Mielenkiintoinen aihe tämä liikennesääntöjen noudattaminen - ja vastakkainasettelu kevyt liikenne vs. autoilijat. Tästä on peistä taitettu niin kauan kuin muistan. Ennen yleisönosastoilla ja nykyään myös keskustelupalstoilla.
Itse osallistun liikenteeseen maassa, jossa liikennesäännöt lienevät liki samat kuin Suomessa, mutta kevyt liikenne (kaikki muut paitsi autot) saa silti lähes kaiken anteeksi: yleisesti hyväksytty käytäntö on se, että jalankulkijat on täysin vapautettu liikennevaloja sekä suojateitä koskevista säännöistä; pyöräilijät on vapautettu ihan kaikista säännöistä. Mopot ja moottoripyörät noudattavat yleensä liikennevaloja. Eipä tämä silti ihmeemmin vaikuta liikenteen sujuvuuteen, suomalaistyyliin tottuneella nousee joskus niskakarvat pystyyn varsinkin pyöräilijöiden kamikaze-tempuista.
Pari muuta huomiota:
- jalankulkijakin voi olla joustava liikenteessä: kadunylityshetken voi valita ottamalla huomioon keliolot, autojen määrän ja nopeuden; suojatiellä voi kävellä ripeästi tai jopa hölkätä (pakko lisätä: tämä viimeisin ei tietysti koske niitä joiden fyysiset edellytykset eivät sitä salli)
- pyöräilijöiden suhteen olen kaiken toivon jo menettänyt: he tulevat jatkossakin noukkimaan rusinat pullasta: liikennesääntöjä noudatetaan vain kun siitä on omalle etenemiselle etua; muutoin mennään sieltä tai silloin mistä matka on lyhin tai nopein. Koska olette havainneet pyöräilijän, joka huomioi suojatien ylitystä odottavan jalankulkijan hidastamalla vauhtiaan tai jopa pysähtymällä?
- ja yksi erityishavainto, joka koskee ylivarovaisia autoilijoita: Tietyillä kaksikaistaisilla kaduilla (esim. Mechelininkatu Helsingissä) tapahtuu ns. vihreän aallon aikana, että liikenne toisella kaistalla pysähtyy, mutta toinen vetää. Tällöin käy turhan usein niin, että tätä vetävää kaistaa pitkin ajava ylivarovainen autoilija luulee, että hänen on pysähdyttävä suojatien eteen jonoon pysähtyneiden kohdalla (vaikka hänelle siis palaa vihreä) . Aiheuttaa lievästi sanottuna paniikkia hieman taaempana.
Itse osallistun liikenteeseen maassa, jossa liikennesäännöt lienevät liki samat kuin Suomessa, mutta kevyt liikenne (kaikki muut paitsi autot) saa silti lähes kaiken anteeksi: yleisesti hyväksytty käytäntö on se, että jalankulkijat on täysin vapautettu liikennevaloja sekä suojateitä koskevista säännöistä; pyöräilijät on vapautettu ihan kaikista säännöistä. Mopot ja moottoripyörät noudattavat yleensä liikennevaloja. Eipä tämä silti ihmeemmin vaikuta liikenteen sujuvuuteen, suomalaistyyliin tottuneella nousee joskus niskakarvat pystyyn varsinkin pyöräilijöiden kamikaze-tempuista.
Pari muuta huomiota:
- jalankulkijakin voi olla joustava liikenteessä: kadunylityshetken voi valita ottamalla huomioon keliolot, autojen määrän ja nopeuden; suojatiellä voi kävellä ripeästi tai jopa hölkätä (pakko lisätä: tämä viimeisin ei tietysti koske niitä joiden fyysiset edellytykset eivät sitä salli)
- pyöräilijöiden suhteen olen kaiken toivon jo menettänyt: he tulevat jatkossakin noukkimaan rusinat pullasta: liikennesääntöjä noudatetaan vain kun siitä on omalle etenemiselle etua; muutoin mennään sieltä tai silloin mistä matka on lyhin tai nopein. Koska olette havainneet pyöräilijän, joka huomioi suojatien ylitystä odottavan jalankulkijan hidastamalla vauhtiaan tai jopa pysähtymällä?
- ja yksi erityishavainto, joka koskee ylivarovaisia autoilijoita: Tietyillä kaksikaistaisilla kaduilla (esim. Mechelininkatu Helsingissä) tapahtuu ns. vihreän aallon aikana, että liikenne toisella kaistalla pysähtyy, mutta toinen vetää. Tällöin käy turhan usein niin, että tätä vetävää kaistaa pitkin ajava ylivarovainen autoilija luulee, että hänen on pysähdyttävä suojatien eteen jonoon pysähtyneiden kohdalla (vaikka hänelle siis palaa vihreä) . Aiheuttaa lievästi sanottuna paniikkia hieman taaempana.