Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 939 551
  • 8 055

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Yo-kokeissa pärjätäkseen ei tarvitse keskittyä opiskelemaan kaikkia kursseja hyvin. Yo-kokeissa nimenomaan sluibailijat, jotka eivät jaksa lukea koulukirjoja, saavat kohtuutonta etua ahkeriin opiskelijoihin verrattuna, koska koealue on liian laaja. Ahkerat opiskelijat eivät pysty pänttäämään kaikkia lukioajan oppikirjoja ulkoa kirjoituksia varten. Siksi kutosen oppilas voi helposti kirjoittaa eximian. Paska opiskelija hän silti on. Eikä todennäköisesti jaksa lukea ulkoa niitä kahta kirjaa, jotka pääsykokeisiin pitäsi päntätä.
Yo-kokeissa ei kyllä auta ulkoalukeminen yhtään mitään. Mä en tiedä mitä helvettiä sä luulet että siellä kysytään, mutta ne tärkeimmät aineet jatkon kannalta, melkein alalle kuin alalle, eli äidinkieli, matematiikka, fysiikka, kemia ei kyllä todellakaan ole mitään kurssikirjojen ulkoaopettelemista. Anna nyt tulla joku esimerkki missä noissa muka pitää opetella jotain kirjoja ulkoa ja miten sluibailija oppii yhtäkkiä esim. laskemaan? Kokeessa kun on joka osa-alueelta joitain kysymyksiä.

Kielissäkin joko sulla on se sanavarasto tai ei ole. Toki kirjoja ja sanavarastoa kannattaa aina petrata, mutta ei siellä sluibailija hyödy mitään. Koska kirjoitetaan vapaamuotoinen aine jne.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä kappale kertoo sen, ettet tosiaan tunne pääsykokeita juuri millään tasolla. Melko harva oppii asioita ainoastaan kirjoja pänttäämällä. Kyllä sitä tietoa pitää myös itse hakea, muokata itselle ymmärrettävämpään muotoon, tiivistää, kirjoittaa toisilla sanoilla ja kysellä muilta lukijoilta mitenköhän tämä menee.

Yleensä ne ulkoa opettelijat epäonnistuvat pääsykokeissa, koska pääsykokeiden tekijät ovat sen verta kettuja, että osaavat asetella kysymyksen siten että se mittaa oikeasti sitä onko asia ymmärretty, vai muistetaanko se vain ulkoa.

Ja höpöt. Ainakin tällaiselle lukihäiriöiselle oli erittäin hankalaa opetella kielien rakenteita, yhdyssana sääntöjä, taivutusmuotoja yms. Verbit, imperfektit ja pluskvamperfektit vain oli opeteltava ulkoa, ja enhän minä niitä osannut opetella ulkoa. Esimerkiksi Englannin arvosana C on paljolti sen ansiota, että kuuntelusta sain täydet pisteet, niistä taivutusmuodoista yms ei vaan ollut mitään hajua, kun en niitä ulkoa osannut opetella. Samalla sanavarasto oli melko kapea, koska niitä vain en osannut ulkoa opetella.
Se on hauskaa miten asettelet minut johonkin omaan mielikuvaasi ja perustat kaikki väitteesi omaan subjektiiviseen kuplaasi. Kiitos vain, lukihäiriöinen olen minäkin ja on ne pääsykokeet tullut nähtyä, useampaankin kertaan ja eri alojenkin sellaiset. Kiitos kysymästä. Minä vain kun pystyn näkemään myös sen maailman missä minä olen aika marginaalinen tapaus häiriöineni ja ne normaalit eivät ole samalla takamatkalla. Siellä ne takamatkat tulee ihan muista asioista, kuten asuinpaikkakunnista ja rahallisista tilanteista. Siinä minä taas olen ollut elämässäni onnekkaassa asemassa että kotoa lähdin 18 vanhana tekemään töitä ja tein niitä sen 7v ennen kuin korkeakouluun edes yritin hakea. Sitä saa melkoisesti perspektiiviä tuollaisesta.

Niin ja kyllä, minäkin suoritin avoimen opintoja yliopistossa, ennen seuraavaa hakukertaa. Oli vähän eri bileet seuraavalla kerralla kun haki, sillä kokemuksella ja tiedolla. Se ei silti muuta minun mielipidettäni pääsykokeiden sisällöstä ja vaatimuksista, sekä siitä miten vähän se liittyy kykyyn opiskella.

Nyt en tosin ole oman alani töissä, vaan teen jotain sellaista mitä rakastan, minulle maksetaan siitä ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni.
 

Jeffrey

Jäsen
Uusimman tiedon valossa @BlackWolf taisi tosiaan olla oikeassa, Yo kirjoitukset mittaavat eri asioita kuin ulkoa opettelua:

- Ylioppilaatutkintolautakunta nöyryytti abiturientteja terveystiedon syksyn 2017 kokeella 29.9. Koe ei suurilta osin vastannut kurssien oppimäärää, ja osan tehtävänannoista johti harhaanjohtavuudellaan useiden kymmenien pisteiden vähennykseen. Koe painotti digitalisaatiota ja tietotekniikan osaamista enemmän kuin terveystietoa. Kesänsä turhalle lukemiselle uhranneet abit vaativat pettyneinä YTL:tä vastuunkantoa tai julkista kommentointia.
Terveystiedon yo-kokeesta valitusryöppy ja opettajalta murska-arvio: ”Huonoin koe ikinä”

Joskin melkoisella arvalla taitaa opiskelupaikat tulevaisuudessa mennä:
Syksyn yo-kokeet vilisivät virheitä: ainakin historian, kemian, matikan ja englannin kokeiden laatijoilta lipsahti
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onkohan ollut jo tässä ketjussa.

Taannoinen pääesikunnan ohjeistus varusmiehille jossa käskettiin välttämään lomapuvun käyttöä viikonloppuvapaalla turvallisuussyistä.

Eroaako tämä sopimattomasta ohjeesta välttää puistoja minihameessa öiseen aikaan?

Vain toisesta ohjeesta nousee paskamyrsky.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkohan ollut jo tässä ketjussa.

Taannoinen pääesikunnan ohjeistus varusmiehille jossa käskettiin välttämään lomapuvun käyttöä viikonloppuvapaalla turvallisuussyistä.

Eroaako tämä sopimattomasta ohjeesta välttää puistoja minihameessa öiseen aikaan?

Vain toisesta ohjeesta nousee paskamyrsky.
Myös pelastuslaitos on antanut ohjeistuksen virka-asun käytöstä vapaa-ajalla. Kai näillä pyritään minimoimaan riskejä, mutta ehkä tuo minihameen käytön ohjaaminen rajoittaa liikaa henkilön pukeutumista. Silti mahdollinen vaara/uhka pitäisi ottaa huomioon ja jättää vaikka se puiston läpi kulkeminen tekemättä ja käyttää esim. vaihtoehtoista reittiä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Yo-kokeissa ei kyllä auta ulkoalukeminen yhtään mitään. Mä en tiedä mitä helvettiä sä luulet että siellä kysytään, mutta ne tärkeimmät aineet jatkon kannalta, melkein alalle kuin alalle, eli äidinkieli, matematiikka, fysiikka, kemia ei kyllä todellakaan ole mitään kurssikirjojen ulkoaopettelemista.
Pitkään oli varsinkin juuri matikan, fyssan ja kemian kohdalla tuo ulkoluku pakollista menestyäkseen. Sallitut kaavastot oli käytännössä kaavojen osalta surkeat. Nykyään kait jo ihan kunnon kaavastotkin sallitaan. Tuosta on joka tapauksessa vanhemmalle polvelle jäänyt käsitys ulkoluvusta. Olihan tuo itsellekin jatko-opinnoissa kauhea positiivinen juttu, kun enää ei tarvinnut kaavoja opetella vaan oma oivallus riitti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitkään oli varsinkin juuri matikan, fyssan ja kemian kohdalla tuo ulkoluku pakollista menestyäkseen. Sallitut kaavastot oli käytännössä kaavojen osalta surkeat. Nykyään kait jo ihan kunnon kaavastotkin sallitaan. Tuosta on joka tapauksessa vanhemmalle polvelle jäänyt käsitys ulkoluvusta. Olihan tuo itsellekin jatko-opinnoissa kauhea positiivinen juttu, kun enää ei tarvinnut kaavoja opetella vaan oma oivallus riitti.
Juu saa olla MAOL mukana yo-kokeessa. Se pitää kuitenkin laskimen ohella toimittaa etukäteen koululle, jossa tarkastetaan ettei siellä ole omia merkintöjä. Tai laskimissa tallennettuna laskuja tai muuta.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Ei tuo työelämässä vaadi mitään isompaa muutosta, jos oppilaitokset lähtevät itse ajamaan kandintutkintoa perustutkinnoksi.

Työelämässä vaaditaan maisterintutkintoa, koska se on ”standarditaso”, jos jatkossa perustaso olisi kandi, työelämä mukautuisi siihen vuodessa-parissa.

Mukautuisi jos mukautuisi. Ongelmaksi saattaisi muodostua myös se, että opiskelija/vastavalmistunut kantaa tuossa 100% riskistä, jos on uskoteltu, että kandi riittää, eikä se sitten riittäisikään.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mukautuisi jos mukautuisi. Ongelmaksi saattaisi muodostua myös se, että opiskelija/vastavalmistunut kantaa tuossa 100% riskistä, jos on uskoteltu, että kandi riittää, eikä se sitten riittäisikään.
Eihän tuo ole kuin ekan duunipaikan ongelma. Tai tietty viroissa noita vaatimuksia. "Normaali" työelämä kuitenkin arvostaa enemmän sitä mitä olet tehnyt kuin mikä on koulutuksesi.
 

Jeffrey

Jäsen
Eihän tuo ole kuin ekan duunipaikan ongelma. Tai tietty viroissa noita vaatimuksia. "Normaali" työelämä kuitenkin arvostaa enemmän sitä mitä olet tehnyt kuin mikä on koulutuksesi.

Tämäkään ei enää tänä päivänä ihan pure. Heikentyneet työmarkkinat ovat aiheuttaneet sen, että yhteen työpaikkaan hakee yleensä vähintään kymmeniä, jos ei satoja tai jopa tuhansia hakijoita. Näissä rekrytointiprosesseissa se automaattinen seulonta on pakko aloittaa jostain, ja koulutus on usein se helppo attribuutti.

Toki kyllä ilman koulutustakin Suomessa vielä pärjää, mutta nämä ovat usein poikkeusyksilöitä joilla lisäksi käynyt yhdessä tai useammassa välissä vielä mieletön tuuri.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämäkään ei enää tänä päivänä ihan pure. Heikentyneet työmarkkinat ovat aiheuttaneet sen, että yhteen työpaikkaan hakee yleensä vähintään kymmeniä, jos ei satoja tai jopa tuhansia hakijoita. Näissä rekrytointiprosesseissa se automaattinen seulonta on pakko aloittaa jostain, ja koulutus on usein se helppo attribuutti.

Toki kyllä ilman koulutustakin Suomessa vielä pärjää, mutta nämä ovat usein poikkeusyksilöitä joilla lisäksi käynyt yhdessä tai useammassa välissä vielä mieletön tuuri.

Menee hieman ohi aiheen, mutta työelämässä näkee myös ääliömäisiä muutoksia. Rakentamisessa ja korjausrakentamisessa on paikoittain isoa suunnittelijapulaa. Nyt sitten etenkin pääkaupunkiseudulla, mutta myös muilla paikkakunnilla on vedetty pätevyysvaatimuksia koulutuksen osalta kireämmälle, minkä johdosta esim. osa dippainsseistä ja insseistä ei kelpaa edes kokeneena suunnittelijaksi/pääsuunnittelijaksi.

Aiemminkin pääkaupunkiseudulla on toki sorsittu esim. oululaisia suunnittelutoimistoja arkkitehtikilpailuissa siksi, ettei heillä ole ollut riittäviä referenssikohteita pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin esim. 20-30 vuotta suunnitelleelle oululaiselle ne talot olisivat erilaisia Helsingissä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin oliko tässä uhrattu valtavasti palstatilaa vai ei?

Pahoittelen myöhäistä vastausta. On uhrattu valtavasti palstatilaa suhteessa siihen että kyseessä on Aamulehden mainos eikä mikään todellinen taistelu tasa-arvon puolesta. Hyvesignalointiin sopivaa käytännössä merkityksetöntä hattaraa, jonka osoittaa että palstan pahin/pahimmat seksistit (ainakin menneisyydessään) näyttäytyvät sen suurimpina puolustajina, mutta useampikin selvästi aidosti tasa-arvoa kannattava ja jopa toteuttava on ollut kriittisellä kannalla.

Ja edelleenkään minulla ei ole ongelmaa itse termien muuttumisen kanssa, vaan olen ottanut kantaa tähän "aktivismiin" mitä Aamulehti asiassa puuhastelee (tarkemmin oikeastaan sen herättämään yltiöpositiiviseen reaktioon). Silti on päivänselvää, että Aamulehti saa näin toimia kuten muutkin lehdet halutessaan, eikä siinä mitään. Toistan silti kyllästymiseen asti, että on täyttä typeryyttä kuvitella että "kaikki fiksut tasa-arvoa kannattavat tuulettavat Aamulehden hienoa aloitetta".

Voitko nyt itse kertoa miten paljon olet valmis resursseja käyttämään esim. mainitsemiini oppikirjojen ym. tekstien ja ohjeistusten uusimisiin perustuslain muuttamisesta puhumattakaan, ja oletko sitä mieltä että nämä resurssit edistävät tasa-arvoa parhaiten (tai edes hyvin) juuri siinä käytössä? Jos termejä nyt kertaheitolla korvattaisiin yleisemminkin, mitä selvästi pidät tarpeellisena, tämä olisi väistämätön toimenpide.

Ja mikähän se pointti oli, hämärän peitossa edelleen? Sinulla ja @BigRedCat :illa on se vika että te ette osaa kiteyttää sanomaanne vaan kirjoitatte sivun mittaisia viestejä joiden punainen lanka hukkuu sanojen paljouteen. Opetelkaa tiivistämään.

Tämä ja edellinen viestisi minulle jälleen kerran osoittavat tasosi. Vastaat totaalisella olkinukella jonka yhteyttä keskusteluun en parhaalla tahdollakaan hahmota. Sitten syytät pitkistä teksteistä ja kehotat kiteyttämisen opettelua, kun omat viestisi ovat kieltämättä lyhyitä mutta sisällöttömiä. Tyypillinen reaktio kun kompetenssi ei aiheen todelliseen käsittelyyn riitä, mutta tarve ja halu olla oikeamielinen intellektuelli on kova. Tätähän näkee netissä jatkuvasti kun kaikenmaailman elämämkoululaiset nostavat itsensä kaikki mutkat suoriksi oikoen "älykkäiksi intellektuelleiksi". Itseään lienee mahdollista pettää näinkin.

Tekisi teikäläiselle hyvää lukea muutama pidempikin teksti elämässäsi. Huomaisit kenties että asioihin ja argumentteihin liittyy valtavasti nyansseja, vaikka niitä ei lööpeissä näykään, ja välttyisit ehkä väittämästä mm. aiemmin esille nostamani jumalan olemassaoloargumentointisi kaltaisia älyttömyyksiä.

PS: Pisteet minun kutsumisestani Big Red Fatiksi. Täällä siis näennäiset tasa-arvon puolustajat ovat paatunut seksisti ja keskustelukumppania läskiksi pilkkanimenä kutsuva "koulukiusaaja". Ette taida tajuta olevanne eri puolella raja-aitaa kuin kuvittelette jos jaetaan ihmiset näennäisesti tavoittelemaanne yhteiskuntaa mahdollistaviin ja estäviin. Hienoa että alleviivasit tämän pointin selkeämmin kuin olisin itse koskaan pystynyt tekemään. Tuo lienee sitä kiteyttämisen taitoa.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostetaanpa esiin erinomainen kolumni jonka Yle on julkaissut: Jari Ehrnroothin kolumni: Islamisoitumisen uhka ja uskonnon vapaus | Yle Uutiset | yle.fi

Kirjoittajana siis Jari Ehrnroth, joka on mm. kulttuurihistorian dosentti Turun yliopistossa ja sosiologian dosentti Helsingin yliopistossa. Suosittelen ehdottomasti lukemaan koko tekstin, mutta bebetoja varten tässä (pahoittelen, pitkähkö) ote:

Mielestäni enempää John Locken filosofia ja ensimmäiset liberaalit perustuslait kuin niiden myöhemmät versiotkaan eivät siis suojaa uskontoja, arvojärjestelmiä ja ryhmäidentiteettejä, vaan yksilön uskon, vakaumuksen ja omantunnon vapautta. Suomen nykyinen perustuslaki(siirryt toiseen palveluun) kulkee samoja latuja. Muunlainen tulkintahan olisi ristiriidassa valtiosääntöön sisältyvän arvojärjestelmän kanssa.

Kansa muodostuu vapaista yksilöistä ja on edustajiensa välityksellä oman itsensä hallitus. Liberaalilla demokratialla ei ole muuta oikeutusta. Jos jokin arvojärjestelmä pyrkii rajoittamaan yksilönvapautta, se on perustuslain alkuidean vastainen.

Siten on selvää, että mikä tahansa uskonto joka ei jätä uskonvalintaa yksilön omaksi ratkaisuksi, on ristiriidassa liberaalin yhteiskunnan kaikkein pyhimmän periaatteen kanssa.

Islamilaisessa kulttuuripiirissä ei ole muodostunut yhtään liberaalia demokratiaa. Viime vuosisadalla toiveita herättänyt turkkilainen hanke on tällä vuosisadalla taantunut silmissä.

Jäämme siis odottamaan islamilais-arabialaisen kulttuurin uudistumista ja näyttöä siitä, että puolikuun arvojärjestelmä ei ole vastakkainen sille yksilön vapauden ja oikeuksien arvojärjestelmälle, joka on syntynyt juutalais-kristillisen kulttuurin piirissä. Sehän olisi voittouutinen paitsi ihmisoikeuksille myös maailmanrauhalle.

Sitä odotellessa länsimaiden on pidettävä varansa ja mentävä eteenpäin valitsemallaan vapautumisen tiellä.


Tämän suuntaisia avauksiahan on ollut useita, ja valtavirtaa olleen hyssyttelykulttuurin (en viittaa tällä mihinkään "mamujen rikoksia hyssytellään" -tyyppiseen hyssyttelyyn) rinnalle on noussut vastareaktio, joka ei ole mitään älytöntä mouhoamista. Hyssyttelykulttuurilla tarkoitan sitä, että yhteiskuntaan on syntynyt tabuja, joiden kohdalla itse asiasta puhuminen jää toissijaiseksi ja keskitytään, kuten Erhnroth tuo esiin esimerkin kautta, puhumaan asian leimasta ja syyllistytään näin "arvosekaannukseen". Ehrnroth kiteyttää tämän lauseeseen "Yksi puhuu islamista arvojärjestelmänä, toiset islaminuskosta henkilökohtaisena vakaumuksena."

Pitää muuten todeta, että toisin kuin hulluimmissa piireissä väitetään, Yle tuo mielestäni esiin näkemyksiä laajasti eri suunnista. Tässäkin yksi kirjoitus joka on trendinomaisen poliittisen korrektiuden ylikorostamisen vastainen tietyltä kantilta Lisäksi tämä ei ole mitään kolumnistin tajunnanvirtaa, vaan älykkään akateemikon hyvin jäsennelty ja argumentoitu pohdinta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Voitko nyt itse kertoa miten paljon olet valmis resursseja käyttämään esim. mainitsemiini oppikirjojen ym. tekstien ja ohjeistusten uusimisiin perustuslain muuttamisesta puhumattakaan, ja oletko sitä mieltä että nämä resurssit edistävät tasa-arvoa parhaiten (tai edes hyvin) juuri siinä käytössä? Jos termejä nyt kertaheitolla korvattaisiin yleisemminkin, mitä selvästi pidät tarpeellisena, tämä olisi väistämätön toimenpide.

Sopivasti ja kyllä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopivasti ja kyllä.

Tietysti kaikki ovat valmiita käyttämään sopivasti, tuo on itsestäänselvyys. Kysymys joka keskustelusta herää onkin, mikä tuo sopivasti on? Ymmärtänet myös, että kulu tuohon em. operaatioon on kohtalaisen kiinteä, eikä se muutu siitä minkä katsotaan olevan sopivaa. Näin ollen herää kysyms, onko sopivasti enemmän vai vähemmän kuin tämä vaadittu kulu. Toki tämä pitäisi sisällään harkinnan siitä, onko tehokkaampia keinoja edistää haluttua päämäärää. Sinun vastauksesi on, että ei. Minun, että kyllä.

"Kannatan kaikille ilmaista hyvää elämää asuntoineen, autoineen, matkusteluineen ja mukavuuksineen ja tämä on kannatettavaa, koska mukava elämä on selvästi toivottavampaa kuin epämukava elämä. Nyt on ryhdyttävä toimenpiteisiin jotta kaikki pääsevät näiden mukavuuksien piiriin heti! Ai mitä resursseja? No sopivasti voidaan käyttää. "

Virtue signalling.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tietysti kaikki ovat valmiita käyttämään sopivasti, tuo on itsestäänselvyys. Kysymys joka keskustelusta herää onkin, mikä tuo sopivasti on? Ymmärtänet myös, että kulu tuohon em. operaatioon on kohtalaisen kiinteä, eikä se muutu siitä minkä katsotaan olevan sopivaa. Näin ollen herää kysyms, onko sopivasti enemmän vai vähemmän kuin tämä vaadittu kulu. Toki tämä pitäisi sisällään harkinnan siitä, onko tehokkaampia keinoja edistää haluttua päämäärää. Sinun vastauksesi on, että ei. Minun, että kyllä.

"Kannatan kaikille ilmaista hyvää elämää asuntoineen, autoineen, matkusteluineen ja mukavuuksineen ja tämä on kannatettavaa, koska mukava elämä on selvästi toivottavampaa kuin epämukava elämä. Nyt on ryhdyttävä toimenpiteisiin jotta kaikki pääsevät näiden mukavuuksien piiriin heti! Ai mitä resursseja? No sopivasti voidaan käyttää. "

Virtue signalling.

Koitat nyt päteä sillä, että että en ole numerontarkasti kartalla tämän kokonaisuutena vielä määrittelemättömän toimenpiteen kustannusvaikutuksista --> vouhotat siitä hattaramaailmaa. Asennemuutoksesta on hyvä aloittaa, se ei maksa mitään.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koitat nyt päteä sillä, että että en ole numerontarkasti kartalla tämän kokonaisuutena vielä määrittelemättömän toimenpiteen kustannusvaikutuksista --> vouhotat siitä hattaramaailmaa.

En minä mistään numerontarkkuudesta päde vaan edes suuruusluokasta. On älyllisesti täysin tyhjä argumentti kannattaa jotain hyvää juttua koska se on hyvä juttu välittämättä kustannuksista tai väittää ettei niitä ole. Lisäksi ihmettelen, ettet edes jää pohtimaan toimien tehokkuutta vs. esim. muunlainen nimenomaan asennekasvatukseen panostaminen tai resurssien allokoiminen sinne missä tasa-arvo-ongelmat ovat kiistattomasti suurempia.

Sitä, että kannattaa "hyviä juttuja" isoon ääneen ja leimaa "hyvien juttujen vastustajat" taantumuksellisiksi tai pahiksiksi ottamatta huomioon todellisia argumentteja ns. kustannusten (ei tarvitse olla rahallinen) suhteen, on juurikin hyvesignalointia. Se on halpaa. Siinä yhtälöstä jätetään pois tärkeä osa ja sen sijaan että keskusteltaisiin siten, että tätä osaa ei vielä tarkkaan tiedetä, teeskennellään ettei sitä ole olemassa.

Yksi esimerkki on maahanmuuttokeskustelu. Itse kannatan mm. humanitaarista maahanmuuttoa, mutta en teeskentele etteikö siitä olisi kustannuksia eli haittoja. Toinen ääripää asiassa puhuu pelkästään haitoista ja toinen pelkästään eduista. Molemmilla nämä ovat vieläpä usein keksittyjä ja tosiasioiden vastaisia.


Asennemuutoksesta on hyvä aloittaa, se ei maksa mitään.

Tajusit siis mitä ajan takaa ja olet vieläpä samaa mieltä! Loistavaa! Asenteet ohjaavat kieltä enemmän kuin kieli asenteita väitän minä (kuten olen väittänyt sivutolkulla), ja jokaisen tasa-arvoherätyksen kokeneen palstalegendankin kannattaa keskittyä ensisijaisesti niiden muuttamiseen itsessään, sitten läheisissään ja vasta sitten kenties ylemmyydentuntoisesti julistamaan muille palstalaisille oikeanlaista suhtautumista lehden mainostemppuna käyttämään sukupuolittuneiden termien korvaamiseen.

Hassua että olet vääntänyt sivukaupalla tavallaan minua "vastaan" ja heität loppukaneettinasi sen mitä olen koko ajan argumentoinut.
 
Mä en tiedä mitä helvettiä sä luulet että siellä kysytään, mutta ne tärkeimmät aineet jatkon kannalta, melkein alalle kuin alalle, eli äidinkieli, matematiikka, fysiikka, kemia ei kyllä todellakaan ole mitään kurssikirjojen ulkoaopettelemista. Anna nyt tulla joku esimerkki missä noissa muka pitää opetella jotain kirjoja ulkoa ja miten sluibailija oppii yhtäkkiä esim. laskemaan? Kokeessa kun on joka osa-alueelta joitain kysymyksiä.

Kielissäkin joko sulla on se sanavarasto tai ei ole. Toki kirjoja ja sanavarastoa kannattaa aina petrata, mutta ei siellä sluibailija hyödy mitään. Koska kirjoitetaan vapaamuotoinen aine jne.

Jos minä joutuisin nyt tekemään uudelleen pitkän matikan yo-kokeen, johon aikanaan vastailin, saisin todennäköisesti noin 40-45 pistettä kuin aikanaan sain. Myös ruotsin, ranskan ja saksan kielten yo-kokeissa tulokseni olisivat vähintäänkin useita kymmeniä pisteitä heikommat kuin silloin. Englannin ja suomen kielissä pisteeni eivät tippuisi läheskään yhtä dramaattisesti, jos joutuisin nyt vastailemaan samoihin kysymyksiin kuin teininä. Miten tämä on mahdollista, kun sinulle asia on niin yksinkertainen, että "ihminen joko osaa laskea tai ei" ja "ihminen joka osaa jotain kieltä tai ei"?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mä en tiedä mitä helvettiä sä luulet että siellä kysytään, mutta ne tärkeimmät aineet jatkon kannalta, melkein alalle kuin alalle, eli äidinkieli, matematiikka, fysiikka, kemia ei kyllä todellakaan ole mitään kurssikirjojen ulkoaopettelemista.
Mihin jäi englannin kieli?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvesignalointiin sopivaa käytännössä merkityksetöntä hattaraa, jonka osoittaa että palstan pahin/pahimmat seksistit (ainakin menneisyydessään) näyttäytyvät sen suurimpina puolustajina, mutta useampikin selvästi aidosti tasa-arvoa kannattava ja jopa toteuttava on ollut kriittisellä kannalla.
Keitäs nämä viitatut palstan aidot, oikeat tasa-arvon puolustajat ja toteuttajat oikein ovat?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keitäs nämä viitatut palstan aidot, oikeat tasa-arvon puolustajat ja toteuttajat oikein ovat?

Esim. nimimerkkeihin @bebeto ja @Golden AWe verrattuna ehdottomasti tällaisia ovat enemmän niin allekirjoittanut kuin vaikkapa @mjr. Ymmärtääkseni myös nimimerkit @sinikettu, @BileTooth ja varmasti lukuisat muutkin kannattavat naisten ja miesten sekä ihmisten ylipäänsä tasa-arvoista kohtelua eikä minulla ole syytä olettaa heidän toimivan arjessaan erilailla. Siitä on toki ollut keskustelua, mikä se tavoiteltava tasa-arvon aste on, sillä ns. täydelliseen tasa-arvoon eli vaihtelun häviämiseen ei ole realistista tai edes tavoiteltavaa päästä. Jo biologisesti olemme yksilöinä hyvin erilaisia (ja joiltakin osin ilmeisesti myös sukupuolissa on eroja) ja pelkästään perimäni takia minun mahdollisuuteni tulla menestyväksi huippu-urheilijaksi olivat huomattavasti Usain Boltia heikommat. Esim. poliisina toimimiseen on tietyt ympäristön asettamat vaatimukset, ja nämä vaatimukset täyttämällä valintaan ei saa vaikuttaa sukupuoli missään tapauksessa. Kaikki meistä eivät kuitenkaan noita vaatimuksia täytä, eikä ole mitenkään tavoittelemisen arvoista tehdä vaikkapa poliisiksi pääsystä kaikille tasaisia arpajaisia.

Vielä itse aiheeseen: @Golden AWe on jo kirjoitushistoriansa ja itse tunnustamiensa pinttyneiden asenteiden takia päivänselvä seksisti, joskin hienoa kyllä tunnistanut sen ja ilmeisesti tekee töitä asenteidensa muuttamiseksi. @bebeto :n kirjoittelusta välittyy eräänlainen koulukiusaajamainen kuva, jossa välillä mennään eteenpäin hyvinkin alatyylisesti vuoropuheluun pyrkimisen sijaan. Otin jo aiemmin esille, etten tunnista omasta elämästäni esim. noita AWen esiin nostamia arjen seksistisiä piirteitä, jossa huomaamatta oletetaan naisen siivoavan yms. Ei ole minun suhteissani homma koskaan mennyt niin, eikä tule menemäänkään. Minulle on täysin luontevaa, että nainen esim. kiinnostuksenkohteistaan johtuen haluaa koota huonekalut tai remontoida ja tekee sen minua paremmin. Minulle esim. pelaaja- ja koodaritytöt ovat täysin normaali juttu. En koe tällaisten asioiden vähentävän "miehisyyttäni", enkä em. naisten "naisellisuutta". Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä, mutta kertakaikkiaan on päivänselvää että olen toteuttanut ja toteutan tasa-arvoista suhtautumista ihmisiin sukupuoleen tai ulkoiseen olemukseen katsomatta täysin eri tasolla kuin em. sankarit. Sen ei pitäisi olla mikään meriitti, vaan normi. Ymmärtänet kuitenkin että tässä valossa hieman korpeaa kun lähinnä naisten esineellistämisestä tunnettu ja arjen seksisminsä tunnustanut nimimerkki, sekä jo viimeisen viikon sisällä kanssakeskustelijaa läski-pilkkanimityksellä haukkunut kirjoittaja saarnaavat sormi pystyssä siitä mitä ihmisten tasa-arvoinen kohtelu on ja miten siihen pitää pyrkiä.

PS: Kysyit aiemmin paljostako löisin vetoa "pyykkipoikaesimerkkini" suhteen. Vastaus: en penniäkään. Syyt: en lyö vetoa keskustelupalstalla ainakaan rahasta (ks. esim. case MustatKortit), eikä koeasetelma ole kovin eettinen tai toteutuskelpoinen ainakaan sen täällä kerrottuani ja vastavedolyöjän voidessa testin paljastaa. Tämän takia kirjoitin "melkein". Kuitenkin, kannattaa tajuta, että ministeritasolla asti jaettiin vihapuhepoliisi-parodiatwittertilin viestejä siitä, miten "ilkeä puhe netissä on suurimpia turvallisuusuhkia" Turun iskun jälkimainingeissa, tiedostavat post-faktuaalisuuden vastustajat ja siitä somessa ääntä pitäneet anti-Trumpistit jakoivat valheellisia Trumpin muka antamia lausuntoja, koska ne sopivat heidän kuvaansa maailmasta ja he halusivat uskoa niihin ja esimerkkejä lienee melkoisesti muitakin. Järkevässä muodossaan hyväkin aate saa sairaita muotoja jos sokaistuu sen äärimmäisyyksiin viemisestä. Esim. sukupuolentutkimuksesta löytyy ihan vertaisarvioituja julkaisuja, joissa mm. väitetään kuukautisten olevan vain sosiaalinen konstruktio, kurpitsojen olevan pahoja ja rasistisia ja vaaditaan tieteellisen metodin korvaamista feministisellä kokemusperäisellä "tieteellä". Ja nämä ovat "akateemisia" julkaisuja, joten älä aliarvioi nettihöyrypäiden kykyjä.

Suosittelen tutustumaan esim. tähän helmeen: Science: a masculine disorder? | Science and Public Policy | Oxford Academic

The scientific method incorporates masculine features such as the objectification of nature. Scientific knowledge is masculine in its neglect of women’s experience and its adoption of paradigms built on assumptions of competition and hierarchy.

 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mihin jäi englannin kieli?
Olisi joo pitänyt lisätä yksi pitkä ja yksi lyhyt tai miten noi pakolliset nykyään meneekään. Englantihan ei sinällään ole pakollinen kirjoitettava.
Jos minä joutuisin nyt tekemään uudelleen pitkän matikan yo-kokeen, johon aikanaan vastailin, saisin todennäköisesti noin 40-45 pistettä kuin aikanaan sain. Myös ruotsin, ranskan ja saksan kielten yo-kokeissa tulokseni olisivat vähintäänkin useita kymmeniä pisteitä heikommat kuin silloin. Englannin ja suomen kielissä pisteeni eivät tippuisi läheskään yhtä dramaattisesti, jos joutuisin nyt vastailemaan samoihin kysymyksiin kuin teininä. Miten tämä on mahdollista, kun sinulle asia on niin yksinkertainen, että "ihminen joko osaa laskea tai ei" ja "ihminen joka osaa jotain kieltä tai ei"?
Niin ja sinä edelleen, voisit hyvinkin pienellä preppauksella taas saavuttaa sen vanhan tasosi. Polkupyörän ajaminen yms. Vai luuletko oikeasti että sä olet ihan kaiken lopullisesti unohtanut? Kyllä sä joko osaat tai et osaa laskea, se että et nyt ihan suorilta muista miten se joku kaava menee, ei tarkoita ettet osaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esim. nimimerkkeihin @bebeto ja @Golden AWe verrattuna ehdottomasti tällaisia ovat enemmän niin allekirjoittanut kuin vaikkapa @mjr. Ymmärtääkseni myös nimimerkit @sinikettu, @BileTooth ja varmasti lukuisat muutkin kannattavat naisten ja miesten sekä ihmisten ylipäänsä tasa-arvoista kohtelua eikä minulla ole syytä olettaa heidän toimivan arjessaan erilailla.
mrj ei ole ottanut asiaan mitään kantaa ainakaan tässä ketjussa, joten mihin tuo väite perustuu että on kritisoinut aamulehden päätöstä?

Sitten mennään mielenkiintoisempaan osaan. Onko tasa-arvon puolustaminen sitä, että kiistetään naisten tasa-arvo-ongelmien olemassa olo eli ts. pyritään säilyttämän status quo? Vai oletko sitä mieltä, että länsimaissa ei tapahdu naisten syrjintää nykyisin? (esim äitiyden kustannukset eivät vaikuta naisten asemaan työmarkkinoilla). Kumpikin on kieltämättä tehnyt ansiokasta työtä miesten tasa-arvo-ongelmien esille tuomisessa.

Kyllä viittaan juuri tähän:
Mutta kun länsimaissa ei tapahdu järjestelmällistä naisten syrjintää enää 2010-luvulla.
Ja tähän
He tekevät tietoisen valinnan matalapalkkaisemmille vaihtoehdoille. Se on ihan ok, mutta siitä seurauksena on huonompi palkka, minkä suhteen ei pidä olla mitään kitisemistä.
Tuo olisi ok, jos asialle olisi joku lähde, mutta koska sille ei ole niin kyse on asenteellisesta mutusta.
 

sinikettu

Jäsen
Tuo olisi ok, jos asialle olisi joku lähde, mutta koska sille ei ole niin kyse on asenteellisesta mutusta.
Millaista lähdettä haluat? Voisin olettaa, että näyttöä löytyy ainakin kolmesta oleelliselta tasolta

1) Minne naiset hakevat opiskelemaan ja minne pääsevät opiskelemaan
2) Minne naiset halevat töihin ja minne pääsevät töihin (jatkumoa ykköselle)
3) Kuinka paljon naiset tienaavat samasta työstä js työtunneista verrattuna miehiin.

Ykkösestä löytyy selkeää näyttöä, että naiset hakeutuvat aloille ja erikoisaloille, joissa on pienempi palkkaus. Kakkosesta en ole kuullut systemaattisesta syrjinnästä, vaan keskimäärin naisia löytyy työtehtävistä saman verran kuin miehiä suhteessa hakijamäärän. Myös johtotehtävissä ja korkeasti palkatuilla aloilla. Kolmosessa löytyy pientä, keskimäärin prosentin tai parin eroja, jotka linkitin tänne jonnekin vähän aikaa sitten.

En ole myöskään koskaan väittänyt, etteikö sukupuolista syrjintää tapahtuisi enää. Olen väittänyt, ettei systemaattista syrjintää enää juurikaan ole. Todisteena siitä on, että naiset ovat vallanneet varsin lahjakkaasti opiskelu- ja työpaikat sieltä, mistä ovat halunneet. Näihin kuuluvat muun muassa lääketiede, oikeustiede, psykologia ja sosiaalitieteet. Hyvin sukupuolipolaarisilla aloilla, kuten rakennusalalla, tietotekniikassa, hoitoalalla jne varmasti löytyy sukupuolista syrjintää molemmin puolin. Samoin noiden äitiysjuttujen ynnä muu suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös