Tietokonetta ostamassa

  • 336 066
  • 1 631

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Meilläkin on kannettavan osto edessä, hintaluokkaa 500-550€. Verkkokauppa.comista löytyisi pari hyvän oloista läppäriä suht samanlaisilla ominaisuuksilla:
HP Pavilion 17-f142no
Asus X751MA
Vaatimuksena siis 17 tuuman näyttö ja windows-käyttöjärjestelmä. Kovalevyn koolla (500GB vai 1000GB) ei ole niin suurta merkitystä, mutta onko jotain muuta, minkä takia suosittelisitte (tai kehottaisitte välttämään) jompaa kumpaa noista. Meillä edellinen läppäri oli HP Pavilion g7-1223eo, ja tuon kanssa ei ollut oikeastaan yhtään ongelmia, sen takia tuo HP on ehkä houkuttelevampi tällä hetkellä.
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
@HockeyForLife Kannettavat tietokoneet | Hinta.fi tällä voit vähän rajata kannettavan ominaisuuksia.

-Tinke

Tuo olikin yllättävän kätevä sivusto! Laitoin hakuehdoiksi hintaluokan 700-850e, näytön kooksi 15,6" & prosessorityypiksi i7. Kahteen hyvään vaihtoehtoon päädyin:

Asus K555LN (verkkokauppa.com) 749,90€
https://m.verkkokauppa.com/fi/produ...55LN-15-6-kannettava-tietokone-tumma-sininen/

HP Pavilion 15-p241no (NetAnttila) 749,99€ , norm. 849,90€
http://www.netanttila.com/shop/fi/n...41no-156-kannettava-tietokone-50564708--malli

Voisiko joku selventää tavisten kielellä mitä eroa nuissa koneissa pääosin on ja kumpaa itse suosittelette? Erityisesti akun kesto kiinnostaa. Muutenkin kokemukset Asuksen ja HP:n koneista kiinnostavat. HP:n lähtöhinta on satasen kalliimpi, joten onko kyseessä satasen verran parempi kone vai?

Nuiden kahden lisäksi Lenovolta sai kilpailukykyisiä koneita halvalla myös, mutta mitä ajatuksia ne herättävät, itse en jotenkin lämpeä niille..

Vielä tyhmä kysymys, kun ketjua selailin niin edellisellä sivulla luki, että kaikkiin Lenovon koneisiin ei saa WLANia. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Itse jaan aina puhelimen netin (80-megainen 4g) kannettavaankin ja käytän sitä, joten onnistuuhan tämä kaikilla koneilla(?) :D

Kiitos, jos joku jaksaa vaivautua auttamaan!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@HockeyForLife

Prosessorien vertailu:
Intel Core i7 5500U vs 4510U

Eli kummassakin koneessa on riittävän tehokkaat prosessorit. Asuksessa on kaksikennoinen akku (37 Wh) ja HP:ssä nelikennoinen (41 Wh) akku. Noista kennosuuksista ei ole tietoa mutta HPssa näyttäisi olevan pikkusen isompi akku mutta tuo ero on hemmetin pieni.

Kummastakin koneesta löytyy integroitu wlani.

Ota kumpi miellyttää silmää enemmän? HPssa on vähän tehokkaampi prosessori mutta ei sinun käytöllä sillä ole mitään väliä.

-Tinke
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meilläkin on kannettavan osto edessä, hintaluokkaa 500-550€. Verkkokauppa.comista löytyisi pari hyvän oloista läppäriä suht samanlaisilla ominaisuuksilla:
HP Pavilion 17-f142no
Asus X751MA
Vaatimuksena siis 17 tuuman näyttö ja windows-käyttöjärjestelmä. Kovalevyn koolla (500GB vai 1000GB) ei ole niin suurta merkitystä, mutta onko jotain muuta, minkä takia suosittelisitte (tai kehottaisitte välttämään) jompaa kumpaa noista. Meillä edellinen läppäri oli HP Pavilion g7-1223eo, ja tuon kanssa ei ollut oikeastaan yhtään ongelmia, sen takia tuo HP on ehkä houkuttelevampi tällä hetkellä.

Itse ottaisin tuon HP koneen johtuen paremmasta näytönohjaimesta. Prosessori oli hivenen parempi ja muistia enemmän tuossa Asuksen mallissa, mutta ei mielestäni ratkaisevasti.
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Ota kumpi miellyttää silmää enemmän? HPssa on vähän tehokkaampi prosessori mutta ei sinun käytöllä sillä ole mitään väliä.

-Tinke

Kiitos! Näin taidan tehdä. Itsekin kun nuita vertailin niin aattelin, että nuita eroja ei varmasti tule edes huomattua käytön aikana. Katselen vielä hetken muita vaihtoehtoja ja laitan tyttöystävän valitsemaan miellyttävimmän näköisen, jos nuihin kahteen päädyn :D
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olisiko jollain antaa vinkkiä hyvästä näppäimistöstä ja hiirestä? Pelaamiseen ja perus datailuun tulee.

Olen aina tykännyt matalista näppäimistä näppiksessä, jotenkin helpompi käyttää. Pimeässä tulee myös usein kirjoiteltua, niin ei se valaistuskaan ainakaan haittaisi :)

Nykyinen hiiri on joku kosketushärpäkekummallisuus. Siis siinä ei ole ole rullaa/nappeja, mutta silti rullaa sivua alaspäin kun tekee saman liikkeen... en tykkää. Esim. vasemmalle pyyhkäisy vie edelliselle sivulle ja tuota sattuu jatkuvasti vahingossakin.

Budjettia ei varsinaisestin ole, saa monenlaisia ehdotella. Hinta/laatu-suhde kai sit ratkaisee.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Olisiko jollain antaa vinkkiä hyvästä näppäimistöstä ja hiirestä? Pelaamiseen ja perus datailuun tulee.

Näppäimistöön en ota kantaa mutta hiireksi suosittelisin Logitechin Performance MX. Minulla on ollut tuota vastaava (edellisen sukupolven MX Revolution) hiiri käytössä parisen vuotta enkä keksi mitään valittamista. Sopii sekä pelaamiseen ja nettiselailuun loistavasti. Tässä vielä linkki kyseisen hiiren hintaseurantaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Näppäimistöön en ota kantaa mutta hiireksi suosittelisin Logitechin Performance MX. Minulla on ollut tuota vastaava (edellisen sukupolven MX Revolution) hiiri käytössä parisen vuotta enkä keksi mitään valittamista. Sopii sekä pelaamiseen ja nettiselailuun loistavasti. Tässä vielä linkki kyseisen hiiren hintaseurantaan.
Jännästi sattui niin, että kun olin "hiirihyllylle" menossa niin samaan aikaan myyjä laittoi tähän hiileen 50e alelätkiä! Mukaan tarttui :)

Kaupassa muuten kertoivat, että hiiret löytyy kissojen vierestä :D Positiivista myös se, että en vissiin ihan supernörtiltä näytä kun ekana kaupittelivat tylsiä perushiiriä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ookoo, olen tippunut viime vuosina kehityksestä, kun ei niin ole seurannut enään aikaa. Yritin tässä katsella HTPC tietokonetta olohuoneeseen. Olen sen verran laiska, että haluan valmiin paketin, enkä jaksa alkaa rakentelemaan sitä. Ne ajat meni jo 10v sitten. No yritin sitten selailla nettiä ja valmiita paketteja tuntui löytyvän melko heikosti. Asrockilta löytyi muuten valmista pakettia, mutta ilman käyttöjärjestelmää.

Oisko mitään ideaa? Toistan nyt tässä, että en jaksa rakentaa sitä itse. Enkä jaksa tilailla osia ympärimaailmaa. Haluaisin sen hetinyt mahdollisimman helposti.

Vaatimukset:
Kaukosäädin ja mielellään se HTPC Windowsilla. (En jaksa säätää linuksien yms kanssa)

Mahdollisesti myös Android kelpaa, jos se prkl toimii, eikä ole joku toivotaan toivotaan tikku.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanha 6 vuotias macbookki hyytyi ilmeisesti pysyvästi ja olisi uuden koneen hankinnan aika. Macista jää yli lähes uusi SSD.
Muutan ulkomaille ja varsinaista muuttoa edeltää lyhyt reissaaminen/hostellielämä. Joku halpa läppäri siis on tarpeen.
Mielellään semmoinen mihin saa tuon SSD:n ettei siinä ole mitään juotoksia ym.
Käyttiksenä tulee todennäköisesti olemaan Kubuntu eli siis mitään tehomyllyä en tarvitse.
 

MHbreik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itä-Suomen Mestisjengit, SaiPa, Liigakarsinnat

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Konetta tullaan käyttämään mm. kuvien muokkaukseen
Riippuen siitä mitä tuolla tarkoitat, niin johonkin järeään kuvankäsittelyyn tuo 12GT RAM-muistia voi olla ihan tarpeellistakin, mutta johonkin tavalliseen Photoshop-kikkailuun 8GT riittäisi vallan hyvin.
Ja tuossa koneessa näyttäisi olevan todella iso ja hidas kovalevy. Jos et jostakin erityisestä syystä tarvitse teratavun kokoista tallennustilaa, niin kannattaisi ehkä katsoa koneita joissa on pienempi SSD-kovalevy.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Heipähei!

Nyt olisi tilanteessa läppärin ostaminen, ja olen erityisesti katsellut VStore nimisestä yrityksestä käytettyjä ja kunnostettuja business-läppäreitä. Nämä ovat pirun hyvän hintaisia ja olen kuullut pääosin positiivisia kokemuksia kyseisistä tuotteista. Onko kellään Jatkoaikalaisella kokemuksia?

Sitten se toinen ongelma. Sivuilla on n. 30 enemmän ja vähemmän samanlaista/samankaltaisilla specseillä varusteltua ja suhteellisen saman hintaista konetta. Mistäs näistä nyt tietää, mikä kannattaa ottaa? Pääasiassa merkkejä Lenovo, Dell ja HP.

Onko esimerkiksi Kannettavat / HP / Elitebook 8460p :: Vstore.fi tuon Elitebookin sisältö niin paljon parempi kuin tämän Lenovon (Kannettavat / Lenovo / Thinkpad X220 :: Vstore.fi että kannattaa tuo 60e laittaa päälle?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko esimerkiksi Kannettavat / HP / Elitebook 8460p :: Vstore.fi tuon Elitebookin sisältö niin paljon parempi kuin tämän Lenovon (Kannettavat / Lenovo / Thinkpad X220 :: Vstore.fi että kannattaa tuo 60e laittaa päälle?
Tarkempi näytön resoluutio, tuplasti suurempi keskusmuisti ja 50% suurempi kovalevy ovat kyllä hyviä parannuksia. Myös omat kokemukseni Lenovon (IBM:n) ja HP:n yrityskoneiden laadusta painaisivat vaa'an Elitebookin puolelle. Toisaalta kun ei ole tietoa millaiset ominaisuudet ovat sinulle tärkeitä, esimerkiksi tuo Lenovo on pienempi ja selvästi kevyempi, joten se voi olla perustelu toiseen suuntaan.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Alkaa nykyinen HP olemaan aika raskaalla käynnillä, joten ajattelin laittaa uuden koneen. Puhelimessa hairahduin Appleen muutama vuosi sitten eikä halua ole palata enää muihin järjestelmiin. Nyt tietysti veri vetää myös tietokoneen hankinnassa Mac-maailmaan. Harkinnassa oleva kone on tämä Macbook Air. Onko malli sellainen, joka olisi sopiva pakkomielteiseen Macin hankintaan? Onko rutinoituneella PC:n käyttäjällä jotain asioita, joita kannattaisi huomioida siirryttäessä suureen tuntemattomaan iOs-maailmaan?
 

BaronFIN

Jäsen
Itse siirryin PC-maailmasta Mac-maailmaan 8 vuotta sitten ja koneena on edelleen sama MacBook kuin kahdeksan vuotta sitten. Muistit olen päivittänyt ja SSD-levyn heittänyt sisään ja alla oleva käyttöjärjestelmä on edelleen uusin ja viimeisin. Hämmentävää, kun PC-käyttäjänä oli tottunut siihen, että rauta lahoaa alleen muutamassa vuodessa ja Windowsit päivittyivät miten päivittyivät 98, ME, 2000, XP, Vista jne... Nyt ilmeisesti Windows-maailma ottaa mallia Mac-maailmasta ja käyttöjärjestelmät päivittyvät jatkuvalla syötöllä (mikä on ihan fiksua).

Mutta hämmennystä on hieman luvassa vanhalle PC-käyttäjälle kun hyppää Mac:n kyytiin. Kuva ja musiikki datapankit rakentuvat omalaisensa logiikan mukaan ja jos on tottunut pyörittämään tiedostohallintaa Windowsin Resurssienhallinnan kautta, niin ärtymystä tiedossa. En ole vielä ihan täysin kahdeksan vuoden aikana selvittänyt niiden logiikkaa itselleni vaan kierrän kaikki kuvien automaattiset siirrot ja käsittelyt ulkoisen NAS-serverin kautta, niin koen pitäväni jotain kontrollia itselläni. Näkemykseni mukaan Mac haluaisi tehdä paljon asioita peruskäyttäjän puolesta jolloin mahdollisessa ongelmatilanteessa harmaita hiuksia tulee tuplat Windows maailmaan verrattuna.

Itse olen rakentamassa uutta konepakettia itselleni ihan harrastemielessä pelikoneeksi, mutta Macistä en ole missään nimessä luopumassa. Todennäköisesti on elämäni paras ja pitkäikäisin koneostos kun verrataan käyttöikää ja yleistä käytettävyyttä ja koneen kestoa. Ainoastaan fullHD videot tuottavat ongelmia tänäpäivänä videomuokkauksessa (haloo, kone on kannettava mallia 2008) ja siinä se.

Köyhällä ei ole varaa halpaan. Siksi Mac.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Harkinnassa oleva kone on tämä Macbook Air. Onko malli sellainen, joka olisi sopiva pakkomielteiseen Macin hankintaan?

Laittaisin muutaman satasen lisää ja ostaisin edullisimman Macbook Pron (lisää tehoa, muistia ja huomattavasti parempi näyttö). Airit ei ole päivittyneet pahemmin viime aikoina, ja lähiaikoina tulee todennäköisesti korvaavat mallit.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
PC-läppäri pitäisi löytää edullisesti (alle 500e), oleelliset speksit on 15" näyttö, SSD ja 8G muistia. Muutamasta verkkokaupasta katselin jo hintoja, mutta kun olen noista Atom - AMD - Pentium - Celeron -prosessorien eroista hieman pihalla, niin osaisiko joku valottaa miten noiden tehot/tekniikat menee suhteessa toisiinsa ja millaiseen käyttöön nuo edullisemmat prossut soveltuu?
 

BaronFIN

Jäsen
Olen antanut itselleni ymmärtää, että aivan perustason prosessorilla (Atom, AMD, Pentium, Celeron) pärjää aika pitkälle:

a) sähköposti ja pankki
b) sosiaalinen media (Facebook etc...)
c) Yle Areena, Youtube ja Netflix 1080p tarkkuuteen saakka
d) perustason (rajaaminen etc. vastaava) kuvien muokkaus
e) perustason pelaaminen

Mahdolliset pullonkaulat tulevat vastaan prosessoria enemmän kuormittavassa pelaamisessa (tökkii), videoeditoinnissa (kestää) ja isompien kuvien muokkaamisessa (kestää). Tietysti näytöohjaimeltakin vaaditaan jotain jos halutaan hieman enempi, mutta perustason käytössä silläkään ei ole väliä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinäpä ne yllä listattuna. Lisään vielä että prosessoria valitessa kannattaa mielummin ottaa 4-ytimen prosessori kuin 2-ytimen (jos prosessoreissa ei muuten isoja eroja). 4-ydintä jaksaa paremmin pyörittää useita sovelluksia samanaikaisesti. Tuon hintaluokan läppäreissä joutunee kuitenkin tekemään kompromissejä osien suhteen.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kiitos @BaronFIN ja @Warrington, pitänee käydä vielä jossain kivijalkamyymälässä vähän katselemassa millaisia rimpuloita nuo ovat ulkoisesti. Lähinnä käyttö tulee olemaan luokkaa lainaläppäri, eli 1-2 ohjelman käyttöön satunnaisesti kun joku niitä ohjelmia tarvitsee.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
PC-läppäri pitäisi löytää edullisesti (alle 500e), oleelliset speksit on 15" näyttö, SSD ja 8G muistia. Muutamasta verkkokaupasta katselin jo hintoja, mutta kun olen noista Atom - AMD - Pentium - Celeron -prosessorien eroista hieman pihalla, niin osaisiko joku valottaa miten noiden tehot/tekniikat menee suhteessa toisiinsa ja millaiseen käyttöön nuo edullisemmat prossut soveltuu?

Kannettavat tietokoneet | Hinta.fi

tuolta vaan selailemaan ja valikoimaan noilla spekseillä konetta.

EDIT itse tuohon hintaan unohtaisin Celeron prosessorilla olevat koneet ja valitsisin i3 prosessorilla olevan koneen. Ja tuota muistia voi helposti lisätä, ei ole mikään amerikan temppu lisätä lisämuistipalikka koneeseen. Katsoo esim youtubesta ohjevideon jos on vähän epävarma.

-Tinke
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tässä on tullut uutta tietokonetta katseltua parin viikon ajan ja luulisin, että vihdoinkin olen päässyt kärryille siitä minkälainen kone pitäisi rakentaa. Nykyinen kone noin nelisen vuotta vanha Samsungin läppäri, joka on toiminut viimeiset kaksi vuotta "pöytäkoneena" kiitos heikentyneen akun. Tabletin hankinnan jälkeen läppärin kanto-ominaisuudelle ei ole enää ollut käyttöä joten kunnon pöytäkone on alkanut vaikuttamaan fiksulta päätökseltä.

http://aijaa.com/JlKRQx

Tuollaisen vajaan 700 euron kokoonpanon kyhäsin yhden tutun neuvojen perusteella, kun ensimmäinen AMD-osista ajateltu kokoonpano sai täystyrmäyksen. Ensinnäkin ovatko nuo osat ihan yhteensopivia keskenään? Olenko onnistunut kasaamaan koneen, jossa on jonkinlainen pullonkaula heti ensimmäisistä päivistä lähtien? Riittääkö powerissa tehot tuon kokoonpanon pyörittämiseen ja onko tuo ylimääräinen tuuletin tarpeellinen? Tuo näytönohjain myös hieman mietityttää, kun jonkun hempulavalmistajan GTX 970 irtoaisi satasen lisäpanostuksella. Tuoko tuo parempi näytönohjain huomattavan paljon lisää elinaikaa koneelle vai meneekö rahat vain hukkaan?

Käyttötarkoitus tuolle koneelle on pääosin pelailua ja hd-streamien vahtaaminen ainakin näin alkuunsa.

Tuosta puuttuu vielä verkkokortti, dvd-soitin, näppäimistö, näyttö ja koppa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös