Tietokonetta ostamassa

  • 336 087
  • 1 631

Turri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, Braehead Clan
Iltaa ketjuun!

Haluisin vahan kysella mielipiteita/suosituksia ultrabookeista/minilappareista/mitalie ne nykyaan on. Eli aikomuksena on hankkia uusi lappari todennakoisesti ensi viikolla. Seuraavat asiat olisi omalla prioriteettilistalla:

-kevyt
-hyva akunkesto
-13" ruutu
-helppo kantaa mukana

Talla hetkella kotoa loytyy jo (tosin erittain vanhat mallit) lapparit koossa 10" ja 15", joista tuo 10" on liian pieni ja 15" on liian iso. Naista syista koen etta tuo 13" olisi optimaalinen. Ja iMac loytyy myos poytakoneena, niin tuon uuden lapparin ei tarvitse sita korvata. Lappari on tulossa opiskelukayttoon, eli paasaantoisesti kirjoittelen silla itse dokumentteja, luen pdf-tiedostoja, keraan dataa (esim Exceliin tms) ja teen statistista analysointia (esimerkkisoftina R ja SPSS). Eli mihinkaan pelaamiseen kone ei ole tulossa, mutta jos silla nyt suhteellisen hyvin leffat/tv-sarjat sais pyoriteltya kun matkustaa.

Omilla googlettelutaidoilla olen paatymassa tuohon Macbook Air 13" malliin. Mahtaako tuolle olla potentiaalisia kilpailijoita samalla hintatasolla? Eniten kiehtoo juuri tuo etta se on kevyt, akunkestoa on kehuttu ja taten helppo pitaa ja kayttaa menossa mukana. En ole mitenkaan erityisesti Apple-fanaatikko, joten ehdotukset Windows-koneille otetaan myos ilolla vastaan. Ja mikali ehdotuksiin vaikuttaa millaan tavalla (esim hintatason tai saatavuuteen), olen Iso-Britanniassa, joten esimerkiksi tuon Macbook Airin (128gb-malli) saisin Applen Edushopista noin 700 puntaan. Tuo olisi samalla tuo oma hintataso tuolle lapparille.

Lisattakoon tahan myos kun J Petke aiemmin kyseli hybridi-koneista, niin suosituksia otetaan niistakin vastaan, mieluusti hieman halvemmista koneista, tyttoystavalle potentiaalisesti sellaista hankkimassa. Mahtaako noista halvemmista olla mihinkaan? Jos jollakin on kokemusta niin mieluusti otetaan vastaan kayttokokemuksia!
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Juu ei tarvitse mikään pelikone ollakkaan, perus netin selailu/leffojen-sarjojen-aikuisviihteen katsomiseen/yleiseen härväämiseen tulee tietokone! Sinun ehdottoma keinosi olisi varmasti erinomainen, jos osaisi jotain koneiden kanssa puuhata, mutta en kyllä itse osaa lisätä muistia tai asentaa jotain asemia. Mikäs tuon SSD-aseman rooli on? Kun esim. tuossa HP:ssa näytti ssd-muistia olevan tuon 16gb.

Jos ei osaa säätää mitään, onko fiksumpaa ostaa joku muu noista/jostain muualta, vai olisiiko Tinken valinta silti tuo Lenovo noillakin spekseillä?

Et tule ikinä tarvitsemaan yli 8gb muistia normikäytössä, joten siitä ei kannata stressiä ottaa.

SSD-kovalevyt ovat moninkertaisesti perinteisiä HDD-kovalevyjä nopeampia. Yleisesti elämää helpottava asia tietokoneiden kanssa nykyaikana. SSD-levylle on tapana asentaa käyttöjärjestelmä (esim. windows) sekä kaikki ohjelmat mitä tulet tarvitsemaan. Konkreettisimmin ero näkyy siinä, kuinka nopeasti esim. Windows käynnistyy, selaimet, ohjelmat yms. SSD-levyt ovat myös pitkäikäisempiä kuin perinteiset mekaaniset "savikiekot". Tosin jos haluat lisätä SSD:n valmiskoneeseen jälkikäteen, tarvitsee sinun asentaa Windows uudestaan, koska se on esiasennettu koneen mukana tulevalle HDD-levylle.

Mahtaako pakettikoneiden mukana edes tulla Windowsin asennuslevyä? Tosin pienellä kikkailulla tämänkään ei pitäisi olla ongelma: lisenssiavaimen saa kaivettua helposti ja asennusmedian voi polttaa vaikkapa dvd-levylle, tai muistitikulle. Välillä alihankkijat ovat ujuttaneet esiasennuksen yhteydessä koneeseen oman sovelluksen, jonka kautta voi säädellä mm. windowsin uudelleenasennuksen kanssa.

Olisi mielenkiintoista tietää lisää speksejä tuosta Lenovosta. Missä ollaan karsittu, että ollaan saatu i5-prosessori mahtumaan alle 600,-:n koneeseen? Virtalähde on todennäköisesti tikittävä aikapommi, ja kotelo vuotaa ääntä niin, että korvatulppia olisi hyvä tulla mukaan. Emolevy taitaa olla halvin mahdollinen H81-lankku, koska tukee vain 16gb asti RAMia. Tarkoittaa sitä, että päivitettävyys on pyöreä nolla, jos vaikka joku päivä haluaa päivittää koneesta pelikoneen.

Halvemmallakin saattaisi saada Sinun käyttötarpeitasi vastaavan, i3 prossulla ja integroidulla näytönohjaimella olevan koneen. i5 ja erillinen näytönohjain hieman overkill koneessa millä ei pelata.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Et tule ikinä tarvitsemaan yli 8gb muistia normikäytössä, joten siitä ei kannata stressiä ottaa.

SSD-kovalevyt ovat moninkertaisesti perinteisiä HDD-kovalevyjä nopeampia. Yleisesti elämää helpottava asia tietokoneiden kanssa nykyaikana. SSD-levylle on tapana asentaa käyttöjärjestelmä (esim. windows) sekä kaikki ohjelmat mitä tulet tarvitsemaan. Konkreettisimmin ero näkyy siinä, kuinka nopeasti esim. Windows käynnistyy, selaimet, ohjelmat yms. SSD-levyt ovat myös pitkäikäisempiä kuin perinteiset mekaaniset "savikiekot". Tosin jos haluat lisätä SSD:n valmiskoneeseen jälkikäteen, tarvitsee sinun asentaa Windows uudestaan, koska se on esiasennettu koneen mukana tulevalle HDD-levylle.


Halvemmallakin saattaisi saada Sinun käyttötarpeitasi vastaavan, i3 prossulla ja integroidulla näytönohjaimella olevan koneen. i5 ja erillinen näytönohjain hieman overkill koneessa millä ei pelata.

Selvä, kiitoksia Pallelle! Mistäköhän kannattaisi konetta sitten alkaa etsimään? Mitään komponentti/kasaushommia en jaksa, kun niistä en mitään ymmärrä, ja itse olen saanut sellaisen käsityksen että perus Gigantti, Expert yms myyvät ihan sontaa. Verkkokauppa.comista on hyvät kokemukset tämän vanhan koneeni kanssa, joten siitä syystä suunnistin sinne.

Onkohan tuossa linkittämässäni HP:n koneessa, jossa oli SSD-muistiakin niin Windows asennettu sinne jo suoraa? Eikös se olisi silloin ihan hyvä systeemi?

E.

Mites jompikumpi näistä?

Lenovo ThinkCentre E73, i5 4430S, 6GB, 128GB SSD, DVD, HD4600, Win 7/8 Pro | 669.00e - Jimms.fi

Acer Aspire XC-603, i3-4150, 8GB, 1TB, Windows 8.1 | 499.00e - Jimms.fi

Lenovo menee vähän budjetin yli, mutta jos tuo SSD on niin paljon kätevämpi systeemin niin melkein sen 70e säästää ihan mielellään :)
 
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Selvä, kiitoksia Pallelle! Mistäköhän kannattaisi konetta sitten alkaa etsimään? Mitään komponentti/kasaushommia en jaksa, kun niistä en mitään ymmärrä, ja itse olen saanut sellaisen käsityksen että perus Gigantti, Expert yms myyvät ihan sontaa. Verkkokauppa.comista on hyvät kokemukset tämän vanhan koneeni kanssa, joten siitä syystä suunnistin sinne.

Onkohan tuossa linkittämässäni HP:n koneessa, jossa oli SSD-muistiakin niin Windows asennettu sinne jo suoraa? Eikös se olisi silloin ihan hyvä systeemi?

E.

Mites jompikumpi näistä?

Lenovo ThinkCentre E73, i5 4430S, 6GB, 128GB SSD, DVD, HD4600, Win 7/8 Pro | 669.00e - Jimms.fi

Acer Aspire XC-603, i3-4150, 8GB, 1TB, Windows 8.1 | 499.00e - Jimms.fi

Lenovo menee vähän budjetin yli, mutta jos tuo SSD on niin paljon kätevämpi systeemin niin melkein sen 70e säästää ihan mielellään :)

Mikä on sinun noin budjetti? Onko kotelon koolla väliä? Minkä verran kovalevytilaa tarvitset? Tuossa Lenovossa ei tuon 128gb SSD:n lisäksi ole muuta varastotilaa.

Voisin nimittäin yrittää katsoa pakettia Jimms / systemastore akselilta, minun valitsemillani komponenteilla, liikkeen kasaamana ja käyttöjärjestelmä luonnollisesti asennettuna.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Nyt alkaa meikäläisenkin uskollinen kannettava sanomaan itseänsä irti ja uutta pitäisi hankkia.

Sen verran on kriteereitä, että tarttis tankkipeliä pyörittää edes alhaisimmilla grafiikoilla jotenkuten sujuvasti ja Brazzerssia...eikun Netflixiä tarttisi pyörittää HD-laadulla ilman ongelmia. Nykyinen ei kykene kummastakaan suoriutumaan.

Tässä olisi neljä konetta, joita olen itse katsellut, jotka vaikuttaisivat hyviltä, mutta koska en mistään mitään tiedä niin ajattelin kääntyä teidän viisaampien puoleen.

HP Pavilion 15-p080no

HP Pavilion 15-p082no

HP 15-r085no

Lenovo Z50-70

Nuo pari ensimmäistä lienevät aikalailla sama kone, mutta ensimmäisessä on tuplasti kovalevytilaa ja toiseen ymmärtääkseni saa enemmän keskusmuistia?

Mikä jatkoajan nerojen mielestä olisi paras kuvailemaani käyttöön? Vai olisiko jollakulla parempia ehdotuksia max 550e hintaluokassa?

Linkit vievät Gigantin ja Verkkokaupan sivuille.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Vai olisiko jollakulla parempia ehdotuksia max 550e hintaluokassa?

Kohtalainen runko, hintaluokan paras suoritin, ja kohtalainen integroitu näytönohjain: Lenovo B5400 15,6 laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com.

Toki maksamalla pikkaisen enemmän saat jo kovan koneen hinta-laatu-suhteeltaan SSD-kovalevyllä, telakkaliitännällä, yritystason rungolla, Full HD -näytöllä ja 11 tunnin akunkestolla: HP ProBook 655 G1 - 15.6 laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com. Viimeksi myyty -kohta kertoo kaiken, nämä loppuvat pian.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uusi kannettava pitäisi ostaa. Olen antanut itseni ymmärtää, että Lenovo on aika pätevä merkki, joten lähinnä niitä olen katsellut. Tarkoituksena ostaa läppäri jota ei heti 2 vuoden jälkeen tarvitse päivitellä uuteen.

Suositelkaa 1000€ budjetilla markkinoiden paras masiina. 15,6" Full HD näyttö tulisi olla.

Meneekö prosessorit niin, että paremmuusjärjestys on i3<i5<i7?

Mites tuo vertailu Win7 vs. Win 8/8.1? Kumpi vie?

Omat haarukointini sanovat että tämä voisi olla pätevä kone, löytyykö potentiaalisia heikkouksia? Hintaluokassa parempia tarjolla?

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...d-Edge-E540-15-6-Full-HD-i7-4702MQ-8GB-GT740M
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Tuli tehtyä todella extempore -ostos, kun Gigantti myy verkkokaupassaan Lenovon läppäriä 449€ (norm. 649€), kyseessä IdeaPad G50-70. Laitoin eilen tilaukseen ja alkuviikosta odottelen masiinaa saapuvaksi kotiini. Viisi vuotta on tämä vanha HP:ni palvellut, mutta akku on irtisanonut yhteistyösopimuksemme jo aikoja sitten ja näyttöpaneeliviasta on muistuttamassa kaksi mustaa läiskää näytössä. Kovasti kyllä odottelen uutta tietokonetta, taitaa käyttömukavuus olla aivan eri tasolla. Suorastaan hämmentävän bopeasti päätös syntyi, sillä olen Lenovoita pääasiassa katsellut, mutta nyt tuntui kohtaavan hinta ja laatu erinomaisesti. Koneessa on Windows 8, joka voi aluksi vähän opetteluttaa, mutta eiköhän me toimeen tulla. Linkki koneeseen: http://www.gigantti.fi/product/tiet...0/lenovo-ideapad-g50-70-15-6-kannettava-musta
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Yritin aiemmin tätä ketjua etsiä, mutta en löytänyt hakutoiminnolla. nyt sitten vahingossa löytyi, niin kopsaan tänne tietokonexperttiketjuun laittamani postauksen:


Nyt näyttäis pahasti siltä, että läppäri on pikkuhiljaa kulutettu loppuun. Pöytäkoneen meinasin hommata, mutta mistäs saisi paketin, jossa on hyvä kone ja näyttö mahdollisimman edullisesti? Osamaksumahdollisuus helpottaisi - tietenkin. Kuvankäsittelyä teen aika paljon ja olisi kiva, joss Ruutu.fi ja muut videopalvelut toimisivat hyvin. Pelejä en hirveästi pelaile enää koneella.

Harmitusta aiheuttaa myös tuo uusi Windows, joka on vaan ihan helvetin paska. Kasi ei selvästikkään ole tarkoitettu tietokoneille. Mac-kone olisi unelma, mutta vähän mun hintatason yläpuolella + en usko, että sitä osaisin säätää/päivitellä kuten Windowsia.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Yhtä paska kuin Win 7. Vai mikä kasissa on niin vaikeata?
Mulla varmaan joku paska versio siitä, mun esim. alapalkkia ei ole ollenkaan. Ja kone pitää sammuttaakkin asetusten kautta. Selvästi käytttöjärjestelmä tehty tavleteille/vastaaville.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Mulla varmaan joku paska versio siitä, mun esim. alapalkkia ei ole ollenkaan. Ja kone pitää sammuttaakkin asetusten kautta. Selvästi käytttöjärjestelmä tehty tavleteille/vastaaville.

Päivitä Win 8.1 ja elämäsi muuttuu helpommaksi (sammutusnappi ilmestyy vasempaan alakulmaan). Ns. metro-näkymä on tehty kosketusnäytöille, mutta kasi on paljon enemmän kuin metro, jota ei ole edes pakko käyttää. Metro on vain vaihtoehto perinteiselle työpöydälle. Alapalkki kuuluu aina pakettiin versiosta riippumatta, olet itse säätänyt sen vituilleen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Päivitä Win 8.1 ja elämäsi muuttuu helpommaksi (sammutusnappi ilmestyy vasempaan alakulmaan). Ns. metro-näkymä on tehty kosketusnäytöille, mutta kasi on paljon enemmän kuin metro, jota ei ole edes pakko käyttää. Metro on vain vaihtoehto perinteiselle työpöydälle. Alapalkki kuuluu aina pakettiin versiosta riippumatta, olet itse säätänyt sen vituilleen.
Näin mä oletinkin. Tuo kone on vaan niin paska, etten ole jaksanut perehtyä asiaan sen kummemmin. Joskus halvalla uuden Windowsin siihen hommasin.

Kai sitä on tullut vanhaksi, kun kaipaan pöytäkonetta. Joskus olin tyhmä, ja läppäri oli pakko saada.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Onko jollain kokemusta Webhallenista?

Tilasin sieltä 16.9. läppärin ja sitä löytyi suoraan postimyynnistä. Tuommoisille tuotteille lupaavat lähettää tavarat 24h sisällä. Nyt 26.9. tuotetta ei vieläkään ole tullut. Mitään kuittausta Webhallenista ei tilaukselle tullut, tai mitään seurantakoodia. Tuli vain ilmoitus Klarnalta, että maksu on suoritettu. Laitoin sähköpostia eilen Webhallenille, mutta en ole saanut vastausta. Joltain toiselta palstalta luin, että joillain oli tavarat jääneet lojumaan Matkahuoltoon, kun ei ollut tullut mitään ilmoitusta. Voiko tuo olla oikeasti noin kehnoa? Pitääkö tässä ruveta soittelemaan Matkahuoltoon, vai kiltisti odotella?

Edit: Samana iltana vielä vastasivat näköjään, kun tänne kirjotin. Vastaus oli ytimekäs: sinun sähköpostillasi ei löydy Webhallenista tilausta. Tarkistin vielä tilini ja maksu oli tosiaan suoritettu. No pistin sitten uutta kyselyä ja copy-pastea tilitäni suoritetusta maksusta. Liekkö auta mitään. Katellaan miten käy. Kyselivät vielä, että onko mulla antaa tilausnumeroa, mutta mistäpä minä sitä antaisin, kun semmoista ei ole. Ja annettu sähköposti oli oikein, koska Klarnan maksusta vahvistus tuli oikeaan postiin.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onkohan tässä vempeleessä jotain vikaa kun hinta on noin alhainen? En keksinyt spekseistä mitään pöljää, enkä muutamasta arvostelusta saanut kuin positiivisen kuvan. Merkkinä PB ei ole ehkä (enää) se seksikkäin, mutta eipä juuri huonoja kokemuksia ko. puljusta ole muista yhteyksistä. Täytyy joku läppäri hommata perusduunikäyttöön kun vanha Acerinromu ei tee enää mitään ja uudempikin on kiinnitetty viihdekäyttöön.

Eli jos tarkoituksena on lähinnä käyttää office-ohjelmia, internettiä ja sähköposteja sekä raahata vehjettä mukana millon milläkin reissulla, onko järkee?

http://www.gigantti.fi/product/tiet...l-easynote-tg-15-6-kannettava-musta#tab-specs
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Sanokaapas nyt arvon asiantuntijat paras windows-läppäri, joka sais maksaa enimmillään 1200 euroa. SSD-kiintolevy pitää löytyä ja tehoa sais olla muutenkin riittävästi ja ihan hyvä näyttiskin, että jotain pelejä mahdollisesti vois pelailla.

Näitä itse kattelin, mitä mietteitä?

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...15-6-i7-4710HQ-16-Gt-GTX-860M-4-Gt-256-Gt-SSD
http://www.jimms.fi/tuote/59410351
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-S540-15-6-i7-4500U-8GB-256GB-3G-Windows-7-Pr
 

Kaarle6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Eisbären Berlin
Näitä itse kattelin, mitä mietteitä?

Näköjään haet siis 15,6" läppäriä, niin minusta aivan ehdoton tuolla budjetilla on hommata FullHD, joten alimman hylkäisin samantien.

Tuossa ylimmässä on näköjään parempi näyttis, kun jimmsin koneessa on kaksi 2Gt näyttistä. Voisin kuvitella, että vielä tänäpäivänä pelejä ohjelmoidaan ennemmin yhden näyttiksen mukaan kuin että vastuuta jaettaisiin tasaisesti kahden näyttiksen kesken.

300e on kieltämättä aika iso kuilu. Riippuu vähän mitä pelejä haluat pelata. Kyllä tuolla 2x2Gtlläkin pelailee muutaman vuoden varsin hyvin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Näköjään haet siis 15,6" läppäriä, niin minusta aivan ehdoton tuolla budjetilla on hommata FullHD, joten alimman hylkäisin samantien.

Tuossa ylimmässä on näköjään parempi näyttis, kun jimmsin koneessa on kaksi 2Gt näyttistä. Voisin kuvitella, että vielä tänäpäivänä pelejä ohjelmoidaan ennemmin yhden näyttiksen mukaan kuin että vastuuta jaettaisiin tasaisesti kahden näyttiksen kesken.

300e on kieltämättä aika iso kuilu. Riippuu vähän mitä pelejä haluat pelata. Kyllä tuolla 2x2Gtlläkin pelailee muutaman vuoden varsin hyvin.

No telkkariinhan yhdistettynähän mä todennäköisesti kannettavaa käytän enimmäkseen, että periaatteessa pienempikin näyttö käy. Tossa nyt sattuu olemaan tolla koolla olevia koneita. Niin aivan, ehkä toi sitte tuo ei ole paras vaihtoehto ton näyttiksen takia? Toisaalta, pleikkarilla tulee enemmän pelailtua, joten tärkeintä on koneen nopeus ja eri ohjelmien vaivaton toimiminen. Jos tiedät tai joku muu tietää tuohon hintaluokkaan paremman koneen, niin saa ehdottaa!
 
Viimeksi muokattu:

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Harmitusta aiheuttaa myös tuo uusi Windows, joka on vaan ihan helvetin paska. Kasi ei selvästikkään ole tarkoitettu tietokoneille. Mac-kone olisi unelma, mutta vähän mun hintatason yläpuolella + en usko, että sitä osaisin säätää/päivitellä kuten Windowsia.
Jos vielä et ole löytänyt konetta vanhalla winukalla, niin ainakin Cruzbroker ja Jimm's myyvät itse kasaamian myllyjä. Nillä on edelleen myynnissä Win7, joten neuvoteltavissa tuo vanha käyttis. Tai sitten ostat komponentit ja käyttiksen ja kasaat itse. Ei mitään rakettitiedettä ja netistä löytyy tarvittaessa oppaita. Jimm's myy osamaksulla. Mie voin lähettää vaikka ilmaseksi vanhan XP-asennuslevyn jos tarvii vielä vanhempaa. Ja tähän joku kiinalainen hymiö.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos vielä et ole löytänyt konetta vanhalla winukalla, niin ainakin Cruzbroker ja Jimm's myyvät itse kasaamian myllyjä. Nillä on edelleen myynnissä Win7, joten neuvoteltavissa tuo vanha käyttis. Tai sitten ostat komponentit ja käyttiksen ja kasaat itse. Ei mitään rakettitiedettä ja netistä löytyy tarvittaessa oppaita. Jimm's myy osamaksulla. Mie voin lähettää vaikka ilmaseksi vanhan XP-asennuslevyn jos tarvii vielä vanhempaa. Ja tähän joku kiinalainen hymiö.
Nyt kävi niin hyvin, että löytyi yksi puolituttu alan ammattilainen joka teki hyvän tarjouksen. Tai siis kalliiksihan tuo tulee, kun tarkoitus saada nimenomaan sellainen "ikuinen" kone, että kuhan vaihtelee osia parin vuoden välein niin sillä pärjää. Diiliin onneksi kuuluu myös halvahkot ja asiantuntevat päivitykset tarvittaessa :) Päätin tosiaan, että nyt ostan kunnon koneen niin ei tarvitse (taas) kohta olla koneostoksilla, kun Ruutu ei pelaa tai kone kaatuu, jos Spotify ja Photoshop on yhtäaikaa päällä.

Kiitos paljon kuitenkin!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ook-Pro-13-Retina-256-Gt-SSD-kannettava-MGX82 Onko toi macin näyttö minkälainen esim. tuossa? Mikä on paras mac 1500 € budjetilla ja saako ubuntua asennettua miten helposti macciin?
En tiedä mitä tarkoitat kysymyksellä minkälainen näyttö, mutta yleisesti ottaen parasta mitä läppäreissä on tarjolla kiiltäväpintaisissa näytöissä. Kirkkaassa auringonvalossa ei "synkkiä" leffoja katsella, mutta kaikkeen muuhun soveltuu hyvin. Jos koneen ei tarvitse olla läppäri, niin Mac minissä/iMacissa on parempi teho/hintasuhde. Kannattaa käydä vaikka store.apple.com/fi/mac -osoitteessa katsomassa erilaisia vaihtoehtoja ja vertaamassa hintoja.

Ubuntua ajaisin virtuaalikoneessa, esim. VirtualBoxissa jos sille on tarvetta. Dual boottiin asentamisessa on enemmän haastetta mutta tietääkseni onnistuu jos haluaa nähdä vaivaa. Pelkän Ubuntun asentaminen onnistuu Macciin kyllä, mutta en keksi mitään syytä asentaa OSX:n tilalle käyttistä jota ei ole optimoitu Mac-raudalle. Suurimman osan open source -softista löytää kuitenkin MacPortsin kautta ilman linuxin asentamistakin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
En tiedä mitä tarkoitat kysymyksellä minkälainen näyttö, mutta yleisesti ottaen parasta mitä läppäreissä on tarjolla kiiltäväpintaisissa näytöissä. Kirkkaassa auringonvalossa ei "synkkiä" leffoja katsella, mutta kaikkeen muuhun soveltuu hyvin. Jos koneen ei tarvitse olla läppäri, niin Mac minissä/iMacissa on parempi teho/hintasuhde. Kannattaa käydä vaikka store.apple.com/fi/mac -osoitteessa katsomassa erilaisia vaihtoehtoja ja vertaamassa hintoja.


Ubuntua ajaisin virtuaalikoneessa, esim. VirtualBoxissa jos sille on tarvetta. Dual boottiin asentamisessa on enemmän haastetta mutta tietääkseni onnistuu jos haluaa nähdä vaivaa. Pelkän Ubuntun asentaminen onnistuu Macciin kyllä, mutta en keksi mitään syytä asentaa OSX:n tilalle käyttistä jota ei ole optimoitu Mac-raudalle. Suurimman osan open source -softista löytää kuitenkin MacPortsin kautta ilman linuxin asentamistakin.

Kiitos vastauksesta! Mielelläni läppärin ostaisin. En oo nyt oikein näitä koneita seurannu, niin en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto tosiaan. Niin mietin, että onko tuota laittamaani konetta parempaa maccia, joka pysyy 1500 € budjetissa?

Eihän tuo ubuntu nyt tosiaan mikään pakkolinen ole, koska se tästä pöytäkoneesta löytyy ja sitä voi tarvittaessa tässä sitten käyttää. :)
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kiitos vastauksesta! Mielelläni läppärin ostaisin. En oo nyt oikein näitä koneita seurannu, niin en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto tosiaan. Niin mietin, että onko tuota laittamaani konetta parempaa maccia, joka pysyy 1500 € budjetissa?
Läppäreissä ei ole parempaa samassa hintaluokassa. Pöytäkoneissa 21,5" iMac on tehokkaampi, ja Mac minin saa periaatteessa mukaan laukkuunkin tarvittaessa, mutta vaatii sitten erillisen näytön + näppiksen ja hiiren.

Kirjoitan tätä juuri vastaavalla MacBookProlla kuin linkkasit (tosin prossu on i7). Tällä on hoitunut photoshoppaaminen ja koodaaminen, sekä leffojen katselu yms. mitä nyt on ikinä tarvinnutkin tehdä kotona ja matkoilla. Pelejä en pelaa, joten siitä en osaa sanoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös