Töitä, mutta mistä?

  • 331 826
  • 1 617

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Perusta Urho hautauspalvelu.. Kohta töitä riittää, kun suuret ikäluokat kupsahtaa.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Perusta Urho hautauspalvelu.. Kohta töitä riittää, kun suuret ikäluokat kupsahtaa.

Eikös se oo kanssa melkoisen kilpailtu ala. Ne on kaikki jotain täyden palvelun yrityksiä, jotka tarjoo mm. perunkirjoituspalveluita ja kohta varmaan jo kuolemaan valmistautuvia toimia (testamentit tms.). Ja sitäpaitsi, suuret ikäluokat ne ihan kiusallaan pysyy hengissä ja rakentaa eläkepommia meille nuoremmille.

Tällä ilmalla olisi mukavaa olla duunissa esim. terassilla blokkaamassa tai tekemässä muuta pikkupuuhaa. Pääseeköhän tuollaisiin ravintola-alan helpoimpiin duuneihin kiinni ilman koulutusta ja alan kokemusta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä olen pähkinyt pitkään sellaista asiaa, että rykäisisin jonkinmoisen toiminimen pystyyn ja tekisin sivuduunina pieniä graafisia juttuja, esitteitä, mainoksia, vihkosia yms. Jonkinverran noita olen väsäillyt yhdistyksille ja nyt viimeksi työn puolesta taitoin isohkon lehden, ja mielestäni olen kyllä heikompia tekeleitä nähnyt yrityspuolella useinkin. En nyt millekään lattekuppi kädessään fantasioivalle nelisilmälle pärjää, mutta ehkä tuollaista pientä parannusta pikkuyrityksille, jotka väsäävät onnettomia word-virityksiä materiaaleikseen.

Taustalla on ajatus, että jossain vaiheessa mun pitäisi pätevöityä nykyiselle alalleni, josta pidän kyllä kaikin puolin. Opiskelu vaatii sen verran paljon, että en usko jaksavani kokopäiväisenä duunarina sekä opiskelijana kovin pitkään. Tulotaso vaan ei saisi juurikaan pudota, koska tässä ollaan asunnon ja auton puolesta aika äärirajoilla, ja toisaalta perheellekin pitäisi silloin tällöin vaatetta ynnä ruokaa ostaa. Siksi olen tuossa pyöritellyt mielessäni, että jos keventäisin tunteja töistä, opiskelisin hiukan kovempaan tahtiin ja siinä sivussa hakisin lisätienestejä pikkuprojekteilla kuvaamastani ideasta.

Enpä tiedä, saanko ajatuksiani koskaan realisoitua, mutta pitäisi kai yrittää ainakin tehdä jotain. Sen suurimittaisempaan yrittämiseen en aio tähdätä, mutta olenko nyt kovinkin väärässä, jos väitän, että tuollaisella sivutoimisella toiminimellä puuhastellessa ei kovin suuria tuhoja voi saada aikaan, jos verot yms. hoitaa normaalisti. Kai tuossa normaalijärkinen pärjäisi ilman mitään kirjanpitäjiäkin?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Minä olen pähkinyt pitkään sellaista asiaa, että rykäisisin jonkinmoisen toiminimen pystyyn ja tekisin sivuduunina pieniä graafisia juttuja, esitteitä, mainoksia, vihkosia yms...

Ikävä ampua näitä alas, mutta paremmin pärjäät, kun teet niitä nykyisiä hommiasi ja opiskelet siinä sivussa, vaikka se vuoden kauemmin kestäisikin! Sivulta seuranneena voin todeta, että graafinen ala jos joku on todella kilpailtu. Sun täytyy laskea käytettävä aika paitsi itse toimeksiantoihin myös uusien asiakkuuksien metsästämiseen plus sataan muuhun pikkuhommaan. Eikä se kirjanpitokaan ihan itsestään hoidu! Harvoin pienyrittäjyydessä tuntipalkoille pääsee, joten jos hommaa keventääksesi moista suunnittelet, niin unohda! Eriasia on toki, JOS sulla on jo riittävä joukko asiakkaita valmiina aikaisempien kontaktien kautta ja he ovat halukkaita jotain myös maksamaan. Siis myös siinä vaiheessa, kun et puoliilmaiseksi noita juttuja heille enää duunaa?

Ja ne pienten yritysten onnettomat word-viritykset ovat juuri siksi onnettoman näköisiä, että osaamisen lisäksi maksuvalmiutta ja/tai -halukkuutta ei yksinkertaisesti ole paremman tuottamiseen!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan hyvä vain, että esitit mielipiteesi suoraan. Itsekin olen noita pointteja hieronut mielessäni, ja lähinnä tuon asiakaspohjan vuoksi koko juttua hannannut. Ilmaisten ja vaihtokauppaan pohjautuvien duunien teettäminen on tietysti aina eri juttu kuin työstä maksaminen, ja vaikka joitain virityksiä mulla onkin, niin ei todellakaan niin paljon, että voisin kuvitella paikkaavani talouttani riittävästi vain nykyisillä kontakteillani. Ja kun en oikein myyntihenkinen ole, niin ehkä tässä on ihan hyvä kikkailla omaksi iloksi näitä juttuja. Pääseehän tässä nykyisessäkin työssä käyttämään taitojaan hyväkseen, eli luomisvimmaa saa kyllä kanavoitua sitä kautta. Mutta ihan hyvä vain, että tulee jutusteltua näitä asioita, koska eipä ne vain omassa päässä haudottuna suuntaan tai toiseen liikahda yleensä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen tässä melkein vuoden kohta kiroilut mitä oikein tekisi. Takana on merkonomin paparit, mutta mitään työtä ei ainakaan esimerkiksi Mol.fi takana hirveästi ole ja jos on niin joku tuhat hakijaa yhtä työpaikkaa kohden joten edes mihinkään haastatteluun asti ei ole ollut mitään toivoa. Varsinkaan kun ei ole työkokemusta.

Olen jopa hakenut tori ja mansikkamyyntiin, mutta sieltäkään ei ole mitään saanut.

Mitähän kautta sitä töitä oikein kannattaisi hakea? ei ole oikein mitään suhteitakaan ja mitä yrittänyt työkkärin kautta noita työharjoittelupaikkoja niin niihinkään ei ole päässyt ja niitäkään ei hirveästi ole ollut tarjolla omalle alalle. Miten vaikeaa voi olla edes päästä siwan kassalle? pitänee kohta varmaan yrittää hakea vapailla hakemuksilla ja pommittaa jokainen firma läpi jotta voisi edes haastatteluun päästä.

Mihinkään ei oteta jos ei ole työkokemusta tai kokemusta kassoista tai sitten vaaditaan jotain hiton englanin tai ruotsin kieltä joista ei ole mitään hajua miten puhutaan..
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mihinkään ei oteta jos ei ole työkokemusta tai kokemusta kassoista tai sitten vaaditaan jotain hiton englanin tai ruotsin kieltä joista ei ole mitään hajua miten puhutaan..

Eikö merkonomin tutkinnossa ole yhtään kielten opiskelua?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mihinkään ei oteta jos ei ole työkokemusta tai kokemusta kassoista tai sitten vaaditaan jotain hiton englanin tai ruotsin kieltä joista ei ole mitään hajua miten puhutaan..

Nyt on kyllä jotenkin väärin opiskeltu, kun mitään ei osata. Raksalle tai siivoamaan sitten vain, vaikka siivoajiltakin helposti vaaditaan koulutusta nykyään. Ja raksalle ei taida päästä, kun ulkomaalaiset hoitavat ne halvalla.

Ilmaisen työharjoittelun kautta voisi olla yksi mahdollisuus, itse sen helvetin kävin, mutta se palkitsi juuri ennen lamaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Merkonomin papereilla tuskin tulet valitettavasti töitä saamaan eli alappa miettiä järkevähköä linjaa AMK:on syksyn yhteishakuun. Tietty joku Posti/Itella ja peruspostinjakaja voisi olla yksi sauma, näin nopeasti ajateltuna. Yksi tuttu on ihan perusmerkonomina Suomalaisen kirjakaupan myyjänä, mutta kai nuo muutoin lähinnä AMK:on hakeutuvat. Jos nyt välttämättä työkokemusta haluat, niin soita kaikkiin raksafirmoihin alueellasi. Töykeän myöhässähän toki olet, mutta aina kannattaa yrittää.

Tsemppiä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Mihinkään ei oteta jos ei ole työkokemusta tai kokemusta kassoista tai sitten vaaditaan jotain hiton englanin tai ruotsin kieltä joista ei ole mitään hajua miten puhutaan..

Ei mitään kaikkein hehkeintä duunia, mutta miten olis vartijantyö? Siellä oli ainakin aikoinaan kokoajan kysyntää. Vielä ku firma luultavasti kouluttaa sut, niin sen jälkeen olis sitten työhön oikeuttava kortti viiden vuoden ajan. Eikä kaikkien tarvi tosiaan olla niitä pamppuintoilijoita, eli jos haluaa rauhallisempaa paikkaa, niin kyllä niitäkin ainakin ennen löytyi.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Merkonomin papereilla tuskin tulet valitettavasti töitä saamaan eli alappa miettiä järkevähköä linjaa AMK:on syksyn yhteishakuun.

Itselläni on muutama merkonomi ystävä, joista yksi on töissä mainostoimistossa ja toinen pienessä leffaliikkeessä. Jälkimmäisessä ei vaadittu mitään englannin - ruotsin kielen taitoa, kannattaa suosia myös pienempiä liikkeitä ja kysellä niistä. Molin kautta hakijoita tosiaan on aina paljon.

Itse Postin työtä kesätyönä tehneenä, en nyt varsinaisesti suosittelisi sitä. Kyllähän se toki työstä menee, mutta on aika huonopalkkaista, piiristä riippuen välillä aika raskasta. Kesällä ok, mutten halua ajatella talvella koko työtä. Itse kärsin ensimmäisinä vuosina " huonoista" piireistä, jotka tein omalla autolla ( Oi sitä bensankulutuksen määrää!) levottomilla alueille, jossa sai koko ajan pelätä lehtinippunsa puolesta.
Itselläni on viides kesä menossa, joten toki työssä on plunssansa. Lyhyt työaika, itsenäisyys ja kunnon kasvattaminen :)
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse olen tässä melkein vuoden kohta kiroilut mitä oikein tekisi. Takana on merkonomin paparit, mutta mitään työtä ei ainakaan esimerkiksi Mol.fi takana hirveästi ole ja jos on niin joku tuhat hakijaa yhtä työpaikkaa kohden joten edes mihinkään haastatteluun asti ei ole ollut mitään toivoa. Varsinkaan kun ei ole työkokemusta.

- Hommaa työkokemusta. Mitä tahansa, mistä tahansa. Merkonomin papereilla ei vielä liikaa kilpailla, mutta parin vuoden työkokemus voi jo ainakin jonkun haastattelupyynnön poikia aktiiviselta hakijalta. Ns. "kesätyöalat" ovat tällä hetkellä kyllä melko varmasti täynnä, mutta luulisi joitakin taksikuskin, vartijan, varastomiehen tai vastaavan jopeja löytyvän. Tingi palkasta, alasta ja työpaikan sijainnista jos on tarvis. Et vielä ole kuitenkaan siinä vaiheessa uraasi, että voisit valita työnantajasi.

- Hae muutakin kautta töitä. Mol.fi on muuten hyvä, mutta se tuppaa olemaan vähän liian tunnettu. Toisin sanoen hakijoita on helvetin paljon. Etsi suoraan firmojen sivuilta jos kantti ei riitä soittamaan ja tiedustelemaan. Ainakaan kovin paljon ei metsään mennä, jos jonkun HR-puolen henkilön saa kiinni ja edes tyrkytettyä oman CV:n.

- Panosta CV:hen. Jos työkokemusta ei pahemmin ole, kerro muilla tavoin miksi juuri sinä olet hyvä jannu. Ole kansainvälinen ulkomaalaisten ihmisten takia, halukas oppimaan uutta opiskeltuasi aineen X jatkokurssin, kilpailuhenkinen ja tavoitteellinen urheilutaustan takia, jne.

- Hae jatkuvasti töitä. Jos tänään laitat hakemukset (huom. muuta niitä tietenkin kohdefirman kriteerien mukaiseksi copypasten sijaan!) 10 firmaan, huomenna on 11 vuorossa. Jossain vaiheessa joku kutsuu aivan varmasti haastatteluun syystä tai toisesta. Parin haastattelun jälkeen "niksien" pitäisi olla jo hallussa ja löytyä haastattelija, jonka kanssa synkkaa.

- Käytä suhteita. Vaikka nyt tuntuu ettei niitä ole, niin mieti uudestaan. Joku kaveri on jossakin töissä, kysy häneltä vinkkejä ja pyydä vaikka HR-puolen henkilön numero ja mahdollisesti suositus. Ei "suhteet" aina tarkoita sitä, että tunnet firman toimitusjohtajan tai ole suora sukulainen hallituksen PJ:lle. Joskus jo pelkkä yhden ihmisen tunteminen tai tietäminen voi olla erottava tekijä kahden hakijan väliltä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö merkonomin tutkinnossa ole yhtään kielten opiskelua?

Toki on, mutta jos ei oppinut englantia ylä-asteella niin vaikeeta se on opetella alan sanastoa viellä siinä samalla kun edes perus lauseita ei osaa kääntää. Huippuna se kun yläasteella oli vapautus ruotsista niin sitä piti tuolla kauppiksessa sitten viellä opetella niin meni kieli vähän solmuu...

Se on juuri ongelma kun ei tunnu edes sitä helkkarin harjoittelupaikkaa saamaan mistään... Sen takia jopa torimyyjäksi olen yrittänyt, mutta kun ne taitaa olla vain niitä joilla ei ole koulutusta ja mieluiten tytön ottavat.. kun jos ei kerta edes haastattteluun pääse.. ihan sama mulle kunhan saa jotain työpaikkoja cv:hen jota käynyt kun kaikkialla vaaditaan työkokemusta. se torimyyjän 7-8 euron palkka olisi jo luksusta tuolle 200 euron kuukausituloille mitä työttömänä saa kun asuu kotona. Pääsisi alkuun ja saisi edes vähän rahaakin kasaa niin pääsisi muuttaan vaikka kotoakin siinä samalla..

Jatko-opiskelutkaan ei sinällään kiinosta, kun ei ole edes alan termit enää kunnolla hallussa jos oli edes kun koulussa oli. Enkä ole myöskään mitään tietokoneihmisiä ja varsinkaan minkäänsortin mainosalan hepuksi ei mitään mahkuja kun paintillakaan ei osaa piirtää eikä käsinkään kun ei ole koskaan piirustushommat onnistunut.

Jotain myyntihommat on ehkä lähintä alaa. Joku kiinteistövälitysjuttu voisi ehkä jopa olla oma juttu, mutta tiedä sitten onko pelkillä merkonomin papereilla mitään mahkuja sinne.

Myöskään raksan hommat ei huonon selän takia oikein luonistu kun en juuri mitään voi nostella ilman että selkä on hajalla.

Joku yksityisyrittäjyys voisi olla kanssa, mutta mistä liikeidea ja rahat siihen sitten... Koulutuksen puolesta voisikin olla hyvä idea, mutta ei oo ideaa vaikka jotain onkin välillä ollut mielessä, ei vaan semmoista joilla rikastuisi ja iskisi markkinarakoon.
 

motamoro

Jäsen
Itse olen tässä melkein vuoden kohta kiroilut mitä oikein tekisi. Takana on merkonomin paparit, mutta mitään työtä ei ainakaan esimerkiksi Mol.fi takana hirveästi ole ja jos on niin joku tuhat hakijaa yhtä työpaikkaa kohden joten edes mihinkään haastatteluun asti ei ole ollut mitään toivoa. Varsinkaan kun ei ole työkokemusta.

Oletko koittanut vuokrafirmoja? Niiltä luulisi irtoavan nykyäänkin jonkun verran pätkähommia, sellaisiakin joihin ei vaadita koulutusta. Seuraa myös isojen lähikuntiesi tehtaiden nettisivuja ja heitä niihin hakemuksia, esim. metalli/muovialan. Eivät siellä suoritettavat hommat todellakaan ole monimutkaisia ja henkilöstö vaihtuu tiuhaan tahtiin.

Mitä tulee työkokemuksen puutteeseen niin se on todella todella paha miinus, eikö teillä todellakaa ollut koulusta mitään työharjoittelujaksoa kun kerran ns. ammattiin opiskelitte? Oletko koskaan ollut kesätöissä, jos et niin eikö kiinnostanut tuolloin työpaikan saaminen vai eikö silloinkaan irronnut.

Tarkoituksenani ei ole nyt masentaa tai syyllistää sinua, mutta havainnoin nyt tilanteen miksi työnsaantisi on (näennäisestä) koulutuksesta huolimatta hankalaa. Olet ollut nyt vuoden työttömänä, eli olet luultavasti syntynyt n. -91. Voidaan miettiä, että kuinka moni työnantaja haluaa 20-vuotiaan, vuoden valmistumisen jälkeen työttömänä olleen töihin, kenellä ei ole yhtään työkokemusta töihin. Ok, onhan 20-vuotias nyt aika nuori, mutta kuitenkin.
Niinpä, monelle varmaan tulee mieleen, jotain mätää tuossa potentiaalisessa työntekijässä on, kun ei ole tähänkään mennessä kenelle kelvannut. Tai pahemmassa tapauksessa ajattelevat, "ettei työnteko ole kiinnostanut, miksi sitten nyttenkään kiinnostaisi jos saisi paikan, taitaa olla vain laiskottelija". Myöskään "nuoren tulevaisuuden lupauksen" - mahdollisuutta et saa, eli oletetaan, että olisit 16-vuotias ja menossa juuri amikseen/lukioon. Tässä vaiheessa työnantaja saattaa heltyä (jos kyseessä pienempi firma), että annetaan nuorelle mahdollisuus ja sitä kuuluisaa TYÖKOKEMUSTA, jota hän tulevaisuudessa tarvii. Lähtökohtaisesti ensimmäiset työkokemukset ovat juuri ns. säälipaikkoja (usein toki suhteilla hankittuja), joilla turvataan nuoren tulevaisuutta, opetataan työelämän tapoja, eikä niinkään tarkoituksena tuoda työnantajalle suurempaa voittoa.

Tulipas kirjoitettua tekstiä, ja hieman tuohon loppuun monelle itsestäänselvyyksiäkin, mutta jos tekstini edes jotain huokuteltua hakemaan (ja saamaan) kesätöitä niin se on jo voitto.
Tiedän, että monet kamppailevat juurin -pasi-:n kaltaisten ongelmien parissa. Pahimpana esimerkikkinä yli 25-vuotias yliopistotason tutkinnon suorittanut, joka ei ole valmistuttuaakaan saanut töitä, johtuen luultavasti juuri työkokemuksen täydellisestä puutteesta.

Tekstini sisältää mielipiteitä, yleistyksiä ja kärjistyksiä, jokainen työnhakija on kuitenkin oma persoonansa joten kaikki huomiot eivät päde kaikkiin.
Ps. olen huomannut, että työnhaku on pitkälti verrattavissa parisuhteen/seksin saamiseen, joillakin se vaan onnistuu ja joillakin ei. Joillain on kokemusta, jollain on paperit/naama kunnossa, jotkut vakuuttavat haastattelussa/treffeillä sosiaalisilla taidoillaan jne.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Ikävä ampua näitä alas, mutta paremmin pärjäät, kun teet niitä nykyisiä hommiasi ja opiskelet siinä sivussa, vaikka se vuoden kauemmin kestäisikin! Sivulta seuranneena voin todeta, että graafinen ala jos joku on todella kilpailtu. Sun täytyy laskea käytettävä aika paitsi itse toimeksiantoihin myös uusien asiakkuuksien metsästämiseen plus sataan muuhun pikkuhommaan. Eikä se kirjanpitokaan ihan itsestään hoidu!
Eräs kaverini perusti noin 5 vuotta sitten "yhden miehen" graafisen alan yrityksen. Valmiita asiakkuuksia oli startissa muutama, mutta vieläkin kaverini joutuu jotain ekstrahommia tekemään firman pyörittämisen ohessa. Ja viikkotyötunnit ovat aika kovat. Ehkä parin vuoden päästä voi olla siinä tilanteessa että elää pelkällä firman pyörittämisellä. Sinänsä ihan osaava tyyppi kyseessä ja itsekin aina ajoittain jotain taittoduuneja häneltä tilaan, mutta uusien asiakkaiden haaliminen tuolla alalla on vain tuskaisen kovaa ja hidasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotain myyntihommat on ehkä lähintä alaa. Joku kiinteistövälitysjuttu voisi ehkä jopa olla oma juttu, mutta tiedä sitten onko pelkillä merkonomin papereilla mitään mahkuja sinne.
Tuntuu, että kaikki meikäläiselle soittavat puhelinmyyntifirmat ovat Jyväskylästä, eikö niistä saisi jotain hommaa? Saisit ainakin myyntityökokemusta cv:hen laitettavaksi.

Kiinteistövälittäjän homma a) vaatii oikeasti saatanasti myyntihenkisyyttä, b) et tule ilman mitään työkokemusta alan töitä saamaan, c) on aika julmasti palkattua, eräässäkin firmassa jos et esim kuukaudessa tee yhtään kauppaa, joudut maksamaan vaikka kännykästä ja lounareista firmalle takaisin miinusmerkkistä palkkaa.

Lisäksi kiinteistönvälittäjät on täysiä mulkkuja melkein kaikki.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jotain myyntihommat on ehkä lähintä alaa. Joku kiinteistövälitysjuttu voisi ehkä jopa olla oma juttu, mutta tiedä sitten onko pelkillä merkonomin papereilla mitään mahkuja sinne.
Jos ei muuta keksi, niin puhelinmyyntifirmoihin pääsee aina töihin. Alalla on paljon paskafirmoja, mutta rehellisiäkin yrityksia luulisi Jyväskylästä löytyvän. Liittymä- ja lehtimyynti kuluttajille on toki myyntitöistä paskinta, enkä sitä oikein edes oikeana myyntinä pidä. Työ on lähinnä luukuttamista. Eri asia on sitten B-to-B puolen myynti- ja markkinointi. Jyväskylästä löytyy varmasti useita tämän alan yrityksiä. Vaikka näillä yrityksillä ei hakuilmoituksia mollin sivuilla ole, niin tällä alalla osaajista on pulaa.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Puhelinmyyntifirmojen lisäksi erilaiset pikaruokaravintolat ovat suhteellisen varmoja työllistäjiä ( ainakin oman kokemukseni mukaan). Niillä on yleensä puutetta työntekijöistä ja palkkakin on ihan hyvä. Hesburgerissa ei aijempaa työkokemusta tuijotettu kuten ei myöskään kielitaitoa, riitti kun oli motivaatiota siihen hampurilaisen myyntiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotain myyntihommat on ehkä lähintä alaa. Joku kiinteistövälitysjuttu voisi ehkä jopa olla oma juttu, mutta tiedä sitten onko pelkillä merkonomin papereilla mitään mahkuja sinne.

Käsittääkseni olet noin. 19-21 vuotias... En halua lannistaa, mutta kuten aikaisemmin jo mainittiin, niin kiinteistönvälittäjän työ on todella raakaa ja asiakkaidenkin suuntaan pitäisi näyttää vakuuttavalta, niin vähän epäilen, että tuo ikäsi ja sitä kautta kokemattomuutesi (?) ei todennäköisest vakuuta potentiaalisia asiakkaita valitsemaan sinua välittäjäkseen.

Ja tuohon kielitaitoon, mene vaikka johonkin työväenopistoon iltakurssille lukemaan sitä englantia, muuten voi olla aika toivoton ura edessä jos haluat johonkin pidemmälle edetä. Muutenkin helpottaa elämää huomattavasti jos osaat englantia. Ruotsiakin suosittelen opiskelemaan.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosiaan, onhan toi jo "ihme" jos ei pääse esim. johonkin seuraavista hommista: raksa, siivoushommat, puhelintyöt (asiakaspalvelu & myynti), lehden-/mainostenjakaja jne.

Jos tosissaan haluaa nimenomaan töihin eikä vain istua kotona, niin sitten ei parane nirsoilla, etenkin jos asuu paikkakunnilla joissa kilpailu duunipaikoista on kovaa. Itse voin kokemuksella sanoa, että ainakin puhelinhommiin on hyvät mahdollisuudet päästä ilman kokemustakin. Myyjiä nyt ainakin haetaan jatkuvasti ja ilmoituksia on kymmenittäin avoinna. Asiakaspalveluun ei ehkä niin helposti pääse mutta kyllä esim. edellisessä duunipaikassani aloitti samaan aikaan monta henkilöä joilla ei ollut aikaisempaa kokemusta asiakaspalvelusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No oikei, kyllähän puhelinmyyntikin olisi vaihtoehto, mutta ihan pakko tunnustaa ettei tosiaan ole minun alaa puhua mihinkään puhelimeen. Jos kotonakin puhun puhelimeen niin puhun puoli minuuttia ja se on siinä. Yksinkertaisesti inhoan puhelimessa puhumista niin paljon ja yli kaiken ettei voi uskoa. En edes kuule yleensä puoliakaan puheista mitä joku puhelimessa mulle puhuu, jotenkin kohinat ja muut häiritsee niin paljon, olkoon puhelimen äänet täysillä tai mikä tahansa puhelin, puolet puheista menee ohi korvien. Kuulo on hyvä, mutta ei vaan puhelimessa kuule yleensä mitään.

Joku myyntijuttu jossain muodossa voisi olla paikallaan, mutta tiedä sitten...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pasi, oletko varma ettei suosikkijoukkueesi ole HIFK? Itsesääli alkaa muistuttamaan jo tiettyä kirjoittajaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pasi, oletko varma ettei suosikkijoukkueesi ole HIFK? Itsesääli alkaa muistuttamaan jo tiettyä kirjoittajaa.

En minä nyt sentään niin alhalla ole vai olenko :D Mutta kyllähän tässä vähän kaikilla varmaan motivaatio vähän kaikkeen on vähän mitä on jos mitään töitä ei oikein löydy. Ennen naureskeltiin että Siwan kassalle joudutaan, mutta nyt kiroillaan että miten edes sinne voisi päästä. Tässä oli hyvä esimerkki kun Citymarketti avattiin jyväskylän lähelle Palokkaan. Työpaikkoja taisi olla joku 50 ja työnhakijoita oli 2000, koittaapa sitten sinne päästä ilman työkokemusta.

Ei tässä itsesääliä ole kyllä, mutta meikäläinen ei vaan yksinkertaisesti pysty tekemään raksahommia selän takia ja puhelinohommat ei myöskään ole minun juttu ja siitä kuulee niin paljon paskaa kaikilta jotka siellä on ollut, myös niillä joilla on pohjapalkka ollut, toki nääkin niin tapauskohtaista. Myös kova inho noita puhelinmyyjiä kohtaan on jo ennestään.. Puhelinmyyntiinhän pääsisi varmaan heti kunhan vaan hakisi sinne.

EDIT: toki itsellä on itsesääliä, siihen samaan ketjuun erään HIFK fanin kanssa on tullut kirjoiteltua ja tällekin yrittänyt vinkkejä antaa, mutta sentään olen yrittänyt hakea töitä ja yrittänyt kasata itseä.. Alkaa vain vähän heikolta näyttää..
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tosiaan, onhan toi jo "ihme" jos ei pääse esim. johonkin seuraavista hommista: raksa, siivoushommat, puhelintyöt (asiakaspalvelu & myynti), lehden-/mainostenjakaja jne.

Nyt kyllä tuo tummennettu ala on aivan väärässä paikassa. Jos et satu tietämään, niin raksa-alaa vaivaa työntekijän vinkkelistä tällä hetkellä kirous nimeltä virolaiset (tai puolalaiset, tai liettualaiset, tai...). Tämä halpatyövoima vie juurikin näitä ns. helppoja raksatyöpaikkoja, kuten apumiehen, kantomiehen jne.

Ja oikeita raksatöitä, eli sellaisia joissa pääset oikeasti jotain tekemään, ei kantamaan, pääsee nykyään hyvin harvakseltaan tekemään ilman alan koulutusta. Tuo ehkä onnistui joskus 80-luvulla, mutta tänä päivänä ei raksalle todellakaan kävellä noin vaan töihin. Jonkun henkilöstövuokrausfirman kautta on mahdollista päästä kantohommiin, mutta siihen se valitettavasti monesti jää.

Tuosta B2B puhelinmyyntihommasta sen verran, että esim. hakukonemarkkinointi on täyttä hämäräpuuhaa ja asiakkaan harhaan johtamista. Toisinsanottuna; epärehellistä kusettamista. Muusta B2B hommista ei ole kokemusta, mutta älkää ketään herran jumala lähtekö tuolle yllä mainitulle "alalle".

Edit: Tuosta voi lukea lisää rajattomista rakennusalan työpaikoista. Linkki Aamulehden sivuille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös