Törkeyden huippu!!

  • 4 611
  • 31

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mielenkiintoinen aihe tämä liikennesääntöjen noudattaminen - ja vastakkainasettelu kevyt liikenne vs. autoilijat. Tästä on peistä taitettu niin kauan kuin muistan. Ennen yleisönosastoilla ja nykyään myös keskustelupalstoilla.

Itse osallistun liikenteeseen maassa, jossa liikennesäännöt lienevät liki samat kuin Suomessa, mutta kevyt liikenne (kaikki muut paitsi autot) saa silti lähes kaiken anteeksi: yleisesti hyväksytty käytäntö on se, että jalankulkijat on täysin vapautettu liikennevaloja sekä suojateitä koskevista säännöistä; pyöräilijät on vapautettu ihan kaikista säännöistä. Mopot ja moottoripyörät noudattavat yleensä liikennevaloja. Eipä tämä silti ihmeemmin vaikuta liikenteen sujuvuuteen, suomalaistyyliin tottuneella nousee joskus niskakarvat pystyyn varsinkin pyöräilijöiden kamikaze-tempuista.

Pari muuta huomiota:

- jalankulkijakin voi olla joustava liikenteessä: kadunylityshetken voi valita ottamalla huomioon keliolot, autojen määrän ja nopeuden; suojatiellä voi kävellä ripeästi tai jopa hölkätä (pakko lisätä: tämä viimeisin ei tietysti koske niitä joiden fyysiset edellytykset eivät sitä salli)

- pyöräilijöiden suhteen olen kaiken toivon jo menettänyt: he tulevat jatkossakin noukkimaan rusinat pullasta: liikennesääntöjä noudatetaan vain kun siitä on omalle etenemiselle etua; muutoin mennään sieltä tai silloin mistä matka on lyhin tai nopein. Koska olette havainneet pyöräilijän, joka huomioi suojatien ylitystä odottavan jalankulkijan hidastamalla vauhtiaan tai jopa pysähtymällä?

- ja yksi erityishavainto, joka koskee ylivarovaisia autoilijoita: Tietyillä kaksikaistaisilla kaduilla (esim. Mechelininkatu Helsingissä) tapahtuu ns. vihreän aallon aikana, että liikenne toisella kaistalla pysähtyy, mutta toinen vetää. Tällöin käy turhan usein niin, että tätä vetävää kaistaa pitkin ajava ylivarovainen autoilija luulee, että hänen on pysähdyttävä suojatien eteen jonoon pysähtyneiden kohdalla (vaikka hänelle siis palaa vihreä) . Aiheuttaa lievästi sanottuna paniikkia hieman taaempana.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti vlad
Yhdyn ylläolevaan... oikeastaan sen voisi muuttaa muotoon "Niiden, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tai halua noudattaa niitä, pitäisi jäädä kotiin.

Kieltämättä minä (jalankulkijana ja pyöräilijänä) heristän tavattoman helposti keskimmäistä sormea törppöileville autoilijoille. Enkä todellakaan hyväksy vallitsevaa "minä isompana ensin" -käytäntöä, jalan ja pyörällä yhteenotossa jää vaan tavattoman usein toiseksi. Pitäisiköhän varata taskut täyteen "pieniä" kiviä?

vlad#16.

Totta, itse noudatan yleensä sääntöjä, toki en ole mikään pulmunen sehän on selvää. Toivoisin myös, että ihmiset jalankulkijoina noudattaisivat punaisia valoja. ¨

Mitä poliiseihin tulee, niin samalla tavalla olen heidän nähnyt autoilevan kuten muiden, eivät hekään ole pulmusia.

Kaksikaistaisella tiellä pelottaa muutenkin pysähtyä suojatien eteneen, koska viereistä kaistaa ajavat ovat valmiita tappamaan ylittävät ihmiset, missäs ne säännöt?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Tatzka
Totta, itse noudatan yleensä sääntöjä, toki en ole mikään pulmunen sehän on selvää. Toivoisin myös, että ihmiset jalankulkijoina noudattaisivat punaisia valoja. ¨

Totta, nykyään jalankulkijat tuntuvat kävelevän päin punaisia entistä useammin - syyllistyn tähän myös itse toisinaan. Ilmapiirin ollessa tämän, on aika vaikea perustella vaikkapa lapsille sitä miksi liikennesääntöjen noudattaminen on tärkeää. Olisi siis yleisen asennekasvatuksen paikka, tämä koskee niin jalan, pyörällä kuin autolla liikkuvia.

Tässä kohdin on vain tavattoman helppo heristellä sormeaan muille mutta jatkaa itse entiseen malliin, tämän olen ainakin huomannut itseni kohdalla. Jos teen päätöksen liikennesääntöjen ehdottomasta noudattamisesta, huomaan ajautuneeni entiseen hyvinkin pian, ei sitä itsekään jaksa noudattaa niitä sääntöjä kun eivät muutkaan niitä noudata. Näin ainakin itselleni perustelen sääntörikkomuksiani. Oma "miksen siis minä kun muutkin" -asenteeni tuppaa toisinaan ärsyttämään itseänikin. Osaisiko joku neuvoa kuinka päästä tästä asenteesta eroon?

vlad#16.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Mike
No eivät ole muotoseikoista. Rattailla kun ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että maksaako matka jotain vai ei - ellei koita sitten työntää 8-vuotiasta niissä ilmaiseksi sisään, mutta eipä taida sen ikäinen enää rattaisiin mahtua, saatika suostua.
Itse asiassa kyllä sillä on tekemistä. Niitä rattaita työntävän kun nimenomaan ei tarvitse lunastaa matkalippua.

HKL:n sivut sanovat asiasta näin:
Lastenvaunujen kanssa kulkiessa yksi aikuinen voi matkustaa maksutta.

Mitä tähän suojatiekeskusteluun tulee, niin yhdyn kyllä autoilijoiden pysähtymättömyyttä kummastelevien rintamaan. Itse sain tämän erityisen karvaasti kokea tuossa muutama viikko sitten, kun klenkkasin kyynärsauvojen kanssa. Edes silloin ei tietä annettu, kun olin päässyt tien puoleen väliin ja odottelin sporakiskoilla seisten mahdollisuutta tien ylittämiseen. Siinähän sitten odottelin.

Myönnettävä se on, että itseltänikin tuo kansainvälinen käsimerkki vilahtaa hyvin vikkelästi, jos joku pässinpää yrittää yli ajaa. Vielä ei ole tullut potkittua kenenkään ovea mutkalle, mutta mieli on kyllä tehnyt monta kertaa.

Ero monien muiden maiden liikennekulttuuriin on silmiinpistävä. Jopa Italiassa ja Portugalissa, missä liikenne näyttää ensisilmäyksellä lähes kaoottiselta, saa tasan joka kerta latua, kun vaan lähtee rohkeasti ylittämään katua.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Suojateistä vielä

Sen verran on pakko täsmentää, että autoilijan on väistettävä jalankuljijaa joka on suojatiellä tai astumassa sille. Eli jos töpöttää jalkakäytävällä tumput suorana, eikä tee elettäkään suojatielle astumisesta, autoilijan ei tarvitse hiljentää.

Joka tapauksessa joustavuus olisi toivottava Suomen liikenteessä, ei niinkään sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen. Itse mielummin luikahdan "nappiohjatussa" risteyksessä sopivassa välissä punaisia päin, kuin pysäytän liikenteen molempiin suuntiin. Silloin kun vihreä palaa ja autoilijoita on kääntymässä, suojatie on syytä ylittää ripeästi. Kyllä ratin takanakin alkaa potuttaa, kun suojatiellä maleksitaan ja syljeskellään eikä pidetä mitään kiirettä. Autoilijat saisivat lisäpisteitä myös oikeasta vilkun käytöstä. Nykyään tuntuu, että sen käyttö on vapaaehtoista. Vaikka toiset autotoilijat esim. ryhmittäytymisestä ymmärtävät mihin joku on menossa, kevyt liikenne arvostaa vilkun vilauttamista.

Valituslista on luonnollisesti pitkä ja koskee kaikkia liikenteessä mukana olijoita. Peili käteen ja käytöstavat myös :)
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti OldTimeHockey
Itse asiassa kyllä sillä on tekemistä. Niitä rattaita työntävän kun nimenomaan ei tarvitse lunastaa matkalippua.

HKL:n sivut sanovat asiasta näin:
Lastenvaunujen kanssa kulkiessa yksi aikuinen voi matkustaa maksutta.

Tähän liittyen on toinenkin huolen aihe - kuulemma lasten motorinen kehitys on hidastunut kovasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Painonkehitys taas liikkuu toiseen suuntaan. Ylipainoa havaitaan jo neljä-viisivuotiailla - ja tarkoitan todellista ylipainoa, eikä mitään 'neuvolakäyrien ylärajoilla' killumista.
Onko kaikilla kaiken aikaa niin kiire, ettei lasten anneta opetella kävelemistä, vaan istutetaan vaunuissa kouluikään asti?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tant gredulin
Tähän liittyen on toinenkin huolen aihe - kuulemma lasten motorinen kehitys on hidastunut kovasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Painonkehitys taas liikkuu toiseen suuntaan. Ylipainoa havaitaan jo neljä-viisivuotiailla - ja tarkoitan todellista ylipainoa, eikä mitään 'neuvolakäyrien ylärajoilla' killumista.
Onko kaikilla kaiken aikaa niin kiire, ettei lasten anneta opetella kävelemistä, vaan istutetaan vaunuissa kouluikään asti?

Tämä ei kai johdu niinkään kiireestä, vaan tolkuttomiin mittoihin nykyään paisuneesta lapsen palvonnasta. Mitenkään ei osata eikä haluta laittaa vekaralle kampoihin ja esimerkiksi pleikkapelejä ja leffoja voi pelata ja katsoa jos jonkinlaisia, jos lapsi kerran haluaa.

Eli toisin sanoen vanhemmille on helpompaa tehdä kaikki mitä lapsi keksii vaatia, kuin käydä sitä arvovaltataistelua ainakaan julkisella paikalla. Näinpä lapset matkustaa mukavasti kärryissä vielä siinä iässä kuin aiemmin hiihdettiin kouluun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös