Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 293 412
  • 1 868
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä taidan olla jonkunsortin mustalainen. Käsittääkseni vaarini isä oli mustalainen, joten olen joku 1/8 mustalainen, kai?
Noin se menee, siis olettaen että vaarisi isä oli 100 % mustalainen, eikä kummankaan vanhempiesi puolella ole muita mustalaisia edeltävissä polvissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Noin se menee, siis olettaen että vaarisi isä oli 100 % mustalainen, eikä kummankaan vanhempiesi puolella ole muita mustalaisia edeltävissä polvissa.

Alan "asiantuntijoiksi" voidaan kaivaa vanhat kunnon natsit ja Nürnbergin rotulakien kaavio, josta pieni kertaus wikipediasta, esimerkkeinä juutalaiset:

Henkilöt, joilla oli neljä saksalaista isovanhempaa, olivat ”saksalaista verta”. Jos isovanhemmista kolme tai neljä oli juutalaisia, henkilö luokiteltiin juutalaiseksi. Yksi juutalainen isovanhempi teki ihmisestä 2. asteen ”sekarotuisen” (Mischling 2. Grades), kaksi juutalaista isovanhempaa tai toinen täysjuutalainen vanhempi taas 1. asteen sekarotuisen (Mischling 1. Grades). 1. asteen sekarotuiset määriteltiin kuitenkin täysjuutalaisiksi, mikäli he kuuluivat juutalaiseen seurakuntaan tai he olivat naimisissa täysjuutalaisen kanssa. Isovanhempien juutalaisuus puolestaan määrättiin sen perusteella, kuuluivatko nämä juutalaiseen seurakuntaan.

Eiköhän samoja kriteereitä voisi käyttää mustalaisuudenkin määrittämisessä. Eli nimimerkki lapa78 ei olisi näillä kriteereillä mustalainen. Hänen isänsä olisi ollut toisen mustalaisen isovanhemman takia 2. asteen sekarotuinen mikäli hänen mustalainen isoisänsä olisi kuulunut "seurakuntaan", ts. ollut kansallispukuinen nuori eläkeläinen tai hevosmies. Mikäli kyse oli valtaväestöön sopeutuneesta mustalaisesta isoisästä, niin tällöin lapa78:n isäkin olisi jo luokiteltu suomalaisveriseksi.

Leikki leikkinä, tyhmiähän ja käytännössä mahdottomia todentaa moiset rotulait ja -määritelmät olivat natseillakin. Ihan kuin genetiikka siitä muuksi muuttuisi, oli isovanhempi seurakunnan jäsen tai ei. Sitä paitsi johtavien natsien sukupuut sivuutettiin mystisesti. Huhutaanhan Aatullakin olleen juutalaista verta suvussa. Herrarotu saikin sittemmin köniinsä, eipä siinä auttanut vaikka oli minkälainen rodukantakortti.

Nyttemmin rodunjalostus kukoistaa avoimesti vain lemmikkieläimien suhteen, mikä on sinänsä ironista koska ihmisten kohdalla todetaan, että rotuja ei ole, mutta kissojen ja koirien rodunjalostus ja rotuominaisuuksilla kikkailu kukoistaa. Tämähän on johtanut samaan kuin Egyptin sisäsiittoisilla faaraoperheillä aikanaan, eli geneettisiä vikoja on monen jalostetun eläinrodun perimä täynnä.

Eli "veren perimä" sikseen. Tosiasiassa kaiken A ja O on se kulttuuritausta, jossa on kasvanut ja/tai jonka on itse valinnut. Täysverinen mustalainen, joka valitsee valtaväestön elämän on kaikilta merkittäviltä näkökannoilta valtaväestön edustaja. Nigerialaisen isän veri ei tee Lola Odusogasta nigerialaisen kulttuurin edustajaa vaan Lola on puhtaasti suomalainen. Vastaavasti suomalaisessa ympäristössä näennäisesti kasvanut mutta valtaväestöön sopeutumaton ja puhtaasti vierasta kulttuuria kannattava yksilö edustaa tätä kulttuuria edelleen, vaikka kouraan olisi lyöty jo leijonakantinen passi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leikki leikkinä, tyhmiähän ja käytännössä mahdottomia todentaa moiset rotulait ja -määritelmät olivat natseillakin. Ihan kuin genetiikka siitä muuksi muuttuisi, oli isovanhempi seurakunnan jäsen tai ei. Sitä paitsi johtavien natsien sukupuut sivuutettiin mystisesti.
SS:n rivijäseniä kuitenkin saatettiin pistää viralta, jos suvussa ilmeni vajaata jengiä, vaikkapa nyt mielenterveysongelmien muodossa. Vaan eiköhän suurin tarve tuolle pseudoilulle ollut kuitenkin pukea se jonkin sortin sivistyneisiin kuteisiin ja saada jotain tukea rasistiselle politiikalle. Kiistatta älykästä ynnä akateemista porukkaahan natsiorganisaatioissa työskenteli, mutta varsinaisia intellektuellejä heistä tuskin saa leivottua ainakaan näin jälkiviisaana.

Niin, ja kyläpuheiden mukaan isoisäni isä olisi ollut joku mandoliino. Tummaa tukkaa ja eksoottisia piirteitä kieltämättä on jo kolmessa polvessa, mutta en nyt sen mullistavampaan todistusaineistoon ole vielä törmännyt. Hevosiin en tunne vetoa ja töissäkin käyn.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Onkohan täällä paljonkin sellaista porukkaa ketkä eivät ole koskaan asuneet samalla paikkakunnalla kuin missä heidän suosikki sm-liiga joukkueensa vaikuttaa?

Täältä kans. Lähtöisin Karstulasta ja syntynyt ainoastaan Jyväskylässä. Klassinen isä vei peleihin ja siitä se sitten lähti. Göteborgin kanssa on sitten asia erikseen ja siellä olen asunut.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä taidan olla jonkunsortin mustalainen. Käsittääkseni vaarini isä oli mustalainen, joten olen joku 1/8 mustalainen, kai?
Manne!!!

No vitsit vitseinä. Hienoa, että uskaltauduit kertomaan tuon asian, koska monelle se varmasti olisi vaikea paikka, kun miettii millainen maine romaneilla Suomessa monin paikoin on. Jos kertoo, että suvusta löytyy mustalaisverta, niin se voi heti laukaista epäluuloja.

Olen itse ollut kiinnostunut usein tietämään tarkemmin äidin isän puoleisesta suvusta, koska heistä monet on suomalaisiksi varsin tummaihoisia ja hiuksisia. Jonkin verran sukututkimusta on kyllä juuri sieltä puolen tehty, eikä sieltä minun silmääni nyt erottunut, että olisi romaneita ainakaan. Tiedä näistä sitten.

Sen kyllä tiedän, että isän puolelta suvusta löytyy ryssäverta.
 

Wolves

Jäsen
Klassinen isä vei peleihin ja siitä se sitten lähti.

Onko isukkia tuon jälkeen näkynyt?

Vitsit sikseen, olisin haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää millainen näkymä moderaattorilla on palstasta? Nimeltä mainitsemattomat teoreetikot, kun jokin aika sitten mietiskelivät onko palstalla vielä olemassa alue jonne vain erityiset nimimerkit pääsivät mellastamaan. Nyt en enää kuolemaksenikaan muista mikä tuo palsta oli aikoinaan nimeltään.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko joku joka ei ole ajanut autolla meren tai järven jäällä?
Vaasan saaristossa on tullut ajettua autolla satoja kilometrejä. Traktoreilla ylläpidetään kunnon tiet esim. Vaasasta Raippaluotoon. Aurinkoisina kevättalvipäivinä on todella mukava lähteä ajelulle.

Vain kerran on sattunut niin ettei jää kestänyt. Onneksi jää oli heikko jo rannasta, niin ehdittiin ajaa vain auton mitan verran veteen. Päästiin jopa kuivina rantaan ikkunoiden kautta ulos ja auton katon kautta kiipemällä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Stairox?

Löytyykö täältä itseni lisäksi ihmisiä, jotka ovat päässeet todistamaan jonkin ulkomaalaisen urheilueseuran mestaruusjuhlia, tai mestaruuden varmistavaa ottelua?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Löytyykö täältä itseni lisäksi ihmisiä, jotka ovat päässeet todistamaan jonkin ulkomaalaisen urheilueseuran mestaruusjuhlia, tai mestaruuden varmistavaa ottelua?

Olin kesällä katsomassa Hyrynsalmella, kun ruotsalainen Sverige's Women Team voitti naisten suopotkupallon MM-kultaa.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Olin kesällä katsomassa Hyrynsalmella, kun ruotsalainen Sverige's Women Team voitti naisten suopotkupallon MM-kultaa.

Otan osaa. On hirvittävä kohtalo joutua Hyrynsalmelle. Onko kukaan jääkoneenkuljettaja ihan oikeasti SM-liigassa tai vaikka pienemmässäkin sarjassa, ei siis se nimimerkki? Miltä se tuntuu, kun kymmenet/sadat/tuhannet ihmiset seuraa suoritusta riippuen operointipisteestä?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Miltä se tuntuu, kun kymmenet/sadat/tuhannet ihmiset seuraa suoritusta riippuen operointipisteestä?
Entinen liigapelaaja ja NHL-varaus Tommi Pullola pystyy varmasti vastaamaan tähän. On ollut jääkoneenkuljettaja jo monta vuotta Vaasassa.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Stairox?

Löytyykö täältä itseni lisäksi ihmisiä, jotka ovat päässeet todistamaan jonkin ulkomaalaisen urheilueseuran mestaruusjuhlia, tai mestaruuden varmistavaa ottelua?

Ei ollut voitto- vaan nousujuhlat. Turkki voitti päätöspelissään Kreikan 2009 III-divarin MM-kisoissa Uudessa-Seelannissa 7-1 ja tuolla voitolla Turkki nousi II-divariin. Pelaajat ryntäsivät puolivarusteissa heti pelin jälkeen Tyyneen valtamereen uimaan ja totta kai menin ottamaan uintisessiosta ja voitontansseista kuvia. Maailman ainoat.

Tuon jälkeen tuli Uuden-Seelannin vika peli Irlantia vastaan ja katsomossa turkkilaiset kiskoivat korikaupalla kaljaa huiviin.

Uusi-Seelanti voitti turnauksen ja pelin jälkeen joukkue teki haka-tanssin jäällä. Upeimpia tapahtumia mitä on saanut todistaa.

Lisäksi 2010 Viron voittoa kotikisoissa II-divarin MM-kisoissa. Asuin samassa hotellissa joukkueen kanssa ja aulabaarissa oli Ismo Lehkosen johdolla aika kova meno.

2011 Romania voitti Kroatian nousupelissä II-divarin MM-kisoissa. Kroatialaiset olivat kotiyleisön edessä maansa myyneitä ja Romanialla oli ilo ylimmillään koska juuri 2010 Romania otti pataan Virolta 7-1 nousupelissä.

2012 jälleen Viron voitonjuhlia Islannissa II-divarin MM-kisoissa. Seuraavana aamuna virolaiset olivat varsin freesejä lentokentällä, mutta Uuden-Seelannin pelaajat olivat kohtalaisen tumussa, kuten myös tuomarit. Kyllä muakin vituttais tulla toiselle puolelle maapalloa häviämään kaikki pelit murskalukemin ja sitten darrassa 40 tunnin kotimatkalle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Löytyykö täältä itseni lisäksi ihmisiä, jotka ovat päässeet todistamaan jonkin ulkomaalaisen urheilueseuran mestaruusjuhlia, tai mestaruuden varmistavaa ottelua?

2010 elokuussa Barcelonan potkupallojoukkueen espanjan cupin voittoa, kannua tuotiin kentälle sen jälkeen kun ensiksi Messi oli tehnyt 3 maalia ja ratkaissut pelin.

Olihan tuo stadika nähtävä, aika julmetun kokoinen pyhättö ja myönnetään että fiilis oli aika hyvä kun alkuun tulee Barcelonan tunnusbiisit ja yleisö hoilaa mukana.

Tuolloin oli vielä Espanja voittanut juuri MM-kultaa joten Barcelonan MM-joukkueessa olleet pelaajat sai erityiskohtelun yleisöltä ja vaihdot oli suunniteltu sen mukaan.

Onkin ainoa kerta kun olen potkupalloa ulkomailla katsonut.


_
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko kirjoittajien joukossa ihan oikealla vanhuuseläkkeellä olevia?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
2010 elokuussa Barcelonan potkupallojoukkueen espanjan cupin voittoa, kannua tuotiin kentälle sen jälkeen kun ensiksi Messi oli tehnyt 3 maalia ja ratkaissut pelin.

Tulee aika paljon myöhässä, mutta kyseessä ei ole ollut Espanjan cupin eli Copa del Reyn voitto, vaan Supercopa de Españan voitto. En siis väitä tietäväni sinua paremmin missä otteluissa olet ollut, mutta vuoden 2010 Espanjan cup ratkaistiin jo keväällä 2010, ennen Espanjan maailmanmestaruutta. Lisäksi sen voitti Sevilla, ei Barcelona. Supercopa sen sijaan pelataan syksyisin, sarjakauden aloittamisen aikaan. Lisäksi nimenomaan Supercopan jälkimmäisessä osassa Messi teki hattutempun.

Jutun pääpointtiahan tuo ei muuta muuten kuin, että Copa del Rey on kuitenkin ihan arvostettu turnaus Espanjassa, Supercopa sen sijaan lähinnä harjoitusottelupari ennen varsinaista sarjakautta.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Onko kirjoittajien joukossa muita Aapelin Wordz-peliin koukkuun jääneitä?

Vielä pahempi on Androidin Sanajahti sekä Windows Phonien Wordament. Toki olen ollut koukussa myös Wordziin. Yllätys, yllätys, olen myös Scrabblen suuri ystävä.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kirjoittajien joukossa muita Aapelin Wordz-peliin koukkuun jääneitä?

Heh itse pelasin jokunen vuosi sitten todella paljon kyseistä peliä, mutta kun sitten ostin Xboxin, niin jäi kaikkien nettipelien pelaaminen todella vähälle sen jälkeen. Mutta kas, kun boxi meni tuossa pari viikkoa sitten rikki, niin enkös löytänyt itseni taas Aapelista pelaamasta tätäkin peliä.

Tosin vaikka Wordz on mielestäni tosi koukuttava peli, niin silti odottelen jo innolla, että Xboxsini tulee korjauksesta ja pääsen pelaamaan sillä Modern Farfare kakkosta. Siinä on peli, johon ei ikinä kyllästy.
 

Anonymous

Jäsen
Onko miespuolisia kieltenopettajia?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tulee aika paljon myöhässä, mutta kyseessä ei ole ollut Espanjan cupin eli Copa del Reyn voitto, vaan Supercopa de Españan voitto. En siis väitä tietäväni sinua paremmin missä otteluissa olet ollut, mutta vuoden 2010 Espanjan cup ratkaistiin jo keväällä 2010, ennen Espanjan maailmanmestaruutta. Lisäksi sen voitti Sevilla, ei Barcelona. Supercopa sen sijaan pelataan syksyisin, sarjakauden aloittamisen aikaan. Lisäksi nimenomaan Supercopan jälkimmäisessä osassa Messi teki hattutempun.

Jutun pääpointtiahan tuo ei muuta muuten kuin, että Copa del Rey on kuitenkin ihan arvostettu turnaus Espanjassa, Supercopa sen sijaan lähinnä harjoitusottelupari ennen varsinaista sarjakautta.

Kiitos korjauksesta. :)
Nimenomaan tuon Supercopan jälkimmäisen 21.8.2010 olin katsomassa missä Messi teki kolme. Vielä yksi ykstyiskohta matsista. Oli tosiaan jälkimmäinen osa kaksiosaisesta ottelusta ja matsin alkupuoliskolla kun Sevillan byyrari hauto muutamankin ylimääräisen sekunnin palloa niin sellaista vihellyskonserrtia en ole ennen kuullut, korviin otti. Ja olen aika paljon erilaisia urheilutapahtumia ja muitakin tapahtumia katsonut paikan päältä.

Jatketaan urheiluaiheilla ja toisenlaisilla ujelluskonserteilla. Kenellä vyöllä eniten F1-osakilpailuja paikan päällä?

Itsellä neljä: Imola 2001, Barcelona 2002, Montreal 2006 ja Hocke 2008.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös