Tobias Salmelainen HIFK:n urheilujohtajana

  • 1 388 720
  • 8 211

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Päivän aatelauselma per Jumppaaja: Keskikaistan merkitys tämän päivän Liigassa on erittäin tärkeä
Nyt on hienoja jatkoja ja oikeaa jatkuvuutta, mutta korulauseita kyllä taas löytyy hihasta. Ensi kaudelle ilmeisesti taas muistetaan keskikaistan merkitys, kun ollaan taas vedetty kausi vajaalla sentteristöllä laitahyökkääjät keskellä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on hienoja jatkoja ja oikeaa jatkuvuutta, mutta korulauseita kyllä taas löytyy hihasta. Ensi kaudelle ilmeisesti taas muistetaan keskikaistan merkitys, kun ollaan taas vedetty kausi vajaalla sentteristöllä laitahyökkääjät keskellä.

Ota nyt hyvä mies happea välillä. Sun täytyy olla kunnossa, kun liityt posisiipeen. Tänne ei oteta mitään keskinkertaisia pellailijoita, vaan vaatimustaso on korkea ja tulosta pitää tulla päivästä yksi alkaen.

Meidän ykkössentterimme Juha Jääskä on pelannut erinomaisen kauden ja se nousu alkoi nimenomaan, kun alkoi pelata keskellä. Ei se Salmelaisen syytä ole, että Peltonen peluutti Pakarista liian kauan keskellä ja Jääskä etsi virettä laidassa.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, SAB, NYR, Inkvisitio 1480-
Nyt on sitä oikeanlaista jatkuvuutta Vesalaisen, Jääskän, Koivistoisen, Åstenin ja Taposen muodossa.

Kertoo siitä, että jätkät uskovat joukkueen menestysmahdollisuuksiin ja diggaavat kodista. Ja myös valmennus ja johto luottaa kyseisiin pelaajiin.

Lämmittää ihan skidisti enemmän, kun esim. Palolan, Karvisen ja Dykin jatkot :)
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä tyylikästä, ja paljon enemmän IFK, jos hihasta valuu korulauseita, eikä esimerkiksi puhdasta paskaa. Tai kusisia muroja.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on hienoa, että on lähdetty kova pää edellä uusimaan tai ainakin julkaisemaan sopimuksia. Ja vielä niin, että myös tärkeimmät omat pojat on saatu pidettyä ja julkaistua. Ei tässä nyt vielä sellaisia toukokuu 2015 -viboja ole, vaan vastahan tässä juuri ja juuri ollaan helmikuussa!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua jotenkin hämmentää ja myös ärsyttää nämä jatkuvat hassuttelut, että Salmelaiselle olisi jotenkin nyt vasta käynyt selväksi keskikaistan merkitys. Ei varmasti ole, sen verran leveitä keskikaistoja meillä on viime kausillakin ollut. Ja joo, en ole unohtanut sitä, että Antti Suomela jäi korvaamatta. Mutta pitäisiköhän siitäkin päästää jo pikkuhiljaa irti? Se, että tällä kaudella se yksi sentteri jäi korvaamatta, on fakta. Mutta ei se nyt jumalauta ymmärryksestä ole jäänyt kiinni.

Ja jos oikein hakemalla haetaan jotain hyvää - ja minähän haen -, todennäköisesti Juha Jääskän hieno kausi sentterinä olisi jäänyt kokonaan tekemättä ja kokematta. Kenen etu se sitten olisi ollut? Jääskän? Öö, enpä usko, koska hänhän nosti tällä liikkeellä omaa markkina-arvoaan huomattavan paljon.

Itse olen sitä mieltä, että yksi sentteri tarvittaisiin vielä tälle kaudelle, mutta se johtuu nyt ennen kaikkea siitä, että Otto Paajasen vielä syntymättömien kaksosten laskettu aika lähestyy vääjäämättä ja kaksoset harvemmin täysiaikaisina syntyvät. Näin ollen Paajasen poissaoloon on pakko varautua. Kaksi vastasyntynyttä ei todellakaan ole sama kuin yksi vastasyntynyt. Ja kun keväällä pelataan, ajatuksen pitää olla 110% kaukalossa ja se voi olla tuoreelta isältä tässä tapauksessa liikaa vaadittu. Toki, voihan se olla, että Rouva Paajanen on miehensä kaltainen Teräsnainen ja eikä yksinkertaisesti suostu synnyttämään ennen kuin HIFK:n kausi on ohi. Harvemmin synnytykset kuitenkaan suostumisista ovat kiinni olleet, joten kokeilisin jotain muuta ja hankkisin sen yhden sentterin. Ei tarvitse olla kärkisena, vaan nimenomaan Paajasen korvaaja.

Hyvää duunia Tobiakselta nämä jatkot. En tosin ole lainkaan yllättynyt.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mua jotenkin hämmentää ja myös ärsyttää nämä jatkuvat hassuttelut, että Salmelaiselle olisi jotenkin nyt vasta käynyt selväksi keskikaistan merkitys. Ei varmasti ole, sen verran leveitä keskikaistoja meillä on viime kausillakin ollut. Ja joo, en ole unohtanut sitä, että Antti Suomela jäi korvaamatta. Mutta pitäisiköhän siitäkin päästää jo pikkuhiljaa irti? Se, että tällä kaudella se yksi sentteri jäi korvaamatta, on fakta. Mutta ei se nyt jumalauta ymmärryksestä ole jäänyt kiinni.
Onko se sitten sitä kuuluisaa osaamattomuutta Salmelaisella? Itse olet muistaakseni sanonut, että virheiden toistaminen saa myös yltiöpositiivisen rotsisi kääntymään. Nyt kuitenkin olet täällä taas puolustamassa aggressiivisesti Salmelaista, kun täällä vähän hassutellaan hänen päivän korulauseidensa jälkeen. Ja joo olet jo esittänyt ihan validin teoriasi monesti , miksi tämä kausi on vedetty vajaalla sentteristöllä. Itse en vaan osta, etteikö ajanjaksolla ABn lähtö- tänään markkinoilla olisi ollut yhtäainoata sentteriä, joka a) olisi vahvistanut IFKta b) IFKlla mahdollisuudet ja resurssit sainata. En voi myöskään uskoa, että VP&co on halunnut nimenomaan vetää vajaalla sentteriosastolla.

Tähän samaan tarinaan liittyy se, että Salmelainen ei ole yhdellä ainoalla kaudella onnistunut rakentamaan joukkuetta, jossa ei olisi jokin osa-alue vuotanut. Korulauseita kyllä löytynyt joka lähtöön supliikkina kaverina.

Toki, tähän liittynee myös IFKn olematon skouttausosasto, joka tällä hetkellä lienee Kiva-Harri sievässä ranskalaisessa katsomassa maksutoistopalveluista pelejä.
Ja jos oikein hakemalla haetaan jotain hyvää - ja minähän haen -, todennäköisesti Juha Jääskän hieno kausi sentterinä olisi jäänyt kokonaan tekemättä ja kokematta. Kenen etu se sitten olisi ollut? Jääskän? Öö, enpä usko, koska hänhän nosti tällä liikkeellä omaa markkina-arvoaan huomattavan paljon.
Onko sentteri Jääskän lopullinen pelipaikka? Mielenkiintoista nähdä millä paikalla Jukka Jalonen häntä peluuttaa EHTllä. Omissa papereissa Jääskä ollut aina pirkkaversio Mika Pyörälästä par excellence eli liimapelaaja, jonka voi laittaa paikalle kuin paikalle ja saa homman toimimaan. Kaikki kunnioitus Jäkylle, muttei hän ole minun silmissäni tuloksentekijänä sillä tasolla, mitä IFKn ykkössentterin on oltava.
Itse olen sitä mieltä, että yksi sentteri tarvittaisiin vielä tälle kaudelle, mutta se johtuu nyt ennen kaikkea siitä, että Otto Paajasen vielä syntymättömien kaksosten laskettu aika lähestyy vääjäämättä ja kaksoset harvemmin täysiaikaisina syntyvät. Näin ollen Paajasen poissaoloon on pakko varautua. Kaksi vastasyntynyttä ei todellakaan ole sama kuin yksi vastasyntynyt. Ja kun keväällä pelataan, ajatuksen pitää olla 110% kaukalossa ja se voi olla tuoreelta isältä tässä tapauksessa liikaa vaadittu. Toki, voihan se olla, että Rouva Paajanen on miehensä kaltainen Teräsnainen ja eikä yksinkertaisesti suostu synnyttämään ennen kuin HIFK:n kausi on ohi. Harvemmin synnytykset kuitenkaan suostumisista ovat kiinni olleet, joten kokeilisin jotain muuta ja hankkisin sen yhden sentterin. Ei tarvitse olla kärkisena, vaan nimenomaan Paajasen korvaaja.
Tässä on hyvä pointti. Toivottavasti vielä verkot vesillä. Yhdelle Eddie Larssonille löytäisin vielä tilaa puolustuksessa niin ei tarvitse Motinin pelata kaikkia alivoimia. Kotkansalon varaan ei voine laskea mitään?
Hyvää duunia Tobiakselta nämä jatkot. En tosin ole lainkaan yllättynyt.
Juuri näin ja tämä oli sitä erinomaista jatkuvuutta. Vaikka olen negasiiven äänekkäitä edustajia niin tiedän myös, että Taposen, Halttusen, Salinin, Kaskimäen ja Seppälän kohdalla tämä vaikeakin kausi on ollut rahan pankkiin laittamista ja voivat yllättää meidät 2023-2024 todella isosti, sillä lahjakkuutta löytyy. Siitä en vaan pidä, että IFKssa tämä tehtiin mahdollisesti nyt 1) urheilullisen menestyksen kustannuksella 2) kommunikoimatta sitä meille huvin maksajille.

Toivotaan pitkää kevättä ja minulle korotettua (2 kk jäsenyyttä) posisiipeen, kun mennään TOP4.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tobiaksen keskikaistanänäkemys yllättää. Keskikaistan ongelmat nosti moni osaamatonkin esiin ennen kautta. Keskikaista on tämän kauden joukkueen ongelma.

Mielenkiintoista (jota emme koskaan saa tietää) on, että miten UTJ ja Valmentaja suunnittelivat keskikaistan. Tällä palstalla Jäkyä arvioitiin edelliset 2 kautta keskikaistalle ja tälle kaudelle Hirvosta. Montako peliä Hirvonen on keskellä pelannut.

Jotenkin nämä peliä rakentavat laiturit ovat mothernaturekamaa.

Fudiksessa on kymppipaikka, jota kukaan taktiikkavelho ei toistaiseksi ole hyökkäyspelissä onnistunut ohittamaan (turnauksia voi voittaa puolustamalla). MM on turnaus. Liigan pleijarit eivät ole turnaus.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko se sitten sitä kuuluisaa osaamattomuutta Salmelaisella? Itse olet muistaakseni sanonut, että virheiden toistaminen saa myös yltiöpositiivisen rotsisi kääntymään. Nyt kuitenkin olet täällä taas puolustamassa aggressiivisesti Salmelaista, kun täällä vähän hassutellaan hänen päivän korulauseidensa jälkeen. Ja joo olet jo esittänyt ihan validin teoriasi monesti , miksi tämä kausi on vedetty vajaalla sentteristöllä. Itse en vaan osta, etteikö ajanjaksolla ABn lähtö- tänään markkinoilla olisi ollut yhtäainoata sentteriä, joka a) olisi vahvistanut IFKta b) IFKlla mahdollisuudet ja resurssit sainata. En voi myöskään uskoa, että VP&co on halunnut nimenomaan vetää vajaalla sentteriosastolla.

Mikä tarve sulla on tunkea mua johonkin yltiöpositiivisuuden määritelmään? Olen monta kertaa kauden aikana todennut, että peli oli paskaa ja todennut, että eipä ole mennyt hyvin ei. Onko se sinusta yltiöpositiivisuutta, että olen kuitenkin todennut, että kausi on pitkä ja tässä on hyvin aikaa kääntää kurssi, mutta loputtomiin sitä aikaa ei ole? Olenko muuten jollakin tavalla ollut tässä väärässä? Mielestäni minä olen ollut itse asiassa oikeassa, koska vastoin uskomuksia, joukkue totta tosiaan käänsi laivan suunnan. Toki, kuten olen sataan kertaan todennut, kausi on pitkä eikä mitään todellakaan ole vielä voitettu, joukkue on kuitenkin yllättänyt ainakin minut varsin positiviisesti.

Itse en osaa pitää sitä osaamattomuutena, ettei AB:ta korvattu, mutta kun en edelleenkään tiedä, mitkä syyt ovat oikeasti siihen vaikuttaneet, en voi ottaa siihen vahvasti kantaa. Olen kattavasti käynyt eri vaihtoehtoja läpi pitkin pitkää kautta ja pitäydyn toistaiseksi siinä, että joku tai jotkut niistä syistä ovat johtaneet siihen, ettei sitä yhtä sentteriä ole hankittu. Onko se lopulta virhe, ja jos on, kuinka iso, jää nähtäväksi. Jos joku tarjoaa vastaukseksi jotain muuta uskottavaa kuin että "Salmelainen ei osaa/viitsi", olen valmis vaihtamaan kantaani. Mutta, toistaiseksi kukaan ei ole vielä sellaista uskottavaa vaihtoehtoa tarjonnut. Sen sijaan olen saanut täältä lukea tuosta osaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä about 1000 viestiä.

Sen tiedän kuitenkin, että meillä on myös valmentaja, joka ei halua joukkueeseen ketä tahansa pelaajaa pyörimään, joten ehkä on yhdessä tehty päätös, ettei hankita väkisin ketään vain pelkän hankkimisen ilosta. Peltosen tavoitteena on ymmärtääkseni myös kehittää pelaajia ja repiä pelaajista heidän täysi potentiaalinsa irti. Siitä voidaan toki olla montaa mieltä, onko siinä onnistuttu, mutta muistutan, että pelaajat itse eivät ole siinä tehtävässä pelkän statistin roolissa. Kehitystä ei mitata pelkästään yhden kauden otannalla, varsinkaan, jos kyse on nuorista pelaajista.

Entäpä, jos se onkin ollut Peltonen, joka on todennut, että kokeillaan toistaiseksi jotain muuta kuin pistetään paljon rahaa toivotaan-toivotaan-arpaan? Tuskinpa Pakarinen tai Jääskä just nyt kovin vihaisiakaan Peltoselle ovat, että joutuivat/pääsivät pelaamaan itselleen ei-niin-ominaisessa roolissa? Eivät voi ainakaan valittaa, että jokainen työpäivä olisi aina samanlainen ja olisi tylsää. Entäpä, jos nämä tämän kauden kokeilut ovatkin hyvä plussa heidän CV:ssä jatkossa? Mitä parempi CV, sitä parempi liksa. Ei huono, sanoisin.

Ehkä niillä sentteristä säästyneillä rahoilla irtosi Berglund juuri silloin, kun häntä oikeasti tarvittiin ja tuli yllättäen tarjolle? Jos Salmelainen on väistänyt yhdenkin miinan sillä, etteivät ole Peltosen kanssa halunneet ketä tahansa, sehän on vain hyvä asia. Mutta se, että markkinat ovat olleet tällä kaudella poikkeuksellisen kuivat, ei ole mikään mun keksimä tekosyy, vaan fakta. Laadukkaat pelaajat eivät tarvetta hokemalla lisäänny.

Itse en rehellisesti sanottuna edes usko, että se yksi sentteri olisi kovin olennaisesti lopulta muuttanut syksyn kupletin juonta, sen verran pihalla siellä oli koko jengi sekä henkilökohtaisella että joukkuetasolla. Ellei sitten olisi käynyt niin onnellisesti, että se yksi hankittu sentteri olisi oikeasti ollut sellainen seppä, joka olisi osunut (eli, pelannut tavalla tai toisella optimaalisesti) juuri silloin, kun sitä olisi eniten tarvittu. Tällaisia kavereita ei vain ihan hirveästi ole tässä seurassa ollut viime kausina ollut, vaan yleensä HIFK on kuitenkin joko voittanut tai hävinnyt joukkueena. Ja jos katsotaan täksi kaudeksi Liigan ulkopuolelta hankittuja senttereitä, kuinka moni heistä on suorittanut päivästä yksi korkealla tasolla? Lehterä toki, mutta kuka muu? Jokusen voiton HIFK olisi voinut saada tämän yhden pelaajan avulla lisää, mutta pidän ihan varteenotettavana vaihtoehtona sitäkin, että tämä The Sentteri olisi ollut vielä enemmän ihmeissään kuin kaikki muut pelaajat. Ekat kierroksethan menevät ulkkareilta usein jopa loistavasti, mutta sitten iskee arki ja Liigan taso lyö silmille. Oikeasti kovat pelimiehet nousevat siitä siinä n. 20:nnen kierroksen kohdalla, mutta ei-niin-laadukkaat pelaajat eivät toivu siitä ikinä. Ja tämä ei ole mun keksintöäni, vaan ihan urheilujohtajilla ja koutseilla tiedossa oleva tekijä. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta 90% näin. Näin kävi myös AB:lle, mutta syvälliset ja raa'atkin keskustelut Piken kanssa nostivat hänen tasonsa entistä korkeammalle. Ja tämä on faktatietoa.

Joten pidän mahdollisena, että vaikka tilanne ei ole ollut missään nimessä ideaali, HIFK, Salmelainen ja Peltonen ovat olleet koko ajan tilanteen tasalla. Joukkue on ollut koko ajan rauhallinen, samoin S&P, vaikka harva heihin jaksoi uskoa.

Tähän samaan tarinaan liittyy se, että Salmelainen ei ole yhdellä ainoalla kaudella onnistunut rakentamaan joukkuetta, jossa ei olisi jokin osa-alue vuotanut. Korulauseita kyllä löytynyt joka lähtöön supliikkina kaverina.

Tämäkin on hyvin mustavalkoinen näkökanta. Ikään kuin niillä pelaajilla ei olisi mitään roolia omassa tekemisessään. Syy on joidenkin mukaan aina Salmelaisen tai valmennuksen. Joukkueen kasaaminen pitää aina sisällään paljon liikkuvia osia ja ehdollisuuksia. Yksi niistä, ja itse asiassa hyvin merkittävä sellainen on se, että pelaaja ottaa seuraavan stepin urallaan ja sitä kautta parantaa joukkuetta. Joidenkin kokeneiden pelaajien kohdalla on toki laskettu sen varaan, että taso pysyy vielä sen yhden kauden ja/tai heidän on tiedetty tuovan jengille jotain muuta arvokasta. Se, miksei sitä kehitystä aina tapahdu, riippuu sekin monesta asiasta. Aika usein meillä se menee niin, että pelaaja on loukkaantunut kauden aikana. Ja se on kuitenkin aika olennainen tekijä, pystyykö pelaaja harjoittelemaan ja pelamaan ja sitä kautta pysymään suunnitelmassa. Loukkaantumisiin on usein vaikea löytää syyllisiä, ellei kyse sitten ole vastustajan tahallisesta vahingoittamisesta ja niissäkin usein tuurilla on iso merkitys. Kaikkeen ei vain voi aina varautua.

Mielikuvitus- ja ihannemaailmassa jokaiselle pelaajalle on vähintään aina saman tasoinen korvaaja jo odottamassa katsomossa, mutta oikeassa elämässä se ei vain mene niin. Kyllä munkin mielestäni Salmelaisella on sopimuksia, joiden ei voida jälkikäteen sanoa olevan onnistuneita, mutta sekin kuuluu ammattiin ja yleensäkin lätkään. Elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, varmaan tiedät sen itsekin. Sitten pitää vain luovia ja yrittää repiä vallitsevissa olosuhteissa parasta irti, tehdä duunia, hienosäätää suunnitelmia ja odottaa, että asiat muuttuvat paremmiksi. Ja usein ne muuttuvatkin, kun itse sitä haluaa ja siihen pyrkii.

Enkä ymmärrä oikein tätä "korulause"-toistoakaan. Mitä hänen pitäisi sitten sanoa? Kuinka paljon kuulet "korulauseita" kummempia kommentteja muilta urheilujohtajilta? Joku sanoo joo joskus jotain muuta, mutta 99,5% kaikkien muidenkin höpinöistä on samaa jargonia. Kaikki sanomiset pitää suhteuttaa myös siihen, mitä voi sanoa, eli toisin sanoen, mikä on korrektia. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa suurelle yleisölle ääneen. Eikä kukaan kai voi niin itsekeskeinenkään olla, että odottaa, että seurat nyt vain palvelevat juuri häntä? Eihän? Näissä sanomisissa pitää olla todella tarkkana ja HIFK:ssa vieläpä erityisen tarkkana.

Toki, tähän liittynee myös IFKn olematon skouttausosasto, joka tällä hetkellä lienee Kiva-Harri sievässä ranskalaisessa katsomassa maksutoistopalveluista pelejä.

Scouttaus-osasto on toki ohut ja siihen olisi hyvä saada muutos. Mutta silti mua vituttaa tämä Rindellinkin jatkuva dissaus. Mistä sä edes tiedät, mitä hän oikeasti tekee? Ja mistä tiedät, että tekee sen huonosti? Entäpä, jos Rindellin suhteet Ruotsin ovat olleet merkittävässä roolissa siinä, että esim. Berglund on meidät valinnut? Ei varmasti oltu ainoat kiinnostuneet. En tiedä, onko sillä ollut oikeasti jotain vaikutusta, mutta sen tiedän, että Rindellillä on edelleen hyvä maine Ruotsissa ja hän tuntee edelleenkin siellä valtavan paljon lätkässä vaikuttavaa porukkaa. Ja suhteiden merkitystä ei koskaan pidä aliarvioida. Jos näistä kontakteista on HIFK:lle vähänkään hyötyä, eikä se ole vain hyvä asia? Nykyisin on muuten jokaisesta pelaajasta saatavilla dataa jokaisesta pelistä erillisestä tietopankista, joten yksikään seura ei ole minkään CMore-Telian armoilla, vaan se data tulee muuta kautta.

Tämä scouttausasia ei muutenkaan ole yksin Salmelaisesta kiinni, vaan rahat siihen pestiin tulee osoittaa Salmelaisen yläpuolelta. Nämä mukahauskat Rindell- vittuilutkaan eivät ole oikeasti hauskoja, vaan aiheuttavat lähinnä myötähäpeää. Mikä tarve on tölviä pitkän päivätyön seuran eteen tehnyttä eläkeikäistä henkilöä, joka ei ole varmaan koskaan ollut itse vittumainen kenellekään? Jos hän nyt vapaa-ajallaan on pikkuhiprakassa HIFK:n järjestämissä vapaamuotoisissa tapahtumissa, kuten kauden päätösristeily tai joku muu vastaava, jossa kaikki muutkin ovat nauttineet muutakin kuin kansalaisluottamusta virallisen osion jälkeen, mitä sitten? Ei hän nyt siellä aivan kannat katossa ainoana ole heilunut eikä varsinkaan ole aiheuttanut mitään negatiivisia asioita, kuten riitoja tai käyttäytynyt muutenkaan huonosti.

Onko sentteri Jääskän lopullinen pelipaikka? Mielenkiintoista nähdä millä paikalla Jukka Jalonen häntä peluuttaa EHTllä. Omissa papereissa Jääskä ollut aina pirkkaversio Mika Pyörälästä par excellence eli liimapelaaja, jonka voi laittaa paikalle kuin paikalle ja saa homman toimimaan. Kaikki kunnioitus Jäkylle, muttei hän ole minun silmissäni tuloksentekijänä sillä tasolla, mitä IFKn ykkössentterin on oltava.

Mulla ei ole harmainta aavistustakaan. Eikä mua ei voisi vähempää kiinnostaa, millä paikalla Jääskää EHT:llä peluutetaan. Oletan kuitenkin, että hänen pelaamisensa ja tulokset sentterin paikalla ovat se "viimeinen silaus", miksi kutsu kävi just nyt. En minäkään ole aiemmin pitänyt Jääskää sentterinä par excellence, mutta ehkä minun pitää tässä laajentaa katsomustani. Ja teen sen itse asiassa enemmän kuin mielelläni. Mutta varmaan Manner pistää Jääskän laitaan ja sekoittaa hänen pasmansa, jolloin pelit menee EHT:llä perseelleen, itseluottamus romuttuu ja sitten voi etsiä kadonnutta sentteröintikykyä loppurunkosarjan. Nerokasta!

Jääskä siirrettin muuten vakituisesti sentteriksi 1.11.22, jolloin hänellä oli 17:n ottelun jälkeen kasassa pisteitä 0+5=5, -2. Siis, 0,41 pinnaa/peli. Eikä yhtään tehtyä maalia. Laitahyökkääjänä, millä paikalla hän on siis kuulemma kaikkein omimmillaan. Sentteriksi siirtämisen jälkeen Jääskä on saalistanut 28 ottelussa pisteet 7+15=22, +11. Eli, 0,79 pinnaa/peli. Mä en siis aidosti ymmärrä, miksi tämä sentteriasia on ollut ihan koko kauden täällä ison itkun asia, vaikka asia alkoi ratketa tuloksen puolesta jo n. 1,5 kk sitten? Onko oikeasti niin helvetin vaikeaa olla tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen? Vai onko lopulta kaikkein tärkeintä päästä sanomaan, että minä tiesin tämän? "Minä olin oikeassa, olen guru, kunnioittakaa minua!"

Millaista tulosta muuten odotat, jotta voisit laskea Jääskän nyt tuloksentekijäksi? Ymmärrän toki, että otanta on pieni, mutta tavallaan se on sitä vaikkapa Taposellakin. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan ja silloin pitää olla luova. Jos luovuutta on pistää Jääskä keskelle ja joukkue alkaa suorittaa kokonaisuutena sen jälkeen paremmin ja akuutti ongelma ratkeaa, kuka jaksaa enää itkeä siitä alkuperäisestä ongelmasta? Ja miksi siitä pitäisi oikeasti enää itkeä? Koska asiat eivät tapahtuneet, kuten kuuluisi? Eikö tämä ole muutosvastarintaa parhaimmillaan? Sen ymmärrän, että keskustellaan siitä, että voisi olla järkevää hankkia vielä yksi sentteri, koska sille on hyvät perusteet, mutta sitä en ymmärrä, että edelleen jaksetaan päivittäin valittaa, että sitä yhtä ahnetta sentteriä ei ikinä korvattu. Ei korvattu perinteisesti, mutta löydettiin korvaaja. Lopputulos on tähän asti ollut ihan jees. Miksi se on ongelma?

Toivotaan pitkää kevättä ja minulle korotettua (2 kk jäsenyyttä) posisiipeen, kun mennään TOP4.

Sitähän tässä toivotaan ja siihen uskotaan. Vaikuttaa myös siltä, että Salmelainen on helpottamassa tätä sinun savottaasi kasaamalla sen verran kovaa jengiä, että eipä tuo 2 kk:n positiivisen ajattelun pitäisi tehdä tiukkaakaan. Mutta kaikki on vielä auki. HIFK:n tuntien voi tapahtua ihan mitä tahansa. Ylimielisyyteen ei ole kenelläkään varaa.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mikä tarve sulla on tunkea mua johonkin yltiöpositiivisuuden määritelmään? Olen monta kertaa kauden aikana todennut, että peli oli paskaa ja todennut, että eipä ole mennyt hyvin ei. Onko se sinusta yltiöpositiivisuutta, että olen kuitenkin todennut, että kausi on pitkä ja tässä on hyvin aikaa kääntää kurssi, mutta loputtomiin sitä aikaa ei ole? Olenko muuten jollakin tavalla ollut tässä väärässä? Mielestäni minä olen ollut itse asiassa oikeassa, koska vastoin uskomuksia, joukkue totta tosiaan käänsi laivan suunnan. Toki, kuten olen sataan kertaan todennut, kausi on pitkä eikä mitään todellakaan ole vielä voitettu, joukkue on kuitenkin yllättänyt ainakin minut varsin positiviisesti.
Et missään tapauksessa ole väärässä, että kausi on pitkä ja mitä tahansa voi tapahtua. Millä tavalla joukkue on muuten yllättänyt sinut? Sekö, että pystytään taistelemaan suorasta pudotuspelipaikasta? Muistanko väärin, että olit pitkään puolustamassa tätä Salmelaisen jengiä ja et ymmärtänyt kritiikkiä sitä kohtaan. Nythän on suurimmaksi osaksi käynyt juuri niin kuin suurimmat negailijat ja kitisijät arvelivat käyvän jo ennen kauden alkua tai viimeistään siinä vaiheessa, kun ilmeni ettei syystä tai toisesta korvata esimerkiksi ABta ennen kauden alkua (eikä olla korvattu vieläkään). Täällähän taisi olla ketjukin IFKn loppusijoituksesta runkosarjassa ja väittäisin, että kaikista suurimmat negailijat ja kitisijät sijoittivat IFKn juuri nykyisille sijoille eli säälien kotietu/viimeinen suora pudotuspelipaikka. IFK on siis ollut odotetunlainen? Nyt eletään hyvää aikaa tuloksellisesti, mutta muistissa on edelleen viime kausi, jolloin oli vastaavanlainen kuuma putki ja sitten palattiin taas samaan möyrimiseen. Helvetinmoinen epätasaisuus on leimannut koko Salmelaisen aikakautta kolmen eri valmentajan aikana. Ja olet oikeassa, ettei se ole pelkästään Salmelaisesta kiinni, mutta hän on yhteinen nimittäjä tässä yhtälössä. Mutta kuten itse totesit niin kausi on pitkä ja mitä tahansa voi tapahtua. Jos emme ole TOP4 kauden jälkeen niin silloin osaavassa seurassa pitäisi alkaa uuden UTJn kartoittaminen.
Itse en osaa pitää sitä osaamattomuutena, ettei AB:ta korvattu, mutta kun en edelleenkään tiedä, mitkä syyt ovat oikeasti siihen vaikuttaneet, en voi ottaa siihen vahvasti kantaa. Olen kattavasti käynyt eri vaihtoehtoja läpi pitkin pitkää kautta ja pitäydyn toistaiseksi siinä, että joku tai jotkut niistä syistä ovat johtaneet siihen, ettei sitä yhtä sentteriä ole hankittu. Onko se lopulta virhe, ja jos on, kuinka iso, jää nähtäväksi. Jos joku tarjoaa vastaukseksi jotain muuta uskottavaa kuin että "Salmelainen ei osaa/viitsi", olen valmis vaihtamaan kantaani. Mutta, toistaiseksi kukaan ei ole vielä sellaista uskottavaa vaihtoehtoa tarjonnut. Sen sijaan olen saanut täältä lukea tuosta osaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä about 1000 viestiä.
Eihän tässä voi kuin let’s agree to disagree, sillä minä en saa sinun päätäsi käännettyä Salmelaisen suhteen ja sinun teoriasi ei minua vakuuta, mikä on ihan fine. Sen kuitenkin mainitsen, että minulle ABn korvaamatta jättäminen on vain yksi osoitus Salmelaisen osaamattomuudesta koota mestaruudesta pelaavaa joukkuetta.
Sen tiedän kuitenkin, että meillä on myös valmentaja, joka ei halua joukkueeseen ketä tahansa pelaajaa pyörimään, joten ehkä on yhdessä tehty päätös, ettei hankita väkisin ketään vain pelkän hankkimisen ilosta. Peltosen tavoitteena on ymmärtääkseni myös kehittää pelaajia ja repiä pelaajista heidän täysi potentiaalinsa irti. Siitä voidaan toki olla montaa mieltä, onko siinä onnistuttu, mutta muistutan, että pelaajat itse eivät ole siinä tehtävässä pelkän statistin roolissa. Kehitystä ei mitata pelkästään yhden kauden otannalla, varsinkaan, jos kyse on nuorista pelaajista.
Koska en tiedä yhtään sinua paremmin niin tämäkin skenaario on ihan mahdollinen. Itse en vaan siihen usko ja itse perustelen sitä sillä, että Peltonen on ollut uransa aikana useissa voittavissa joukkueissa ja hän varmasti tietää reseptit niihin. Niihin resepteihin ei kuulu pelaajat väärillä pelipaikoilla koko kauden mittakaavassa, kuten nyt on nähty. Peltosella on omakohtaista kokemusta vastakohdasta, kun Karavaanarin puutteellinen jengin rakentaminen yhdistettynä Summaseen ajoi VPn ja Luttisen vetämään keskellä. Samalla kaudella Pakarinen veti Gilliesin kanssa pakkia eli muitakin yhtymäkohtia löytyy tähän kauteen.
Entäpä, jos se onkin ollut Peltonen, joka on todennut, että kokeillaan toistaiseksi jotain muuta kuin pistetään paljon rahaa toivotaan-toivotaan-arpaan? Tuskinpa Pakarinen tai Jääskä just nyt kovin vihaisiakaan Peltoselle ovat, että joutuivat/pääsivät pelaamaan itselleen ei-niin-ominaisessa roolissa? Eivät voi ainakaan valittaa, että jokainen työpäivä olisi aina samanlainen ja olisi tylsää. Entäpä, jos nämä tämän kauden kokeilut ovatkin hyvä plussa heidän CV:ssä jatkossa? Mitä parempi CV, sitä parempi liksa. Ei huono, sanoisin.
Sama kuin yllä tähän ihan mahdollista, mutta itse en tähän usko ja varsinkaan koko kauden mittakaavassa, johon nyt ollaan auttamatta menossa. Eivät varmasti ole vihaisia, sillä molemmat ovat ammattilaisia isolla A:lla ja hoitavat roolin kuin roolin. Pakarinen nyt tuskin tarvitsee mitään enää CVnsä. Hän on jo aikoja sitten osoittanut, että menee vaikka maaliin, jos on tarvis. Jääskässä olen itse aina havainnut samoja piirteitä. Jääskää varmasti palvelee uralla tämä monikäyttöisyys. Se ei kuitenkaan kerro mitään heidän riittävyydestä keskushyökkääjän paikalle vakioroolissa mestaruudesta pelaavassa joukkueessa.
Ehkä niillä sentteristä säästyneillä rahoilla irtosi Berglund juuri silloin, kun häntä oikeasti tarvittiin ja tuli yllättäen tarjolle? Jos Salmelainen on väistänyt yhdenkin miinan sillä, etteivät ole Peltosen kanssa halunneet ketä tahansa, sehän on vain hyvä asia. Mutta se, että markkinat ovat olleet tällä kaudella poikkeuksellisen kuivat, ei ole mikään mun keksimä tekosyy, vaan fakta. Laadukkaat pelaajat eivät tarvetta hokemalla lisäänny.

Itse en rehellisesti sanottuna edes usko, että se yksi sentteri olisi kovin olennaisesti lopulta muuttanut syksyn kupletin juonta, sen verran pihalla siellä oli koko jengi sekä henkilökohtaisella että joukkuetasolla. Ellei sitten olisi käynyt niin onnellisesti, että se yksi hankittu sentteri olisi oikeasti ollut sellainen seppä, joka olisi osunut (eli, pelannut tavalla tai toisella optimaalisesti) juuri silloin, kun sitä olisi eniten tarvittu. Tällaisia kavereita ei vain ihan hirveästi ole tässä seurassa ollut viime kausina ollut, vaan yleensä HIFK on kuitenkin joko voittanut tai hävinnyt joukkueena. Ja jos katsotaan täksi kaudeksi Liigan ulkopuolelta hankittuja senttereitä, kuinka moni heistä on suorittanut päivästä yksi korkealla tasolla? Lehterä toki, mutta kuka muu? Jokusen voiton HIFK olisi voinut saada tämän yhden pelaajan avulla lisää, mutta pidän ihan varteenotettavana vaihtoehtona sitäkin, että tämä The Sentteri olisi ollut vielä enemmän ihmeissään kuin kaikki muut pelaajat. Ekat kierroksethan menevät ulkkareilta usein jopa loistavasti, mutta sitten iskee arki ja Liigan taso lyö silmille. Oikeasti kovat pelimiehet nousevat siitä siinä n. 20:nnen kierroksen kohdalla, mutta ei-niin-laadukkaat pelaajat eivät toivu siitä ikinä. Ja tämä ei ole mun keksintöäni, vaan ihan urheilujohtajilla ja koutseilla tiedossa oleva tekijä. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta 90% näin. Näin kävi myös AB:lle, mutta syvälliset ja raa'atkin keskustelut Piken kanssa nostivat hänen tasonsa entistä korkeammalle. Ja tämä on faktatietoa.
Nämä kaksi kappaletta nivoutuvat niin yhteen, että ne on pidettävä samassa lainauksessa. Kyllä, siitä ei pääse yli eikä ympäri, että markkinat ovat olleet kuivat. Otat kuitenkin mielestäni annettuna, että IFKssa on mahdotonta löytää sellainen käänteentekevä pelaaja, koska tällaisia pelaajia ei tässä seurassa ole viime kausina ollut. Miksi? Eikö se kuulu Salmelaisen vastuulle, että näitä löytyisi? Eikö tässä kohtaa ole kritiikki oikeutettua häntä kohtaan? Vai mennäänkö Juhani Tammisen ja dinojen hengessä, että näin on aina ollut? Nyt, kun pelaajia (tässä tapauksessa senttereitä) ei selkeästi ollut saatavilla niistä ilmansuunnista, joista niitä normaalisti on saatavilla niin olisiko kannattanut laajentaa hakualuetta vaikka riskilläkin? Perustuu omiin havaintoihin, mutta miksei esimerkiksi Tsekkejä, Slovakiaa ja ECHLää skoutata IFKn toimesta paremmin. Jos siihen kykenevät IFKta pienemmät seurat Liigassa niin miksei IFK? Tämä ei toki yksinään ole Salmelaisen syy, mutta palaan siihen myöhemmin viestissäni.
Tämäkin on hyvin mustavalkoinen näkökanta. Ikään kuin niillä pelaajilla ei olisi mitään roolia omassa tekemisessään. Syy on joidenkin mukaan aina Salmelaisen tai valmennuksen. Joukkueen kasaaminen pitää aina sisällään paljon liikkuvia osia ja ehdollisuuksia. Yksi niistä, ja itse asiassa hyvin merkittävä sellainen on se, että pelaaja ottaa seuraavan stepin urallaan ja sitä kautta parantaa joukkuetta. Joidenkin kokeneiden pelaajien kohdalla on toki laskettu sen varaan, että taso pysyy vielä sen yhden kauden ja/tai heidän on tiedetty tuovan jengille jotain muuta arvokasta. Se, miksei sitä kehitystä aina tapahdu, riippuu sekin monesta asiasta. Aika usein meillä se menee niin, että pelaaja on loukkaantunut kauden aikana. Ja se on kuitenkin aika olennainen tekijä, pystyykö pelaaja harjoittelemaan ja pelamaan ja sitä kautta pysymään suunnitelmassa. Loukkaantumisiin on usein vaikea löytää syyllisiä, ellei kyse sitten ole vastustajan tahallisesta vahingoittamisesta ja niissäkin usein tuurilla on iso merkitys. Kaikkeen ei vain voi aina varautua.
Mielestäni on yhtä mustavalkoinen näkökanta tämä jatkuva Salmelaisen roolin vähättely sinun toimesta. Siinä vaiheessa, kun hän on ensimmäistä kertaa onnistunut kasaamaan joukkueen, jossa ei ole merkittäviä valuvikoja niin sitten voidaan ruveta puhumaan pelaajien vastuusta. Eikö se ole myös Salmelaisen vastuulla, että hän tunnistaa näitä pelaajia, jotka ottavat sen peräänkuuluttamasi seuraavan stepin? Tämähän on ihan validi pointti, mutta tuntuu että monessa muussa seurassa tunnistetaan nämä pelaajat paremmin kuin IFKssa
Mielikuvitus- ja ihannemaailmassa jokaiselle pelaajalle on vähintään aina saman tasoinen korvaaja jo odottamassa katsomossa, mutta oikeassa elämässä se ei vain mene niin. Kyllä munkin mielestäni Salmelaisella on sopimuksia, joiden ei voida jälkikäteen sanoa olevan onnistuneita, mutta sekin kuuluu ammattiin ja yleensäkin lätkään. Elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, varmaan tiedät sen itsekin. Sitten pitää vain luovia ja yrittää repiä vallitsevissa olosuhteissa parasta irti, tehdä duunia, hienosäätää suunnitelmia ja odottaa, että asiat muuttuvat paremmiksi. Ja usein ne muuttuvatkin, kun itse sitä haluaa ja siihen pyrkii.
Tämä on faktaa. Kaikilla seuroilla (jopa Tapparalla) tulee näitä hutihankintoja ja jatkosopimuksia, mutta pointti onkin tuo viestisi loppu. Edelleen harvassa on 2000-luvulla Liigassa ne kerrat, kun mestaruuden on voittanut sellainen joukkue, jolla on kauden alussa lukuisia valuvikoja rosterissa ja niitä on sitä kauden aikana jouduttu radikaalisti hienosäätämään sekä luovimaan, kuten on alkanut tulla tavaksi Salmelaisen aikana. En epäile hetkeäkään etteikö Salmelaiselle olisi halua, että asiat muuttuisivat paremmiksi, mutta kyvyistä ja osaamisesta en ole niinkään varma.
Enkä ymmärrä oikein tätä "korulause"-toistoakaan. Mitä hänen pitäisi sitten sanoa? Kuinka paljon kuulet "korulauseita" kummempia kommentteja muilta urheilujohtajilta? Joku sanoo joo joskus jotain muuta, mutta 99,5% kaikkien muidenkin höpinöistä on samaa jargonia. Kaikki sanomiset pitää suhteuttaa myös siihen, mitä voi sanoa, eli toisin sanoen, mikä on korrektia. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa suurelle yleisölle ääneen. Eikä kukaan kai voi niin itsekeskeinenkään olla, että odottaa, että seurat nyt vain palvelevat juuri häntä? Eihän? Näissä sanomisissa pitää olla todella tarkkana ja HIFK:ssa vieläpä erityisen tarkkana.
Tuo jargon-kommenttisi on ihan faktaa muiden urheilutoimenjohtajien osalta. Mitä olisin itse Salmelaisena sanonut niin olisin todennäköisesti vaan kommentoinut jargonina Koivistoisen tärkeyttä ja erinomaisuutta pelaajana. Jos minulla olisi track recordissa lyhyellä UTJ urallani jo kaksi kautta, joilla tämä senttereiden mainittu tärkeys nykyjääkiekossa on laiminlyöty omasta toimestani niin en välttämättä lähtisi briljeeraamaan sitä viestissäni. Viime kauden jälkeen ei oltu siellä missä halutaan, mitä tehtiin kauden jälkeen sen hyväksi, että päästään sinne "minne halutaan"? Palveliko tätä tavoitetta jättää täysin korvaamatta edellisen kauden luovimmat pelaajat a'la Innala, AB ja Turunen ( joo tiedän mielipiteesi viimeisestä hymiö). Minun makuuni liian monta kertaa kieltämättä supliikit kommentit eivät siirry konkretiaan vaan jäävät puheen tasolle.
Scouttaus-osasto on toki ohut ja siihen olisi hyvä saada muutos. Mutta silti mua vituttaa tämä Rindellinkin jatkuva dissaus. Mistä sä edes tiedät, mitä hän oikeasti tekee? Ja mistä tiedät, että tekee sen huonosti? Entäpä, jos Rindellin suhteet Ruotsin ovat olleet merkittävässä roolissa siinä, että esim. Berglund on meidät valinnut? Ei varmasti oltu ainoat kiinnostuneet. En tiedä, onko sillä ollut oikeasti jotain vaikutusta, mutta sen tiedän, että Rindellillä on edelleen hyvä maine Ruotsissa ja hän tuntee edelleenkin siellä valtavan paljon lätkässä vaikuttavaa porukkaa. Ja suhteiden merkitystä ei koskaan pidä aliarvioida. Jos näistä kontakteista on HIFK:lle vähänkään hyötyä, eikä se ole vain hyvä asia? Nykyisin on muuten jokaisesta pelaajasta saatavilla dataa jokaisesta pelistä erillisestä tietopankista, joten yksikään seura ei ole minkään CMore-Telian armoilla, vaan se data tulee muuta kautta.

Tämä scouttausasia ei muutenkaan ole yksin Salmelaisesta kiinni, vaan rahat siihen pestiin tulee osoittaa Salmelaisen yläpuolelta. Nämä mukahauskat Rindell- vittuilutkaan eivät ole oikeasti hauskoja, vaan aiheuttavat lähinnä myötähäpeää. Mikä tarve on tölviä pitkän päivätyön seuran eteen tehnyttä eläkeikäistä henkilöä, joka ei ole varmaan koskaan ollut itse vittumainen kenellekään? Jos hän nyt vapaa-ajallaan on pikkuhiprakassa HIFK:n järjestämissä vapaamuotoisissa tapahtumissa, kuten kauden päätösristeily tai joku muu vastaava, jossa kaikki muutkin ovat nauttineet muutakin kuin kansalaisluottamusta virallisen osion jälkeen, mitä sitten? Ei hän nyt siellä aivan kannat katossa ainoana ole heilunut eikä varsinkaan ole aiheuttanut mitään negatiivisia asioita, kuten riitoja tai käyttäytynyt muutenkaan huonosti.
Minulle Kiva-Harri edustaa kaikkea sitä, mikä IFKssa on pielessä. Hän on esimerkki suojatyöpaikkalaisesta, jonka työpaikassa painaa enemmän IFKlaisuus kuin kylmä ammattitaito. Tämä ei ota sitä pois, että Harri on sydämellinen ja mukava ihminen, mutta ammattitaidosta nykypäivänä en menisi takuuseen. Kiva-Harrin oikea rooli olisi ollut alusta asti Petoklubilla heittämässä juttua jääkiekosta ja IFKsta. Eikä tuollainen työnkuva olisi varmasti estänyt käyttämästä hänen suhteitaan Ruotsiin hyväksi. Skouttina olisi pitänyt olla/pitäisi olla kuitenkin sellainen kaveri, jolla olisi kunnon käsitys nykypäivän kiekosta ja mielellään nuori eteenpäin pyrkivä kaveri. Kun tässä nyt spekuloidaan niin jatketaan sitä kysymyksellä, että luuletko esimerkiksi Lukon johdon aikanaan keksineen itse, että tarvitsevat Sahlstedtin avuksi skoutti Boumediennen ja data-analyytikko Teperin? Voin vastata, että eivät todellakaan keksineet vaan Sahlstedt on itse nämä varmasti pyytänyt saada itselleen. Miksei Salmelainen ole toiminut samoin, koska on käynyt selväksi jo aikoja sitten, että a. työmaa on hänelle liian suuri b. hänen verkostonsa ei ole kovin kummoinen.
Jääskä siirrettin muuten vakituisesti sentteriksi 1.11.22, jolloin hänellä oli 17:n ottelun jälkeen kasassa pisteitä 0+5=5, -2. Siis, 0,41 pinnaa/peli. Eikä yhtään tehtyä maalia. Laitahyökkääjänä, millä paikalla hän on siis kuulemma kaikkein omimmillaan. Sentteriksi siirtämisen jälkeen Jääskä on saalistanut 28 ottelussa pisteet 7+15=22, +11. Eli, 0,79 pinnaa/peli. Mä en siis aidosti ymmärrä, miksi tämä sentteriasia on ollut ihan koko kauden täällä ison itkun asia, vaikka asia alkoi ratketa tuloksen puolesta jo n. 1,5 kk sitten? Onko oikeasti niin helvetin vaikeaa olla tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen? Vai onko lopulta kaikkein tärkeintä päästä sanomaan, että minä tiesin tämän? "Minä olin oikeassa, olen guru, kunnioittakaa minua!"
Minä ymmärrän, miksi tämä sentteriasia on ollut koko kauden täällä itkun asia, sillä Jääskä ei täytä Broadhurstin saappaita ylivoimalla esimerkiksi. Lisäksi IFKn sentteristön aloitustaidot kokonaisuudessaan huolestuttaa minua kevään kannalta ja sitä osastoa Jääskä ei juurikaan vahvista, eikä myöskään Pakarinen vaikka molemmat osaavat aloittaa paremmin kuin normaalilaitahyökkääjät. En nyt ihan ymmärrä mihin pitäisi olla tyytyväinen? Olemme edelleen säälipudotuspeleissä ja se johtuu siitä, että joukkueenrakentaja on epäonnistunut monessa asiassa tämän kauden osalta. Siinä vaiheessa, kun IFK alkaa suorittaa tasaisesti resurssiensa edellyttämällä tasolla voidaan olla tyytyväisiä vaikka tämän seuran tuntien ei ehkä kannata.

Millaista tulosta muuten odotat, jotta voisit laskea Jääskän nyt tuloksentekijäksi? Ymmärrän toki, että otanta on pieni, mutta tavallaan se on sitä vaikkapa Taposellakin. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan ja silloin pitää olla luova. Jos luovuutta on pistää Jääskä keskelle ja joukkue alkaa suorittaa kokonaisuutena sen jälkeen paremmin ja akuutti ongelma ratkeaa, kuka jaksaa enää itkeä siitä alkuperäisestä ongelmasta? Ja miksi siitä pitäisi oikeasti enää itkeä? Koska asiat eivät tapahtuneet, kuten kuuluisi? Eikö tämä ole muutosvastarintaa parhaimmillaan? Sen ymmärrän, että keskustellaan siitä, että voisi olla järkevää hankkia vielä yksi sentteri, koska sille on hyvät perusteet, mutta sitä en ymmärrä, että edelleen jaksetaan päivittäin valittaa, että sitä yhtä ahnetta sentteriä ei ikinä korvattu. Ei korvattu perinteisesti, mutta löydettiin korvaaja. Lopputulos on tähän asti ollut ihan jees. Miksi se on ongelma?
Konkretiassa Jääskän kohdalla +40 pistettä kaudessa, koska itse uskon sen olevan Jääskän maksimi. Tällöinkin joukkueessa pitää olla silloin huipunveljiä, jotka painavat pisteitä Liigan pistepörssin kärjen tahdissa.

Kuten aiemmin kirjoitin niin hyökkäyksen luovuuden puute on se ongelma ja se henkilöityy ABn korvaamatta jättämiseen sekä täysin ala-arvoiseen ylivoimapeliin. Kumpaankaan näistä ei Jääskä ole vastaus vaikka erinomainen pelaaja onkin. Tässä yhtälössä ymmärrän hyvin kritiikin ja enemmän ihmettelen miksi yltiöpositiiviset, kuten sinä, lakaisette ongelman maton alle. Lisäksi nykyinen kuuma putki ei viellä yhtään kerro suuntaan ja toiseen ongelmakohtien ratkaisuista. Onko tämä suonenveto vai ollaanko nyt oikeasti löydetty viisasten kivi? Kohta toki olemme viisaampia

Jäkystä vielä sen verran, että en oikein itse osaa vielä päättää, mikä on se paras pelipaikka hänelle? Jos pystyy pitämään nykyisen tasonsa keskellä koko kevään ja saavutamme sinun ennustaman TOP4 sijoituksen niin se kertoo, että Jääskä on onnistunut erinomaisesti ja silloin lähtisin piirtämään häntä yhdeksi senttereistä myös ensi kaudella. Jos taas tästäkin kaudesta tulee pannukakku, mitä pelkään niin silloin lähtisin tekemään hänelle samanlaista roolia kuin Jere Sallisella eli lähtökohtaisesti kärkiketjujen laidassa, mutta valmis paikkaamaan keskellä heti, kun tulee tarve. Luksuspelaaja monikäyttöisyytensä takia.
Sitähän tässä toivotaan ja siihen uskotaan. Vaikuttaa myös siltä, että Salmelainen on helpottamassa tätä sinun savottaasi kasaamalla sen verran kovaa jengiä, että eipä tuo 2 kk:n positiivisen ajattelun pitäisi tehdä tiukkaakaan. Mutta kaikki on vielä auki. HIFK:n tuntien voi tapahtua ihan mitä tahansa. Ylimielisyyteen ei ole kenelläkään varaa.
Katsotaan nyt ensin ketä sieltä tulee ennen kuin ylistetään. Lehterä on minulle vahvoista huhuista huolimatta edelleen osastoa uskon vasta, kun näen punainen paita päällä. Jatkosopimukset ovat nyt oikeasti sitä erinomaista jatkuvuutta, mutta luovuutta tarvitaan ulkopuolelta ja sitä Jori Lehterä esimerkiksi olisi par excellence. Kuten sanoit niin katsellaan.
 

Silppuri

Jäsen
Mikä tarve sulla on tunkea mua johonkin yltiöpositiivisuuden määritelmään? Olen monta kertaa kauden aikana todennut, että peli oli paskaa ja todennut, että eipä ole mennyt hyvin ei. Onko se sinusta yltiöpositiivisuutta, että olen kuitenkin todennut, että kausi on pitkä ja tässä on hyvin aikaa kääntää kurssi, mutta loputtomiin sitä aikaa ei ole? Olenko muuten jollakin tavalla ollut tässä väärässä? Mielestäni minä olen ollut itse asiassa oikeassa, koska vastoin uskomuksia, joukkue totta tosiaan käänsi laivan suunnan. Toki, kuten olen sataan kertaan todennut, kausi on pitkä eikä mitään todellakaan ole vielä voitettu, joukkue on kuitenkin yllättänyt ainakin minut varsin positiviisesti.

Itse en osaa pitää sitä osaamattomuutena, ettei AB:ta korvattu, mutta kun en edelleenkään tiedä, mitkä syyt ovat oikeasti siihen vaikuttaneet, en voi ottaa siihen vahvasti kantaa. Olen kattavasti käynyt eri vaihtoehtoja läpi pitkin pitkää kautta ja pitäydyn toistaiseksi siinä, että joku tai jotkut niistä syistä ovat johtaneet siihen, ettei sitä yhtä sentteriä ole hankittu. Onko se lopulta virhe, ja jos on, kuinka iso, jää nähtäväksi. Jos joku tarjoaa vastaukseksi jotain muuta uskottavaa kuin että "Salmelainen ei osaa/viitsi", olen valmis vaihtamaan kantaani. Mutta, toistaiseksi kukaan ei ole vielä sellaista uskottavaa vaihtoehtoa tarjonnut. Sen sijaan olen saanut täältä lukea tuosta osaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä about 1000 viestiä.

Sen tiedän kuitenkin, että meillä on myös valmentaja, joka ei halua joukkueeseen ketä tahansa pelaajaa pyörimään, joten ehkä on yhdessä tehty päätös, ettei hankita väkisin ketään vain pelkän hankkimisen ilosta. Peltosen tavoitteena on ymmärtääkseni myös kehittää pelaajia ja repiä pelaajista heidän täysi potentiaalinsa irti. Siitä voidaan toki olla montaa mieltä, onko siinä onnistuttu, mutta muistutan, että pelaajat itse eivät ole siinä tehtävässä pelkän statistin roolissa. Kehitystä ei mitata pelkästään yhden kauden otannalla, varsinkaan, jos kyse on nuorista pelaajista.

Entäpä, jos se onkin ollut Peltonen, joka on todennut, että kokeillaan toistaiseksi jotain muuta kuin pistetään paljon rahaa toivotaan-toivotaan-arpaan? Tuskinpa Pakarinen tai Jääskä just nyt kovin vihaisiakaan Peltoselle ovat, että joutuivat/pääsivät pelaamaan itselleen ei-niin-ominaisessa roolissa? Eivät voi ainakaan valittaa, että jokainen työpäivä olisi aina samanlainen ja olisi tylsää. Entäpä, jos nämä tämän kauden kokeilut ovatkin hyvä plussa heidän CV:ssä jatkossa? Mitä parempi CV, sitä parempi liksa. Ei huono, sanoisin.

Ehkä niillä sentteristä säästyneillä rahoilla irtosi Berglund juuri silloin, kun häntä oikeasti tarvittiin ja tuli yllättäen tarjolle? Jos Salmelainen on väistänyt yhdenkin miinan sillä, etteivät ole Peltosen kanssa halunneet ketä tahansa, sehän on vain hyvä asia. Mutta se, että markkinat ovat olleet tällä kaudella poikkeuksellisen kuivat, ei ole mikään mun keksimä tekosyy, vaan fakta. Laadukkaat pelaajat eivät tarvetta hokemalla lisäänny.

Itse en rehellisesti sanottuna edes usko, että se yksi sentteri olisi kovin olennaisesti lopulta muuttanut syksyn kupletin juonta, sen verran pihalla siellä oli koko jengi sekä henkilökohtaisella että joukkuetasolla. Ellei sitten olisi käynyt niin onnellisesti, että se yksi hankittu sentteri olisi oikeasti ollut sellainen seppä, joka olisi osunut (eli, pelannut tavalla tai toisella optimaalisesti) juuri silloin, kun sitä olisi eniten tarvittu. Tällaisia kavereita ei vain ihan hirveästi ole tässä seurassa ollut viime kausina ollut, vaan yleensä HIFK on kuitenkin joko voittanut tai hävinnyt joukkueena. Ja jos katsotaan täksi kaudeksi Liigan ulkopuolelta hankittuja senttereitä, kuinka moni heistä on suorittanut päivästä yksi korkealla tasolla? Lehterä toki, mutta kuka muu? Jokusen voiton HIFK olisi voinut saada tämän yhden pelaajan avulla lisää, mutta pidän ihan varteenotettavana vaihtoehtona sitäkin, että tämä The Sentteri olisi ollut vielä enemmän ihmeissään kuin kaikki muut pelaajat. Ekat kierroksethan menevät ulkkareilta usein jopa loistavasti, mutta sitten iskee arki ja Liigan taso lyö silmille. Oikeasti kovat pelimiehet nousevat siitä siinä n. 20:nnen kierroksen kohdalla, mutta ei-niin-laadukkaat pelaajat eivät toivu siitä ikinä. Ja tämä ei ole mun keksintöäni, vaan ihan urheilujohtajilla ja koutseilla tiedossa oleva tekijä. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta 90% näin. Näin kävi myös AB:lle, mutta syvälliset ja raa'atkin keskustelut Piken kanssa nostivat hänen tasonsa entistä korkeammalle. Ja tämä on faktatietoa.

Joten pidän mahdollisena, että vaikka tilanne ei ole ollut missään nimessä ideaali, HIFK, Salmelainen ja Peltonen ovat olleet koko ajan tilanteen tasalla. Joukkue on ollut koko ajan rauhallinen, samoin S&P, vaikka harva heihin jaksoi uskoa.



Tämäkin on hyvin mustavalkoinen näkökanta. Ikään kuin niillä pelaajilla ei olisi mitään roolia omassa tekemisessään. Syy on joidenkin mukaan aina Salmelaisen tai valmennuksen. Joukkueen kasaaminen pitää aina sisällään paljon liikkuvia osia ja ehdollisuuksia. Yksi niistä, ja itse asiassa hyvin merkittävä sellainen on se, että pelaaja ottaa seuraavan stepin urallaan ja sitä kautta parantaa joukkuetta. Joidenkin kokeneiden pelaajien kohdalla on toki laskettu sen varaan, että taso pysyy vielä sen yhden kauden ja/tai heidän on tiedetty tuovan jengille jotain muuta arvokasta. Se, miksei sitä kehitystä aina tapahdu, riippuu sekin monesta asiasta. Aika usein meillä se menee niin, että pelaaja on loukkaantunut kauden aikana. Ja se on kuitenkin aika olennainen tekijä, pystyykö pelaaja harjoittelemaan ja pelamaan ja sitä kautta pysymään suunnitelmassa. Loukkaantumisiin on usein vaikea löytää syyllisiä, ellei kyse sitten ole vastustajan tahallisesta vahingoittamisesta ja niissäkin usein tuurilla on iso merkitys. Kaikkeen ei vain voi aina varautua.

Mielikuvitus- ja ihannemaailmassa jokaiselle pelaajalle on vähintään aina saman tasoinen korvaaja jo odottamassa katsomossa, mutta oikeassa elämässä se ei vain mene niin. Kyllä munkin mielestäni Salmelaisella on sopimuksia, joiden ei voida jälkikäteen sanoa olevan onnistuneita, mutta sekin kuuluu ammattiin ja yleensäkin lätkään. Elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, varmaan tiedät sen itsekin. Sitten pitää vain luovia ja yrittää repiä vallitsevissa olosuhteissa parasta irti, tehdä duunia, hienosäätää suunnitelmia ja odottaa, että asiat muuttuvat paremmiksi. Ja usein ne muuttuvatkin, kun itse sitä haluaa ja siihen pyrkii.

Enkä ymmärrä oikein tätä "korulause"-toistoakaan. Mitä hänen pitäisi sitten sanoa? Kuinka paljon kuulet "korulauseita" kummempia kommentteja muilta urheilujohtajilta? Joku sanoo joo joskus jotain muuta, mutta 99,5% kaikkien muidenkin höpinöistä on samaa jargonia. Kaikki sanomiset pitää suhteuttaa myös siihen, mitä voi sanoa, eli toisin sanoen, mikä on korrektia. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa suurelle yleisölle ääneen. Eikä kukaan kai voi niin itsekeskeinenkään olla, että odottaa, että seurat nyt vain palvelevat juuri häntä? Eihän? Näissä sanomisissa pitää olla todella tarkkana ja HIFK:ssa vieläpä erityisen tarkkana.



Scouttaus-osasto on toki ohut ja siihen olisi hyvä saada muutos. Mutta silti mua vituttaa tämä Rindellinkin jatkuva dissaus. Mistä sä edes tiedät, mitä hän oikeasti tekee? Ja mistä tiedät, että tekee sen huonosti? Entäpä, jos Rindellin suhteet Ruotsin ovat olleet merkittävässä roolissa siinä, että esim. Berglund on meidät valinnut? Ei varmasti oltu ainoat kiinnostuneet. En tiedä, onko sillä ollut oikeasti jotain vaikutusta, mutta sen tiedän, että Rindellillä on edelleen hyvä maine Ruotsissa ja hän tuntee edelleenkin siellä valtavan paljon lätkässä vaikuttavaa porukkaa. Ja suhteiden merkitystä ei koskaan pidä aliarvioida. Jos näistä kontakteista on HIFK:lle vähänkään hyötyä, eikä se ole vain hyvä asia? Nykyisin on muuten jokaisesta pelaajasta saatavilla dataa jokaisesta pelistä erillisestä tietopankista, joten yksikään seura ei ole minkään CMore-Telian armoilla, vaan se data tulee muuta kautta.

Tämä scouttausasia ei muutenkaan ole yksin Salmelaisesta kiinni, vaan rahat siihen pestiin tulee osoittaa Salmelaisen yläpuolelta. Nämä mukahauskat Rindell- vittuilutkaan eivät ole oikeasti hauskoja, vaan aiheuttavat lähinnä myötähäpeää. Mikä tarve on tölviä pitkän päivätyön seuran eteen tehnyttä eläkeikäistä henkilöä, joka ei ole varmaan koskaan ollut itse vittumainen kenellekään? Jos hän nyt vapaa-ajallaan on pikkuhiprakassa HIFK:n järjestämissä vapaamuotoisissa tapahtumissa, kuten kauden päätösristeily tai joku muu vastaava, jossa kaikki muutkin ovat nauttineet muutakin kuin kansalaisluottamusta virallisen osion jälkeen, mitä sitten? Ei hän nyt siellä aivan kannat katossa ainoana ole heilunut eikä varsinkaan ole aiheuttanut mitään negatiivisia asioita, kuten riitoja tai käyttäytynyt muutenkaan huonosti.



Mulla ei ole harmainta aavistustakaan. Eikä mua ei voisi vähempää kiinnostaa, millä paikalla Jääskää EHT:llä peluutetaan. Oletan kuitenkin, että hänen pelaamisensa ja tulokset sentterin paikalla ovat se "viimeinen silaus", miksi kutsu kävi just nyt. En minäkään ole aiemmin pitänyt Jääskää sentterinä par excellence, mutta ehkä minun pitää tässä laajentaa katsomustani. Ja teen sen itse asiassa enemmän kuin mielelläni. Mutta varmaan Manner pistää Jääskän laitaan ja sekoittaa hänen pasmansa, jolloin pelit menee EHT:llä perseelleen, itseluottamus romuttuu ja sitten voi etsiä kadonnutta sentteröintikykyä loppurunkosarjan. Nerokasta!

Jääskä siirrettin muuten vakituisesti sentteriksi 1.11.22, jolloin hänellä oli 17:n ottelun jälkeen kasassa pisteitä 0+5=5, -2. Siis, 0,41 pinnaa/peli. Eikä yhtään tehtyä maalia. Laitahyökkääjänä, millä paikalla hän on siis kuulemma kaikkein omimmillaan. Sentteriksi siirtämisen jälkeen Jääskä on saalistanut 28 ottelussa pisteet 7+15=22, +11. Eli, 0,79 pinnaa/peli. Mä en siis aidosti ymmärrä, miksi tämä sentteriasia on ollut ihan koko kauden täällä ison itkun asia, vaikka asia alkoi ratketa tuloksen puolesta jo n. 1,5 kk sitten? Onko oikeasti niin helvetin vaikeaa olla tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen? Vai onko lopulta kaikkein tärkeintä päästä sanomaan, että minä tiesin tämän? "Minä olin oikeassa, olen guru, kunnioittakaa minua!"

Millaista tulosta muuten odotat, jotta voisit laskea Jääskän nyt tuloksentekijäksi? Ymmärrän toki, että otanta on pieni, mutta tavallaan se on sitä vaikkapa Taposellakin. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan ja silloin pitää olla luova. Jos luovuutta on pistää Jääskä keskelle ja joukkue alkaa suorittaa kokonaisuutena sen jälkeen paremmin ja akuutti ongelma ratkeaa, kuka jaksaa enää itkeä siitä alkuperäisestä ongelmasta? Ja miksi siitä pitäisi oikeasti enää itkeä? Koska asiat eivät tapahtuneet, kuten kuuluisi? Eikö tämä ole muutosvastarintaa parhaimmillaan? Sen ymmärrän, että keskustellaan siitä, että voisi olla järkevää hankkia vielä yksi sentteri, koska sille on hyvät perusteet, mutta sitä en ymmärrä, että edelleen jaksetaan päivittäin valittaa, että sitä yhtä ahnetta sentteriä ei ikinä korvattu. Ei korvattu perinteisesti, mutta löydettiin korvaaja. Lopputulos on tähän asti ollut ihan jees. Miksi se on ongelma?



Sitähän tässä toivotaan ja siihen uskotaan. Vaikuttaa myös siltä, että Salmelainen on helpottamassa tätä sinun savottaasi kasaamalla sen verran kovaa jengiä, että eipä tuo 2 kk:n positiivisen ajattelun pitäisi tehdä tiukkaakaan. Mutta kaikki on vielä auki. HIFK:n tuntien voi tapahtua ihan mitä tahansa. Ylimielisyyteen ei ole kenelläkään varaa.
Huhhuh todella pitkä teksti, en jaksanut lukea. Saisko tiktok - tanssina?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En todellakaan korvaisi Tobbea kenelläkään nyt, kun hän on viimein päässyt tasolleen. HIFK on hankkinut pisteitä 16 viime ottelusta, eikä vähiten Tobben hankintojen vuoksi.

Jos jotain vielä johtoportaalta pyytäisi tälle kaudella, niin kaima-Winberg tai Ville Ottavainen Jyväskylästä. Gardinerille ei ole käyttöä, eikä muillekaan hyökkääjille sieltä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ei ole kausi ohi vielä, mutta utj:mme kannattajille kuitenkin muutama fakta, joita ei muuksi saa käännettyä.
1. Joukkue rakennettiin ilman riittävän varmaa varamaalivahtia.
Monet sen näkivät jo viime keväänä. Se huomattiin valmennuksessa vasta myöhemmin syksyllä, mutta utj ei ole tehnyt asialle mitään.
2. Sopimukset oli 5 pelaajan kanssa, joista monet näkivät, ettei riitä. He saivat vaihtaa maisemaa ja uusia tuli tilalle.
3. Olivatko uudet parempia?
Neljästä uudesta vain yksi on vakuuttanut ja toinen ollut sinne päin.
4. Kaivattiin peliä tekevää sentteriä jo ennen kauden alkua. Eipä saatu. Eikä vieläkään ole tullut. Tilalle pari laitahyökkääjää. Missä logiikka?
5. Pakisto pitkään vailla peliä rakentavia puolustajia.
6. Vain kaksi kentällistä, jotka kykenevät melkein tasaisesti tuloksen tekoon.
7. Ulkomaalaisista Liigassa vain 61:llä pelaajalla on enemmän tai yhtä paljon pisteitä kuin meidän parhaalla (9). Ja vain 59:llä enemmän tai yhtä monta maalia kuin meidän parhaalla (3). Jokaisessa muussa joukkueessa on enemmän kuin yksi parempi kuin meillä. Useilla monta.
Scouting on siis loistavaa vai onko?
Onko tämä hyvän utj:n hyvää osaamista? Vuosia on jo kokeillut, mutta aina sakkaa.
Vaikka nyt peli näyttää paremmalta ja vaikka saisimme mestaruuden se ei ole utj:mme ansiota tippaakaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ei ole kausi ohi vielä, mutta utj:mme kannattajille kuitenkin muutama fakta, joita ei muuksi saa käännettyä.
1. Joukkue rakennettiin ilman riittävän varmaa varamaalivahtia.
Monet sen näkivät jo viime keväänä. Se huomattiin valmennuksessa vasta myöhemmin syksyllä, mutta utj ei ole tehnyt asialle mitään.
2. Sopimukset oli 5 pelaajan kanssa, joista monet näkivät, ettei riitä. He saivat vaihtaa maisemaa ja uusia tuli tilalle.
3. Olivatko uudet parempia?
Neljästä uudesta vain yksi on vakuuttanut ja toinen ollut sinne päin.
4. Kaivattiin peliä tekevää sentteriä jo ennen kauden alkua. Eipä saatu. Eikä vieläkään ole tullut. Tilalle pari laitahyökkääjää. Missä logiikka?
5. Pakisto pitkään vailla peliä rakentavia puolustajia.
6. Vain kaksi kentällistä, jotka kykenevät melkein tasaisesti tuloksen tekoon.
7. Ulkomaalaisista Liigassa vain 61:llä pelaajalla on enemmän tai yhtä paljon pisteitä kuin meidän parhaalla (9). Ja vain 59:llä enemmän tai yhtä monta maalia kuin meidän parhaalla (3). Jokaisessa muussa joukkueessa on enemmän kuin yksi parempi kuin meillä. Useilla monta.
Scouting on siis loistavaa vai onko?
Onko tämä hyvän utj:n hyvää osaamista? Vuosia on jo kokeillut, mutta aina sakkaa.
Vaikka nyt peli näyttää paremmalta ja vaikka saisimme mestaruuden se ei ole utj:mme ansiota tippaakaan.

Pari huomiota huomioistasi:
1. Kärpillä on neljä maalivahtia, joista peluutettu kolmea. He ovat päästäneet yhteensä 109 maalia. Tapparalla on myöskin neljä maalivahtia, kaikilla pelejä, päästäneet yhteensä 120 maalia. IFK:lla on kolme, joista kaksi pelannutta maalivahtia, jotka ovat pästäneet 110 maalia. Koetko kilpailijoiden saaneen varamaalivahtien määrällä tai laadulla oleellista kilpailuetua? Nyt ei ole kyse kesän paskapuheista ja spekulaatioista, vaan siitä mitä kaukalossa on oikeasti tapahtunut. Ei tämä/tämäkään tietenkään IFK:n vahvin osa-alue ole, mutta ei sellainen katastrofi, kuin täällä yritetään todistaa. Kesän puheista maalivahtiosaston heikkoudesta katoaa pohja peli peliltä. Taposen sivuun joutuminen on iso riski, mutta niin kauan kun se riski on realisoitumatta, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
2. Jos monet näkivät, ettei täällä riitä, niin mitä näkivät ne, jotka palkkasivat kyseiset pelaajat kovempiin sarjoihin tai paremmin menestyneisiin joukueisiin? Onko noiden joukkueiden Utj:t/Uj:t viellä enemmän pihalla?
3. Ovatko he huonompia? Kaikkien tulleiden odotusarvot ovat suurempia kuin lähteneiden, eli ovat olleet statukseltaan parempia pelaajia. Jos pelaaja ei ylläkkään tasolleen, niin onko ongelma pelaajassa, scouttaajassa, vai Utj/Uj:ssä?
(jatkossa IFK:n yhteydessä Uj, koska seurassa ei ole Utj:tä)
Kyseenalaistatko oikeasti Vesalaisen paremmuuden Palolaan nähden? Ray vs. Karvinen. Berglund vs. Lyytinen. Norski vs. Luoto? Oikeasti?
4. Onko joku tänne halukas peliä tekevä sentteri jäänyt ottamatta? Lukko on julkisesti ilmoittanut hakevansa sitä sentteriä myöskin, mutteivät ole löytäneet. Voiko logiikka olla se, että jos plan A ei saada sopivaa, niin vahvistetaan plan B?
5. Kauden alkuun lähdettiin neljällä peliä tekevällä puolustajalla. Melart, Rantakari, Lyytinen, Kotkansalo. Mikä olisi oikea määrä kolmeen pakkipariin?
6. Paajasen kentältä olisi odottanut enemmän onnistumisia - se on selvä. Mutta pisteiden valossa suurempana ongelmana näkisin kärkikenttien kärkipelaajien vaisuuden alkukaudesta. Nyt tilanne on 'normalisoitunut' heidän osaltaan, enkä näe Paajasen kentänkään elpymistä mahdottomuutena. Työnteosta ei jää kiinni, ja taitoakin kentässä on. Kokoonpano on elänyt loukkien ja sairastelujen vuoksi, mutta sekin on rauhoittumassa. Nelonen tekee sen, mitä neloskentältä kaivataan. Kaivaa kiekon omista ja vie sen vastustajan päätyyn. En tiedä, paljonko heiltä olisi realistista pisteitä vaatia.
7. Ulkomaalaispelaajat jakautuvat 15 joukkueeseen. Parasta IFK:n pistemiestä Koivistoa edellä on HPK 1, Sport 2, Lukko 1, Pelicans 1, Ilves 1, Jyp 2 miestä. Voisiko yhdenkään IFK:ta sarjataulukossa edellä olevan joukkueen vakuuttaa saaneen merkittävää kilpailuetua ulkomaalaispelaajistaan? Omalla silmällä kansallisuudella ei ole mitään väliä. Mitä vähemmän kopissa niitä kansallisuuksia lukumääräisesti on, on mielestäni kuitenkin etu.

Tämä ulkkarikysymys on kyllä mielenkiintoinen. Jälkikäteen on mahdotonta todentaa, kuinka riemuissaan täällä olisi oltu Jolyn sopimuksesta hänen ECHL näytöillään. Toki pelannut myös AHL, mutta paljon vaatimattomammilla näytöillä kuin vaikkapa Ray, josta ei änäristatuksestaankaan huolimatta taida mitään ylikylän ukkoa tähän sarjaan kuoriutua. Toivottavasti olen väärässä. Liigan vaatimustaso on todella kova.
Maailmassa pelataan lätkää noin 10-15 sarjassa, joista on realistista kuvitella löytävänsä oikeasti apuja Liiga-tasolle. En usko yhdestäkään Liiga-joukkueesta löytyvän resursseja kaikkien noissa sarjoissa pelaavien seuraamiseen tekstitv-stalkkausta syvällisemmin. Kun pelaajamäärästä lasketaan pois sarjat - ja niissä pelaavat, joiden tulotaso on reilusti Liigan yläpuolella - niin seurattavien lista lyhenee huomattavasti. Mutta samalla tietenkin pelaajienkin suorituskyky laskee, eikä Liiga-tasolle vaadittavia skilssejä enää löydykkään. Jos löytyy, niin onko tähtäin Liigassa, vai jossain rahallisesti vihreämmässä kaukalossa? Ja tänne tulevien pitäisi vielä täällä pärjätä, mikä ei todellakaan itsestään selvää ole. Kaikilla joukkueilla on tästä runsaasti kokemusta. Mielenkiintoisimman selkeän planin ulkomaalaispelaajien värväämiseen on esittänyt Sport. Siellä lähtökohdaksi otettiin Vaasan kaksikielisyys, pieni kaupunki, lyhyt matka Ruotsiin merenkurkun yli. Etsinnät keskitettiin Rutsin pohjoisempiin maakuntiin, ja saatiinkiin nippu erittäin hyvin Liigaan istuvia pelaajia. Haastatteluissa viisikkonvakuuttaa heidän päätökseensä vaikuttaneen kieli, kaupungin pienuus, ja välimatka Ruotsiin. Hjalmarsson on kahden Frölundan nappikauden jälkeen pelannut kaksi huomattavasti vaisumpaa kautta. Olisiko täällä huudettu hurraata hänen sainauksestaan? Olisiko hän tullut yksin vai olisiko samalla pitänyt ottaa koko nippu? En kyllä millään usko, että se olisi fanien siunausta täällä saanut. Mutta olisiko Hjalmarsson valinnut Vaasaa ilman heitä?

Seura tarvitsee identiteetin, ja sen terävöittämisessä IFK:ssa näen paljonkin toivomisen varaa. Silloin pitäisi pohtia hyvin syvälle sitä, mitä seuralla on tarjottavanaan ulkomaalaispelaajille. Nyt puikoissa on ex-pelaaja-agentti, joka on työkseen etsinyt asiakkailleen parhaita mahdollisia työpaikkoja. Luotan suhteellisen sokeasti tuon työn IFK vahvuuksista hyvin tehdyksi, ja pelaaja-prospekteille perustelluksi. Mutta kuten aina huippuja etsittäessä, tarjonta on minimaalista kysyntään nähden. Samoista pelaajista kilpaillaan monen ottajan kesken. Pienuuden strategia ei täällä oikein toimi, menestyksellä ei päästä keulimaan, mutta silti ollaan saatu jalostettua maailmalle hämmästyttävä määrä huippukiekkoilijoita. Mutta niistä pelaaja-aihiosta on käytännössä kilpailemassa kaikki maailman lätkä-Utj:t/Uj. IFK:n Uj on siinä sakissa aika köykäisellä pelikassalla liikkeellä, mikä ei voi olla vaikuttamatta tänne tulevien pelaajien määrään ja laatuun. Tietysti samat budjettiongelmat on kaikilla Liigan kärkiseuroilla vs varakkaammat sarjat, joten ei siitä voi Salmelaiselle mitään spessualennusta antaa. Mutta resursseissa on eroja Liigan sisälläkin. Niistä resursseista puhutaan paljon ilman todellista tietoa. Oma näkemykseni on, että jos tämän kauden Kärppien, Tapparan ja IFK:n niput ovat saman hintaisia, niin minä olen maija poppanen, ja loihdin ensi kaudeksi IFK:lle änäritasoisen porukan.

Katsellessa näitä viime aikojen menestyneintä seuraa Kärppiä ja Tapparaa, niin ei heidän menestymisensä perustu pelkästään ulkomaalaisten pelaajien varaan, vaan ydinrunko on omissa junnuissa, kotimaisissa laatupelaajissa, ja paluumuuttajissa, jolloin saadaan se paras combo nuoruuden intoa, vakautta ja monipuolista vankkaa lätkäkokemusta joukkueeseen. Tässä pelissä IFK niittää aiempien vuosikymmenten laiskuuttaan omassa junnutuotannossa, mutta siihen on nyt onneksi saatu täyskäännös. Tuloksia joutuu odottamaan harmillisen pitkään, mutta kaikki aikanaan. IFK:n historia on puhdas ostojoukkueen historia. Loiston kausilla täällä pärjättiin haalimalla maajoukkuepelaajat tänne. Kansa vaati ja fyrks finns. Nyt Salmelaisen pitäisi pärjätä huomattavasti kireämmillä ja kilpaillummilla markkinoilla. Ei käy kateeksi. Oma junnutuotanto ei vielä tahkoa 3-5 Liigapelaajaa/vuosi edariin. Kusessa ollaan. Mutta onko kohtuullista kaataa kaikkia menneisyyksien virheitä Salmelaisen niskaan? Siinä olisi mielestäni kohtuus paikallaan.

Joukkueen alkukauden suorittaminen oli mitä oli. Pitäisikö siitä vastuullistaa Salmelaista vai pelaajia, jotka eivät ole suoriutuneet lähellekään palkkapussinsa arvoisesti? Nyt se käytännössä aivan sama joukkue on Liigan kuuminta hottia, vaikka sen myöntäminen tuntuu kuinka koville paatuneessa mököttäjässä ottavankin. Annetaanko nyt kunnia joukkueelle, vai sopimukset sainanneelle UJ:lle?
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
@Lätty-ylämummo tuohon kohtaan 1) IFK lähti kauteen Niilo Halonen ykkösmaalivahtina ja häntä peluutettiin aivan liian pitkään vaikka taso nähtiin, ei tartu. Taponen tuli jatkamaan ja on osoittautunut kuin ihmeenkaupalla loistavaksi, tätä ei edes IFK:ssa osattu odottaa. Muuten löysit kyllä hyvät perustelut ja vasta-argumentit. Eikä uskoisi että IFK todella on sijalla KAHDEKSAN JUST NYT ja matkalla turvallisesti sääleihin kun puolustus puheenvuoron pidit, mihin sinulla toki täysi oikeus.

Katastrofi lähteä sääleistä keväällä, mutta joillekin toki se ja sama, keväällä voi yllättää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
--

Vaikka nyt peli näyttää paremmalta ja vaikka saisimme mestaruuden se ei ole utj:mme ansiota tippaakaan.

Monesta muusta asiasta samaa mieltä, mutta onhan tämä nyt aika paksua. Toki ymmärrän, että väitteiden takana on hieman agendaa ja turhautumista viimeisien vuosien suorituksiin, jotka suurelta osalta henkilöityvät Tobbeen.

Kauden aikana on kuitenkin tehty urheilupuolella niin hyviä reagointeja, että olisi silkka tyhmyyttä väittää, etteikö Tobias ansaitsisi siltä osin ruusunsa, mikäli tässä nyt vielä kirkkaimpien mitalien syrjään päästään kiinni.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo tuohon kohtaan 1) IFK lähti kauteen Niilo Halonen ykkösmaalivahtina ja häntä peluutettiin aivan liian pitkään vaikka taso nähtiin, ei tartu. Taponen tuli jatkamaan ja on osoittautunut kuin ihmeenkaupalla loistavaksi, tätä ei edes IFK:ssa osattu odottaa. Muuten löysit kyllä hyvät perustelut ja vasta-argumentit. Eikä uskoisi että IFK todella on sijalla KAHDEKSAN JUST NYT ja matkalla turvallisesti sääleihin kun puolustus puheenvuoron pidit, mihin sinulla toki täysi oikeus.

Katastrofi lähteä sääleistä keväällä, mutta joillekin toki se ja sama, keväällä voi yllättää.

IFK-HPK 4-1 Halonen
Tappara-IFK 5-2 Halonen
Ilves-IFK 2-1 Taponen
SaiPa-IFK 2-1 Halonen
IFK-KooKoo 1-5 Halonen
IFK-Sport 4-3 (JA) Halonen
HPK-IFK 3-2 Halonen
IFK-TPS 2-1 Taponen
KalPa-IFK 2-1 Taponen
IFK-Kärpät 2-0 Taponen
IFK-Ässät 2-0 Taponen
Lukko-iFK 2-0 Taponen
JYP-IFK 2-1 (JA) Taponen
Pelicans-IFK 1-0 Taponen
IFK-Kalpa 0-3 Halonen (Taponen tippui kokoonpanosta, Karhunen II-veskaksi)
IFK-Ilves 2-5 Halonen
HPK-IFK 2-3 (JA) Halonen

Tuohon on listattuna syys- ja lokakuun pelit, Halosella 9 ja Taposella 8 peliä. Eli sairastumiseensa saaka Taponen oli alkukaudesta pelannut enemmän kuin Halonen.

Halosella hävittiin 20 pistettä ja Taposella 14. Halosella peli enemmän pelattuna. Taposen ollessa maalissa voitettiin 10 pistettä ja Halosen vahtivuoroilla 7. Noilla luvuilla on mielestäni kohtuutonta väittää, että Halosta peluutettiin liikaa, ja siksi hävittiin alkukauden matsit. Molemmat saivat reilun mahdollisuuden kamppailla ykkösmaalivahdin paikasta, ja se kääntyi kauden edetessä Taposelle.

7/17 pelistä hävittiin yhdellä maalilla. Halonen 3 ja Taponen 4 peliä. Maalintekosektorista ne puhuvat kyllä aika karua kieltä. Alkukauden suorittamisesta lampaanperseet nimenomaan maalinteolle. Pelejä hallittiin, laukauksia ammuttiin, mutta maaleja ei tehty ei niin millään. Puolustuspäähän pelattiin siihen suhteutettuna erinomaisesti, eikä maalivahtipeliin kovinkaan montaa peliä suoranaisesti hävitty.

Mulla ei ole mitään tarvetta puolustella yhtään mitään. Mutta kohtuuttomiin ja helposti vääriksi todennettaviin väittämiin tartun hanakastikin.

Eli en osta väitettäsi.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
IFK-HPK 4-1 Halonen
Tappara-IFK 5-2 Halonen
Ilves-IFK 2-1 Taponen
SaiPa-IFK 2-1 Halonen
IFK-KooKoo 1-5 Halonen
IFK-Sport 4-3 (JA) Halonen
HPK-IFK 3-2 Halonen
IFK-TPS 2-1 Taponen
KalPa-IFK 2-1 Taponen
IFK-Kärpät 2-0 Taponen
IFK-Ässät 2-0 Taponen
Lukko-iFK 2-0 Taponen
JYP-IFK 2-1 (JA) Taponen
Pelicans-IFK 1-0 Taponen
IFK-Kalpa 0-3 Halonen (Taponen tippui kokoonpanosta, Karhunen II-veskaksi)
IFK-Ilves 2-5 Halonen
HPK-IFK 2-3 (JA) Halonen

Tuohon on listattuna syys- ja lokakuun pelit, Halosella 9 ja Taposella 8 peliä. Eli sairastumiseensa saaka Taponen oli alkukaudesta pelannut enemmän kuin Halonen.

Halosella hävittiin 20 pistettä ja Taposella 14. Halosella peli enemmän pelattuna. Taposen ollessa maalissa voitettiin 10 pistettä ja Halosen vahtivuoroilla 7. Noilla luvuilla on mielestäni kohtuutonta väittää, että Halosta peluutettiin liikaa, ja siksi hävittiin alkukauden matsit. Molemmat saivat reilun mahdollisuuden kamppailla ykkösmaalivahdin paikasta, ja se kääntyi kauden edetessä Taposelle.

7/17 pelistä hävittiin yhdellä maalilla. Halonen 3 ja Taponen 4 peliä. Maalintekosektorista ne puhuvat kyllä aika karua kieltä. Alkukauden suorittamisesta lampaanperseet nimenomaan maalinteolle. Pelejä hallittiin, laukauksia ammuttiin, mutta maaleja ei tehty ei niin millään. Puolustuspäähän pelattiin siihen suhteutettuna erinomaisesti, eikä maalivahtipeliin kovinkaan montaa peliä suoranaisesti hävitty.

Mulla ei ole mitään tarvetta puolustella yhtään mitään. Mutta kohtuuttomiin ja helposti vääriksi todennettaviin väittämiin tartun hanakastikin.

Eli en osta väitettäsi.
Siis mitä et osta? Sitä että kauteen lähdettiin Halonen selkeänä ykköstorjujana?

Koska jos muuta väität se on höpö höpöä. Taponen oli pelkkä laastari, koska Halonen ei riittänyt eikä riitä jatkossakaan. Ja nyt Taponen on osoittautunut loistavaksi, jota kukaan ei osannut odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis mitä et osta? Sitä että kauteen lähdettiin Halonen selkeänä ykköstorjujana?

Koska jos muuta väität se on höpö höpöä. Taponen oli pelkkä laastari, koska Halonen ei riittänyt eikä riitä jatkossakaan. Ja nyt Taponen on osoittautunut loistavaksi, jota kukaan ei osannut odottaa.

Juu.

Ei tasavertaisessa lähtötilanteessa toinen veskari ota starttiin ekasta seitsemästä itselleen kuutta peliä.


Niilolla lähdettiin ja vihkoon meni, Roope sitten pelasti tilanteen.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Juu.

Ei tasavertaisessa lähtötilanteessa toinen veskari ota starttiin ekasta seitsemästä itselleen kuutta peliä.


Niilolla lähdettiin ja vihkoon meni, Roope sitten pelasti tilanteen.
Käytännössä käännetty tolpat, että kumpikin sai taistella tasavertaisesti ykkösmaalivahdin paikasta. Kun nyt vain sattuu Taposella tarttumaan. Jollain kierolla tavalla tämä on jopa aika noloa puolustustamista officen puolelle.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Taponen oli pelkkä laastari, koska Halonen ei riittänyt eikä riittänyt ja nyt osoittautunut loistavaksi, jota kukaan ei osannut odottaa.

Näkemys tuoki.
Aika moni Tapsan pelit Ilveksessä nähnyt piti jo sen hetken tekemistä täysin Liiga-tasoisena.
Mutta kun ei arvosta, niin ei arvosta.


HIFK 125v
Riemua ja Pettymyksiä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Näkemys tuoki.
Aika moni Tapsan pelit Ilveksessä nähnyt piti jo sen hetken tekemistä täysin Liiga-tasoisena.
Mutta kun ei arvosta, niin ei arvosta.


HIFK 125v
Riemua ja Pettymyksiä.
Eihän tämä nyt ole mikään minun näkemys asia. IFK lopetti Edellisen kauden Haloseen IFK aloitti seitsemästä ottelusta kuusi kertaa Halosella tämän kauden alkaessa.
Niilo Halonen oli IFK:n ykkösmaalivahtina kun kausi lähti käyntiin.

Mitä minä en nyt arvosta? Sun kirjoitukset heittelee viestistä toiseen eri ajatuksineen, niin on välillä vaikea tietää missä kohtaan olet mitäkin mieltä.

Kaivaisitko viestisi esim viime kesältä, jossa arvostat taposen siihen asti esittämät otteet niin korkealle, että olisi valmis ykkösmaalivahti? Odotan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös