Töihin ulkomaille?

  • 34 975
  • 144

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
stiflat kirjoitti:
Passi olisi vielä voimassa kesäkuun puoleenväliin 2007, kymmenen vuoden passi. Eli sen puolesta ei huolta kaiketi.

Tarkista vaikkka niiden maiden lähetystöista tai konsuleista, että onko vaatimuksia tuon passin voimassaolon suhteen. Muistaakseni ainakin jenkeillä on niin, että passin tulee olla voimassa vielä puoli vuotta paluun jälkeen, joten tuo kesäkuu taitaa mennä aika tiukalle.

En ole kuitenkaan ihan varma tästä. Kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Beagle Boy kirjoitti:
Muistaakseni ainakin jenkeillä on niin, että passin tulee olla voimassa vielä puoli vuotta paluun jälkeen, joten tuo kesäkuu taitaa mennä aika tiukalle.
No aivan, täältähän Matka-Vekan sivuilta nyt ainakin selviäisi se että passi tosiaan täytyy olla kuusi kuukautta vielä voimassa matkan jälkeen.
Eli uusi passihan tässä siis pitaisi hankkia, jos sinne meinaa lähteä.

Poliisi.fi sivulta nähtävästi tuollainen viikossa tuleva passi maksaa 46 euroa ja ajokortti EI kelpaa uuden passin henkilötodistukseksi, vaan pitää olla henkilökortti tai vanha passi. No johan on! Vanha passi tietysti jäänyt ex-kotikunnalle vanhempien luo, joten joudun nyt senkin hakemaan tuota varten... huh huh.
Ai niin, valokuvatkin pitäisi tuossa sitten räpsäistä jossain liikkeessä kun ei sattumalta ylimääräisiä passikuvia loju nurkissa.

Tästä on hyvä lähteä, heh.

e:Mitäköhän tämä lause tuolla poliisien sivuilla käytännössä tarkoittaa:
Mikäli passin hakijalla ei ole henkilöllisyyttä osoittavia asiakirjoja, selvitetään henkilöllisyys tutkinnallisin keinoin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
stiflat kirjoitti:
e:Mitäköhän tämä lause tuolla poliisien sivuilla käytännössä tarkoittaa:
Mikäli passin hakijalla ei ole henkilöllisyyttä osoittavia asiakirjoja, selvitetään henkilöllisyys tutkinnallisin keinoin.

Kaiketi kyselevät elämän vaiheet ja käänteet helvetin tarkkaan ja mm. sukulaisia ja esi-isiä ja sen sellaista. Lisäksi kai jotain todistajia pitää olla, jotka kertovat kuka on kyseessä.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Snakster kirjoitti:
Kaiketi kyselevät elämän vaiheet ja käänteet helvetin tarkkaan ja mm. sukulaisia ja esi-isiä ja sen sellaista. Lisäksi kai jotain todistajia pitää olla, jotka kertovat kuka on kyseessä.

Paskat. Multa kysyivät tyttären nimen, vanhempien nimet ja syntymäajat.
Sitten pari edellistä osoitetta.

Ainoastaan tyttären nimen ja syntymäajan muistin täsmälleen oikein =D
Ps. sain passin
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
stiflat kirjoitti:
e:Mitäköhän tämä lause tuolla poliisien sivuilla käytännössä tarkoittaa:
Mikäli passin hakijalla ei ole henkilöllisyyttä osoittavia asiakirjoja, selvitetään henkilöllisyys tutkinnallisin keinoin.

Kunhan tekevät 15minuutissa nopean kyselyn taustoissa ja toteavat, että oothan sä sä!. Joten tuo ei ole huono vaihtoehto jos et halua taistella asian suhteen. Ja siis kuinka ajokortti ei kelpaa passia hakiessa? Onpas outoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
macnevis kirjoitti:
Ja siis kuinka ajokortti ei kelpaa passia hakiessa? Onpas outoa.

Ajokortista ei selviä kansallisuutta. Sen uskoisin olevan syynä, että se ei käy passia hakiessa. Sitä, en taas tiedä miksi he eivät voi lyödä hetua koneisiin ja sitä kautta tarkistaa kansallisuuden.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Beagle Boy kirjoitti:
Ajokortista ei selviä kansallisuutta. Sen uskoisin olevan syynä, että se ei käy passia hakiessa. Sitä, en taas tiedä miksi he eivät voi lyödä hetua koneisiin ja sitä kautta tarkistaa kansallisuuden.

Totta, mutta siitä selviää sotu jonka perusteella luulisi poliisin tietokannasta löytyvän muutkin tiedot kansalaisuutta myöten.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
macnevis kirjoitti:
Totta, mutta siitä selviää sotu jonka perusteella luulisi poliisin tietokannasta löytyvän muutkin tiedot kansalaisuutta myöten.

Niinpä, tutkimattomat ovat byrokratian tiet. Uusi passi voidaan myöntää 10 vuotta vanhan passin perusteella, jossa on hakijan 7-luokan luokkakuva, mutta ei tuoreemman ajokortin ja pikaisten tietokantojen tutkimisen perusteella. Luulisi sen olevan helpompaa varmistaa hakijan henkilöllisyys jälkimmäisellä tavalla, kuin verrata kuvan virnistävän 13-vuotiaan vesselin naamaa kymmenen vuotta vanhemman hakijan partaiseen pärstään.

Hölmöähän tuo on, mutta voihan siihen olla jokin ihan oikeakin syy.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No niin. Edistystä matkaan lähdössä on tapahtunut, heh.

Eli passi hommattu, rokotteet otettu ja Visa Electron hommattu.
Siis kaippa tässä sitten on lähtö edessä katsomaan millainen duunikeikka se on.

Uskoisin että minun tommimäkinen englannillakin pärjää, kunhan vaan paikan päälle pääsee.
(Tosin suomeksi siellä duuniajalla kuulemma pääasiassa keskustellaan, mutta tiedä sitten tuonkin paikkaansapitävyydestä.)

Matka lähtee ensi torstaina Hki-Vantaalta Frankfurtin kautta Miamiin.
Juuri huomasin että oli tuollainen nettilentolippu tärähtänyt mailiini. Onkos se nyt sitten nimeltään E-lippu..


Hiukan vilkaisin ja kysyisinkin nyt menetelläänkö tämän kanssa jotenkin erilailla kun normaalin. Ja koska viime koneessa olosta on noin kymmenisen vuotta, niin mitenkäs se lipun kanssa yleensäkin menetellään?
Ja kaikki muukin 'huomio tämä'-asiat, jotka tuon lentomatkan kanssa on mahdollisesti edessä, olisi mukava kuulla.

Toki siellä varmasti sitten muihinkin samaan hommaan meneviin törmää ja voi jutella, mutta lähtökohtaisesti olisi kiva itse tietää mitä on edessä, jos vaikka johonkin venäläisten putkimiesten keskelle joutuu viettämään matkaa...

Check in-passitarkastus-odottelemaan koneeseen.
Matkakassi hihnalle ja käsimatkatavarapussi mukaan.
Tuossa noin pääasiallisesti mitä olen tietoja kerännyt.
Ainoa vaan tuo koneen vaihto. Onko ongelmia?
Vaihdetaanko tuo printattu A4 (mahtuuko tuo yhdelle?) johonkin tuossa check inissä vai miten sen kanssa ylipäätä toimitaan?


Ja tuolla linkillä (joka on mailissani ao tekstin alla) ilmeisesti lippu 'aktivoidaan'.
CLICK THE FOLLOWING LINK TO ACCESS YOUR ONLINE ITINERARY:

Jos jossain niin, todellakin tuossa ilmoittelu/opastamisasiassa on hieman järjestävällä taholla vielä opettelemista.
Mutta ymmärtää sitä tietysti kun on monta eri projektia ja työntekijää hoidettavana.
Siksi näin omatoimisesti pitää ottaa selvää sen minkä osaan...

Sellaisen kätevän ohjeen kun saisi tuohon lentokone/-kenttä käyttäytymiseen (meno/paluu) niin olisi jees.
Perillä vaan jos löydän kentältä yhteyshenkilön, niin luulisi siitä eteenpäin selviävän.
 
K

kiwipilot

stiflat kirjoitti:

Passin pitäisi riittää mutta itse olen aina printannut e-lipun ihan varmuuden vuoksi. Jos olet ostanut lennot (Hel-Fra-Mia -legit) samasta puljusta niin checkaavat sut jo seutulassa Miamiin asti eli matkatavaroista ei tarvitse huolehtia kuin vasta perillä. Lähtöselvityksessä saat boarding passit molemmille lennoille (Hel-Fra ja Fra-Mia) ja Frankissa vaihdat vain konetta. Helppo nakki sillä saavuttuasi terminaaliin seuraat vain Transfers-kylttejä ja bongaat departures-monitoreista Miamin lennon portin. Toivottavasti ei ollut liian sekavaa. Hyvää matkaa!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
stiflat kirjoitti:
Ja kaikki muukin 'huomio tämä'-asiat, jotka tuon lentomatkan kanssa on mahdollisesti edessä, olisi mukava kuulla.

Frankfurtin lentokentällä, ja muillakin isoilla kentillä, kannattaa käydä tsekkaamassa se seuraava lähtöportti ainakin kartasta ennen kuin menee pubiin istuskelemaan. Kerran kun olin menossa Meksikoon meinasi käydä ohraisesti, kun istuskelin baarissa ja joku kymmenen minuuttia ennen kuin portilla piti olla aloin tehdä lähtöä, ja matkaa olikin yllättäen joku kaksi kilsaa. Juoksuksi meni, mutta ehdin rinnan mitalla.
 
K

kiwipilot

Sen verran vielä että kannattaa ottaa etukäteen selvää kuinka pakata matkustamoon menevät nesteet ettei sitten tarvitse kiroilla ennen turvatarkastusta. Hki-Vantaalla oli ainakin kk sitten tarjolla litran muovipusseja mihin kaikki nesteet oli pakattava, myös dödöpuikot.

Kannattaa tsekata etukäteen Frankfurtin terminaalikartta niin saat jotain ideaa minkälainen kenttä on kyseessä: http://www.airportcity-frankfurt.com/cms/default/rubrik/9/9682.htm
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
stiflat kirjoitti:
Juuri huomasin että oli tuollainen nettilentolippu tärähtänyt mailiini. Onkos se nyt sitten nimeltään E-lippu..
Jos siitä selviää lennon tiedot niin lentolippuahan se. Printtaa ja ota mukaan kentälle, e-lippu on ihan sama kuin vanha käsin kirjoitettu, mutta se on paljon reissaaville kätevämpi monessakin suhteessa.

Jos et ole paljon reissanut niin vinkit lyhyesti. Menet kentälle printtaamasi lippu ja passi kourassa ja katsot taulusta oikean lähtöselvitystiskin. Itse hoitaisin tavarat niin, että koneeseen vain liput, passi, rahat ja känny. Kaikki loput ruumaan niin pääset paljon helpommalla turvatarkastuksissa. Eli summa summarum, nettilippu ja passi kädessä lähtöselvitykseen, kamat ruumaan ja mies koneeseen.
 
K

kiwipilot

bozik kirjoitti:
Itse hoitaisin tavarat niin, että koneeseen vain liput, passi, rahat ja känny. Kaikki loput ruumaan niin pääset paljon helpommalla turvatarkastuksissa. Eli summa summarum, nettilippu ja passi kädessä lähtöselvitykseen, kamat ruumaan ja mies koneeseen.

Muuten hyvä mutta joskus tuppaa matkatavarat jäämään matkan varrelle ja siksi pidän itse mukanani varakuteet ja hygieniakamat.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
bozik kirjoitti:
Jos et ole paljon reissanut niin vinkit lyhyesti. Menet kentälle printtaamasi lippu ja passi kourassa ja katsot taulusta oikean lähtöselvitystiskin. Itse hoitaisin tavarat niin, että koneeseen vain liput, passi, rahat ja känny. Kaikki loput ruumaan niin pääset paljon helpommalla turvatarkastuksissa. Eli summa summarum, nettilippu ja passi kädessä lähtöselvitykseen, kamat ruumaan ja mies koneeseen.

Tähän vielä sen verran lisäisin, että kannattaa mennä hyvissä ajoin kentälle. Näin jää hieman varaa, jos jotain yllättävää tapahtuu tai turvatarkastuksessa on jostain syystä kaaos.

Luppo ajan voi juoda kentällä kohtuudella kaljaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kiwipilot kirjoitti:
Muuten hyvä mutta joskus tuppaa matkatavarat jäävän matkan varrelle ja siksi pidän itse mukanani varakuteet ja hygieniakamat.
Tällaista sattuu todella harvoin* ja eikös kaveri ollut menossa Bahamalle. Jos kamat sattuvat matkalla eksymään niin kyllä sitä päivän matkustuskamoilla pärjää. Ruuman suosiminen on tähän maailman aikaan minusta lämpimästi kannatettavaa. Suurin syyllinen niihin helvetillisiin jonoihin turvatarkastuksissa on se, että ihmiset vievät kaiken maailman kamaa koneeseen.

* jos ei sitten lennä Pariisin kautta. Sinne kamat jäävät 40 % varmuudella, muualla ongelmat ehkä 1-2 %.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
bozik kirjoitti:
Tällaista sattuu todella harvoin

No kahdella p-amerikan reissulla olen kolme kertaa joutunut odottelemaan tavaroita päiviä. Lentoyhtiöinä KLM, Finnair ja British Airways. Tainnut sitten vain käydä hiton huono säkä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Snakster kirjoitti:
kun istuskelin baarissa ja joku kymmenen minuuttia ennen kuin portilla piti olla aloin tehdä lähtöä

Malttia tarvitaan suuressa maailmassa. Itse olen kokenut sen, että juon ihan tyytyväisenä olutta Heathrowlla ja sitten kaiken kansan kuullen tulee ämyreistä "this is the final call for Mr. pernaveikko flight number xxx."

Ensin siihen ei tietenkään reagoi mitenkään, jotain Mr. Leetä jonnekin päin Kiinaa kuulutellaan jatkuvasti. Sitten tulee semmoinen tunne, että ei näin väärin voi kuulla, tuo oli minulle (sukunimeni on perussuomalainen nen-loppuinen). Vilkaisu kelloon ja ei vittu, miten aika menikin näin nopeasti.

Isoja lentokenttiä nämä ovat, mistä sen tietää kuinka paljon tuli juostua, mutta kilometri ei riitä. Ehdin koneeseen.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
#28 kirjoitti:
No kahdella p-amerikan reissulla olen kolme kertaa joutunut odottelemaan tavaroita päiviä. Lentoyhtiöinä KLM, Finnair ja British Airways. Tainnut sitten vain käydä hiton huono säkä.
Tuo on kyllä jo helvetin huonoa tuuria. Minä olen matkustellut länsirannikolle Kaliforniaan 20-30 kertaa erilaisilla lentoyhtiöillä ja kertaakaan ei ole jäänyt tavarat matkalle!

Mutta kuten todettua, tuurista tuo on kiinni ja kyllä tavarat voivat matkallekin jäädä. Bahamalle mentäessä sillä ei kuitenkaan liene suurta merkitystä, rommilla suu puhtaaksi ja asuna kalsarit.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
bozik kirjoitti:
Tällaista sattuu todella harvoin* ja eikös kaveri ollut menossa Bahamalle. Jos kamat sattuvat matkalla eksymään niin kyllä sitä päivän matkustuskamoilla pärjää. Ruuman suosiminen on tähän maailman aikaan minusta lämpimästi kannatettavaa. Suurin syyllinen niihin helvetillisiin jonoihin turvatarkastuksissa on se, että ihmiset vievät kaiken maailman kamaa koneeseen.

* jos ei sitten lennä Pariisin kautta. Sinne kamat jäävät 40 % varmuudella, muualla ongelmat ehkä 1-2 %.

CDG nyt on tunnetusti ihan perseestä muutenkin, mutta osataan sitä muuallakin: Kaksi viimeistä kaukolentoa olen lentänyt Heathrow'n kautta ja molemmilla kerroilla kamat tulivat vasta 1-5 päivän kuluttua. Joten minä kyllä pakkaisin survival kitin käsimatkatavaroihin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Jos menee ulkomaille töihin, niin onko jotain rajoituksia, kuinka usein saa käydä kotimaassa? Meinaan että jos muuttaa asumaan vaikka Stukholmaan, niin voiko maleksia päivät pitkät Tsadissa vaan silti? Tarkastaako noita joku viranomaistaho, että kuinka siellä ulkomailla on nyt sitten oltu, ollaanko ensinkään?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Alamummo kirjoitti:
CDG nyt on tunnetusti ihan perseestä muutenkin, mutta osataan sitä muuallakin: Kaksi viimeistä kaukolentoa olen lentänyt Heathrow'n kautta ja molemmilla kerroilla kamat tulivat vasta 1-5 päivän kuluttua. Joten minä kyllä pakkaisin survival kitin käsimatkatavaroihin.
Muistaisin lukeneeni jostain aviisista, kun näitä tilastoja tehdään myös lentokenttien "hukkaamista" tavaroista, että tämä Pariisin kenttä voitti kyseisen tilaston ylivoimaisesti.
Ehdottomasti, kuten sanot, survival kit käsimatkatavaroihin mukaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cosmo kirjoitti:
Jos menee ulkomaille töihin, niin onko jotain rajoituksia, kuinka usein saa käydä kotimaassa?
Tämä vähän riippuu miltä kantilta asiaa tarkastelee. Lähtökohtaisesti saat tietenkin käydä ja olla kotimaassa vapaasti kuinka paljon haluat, mutta verotuksesta aiheutuu sitten rajoituksia. Tämä siis jos haluaa maksaa verot muualle kuin Suomeen, tuoda verovapaan/verohuojennusta saavan auton tms. Itse kun olin vuoden Pariisissa hommissa niin verottajan ohje oli muistaakseni max 58 (?) vrk Suomessa vuoden aikana ja näin saa tuoda ns. tuontiauton. Tuloveron osalta rajoituksista ei ole hajua sillä maksoin verot Suomeen. Siitä minulla ei ole aavistustakaan millä tätä esim. EU alueella voisi valvoa, EU:n ulkopuolelle mentäessä passimerkinnät tietenkin kertovat missä on oleskeltu, mutta EU:n sisällä valvonta lienee mahdotonta.

Hassu homma että niin monella on matkatavarat jääneet reissuun. Taidan olla melkoinen lottovoittaja sillä aina olen tavarani saanut heti koneen laskeuduttua luiskalta. Voi siis olla muiden kokemusten perusteella fiksua ottaa koneeseen survival paketti mukaan, minä luottaisin tuuriini ja korkeintaan laittaisin extra shortsit povariin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Mielelläni kuulisin Stiflatin kokemuksia työnteosta Jenkeissä, sinne kun itsellänikin on mahdollisesti matka edessä.

Ainoa ohje jonka osaan antaa, niin lentokenttätouhuille kannattaa varata paljon aikaa. Jos osuu kentälle ruuhkaisimpiin aikoihin (Helsingissä ilmeisesti aamu), niin toiminta on kaikea muuta kuin ripeää.

Ja jotain varavaatteita kannattaa ottaa käsimatkatavaroihin (järjen kanssa), itselläni on myös huonoja kokemuksia tavaroiden viivästymisestä.

Itse koneessa aika menee mielestäni yllättävänkin nopeasti kun on oma "entertainment system" joka matkustajalla. Eli saa katsella leffoja, sarjoja ym. Ja väkisinkin 7 tunnin lennon aikana nukahtaa joksikin aikaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Stiflat, kannattaa kokeilla netin kautta varata istumapaikat sille Frankfurt-Miami lennolle, niin saat varmistettua esim. käytävä paikan itsellesi. Ainakin KLM:llä ja British Airwaysilla tuo onnistuu netin kautta. Samalla saa myös valita ruuan jos haluaa jotain erikoisruokavaliota.

Itsellä tuo on pelastanut monet lennot jenkkeihin, kun en ole joutunut siihen keskirivin keskimmäiseksi neljän ylilihavan jenkin viereen :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös