Tietokonetta ostamassa

  • 337 359
  • 1 631

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Itsekin olen tällä hetkellä noin 700 euron kannettavan perässä. Tuo mainitsemasi Amilo vaikuttaa ihan kivalta, paitsi että keskusmuistia ei voi enempää laajentaa tulevaisuudessa. Myös näytönohjaimella ei taida olla omaa muistia ollenkaan.

Tälläisen olen viime päivinä löytänyt. Onkohan siinä jotain puutteita?

HP Pavilion dv5-1153eo

Katso tarkemmat tiedot

Perustiedot:

- Kaksiytiminen AMD Athlon™ X2 QL-62, 2,10 GHz, Tason 2 välimuisti 1 Mt
- Aito Windows Vista® Home Premium, jossa Service Pack 1 (32-bittinen)
- Vakiomuisti 4096 Mt, muistin sijoittelu (2 x 2048 Mt), tukee enintään 8 Gt:n DDR2-muistia
- 320 Gt, SATA-kiintolevyasema, 5400 k./min
- Kirjoittava Lightscribe Super Multi -DVD-asema (+/-R +/-RW),
- Sisäinen 5 muistikortin lukulaite
- Langaton Bluetooth® -verkkoyhteys
- Neljä USB 2.0 -porttia, yksi HDMI-liitäntä, yksi eSata-liitäntä, yksi VGA-portti, yksi RJ45-ethernet-liitäntä, kaksi kuulokeliitäntää, yksi mikrofoniliitäntä, yksi IEEE 1394 -portti, kauko-ohjaimen infrapunaportti, liitäntä telakointiasemaan, Videokuvan sieppausliittymä, IEEE 1394 FireWire® -liitäntä
- Yksi ExpressCard/54-korttipaikka (tukee myös ExpressCard/34-korttia)
- 15,4 tuuman WXGA High-Definition AG -näyttö, jossa BrightView Infinity
-1280 x 800
- ATI Mobility Radeon HD 3450 -näytönohjain, RAM-näyttömuisti, käytettävissä yhteensä enintään 1 789 Mt näyttömuistia, 512 Mt:n erillinen muisti
- Integroitu sormenjälkitunnistin
- 2,65 kg
- Nettihinta noin 730€

Mulla on sellanen käsitys, että tuo 32-bittinen vista hyödyntää ainoastaan 3 000 muistia (korjatkaa jos olen väärässä), eli extra tonni on turhaa. Eipä siitä varmaan haittaakaan tosin ole.


Itse hankin peruskannettavan nettisurffailuun ja peruskäyttöön. Pitkien pohdintojen jälkeen päädyin hp:n 6735b-malliin. Eka kertaa mulla kannettava on, mutta on tämä ihan fiksun oloinen peli. Kohtalaisen kevyt, ei kuumene, hiljainen..ja ainakin toistaiseksi toiminut moitteettomasti. Muistin ja kovalevyn suuruuteen ei kannata liikaa kiinnittää huomiota. Ulkoinen kovalevy on hyvä omistaa rinnalla, ja sinne voi laittaa kaiken ylimääräisen säilöön. Muistikammat eivät nekään hirveästi maksa, joten tärkeämpää melkein, että koneessa olisi yksi vapaa paikka. Uspi paikkoja kannattaa katsoa, että on riittävästi ja hyvin sijoiteltu.

Jonkin verran tuli perehdyttyä kannettavien maailmaan, ja sain sellaisen käsityksen peruskoneista, että hp:n ja lenovon yritysmallit ovat harkitsemisen arvoisia.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Mulla on sellanen käsitys, että tuo 32-bittinen vista hyödyntää ainoastaan 3 000 muistia (korjatkaa jos olen väärässä), eli extra tonni on turhaa. Eipä siitä varmaan haittaakaan tosin ole.

Käyttöjärjestelmällä ei sinänsä ole merkitystä, vaan nimenomaa tuossa bittisyydessä. 32 bittisessä käyttöjärjestelmässä maksimi osoiteavaruus on siis 2^32 = 4 294 967 296 tavua, eli noin 4 Gigatavua. Tähän osoiteavaruuteen kuinkin kuuluu myös näytönohjaimen muistit sun muut, eli jos näytönohjaimessa on esimerkiksi 512 Megatavua muistia jää perusmuistia tuon jälkeen käyttöön rapiat 3,5 Gigatavua (4Gt-512Mt). Muitakin juttuja tähän veilä liittyy mutta perusnyrkkisääntönä menee suunnilleen noin.

64 bittisissä käyttöjärjestelmässä teoreettinen raja onkin sitten jo jotain luokkaa 18 Eksatavua (18 * 10^18 tavua) eli ei tule ihan hätäseen vastaan tuo bittisyys muistiasioissa hetkeen...

Muistin hinnat ovat silti tällä hetkellä niin alhaalla että en näe mitään syytä mikseikö 32-bittiseen käyttikseenkin voisi tuon 4 Gigatavua asentaa vaikka siitä osa hukkaan meneekin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Miten on nykypäivän komponenttien hinta/laatu-suhteita seuraavat henkilöt, vieläkö Intel menee AMD:n edellä vai onko tuo väli jo kurottu umpeen. Muistan kun tuplaydinprossujen alkuaikana Intel taisi olla aina ensimmäisenä tiputtamassa hintoja. Jotenkin on kyllä mediaseksikkäämpikin kuin AMD.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Miten on nykypäivän komponenttien hinta/laatu-suhteita seuraavat henkilöt, vieläkö Intel menee AMD:n edellä vai onko tuo väli jo kurottu umpeen. Muistan kun tuplaydinprossujen alkuaikana Intel taisi olla aina ensimmäisenä tiputtamassa hintoja. Jotenkin on kyllä mediaseksikkäämpikin kuin AMD.

En osaa sen tarkemmin sanoa kumpi on parempi, mutta netissä on tälläinen sivusto (http://cpubenchmark.net/) missä voi verrata näitä kahta.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Pitää pohtia vielä vähän, mutta kyllä tuo aika hyvältä vaikuttaa. Mitäs itse ozo tuumii?

Haluisin vielä kuulla jotain kommentteja asiantuntijoilta.

Netistä ei kauheasti tietoa löytynyt, ainostaan yksi arvostelu about samasta kannettavasta (http://www.notebookcheck.net/HP-Pavilion-dv5-1150eg.13496.0.html), mutta se ei kuitenkaan ole sama.

Se vielä selvisi, että DV5-1153EO:ssa on 32-bittinen Windows, joten tulevaisuudessa, jos halua lisätä RAM-muistia 8 gigaan, niin se vaatii jo 64-bittisen Vistan.

Ehkä tuohon hintaan saa vielä nopeamman Intelin prossun 2 megan välimuistilla, mutta en ole varma onko sillä nyt niin paljon seksuaalista merkitystä. Koneessa oleva AMD sijoittuu jossain taulukossa aika keskelle (http://cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+Athlon+X2+Dual-Core+QL-62).

Asiantuntijoiden kommentteja siis odottelen. Esim. pitäisikö mieluummin panostaa vähemmän tehoihin mutta ns. laatuun esim. Sony Vaio tai Lenovo? Vai onko HP ihan OK, minä en tiedä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Esim. pitäisikö mieluummin panostaa vähemmän tehoihin mutta ns. laatuun esim. Sony Vaio tai Lenovo? Vai onko HP ihan OK, minä en tiedä.

Meillä on työn puolesta HP:t ja nyt on toinen kone menossa. Ensimmäinen hyytyi puolentoista vuoden jälkeen ja tämäkin on hieman alkanut oikuttelemaan. En sitten tiedä miten normaalissa käytössä käyttäytyy. Itse käytän konetta kotonakin omiin juttuihin ja kun kone on lähemmäs 100h viikossa päällä niin pikku vikoja alkaa ilmetä. Jos käyttö rajoittuu pariin kolmeen tuntiin päivässä niin varmaan HP välttää. Statsit muuten näyttäisi kyseisessä koneessa olevan kunnossa.

edit. Niin en mikään hirvittävä asiantuntija ole ja vertailupohjaa ei ole oikeastaan kuin avokin kunnon koneeseen.
 

Timppa73

Jäsen
Uskoisin Intel/AMD tuossa vertailussa mentävän sekuninmurto-osan tasolle, ellei aja kotona autocad/3dpelipläjäyksiä joilla syöt tappiin prosessori tehot hetkessä.

Itse HP vai muu koneista: Koneen merkillä (siis tunnetuista valtamerkeistä) ei hirveästi nykyään väliä, takuu laitteelle Suomesta ostettuna ratkaisee yksityiskäyttäjälle (kuluttajasuojalaki takaa 2v yksityiselle henkilölle laitteelle kuin laitteelle = ota kone jossa 3v, jos tarjolla vaihtoehdoissa).
Itsellä ei kokemuksia kuin FuSi ja HP takuuhuolloista, molemmat toimii ihan hyvin, vaikkakin viikko ilman konetta olisi tuskaa (jos siis ainoa kone olisi).
HP:n koneen takuuhuollosta, jos asut pääkaupunkiseudulla = huoltoon pääset itse helposti (Vantaan Pakkalassa, lentokenttää ja Jumboa lähellä, K-rautaa vastapäätä Infocare/Powermill) viemään ja noutamaan tarvittaessa = huollon aika lyhenee 2 vuorokautta verrattuna postiin/kuriiriin, tosin tulee itselle vienti/nouto kulut.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ens kuussa on läppärin hankinta edessä, tässä pari vaatimusta
vähintään 15,4", mutta mieluummin 17" näyttö
4gt keskusmuistia
512 näytönohjaimen muistia
Rahaa on käytettävissä n.800€.

edit. Tässä muutama vaatimukset täyttävä:
Acer TravelMate 7530G 17"
HP Pavilion DV7-1205EO 17"
Acer Travelmate 5530 15,4"
LG LGE500XAPE1V 15,4"
HP DV5-1153 15,4"

Tossa nyt muutamia, erityisesti nuo kaksi 17" läppäriä kiinnostavat, mutta muitakin saa ehdottaa.
 
Viimeksi muokattu:

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuossa tietsikaexpertti-ketjussa kyselinkin miniläppäreistä. Vinkeistä vaaristuneena mietin sopivaa konetta itselleni.

Asus eeePC 1000H olisi jokseenkin sellainen, joka saattaisi sopia käyttööni. Ainakin muropaketin testissä sitä melkeinpä kehuttiin ja yhdessä vertailuvideossa (verrokkina 901) pidettiin tonnihoota parempana. Minulle on lisähoukuttimena tuon mallin hankkimisessa se, että Stockmannilta sen saisi kanta-asiakastarjouksena hintaan 399. Mulla on satkun verran lahjakortteja sinne ja koskapa masiina on ajateltu nimenomaan matkoille mukaan otettavaksi, niin emäntäkin tulisi kuluihin mukaan.

Onko palstalaisilla kokemusta ko. laitteesta? Suosituksia...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko kenellekään käyttökokemuksia Samsungin kannettavista? Lähinnä olen katsellut R510:ä ja linkissä näkyvää R610:ä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4034
Siinähän nuo menee kuin mitkä tahansa muutkin tuon hintaluokan koneet. 16" läppäri ei muuten sitten ole enää mikään kannettava, vaan ihan järjettömän iso. Kotikoneena menee siis hyvin, mutta ei tuota kaupungille mukaan ota kantoon.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Höpönpöpöm. Kyllä se 16 tuumainen mahtuu reppuun, siinä missä muutkin läpparit, ellet kanna jotain teinityttö reppua. Salkkuna menee myös.
Toisaalta en kyllä itse ostaisi mitään japski läppäriä. Niissä ongelmana, että jos takuuhuolto ei pysty huoltamaan, kone menee tosiaan sinne Aasiaan, ja siinä kestää aikaa. Firmasta riippuen voi saada varakoneen siksi aikaa, mutta siltikin aika inhottava tilanne. (kokemusta on)
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähinnä suosittelisin mummolle.

Jaa, no itse suosittelisin kaikille niille jotka ymmärtävät olevansa tulosvastuullisia. Oli mummo eli ei.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
SItten omaa.

Kesällä pitäisi rakentaa uusi kone. Vanhastaan 3,7 ghz Intel dual prosessori, M linjaa. Näytönohjain Ati 1x900xt, muut plärät nyt ei niin tarkkoja. Eli lähinnä mikä prossu olisi nyt kannattava, ja mikä emolevy? Ja en todellakaan halua mitään celeronin tapaisia. Entä vidcard? Ylöspäin Ati'ta, ja mikä, vai onko NVidian kortit liian vahvoja nyt? Mitkä? En kyllä ihan herkästi lähtisi AMDn tai NVidian kyytiin, kun vanhastaan jotenkin osaa troubleshoottaa Ati'ta, ja Intelin prossut ei ole koskaan mulla hajonneet.
 

lihaani

Jäsen
Vakavassa harkinnassa on : http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0812

Kommentteja tai kokemuksia Applesta ja koneesta?

Tekniikkaaansa nähden tuhottoman kallis. Ergonomialtaan aivan ylivertainen Wintelleihin verrattuna. Ei virittelyjä eikä muutakaan sähläämistä. Ohjelmat intuitiivisen yksinkertaisia käyttää. Pitempään Applea käyttäessä väkisinkin tulee mietittyä, miksi kaikki koneet eivät toimi näin itsestäänselvästi.

Esimerkiksi ohjelmien asennus: Raahataan asennusmedialta kuvake ohjelmakansioon ja siinä kaikki! Ja ohjelman poisto: Viedään ohjelmakansiosta kuvake roskakoriin ja ohjema on poistettu niin, ettei koneeseen jää mitään rippeitäkään ohjelmasta.

Ja parasta kaikessa: OSX:ään ei ole YHTÄÄN virusta. Netissä surfailu on yhtä juhlaa kun ei tarvitse asentaa mitään vitun virus- tai spywarentorjuntaohjelmia. Ja koska OSX on täysiverinen UNIX-variantti, niin palomuuri on osa käyttiksen ydintä eikä mikään päälleliimattu viritys.

Ymmärrän kyllä, jos pelaajat tai teknisesti orientoituneet turaavat Windowssin ja lukemattomien suojauspäivitysten kanssa.

Meille tavallisille tallaajille Apple on taivaan lahja.



Nimimerkki "Viisitoista vuotta Windowssin kanssa tapellut"
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Vakavassa harkinnassa on : http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0812

Kommentteja tai kokemuksia Applesta ja koneesta?

Tämä lätkä jota tälläkin hetkellä käytän on juurikin tuollainen macbook, ei ehkä teknisiltä ominaisuuksiltaan numeroiden valossa mikään "supertietokone" mutta tämä toimii. Ainoa varsinainen moite tulee usb-liittimien vähyydestä (2) ja siitä että ne on turhan lähekkäin.
Virustorjunta, who needs?

Nimim. lihaani tuossa yllä kirjoittelee täyttä asiaa ohjelmista ja muusta käytettävyydestä
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pitäisi ostaa vanhemmille uusi tietokone ihan peruskäyttöön kun vanha on ~10v vanha, joten onko suurta riskiä ostaa vaan esim. tuolta Gigantista joku noista halvimmista malleista ja roudata se heille...?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös