Tulen ja jään laulu –keskustelua (100% spoilereita TV/suomennetut teokset)

  • 170 074
  • 927

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Rohkenen olla eri mieltä. Aika paljon materiaalia oli mukana Miekkamyrskyn toisesta kirjastakin. Punaiset häät nyt ainakin. Joka tapauksessa niin paljon, että 4. kautta ei pelkästään saa kasaan, ellei käsikirjoitus ota mukaan tapahtumia seuraavastakin kirjasta eli Korppien kesteistä.

No siis missään vaiheessa ei tietääkseni ollut tarkoitus tehdä tuota 3. ja 4.kausia 50-50 kirjan perusteella vaan ainakin itse olin sitä mieltä että RW tulisi olemaan tällä kaudella.

Neloskaudelle varmaan riittäisi ihan hyvin tavaraa pelkästä kolmoskirjan loppuosasta, että ainakin itse uskon että nuo Iron Islandsien tapahtumat saadaan mukaan neloskaudelle (kun muutenkin tapahtuivat kronologisesti samaan aikaan). Lisäksi uskoisin että neloskaudella saatetaan jopa nähdä joitain vitoskirjan tapahtumia (ehkä Branin ja Danyn juttuja, koska heidän materiaalinsa kolmoskirjasta käytettiin jo melkein kokonaan kolmoskaudella)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuli tässä yksi päivä mieleen, miten Martinin maailmassa huipulla tosiaan tuulee. Johtohenkilöitä kuolee kuin meren mutaa. Tiedän, että valtatyhjiön täytön aiheuttama kaaos on yksi ASOIAF:n lähtökohdista, mutta silti kuolleiden pamppujen lista on miltei koominen. Nämä tulivat mieleen pikku pohdinnalla. Sen verran paljon spoileria on listassa, että vaikka tähän ketjuun kukin tuleekin omalla vastuullaan, niin laitan tageihin.

Kuninkaat ja kuninkaaksi julistautuneet:
Robert - kuollut
Joffrey - kuollut
Robb - kuollut
Balon Greyjoy - kuollut
Renly - kuollut
Viserys - kuollut

Kuninkaan kädet:
Jon Arryn - kuollut
Eddard - kuollut
Tyrion - maanpaossa
Tywin - kuollut
Kevan - kuollut

Muut johtajat:
Khal Drogo - kuollut
Jeor Mormont - kuollut
Jon Snow - puukotettu, ei tietoa
High Septon (kirjojen alussa) - kuollut

Lisäksi toki Daeneryksen kampanjan aikana on kuollut iso liuta Qarthin ja orjakaupunkien johtajia ym.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisin kiitollinen jos joku reipas vastaisi vaikkapa yv:llä seuraavaan epäloogisuuteen. Otsikko: "Tulen ja jään laulu-keskustelua(100% spoilereita tv/suomennetut teokset!)" antaa ymmärtää, että ketjussa puhutaan vain suomennetuista teoksista. Varjo kuitenkin jatkaa heti alustusviestissä: "Jos et ole lukenut kaikkia englanniksi julkaistuja kirjoja ja tahdot välttyä spoilaantumista, älä jatka enää edemmäs." Dance of dragons on vielä lukematta, joten en uskalla spoilereiden pelossa ketjua lukea, vaikka mieli tekisi. Keskustellaanko täällä siis ainostastaan suomennetuista teoksista, kuten otsikosta voisi ymmärtää, vai myös dance of dragonsista?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Keskustellaanko täällä siis ainostastaan suomennetuista teoksista, kuten otsikosta voisi ymmärtää, vai myös dance of dragonsista?
Kaikesta mitä on julkaistu tähän mennessä, siis myös englanniksi julkaistuista kirjoista. Ja lisäksi spekuloidaan myös tulevista kirjoista ja tapahtumista. Eli älä vielä lue tämän pitemmälle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olisin kiitollinen jos joku reipas vastaisi vaikkapa yv:llä seuraavaan epäloogisuuteen. Otsikko: "Tulen ja jään laulu-keskustelua(100% spoilereita tv/suomennetut teokset!)" antaa ymmärtää, että ketjussa puhutaan vain suomennetuista teoksista.

Kyllähän tuosta käy varjon tarkoitus mielestäni selvästi ilmi: eli spoilereita tulee ihan kybällä tv:n ja suomennosten suhteen. Ei siis kannata lukea, jos menee suomennosten mukaan sarjaa eteenpäin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mietiskelin tässä toistaiseksi tylsänä kesäpäivänä miten sarja tulee jatkumaan ensi kaudella. Greyjoyt ja Martellit toivottavasti saavat osan ruutuajasta ja pari kohtausta toivottavasti saatetaan jo nähdä Dornen puolelta.

Toivottavasti Joffrey nirhaaminen ei veny liian pitkälle, koska toivoisin että oikeudenkäynti, Tyrionin pako ja Tywinin kuolema saataisiin vielä tässä samassa kaudessa. Pahoin pelkään että Tyrion ei tule tappamaan Shaeta vaan tarinaa muutetaan siltä osin yleisön kosiskelun takia.

Saas myöskin nähdä tekeekö Lancel ja Kevan paluut ruutuun. Vähän luulen että Jaime saattaa osittain ottaa Kevanin roolia tv-sarjassa. Kevanin jättäminen pois kokonaan on kuitenkin varmaan aika epätodennäköistä. Omissa toiveissa on että Kevan, Lancel ja Tommen saisivat edes jonkin verran ruutuaikaa ennen noita merkittäviä tapahtumia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Pahoin pelkään että Tyrion ei tule tappamaan Shaeta vaan tarinaa muutetaan siltä osin yleisön kosiskelun takia.

En usko ollenkaan tuohon. Red Weddingissakin sarjassa LISATTIIN robbin vaimo ja syntymaton lapsi ja mahan puukotus. Miksi joku suht marginaalihahmo eli Shae pitaisi saastaa?

Totta helvetissa Tyrion lahtaa molemmat, enemman syyta hanella on isansa tappaa juuri Shaen takia, vaikka olisihan tuo sen muutenkin tehnyt.
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Steegil kirjoitti:
Toivottavasti Joffrey nirhaaminen ei veny liian pitkälle, koska toivoisin että oikeudenkäynti, Tyrionin pako ja Tywinin kuolema saataisiin vielä tässä samassa kaudessa.

Eiköhän tuo ole kokonaisuudessaan Tyrionin juonikuvio kauden aikana. Vitoskaudessa kuitenkin alkanee jo nelos- ja vitoskirjojen sekoittelu. Tietysti Tyrionin juonta voisi venyttää jotta ei tarvitsisi aloittaa viidennen kirjan juttuja vielä viidennessä kaudessa, mutta luotto on kova siihen että kirjoittajat tietävät mitä tekevät. Hyvin ovat hoitaneet suurimman osan tähänkin saakka.

On sellainen kutina että Stanniksen taistelu Mance Rayderin kanssa on neloskauden ysijakson "iso juttu". Sikäli jännä nähdä miten matka sinne toteutetaan, suoraan ei varmasti sanota että Stannis on joukkoineen sinne menossa mutta ehkäpä matkustusta hieman. Toinen merkittävä juttu sitten tulee olemaan Cleganen ja Oberyn Martellin taistelu, jälkimmäisen näyttelijähän taisikin jo paljastua ja todellakin myös Dorne tulee sitten olemaan esillä ensi kaudella. Viimeinen jakso voisi päättyä vaikkapa Jonin valintaan lord commanderiksi, jotta saadaan positiivinen hetki.
 
Lohikäärmetanssin ensimmäinen osa on nyt suomennettu. Eli myyntitulo on nidontateknisiä juttuja vaille valmis. Itse olen joutunut odottamaan näitä suomennettuja, kun en viitsi ostella kahta kappaletta per kirja. Ilmeisen hidasta on homma, mutta ei varmasti ole resursseja niin kuin isossa maailmassa tuohonkaan hommaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En usko ollenkaan tuohon. Red Weddingissakin sarjassa LISATTIIN robbin vaimo ja syntymaton lapsi ja mahan puukotus. Miksi joku suht marginaalihahmo eli Shae pitaisi saastaa?

Totta helvetissa Tyrion lahtaa molemmat, enemman syyta hanella on isansa tappaa juuri Shaen takia, vaikka olisihan tuo sen muutenkin tehnyt.

Tyrionista ollaan tv-sarjassa tehty mielestäni aikalailla täydellinen hyvis. Lisäksi Tyrion sarjan ehdottomasti eniten suosiota nauttiva hahmo, joten pahoin pelkään että yleisön kosiskelun takia he muuttuvat tarinaa jonkin verran. Robb Stark nyt oli tv-sarjassa jostain syystä paljon isommassa roolissa kuin kirjoissa ja vaikka nauttikin kohtuullista suosiota niin Tyrion on huomattavasti suositumpi hahmo.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Lohikäärmetanssin ensimmäinen osa on nyt suomennettu. Eli myyntitulo on nidontateknisiä juttuja vaille valmis. Itse olen joutunut odottamaan näitä suomennettuja, kun en viitsi ostella kahta kappaletta per kirja. Ilmeisen hidasta on homma, mutta ei varmasti ole resursseja niin kuin isossa maailmassa tuohonkaan hommaan.

Saitko tiedon suoraan kustantajalta vai?

Mikäli sait, en vielä lähtisi kirjakauppaan jonottamaan.

Kirjava on surullisenkuuluisan hidas näiden asioiden kanssa, kyselin alkukeväällä kustantamon toisen tulossa olevan kirjan aikataulua ja tuolloin kyseinen kirja oli vastaavassa nidontavaiheessa. Oikein arvasit, vielä ei ole kirjaa näkynyt.

Toki Lohikäärmetanssi lienee heillä isommalla prioriteetilla, koska se tulee olemaan moninkertaisesti tuottoisampi teos, joten ehkä toivoa on.
 
Saitko tiedon suoraan kustantajalta vai?

5.7.2013
Satu Hlinovsky kertoi tänään Finnconissa, että Lohikäärmetanssi on muutamia taittoteknisiä tarkistuksia vailla valmis.

Tuommoinen vanha uutinen löytyi tulen ja maan laulun sivuilta. En vain aiemmin muistanut tuota tänne pistää. Ehkäpä se ennen syyskuuta ilmaantuisi.
 
Kirjava on surullisenkuuluisan hidas näiden asioiden kanssa, kyselin alkukeväällä kustantamon toisen tulossa olevan kirjan aikataulua ja tuolloin kyseinen kirja oli vastaavassa nidontavaiheessa. Oikein arvasit, vielä ei ole kirjaa näkynyt.

Olitpa oikeammassa kuin osasin odottaakaan (enkä ole edes erityisen optimisti). 18.8. päiväykseltä löysin rönsytiedon, että vielä menee todennäköisesti pari kuukautta, mahdollisesti kauemminkin, ennen kuin Lohikäärmetanssi on valmis.

Noh, pitikö se sittenkin lukia englanniksi.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
18.8. päiväykseltä löysin rönsytiedon, että vielä menee todennäköisesti pari kuukautta, mahdollisesti kauemminkin, ennen kuin Lohikäärmetanssi on valmis.

Onhan se hienoa, että Kirjavan kaltaisia pienkustantamoita on olemassa, mutta kyllä sitä tällä hetkellä toivoo, että Martinin ja Abercrombien käännösoikeudet olisivat jollakin muulla taholla kuin Hlinovskyn pariskunnalla. Toivottavasti saavat ennen joulua ulos jotakin muutakin kuin uusintapainoksia.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onhan se hienoa, että Kirjavan kaltaisia pienkustantamoita on olemassa, mutta kyllä sitä tällä hetkellä toivoo, että Martinin ja Abercrombien käännösoikeudet olisivat jollakin muulla taholla kuin Hlinovskyn pariskunnalla. Toivottavasti saavat ennen joulua ulos jotakin muutakin kuin uusintapainoksia.

Niin, toivottavasti nimenomaan oman bisneksensä takia. Sekä Martinin että Abercrombien kieli on sellaista, että sitä ymmärtää kuka vain englantia välttävästi osaava ja ennenpitkää pienkustantamoitakin tukevat tahot kyllästyvät odotteluun ja lukevat kirjat alkuperäiskielellä.
 

jeijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sharks
Kyllähän se suomennos voisi jo ilmestyä, mutta minua viive ei niin harmita jos se tarkoittaa, että käännöksen laadusta ei tingitä. Toisaalta Martin itse kirjoittaa teoksia niin verkkaisella tahdilla, että seuraavaa saadaan todennäköisesti odottaa vielä pari vuotta. Ja päätösosa ilmestynee varmaan joskus viiden vuoden kuluttua. Niin kauan ei ole ongelmia kun tv-sarja pysyy julkaistujen kirjojen perässä. Toivottavasti kasvanut suosio saa Martinia hieman nopeuttamaan tahtia alkuvuosista.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Toisaalta Martin itse kirjoittaa teoksia niin verkkaisella tahdilla, että seuraavaa saadaan todennäköisesti odottaa vielä pari vuotta. Ja päätösosa ilmestynee varmaan joskus viiden vuoden kuluttua. Niin kauan ei ole ongelmia kun tv-sarja pysyy julkaistujen kirjojen perässä. Toivottavasti kasvanut suosio saa Martinia hieman nopeuttamaan tahtia alkuvuosista.

Martin on ainakin itse sanonut kirjoittavansa tuo Windsia niin nopeasti kuin pystyy. Toisaalta on kirjoitellut myös muita samaan maailmaan sijoittuvia kirjoja samalla ja lisäksi aikaa vievät erilaiset tapahtumat sekä tv-sarjan käsikirjoittaminen joten kuinka paljon aikaa lopulta jää Windsin kirjoittamiseen. Itse kuitenkin uskoisin, että vaikka Winds of Winter tuleekin olemaan about yhtä pitkä kuin Feasti ja Dance yhteensä niin se valmistuu paljon nopeammin. Optimismisimmat ovat arvioineet Windsin julkaistavan ensi vuoden lopulla. Tuo antaisi Martinille hyvin pelivaraa saada kirjasarja päätökseen ennen tv-sarjaa. En usko, että tuo viimeisen kirjan kirjoittaminen kestää lopulta kovin kauaa, lähinnä juonilankojen punomista yhteen.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Itse asiassa lähetin taas viikonloppuna Satu Hlinovskylle hienovaraisen kyselyn Lohikäärmetanssin sekä juurikin Abercrombien kirjan tilanteesta, tässä vastaus:

Hei,


Abercrombie on matkalla painoon, joten sen pitäisi ilmestyä pian. Lohikäärmetanssi ilmestynee kirjamessuille. Miekkamyrskyn kuvitetun laitoksen kohdalla odotamme edelleen painolupaa Martinilta.


-Satu / Kirjava


Enpä silti vieläkään raivaisi kalenteriani kirjamessujen ympäriltä tyhjäksi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Toivottavasti Lohikäärmentanssin suomennos ehtisi tulla ennen joulua. Olen kai tyhmä, mutta olen hankinnut sekä englannin kieliset ja suomennokset muistakin kirjoista.

TV-sarjan neloskausi on jo saatu pakettiin ja trailereita alan jo itse odottelemaan. Laitan nyt seuraavan pienen inffotiedotteen spoiler-tageihin, jotta ne jotka haluavat katsella sarjaa ihan omalla painollaan eivät spoillaannu, että missä jaksossa mikäkin juttu tapahtuu.

Purple Wedding tapahtuu ilmeisesti jo kauden toisessa jaksossa ainakin tämän kuvan mukaan http://img4.hostingpics.net/pics/41638612315945528407547705682000213020n.jpg Lisäksi ysi jakso on kai luvattu pyhittää pelkästään muurin taistelulle.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Luin kirjat ja aloitin nyt katsomaan sarjaa. Ihan hieno toteutus, mutta pienet yksityiskohdat häiritsevät. Kirjassa Robert Baratheon on jättiläinen mieheksi, sarjassa hän on Ned Starkin pituinen, joka taas on Jaime Lannisteria lyhyempi. Jaimella taasen ei ole kultaisia hiuksia.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Luin kirjat ja aloitin nyt katsomaan sarjaa. Ihan hieno toteutus, mutta pienet yksityiskohdat häiritsevät. Kirjassa Robert Baratheon on jättiläinen mieheksi, sarjassa hän on Ned Starkin pituinen, joka taas on Jaime Lannisteria lyhyempi. Jaimella taasen ei ole kultaisia hiuksia.

Kannattaa vaan tottua pieniin ja vähän isompiikin muutoksiin. Muuten sarjan katsomisesta menee suuri osa fiiliksestä pois, jos vain keskittyy virheiden etsimiseen. Tiedän tämän hyvin, koska itsekkin tein niin. Joillekin tyhmille muutoksilla kyllä sitten saa pitää olla ihan luvan kanssa vihainen, koska silloin se on hyvin todennäköisesti vain huonoa ja laiskaa käsikirjoitusta.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Itse asiassa lähetin taas viikonloppuna Satu Hlinovskylle hienovaraisen kyselyn Lohikäärmetanssin sekä juurikin Abercrombien kirjan tilanteesta, tässä vastaus:

Hei,


Abercrombie on matkalla painoon, joten sen pitäisi ilmestyä pian. Lohikäärmetanssi ilmestynee kirjamessuille. Miekkamyrskyn kuvitetun laitoksen kohdalla odotamme edelleen painolupaa Martinilta.


-Satu / Kirjava


Enpä silti vieläkään raivaisi kalenteriani kirjamessujen ympäriltä tyhjäksi.

Kirjamessut oli ja meni jo aikapäivää sitten. Abercrombien kirja sentään saatiin myyntiin jo, ja se oli ihan taattua laatua. Saapa nähdä kuinka kauan Lohikäärmetanssissa vielä menee, olisiko seuraavat kirjamessut sitten yhtään todennäköisempi julkaisuraja.
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihdoin olen saanut kaikki osat luettua, ja luin tämän ketjunkin nopsasti läpi.

Itseäni on jäänyt häiritsemään juurikin tuo täällä spekuloitu Jon Snow'n tausta. Eihän Westerosin rehellisin ja realistisin mies Ned Stark ole voinut pettää vaimoaan - se ei vaan ole mielestäni sille persoonalle sopivaa. Ennemmin Ned valehteli vaimolleen pettäneensä, kuin kertoi lapsen salaisesta taustasta. Oli se hieno mies! Enkä myöskään usko, että Jonin tarina oli vielä tässä, koska tarinaa on pohjustettu niin paljon eri suuntiin.

Lisäksi en ymmärrä, miksi Shae oli tv-sarjaan kirjoitettu vahvana, itsepäisenä naisena, joka selvästikin rakasti Tyrionia. Kirjassahan Shae vain edustaa Tyrionille vanhaa rakkautta ja on varsin yksiulotteinen hahmo.

Tässä kirjojen edetessä on omat suosikit vaihdelleet pitkin matkaa, mutta selvästikin eniten aina odotti niitä lukuja, joissa kertojana on Cersei, Jaime, Tyrion tai Daenareys. Toisaalta taas tylsimpiä hetkiä on ollut Aryan Braavosin seikkailut sekä paikoin Branin ja kumppaneiden matka. Ja koska omaan huonon nimimuistin, on ollut suuria vaikeuksia muistaa kaikkia tyyppejä, erityisesti Yunkain maisemissa: Yezzan zo Qaggaz vaikka nyt esimerkkinä mainitakseni.

Nyt haussa olisi nuo Dunk & Egg- julkaisut. Jos jollakulla on tietoa, mistä ne saisi halvimmalla hankittua, olisin kiitollinen. Ainakin Ad Libris näyttäisi myyvän alle kympillä kipale, voikohan olla totta?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Vihdoin olen saanut kaikki osat luettua, ja luin tämän ketjunkin nopsasti läpi.

Itseäni on jäänyt häiritsemään juurikin tuo täällä spekuloitu Jon Snow'n tausta. Eihän Westerosin rehellisin ja realistisin mies Ned Stark ole voinut pettää vaimoaan - se ei vaan ole mielestäni sille persoonalle sopivaa. Ennemmin Ned valehteli vaimolleen pettäneensä, kuin kertoi lapsen salaisesta taustasta. Oli se hieno mies! Enkä myöskään usko, että Jonin tarina oli vielä tässä, koska tarinaa on pohjustettu niin paljon eri suuntiin.

Niih. Itse ajattelen, että toi Rhaegar & Lyanna on jopa niin vahvasti esiin tuotu kuvio, että omasta mielestäni tuntuu jopa todennäköiseltä, että asia ei olekkaan niin. Itse veikkaankin, että Jonin vanhemmat ovat Brandon Stark ja Ashara Dayne.

TV-sarjan yksi suurimmista ongelmista on se, että he ovat yrittäneet tehdä lähes kaikista naishahmoista jotain badasseja. Ihan kuin niitä vahvoja naishahmoja ei olisi ollut sarjassa muutenkin ihan tarpeeksi. Toinen on sitten on tämä whitebashing eritoten Cersein ja Tyrionin kohdalla.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Niih. Itse ajattelen, että toi Rhaegar & Lyanna on jopa niin vahvasti esiin tuotu kuvio, että omasta mielestäni tuntuu jopa todennäköiseltä, että asia ei olekkaan niin. Itse veikkaankin, että Jonin vanhemmat ovat Brandon Stark ja Ashara Dayne.

Toisaalta tuota R+L=J ei ole kuitenkaan suorasti spekuloitu kirjoissa missään vaiheessa lähinnä tuon on voinut yhdistää monien eri vihjeiden perusteella. Ainoa varma asia oli se, että Lyanna pakotti ennen kuolemaansa (joka vaikutti erittäin vahvasti synnytyksen aiheuttaman verenvuodon aiheuttamalta) Nediä lupaamaan tälle jotakin mistä Ned poti erittäin vahvaa syyllisyyttä, vaimoaan ja Jonia kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös