Taikausko

  • 6 502
  • 28

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä ketjussa voi vapaasti avautua omasta taikuskoisuudestaan, kritisoida taikauskoa tai kertoa taikauskoon liittyvistä kokemuksista.

Itse allekirjoittanut ei ole tippaakaan taikauskoinen, ja naureskelee hiljaa esim. jääkiekkoilijoiden ajoreiteille ja kamojen pukemisille. Myös jalkapalloilijoiden tapa astua kentälle aina samalla jalalla tuntuu täysin naurettavalta. Horoskoopit ovat mielestäni täyttä roskaa, ja tiedänpä erään henkilön kesätyön taannoin olleen horoskooppien kirjoittamista omasta mielikuvituksestaan lehteen. Taikausko tuo tosin varmasti väriä elämään.

Ketjun aloituksen takana on jälleen inspiroiva tarina jalkapallomaailmasta, joka menee seuraavasti:

Taannoin Brasiliassa pelattiin jalkapallossa mestaruussarjan Rion osavaltion sarjan (vrt. NHL-konferenssit) ottelua, jossa kohtasivat suuri ennakkosuosikki ja paikallinen suurseura Botafogo Rio, ja huomattavasti pienempi seura. Joukkueiden välinen tasoero oli huomattava, joten ennen ottelua sovittiin, että jos Botafogo pitää lukemat pieninä eikä nöyryytä vastustajaa, pikkuseuran pelaajat pelaavat erittäin siististi, eivätkä telo tähtipelaajia sarjan ratkaisun lähestyessä. Tämä valmentajien tekemä sopimus ei ilmeisesti Botafogon tähtilaumalle kelvannut, ja tuloksena oli 12-0-teurastus. Pikkuseuran pelaajat olivat tyrmistyneitä ja raivoissaan, kun sopimus oli petetty. Eräs vaihtopelaaja meni pisimmälle. Tämä asettui polvilleen Botafogon kotikentälle, sulki silmänsä ja alkoi manaamaan kotijoukkuetta. Kädet viuhuivat, ja mies kirosi Botafogon. Kirouksena oli, ettei Botafogo voittaisi Rion osavaltion mestaruutta (ja pääsisi siten kansalliseen mestaruustaistoon) 12 vuoteen, vuosi per maali. Tarina kertoo, että pelaaja tehosti kiroustaan tappamalla kentällä vilistäneen sammakon, ja haudaten sammakonraadon kentälle.

Kului muutama vuosi, eikä Botafogo ollut vieläkään voittanut Rion alueellista mestaruutta. Tämä oli suurseuralle täysin poikkeuksellista. Pikkuhiljaa seurassa alettiin huolestua tästä kirouksesta, joten seuran pomot pistivät spesialistit asialle, ja määräsivät, että sammakonraato on paikallistettava kentän alta. Tässä ei tietenkään onnistuttu.

Kirouksesta oli kulunut kuusi vuotta, eikä Botafogo ollut vieläkään voittanut Rion mestaruutta. Huoli ja kirouksen pelko oli mennyt seurassa jo överiksi. Seuranjohto teki ainoan järkevän ratkaisun, ja palkkasi puskutraktorit töihin. Koko kenttä ruopattiin, ja tilalle tuotiin uusi multa ja nurmikko. Tämä varmasti tehoaisi.

Kului jälleen kaksi laihaa vuotta, kirouksen langettamisesta oli kulunut jo 8 vuotta. Rion mestaruus oli karttanut Botafogoa jälleen. Seurajohto teki epätoivoisen teon, ja otti yhteyttä kirouksen langettaneeseen, jo uransa lopettaneeseen pelaajaan. Seurajohto anoi miestä purkamaan kirouksen. Kahdeksassa vuodessa mies oli jo leppynyt, ja päätti siten poistaa kirouksen Botafogon päältä.

Seuraus: Botafogo voitti Rion alueellisen mestaruuden seuraavalla kaudella.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Olet tainnut lukea Brasilialaisesta jalkapalloilusta kertovan kirjan? Kirjan nimeä en muista, mutta tämä juttu kerrottiin siinä.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Muistaakseni Alex Bellos oli kirjailija.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On varsin vaikea sanoa mihin taikausko todella perustuu, jonkun mielestä humpuukiin, toisen mielestä luontoon olennaisesti. Tai miksi ylipäätään niin suuri osa ihmisistä vielä nykyään, jopa sivistysvaltioissa ovat enemmän tai vähemmän taikauskoisia? Kaukaahan se periytyy ihmiskunnan historian hämäristä ja voi periytyä myös suvussakin voimakkaasti, mutta todellakin on jännää miten se pysyy hengissä vuosisatojen, ei tuhansien ajan. Näin, vaikka sinänsä uskottavia tieteellisiä selityksiä asioille annetaan. Uskoisin että se ei katoa ihmiskunnasta koskaan tuo taikausko.

Varmaan järkevin selitys taikauskolle ja siitä koituville tapahtumille on se että uskon määrä ja vaikutus on niin suuri että se altistaa onnettomuuksille ja taas toisaalta jonkin voimaeläimen, talismaanin tai vastaavan kautta antaa puhtia ja itsevarmuutta. Johonkin kohteeseen keskittyy niin paljon henkistä energiaa, että se muuttuu voimanlähteeksi. Enkä halua välttämättä mystifioida tätä asiaa, niin se vain on. Käsittää sen sitten miten tahansa.

Omakohtaisia kertomuksia taikauskosta ei ole nyt sanoa. Niitä voi olla, mutta ei tule juuri nyt mieleen. Olen kenties jossain määrin taipuvainen taikauskoon, jos niin haluaa ajatella. En ole sitä koskaan elämässäni kokenut heikkoudeksi, vaan rikkaudeksi. Lisäksi se opettaa määrätynlaista nöyryyttä ja kunnioitusta vanhoja ja vaikuttavia asioita kohtaan ja tietysti myös luontoa kohtaan. Näkisin että taikauskossa ja sen vaikutuksissa nimenomaan luonnonhengillä on osuutta, sekä myös ihmisille jolla on voimakas tahto ja energiataso ja näiden kahden elementin kyky toimia yhdessä, eräänl. symbioosissa.

Seikat kuten horoskoopit taas on sellaisia joita en laske suoranaisesti edes taikauskoon kuuluvaksi, jos lainkaan. Ei niissä ole mitään mystistä magiaa mukana. Irroitan nyt horoskoopit näistä aikakauslehtiraapustuksista, sillä minun mielestäni niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mitä nyt samaiset 12 horoskooppimerkkiä niissä esiintyy. Kuten jo tuolla ketjun aloituksessa sanottiin, niin näissä lehdissä olevat horoskoopit on täysin tuulesta temmattua stooria jota voi kirjoittaa kuka tahansa jos oikeinkirjoitus on hallussa riittävästi.
Itse yhdistän horoskoopit varsinaiseen (oikeaan) astrologiaan, jossa ei kyllä mitään täsmäennustuksia voi edes tehdä koska mitään varmaa tulevaisuutta ei koskaan ole olemassa. On vain todennäköisyyksiä. Minusta astrologia ja horoskoopit pyrkivät lähinnä kartoittamaan ihmisen persoonaa ja mahdollista kasvua, minusta se on vain yksi osoitus siitä miten ympäristö ja vuodenajat vaikuttaa meihin. Lähinnä sitä horoskoopit kuvaavat, joskin osin symbolisesti. Eikä niistä horoskoopeista haittakaan ole, sillä ei ne tosiaankaan pyri ennustamaan kuolemaasi ja elämäsi joka käännettä. Eikä ainakaan olemaan mikään 1:1 totuus kaiken kanssa, johon vaikuttaa siis niin moni asia. Itse olen löytänyt horoskooppimerkeistä käytännössä kuitenkin sen verran tunnistettavia asioita eri ihmistyyppien suhteen, että se on osaltaan auttanut ymmärtämään erilaisia mielenlaatuja. Mielestäni viisautta menneiden aikojen ihmisiltä, joka onneksi on jäänyt eloon tähän päivään saakka.

Taikausko on siis hyvä asia, jos sen ei anna kahlita koko elämää. Sen kanssa voi kulkea käsi kädessä.
 

Voittaja

Jäsen
Silloin kun itse pelasin vielä lätkää, oli itselläni muutamia "taikoja", mitkä toistuivat ennen jokaista peliä. Pukeutumisjärjestys, aika milloin aloitin varusteiden pukemisen, oma paikka ns. huudossa ympyrän kaarella ja siihen johtanut "rata" kentällä yms. No eivät nämä suorastaan taikoja olleet, enemmänkin rutiineja, koska en uskonut niiden tuovan mitään isompaa hyötyä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Voittaja
No eivät nämä suorastaan taikoja olleet, enemmänkin rutiineja, koska en uskonut niiden tuovan mitään isompaa hyötyä.
Niin, osittainhan rutiinit ja tietyt rituaalit periytyvät ihmisille eläinkunnan ajoista. Eläimethän tekevät varsin orjallisesti ja uskollisesti asioita aina saman opitun kaavan mukaan. Harvoin poikkeavat niistä.

Tämä kenties osin on sitten siirtynyt ihmiseen ja muokkautunut osittain taikauskoksikin, mielenkiintoinen asia kyllä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kirja on siis Futebol- brasilialainen elämäntapa ja kirjoittajana tosiaan Alex Bellos.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Fudiksesta puheenollen tuli mieleen, että eikös tässä muutama vuosi sitten myös Oxford Unitedin johtoporras ollut ainakin osittain sitä mieltä, että joukkueen huono menestys johtuu stadioninsa maaperään langetetusta kirouksesta..?

Juttuhan meni jotenkin niin, että uuden stadionin rakennustyömaan alta häädettiin mustalaisia, jotka mukamas kostoksi langettivat maaperään kirouksen.

Pikaisella etsinnällä löytyi joku artikkelikin...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Kuvernööri
Itse allekirjoittanut ei ole tippaakaan taikauskoinen, ja naureskelee hiljaa esim. jääkiekkoilijoiden ajoreiteille ja kamojen pukemisille.
Sain vähän aikaa sitten luettua Ken Drydenin mainion teoksen "the Game" ja siinä Ken kertoi kuinka hän joka kerta laittoi kaikki tavarat tietyssä järjestyksessä päälleen ja vielä tietyn aikataulun mukaan. Hän sanoi ettei kyseessä ollut mikään taikausko vaan se oli vain osa opittua rutiinia, johon keskittymällä hän pystyi pidettyä ajatuksensa pois pelistä tiettyyn oikeaan hetkeen asti ja siten viritettyä keskittymisensä huippuunsa.

Itse en ole taikauskoinen eli en usko horoskooppeihin, jeesukseen tai muuhun. Joulupukkiin toki uskon, että saisin lahjoja.

Sen sijaan minua kummastuttavat ihmiset, jotka pitävät taikauskoa naurattavana tai typeränä asiana, mutta ovat itse kristittyjä. Minun puolestani jokainen saa hakea kiksinsä ja muut hyvät fiiliksensä sieltä mistä haluaa kunhan ei sillä tai sen varjolla aiheuta kärsimystä muille.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taikauskosta en tiedä, mutta lähipiirissäni on kyllä ihminen, joka jossain määrin uskoo juuri noituuteen ja tämäntyyppisiin kirouksiin. Mielenkiintoisia asioita muutenkin nämä vanhojen uskontojen riitit ja systeemit uhrauksineen ja muine kuvioineen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liitän taikauskon isomman katon alle, katon nimi on suggestio. Suggestiot ovat varsin laajassa käytössä jokapäiväisessä elämässämme niin tiedotusvälineissä kuin ihmisten välisissä suhteissakin. Suurelta osin tiedostamattamme ja huomiota kiinnittämättä. Silti niiden voimaa ihmisten käyttäytymisen ohjaamisessa voisi luonnehtia "keskivoimakkaaksi". Ei heikoksi eikä toisaalta määrääväksi. Matti Meikäläinen mieltää suggestion Taika-Jim:mäiseksi hypnotismiksi, vaikka se arkisimmillaan onkin esim. ryhmäpainetta tai arvostetun esikuvan antamaa esimerkkiä.

Suggestion todellista vaikutustapaa ei tunneta kovin tarkkaan, vaikka sen ilmenemismuodot tiedetäänkin ja käytetään hyväksi niin mainonnassa kuin terveydenhuollossa. Miksi se, että minä uskon tämän pillerin auttavan minua, todellakin auttaa paremmin kuin tuo toinen? Mitä elimistössä tapahtuu pelkän uskon/odotuksen varassa? Tämä ilmiö tunnetaan nimellä plasebo ja sen vastailmiö nimellä nosebo (esim. lääke/hoito tehoaa "huonommin" kuin sen pitäisi koska koehenkilö "ei usko" sen tehoon). Xxsebo on mukana kaikissa hoitomuodoissa, sitä ei voida juurikaan estää tai edes kontrolloida. Se vaikuttaa niin henkilövälitteisissä hoidoissa kuin puhtaan kemiallisissa hoidoissa. Osa tiettyjen psykoterapioiden tehosta perustuu plaseboon. Lääketeollisuus hyödyntää plaseboa suunnitellessaan lääkkeiden ulkomuotoa (tietyt värit tehoavat parhaiten, tietyt pillerien koot, muodot ja koostumukset samoin, vaikka vaikuttavaa ainetta on täsmälleen sama määrä).

Rituaalit, rukoukset, kaikki toimenpiteet, jotka lisäävät ihmisen hallinnan tunnetta omasta elämästään ja senhetkisestä tilanteesta, ovat myös suggestioita. Ne ohjaavat ajatuksia suoritukseen, auttavat rauhoittumaan ja keskittymään olennaiseen, ne luovat ihmiselle positiivisen (tai joskus negatiivisten) odotusten mielikuvat, joita "kohti" hän lähtee yrittämään. Kun rituaalit estyvät tai unohtuvat, pelko ohjaa puolestaan häntä kaikin voimin kohti "katastrofi"mielikuvaa. Eikä sitten olekaan yllättävää kun se toteutuu.

Jopa bjurströmiläis-sarasvuolainen naminamismi toimii tietyissä rajoissa, niin kauan kuin ihminen itse uskoo siihen vahvasti.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Hanu tätä aihetta jo sivusikin "Matkakohteenne"-ketjussa, mutta laitetaan tänne lentomatkailuun kohdistuva taikausko.
Ilmailun alalla taikausko on viety ihan uusiin ulottuvuuksiin. Lentokoneista poistetaan rivi 13, siis se numero, 13. päivä ei kukaan halua lentää ja olenpa törmännyt omakohtaisesti siihenkin, että portilta 13 lähtevälle lennolle on epämukavaa lähteä.
Pitäisi lähteä lentämään mustan kissani kanssa. Mahtavatkohan päästää koko retkua koneeseen vai saako raukka tulla junalla perässä?
Mites muut palstalaiset? Jyllääkö päässänne taikausko jonkin tietyn tai kenties monenkin asian suhteen?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tässä ei ole varsinaisesti mitään yllättävää, puuttuuhan monista yhdysvaltalaisista rakennuksista 13. kerros. Lisää asiasta englanninkielisessä Wikipediassa.

Numeron 13 pelolle on olemassa ihan oma sanansakin, triskaidekafobia. Lisää asiasta Wikipediassa.

Fobioita on monenmoisia, mutta tämän 13-taikauskon nimissä tosiaan annetaan myöten aivan liikaa hotelleissa, lentokoneissa ja muutenkin. Eihän sitä yhteiskuntaa kustomoida muidenkaan fobioiden mukaan esimerkiksi kattamalla kaikki torit siltä varalta, että jollain on agorafobia. Vakavat mielenterveydelliset ongelmat kuten kuristava pelko "kolmestatoista" ovat eri asia, mutta muuten saisivat täyspäiset ihmiset vain sopeutua siihen, että luku 13 tulee luvun 12 jälkeen ja ennen lukua 14.

Suosittelen edellisvuoden 2013 muistohetkeen seuraavia albumeita:
Black Sabbath: 13
Suicidal Tendencies: 13
Six Feet Under: 13
Megadeth: Thirteen
Anvil: This Is Thirteen

Ja kuka väittikään, ettei hevibändeillä ole mielikuvitusta? Tosin albumi nimeltä 13 on myös The Doorsin, Blurin, Brian Setzerin, Emmylou Harrisin ja ties kenen katalogissa. Lunttasin wikipediasta nämä loput, metallibändien 13-albumit vedin ässänä hihasta muistini pimeiltä ja varjoisilta kujilta.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ainakaan Finnair ei ole lähtenyt mukaan tuohon rivin 13:sta poistamiseen. Heiltä löytyy kaiken lisäksi lento AY666 Köpenhaminasta Helsinkiin. Mikä onkaan mukavampaa kuin matkustaa perjantai 13. päivä lennolla AY666 istuen rivillä 13 päämääränä HEL.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole taikauskoinen, mutta nuorten kisojen peliesitykset huomioiden haluan, että Suomi pelaa puolivälierän valkoisissa paidoissa, ja tietysti myös siitä eteenpäin, jos pääsee valitsemaan.

Loppiaisena on itse asiassa tarkoitus lentää juuri tuolla AY666:lla HELliin. Täytyypä muistaa koittaa ottaa paikka riviltä 13, jos on vapaana.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Pakko tunnustaa että olen hieman taikauskoinen. Jos toivon jotain hyvää tapahtuvan niin en oikein uskalla puhua siitä etukäteen.

Pelinumeroni pitää olla sopiva (eikä siinä saa olla numeroita 2, 4 tai 5) ja joillakin pelinumeroilla vaan kulkee peli paremmin kuin toisilla.

Jos pelaan kilpapeljä niin mulla pitää olla tietty juomapullo mukana.

Pelkään pääsiäistä koska yleensä juuri ennen sitä tapahtuu aina jotain ikävää jota sitten murehdin pääsiäsipyhät.

Jep, repeilen itsekkin omalle taikauskolleni. :D
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taikauskoa on monenlaista. Minua huvittaa sellainen versio, jossa ajatellaan parituhatta vuotta sitten kuolleen galilealaisen puusepän pojan kykenevän tekemään jotain nykyihmisen hyväksi. Ihan asiakseen jopa rukoillaan. ”Jeesus, anna mulle lottovoitto. Jeesus, ota nämä satiaiset pois ennen kuin vaimo näkee ne.”

Olihan mullakin mielikuvitusystäviä 70-luvulla, kun olin pieni, mutta ilmeisesti aika monilla aikuisillakin on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole tietääkseni taikauskoinen, vaikka laitan aina vasemman kengän ensin jalkaan pukuhuoneessa. Miten minusta tuntuu, että se on vain joku opittu tapa, koska olen vasenkätinen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taikauskoa on monenlaista. Minua huvittaa sellainen versio, jossa ajatellaan parituhatta vuotta sitten kuolleen galilealaisen puusepän pojan kykenevän tekemään jotain nykyihmisen hyväksi. Ihan asiakseen jopa rukoillaan. ”Jeesus, anna mulle lottovoitto. Jeesus, ota nämä satiaiset pois ennen kuin vaimo näkee ne.”

Olihan mullakin mielikuvitusystäviä 70-luvulla, kun olin pieni, mutta ilmeisesti aika monilla aikuisillakin on.

Se oli rakentaja, ei puuseppä. Ja koska kyseessä oli kaikkivaltias Jumala inkarnoituneena, niin olisi kyllä kykenevä toiveet toteuttamaan jos haluaisi. Kyse ei ole siis taikauskosta. Terminologinen erehdys sulla. Se on jumaluskoa ja uskoa yliluonnolliseen kyllä, mutta ei uskoa taikaan.

Esim. ajatus että peilin rikkominen tuo 7 vuoden onnettomuuden taas on taikauskoa. Koska siinä uskotaan peiliin liittyvään taikaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Se oli rakentaja, ei puuseppä. Ja koska kyseessä oli kaikkivaltias Jumala inkarnoituneena, niin olisi kyllä kykenevä toiveet toteuttamaan jos haluaisi. Kyse ei ole siis taikauskosta. Terminologinen erehdys sulla. Se on jumaluskoa ja uskoa yliluonnolliseen kyllä, mutta ei uskoa taikaan.

Esim. ajatus että peilin rikkominen tuo 7 vuoden onnettomuuden taas on taikauskoa. Koska siinä uskotaan peiliin liittyvään taikaan.
Minä uskoin taikaan. Laskin vettä mukiin, mutta ei se viiniksi muuttunut. Puutarhajuhlissa iskin pöytään viisi viipaletta reissumiestä ja pari savusilakkaa. Ei täyttyneet mahat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä en kulje tikapuiden alta, en kättele kynnyksen yli, enkä taatusti tapa hämähäkkiä tahallani. Lisäksi syljen (sellaisia pthyi-tyyppisiä kuivia) kolme kertaa vasemman olkapään yli, jos näen sen halvatun mustan katin juoksevan tien yli. Ei mitään järkeä, mutta silti teen niin. Ei siitä mitään vaivaakaan ole. Sen kättelyjutun useimmat tajuavat.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en kulje tikapuiden alta, en kättele kynnyksen yli, enkä taatusti tapa hämähäkkiä tahallani. Lisäksi syljen (sellaisia pthyi-tyyppisiä kuivia) kolme kertaa vasemman olkapään yli, jos näen sen halvatun mustan katin juoksevan tien yli. Ei mitään järkeä, mutta silti teen niin. Ei siitä mitään vaivaakaan ole. Sen kättelyjutun useimmat tajuavat.
Minäkin aina syljeskelen kun näen mustan kissan. Lapsia takapenkillä vituttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös