Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus

  • 23 557
  • 153

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti Viikate
Sikäli kun arvailen ajatuksenjuoksuasi noiden biisimäärien perusteella, oletan sinun unohtaneen Itku pitkästä ilosta -levyn kokonaan välistä. Sillähän on 8 biisiä, joista Timo on ollut sanoittamassa kolmea.

Suurimman osan noista listaamistasi Timo on tehnyt yhdessä jonkun toisen henkilön kanssa, mikä minusta ei ole ihan sama asia kuin sanoituksen tekeminen yksin. Etenkin kun tässä tapauksessa lopputuloksesta kyllä yleensä huomaa, onko asialla ollut Timo yksin vai satunnaisen kumppanin kera. Timon yksin tekemissä sanoituksissa on toisinaan aika paljon löysää eli merkityksen kannalta tarpeettomia säkeitä ja turhia täytesanoja.

En unohtanut ja en puhunut Timon taidoista sanoittajana mitään. Puhuin vain montako biisiä hän on ollut sanoittamassa. Itse tekstityksestä kun tuskin tietää Timo&co. lisäksi muut oikein mitään.

Lähteenä käytin siis Niskalauksen sivuja, joissa "Itku pitkästä ilosta sisältää" 8+1 biisiä, mutta nyt kun tarkemmin katsoin niin tuo on ep biisi joka jostain syystä vain tuossa perässä sivuilla. Oikea lukema siis olisi 12/33, mikä tarkoittaisi ~40%. Mikä edelleen on aika lailla puolet. Muut levyt jotka sisällytin olivat ne jotka itse levyiksi laskin järjestyksessä, Hävetkää, Lopunajan merkit, itku pitkästä ilosta ja rajaportti. Sittenhän löytyisi tuo saksankielinen levy ja yksi ep, mutta niitä en laskenut mukaan, vaan kokonaiset levyt suomeksi.

Sivut: http://netti.nic.fi/~mattlar/niskalaukaus/
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itsekkin aikoinaan tykkäsin kovasti ko. bändistä mutta nyt on alkanut timpan samanlainen ujellus joka helv.. piisissä ärsyttämään todenteolla. Ei enää oikein jaksa tuota laulua kuunnella. Biisitkin ovat kovasti samantyyppisiä ja sitä variaatiota on kovin vähän. Kuunnelkaapa sen nimistä bändiä kuin mokoma ja levyä nimeltä kurimus. Siinä on vähän samanlaista otetta, mutta monipuolisemmalla ja vähän rankemalla otteella.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tyydyn uuden singlebiisin perusteella kuuntelemaan vanhaa tuotantoa. Rajaporttiakaan en jaksanut hankkia. Tyttöystäväni kuvaili "Hyvä ihminen" -biisiä kamalaksi gospelheviksi. Toppuuttelin ensalkuun jonkun verran, mutta... Kyllä on hirveä kappale yhtyeeltä, jolla olisi varmasti vielä oikeaakin annettavaa.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti eagle
Muut levyt jotka sisällytin olivat ne jotka itse levyiksi laskin järjestyksessä, Hävetkää, Lopunajan merkit, itku pitkästä ilosta ja rajaportti.

Ah, oletin biisimäärien perusteella sinun laskevan mukaan myös tulevan levyn sanoittajajakauman, sillä onhan sekin mainitsemallasi sivulla jo julkaistu.

EDIT: Eipäs näköjään olekaan sanoittajajakaumaa julkaistu vaan ainoastaan lueteltu mukana olevat sanoittajat. Ei pitäisi kirjoittaa tällaisina päivinä julkiseen levitykseen yhtään mitään...
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin fiksumpaa olisi ollut jo aiemmin mainita levyt. My bad. Vieläkään en ole saanut sinkkua korviini, sitten voi kommentoida sitä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
En järin innoissani ollut kyllä tuosta sinkusta. Ihan pomminvarma hitti, mutta en lämpeä.
Jo Rajaportti oli melkoisen väljä esitys verrattuna edellisiin tuotoksiin ja sama läpsyttely näyttäisi tämän sinkun perusteella jatkuvan uudella levyllä. Itseasiassa tämä sinkku voisi olla ihan suoraan olla Rajaportilla, niin levyn hengen mukainen se on.

Pettynyt olen, sillä T.R sanoi jossain haastattelussa bändiä vietävän poppilevyn jälkeen takaisin vähän hevimpään suuntaan, mutta eipä tämä kyllä siltä vaikuta.
Eihän tuo missään nimessä paska biisi ole, eikä Rajaporttikaan paska levy - vaikka aika äkkiä paria biisiä luk.ottamatta kyllästyttikin - mutta eroa vaikka Itku Pitkästä Ilosta -levyn tunnelmiin ja todella raskaisiin riffeihin on matkaa kyllä valovuosi. Popimman Rautiaisen ystävät tykkäävät varmasti kovasti, minä odotin jotain muuta.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Mike
Popimman Rautiaisen ystävät tykkäävät varmasti kovasti, minä odotin jotain muuta.

Nojaa...vähän on sama tunnelma. Timpan sanojen mukaan, luvassa on raskaampaa.
Mutta hei Mike, tuohan on vain yksi (1) (uno, una, ett, one, ein..) kappale levyltä.
Toivommehan yhdessä, että ne muut ovat muun kuuloista?

Ja sitten kappaleeseen.
Minä olen sanafriikki. Sanoitukset ovat sellaiset, mitä minä seuraan ja katson. Sanoitukset on tässä ketjussa haukuttu, mutta minulle useat sanoitukset ovat kova juttu.
Hyvä ihminen kappaleessa on asiaa, mutta parempiakin on nähty. En osaa oikein ulkoistaa niitä tuntemuksia, mitä pääni sisällä nuo tekstit aiheuttavat. Jos saan ne ulos, annan palaa tekstin muodossa...


EDIT: Ajatusvirhe
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ei minustakaan bändin sanoituksissa ole mitään vikaa - siis ihan noin yleisesti ottaenkaan - olivatpa sitten Tuomaalan (pidän ehkä eniten), Mattlarin, Martikaisen tai Rautiaisen omaa käsialaa.

Tietenkään kaikesta ei kukaan voi tykätä ja esimerkiksi Rajaportilla ollut Sarjannon coverbiisi Kova Maa on oikeasti ihan järkyttävän paska ja ärsyttävä biisi, bändin ainoa onneksi. Minun korvaani siinä ei toimi mikään. Sävellys on perseestä, sovitus on perseestä ja lyriikat on perseestä, vaikka noin yleisesti ottaen silläkin levyllä on mielestäni lyriikkapuoli ihan hyvin hallussa. Surupuvun sanoista en diggaa, mutta eivät ne huonot ole.

Sen levyn kompastuskiveksi nousee se helvetin laahaaminen. Loistava Elegia, Jäähyväiset, Lumessakahlaajat ja Hämmennys & Viha toimivat hyvin ja vieläpä viimeksi mainittua luk.ottamatta tuommoisina pliisumpina vetoina, mutta moni muu biisi kusee siinä, että ne sopisivat oikeasti paremmin vaikkapa vähän kevyemmällä otteella soittelevan YÖ:n biiseiksi.
Ehkä ne toimisivat Rautiaisellakin, jos olisivat ripoteltu noille muille levyille biisi sinne, toinen tänne, -periaatteella, mutta Rajaportilla ne kusevat kokonaisuuden. Levy ei oikein ala eikä lopu missään vaiheessa ja kokonaisuus on erittäin pop.

Toivottavasti uudella levyllä on kunnon minulle ei vittuilla -tatsia 'Rajaton Rakkaus' -hengessä ja nämä radioystävällisemmät yhteiskunnalliset pohdiskelut jätetään vähän vähemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä ole Timpan musiikki ikinä meikäläiseen uponnut. Ärsyttävä pop-laulajan ääni yhdistettynä muka raskaaseen musaan..ei kiitos.Lisäksi kaikki biisit on suht samanlaisia ja Timppa käyttää kuulemma keikoillakin autotunea.
 
Viestin lähetti Bailey
Timppa käyttää kuulemma keikoillakin autotunea.

Ja rummut tulevat suoraan rumpukoneelta. Bassoa soittaa oikeasti lavan takana piileksivä bassoroudari, Niskiksen basisti vain esittää soittavansa. Kitarat tulevat taustanauhalta.

En ole studiotekniikan asiantuntija, mutta eikös autotunen käyttö ole livenä aikalailla mahdotonta? Vai onko, en minä näistä asioista mitään ymmärrä.

TR&TNL on livenä kieltämättä melko tylsä, mutta en minä nyt ihan tuohonkaan usko. Levyllä autotunea on varmasti käytetty, aiheesta taisi olla puhetta jossain konferenssisakin.

Vai pitäisikö Imperiumin messulautaa mukaillen kysyä "meninkö provoon?"
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti cosmic_rodeo
En ole studiotekniikan asiantuntija, mutta eikös autotunen käyttö ole livenä aikalailla mahdotonta? Vai onko, en minä näistä asioista mitään ymmärrä.

Kyllä se minun käsittääkseni on mahdotonta, sillä autotune ei kai kykene erottelemaan eri soittimia toisistaan eikä laulua soittimista. Näin olen kuullut, omaa kokemusta asiasta ei ole.

Timo tuskin käyttää livenä autotunea, vaikka se teknisesti mahdollista olisikin, sillä taannoiselta dvd-julkaisulta putosi kuuleman mukaan joitakin etukäteen mukaan kaavailtuja livepätkiä pois epävireisen laulun takia. Luulen, että noilla tallennetuilla keikoilla olisi käytetty apuvälineitä, jos sellaisia olisi ollut saatavilla.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Minä olen myöhäisherännäinen mitä tulee Timpan ja Niskalaukauksen arvostamiseen. Kun ensimmäisen kerran kuulin bändin tuotoksia, en juurikaan pitänyt kuulemastani. Surupuku kuullosti hetken hyvältä, mutta jatkuva radiopyöritys kyllästytti nopeasti.

Sitten kuulin Elegian.

Rajaportti kokonaisuudessaan on minusta yksi parhaita kotimaisia teoksia piitkiin aikoihin. Ja soundithan levyllä ovat suorastaan messevät.

Toisin kuten Bone tuolla ylempänä, itse en juurikaan perusta sanoista musiikissa. Minua ei ärsytä kun Sammy Hagar laulaa "Wam-bam Amsterdam" tai kun Anthony Kiedis laulaa lentokoneista... Yleensä keskityn vain ja ainoastaan musiikkiin, laulajan ääni on vain yksi instrumentti muiden joukossa. Se joko sopii pakettiin tai sitten ei sovi. Mutta Niskalaukauksen suhteen nuo sanat jotenkin pomppaavat väkisinkin musiikin läpi esille, hyvällä tavalla.

(Koska heräsin Niskalaukaukseen vasta Rajaportin ilmestyttyä, lienen näitä hc-fanien "vihaamia" popahtavan Niskalaukauksen ylistäjiä...?)
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti aHab
Minua ei ärsytä kun Sammy Hagar laulaa "Wam-bam Amsterdam" tai kun Anthony Kiedis laulaa lentokoneista... Yleensä keskityn vain ja ainoastaan musiikkiin, laulajan ääni on vain yksi instrumentti muiden joukossa. Se joko sopii pakettiin tai sitten ei sovi. Mutta Niskalaukauksen suhteen nuo sanat jotenkin pomppaavat väkisinkin musiikin läpi esille, hyvällä tavalla.


Heheheheee...nyt kyllä nostit esille oikean lyyrikkoneron - Sammy Hagarin! Mies on ok rokkari ja teki ihan hyvää matskua Montrosessa ja soolona mutta Spammya ei olisi ikinä pitänyt päästää Van Halenin solistiksi...VH oli ihan jees rock-popbändi sittenkin mutta hyvin kaukana siitä alkuperäisestä Van Halenista. Nimi olisi pitänyt muuttaa muotoon Van Hagar...

Makuuni Rautiasen paras sanoitus ja koskettavin biisi löytyy siltä yhdeltä ep:ltä - Kehtolaulu.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Axel K.
Miten tämä laskee artistin arvoa? Jos se kuullostaa hyvältä, se kuullostaa hyvältä. Piste.

Niin tai laitetaan samantien taustanauhalta ja tehdään bändistä vaan näyttelijöitä. Kuhan kuullostaa hyvältä.
 
Viestin lähetti Viikate
Kyllä se minun käsittääkseni on mahdotonta, sillä autotune ei kai kykene erottelemaan eri soittimia toisistaan eikä laulua soittimista. Näin olen kuullut, omaa kokemusta asiasta ei ole.

Juu, tottahan tuo taitaa olla.

Olen myös vähäisillä älynlahjoillani ymmärtänyt, että autotune ei kykene muokkaamaan instrumentin, tässä tapauksessa laulun, sävelkorkeutta ns. "lennosta" (vrt. kitaraefektit, esim säröpoljin tai delay-pedaali), vaan ääntä kyetään muokkaamaan vasta jälkikäteen, eli kun ääni on saatu nauhalle talteen. Näin ollen autotunen käyttö olisi livetilanteessa mahdotonta.

Joku studiokokoemusta omaava henkilö varmaan osaisi kertoa asian todellisen laidan.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti B1
Nojaa...vähän on sama tunnelma. Timpan sanojen mukaan, luvassa on raskaampaa.
Mutta hei Mike, tuohan on vain yksi (1) (uno, una, ett, one, ein..) kappale levyltä.
Toivommehan yhdessä, että ne muut ovat muun kuuloista?

Paljon mahdollista. Onhan sitä nähty ennenkin, että valitaan levyn ensimmäiseksi sinkuksi juuri se "popahtavin" biisi, jolla voi olla mahdollista vedota suurempaan yleisöön?

Itse biisistä ei voi vielä mitään sanoa, kun en ole kunnolla kuullut. Mutta huhtikuulle on jo keikkalippu ostettu.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirja

Tulipahan niskis-kirja luettua ja melkeinpä yhdeltä istumalta. Erittäin hyvä historiikki yhtyeen alkutaipaleesta. Suosittelen. Kerrotaan mm. sanoittamisesta ja Timon laulutaidosta, joista molemmista on tässä ketjussa juteltu.

Jynk, Jynk
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Jake78
Paljon mahdollista. Onhan sitä nähty ennenkin, että valitaan levyn ensimmäiseksi sinkuksi juuri se "popahtavin" biisi, jolla voi olla mahdollista vedota suurempaan yleisöön?

Itse biisistä ei voi vielä mitään sanoa, kun en ole kunnolla kuullut. Mutta huhtikuulle on jo keikkalippu ostettu.

Rumbassa levy-yhtiön edustaja sanoi:"Hyvä ihminen on varman päälle valittu sinkkubiisi; se ei anna levystä oikeaa kuvaa. Voin vain sanoa, että tulossa on ihan uudenlaista Niskalaukausta." (Huomatkaa Rumban toimittajan oivaltava puolipisteen käyttö.)

Itse olen kuunnellut pari viimeistä levyä jo melkein puhki ja täytyy sanoa, että sinkkuvalinta oli vähän pettymys. Ehkä tuollaisella keskivertoradiohutulla haetaan laajempaa "näkyvyyttä".
 

Kako-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NasKi, Aston Villa
Toimii

Niskalaukaus kolahtaa aina. Uudelta sinkulta Samarialainen kuulostaa kuitenkin paremmalta vedolta kuin Hyvä ihminen. Kyllä nämä pojat osaa tehdä hienoja versioita muiden kappaleista alkuperäisiä versioita raiskaamatta.
Ouluun Niskalaukaus saapuu to 29.4. Foxiaan. Parille aikaisemmalle keikalle ennakkoliput on myyty loppuun hetkessä, mutta nyt soittelin kyseiseen ravintolaan ja kyselin lippujen myynnistä niin ei kuulemma ennakkomyyntiä enää tiedossa. Omistajat on vaihtuneet ja arkipäiville ei enää myydä ennakkoon lippuja. Naisihmeinen puhelimessa ei tiennyt Trio Niskalaukausesta ja tulevasta keikasta mitään, mutta kertoi kuitenkin että Jean S:n keikalle ei myydä keskiviikolle lippuja ennakkoon niin siksi ei niskalaakikeikallekaan. Törkeää pitää jotain Jean S:ää edes lähelläkään samaa tasoa Trion kanssa! Kai se täytyy makuupussin ja jaloviinapullon kanssa mennä kohta jonottamaan Foxian ovelle.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kunnon penailuhenkeen en tietenkään lukenut tätä ketjua muuten kuin vähän puolivälistä, mutta kysyn vaan notta saako sitä Niskalaukauksen & Kumppaneiden Tiernapojat-juttua mistään? Siis onx se duunattu cd:lle?

Tarttis saada ennenkuin Biitlehem on taas in...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Predator
Kunnon penailuhenkeen en tietenkään lukenut tätä ketjua muuten kuin vähän puolivälistä, mutta kysyn vaan notta saako sitä Niskalaukauksen & Kumppaneiden Tiernapojat-juttua mistään? Siis onx se duunattu cd:lle?

Tarttis saada ennenkuin Biitlehem on taas in...
Sitähän ainakin oli saatavilla ilmestymisen aikoihin kun sen ostin ihan erillisenä ep:nä, en tiedä löytyykö sitä enää, mutta muistaakseni se on nykyään rajaportti-levyn uudemmassa painoksessa mukana.
 

Kako-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NasKi, Aston Villa
Tiernapojat

Tiernapojat esitys löytyy DVD:ltäkin kaikkien muiden lisukkeiden lisäksi. Eiköhän sitä CD-versiota löydy taas jostain alekorista.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Ainakin Niskalaukauksen jyväskyläläinen hovimyymälä Airon Musiikki myy Tiernapoikia hintaan 7,50.
 

Crowned

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän ihan hyvä akti on kyseessä. Vanhempi matsku kyllä iskee paljon kovemmin minuun, kuin tuo uudempi rajaportteineen.

Mielestäni hyvä livenäkin, mutta huvittaa kun kesällä tulee bändi muutaman kerran nähtyä eri festareiden aikana -> Voisikohan niitä välispeakkeja / biisilistaa hieman vaihdella? :o)

Tosin viime kesänä se hieman muuttuikin Holopaisen liityttyä joukkoon syntikan parissa. Mukavaa vaihtelua.

Kyllä tätä kuuntelee... Enemmänkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös