Taksikuskit

  • 246 170
  • 1 427

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tule myöskään sellaista järjestelmää, että sinne pirssiin pääsee juurikin auton tilannut henkilö.
Annas kun arvaan, et ole ikinä käyttänyt Überiä?
 

molari

Jäsen
Annas kun arvaan, et ole ikinä käyttänyt Überiä?

Ei niitä Ubereitakaan riitä jatkossakaan kaikille halukkaille, kun tulee ns. kysyntäpiikki ja se tulee melko nopeasti hieman syrjempiin osoitteisiin, alkaen ihan Stadin eteläisimmistä kaupunginosista - miksi ajaa tyhjänä vaikkapa Ullanlinnaan, kun jo ytimessä on keikkaa. Mielenkiintoista nähdä, mikä on Uberin hintataso heinäkuussa, kun pitää olla taksi- ja taksinkuljettajan ajolupa, ammattiajovakuutukset, sekä maksaa verot, ml. alv 10 %:a toiminnasta. Uber vie kuitenkin heti päältä 20 %:a "välityspalkkiota". Veikkaan, että hinnan pitää olla sama tai enemmän kuin ns. taksien taksat nyt, muuten homma ei vaan kannata.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Yksi liberalisaatio muuten mistä puhutaan aivan liian vähän oli 90-luvun alun teleliikenteen vapauttaminen, mikä on suoranainen ylistyslaulu markkinoille: hinnat putosivat kuin kivi kun monopoleista luovuttiin ja tarjonta ja kilpailu lisääntyivät siinä määrin, että vieläkin olemme kansainvälisesti katsoen hyvin edullinen maa esim. laajakaistan suhteen.
...
Tämä oli erittäin hyvä huomio. Mobiiloperaattorit on pakotettu kilpailemaan sekä laadulla, että hinnalla. Investoivat maahan aivan saatanasti ja tarjoavat rajattomia pakettejaan intialaisen operaattorin kanssa samalla hinnalla. Taksikuskitkaan eivät varmaan ole sitä mieltä, että jos verkkoja ja palveluja hoitasi posti-tele, niin millähän tasolla olisivat hinnat ja palvelutaso. Aika pysäyttävä ajatuskin kun valtio käyttäisi tuota verotuskeinona maksaisi puhuminen suomessa luultavasti eniten maailmassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisaalta miksi ajaa halvalla, jos tolpalla 100 ihmisen jono? Ikkunaan niin korkeat hinnat kuin kehtaa ja varmasti joku hyppää kyytiin. Ei voi riitauttaa kun hinnat kyllä oli ennaltanähtävissä.
Näinpä, kyyti eniten tarjoavalle. Sitä sanotaan markkinataloudeksi. Olen tainut joskus tilata uberin tuplahinnalla, eikä siinä mitään. Pikkujouluaikaan varmaan saa maksaa moninkertaisia hintoja. Toisaalta, silloin on varmasti paljon kuskejakin, että vähän tasoittaa.


Onko aika ajamassa taksitopan ohi? Kaikki tilaisi applikaatiolla taksinsa ja saavat infon, kun kyyti sovitussa paikkaa. Miksi seistä tolpalla odottamassa tuulessa ja tuiskussa?
Todellakin on. Ei taksitolpassa ole mitään järkeä, ellet satu olemaan vieressä ja se on aika harvoin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
"Helsingin Taksikeskus, kuinka voin auttaa?"
"Täällä Läski Maalainen, joka ei jaksa/ osaa kävellä. Saisinko taksin tänne Halla-ahon kadulle?"
"Ette saa! Siinä on ihan lähellä taksitolppa. Menkää sinne."

Kuvitteellinen keskustelu, joka perustuu tositapahtumiin. Tiedä sitten mikä tilanne on nykyään, kun en ole ruuhka-aikaan (Helsingissä ainakaan) tilannut taksia, vaikka taksia pari kertaa per kk käytänkin.

Tietenkin yksi asia mikä itseäni mietityttää on taksikuljettajien ammattitaito nyt ja tulevaisuudessa. Toki navilla pääsee heikommallakin aluetuntemuksella varustettu kuski todennäköisesti paikasta A paikkaan B, mutta jotenkin tuntuu hassulta maksaa kyydistä ja sitten alkaa itse ulkopaikkakuntalaisena neuvomaan kuskille, joka sekoilee navigaattorinsa kanssa, että minne pitää ajaa. Tätäkin on tapahtunut isolla kirkolla silloin ja tällöin. :)
 
Viimeksi muokattu:

molari

Jäsen
Todellakin on. Ei taksitolpassa ole mitään järkeä, ellet satu olemaan vieressä ja se on aika harvoin.

Kyllä tolppia jossain muodossa tarvitaan jatkossa, esim. asemat, satamat, erilaiset tapahtumamestat, yms. ja vaikkei sitten aina asiakkaita varten, jonnekin nuo reilut 3 000 taksia pitää saada parkkiin. Se on sitten toinen juttu, miksi taksitolpan pitää olla mahdollisimman epämukava, esim. Asema-aukio Helsingissä, ei edes katosta.

Itseasiassa, kun taksimäärä jatkossa kasvaa reilusti, tulee myös ruuhkat kasvamaan, kun tyhjät taksit eivät mahdu nykyisille tolpille ja niissä odotusaika venyy entisestään, niin kannattaa pyöriä ja metsästää pokaa lennosta.
 

Tuamas

Jäsen
Olisi kuitenkin naiivia ajatella, ettei implementoinnin laatu olisi tässä myös hyvin keskeinen tekijä. Tiettyjä merkkejä on ilmassa, että tämä tullaan nyt toteuttamaan niin että säätely ja valvonta viedään aivan liian minimiin, mutta saammepa nähdä.
...
Taksin käyttö on luonteeltaan sellainen asia, että nuo ovat hyvin merkittäviä tekijöitä - myöskään matkat eivät suinkaan aina ole etukäteen suunniteltuja vaan usein enemmän ex tempore luonteisia. Tulevaisuuden tilanne tulee olemaan se, että niin se luotettavuus, hinnat kuin laatukin tulevat vaihtelemaan erittäin paljon ja se kyllä sisältää myös merkittäviä epäkohtia satunnaisille ja epäinformoiduille asiakkaille.

Säätelyssä suurimmat muutokset ovat hinta- ja määräsäätelyn purkaminen, joiden purkaminen tulisi aina olla prioriteetti numero yksi kaikilla aloilla joilla on kilpailua ja joissa markkinalletulokynnys on matala.

Jo nyt laatu vaihtelee ja koska taksit ovat yhtä massaa, on aivan tuuripeliä, etkä voi itse vaikuttaa saatko hyvän kuskin ja auton vai vittuilevan samettitakin tupakankäryisessä fordissa.
Jatkossa uber sekä vastaavat sovellukset hoitavat laadunvalvonnan, kun kuskit joutuvat/pääsevät pisteytetyiksi.

Ihan en muutenkaan ymmärrä tätä paniikkia, laatu, palvelutaso ja hintataso tulevat pitkälti stabiloitumaan melko nopeasti, kun muutos on tullut voimaan.

Markkinasta yhä merkittävämpi osa siirtyy äppien taakse, jolloin nähdäkseni skenaariot öisistä kaaoksista taksitolpilla ovat melkoista höpönlöpöä. Jossain isommissa tapahtumissa voi tapahtua arpomista, mutta en osaa nähdä sitä kovin isona juttuna.
 

molari

Jäsen
Paikallaan seisova taksi on turha. Se aiheuttaa kuskille kuluja ja muille ruuhkaa. Eikö yksi uudistuksista ole se, että kuskit saavat ajaa silloin kun haluavat, minkä luulisi vähentävän tyhjäkäyntiä melkoisesti.

Ihan vapaata se ajaminen on ollut pitkään, eikä se vaikuta siihen faktaan, että jossain se taksi seisoo käytännössä puolet vuorokaudesta, ihan samalla tavalla kuin muu joukkoliikennekalusto, pl. lentoliikenne. Kysyntä elää tiettyjen lainalaisuuksien mukaan, johon on aika vaikea vaikuttaa, ei kai kukaan huvikseen joukkoliikennettä käytä. Esim. Helsinki-Vantaalla on, etenkin loppuviikosta, muutama ruuhkatunti iltapäivällä, alku- ja loppuillasta, jolloin taksintarve pelkästään siellä +1 500 taksia/h. Eilen oli Stadissa Tuiskun keikka, Abba-musikaalin ensi-ilta ja Espoossa Cheekin keikka, pelkästään noiden vienti ja purku sitoo x-määrän kalustoa ja välissä on hiljaisempaa.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei niitä Ubereitakaan riitä jatkossakaan kaikille halukkaille, kun tulee ns. kysyntäpiikki ja se tulee melko nopeasti hieman syrjempiin osoitteisiin, alkaen ihan Stadin eteläisimmistä kaupunginosista - miksi ajaa tyhjänä vaikkapa Ullanlinnaan, kun jo ytimessä on keikkaa. Mielenkiintoista nähdä, mikä on Uberin hintataso heinäkuussa, kun pitää olla taksi- ja taksinkuljettajan ajolupa, ammattiajovakuutukset, sekä maksaa verot, ml. alv 10 %:a toiminnasta. Uber vie kuitenkin heti päältä 20 %:a "välityspalkkiota". Veikkaan, että hinnan pitää olla sama tai enemmän kuin ns. taksien taksat nyt, muuten homma ei vaan kannata.

Tietenkin tuossa on se merkitys että ajaako autolla "kaikki vuorolaiset" Uberilla vai itse enemmän satunnaisesti. Varsinkin jos hoitaa "hiljaiset hetket" uberilla ja muuten ottaa vaikka taksitolpalta tai tilausajona niin ei se juurikaan kalliimpi olis kun tilauskeskus. Kuitenkin vain ehkä puolet ajoista tulisi tuon sovelluksen kautta. Riippuu ihan tapauskohtaisesti että viekö vai tuoko se leipää kuskille. Kymmenien tuhansien kuukausiliikevaihdolla kyllä, mutta satunnaisemmasta ei. Ei ne välityskeskukset ja kaikki laitteet autossa nekään ilmaisia ole.

Sitäpaitsi ei se uber noita taida jatkossakaan maksaa yrittäjä itse on velvollinen hoitamaan nuo velvollisuudet.
 

molari

Jäsen
Tietenkin tuossa on se merkitys että ajaako autolla "kaikki vuorolaiset" Uberilla vai itse enemmän satunnaisesti. Varsinkin jos hoitaa "hiljaiset hetket" uberilla ja muuten ottaa vaikka taksitolpalta tai tilausajona niin ei se juurikaan kalliimpi olis kun tilauskeskus. Kuitenkin vain ehkä puolet ajoista tulisi tuon sovelluksen kautta. Riippuu ihan tapauskohtaisesti että viekö vai tuoko se leipää kuskille. Kymmenien tuhansien kuukausiliikevaihdolla kyllä, mutta satunnaisemmasta ei. Ei ne välityskeskukset ja kaikki laitteet autossa nekään ilmaisia ole.

Sitäpaitsi ei se uber noita taida jatkossakaan maksaa yrittäjä itse on velvollinen hoitamaan nuo velvollisuudet.

Joko ajat keskuksen "lipun alla" tai Uberia, vanhojen ja uusien keskuksien (käytännössä kaikilla) sopimuksiin kuuluu pykälä, että ajetaan oman keskuksen ajoja, sovituin säännöin ja sanktiot ovat pirun kovat, ulos pääsee nykyistä huomattavasti helpommin - hyvä niin.

Uber menee todennäköisemmin konkurssiin, kun on pystyssä 10 v:n kuluttua, ei yhtään voitollista tilikautta, tappiot pahimmillaan 1,5 miljardia kvartaalissa, jatkuvasti haalitaan rahoitusta ja listautuminen siirtyy. Ei se sinänsä mikään uutinen olisi, kehittivät hienon sovelluksen, joka on helppo kopioida (on jo kopioitu), mutta velkaa on ihan liikaa, eikä sitten mitään muuta taseessa olekaan.

Suomessa ovat sopineet viranomaisten kanssa, että jatkossa kuljettajien on täytettävä "taksiyrittäjän" kriteerit ja velvollisuudet ja valvovat sitä ja antavat tarpeen mukaan tietoja viranomaisille, aiemminhan Uber-kuskeista suurin osa Suomessa ja muualla, ajoivat pimeästi ja nostivat mm. työttömyyskorvauksia. Jossain maissa (viimeksi USA:n eräässä osavaltiossa) tuomioistuin tuli siihen päätökseen, että Uber on työnantaja ja kuskit työntekijöitä. Uber-kuskit nostivat itse kanteen, syystä, että Uber haali liikaa kuljettajia ja alkoi sen jälkeen yksipuolisesti heikentämään ajoehtoja.

Alalla on niin moni asia kesken, esim. Kela-, VPL-,SHL- ja lentokenttäkyydeistä on kilpailutus (osin/kokonaan) kesken/käynnissä ja uusi laki sekä sopimuskausi astuu voimaan ihan kohta, kesken lomakauden, että saa nähdä, miten homma alkaa toimimaan. Em. kyydit muodostavat kuitenkin valtaosan siitä noin 200 kilon lvv/v, millä elää yksi isäntä (45-55kiloa/v) ja yksi renki (30-40 kiloa/v), mitenkään yksittäisiä kuluttajakyytejä väheksymättä.

Ylipäätään mielenkiintoinen havainto, että monet "alustatalouden" kannattajat ovat muuten kovin vihreitä ja vasemmistoon kallellaan aatemaailmaltaan, mutta sitten esim. Uber ja Airbnb saa lähes kritiikitöntä suitsutusta, vaikka kyseessä on uudenlainen orjuuttamisen ja veronkierron muoto.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.
Uber menee todennäköisemmin konkurssiin, kun on pystyssä 10 v:n kuluttua, ei yhtään voitollista tilikautta, tappiot pahimmillaan 1,5 miljardia kvartaalissa, jatkuvasti haalitaan rahoitusta ja listautuminen siirtyy. Ei se sinänsä mikään uutinen olisi, kehittivät hienon sovelluksen, joka on helppo kopioida (on jo kopioitu), mutta velkaa on ihan liikaa, eikä sitten mitään muuta taseessa olekaan.
....
Nyt tuli taksitolpalta kova ennustus. Näyttää jonkun arvion mukaan firman arvo olevan 72 miljardia. Toki se on 10% applen vastaavasta, mutta aivan perkeleesti ja silti kolme kertaa enemmän kuin koneen arvo. Kyllä ne rahoitusta saa ihan kivasti.

Mitä tulee tuohon taksikeskuksen alla ajeluun, niin sehän ei ole ihan yksiselitteistä. En tiedä sanooko uusi laki siitä jotain ja tarviiko edes, mutta jos kuskit ovat yrittäjiä ja jonkun yhdistyksen alla sopivat hinnat ja muut, niin haiseehan tuo kartellilta.

Ja loppuun vielä ylistys havainnollesi siitä, että minä olen vihreä ja vasemmistoon kallellaan, kun kannatan alustataloutta. No, en oikeastaan kannata, elän sen kanssa kun se on yksi juttu mikä nyt sattuu menestymään. Ihan hyvä niille. Kannatan kaikkia uusia juttuja vaikka ne kaatuisi.
 

Grafix

Jäsen
On kyllä vanhanaikainen ajatus kokoontua paikkaan x odottelemaan asiakkaita. Ja toisaalta asiakkaidenkin puolelta kummallista joutua köpöttelemään jonnekin tolpalle jonottelemaan. Nykyteknologialla kysynnän ja tarjonnan kohtauttaminen tehokkaammin ei pitäisi olla mikään kovin iso juttu.

Asiakaslähtöisyys on puuttunut suomalaisesta taksialasta varmaan aina. Koko prosessi on rakennettu pääasiassa taksiyrittäjien, taksinkuljettajien ja monopoliajattelun näkökulmasta eikä siinä ole ajateltu juurikaan millaisia kyytipalveluita ja miten tarjoiltuna ihmiset haluavat ja tarvitsevat. Toisaalta kun vaihtoehtoja ei ole ollut, niin pakkohan se on ollut sinne tolpalle mennä ihmettelemään maailman menoa. Onneksi tämäkin muuttuu.

En ymmärrä nykypäivänä myöskään noita ula-keskuksia ja taksinvälityspalveluita. Kyydin järjestäminen pitäisi olla suoraan kahden kauppa, eli asiakkaan ja kuljettajan. Eihän se kuski tarvitse kuin yhden applikaation puhelimeensa, aivan kuten Uber/Taxify/Cabify on järjestänyt homman jo pitkän aikaa.
 

molari

Jäsen
Nyt tuli taksitolpalta kova ennustus. Näyttää jonkun arvion mukaan firman arvo olevan 72 miljardia. Toki se on 10% applen vastaavasta, mutta aivan perkeleesti ja silti kolme kertaa enemmän kuin koneen arvo. Kyllä ne rahoitusta saa ihan kivasti.

Mitä tulee tuohon taksikeskuksen alla ajeluun, niin sehän ei ole ihan yksiselitteistä. En tiedä sanooko uusi laki siitä jotain ja tarviiko edes, mutta jos kuskit ovat yrittäjiä ja jonkun yhdistyksen alla sopivat hinnat ja muut, niin haiseehan tuo kartellilta.

Ja loppuun vielä ylistys havainnollesi siitä, että minä olen vihreä ja vasemmistoon kallellaan, kun kannatan alustataloutta. No, en oikeastaan kannata, elän sen kanssa kun se on yksi juttu mikä nyt sattuu menestymään. Ihan hyvä niille. Kannatan kaikkia uusia juttuja vaikka ne kaatuisi.

En kyllä taksialalta toimeentuloa saa :D - ajoin opiskeluaikana 70- ja 80-luvulla paljon, nyt sattumakeikkaa eläkeläisenä, kiinnostus alaa kohtaan kuitenkin on - monella tapaa.

Uberia olen seurannut myös paljon, aluksi lähinnä sijoitusmielessä, mutta se listautuminen on aina siirtynyt, suurin syy se, että yhtiö on tehnyt koko olemassaolon ajan tappiota. Viimeinen iso takapakki tuli Kiinassa, kun joutuivat tappionpaikkailun takia myymään toimintojaan kiinalaiselle kilpailijalla. Ja jos ette minua usko, löytyy ihan uskottavista aviiseista luettavaa yllin kyllin.

Siellä on keskusten ja autoilijoiden välillä melko yksiselitteinen sopimus, mikä kieltää kilpailevaan välitykseen kuulumisen, se on aika olennaista. Samanlaista frankkarihommaa se on kuin kuulua johonkin ketjuun, aika tarkkaan esim. Kotipitsa, Kesko, jne. määrittelee, miten toimitaan.

En oikein näe mitä hyvää kokonaisuuden kannalta alustatalous tuo, vie duunarilta työsuhdeturvan, rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa, jne. Kuinka moni palstalaisista haluaisi elättää itsensä/perheensä vaikkapa Uberin tai Voltin kautta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En oikein näe mitä hyvää kokonaisuuden kannalta alustatalous tuo, vie duunarilta työsuhdeturvan, rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa, jne. Kuinka moni palstalaisista haluaisi elättää itsensä/perheensä vaikkapa Uberin tai Voltin kautta.

Toisaalta jotain työtähän se on tehtävä jos muuta ei ole, mutta saa nähdä että saadaanko monen ammattikuskin sijaan vain lisää osa-aikaisia kuskeja ja lopulta näistäkin moni käy jo muuta työtä ja niiden ohella käy heittään vaikka pikkujoulukeikkaa. Se tuossa kun ilmeisesti yhteiskunnan ajoissa tuotto tippuu ja sitten jos muita enemmän ajamassa vaikka niitä pikkujoulukeikkoja marras-joulukuussa niin tuotot kyllä jää vähiin varmaan. Toisaalta osalla kuskeista nuo tulot ilmeisesti ihan ok ollutkin että jos jakajia tulee lisä niin kyllähän siitä on pottia mitä jakaa, ehkä sen takia tässä eniten osa on ollut näreissään

. Tosin saa nyt nähdä, ainakin tähän 1.7 asti kuskeja on kokoajan vain enemmän lopettanut että kuskipulahan tuossa enemmän tulossa kun liikaa tunkua, mutta katsotaan ajan kanssa sitten. Oma veikkaus näin alkuun että pääkaupunkiseudun ulkopuolella vedetään 1.7 jälkeen ennätystuloksia takseissa kun taksat nousee, mutta kuskipula iskee päälle niin ajoa riittää, varsinkin kun ei oo pakko juuri sillä omalla asemalla seistä. Tietenkin ajan kanssa tasoittaa.
 

Grafix

Jäsen
En oikein näe mitä hyvää kokonaisuuden kannalta alustatalous tuo, vie duunarilta työsuhdeturvan, rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa, jne. Kuinka moni palstalaisista haluaisi elättää itsensä/perheensä vaikkapa Uberin tai Voltin kautta.

Alustataloushan heijastelee koko työkulttuurin muutosta. Tulevaisuudessa todennäköisesti erittäin monen toimeentulo koostuu erilaisista pienemmistä tulonlähteistä, eikä niinkään 100% tehtävästä päätyöstä.

Suurin ongelmahan alustatalouden osalta on se, että lainsäädäntö muuttuu aivan liian hitaasti ympäröivän maailman muutoksiin verrattuna ja lait/verotuskäytännöt laahaavat pahasti perässä.
 

molari

Jäsen
Alustataloushan heijastelee koko työkulttuurin muutosta. Tulevaisuudessa todennäköisesti erittäin monen toimeentulo koostuu erilaisista pienemmistä tulonlähteistä, eikä niinkään 100% tehtävästä päätyöstä.

Suurin ongelmahan alustatalouden osalta on se, että lainsäädäntö muuttuu aivan liian hitaasti ympäröivän maailman muutoksiin verrattuna ja lait/verotuskäytännöt laahaavat pahasti perässä.

Jep - oikeassa olet. Melkoinen edistysaskel olisi, jos Alv maksettaisiin Suomeen, kuten kuuluu, sehän esim. Uberilta "unohtui" viime yrityksellä. Samoin alustalouden suoritusportaan pitäisi olla joko työsuhteessa, jolloin ennakonpidätyksen ja muiden velvoitteiden tilittäminen kuuluu alustatalousyritykselle ja tekijä saa lain mukaiset edut ja sosiaaliturvan. Jos sitten työ tehdään alihankintana yrittäjinä, tilaajalle tilaajavastuulain mukaiset tarkastusvelvollisuudet, ei se sen kummempaa ole.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoiten myös kehitystä taitaa haitata se että taksialalla on melkeinpä kartelli joka alueella eikä tuota mobilisoitumista juurikaan ole näkyvissä. Taitaa valopilkku olla ainoa joka kattaa isompia alueita ja siihen ei sitten pääse kun ne tietyn alueen aluetoimistot ym. taksiliiton alaiset. "suomen Uber" puuttuu tällähetkellä. Itseä kiinostaisi lähteä ajamaan taksia mutta en välttämättä haluaisi esimerkiksi JYTAKSIn alla ajellahän. Välttämättä haluaisi toimia itse välityskeskuksena ainakaan kokoajan. Tietenkin pitkälle jo pääsee jos pystyy noita keskuksia halvemmalla ajamaan ja vähän erottumaan brändiltä ja sitten saa vielä useamman satasen mainosrahaa kuusta mitä säästyy kun ei noihin kuulu.
 

molari

Jäsen
Isoiten myös kehitystä taitaa haitata se että taksialalla on melkeinpä kartelli joka alueella eikä tuota mobilisoitumista juurikaan ole näkyvissä. Taitaa valopilkku olla ainoa joka kattaa isompia alueita ja siihen ei sitten pääse kun ne tietyn alueen aluetoimistot ym. taksiliiton alaiset. "suomen Uber" puuttuu tällähetkellä. Itseä kiinostaisi lähteä ajamaan taksia mutta en välttämättä haluaisi esimerkiksi JYTAKSIn alla ajellahän. Välttämättä haluaisi toimia itse välityskeskuksena ainakaan kokoajan. Tietenkin pitkälle jo pääsee jos pystyy noita keskuksia halvemmalla ajamaan ja vähän erottumaan brändiltä ja sitten saa vielä useamman satasen mainosrahaa kuusta mitä säästyy kun ei noihin kuulu.

Onhan Valopilkulla varmaan joku 70 - 80 %:n peitto Suomessa, jos on kyllä myynnissä ollut jo tovin, kun on Taksiliiton omistama ja liitto (VP) ei 1.7 jälkeen voi - monista eri syistä - hallinnoida valtakunnallista sovellusta tai ainakin se on pirun hankalaa.

Pk-seudulla on jo nyt Lähitaksilla, Taksi Helsingillä, Cabonlinella, Menevällä sekä Kajonilla omat tilaus-apit eli kaikilla isoilla toimijoilla. 1.7 jälkeen niihin tulee maksumahdollisuus, kuitin lähetys sähköisesti, yms. Nyt se ei ole ollut mahdollista (kuluttaja-asiakkaille) vallitsevan lain (taksa-asetuksen) takia, jos sitten kyllä Vantaan Taksin kautta on saanut tilattua kiinteähintaisia lentokenttäkyytejä ennakkotilauksena - maksu kortilla, kuitti s.postiin. Noissa on ollut vielä sellainen kuluttajan kannalta mukava juttu, että hinta on edullisempi, verrattuna normaalilla taksalla ajettuun lentokenttäkyytiin, ym. lain takia.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pk-seudulla on jo nyt Lähitaksilla, Taksi Helsingillä, Cabonlinella, Menevällä sekä Kajonilla omat tilaus-apit eli kaikilla isoilla toimijoilla. 1.7 jälkeen niihin tulee maksumahdollisuus, kuitin lähetys sähköisesti, yms. Nyt se ei ole ollut mahdollista (kuluttaja-asiakkaille) vallitsevan lain (taksa-asetuksen) takia,

Mitä sä höpötät?
Taksi Helsingin appia käyttänyt reilu puoli vuotta ja maksun voi kyllä nyt jo veloittaa suoraan kortilta ja kuitti tulee sähköpostiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pk-seudulla on jo nyt Lähitaksilla, Taksi Helsingillä, Cabonlinella, Menevällä sekä Kajonilla omat tilaus-apit eli kaikilla isoilla toimijoilla. 1.7 jälkeen niihin tulee maksumahdollisuus, kuitin lähetys sähköisesti, yms. Nyt se ei ole ollut mahdollista (kuluttaja-asiakkaille) vallitsevan lain (taksa-asetuksen) takia

Höpöhöpö, sähköpostistami löytyy taksikuitteja, vanhin yli vuoden takaa Taksi Helsinki on firma ja täysin yksityisajoja...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan Valopilkulla varmaan joku 70 - 80 %:n peitto Suomessa, jos on kyllä myynnissä ollut jo tovin, kun on Taksiliiton omistama ja liitto (VP) ei 1.7 jälkeen voi - monista eri syistä - hallinnoida valtakunnallista sovellusta tai ainakin se on pirun hankalaa.

Joo siinähän se vaan tosiaan kun olisi upeaa jos nykytekniikalla ja lakiuudistuksella muuallekin kun pääkaupunkiseudulle mahdollistaisi kunnolla eri mobiiliaplikaatiota ja vaihtoehtoja. Nythän melkein on tosian vaan se yksi vaihtoehto, esim. täälä Jyväskylässä että ajat jyväskylän aluetaksille ja niiden tilaukset tulee tuon valopilkun kautta jos mobiilisti tilaa, jos olisikin joku "Suomen uber" johon voisi liittyä kaikki halukkaat kuskit eikä vaan tuohon yhteen välityskeskukseen. Antaisi enemmän kuluttajallekin vaihtoehtoja nykyisen "kartellin " sijaan jos useampi mobiilialusta löytyisi. Tietenkin toki nykyisellän helppoa kun yhdessä paikasta saa kaiken. Tosin äkkiähän sitä jos lotossa tulisi voitto niin pistäisi miljoonat liikkeelle ja valloittaisi pääkaupunkiseudun ulkopuolisen taistelun mitä ei nyt näyttäisi juurikaan olevan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, onko se sitten helppoa. Ainakaan kolmen isoimman kaupungin ulkopuolella. Täälläkin käytät yhtä appsia, mutta ruuhka-aikaan ne pitää olla kaikki ladattuina ja tietoisia niiden hinnoista, jos johonkin haluaa päästä. Ei mua ainakaan kiinnosta niitä selvitellä tai arpoa.

Uberkin oli hyvä, kunnes pari paskaa kokemusta riitti. Puoli tuntia odottelet arkiyönä kyytiä ja samat autot ajaa edes takaisin ympärillä. Painat lisämaksua ja auto on paikalla minuutissa. Asiakaspalvelua ja avoimuutta parhaimmillaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Eräs puoli asiaa on vielä alan työntekijät. Pysyykö palkkataso sellaisena, että alalle riittää osaavaa ja motivoitunutta työntekijää? Kilpaileeko joku hinnalla? Onko hintakilpailu pois kuskin palkasta? Ei ne rengit mitään älyttömiä ole ennenkään tienannut työaikoihin nähden. Ainiin, mutta 24/7 lypsytalous, vai miten se meni.
 

Undrafted

Jäsen
Yhden firman applikaatio lienee varattu kyseisen firman autoihin ja autot ei muita tilauskanavia voi hyödyntää? Hinnan ohella saa sitten kurkkia kaiketi useammasta applikaatiosta keneltä olisi auto saatavilla millaisella aikataululla. Aika näyttää miten toimii, omaan elämään ei juurikaan vaikuta kun omalla rahalla ei tule taksia juuri koskaan käytettyä. 0-1 kertaa vuodessa.

Muuttuuko alan kustannuksissa nyt jokin vai lisääntyykö vain tarjonta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös