Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 380 187
  • 8 176

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika moni Tapsan pelit Ilveksessä nähnyt piti jo sen hetken tekemistä täysin Liiga-tasoisena.
Mutta kun ei arvosta, niin ei arvosta.
Playoffseissa kun Halonen ei saanut muutamassa pelissä edes silmiään kiinni, olisi toivonut tätä näkemystä myös HIFK:n valmennukselta.
Aika moni täälläkin silloin toivoi Tapsaa maaliin. Sinä et kuitenkaan ollut siinä porukassa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Aika moni täälläkin silloin toivoi Tapsaa maaliin. Sinä et kuitenkaan ollut siinä porukassa.
Mitä ihmettä? Väitätkö, että tolppia on joskus siirrelty?

Ketjun aiheeseen liittyen niin uskon/toivon, että Salmelaisen vanha Nokia 6110 GSM käy nyt kuumana ja sieltä löytyy vielä meillä viimeiset täsmävahvistukset ennen ikkunan sulkeutumista.
 

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestä Tobias-herra kaikesta kritiikistä huolimatta on kasannut nimekkäitä joukkueita. Ovatko olleet tasapainoisia joukkueita on eri asia. Tälläkin kaudella kyllä hyökkäyksen laatu pitäisi riittää. Puolustus siinä ja siinä. Alkuperäiset kiekolliset puolustajat tuntuivat menevän aivan pieleen ennakko-odotuksiin nähden mutta Rantakarin tasonnosto on korjannut tilannetta paljonkin. Maalivahdit niinpä. Kaikki varmaan myöntää että kyllä Lundell osaa valmentaa ja siihen on täytynyt luottaa. Taponen on pelastanut. Mun IFK-henkiset kaverit ovat olleet sitä mieltä että Tobiakselle kenkää. Minä kuitenkin ehkä olisin odottanut enemmän Villeltä. Jos pitäisi valita tällä hetkellä että kummallekko kenkää niin antaisin Villelle:). Mutta taas toivon että olisin ollut väärässä eli ei kummallekkaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK-HPK 4-1 Halonen
Tappara-IFK 5-2 Halonen
Ilves-IFK 2-1 Taponen
SaiPa-IFK 2-1 Halonen
IFK-KooKoo 1-5 Halonen
IFK-Sport 4-3 (JA) Halonen
HPK-IFK 3-2 Halonen
IFK-TPS 2-1 Taponen
KalPa-IFK 2-1 Taponen
IFK-Kärpät 2-0 Taponen
IFK-Ässät 2-0 Taponen
Lukko-iFK 2-0 Taponen
JYP-IFK 2-1 (JA) Taponen
Pelicans-IFK 1-0 Taponen
IFK-Kalpa 0-3 Halonen (Taponen tippui kokoonpanosta, Karhunen II-veskaksi)
IFK-Ilves 2-5 Halonen
HPK-IFK 2-3 (JA) Halonen

Tuohon on listattuna syys- ja lokakuun pelit, Halosella 9 ja Taposella 8 peliä. Eli sairastumiseensa saaka Taponen oli alkukaudesta pelannut enemmän kuin Halonen.

Halosella hävittiin 20 pistettä ja Taposella 14. Halosella peli enemmän pelattuna. Taposen ollessa maalissa voitettiin 10 pistettä ja Halosen vahtivuoroilla 7. Noilla luvuilla on mielestäni kohtuutonta väittää, että Halosta peluutettiin liikaa, ja siksi hävittiin alkukauden matsit. Molemmat saivat reilun mahdollisuuden kamppailla ykkösmaalivahdin paikasta, ja se kääntyi kauden edetessä Taposelle.

7/17 pelistä hävittiin yhdellä maalilla. Halonen 3 ja Taponen 4 peliä. Maalintekosektorista ne puhuvat kyllä aika karua kieltä. Alkukauden suorittamisesta lampaanperseet nimenomaan maalinteolle. Pelejä hallittiin, laukauksia ammuttiin, mutta maaleja ei tehty ei niin millään. Puolustuspäähän pelattiin siihen suhteutettuna erinomaisesti, eikä maalivahtipeliin kovinkaan montaa peliä suoranaisesti hävitty.

Mulla ei ole mitään tarvetta puolustella yhtään mitään. Mutta kohtuuttomiin ja helposti vääriksi todennettaviin väittämiin tartun hanakastikin.

Eli en osta väitettäsi.
Jep.

Noissa Taposen 8 pelissä HIFK:ta vastaan tehtiin yhteensä 10 maalia.

Noissa Halosen 9 pelissä taas HIFK:ta vastaan tehtiin yhteensä 29 maalia.

Jos joku ei näe tuossa mitään eroa niin ei voi mitään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Eihän tämä nyt ole mikään minun näkemys asia. IFK lopetti Edellisen kauden Haloseen IFK aloitti seitsemästä ottelusta kuusi kertaa Halosella tämän kauden alkaessa.
Niilo Halonen oli IFK:n ykkösmaalivahtina kun kausi lähti käyntiin.

Mitä minä en nyt arvosta? Sun kirjoitukset heittelee viestistä toiseen eri ajatuksineen, niin on välillä vaikea tietää missä kohtaan olet mitäkin mieltä.

Kaivaisitko viestisi esim viime kesältä, jossa arvostat taposen siihen asti esittämät otteet niin korkealle, että olisi valmis ykkösmaalivahti? Odotan.
Odota rauhassa. Olen jättänyt, ja tulen jatkossakin jättämään fantasiarosteroinnin ja kokoonpanokuvitelmat muille kirjoittajille. Kesän olen aika irti kiekosta muussa harrastuksessa, eikä IFK:n malivahtitilanne kuulunut agendalle.

Kritisoin esitystä, että kausi hävittiin Halosen peluuttamiseen alkukaudesta. 6 peliä on mielestäni aivan liian lyht otanta, mutta kait se 'kaikki mulle heti'-ikäluokalle on se oikea. Halonen ei pystynyt ottamaan ruutua itselleen, vaan sen vei Taponen. Onko tämä kakkosen nousu ykköseksi nyt sitten jotenkin hyvinkin omituinen tilanne jääkiekossa? Taponen pelasi edellisen kauden Mestiksessä erinomaisesti ja Ilveksen Liiga-stintin Liiga-kelpoisesti. Pari Halonen/Taponen ei varmaan ollut ykkösvaihtoehto oikein kenellekään, mutta jos ei parempia vaihtoehtoja ollut, niin ei mikään katastrofikaan. Fantasiarostereissa tänne olisi tullu kaikki maailman brodöörit, mutta kun ei tullut. Sitä en tiedä, kuinka pontevasti haettiin, mutta lopputulos on tiedossa, enkä sitä kauden alkuun katastrofina pitänyt. Kumpikaan ei oikein onnistunut, muttei romahtanutkaan. Molemmat antoi joukkueelleen mahdollisuuden voitta pelejä enemmän, kuin mitä hävisi niitä pystyyn. 17 peliä, joista 11 hävittiin, joista 7 yhdellä maalilla. Pisteet ovat pisteitä, ja niillä mitattuna lähtö oli huono, ei kahta sanaa. Pitääkö paska kaataa nyt yksin Halosen niskaan? Tobiaksen niskaan? Vai kysellä joukkueelta, että mites se maalinteko meni noin niinku omasta mielestä?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jep.

Noissa Taposen 8 pelissä HIFK:ta vastaan tehtiin yhteensä 10 maalia.

Noissa Halosen 9 pelissä taas HIFK:ta vastaan tehtiin yhteensä 29 maalia.

Jos joku ei näe tuossa mitään eroa niin ei voi mitään.
No sovitaan nyt sitten, että nuo päästetyt maalit on ne oikeat mittarit maalivahdin tasolle, ja keskinäiseen vertailuun.
Viime keväänä IFK-TPS sarjassa Halosen taakse mätettiin 18 maalia ja Kareev päästi vaivaiset 18 osumaa.
Pitäisikö nyt tulkita niin, että maalivahdit selviytyivät yhtä hyvin?

Itselleni oleellisinta tappioissa on se, että hävitäänkö maalilla vai viidellä. Yhden maalin tappioissa näen joukkueella voiton mahdollisuuden, mutta tietyllä ajanjaksolla yhteensä päästettyjen maalien määrä ei minulle kerro oikein mitään. Nyt on sitten mielenkiintoista kuulla, että jos tuo päästettyjen maalien yhteisluku onkin joku merkittävä mittari, niin oliko palsta väärässä dumatessaan Halosen?
 

StadiForEver

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaverini on pelannut liigassa kassarina ja hän sanoi, että Halonen ei pelaa hyvin. Tämä kommentti riittää minulle omien silmieni lisäksi.
Ja kun kassari ei pelaa hyvin, niin se vaikuttaa kenttäpeliin.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Yksi vertailukohde maalivahtiemme tuolle esitetylle syysjaksolle on se, kuinka monta kertaa päästivät 3 tai enemmän maalia. Halonen 6 krt, Taponen 0. Mahdollisuuden voittoon tarjosi siis selkeästi paremmin mr. Taponen. Mutta silti HIFK onnistui maalinteon tuskassaan häviämään viisi kertaa Taponen maalissa kun teki noissa Taposen pelaamissa matseissa vain kolme krt yli yhden maalin. Halosen peleissä tuo rajapyykki ylitettiin kuusi kertaa, mutta ei se vastaavasti lisännyt voittojen määrää, kun omissakin soi enemmän.

Viime kevät oli Haloselta sellainen pohjanoteeraus, ettei hänen romahduksensa toteamiseen edes tarvita mitään tilastoja. Poika oli vapiseva haavanlehti, epävarmuuden ruumiillistuma ja valitettavasti pelasi nyt myös syyskauden samalla tasolla.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Odota rauhassa. Olen jättänyt, ja tulen jatkossakin jättämään fantasiarosteroinnin ja kokoonpanokuvitelmat muille kirjoittajille. Kesän olen aika irti kiekosta muussa harrastuksessa, eikä IFK:n malivahtitilanne kuulunut agendalle.

Kritisoin esitystä, että kausi hävittiin Halosen peluuttamiseen alkukaudesta. 6 peliä on mielestäni aivan liian lyht otanta, mutta kait se 'kaikki mulle heti'-ikäluokalle on se oikea. Halonen ei pystynyt ottamaan ruutua itselleen, vaan sen vei Taponen. Onko tämä kakkosen nousu ykköseksi nyt sitten jotenkin hyvinkin omituinen tilanne jääkiekossa? Taponen pelasi edellisen kauden Mestiksessä erinomaisesti ja Ilveksen Liiga-stintin Liiga-kelpoisesti. Pari Halonen/Taponen ei varmaan ollut ykkösvaihtoehto oikein kenellekään, mutta jos ei parempia vaihtoehtoja ollut, niin ei mikään katastrofikaan. Fantasiarostereissa tänne olisi tullu kaikki maailman brodöörit, mutta kun ei tullut. Sitä en tiedä, kuinka pontevasti haettiin, mutta lopputulos on tiedossa, enkä sitä kauden alkuun katastrofina pitänyt. Kumpikaan ei oikein onnistunut, muttei romahtanutkaan. Molemmat antoi joukkueelleen mahdollisuuden voitta pelejä enemmän, kuin mitä hävisi niitä pystyyn. 17 peliä, joista 11 hävittiin, joista 7 yhdellä maalilla. Pisteet ovat pisteitä, ja niillä mitattuna lähtö oli huono, ei kahta sanaa. Pitääkö paska kaataa nyt yksin Halosen niskaan? Tobiaksen niskaan? Vai kysellä joukkueelta, että mites se maalinteko meni noin niinku omasta mielestä?
Keskustelu taisi olla kumpi oli ykkösmaalivahti kaikissa papereissa ennen kautta ja sen alkaessa.

Hyvin omituinen vastaus kaikkine teini heittoineen. Mihin tuo oli edes viittaus meni lujasti ohi? Ja seuraavassa hyppäät uuteen aiheeseen, jossa käytännössä myönnätkin Taposen olleen ns kakkosmaalivahti ja että se on ihan normaalia jos ykkönen syrjäytetään. Ok, mutta väitit aiemmin täysin muuta. Päätä jo.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Keskustelu taisi olla kumpi oli ykkösmaalivahti kaikissa papereissa ennen kautta ja sen alkaessa.

Hyvin omituinen vastaus kaikkine teini heittoineen. Mihin tuo oli edes viittaus meni lujasti ohi? Ja seuraavassa hyppäät uuteen aiheeseen, jossa käytännössä myönnätkin Taposen olleen ns kakkosmaalivahti ja että se on ihan normaalia jos ykkönen syrjäytetään. Ok, mutta väitit aiemmin täysin muuta. Päätä jo.
Et tunnista väitettä omasta postauksestasi? En ole joukkueen tai seuran kanssa tekemisissä, mutta olen varma siitä, että Taposen taso oli taatusti valmentajien tiedossa.

Halonen aloitti pelit, mutta joutui väistymään. Kakkonen söi ykkösen, ei tuossa mitään suurta dramatiikkaa pitäisi olla. Olen vieläkin varma siitä, että kaksikko arvioitiin valmennuksessa riittäväksi Liigaan, koska niillä lähdettiin. Aivan samoin hyökkäys arvioitiin riittäväksi, mutta se sukelti suhteesa rajummin kuin maalivahtipeli. Ei mikään osa-alue saa synninpäästöä viime syksyltä, mutta eikö siitä voitaisi pikkuhiljaa päästä eteenpäin täälläkin. Joukkue on mennyt jo.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Et tunnista väitettä omasta postauksestasi? En ole joukkueen tai seuran kanssa tekemisissä, mutta olen varma siitä, että Taposen taso oli taatusti valmentajien tiedossa.

Halonen aloitti pelit, mutta joutui väistymään. Kakkonen söi ykkösen, ei tuossa mitään suurta dramatiikkaa pitäisi olla. Olen vieläkin varma siitä, että kaksikko arvioitiin valmennuksessa riittäväksi Liigaan, koska niillä lähdettiin. Aivan samoin hyökkäys arvioitiin riittäväksi, mutta se sukelti suhteesa rajummin kuin maalivahtipeli. Ei mikään osa-alue saa synninpäästöä viime syksyltä, mutta eikö siitä voitaisi pikkuhiljaa päästä eteenpäin täälläkin. Joukkue on mennyt jo.
Kuka on puhunut mistään oliko taso tiedossa tai ei. Nyt hypit itse ja kierrät kehää.

"Molemmat saivat reilun mahdollisuuden kamppailla ykkösmaalivahdin paikasta, ja se kääntyi kauden edetessä Taposelle"

tästä lähdimme liikkeelle. Keskustelu osaltani tässä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Et tunnista väitettä omasta postauksestasi? En ole joukkueen tai seuran kanssa tekemisissä, mutta olen varma siitä, että Taposen taso oli taatusti valmentajien
En ota teidän taisteluun kantaa, mutta olisiko kuitenkin niin, että Halosen taso ei ole ollut valmennuksen tiedossa? On oletettu Halosen kohtuullisen lyhyen onnistuneen kauden perusteella Niilon pystyvän samaan myöhemminkin. Olen monta kertaa todennut, että pahinta Halosen ja seuran kannalta on roikuttaa häntä mukana, koska peliaikaa ei voi antaa. Nyt muualle ja pelaamaan, jos ottaja vain löytyisi.

Salmelaiselle vinkki, hommaa nyt ne puuttuvat palat joukkueeseen. Näytä olevasi töissä ja tekeväsi kaiken joukkueen eteen. Nyt mennään aivan liian kapealla ryhmällä kevääseen.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka Salmelainen näiden mahdollisten hankintojen kasvot onkin, niin kyllähän siinä prosessissa on hyvin vahvasti myös valmennusjohto Peltosen johtamana mukana. En usko hetkeäkään siihen, että yhtäkään pelaajaa ihan hankkimisen ilosta joukkueeseen haluttaisiin, vaan pelaajan/pelaajien pitäisi olla juuri oikeita palikoita niihin aukkoihin joihin valmennus haluaisi, jos haluaa.

Itse en pidä loppujen lopuksi edes huonona vaihtoehtona sitä, vaikka niin sanotusti näillä mentäisiinkin. Onhan siinä vaihtoehdossa totta kai omat riskinsä, mutta missäpä vaihtoehdossa ei olisi. Tämän hetkinen joukkue on käynyt läpi tämän kauden aikana keskenään todella paljon ja vaikuttaa olevan kaikkien merkkien mukaan hyvin yhteen nivoutunut nippu, vaikka matkan varrella muutama lisäpalanen joukkueeseen onkin liittynyt. Eihän se automaattisesti joukkueen kemioita aina riko jos joukkueeseen hankitaan näin myöhäisessä vaiheessa kautta lisää pelaajia, mutta joskus yhteiset ylä- ja alamäet tekee joukkueesta paremman kuin osiensa summa. Mielenkiintoiset kaksi viimeistä siirtoikkunapäivää edessä joka tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En ota teidän taisteluun kantaa, mutta olisiko kuitenkin niin, että Halosen taso ei ole ollut valmennuksen tiedossa? On oletettu Halosen kohtuullisen lyhyen onnistuneen kauden perusteella Niilon pystyvän samaan myöhemminkin. Olen monta kertaa todennut, että pahinta Halosen ja seuran kannalta on roikuttaa häntä mukana, koska peliaikaa ei voi antaa. Nyt muualle ja pelaamaan, jos ottaja vain löytyisi.

Salmelaiselle vinkki, hommaa nyt ne puuttuvat palat joukkueeseen. Näytä olevasi töissä ja tekeväsi kaiken joukkueen eteen. Nyt mennään aivan liian kapealla ryhmällä kevääseen.

Jatkoajassa väittelyn ollessa kuumimmillaan Garteigin ja Halosen peluutuksesta, täällä jaksettiin hokea sitä, kuinka Halonen on se voittava maalivahti. Ja kyllähän hän oli syksyn -21 Liigan kuumin veskari. Maajoukkuekutsuja ei jaella edes EHT-peleihin ihan huonoille pelaajille, joten parhaimmillaan taso oli sarjan terävintä huippua, joten kummeksun nykyistä täällä vallalla olevaa mielikuvaa, etteikö taso riitä. Halosella on ollut loukkaantumisten ja sairastelujen vuoksi paljon ongelmia, mutta ei niidenkaan taakse voi mennä, muttei maalivahdin ollessa kyseessä, huomioittakaan voi jättää. Pelipaikka on armoton, et voi vaikuttaa joukkueen tekemiseen, mutta se taas vaikuttaa paljon omaan onnistumiseesi.
Jos puhutaan Halosen Liiga-uran tasosta, niin parhaimmillaan se on todellakin ollut Liigan huippua. Ja juuri nyt se ei sitä sitten ole. Mutta onko nykytilanne lopullinen levelli, vai onko paluu aiempaan tekemiseen mahdollinen? Minulla on vaikeuksia ymmärtää kysymystäsi siitä, etteikö Halosen taso ole valmennuksen tiedossa. Se ihan sama valmennus on nähnyt Nipen parhaat otteet ja tämän päivän tekemisen. Siitä olen varma, että siellä on muisti pidempi ja tarkempi kuin täällä. Eli väitän, että on.

Gartsilla oli huono jakso täällä pelatessaan, mutta sitkeästi peluuttamalla hänet saatiin taas hyvään kuntoon, kunnes loukkaantuminen pilasi työn. Oma uskomukseni on, että Halonen tarvitsisi saman lääkkeen. Ja lopputulos olisi voimaantuminen tasolle, jolla hän on ennenkin pelannut. Mitään ylettömiä kehityspomppuja ei siis tarvittaisi, vaan paluu siihen tekemiseen, mikä on jo ollut rutiinia. Mutta sarjataulukko on nyt aika armoton, enkä itsekään häntä peluuttaisi. Enkä laittaisi Mestikseenkään. Pelaaja kokee aina epäonnistuneensa jouduttuaan Liiga-kopista alemmalle tasolle, ja sitä fiilistä Halonen vähiten just nyt kaipaa. Vaikka se saattaisi hyväksi hänelle ollakkin. Mutta onneksi minun ei tarvitse mitään päätöksiä tehdä. Luotan Lundelliin, että siellä tiedetään, ja tehdään se mitä pitää tehdä.

Yhtenä ratkaisuna olisi uuden veskarin sisään tuominen, mutta riittävän hyvää ei ihan jokaisesta lihakaupasta löydy. Tilanne on taatusti Salmelaisen tiedossa. En usko, että hän ilkeyttään jättäisi hankkimatta pelaajia. Rekrytessä taistellaan kysynnän ja tarjonnan, talousriskien hallinnan, ja kopin vaatimuksien ristipaineissa. Asia ei hoidu takuuvarmasti vain puhelimeen tarttumalla, vaan todella monen asian on osuttava yksiin. Kun seuraa Sportin Holmströmin ympärillä porisevaa pöhinää, niin pelaajillakin tuntuu sentään joku sanavalta olevan täällä Euroopassa pelipaikkojensa suhteen. Änärikäytännöt ehkä hieman sumentavat ymmärrystä siitä, ja saavat kuvittelemaan, että kaikki on mahdollista. Mutta kun ei ole. Eli nyt mennään Taposella. Ei ideaali tilanne, mutta Taposen pelaaminen ei ole ongelmakaan. Siis eteenpäin kohti uusia koittelemuksia, joista selvitään sitten tavalla tai toisella.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sovitaan nyt sitten, että nuo päästetyt maalit on ne oikeat mittarit maalivahdin tasolle, ja keskinäiseen vertailuun.
Viime keväänä IFK-TPS sarjassa Halosen taakse mätettiin 18 maalia ja Kareev päästi vaivaiset 18 osumaa.
Pitäisikö nyt tulkita niin, että maalivahdit selviytyivät yhtä hyvin?
Jos ja kun tehdään vertailua HIFK:n maalivahtien välillä, niin on epärelevanttia maalitolppien siirtelyä (taas kerran) tuoda siihen vertailuun vastustajan maalivahti. Jos sitä haluaa tehdä, niin voi miettiä maalivahtien ollessa toistepäin viime keväänä, kumpi joukkue olisi mennyt jatkoon. Siinä rinnakkaistodellisuudessa se todennäköisesti olisi ollut HIFK.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maajoukkuekutsuja ei jaella edes EHT-peleihin ihan huonoille pelaajille, joten parhaimmillaan taso oli sarjan terävintä huippua, joten kummeksun nykyistä täällä vallalla olevaa mielikuvaa, etteikö taso riitä.
Mitäköhän siinä kutsussa mätti hieman? Oliskos tämä se case, että tule varmuuden vuoksi istumaan penkille, jos oikeille veskareille sattuu jotain.... vai muistanko ihan väärin?
Nipen viimeisen vuoden taso on ollut kaikkea muuta kuin edes liiga, miten tätä voi olla muutamien vaikea nähdä?
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Mitäköhän siinä kutsussa mätti hieman? Oliskos tämä se case, että tule varmuuden vuoksi istumaan penkille, jos oikeille veskareille sattuu jotain.... vai muistanko ihan väärin?
Nipen viimeisen vuoden taso on ollut kaikkea muuta kuin edes liiga, miten tätä voi olla muutamien vaikea nähdä?

Vai oliko siinä sellainen case että kutsutuista veskareista joku loukkaantui ja Nippe nyt sattui asumaan Helsingissä joten hänet kutsuttiin mukaan? Vai olenko nähnyt unta? Muistikuvat on kyllä todella hatarat, eivätkä välttämättä vastaa todellisuutta
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai oliko siinä sellainen case että kutsutuista veskareista joku loukkaantui ja Nippe nyt sattui asumaan Helsingissä joten hänet kutsuttiin mukaan? Vai olenko nähnyt unta? Muistikuvat on kyllä todella hatarat, eivätkä välttämättä vastaa todellisuutta
Jotain tollaista siinä oli... ja eikös ollut niin että Nipeltä kysytty onko ok tulla istumaan pelkästään penkille? Mutta ei sitä varsinaisesti pelaamaan EHT:lle kutsuttu....
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai oliko siinä sellainen case että kutsutuista veskareista joku loukkaantui ja Nippe nyt sattui asumaan Helsingissä joten hänet kutsuttiin mukaan? Vai olenko nähnyt unta? Muistikuvat on kyllä todella hatarat, eivätkä välttämättä vastaa todellisuutta

Kyllä se Halosen valinta oli ihan oikea valinta. Kolmosvahdiksi Säterin ja Heljangon taakse Moskovan EHT-turnaukseen joulukussa 2021. Peliaikaa ei toki tullut, kuten noissa turnausreissuissa ei yleensäkään kolmosmaalivahdille tule.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Pari huomiota huomioistasi:
1. Kärpillä on neljä maalivahtia, joista peluutettu kolmea. He ovat päästäneet yhteensä 109 maalia. Tapparalla on myöskin neljä maalivahtia, kaikilla pelejä, päästäneet yhteensä 120 maalia. IFK:lla on kolme, joista kaksi pelannutta maalivahtia, jotka ovat pästäneet 110 maalia. Koetko kilpailijoiden saaneen varamaalivahtien määrällä tai laadulla oleellista kilpailuetua? Nyt ei ole kyse kesän paskapuheista ja spekulaatioista, vaan siitä mitä kaukalossa on oikeasti tapahtunut. Ei tämä/tämäkään tietenkään IFK:n vahvin osa-alue ole, mutta ei sellainen katastrofi, kuin täällä yritetään todistaa. Kesän puheista maalivahtiosaston heikkoudesta katoaa pohja peli peliltä. Taposen sivuun joutuminen on iso riski, mutta niin kauan kun se riski on realisoitumatta, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
2. Jos monet näkivät, ettei täällä riitä, niin mitä näkivät ne, jotka palkkasivat kyseiset pelaajat kovempiin sarjoihin tai paremmin menestyneisiin joukueisiin? Onko noiden joukkueiden Utj:t/Uj:t viellä enemmän pihalla?
3. Ovatko he huonompia? Kaikkien tulleiden odotusarvot ovat suurempia kuin lähteneiden, eli ovat olleet statukseltaan parempia pelaajia. Jos pelaaja ei ylläkkään tasolleen, niin onko ongelma pelaajassa, scouttaajassa, vai Utj/Uj:ssä?
(jatkossa IFK:n yhteydessä Uj, koska seurassa ei ole Utj:tä)
Kyseenalaistatko oikeasti Vesalaisen paremmuuden Palolaan nähden? Ray vs. Karvinen. Berglund vs. Lyytinen. Norski vs. Luoto? Oikeasti?
4. Onko joku tänne halukas peliä tekevä sentteri jäänyt ottamatta? Lukko on julkisesti ilmoittanut hakevansa sitä sentteriä myöskin, mutteivät ole löytäneet. Voiko logiikka olla se, että jos plan A ei saada sopivaa, niin vahvistetaan plan B?
5. Kauden alkuun lähdettiin neljällä peliä tekevällä puolustajalla. Melart, Rantakari, Lyytinen, Kotkansalo. Mikä olisi oikea määrä kolmeen pakkipariin?
6. Paajasen kentältä olisi odottanut enemmän onnistumisia - se on selvä. Mutta pisteiden valossa suurempana ongelmana näkisin kärkikenttien kärkipelaajien vaisuuden alkukaudesta. Nyt tilanne on 'normalisoitunut' heidän osaltaan, enkä näe Paajasen kentänkään elpymistä mahdottomuutena. Työnteosta ei jää kiinni, ja taitoakin kentässä on. Kokoonpano on elänyt loukkien ja sairastelujen vuoksi, mutta sekin on rauhoittumassa. Nelonen tekee sen, mitä neloskentältä kaivataan. Kaivaa kiekon omista ja vie sen vastustajan päätyyn. En tiedä, paljonko heiltä olisi realistista pisteitä vaatia.
7. Ulkomaalaispelaajat jakautuvat 15 joukkueeseen. Parasta IFK:n pistemiestä Koivistoa edellä on HPK 1, Sport 2, Lukko 1, Pelicans 1, Ilves 1, Jyp 2 miestä. Voisiko yhdenkään IFK:ta sarjataulukossa edellä olevan joukkueen vakuuttaa saaneen merkittävää kilpailuetua ulkomaalaispelaajistaan? Omalla silmällä kansallisuudella ei ole mitään väliä. Mitä vähemmän kopissa niitä kansallisuuksia lukumääräisesti on, on mielestäni kuitenkin etu.

Tämä ulkkarikysymys on kyllä mielenkiintoinen. Jälkikäteen on mahdotonta todentaa, kuinka riemuissaan täällä olisi oltu Jolyn sopimuksesta hänen ECHL näytöillään. Toki pelannut myös AHL, mutta paljon vaatimattomammilla näytöillä kuin vaikkapa Ray, josta ei änäristatuksestaankaan huolimatta taida mitään ylikylän ukkoa tähän sarjaan kuoriutua. Toivottavasti olen väärässä. Liigan vaatimustaso on todella kova.
Maailmassa pelataan lätkää noin 10-15 sarjassa, joista on realistista kuvitella löytävänsä oikeasti apuja Liiga-tasolle. En usko yhdestäkään Liiga-joukkueesta löytyvän resursseja kaikkien noissa sarjoissa pelaavien seuraamiseen tekstitv-stalkkausta syvällisemmin. Kun pelaajamäärästä lasketaan pois sarjat - ja niissä pelaavat, joiden tulotaso on reilusti Liigan yläpuolella - niin seurattavien lista lyhenee huomattavasti. Mutta samalla tietenkin pelaajienkin suorituskyky laskee, eikä Liiga-tasolle vaadittavia skilssejä enää löydykkään. Jos löytyy, niin onko tähtäin Liigassa, vai jossain rahallisesti vihreämmässä kaukalossa? Ja tänne tulevien pitäisi vielä täällä pärjätä, mikä ei todellakaan itsestään selvää ole. Kaikilla joukkueilla on tästä runsaasti kokemusta. Mielenkiintoisimman selkeän planin ulkomaalaispelaajien värväämiseen on esittänyt Sport. Siellä lähtökohdaksi otettiin Vaasan kaksikielisyys, pieni kaupunki, lyhyt matka Ruotsiin merenkurkun yli. Etsinnät keskitettiin Rutsin pohjoisempiin maakuntiin, ja saatiinkiin nippu erittäin hyvin Liigaan istuvia pelaajia. Haastatteluissa viisikkonvakuuttaa heidän päätökseensä vaikuttaneen kieli, kaupungin pienuus, ja välimatka Ruotsiin. Hjalmarsson on kahden Frölundan nappikauden jälkeen pelannut kaksi huomattavasti vaisumpaa kautta. Olisiko täällä huudettu hurraata hänen sainauksestaan? Olisiko hän tullut yksin vai olisiko samalla pitänyt ottaa koko nippu? En kyllä millään usko, että se olisi fanien siunausta täällä saanut. Mutta olisiko Hjalmarsson valinnut Vaasaa ilman heitä?

Seura tarvitsee identiteetin, ja sen terävöittämisessä IFK:ssa näen paljonkin toivomisen varaa. Silloin pitäisi pohtia hyvin syvälle sitä, mitä seuralla on tarjottavanaan ulkomaalaispelaajille. Nyt puikoissa on ex-pelaaja-agentti, joka on työkseen etsinyt asiakkailleen parhaita mahdollisia työpaikkoja. Luotan suhteellisen sokeasti tuon työn IFK vahvuuksista hyvin tehdyksi, ja pelaaja-prospekteille perustelluksi. Mutta kuten aina huippuja etsittäessä, tarjonta on minimaalista kysyntään nähden. Samoista pelaajista kilpaillaan monen ottajan kesken. Pienuuden strategia ei täällä oikein toimi, menestyksellä ei päästä keulimaan, mutta silti ollaan saatu jalostettua maailmalle hämmästyttävä määrä huippukiekkoilijoita. Mutta niistä pelaaja-aihiosta on käytännössä kilpailemassa kaikki maailman lätkä-Utj:t/Uj. IFK:n Uj on siinä sakissa aika köykäisellä pelikassalla liikkeellä, mikä ei voi olla vaikuttamatta tänne tulevien pelaajien määrään ja laatuun. Tietysti samat budjettiongelmat on kaikilla Liigan kärkiseuroilla vs varakkaammat sarjat, joten ei siitä voi Salmelaiselle mitään spessualennusta antaa. Mutta resursseissa on eroja Liigan sisälläkin. Niistä resursseista puhutaan paljon ilman todellista tietoa. Oma näkemykseni on, että jos tämän kauden Kärppien, Tapparan ja IFK:n niput ovat saman hintaisia, niin minä olen maija poppanen, ja loihdin ensi kaudeksi IFK:lle änäritasoisen porukan.

Katsellessa näitä viime aikojen menestyneintä seuraa Kärppiä ja Tapparaa, niin ei heidän menestymisensä perustu pelkästään ulkomaalaisten pelaajien varaan, vaan ydinrunko on omissa junnuissa, kotimaisissa laatupelaajissa, ja paluumuuttajissa, jolloin saadaan se paras combo nuoruuden intoa, vakautta ja monipuolista vankkaa lätkäkokemusta joukkueeseen. Tässä pelissä IFK niittää aiempien vuosikymmenten laiskuuttaan omassa junnutuotannossa, mutta siihen on nyt onneksi saatu täyskäännös. Tuloksia joutuu odottamaan harmillisen pitkään, mutta kaikki aikanaan. IFK:n historia on puhdas ostojoukkueen historia. Loiston kausilla täällä pärjättiin haalimalla maajoukkuepelaajat tänne. Kansa vaati ja fyrks finns. Nyt Salmelaisen pitäisi pärjätä huomattavasti kireämmillä ja kilpaillummilla markkinoilla. Ei käy kateeksi. Oma junnutuotanto ei vielä tahkoa 3-5 Liigapelaajaa/vuosi edariin. Kusessa ollaan. Mutta onko kohtuullista kaataa kaikkia menneisyyksien virheitä Salmelaisen niskaan? Siinä olisi mielestäni kohtuus paikallaan.

Joukkueen alkukauden suorittaminen oli mitä oli. Pitäisikö siitä vastuullistaa Salmelaista vai pelaajia, jotka eivät ole suoriutuneet lähellekään palkkapussinsa arvoisesti? Nyt se käytännössä aivan sama joukkue on Liigan kuuminta hottia, vaikka sen myöntäminen tuntuu kuinka koville paatuneessa mököttäjässä ottavankin. Annetaanko nyt kunnia joukkueelle, vai sopimukset sainanneelle UJ:lle?
En ole aiemmin ehtinyt vastata tähän viestiisi. En yleensä viitsi vastata viesteihin, joihin ei mielestäni ole mitään järkeä vastata, kun niiden sisältö on aika olematon. Teen sen nyt, sillä mielestäni ihan turhaan olet aggressiivinen viesteissäsi ja hakemalla haet vastaväitteitä, johon sinulla tietenkin on täysi oikeus.
1. Jos katsot Halosen statseja viime kaudelta, huomaat etteivät ne ole mairittelevat paitsi voittoprosentin suhteen. Jos olet katsonut hänen torjuntatyöskentelyään ja -asentoaan, olet varmaan huomannut samna kuin jotkut muut. Etsi viesteistä ellet ole huomannut, sillä en jaksa toistaa joidenkin muiden ja minun perustelujani.
Näihin pohjautuen olisin itse yrittänyt saada tälle kaudelle toisen maalivahdin, Taposen pariksi.
2. Noista poislähteneistä: En ole tarkemmin katsonut, miten ovat pärjänneet muualla, mutta eipä siellä aivan hirvittävän suurta menestystä ole ainakaan kaikilla ollut. Voin toki ymmärtää, että jossain toisessa sarjassa peli on niin erilaista, että se sopii heille. Fine! Mutta meidän utj uskoi heidän sopivan tänne. Vikatikki. Hede ja Karvinen tuskin ovat pinnoja hirveästi keränneet. En olisi alunperinkään heitä tänne ottanut. Lyytisen hasardit olivat jo aiempien kausien jälkeen tutut. Palola ei saanut sopivaa sentteriä syöttäjäksi eikä vauhti ihan enää ollut optimaalinen. Ei hänen syynsä tuo sentterin puute.
Luoto - hänestä en tiedä, miksi ei saanut peliaikaa, mutta taustalla taitaa olla jotain. Olisi ehkä muuten löytänyt Suomesta paikan. Onko oikein scoutattu? En tiedä.
3. Minut on ainoastaan Vesalainen vakuuttanut selkeänä vahvistuksena joukkueeseen. Berglund aloitti hyvin ja vajosi sitten lähelle harmaata joukkoa. Ehkä kuitenkin vahvistus. Kåsastul aluksi heikennys, nyt si com sa tasoa. Roy ei mielestäni ole millään tavalla vakuuttanut, vaikka ylistystä saanutkin. Jos olisi vahvistus, hän olisi jo ylemmissä ketjuissa. Larsson on pelannut ihan ok, mutta ei hänkään ole noussut yli keskiverron.
Voit myös katsoa kohtaa ulkkareista.
4. Haluista en tiedä, mutta kyllä nykyään monelle raha ratkaisee, joten jos muut asiat saadaan sovittua, halu löytyy. Jos viime kaudella olisi haluttu varmistua siitä, että meillä on selkeä johtava pelinrakentaja sentteriksi, siihen olisi löytynyt pelaajia, mutta ei niitä ajoissa ilmeisesti haettu. Kenen syy?
5. Noista mainitsemistasi pakeista Kotkansalo ja Melart eivät kuulu minun määritelmään peliä rakentava, eikä heidän pitäisi pelata yv:tä. Melart auttavasti pystyy nousuillaan luomaan joitakin paikkoja. Laukaukset ovat toisinaan hyviä (ranteella ja lyöntilaukaukset), mutta usein menevät minne sattuu.
Lyytinen tuli jo osittain käsiteltyä, mutta toistan. Hasardi viivalla ja lisäksi tykkäsi kuljettaa aivan liikaa ja laukaukset myös minne sattuu. Mutta ehkä pelinrakentaja jotenkin. Rantakari oli aivan lukossa ja poissa muutamia pelejä, kunnes sai juonen päästä kiinni. Osaa laukoa. Osaa syöttää, mutta usein osoite hukassa. Kuitenkin myös pelinrakentaja. Ongelmana sama kuin Lyytisellä - luulee liikoja itsestään. Mutta tämä onkin valmennuksen tehtävä kitkeä pois.
6. Minun mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa "kolmas" ketju on myös hyvin hyökkäyspeliin ja tuloksen tekoon kykenevä. Ja "neljäs" mielellään myös, joskin minulle kelpaa, että se pelaa 0-0 tai mielellään voittaa vastustajan ketjun maalilla (tai peräti kahdella).
7. Vertaat Koivistoista ulkomaalaisiin, no hän on suomalainen. Voit vapaasti katsoa kuinka hyvin Toope on onnistunut ulkkareiden hankinnoissa, jos katsotaan pisteitä. Myönnän, että Motin on loisto-stay-at-home-pakki. Mutta jos pelaajia on hankittava rajojen ulkopuolelta, lähtisin siitä, että heistä suurin osa tuo myös pisteitä. Voit itse katsoa mitä kirjoitin ja miettiä vähän tarkemmin asiaa.
Vaikka nuo noin 60 jakautuvat 15 joukkueseen, se tarkoittaa että keskimäärin jokaisessa joukkueessa on 4 enemmän pisteitä tehnyttä ulkkaria kuin meillä. Enkä edes ottanut huomioon pistemääriä tuossa vertailussa.
Nuo ovat perusteluni siihen, miksi mielestäni meidän utj:mme ei ole riittävän kykenevä tehtäväänsä. Muita perusteluja ovat menestymättömyys, joka on näiden seuraus. Eikä tämä ole ensimmäinen vuosi ilman menestystä, eikä Toope ole ainoa. Itse asiassa hän on vähän parempi kuin jotkut muut, mutta ei riittävä.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vai oliko siinä sellainen case että kutsutuista veskareista joku loukkaantui ja Nippe nyt sattui asumaan Helsingissä joten hänet kutsuttiin mukaan? Vai olenko nähnyt unta? Muistikuvat on kyllä todella hatarat, eivätkä välttämättä vastaa todellisuutta

Tämä taisi olla Tuohimaa. Ja muistaakseni painoi samalla keikalla sitten maalinkin.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Tämä ei ole hetken mielijohde, vaan jotain mitä olen miettinyt jo useampia vuosia. Mutta tämä kausi on lopullisesti tehnyt tästä raskaasta päätöksestä kristallinkirkkaan.

Ensi kaudeksi jää ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kaikki sukumme kausikortit uusimatta, kenties lopullisesti. Sukulaislapset niitä ovat käyttäneet, itse en enää moneen vuoteen, mutta en maksa enää tästä huvista kun ei niitäkään enää erityisen innokkaasti ole varattu käyttöön.

Jos Salmelainen (ja Nybondas) joskus poistuu talosta, uusin kausikortit ihan vain kiitoksena ja huomioivana eleenä. En kuitenkaan näe tätä skenaariota todennäköisenä. Surettaa vietävästi seuran jatkuva alennustila ja niin näkemyksen, ammattitaidon kuin intohimon puute.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jos Salmelainen (ja Nybondas) joskus poistuu talosta, uusin kausikortit ihan vain kiitoksena ja huomioivana eleenä. En kuitenkaan näe tätä skenaariota todennäköisenä. Surettaa vietävästi seuran jatkuva alennustila ja niin näkemyksen, ammattitaidon kuin intohimon puute.
Itse lopetin työkiireiden vuoksi kausikortit jo aikaa sitten, mutta aina satunnaisesti vien jälkikasvua sekä vieraita peleihin. Kärpät peliin vien jälleen muutaman katsojan lisäkseni. Mutta joka vuosi tämä on vähentynyt ja syynä on vain se sama aina, että joukkue ei menesty eikä se ole edes kovin mielenkiintoinen. Aivan väkisin hiipii takaraivoon, että haluaako siellä edes kukaan menestyä vai ollaanko vain suorittamassa, että saadaan palkka tilille kuun lopulla. Tällä kaudella tehtiin ennätys siinä, kuinka vajaaksi joukkue jätettiin ja tuskin syntyy kiinnostusta yhdestäkään mahdollisesta pudotuspelien ottelusta niin paljoa, että viitsisi lippuja hankkia. Jos tietää jo etukäteen, että ei ole menestysmahdollisuuksia, niin miksi vaivautua paikalle edes pudotuspelien alussa. Voi olla ja toivottavasti olen väärässä, mutta nyt on vain aivan liian kevyt joukkue viemään ottelusarjoja näiltä "suurilta" joukkueilta, joihin HIFK ei valitettavasti kuulu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös