Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 292 929
  • 1 868
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On minultakin joskus nainen viety, mutta siitä on aikaa ja aika parantaa haavat. Itse asiassa viime tapauksesta on saattanut vierähtää jo sellainen tovi, että osa Jatkoajan moderaattoreista ei ollut tuolloin vielä syntynytkään. Vihreitä ja vasemmistolaisia ei käy tapahtuneessa sormella osoittaminen, vaikka miten voisi mieli tehdä.

Uleåborgirin mainitsema katkeroituminen on hyvä huomioda noin yleisesti, sillä se on tosissaan pahaksi ihmiselle. Kyllä, olen mielestäni onnistunut välttämään katkeroitumisen katalat karikot. Ehkei minua ole suuremmin edes koeteltu elämässäni tuossa suhteessa, mutta voi se olla luonteenlaadustakin kiinni. Jokainen tuntee ihmisiä jotka hakevat omista töppäyksistään syitä kaikkialta muualta paitsi peilin edestä.

Sellainen on pois minusta että mitään ihmisryhmiä inhoaisin tai vihaisin. Vierastan älyllistä epärehellisyyttä ja kriittisen ajattelun välttelyä. Nämä ilmiöt eivät missään tapauksessa rajaudu esimerkiksi poliittisella kartalla mihinkään määrätylle alueelle, jos nelikenttä muodostetaan vaikkapa vasemmisto-oikeisto & liberaali-konservatiivi -akseleista. Tiettyjä kasaumia tuosta kentästä voi toisinaan hahmottaa.

Kun ihminen vakuuttuu riittävän lujasti omien arvolähtökohtiensa ylivertaisuudesta, on tästä lyhyt askel älylliseen epärehellisyyteen joka sikiää juuri kriittisen ajattelun välttelystä tai jopa kieltämisestä. Tästähän on kysymys joissakin uskonnoissa, joissa vain ehdoton hurahtaminen ja auktoriteettiin luottaminen on oikeaa uskomista.

Vihertävässä vasemmistossa esiintyy toki kriittistäkin ajattelua, joskin valikoidusti. Silloin kun kyse on painavista opinkappaleista kuten monikulttuurisuus- ja rotu-/rasismikykysymyksistä, maahanmuutosta, naisten ja miesten tasa-arvosta (siis tulee lukea "naisten tasa-arvosta") tai vaikkapa tuloerojen tai tuloerojen kasvun vaikutuksista, kriittinen ja omia arvolähtökohtia haastava ajattelu loppuu usein kuin hullun juoksu seinään. Alkaa oikeassa olevien kuorolaulu. Asia on näin koska näin "on oikein". Orwellin Eläinten Vallankumousta lukeneet muistavat joukkomylvinnän "neljä jalkaa hyvä, kaksi jalkaa paha".
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Uleåborgirin mainitsema katkeroituminen on hyvä huomioda noin yleisesti, sillä se on tosissaan pahaksi ihmiselle. Kyllä, olen mielestäni onnistunut välttämään katkeroitumisen katalat karikot. Ehkei minua ole suuremmin edes koeteltu elämässäni tuossa suhteessa, mutta voi se olla luonteenlaadustakin kiinni. Jokainen tuntee ihmisiä jotka hakevat omista töppäyksistään syitä kaikkialta muualta paitsi peilin edestä.

Tämä on viisasta tekstiä ja sietää pienen omakohtaisen kommentin.

Minun on syytä tunnustaa, että eräässä elämänvaiheessa olin hyvinkin katkeroitunut ihminen, en kuitenkaan ollut sitä ulkoisista syistä johtuen vaan katkeroiduin itselleni ja omien tekojeni tähden, syyllistin katkeroitumisestani itseäni kaikella mahdollisella ja jopa mahdottomalla tavalla ja tämä vuosien itseruoskinta varmasti osaltaan oli ajamassa minua yhö jyrkkenevään alamäkeen ja seurauksiin jotka erästä ketjua tarkemmin lukeneet tietävät varsin hyvin. Seuraukset eivät olleet elämän kannalta kovinkaan positiiviset!

Kesti vuosia toipua tästä itse aiheutetusta tuhoisasta katkeruudenkierteestä mutta nyt minusta tuntuu hyvin vahvasti siltä, että olen kuivilla ja osaan katsoa elämään suuremmin katkeroitumatta - kenellekään, en itselleni mutta en myöskään muiden tekojen tähden. Pyrin ottamaan elämän sellaisena kuin se on ja jos teen virheitä, joita välillä teen, otan niistä oppia ja pyrin välttämään sellaisten tekemisen seuraavalla kerralla.

Elämä tuntuu paljon helpommalta juuri nyt, vaikka moni terveyteen liittyvä seikka ei juuri muuksi ole muuttunut, olen kaikesta huolimatta löytänyt hiukan toisen asenteen elää ja olla. Muutos on kenties ulkopuolisesta olemattoman pieni mutta minulle merkityksellinen ja se liene tärkeintä. Ja mitä vähemmän sitä pitää katkeruutta sisällään sen parempi!

vlad.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Muistini mukaan tavattiin Designer HPK-HIFK pelissä, kun Jukka Jalonen oli vielä matkalla kohti mestaruuksia, HPK:n päävalmentajana.

Noin se taisi mennä. Korakilta ostin muutaman dvd-boksin, ja sen jälkeen tulin tuopilliselle teidän kanssa jäähallin ravintolaan. Hyvässä hengessä tuli juteltua, vaikka eriväriset paidat päällä olikin. Vladin kanssa sitten tavattiin silloin joskus, kun lauma jatkoaikalaisia oli menossa Suomenlinnaan. En päässyt retkelle mukaan, mutta morjenstin teitä sitä ennen jossain sporttibaarissa ja rautatieasemalla.

Mitään ikäviä kohtaamisia kasvokkain ei ole tullut vastaan. Suurin osa on ollut positiivisia, ja osa sitten aika neutraaleja. Tällä hetkellä Jatkoajassa ei ole yhtään sellaista nimimerkkiä, jonka kanssa en lähtisi oluelle maailmaa parantamaan jos pyydettäisiin ja jos se olisi myös käytännössä mahdollista.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä ainuttakaan käyttäjää, joka ei ole koskaan elämässään ollut jääkiekko-ottelussa paikan päällä? Jos on liian kaukaa haettua, niin löytyykö edes ketään, joka ei olisi 2000-luvun puolella hallilla käynyt?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Israelin ollessa taas kerran päivän polttavana puheenaiheena heräsi mieleeni seuraava kysymys: kuinka moni jatkislainen on käynyt Israelissa? Missä ja milloin tämä retki tapahtui?

Minä kävin Pyhällä maalla vuonna 2007 ja vietin hieman yli viikon eri puolilla maata.

Ensimmäinen paikka oli Tel Aviv, jossa kului runsas päivä. Seuraavaksi tein siirtymän Caesareaan, joka teki lähtemättömän vaikutuksen. Hieno paikka, ja vanhojen ukkojen kalastellessa aivan tyrskyävän Välimeren yllä toi oman lisänsä alueen historialliseen luonteeseen.

Caesareasta jatkoin matkaa Safediin. Safed on se paikka, jossa edesmenneen mummini (faijan puolelta) israelilaiset esi-isät aikoinaan asuivat. Jopa paikalliset tunsivat tuon suvunhaaran nimen.
Safedista matka jatkui Genesaretinjärvelle, jossa kuluikin muutama päivä. Muun muassa Capernaum tuli tuolla reissulla nähtyä.

Muista kohteista, joissa reissullani kävin, mainittakoon Massadan linnoitus, joka on vielä upeampi paikan päällä kuin kuvissa, Kuolleenmeren eteläpäässä sijaitseva Ein Gedin hotellikeidas, joka oli kyllä aika kuollut paikka huolimatta lähes 20 hotellista sekä tietenkin Jerusalem. Jeesuksen hauta ja erityisesti Holokausti-museo olivat ne ikimuistettavimmat nähtävyydet Itkumuurin lisäksi.
 
Pisin Kääpiöhän rakastaa punavihervasemmistöpiipertäjiä niin paljon, että luultavasti elättää useita anarkistiaktivistikäsitetaiteilijoita ja naistutkimuksen laitoksen feministilesbo-queer-pioneereita. Nimittäin veroillaan.

No johan pomppasi. Ei vihervasemmisto tarvitse Pisimmän Kääpiön rahoja. Vihervasemmistolaisuus on paremman väen harrastus, joten se porukka elää faijan rahoilla. Toki jos Pisimmällä Kääpiöllä on itsellään lapsia, niin miehen tulojen ollessa tuota luokkaa saattaa jälkikasvusta hyvinkin tulla Arhinmäen ja Palefacen henkisiä luokkaturisteja ja maailmanparantajia.

Jo 1970-luvullahan sanottiin, että vasta silloin on mies todella menestynyt elämässään, kun hänellä on oma uima-allas, Särestöniemeä seinällä ja vähintään yksi lapsista kiihkeä taistolainen.
 
Viimeksi muokattu:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Israelin ollessa taas kerran päivän polttavana puheenaiheena heräsi mieleeni seuraava kysymys: kuinka moni jatkislainen on käynyt Israelissa? Missä ja milloin tämä retki tapahtui?

Käyty on, kahdesti. Olin ekalla reissulla 10 v. ja toisella 14 v., joten kovin tarkkoja muistikuvia reissu ei jättänyt. Mieleenpainuvimmat paikat olivat osittain samoja kuin sulla, eli Massada (n. 45-50 astetta lämmintä), holokaust-museo (kynttiläpeilisali) ja Golan. Matkaoppaana ekalla reissulla oli vuoden -73 sotaan osallistunut heppu, jolla oli melkoisia stooreja kerrottavanaan juuri Golanin alueen panssaritaisteluista. Ne kyllä jäivät elävänä 10-vuotiaan kaverin mieleen kaikessa karuudessaan. Sitten Gennesaret-järven rannalla oli makeita vesipuistoja, niistä jäi mukavat muistot. Ja nahkahan tietty paloi, huolella.

Jälkimmäiseltä reissulta muistan retken Jordanian puolen Aqabasta Petraan ja inkkajonesin maisemiin. Upea paikka, suosittelen lämpimästi. Muuten reissulta jäivät päällimmäisenä mieleen tytöt. Kauniit tytöt. Ja tissit. Ja se, että viikonloppuna illalla Tel Avivissa jengi tanssi kaduilla, piti hauskaa, tuntui turvalliselta ja kukaan ei ollut kännissä.

Hieno maa, paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa todella kompaktilla alueella.
 

Wolves

Jäsen
Onko kukaan jatkoaikalainen ollut Linnan juhlissa?

Tarkennuksena heitettäköön tähän, että kysyjä todennäköisesti tarkoittaa Presidentinlinnassa järjestettäviä itsenäisyyspäivänjuhlia, ei Sörkässä järjestettyjä itsenäisyyspäivän hulinoita.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
En ole ollut Linnan juhlissa mutta kerrottakoon sisäpiiritietona että jotkut kadeteista ovat pyörtyneet siellä paikoissa joissa ei ole ollut televisiokameroita.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mitä scholl mahtaa tehdä työkseen?

Kuinka moni jatkislainen on kokeillut hypnotisoitavana olemista?

Edelliseen kysymykseen ohimennen todeten: olen ollut hypnotisoitavana kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta toimi, toinen ei niinkään.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Onko kukaan jatkoaikalainen ollut Linnan juhlissa?
Olen ollut, työvoima-apuna armeijasta. 13-00:30 (muistaakseni) tehtiin töitä siellä, jonka jälkeen henkilökunta pääs tähteille ja kolmen aikaan päästiin kotiin. Meno muuttuu lievästi, kun kamerat sammuu.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole ollut Linnan juhlissa mutta kerrottakoon sisäpiiritietona että jotkut kadeteista ovat pyörtyneet siellä paikoissa joissa ei ole ollut televisiokameroita.

Tämä ei ole mikään yllätys. Kadetin puku on todella lämmin ja kyseisten kemujen olosuhteet tekevät siitä vielä tukalamman. Siihen kun lisätään vielä asennossa seisomista koko kättelyiden ajan, on todennäköisyys pienille kuukahtamisille aika suuri.

Itse olen ollut Presidentin linnassa, mutta en kyseisissä juhlissa. Ehkä sitä vielä joskus tulee kutsu noihin juhliinkin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko jatkislaisissa yhtään muslimia, hindua, buddhaa jne?

Suurin osa lienee uskontoneutraaleja ateisteja tai tapakristittyjä, toiseksi suurin ryhmä on varmaankin oikeat mutta suhteellisen maltilliset uskovaiset. Jonkin verran veikkaisin olevan myös lestadiolaisia, helluntaikörttejä ym hihhuleita. Sitten on myös Yläpesä.

Tai laajennetaan käsitystä hieman. Onko täällä mamuja? Tässä tapauksessa tarkoitan maahanmuuttajalla selkeästi eri kulttuuritaustaista ihmistä, en mitään Virossa tai Ruotsissa syntyneitä tai puoliksi savolaisia jne.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Monetko seksiin johtaneet treffit on sovittu Jatkoajassa yksityisviestein?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monetko seksiin johtaneet treffit on sovittu Jatkoajassa yksityisviestein?

Lipsauta vahingossa sinällään asiallinen kommentti, jonka mukaan sinulla on keskimittainen (20cm) kikkeli. Jos et muuten munaa mainettasi naisten silmissä nimimerkki HIFK:n tavoin, niin yv-laatikko täyttyy tunnissa.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
1. Kuinka moni tuntee kansanedustajia ja kunnan/kaupunginvaltuutettuja entä muiden maiden vastaavia ?

2. Kuinka moni on käynyt kolmikerroksisessa McDonaldsissa ?

3. Kuinka moni jatkislainen kannattaa Kristillisdemokraatteja ?

4. Kuinka moni on juonut Egyptistä roudattua kookosmaitoa ?

5. Kuinka moni jatkiksen naisista lukee Cosmopolitania ?

6. Kuinka moni on joutunut putkaan ulkomailla ?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
1. Kuinka moni tuntee kansanedustajia ja kunnan/kaupunginvaltuutettuja entä muiden maiden vastaavia ?

2. Kuinka moni on käynyt kolmikerroksisessa McDonaldsissa ?

3. Kuinka moni jatkislainen kannattaa Kristillisdemokraatteja ?

4. Kuinka moni on juonut Egyptistä roudattua kookosmaitoa ?

5. Kuinka moni jatkiksen naisista lukee Cosmopolitania ?

6. Kuinka moni on joutunut putkaan ulkomailla ?

Ykkönen natsaa, kakkosesta en ole varma, muut ei.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Käyttääkö kukaan jatkoaikalainen minun lisäkseni maitoa Kopi Luwak -kahvissa? Entä ruususuolaa pääskysenpesäkeitossa? Osaako joku kertoa, mistä saisi uudet norsunluukoskettimet Steinwayn konserttiflyygeliin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osaako joku kertoa, mistä saisi uudet norsunluukoskettimet Steinwayn konserttiflyygeliin?

Minä käytän sarvikuonon sarvesta valmistettuja koskettimia, Nairobista olen keikkamatkalla aina hankkinut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös