäen "Raamatussa lukee niin!" -argumenttia?

f) Miksi kristinusko on niin kova juttu Suomessa, vaikka täällä ihan yleisesti suhtaudutaan noihin Lähi-idän kotkotuksiin ja yleensä ulkomaan eläviin niin epäluuloisesti?

e) Mitä ikuisen ja kuolemattoman sieluni kannalta eroa on siinä pitkästynkö hengiltä taivaassa vai kärvennynkö kuin grillimakkara helvetissä, joka kuulostaa lähinnä jonkun häiriintyneen psykopaatin känniluomukselta - ja sama kaveri on vastuussa molemmista paikoista??!!?

muaddib
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti muaddib
Jaahas, näitä uskontoaiheisia ketjuja syntyy aina tasaisin väliajoin ja niiden sisältökin noudattelee varmasti tuttuja linjoja:

Ateistit sun muut epäilevät Pakana-Tuomaat esittävät muutaman kiperän kysymyksen, joihin ei koskaan saada minkäänlaista suoraa vastausta, muuta kuin se, että Raamattu todistaa itsensä oikeaksi totuudeksi, koska Raamataussa sanotaan niin.

Tähän se aina menee, ihan totta. Juttu lähtee ensin liikkeelle siitä että joku heittää puolihuolimattomasti jotain uskonnonvastaista, johon sitten joku uskova kommentoi takaisin. Sitten tämä "ateisti" heittää muutaman kevyen argumentin aiheesta "miksi uskonnoissa ei ole mitään järkeä", jotka uskovainen torjuu muutamalla osuvalla lainauksella vuorisaarnasta tai muuten vaan raamatusta.

Seuraava vaihe on sitten että tunteet hiukan lämpenevät, jolloin "ateisti" pistää isomman vaihteen silmään ja kaivaa kunnon perustelut ja mahdollisesti jopa tylyjä faktoja esiin. Tässä vaiheessa sitten nämä "uskovaiset" eivät yleensä enää kommentoi itse asiaan mitään, johonkin sivulauseeseen ehkä vastakysymyksellä ja sitten lopuksi toteavat jotain siitä miten raamatussakin sanotaan että vastustusta tulee paljon, ja moni yrittää heitä harhauttaa, mutta uskossa on vain pysyttävä lujana. Eli homma loppuu siihen että toinen osapuoli sanoo "todistelkaa ihan mitä vaan haluatte, mä tiedän että vain jeesukseen uskomalla voi pelastua". Keskustele sitten siinä.

Aihe haudataan, kunnes sama toistuu joskus uudestaan. En ole vielä koskaan tavannut "uskovaista" joka olisi pystynyt kumoamaan kaikki väitteet tai vastaamaan kiperimpiinkin kysymyksiin. Tämä kertokoon jo kaiken aiheesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös