Toronto-Ottawa -sarja

  • 8 567
  • 88

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
No jos peliä ei voi verrata, niin tuomari työskentelyä sitten. Edelleen taklata saa periaatteessa millaisella vauhdilla tahansa, joista voisi lentää Suomessa pihalle, jos vastustaja sopivasti filmaisi. Sen sijaan koukkuihin ja estämisiin puututaan samalla tavalla, kuin sm-liigan päättäjät aina kauden alussa uhoavat. Okei aina tulee pikku virheitä, mutta kokonaisuutena loistavaa toimintaa. Silti olisi voinut laittaa Sundinin esim. istunnolle Toronton pelatessa YV:tä, kun Ottawan mies hyökkäsi ja Mats heitti jatkuvasti pientä virveliä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Leaflandissa on pakko pysyä optimistisena, maksoi mitä maksoi... Senatorsin viimeöinen voitto ei sinänsä järkytä mielenrauhaa (kovaksi ottelupariksihan tämä tiedettiin), mutta Nieuwendykin selkä on pipi, Sundin loukkasi jalkansa ja Tuckerkin pelasi kolmannessa erässä vain pari minuuttia. Pientä lohtua antaa tieto siitä, että Sundin olisi itse halunnut palata kentälle, mutta Senatorsin mennessä 3-1 -johtoon katsottiin viisaammaksi lepuuttaa kapteenin jalkaa - pelejähän on vielä edessä.

Leafsilla on kyllä kokemusta Ottawan pudottamisesta pleijareista vahvasti varamiehisenäkin, mutta valitettavasti tämän kauden Senators on aiemmiin verrattuna paria astetta parempi ja kovempi.

Päävalmentaja Pat Quinn ei ollut erityisen tyytyväinen joukkueensa esitykseen. Quinnin mukaan joukkueessa on nyt liikaa miehiä, jotka eivät syystä tai toisesta esitä parastaan. Pariin Ottawan maaliin Quinn näki syyksi - jälleen kerran - Leafsin miesten "luupäisen pelin".

"Nuo maalit kiusaavat minua", Quinn sanoo Toronto Star -lehdessä. "Jos haluamme voittaa pelejä, on meidän oltava tuollaisissa tilanteissa paljon kovempia. Senators teki maalit kahden voittamamme aloituksen jälkitilanteista. On jo muutenkin tarpeeksi vaikeaa pelata hyvää joukkuetta vastaan, puhumattakaan siitä, että me lyömme sitten vielä itse itseämme."
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On todellakin mielenkiintoinen havainto, että vaikka sarjassa taklataan erittäin kovaa, eikä vastustajia _varota_, niin loukkaantumisia tai edes sen suuntaisia tilanteita ei ole sattunut ainakaan minun silmääni (edes Domin pikku tönäisyssä Hossalle ei käynyt kuinkaan).

Miksi SM-liigassa pelaajia loukkaantuu jatkuvasti? koska taklauksia ei oteta vastaan oikein. Voisiko säännöillä olla jotain tekemistä asian kanssa? minun mielestäni voisi.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti dana77
On todellakin mielenkiintoinen havainto, että vaikka sarjassa taklataan erittäin kovaa, eikä vastustajia _varota_, niin loukkaantumisia tai edes sen suuntaisia tilanteita ei ole sattunut ainakaan minun silmääni (edes Domin pikku tönäisyssä Hossalle ei käynyt kuinkaan).

Miksi SM-liigassa pelaajia loukkaantuu jatkuvasti? koska taklauksia ei oteta vastaan oikein. Voisiko säännöillä olla jotain tekemistä asian kanssa? minun mielestäni voisi.

Tämä kommentti on kyllä varsinainen vitsi. Kun yhdessä NHL:n pudotuspelien ottelusarjassa ei ole sattunut loukkaantumisia, teet päätelmän, että niitä sattuu vähän ja vähemmän, kuin SM-liigassa. Sitten vielä rupeat tekemään jotain päätelmiä, että se johtuu siitä, että Suomessa ei osata ottaa taklauksia vastaan. Kuinka hienoa logiikkaa.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Taas tulee PTS tänne säätämään jotain ihme logiikkaansa. Kyllähän kaikki jo tietää että sä et pidä jos äijät taklaa toisiaan ja haluisit mieluummin katsoa rullakiekkoa.

Itse olen kyllä Dana77 kans hyvin samoilla linjoilla. Loukkaantumisia ei kyllä oikeastaan ole sattunut koko pudotuspelien aikana vaikka jokainen peli on ollut hyvin fyysinen. Joten kai siinä on jotain perää että miten niitä taklauksia pitäis ottaa vastaan..
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kyllähän NHL:ssä taklauksia osataan ottaa paremmin vastaan kuin sm-liigassa. Tuohon kun laittaisi jonkun sm-liiga joukkueen pelaamaan ja kääntelemään selkää laidan vieressä siinä toivossa, että eihän se vastustaja taklaa, niin hyvinkin voisi tulla rumaa jälkeä. Sm-liigassa on helppoa käännellä selkää, kun taklaukset eivät ole järin kovia ja penalttia tulee taklaajalle, vaikka taklattava kääntäisi selkänsä kuinka selvästi tahansa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua miellytti 4. ottelussa se, että Marchment, tönäistyään 1. erässä heti jäähyltä tultuaan Havlatin (?) niskasta nurin, sai sen jälkeen kolttosestaan Ottawan miehiltä muistutukseksi kunnon pommia pommin jälkeen, eikä mitään sucker-puncheja.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Huikea sarja tämä on kyllä ollut. Noin intensiivistä menoa harvoin näkee painettavan näin rajusti peräjälkeen. Yleensä homma rauhottuu jossain vaiheessa ottelusarjaa. Hyvä että näyttävät Canalilla vielä seuraavankin pelin. Saa mun puolesta venyä seitsemään. :)
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Pakko olla PTS:n kanssa samaa mieltä danan logiikasta. Se on kyllä näennäisesti pätevää: ensin tehdään havainto, joka yleistetään premissiksi, josta johdetaan päätelmä. Aristoteleen oppien mukaan mennään, mutta havaitojen määrän soisi olevan suurempi, eikä tuo päättelykään ole ns. pätevää: taklausten vastaanotto tai säännöt ovat kenties relevantteja väitteen kannalta, mutta silti pystymetsästä revittyjä. Yhteys tulisi osoittaa.

Ihan noin niin kuin uteliaisuuttani tiedustelisin, kun en kotimaista saati muuta eurokiekkoa ollenkaa seuraa, että ovatko nuo aivotärähdykset samanlainen ongelma täällä vanhalla mantereella kuin rapakon takana.

Tulipas taas asiaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täydellisten tieteellisten tutkimusten tekeminen asiasta on fani-pohjalta mahdotonta, sillä pohjois-amerikassa ja euroopassa aivotärähdykset luokitellaan (arvioidaan) eri tavalla ja lisäksi joukkueet eivät varsinkaan playoffs-aikaan niistä juurikaan ilmoittele tai huutele.

NHL:ssä on tällä kaudella playofsseissa kärsitty minun tietääkseni yksi "flunssa" eli aivotärähdyksen takia poissaolo.

Suomen playoffseissa jonkinasteisia taklaustilanteissa tapahtuneita loukkaantumisia oli AINAKIN nämä (joista siis tuli pelikieltoa):
Mäkiaho-Peltonen
Lotvonen-Vihko
Eloranta-Philip
Hancock-Keinänen
Pyörälä-Jalkanen
Hauhtonen-Mäki

Lisäksi ainakin Helminen-Kurvinen tilanteessa pelaaja loukkaantui huonosta vastaanottamisesta (horjahtaminen) johtuen.

Ja minä väitän että jo pelkästään Ottawa-Toronto sarjassa on annettu enemmän kovia loukkaantumisia kuin liigan playoffsseissa yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti larzzon

Ihan noin niin kuin uteliaisuuttani tiedustelisin, kun en kotimaista saati muuta eurokiekkoa ollenkaa seuraa, että ovatko nuo aivotärähdykset samanlainen ongelma täällä vanhalla mantereella kuin rapakon takana.


Eivät, vaikka jonkinlainen ongelma ne täälläkin ovat. Ongelma on kuitenkin monta kertaa pienempi, kuin NHL:ssä. Sehän tässä onkin kaikkein naurettavinta, että dana77 ottaa esimerkikseen yhden ottelusarjan, vaikka kokonaisuutena tilanne on täysin päinvastainen.

Näkisin yhtenä merkittävimpinä syynä NHL:n tilanteeseen vastustajan kunnioittamisen. Minusta taklaajan pitäisi ottaa enemmän vastuuta teoistaan ja ottaa vastustaja paremmin huomioon. Esimerkkinä taklaustilanne, jossa taklaaja näkee vastustajan huonon asennon, mutta vie silti taklauksensa loppuun vastustajan terveydestä välittämättä. Loukkaantumisten vähentämisessä tämä on juuri se avainasia, ei se, osaavatko pelaajat ottaa taklauksia vastaan. Kyllä jokainen jääkiekkoa ammatikseen pelaava tietää, miten taklaus otetaan vastaan, aivan varmasti. Pelissä kuitenkin tulee väkisin tilanteita, joissa pelaaja on pahassa asennossa, silloin vastuu on taklaajan, jos tällä on vain mahdollisuus nähdä vastustajan valmistautumattomuus. On myös mietittävä tosissaan ryntäys-jäähyn parempaa soveltamista, kun pelin nopeus on kasvanut viimeisten vuosien aikana. Taklaus ei ole vastustajan vahingoittamisyritys, vaan yksi osa kaksinkamppailupelaamisessa. Onko ylikovissa taklauksissa järkeä?

Yksi seikka, mikä nyt on itseltäni unohtunut mainita, kun tuolla "NHL ja vastustajan kunnioittaminen" tms. -ketjussa tästä asiasta melko pitkään väittelin, on se, että sallivammalla taklauslinjalla viedään myös pelitilaa taitopelaajilta ja kun tullaan siihen, minkä takia jääkiekko on niin hieno peli. Yksi elementti on toki vauhti, joka ei kyllä pelin alkuvuosina tietenkään luonnollisista syistä(varusteet) ollutkaan yhtään tärkeässä asemassa. Mutta mitä muuta, minä en näkisi vauhtia ollenkaan tärkeimpänä seikkana. Taito. Se on juuri se asia, minkä takia seuraan jääkiekkoa. Loistava mailankäsittelytaito, hyvä pelisilmä muunmuassa kuuluvat taito-määritelmän sisään. Samasta syystä seuraan myös jalkapalloa. Amerikkalainen jalkapallo tuntuu sitä vastoin typerältä päinjuoksemiselta, onhan siinä taktikoinnilla oma osansa, mutta varsinainen taitopelaaminen puuttuu kokonaan. Pelaajat on doupattu kovia kolhuja kestämään ja peli on tylsää nyhjäämistä. Sinne suuntaan en missään tapauksessa halua jääkiekon kehittyvän. Tämä on siis se toinen puoli inhimillisen puolen lisäksi, miksi pidän eurooppalaista taklauskulttuuria parempana.
 
Viimeksi muokattu:

Järvätsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NyR
Pitää kyllä muistaa sekin, että Nhl:ssä taklataan peliä kohden huomattavasti enemmän kuin täällä kotoisessa sm-liigalla, joten kyllähän todennäköisyydet sille, että aivotärähdyksiä tulee on suurempi kun taklauksiakin on moninkerroin enemmän, varsinkin pudotuspeleissä.

Ei mullakaan mitään faktaa ole loukkaantumisten määristä tai vastaavista, mutta jotenkin tuntuu, että nykypäivänä sm-liigassa pelaajat ei edes muista aina varoa tulevia taklauksia, kun ei täällä todellakaan taklata niin hirveesti ja harvemmin näkee loppuunasti vietyjä taklauksia.

Mutta ettei nyt aihe täysin riistäydy käsistä niin täytyy sanoa, että sen mitä itse muistan jääkiekkoa nähneeni niin yksi parhaista ottelusarjoista mitä olen seurannut. Onko muuten tietoa näistä Toronton loukkaantumisista?
 

Nab77

Jäsen
PTS

Kukin tyylillään tietenkin, mutta ainakaan mulle ei jääkiekko pelkkänä taitolajina kolahda. Taitavia kavereita kun löytyy niin monesta muustakin lajista.

Mielestäni se, mikä jääkiekosta tekee niin hienon ja mielenkiintoisen lajin (jopa addiktiivisen), on se nopeuden ja fyysisyyden yhteensaama, sanotaan vaikka räjähdysherkkyys, jossa pelitilanteet vaihtuvat nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti. Tämä on mielestäni se asia mikä erottaa jääkiekon kaikista muista maailman lajeista (fyysisyys ja nopeus siis). Kun jomman kumman poistaa pelistä niin se muuttuu tylsemmäksi (huomattavasti).

Sm-liigassa ei ole juuri kumpakaan enään jäljellä (onko fyysistä peliä edes koskaan ollut?). Vauhtia oli joskus 5-10 vuotta sitten. NHLkin on menossa huonompaan suuntaan, kun muistelee 90-luvun alun pelejä ja vertaa niitä tämänpäiväsiin huomaa helposti kuinka paljon tylsempää kiekko on nykyään.

Anyway, mikä sitten on "ylikova taklaus" ja mikä ei? Miten määrittelet vahingoittamisyrityksen? Onko "ylikovat" taklaukset pääsyy luokkaantumisten lisääntymiseen? Eikö eurooppalaisten tuoma "mailahärintäpeli" aiheuta loukkaantumisia? Vaikuttavatko kovamuovi olka- ja kyynerpääsuojat loukkaantumisten määrään? Voisiko ne kieltää? Entä "betoni"päätypleksit? Jos pelaajat itse pystyvät hyväksymään NHL säännöillä pelattavan jääkiekon, mikset sinä pysty? Millon viimeksi näit NHL-pelin?

Siinä vähän mietintämyssylle töitä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Ei taas! Eikö PTS:llä ollut jo "oma ketju" noille höpinöille. Pariin vuoteen parasta kiekkoa yhdessä sarjassa ja keskustelu menee höpöksi. Pitäydyttäiskö tässä ketjussa tähän sarjaan liittyvissä asioissa. PTS voi mennä vaikka johonkin www.kaukalopallo.com -sivulle analisoimaan...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä TPS:n anagrammi voisi aluksi todistaa tämän väitteensä todeksi:
"vaikka jonkinlainen ongelma ne täälläkin ovat. Ongelma on kuitenkin monta kertaa pienempi, kuin NHL:ssä"

Suomessa uransa on aivotärähdysten takia ulkomuistini mukaan lopettanut Kaj Linna ja Jani Nikko.

NHL:stä taas Pat Lafontaine (viimeinen tuli törmäyksessä joukkuekaverinsa kanssa) käytännössä kaksi kappaletta Lindrooseja, Eric ja Brett joilla ilmeisesti oli joku synnynnäinen hermostollinen herkkyyskin vielä tapauksille (googlen mukaan tapauksia on yhteensä 8 viimeiseen kymmeneen vuoteen).

kuten sanoin, mitään tilastollista tutkimusta on fanin mahdotonta tehdä, mutta näistä pelaajista Nikko ja E.Lindros ovat nimenomaan malliesimerkkejä pelaajista, jotka eivät osaa ottaa taklauksia vastaan. Nikko ei valitettavasti osannut pitää päätään ylhäällä laitojen lähellä ja Eric Lindroos ei osannut sitä keskijäällä (noin 8 kpl).

Kysymys lieneekin miksi Lindros ei saanut urallaan aivotärähdystä laidan lähellä vaikka hän siellä vietti aikaansa, vastustajat eivät häntä varoneet ja hän oli tärähdyksille altis? vastaus lienee, koska hän osasi laidan lähellä olla oikein.

Vastaavasti en muista Nikon saaneen aivotärähdyksiään avojäällä, vaan kaikki 4-5 (muisti) tulivan laidoissa.
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Kuten sanottua... sm-liigaa ja tätä ottelusarjaa on turha vertailla keskenään. Mielestäni eivät mahdu samaan threadiin, joten pidetään se liiga pois tästä.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Hitto että jännittää miten kanadan Tapparan eli Maple Leafsin ensi yönä käy. Toivottavasti Mats pääsee kehiin ja Joeyn selkä ei ole liian lukossa. Pakko olla hengessä mukana viimeiseen asti kun ACC:ssä isketään todennäköisesti ns. match from hell... :-)
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti NorthenAxe
Hitto että jännittää miten kanadan Tapparan eli Maple Leafsin ensi yönä käy. Toivottavasti Mats pääsee kehiin ja Joeyn selkä ei ole liian lukossa.

Sundinin ja Nieuwendykin pelaamisesta tai pelaamattomuudesta päätetään juuri ennen ottelua, eli toivoa siis on. Stajanista puhutaan uutena miehenä muutaman tunnin päästä pelaavaan kokoonpanoon.

Ja tuota... siis... "Kanadan Tappara"?
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Älä ota tota minun juttua vakavasti... :-) Mulle kato perinteet merkitsee niin paljon. Eli Leafs ja Tappara on mulle NE tiimit mihin minä luotan vuodesta toiseen. Ja ennen kaikkea jaksan uskoa siihen, että Leafs vie vielä tuon pirun Cupin joka oikeasti kuuluu vanhaan Gardeniin...


NA
 

Hordi24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Kohtahan se pyörähtää käyntiin ottelusarjan kannalta erittäin tärkeä peli, onko Maple Leafsillä tai kenelläkään muullakaan ylipäätänsä lisätietoa Sundinin ja Niewendykin loukkaantumisista?Sillä vaan kysäsen että olisikohan Belakilla pienintäkään mahdollisuutta esiintyä tänään jäällä? Tai Perrotilla?
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Belfour jälleen

Taas nollapeli Befourilta ja Toronto voittoon 2-0. On se vaan käsittämätöntä, miten vanha jaksaa ja vertyy playoff-kiekkoon.
Belfour on todella tulessa.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Belfour jälleen

Viestin lähetti KoJu
Taas nollapeli Befourilta ja Toronto voittoon 2-0. On se vaan käsittämätöntä, miten vanha jaksaa ja vertyy playoff-kiekkoon.
Belfour on todella tulessa.

Joku täällä haukkuikin Belfouria, mutta "eagle" on näyttänyt osaamisensa. Hänelle ei kertynyt kuin 21 torjuntaa, mutta torjui monta vaarallista tilannetta. Lalimelle kertyi 16 torjuntaa.

Belfour on todellakin tulessa...
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Oli kyllä käsittämättömän passiivista peliä Ottawalta. Toronto ei saanut ensimmäisessä erässä aikaan yhtäkään laukausta, mutta kohteliaina vieraina Ottawa löi vain kiekkoa päätyyn Belfourille. Heillä olisi normaalilla liikkellään ollut täydet mahdollisuudet dominoida peliä, mutta tyytyivätkin vain kyttäilemään. Ilmeisesti sarjan rankka taklauspeli on vaatinut veronsa. Torontosta pirteimpiä esityksiä ensimmäisessä erässä esitti Sundinia stuntannut Stajan. Torontolla on ollut miltei joka kerta viime vuosien playoffeissa maalinteko-ongelmia, enemmän kuin kaksi tehtyä maalia on jo harvinaisuus (tosin loukkantumiset olivat riesana mm. 2002). Vastaavanlaisia pulmia on toki muillakin, mutta Belfourin torjunnat pitävät Toronton taisteluissa mukana.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kyseessä oli ottelusarjan ehdottomasti tylsin matsi. En tiedä sitten, pelkäsivätkö molemmat joukkueet virheitä niin paljon, että aktiiviseen peliin ei oikein rohjettu, vai onko fyysisyys todellakin vaatinut veronsa. Ottawan pelistä puuttui täysin vauhti, jolla Toronto on tähän mennessä saatu pinteeseen. Ratkaisupaikkoja Ottawallakin toki oli, mutta joukkue joko sähläsi ne itse (Varada, Chara) tai Belfour hoiti kunnialla. Vaikka nollapeli on aina nollapeli, tällä kertaa kyse ei ollut pelkästään Eddien loistavista otteista, vaan yhtä lailla Senatorsin passiivisuudesta ja veltosta viimeistelystä. Taklauksia oli ihan mukavasti ottelun alkupuolella, mutta vauhtia ei oikein missään vaiheessa.

Smolinski saa ottaa Domin nimiin merkityn voittomaaliin itselleen, sillä niin selkeä purkupaikka hänellä oli. Suti sitten ohi, ja kiekko omasta luistimesta Lalimen selän taakse. Toronton 2-0-maali olikin sitten kaunista katseltavaa. Ensin Havlat järjesti Charalle täydellisen tekopaikan Toronton maalin eteen, Chara suti ohi, kiekon sai Ponikarovsky, joka huomasi nousevan Kaberlen, tämä ylitti siniviivan ja jakoi namupassin Nieuwendykille, jolta sitten unelmaveto Lalimen mailapuolelta yläpesään. Mitään todellista mylläkkää Ottawalta ei sitten viime minuuteilla tuon maalin jälkeen nähty.

Ottawa ei noin passiivisella pelityylillä pärjää. Sen on otettava peli haltuun ja vyörytettävä hyökkäyksiä vastustajan maalille. Sen joukkue tietää varmasti itsekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös