Tietokonetta ostamassa

  • 336 523
  • 1 631

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
AnaMasa kirjoitti:
Jos nyt itse ostaisin kannettavan, niin se olisi todellakin kannettava, eli 12"-14" ja totta vitussa widescreen. Pöydällä, jossa läppäriä pääasiassa käytettäisiin olisi sitten >20" näyttö, kunnon näppis ja hiiri. Työläppäri on nyt Dellin D610 ja toi 4:3 näyttö vituttaa joka sekunnin tuhannesosa.
Jostain syystä AnaMasa tökkää asiaa ja komppaan vain hänen viestejään (no pitää tuota Tommyn heittämää läppäriä vilkasta hieman lähemmin ihan vaan hinnan puolensta, josko siitä jotain vikaa löytäis)...

Itsellä on tällä hetkellä työkäytössä Dell D600:n ja siksi tuo LG:n jopa säälittävä resoluutio tökkäsikin vastaan (eli tuo Dell on yli 2 vuotta vanha ja sillä on menty 1400 * 1050 resolla jo pitemmän aikaa, eli tuo 1024 * 768 ei edes tunnu vaihtoehdolta uudessa läppärissä).

Tuosta Widescreen näytöstä tuli kommenttia, että sehän se vasta akkua kuluttaakin. Itse tuskin käyttäisin läppäriä pöydällä erillisellä näytöllä, vaan pointti onkin päästä eroon ylimääräisistä näytöistä, näppiksistä, koteloista jne ja tulla toimeen pelkällä läppärillä olohuoneen sohvalla sylissä pokeria pelaten... :) Eli tuon ensisijaisen käytön erillisellä näytöllä voi unohtaa, joten olisiko sitten oma läppäri parempi olla mallia 15" ja risat...
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Karzan kirjoitti:
Miks? Mitä iloa WS:ssä on verrattuna letterboxiin?
Käytännössä ikkunoihin perustuvissa käyttiksissä niitä eri kokoisia ruutuja tulee sijoitettua enemmän vierekkäin kuin päällekäin, vaikka sitten lomittain vierekkäin. Muutenkin kun leffat, telkut ja tykit ovat jo vuosia olleet sovitettuja ihmisen normaaliin näkökenttään sopiviksi, eli enemmän leveään kuin korkeaan sopiviksi ja siihen on jo tottunut, niin NELIÖ tökkii pahasti. 15,4" tuumaiselle menee jo kivasti pari "dokumenttia" rinnakkain, kun esim. 17" neliölle ei sovi vittukaan.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Fosse kirjoitti:
Tuosta Widescreen näytöstä tuli kommenttia, että sehän se vasta akkua kuluttaakin.
Ei ws kuluta, vaan vanha prossuteknologia. Tsekkaas noita dual core prossuja. Niissä on tuplaten pidempi akun kesto.

AnaMasa kirjoitti:
NELIÖ tökkii pahasti. 15,4" tuumaiselle menee jo kivasti pari "dokumenttia" rinnakkain, kun esim. 17" neliölle ei sovi vittukaan.

No musta taas kannetava ei ole "kannettava", jos se ei mahdu syliin paskalla ollessa, sohvalla makaillesssa tai muuten vaan. Silloin LB on paras vaihtoehto. Ja käsittääkseni topikin aloittaja etsi nimenomaan ei multimediakonetta?
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Karzan kirjoitti:
Ei ws kuluta, vaan vanha prossuteknologia. Tsekkaas noita dual core prossuja. Niissä on tuplaten pidempi akun kesto.
Ok, tattis! Aina oppii, kun on poissa kotoa... :) Eli pitääpä laittaa tuo dual core prossu harkintaan vaatimuksena läppäriin, jos kerran akun kesto kasvaa noin nätisti.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen tähän parin viikkoa käyttämääni 13,3" MacBookiin. Valitettavasti se ei vaan taida oikein sopia vaatimuksiisi, nettipokerin pelaaminen ei oikein suju (paitsi jos asennat Windowsin MacOS:n rinnalle ja käytät sitä) ja tämä lämpenee todella pajon.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Fosse kirjoitti:
Ok, tattis! Aina oppii, kun on poissa kotoa... :) Eli pitääpä laittaa tuo dual core prossu harkintaan vaatimuksena läppäriin, jos kerran akun kesto kasvaa noin nätisti.

LG:llä on yksi kone jota harkitsin itsekin. Hinta menee kyl yli, mutta speksit on kovat ja takuut hyvät. Kone on M1 express:

http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=M1-J2NGV&b=1

Itse hylkäsin tuon ainoastaan tappihiiren puuttumisen takia..
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Karzan kirjoitti:
Avainsanat: Intel Core Duo, SXGA, paikannustappi ja IBM Thinkpad-laatu.
Paitsi että IBM:llä ei enää nykyään ole mitään tekemistä Thinkpadien kanssa ja koko roskasta huolehtii Lenovo. Ja valitettavasti myös laatu on ottanut iskua tämän kaupan myötä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Juu täälläkin on kuultu jotain negaa uusista ibareista, mutta en vielä itse päässyt mokomia potkimaan. Yksi täällä mainitsematon merkki on Asus, josta ei myöskään ole omakohtaista kokemusta, mutta kehuja on luettu senkin edestä.. Vittu mitä mutuilua. Oikeesti se huollon toimivuus kannattaa varmistaa vaikka rahalla, koska vittu se vituttaa lähettää koko paskaa kuukaudeksi jonnekin Hongdeyjangbumtsibaan, kun joku muistipalikka alkaa aiheuttamaan blue screeniä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Fosse kirjoitti:
Suositeltava käyttömaa: Ruotsi

Tarkoittaa vaihtoehtoista käyttömaata. Skandit nääs :D
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Ruutiveijari kirjoitti:
Paitsi että IBM:llä ei enää nykyään ole mitään tekemistä Thinkpadien kanssa ja koko roskasta huolehtii Lenovo. Ja valitettavasti myös laatu on ottanut iskua tämän kaupan myötä.

No, pian nähdään.

Fujitsuun en sekaantuisi. Ostin puol vuotta sitten 1700 euron FS, joka hajosi vajaassa viikossa. Ei saanut takuuseen uutta, vaan olisi mennyt takuukorjauksen. Purin sitten koko kaupan.
 

Lexa

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Ei ws kuluta, vaan vanha prossuteknologia. Tsekkaas noita dual core prossuja. Niissä on tuplaten pidempi akun kesto.

Tähän olisi kiva kuulla perusteluja?

Eli ns. tavallisella prosessorilla varustetun kannettavan 3-4h akkukesto onkin dual-core:issa 6-8h, tuon logiikan mukaan?

Dual-Core:t ovat epäilemättä hyviä prosessoreita, mutta vielä tällä hetkellä vauhdikkaammista versioista saa maksaa melkoisesti. Esim. perus Intel dothan prosessorin käyttöjännitettä pudottamalla, saa pidennettyä akkukestoa huomattavasti, eikä tämä vaikuta prosessorin suorituskykyyn millään lailla.

Dual-Core on epäilemättä tulevaisuuden juttu, mutta siitä onko hintalaatusuhde vielä kohdallaan, voidaan olla montaa mieltä.


Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, niin itse tähyilisin HP:n Nc/Nx-sarjan suuntaan. HP:n "paviaani" (pavillion) sarjaan en koskisi pitkällä tikullakaan. Harmi, että esim. Nx8220 PM 750 mallin hinta on noussut parisen sataa euroa keväästä, oli tuolloin erinomainen hintalaatusuhde.

HP:n ns. yrityssarja ei ole rakenteeltaan yhtä heppoista kuin esim. Fujitsu-Siemensin ja näppäimistö on hyvä. Fujitsu-Siemenseissä eniten tökkii juuri tuo onneton rakenne ja ylipehmeä näppäimistö. Myös liika lämmöntuotto pakkaa tietyissä malleissa olemaan ongelma. Muutoin käyttämäni koneet ovat olleet erinomaisia, varsinkin näytöt ovat olleet poikkeuksetta hyviä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Lexa kirjoitti:
Tähän olisi kiva kuulla perusteluja?.


Netti on artikkeleita täynnä. Siitä vaan kahlaamaan.

Eli ns. tavallisella prosessorilla varustetun kannettavan 3-4h akkukesto onkin dual-core:issa 6-8h, tuon logiikan mukaan?
Paremminkin tavallinen 2 tuntia on 3,5 tuntia nykyään.
 

Veijari

Jäsen
Minähän en mitään tietokoneista tiedä, mutta kun työkseen sellaista olen viimeiset vuodet joutunut käyttämään niin nimenomaan tuo koneen keveys ja akun kesto ovat minulla ne tärkeimmät kriteerit.

Kotona minua on palvellut jo noin 4 vuoden ajan HP Omnibook xe4500 eikä siitä juurikaan mitään pahaa sanottavaa ole. Hyvin on toiminut kaikki nämä vuodet mutta tietokoneiden vanhushan tuo alkaa jo olemaan ja akku on jo käytännössä kaput, eli täytyy jatkuvasti pitää virtajohdon päässä.

Työkoneena on ollut jo monia vuosia Dellin eri mallit ja ne on toimineet kyllä erinomaisen hyvin. Laatu taitaa näkyä myös hinnassa. Kone on juuri nyt töissä, mutta muistaakseni se on tätä Dellin D600-sarjaa. On näppärän kokoinen, kevyt ja hyvä näyttö. Ovat olleet myös pirun hiljaisia. Tuulettimen hurinaa ei juuri huomaa. Itsellä tulee pyöritettyä työkoneella AutoCADiä perus-tekstinkäsittelyohjelmien lisäksi ja hyvin on tehot riittäneet. En tiedä onko muilla läppärimerkeillä samanlaista mahdollisuutta kuin Dellillä, jossa on DVD-telakka-asema johon saa lisäakun laitettua tilalle jolloin akku kestää kevyesti 8h, riippuen käytettävistä ohjelmista tietty.

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx/latit?c=fi&l=fi&s=pad
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Karzan kirjoitti:
Ei ws kuluta, vaan vanha prossuteknologia. Tsekkaas noita dual core prossuja. Niissä on tuplaten pidempi akun kesto.
Lähihistoriassa on kyllä harvassa pöytäkoneprossulliset koneet. Tuolta voit opiskella prossujen watit/tehot. Esimerkiksi vanha Dothan syö vähemmän kuin Core Duo, toki tehoja Core Duo:ssa on enemmän per kw/h. Myös AMD:n Turion on samalla viivalla Core Duo:n kanssa kuten myös Celeron-M.
 

Särki

Jäsen
Kokemuksia kannettavista

Itse olen jonkun verran painimaan eri kannettavien kanssa ja tässä muutamia hajahuomioita.

Acer ja miksei myös F-S, joita tänäpäivinä myydään varsin paljon, soveltuvat parhaiten nettisurffailuun ja pieneen tekstinkäsittelyyn. Raskaampaan työkäyttöön ei niinkään, muovirunko ja heppoiset näppäimistöt suurimpana miinuksena. Halvimmat mallit ovat aina varustettu todella huonolla akulla, ilmeisesti kaikkiin saa tehoakun, lisähintaa tietenkin. Jos akkukesto on tärkeä ostokriteeri tehoakku ehdottomasti.

Valmiit ohjelmistot, mitä näiden mukana yleensä toimitetaan, sisältävät jos jonkinlaista "vilkkuvaa valoa ja hilavitkutinta" jotka hidastavat konetta melkoisesti ja kuluttavat turhaan akkua. Yleensä kannettavien kanssa ei kannata asentaa kaikkea uutta ja kivaa, vaan vain tarpeellisset ohjelmat ja käynnistyksestä turhat toiminnot pois. Niukkuus on edelleen kannettavien kanssa pop! Töihin on tullut hankittua Acer 4403LMi, 4601WLMi ja 4602WLMi-malleja ja tällaisessa oppilaitoskäytössä kaikki mitä ei tarvita on turhaa ja riisutaan pois, näistäkin koneista saa ihan hyviä ja toimivia laitteita, mutta katsotaan kuinka nämä kestävät sen 4-6 vuotta.

HP, IBM/Lenovo, varsinkin jälkimmäinen, on taas suunniteltu ja tehty selvästi enemmän työkäyttöön ja vuosien käytön jälkeen ero muihin merkkeihin vain kasvaa. Uutena kaikki koneet toimivat suurinpiirtein niin kuin pitääkin, mutta ajansaatossa laadukas työasema säilyttää ominaisuutensa pidempään kun taas "halpa ja muovinen tusinakone menettää ominaisuuksiaan". 6 vuotta vanha ThinkPad pesee pari vuotta nuoremman F-S mennen tullen.

Asukseen en ole törmännyt, mutta ilmeisesti se on rakennettu teräsrungolle(?), ainakaan muovinen se ei ole. Lisäksi ainakin joissakin malleissa on bassokaiutin koneen pohjassa, joka tunnetusti on varsin tarpeellinen kannettavissa, parantaen samalla koneen suorituskykyä ja akkukestoa!
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Fosse kirjoitti:
Jostain syystä AnaMasa tökkää asiaa ja komppaan vain hänen viestejään (no pitää tuota Tommyn heittämää läppäriä vilkasta hieman lähemmin ihan vaan hinnan puolensta, josko siitä jotain vikaa löytäis)...

Itse tsekkasin nyt ajatuksella tuon koneen ja tuosta helpolla mitään konkreettista vikaa löydy, ehkä jos joku niin Intelin prosessori mutta nämä ovat makuasioita. Itse tykkään AMD:stä.

Näytönohjaimesta, itsellä on tuollainen vastaava mutta AMD:n 2800+ prosessorilla läppärissä ja kyllä sillä NHL 2006:sta pelailee. Eli ei se ihan käyttökelvoton ole.

+ Hinta, todella halpa verrattuna vastaaviin.
+ Yksi muistikampapaikka käytetty, saa helposti lisää muistia. Monethan laittavat sen 2x 256 mt.
+ Kovalevy on hintaluokassaaan suuri.
+ Sisäinen, kääntyvä kamera on varmasti "hauska".
+ Koko ja paino. Pieni.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Joo voin varauksetta antaa tukeni Tommyn lobbaamalle masiinalle, koska itse ostin juuri sen Acerin Verkkokaupasta viikko sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Kone on todella pieni ja kevyt ja siitä löytyy kaikki ominaisuudet mitä itse tarvitsenkin. Näyttö erittäin tyylikäs ja tarkka, ja se kamera on hauska myös. Jopa nuo olemattomat sisäänrakennetut kaiuttimet ovat riittävän hyviä, jotta niillä voi jopa musaa kuunnella, jos ei turhan tarkka äänenlaadusta ole.

Hintalaatusuhteeltaan varmasti markkinoiden kärjessä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Särki kirjoitti:
6 vuotta vanha ThinkPad pesee pari vuotta nuoremman F-S mennen tullen.


Juurikin näin. Tällä hetkellä naputtelen tätä viestiä vanhalla T23:lla, eikä tämän parempaa konetta kyllä ole vastaan tullut. T60 taitaa olla uusin versio, mutta ne hinnat liikkuvatkin sitten jo ihan toisissa sfääreissä..
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Peruskannettava, joka kestää näppiksen takomista ammattimielessä ja päivittäistä siirtelyä myös. Onko suosituksia? Moni em. peleistä vaikuttaa kovin kevytrakenteisilta kovaan käyttöön, ts. hajoavat käsiin kuten meikäläisen nykyinen läppäri 3-4 vuoden hc-käytön jälkeen.
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Särki kirjoitti:
Uutena kaikki koneet toimivat suurinpiirtein niin kuin pitääkin, mutta ajansaatossa laadukas työasema säilyttää ominaisuutensa pidempään kun taas "halpa ja muovinen tusinakone menettää ominaisuuksiaan". 6 vuotta vanha ThinkPad pesee pari vuotta nuoremman F-S mennen tullen.
Tässä piilee omasta mielestäni myös jonkinlaista ydinsanomaa. Koneen tärkeinpiä ominaisuuksia ovat hyvä runko, näppäimistö, akku ja näyttö. Ei se auta vaikka olisi kaikki viimeisimmät näytönohjaimet ja muut sälät, kun runko napsuu/vääntyilee ja näppäimistö on täysi susi, jolla on perseestä kirjoittaa + se leviää vuoden jälkeen. Toki jos haluaa vaihtaa laitteistoa kireämpään vuoden välein, niin eihän siitä laadusta tarvitse niin paljoa välittää.

Olen tätä jankuttanut täällä varmasti useastikin, mutta valitettavasti läppäreiden laadullinen suunta on vain valitettavasti kokoajan alaspäin. Tuossa kun esim. F-S:stä puhutaan, niin laadullisesti parhaat koneensa se teki varmaan 2000-2002 tietämillä (Made in Japan). Sen jälkeen oli pari kohtalaista vuotta ja nyttemmin tavara tuntuu olevan aikamoista sekundaa aikaisempaa verrattuna. Kilpailu markkinoilla on koventunut ja laatua alentamalla revitään sitä katetta edelleen.

Jos itse harkitsisin uuden läppärin ostoa, niin saattaisin jopa lykätä hankintaan siihen asti, kun Microsoft saa viimeinkin tyrkättyä Vistan maailmalle. Siinä vaiheessa valmistajille ja tukkureille tulee todennäköisesti kiire tyrkätä varastosta kaikki "vanhentuneet" XP-koneet ulos varastoista edullisin hinnoin.

Omassa ykkösläppärissäni on oikeastaan ne lisäominaisuudet mitä tällä hetkellä olen tarvinnut, eli BT ja moduulipaikka (mahdollisuus lisäakkuun/kiintolevyyn DVD/RW-aseman tilalta). Oikeastaan DVI-liitin on ainoa sellainen, juttu mitä taulutelevisioiden myötä voisin kaipailla. Sarjaportin puute on toki miinus sekin, mutta harvempi sitä kai kotikäytössä enää tarvitsee.
 

masaala

Jäsen
AnaMasa kirjoitti:
Käytännössä ikkunoihin perustuvissa käyttiksissä niitä eri kokoisia ruutuja tulee sijoitettua enemmän vierekkäin kuin päällekäin, vaikka sitten lomittain vierekkäin. Muutenkin kun leffat, telkut ja tykit ovat jo vuosia olleet sovitettuja ihmisen normaaliin näkökenttään sopiviksi, eli enemmän leveään kuin korkeaan sopiviksi ja siihen on jo tottunut, niin NELIÖ tökkii pahasti. 15,4" tuumaiselle menee jo kivasti pari "dokumenttia" rinnakkain, kun esim. 17" neliölle ei sovi vittukaan.

Edellisen Samsung -kannettavan lauettua (Muuten oli hyvä kone, muttei kestänyt takuuajan umpeutumista. Takuu ohi --> kone rikki), päädyin HP:n nx8220 laitteeseen. Näyttö 15,4" ja resoluutio 1680x1050. Tämä on tarkkanäköiselle hyvä yhdistelmä. Pari dokumenttia saa helposti näkymään vierekkäin. Ne, jotka vihaavat pientä tekstiä, älkööt vaivautuko...

EDIT Lisäätään sellainen ohje, että (ainakin HP:ssa) jos näyttö on suunniteltu pienille resoluutioille resoluution suurentaminen ei oikeen onnistu. Tässä koneessa jos valitsee jonkun vähän isomman resoluution (esim. 1280x768) näyttö on kovin sumuinen. Myöskin jos selaimesta koittaa vaihtaa isommat fontit, tulos ei ole hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tässäkin ketjussa näkee sen, kun ammattilaiset ja amatöörit keskustelevat. Toki heille molemmilla on omat käyttötarkoituksensa kannettavan käyttöön.

Itse olen kolmen vuoden töissäolon aikana havainnut että HP+IBM/Lenovo hakkaavat muut kestävyydessä. Niitten koneiden rungot ovat ihan eriluokkaa kuin nämä muoviset hilavitkuttimia sisältävät halpiskoneet. Ja rungon kestävyydestä lopulta se kestävyys löytyy + muista komponenteista. Ei halvalla saa hyviä komponentteja. Laadusta pitää aina maksaa.

Itse suosittelen asiakkaille useimmiten HP:n NX-sarjaa. Tosin meillä on suurin osa yritysasiakkaita, joten mitkään hilavitkuttimet eivät heitä kiinnosta. NX:n 6000- tai 8000-sarja tai sitten Lenovolta 50/60-sarja. Uusi Z-sarjakin on työkäytössä hinta-laatusuhteeltaan edullista.

Tokihan nämä Acerit ja Asukset ovat asia erikseen sellaista laitetta hakeville. Hintaluokka on alle tonnin. 1000 euroa on kuitenkin sellainen raja, mikä kannattaa maksaa jos haluaa laatua. Vuosittain vaihtuva läppäri nyt voi ollakin sitten mikä vaan. Tampereella sai parhaimmillaan Acerin läppäriä 399 ulos. Mutta se sisälsi pakkomyyntinä Elisan ADSL-liittymän sekä GSM-liittymän kylkiäisenä. Sinänsä läppäristä halpa hinta.

Työkaverilla oli Asuksen W3V, joka oli kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava peli. 14,1" näyttö, kevyt, tehoa löytyi, eikä mitään turhaa. Sellaisen voisin itsekin ostaa. Tosin hinta lähti 1400 eurosta, että siitäkin sai kyllä maksaa..
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
B1 kirjoitti:
Itse suosittelen asiakkaille useimmiten HP:n NX-sarjaa. Tosin meillä on suurin osa yritysasiakkaita, joten mitkään hilavitkuttimet eivät heitä kiinnosta. NX:n 6000- tai 8000-sarja tai sitten Lenovolta 50/60-sarja. Uusi Z-sarjakin on työkäytössä hinta-laatusuhteeltaan edullista.

NX6310 näyttäisi aika passelilta kovaan ammattikäyttöön perustasolla...
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Pressiboxi kirjoitti:
NX6310 näyttäisi aika passelilta kovaan ammattikäyttöön perustasolla...


Mutta perkele, kun noissa ei ole kunnon hiirtä. Nuolulevy on ihan kviton suolesta verrattuna tappihiireen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös