Surffipunkista raikkaaseen progeen: Cunning Stunt, tuo bändeistä parhain

  • 2 169
  • 20

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Oman ketjunsa ansaitsee yksi pitkän linjan yhtyeistä Cunning Stunt, jonka perustivat Evertonissa Gordon Sumner ja Vincent Furnier. Pojat tapasivat, kun lemmiekkieläinkaupassa työskennellyt yhteinen ystävä saatoi nämä Pink Floydin In the Court of the Crimson King -levyn raikkaaseen surffipunkiin hurahtaneet opiskelijat yhteen vuonna 1966.

Vicent osasi laulaa kuin enkeli ja Gordonin käsissä pysyi kitara. Basson varteen löytyi pian minimalistinen, hieman iäkkäämpi herrasmies nimeltä Saul Hudson. Energisen rock-kukon Charlie Wattsin räiskyvä triangelinsoitto on kuitenkin se, mistä bändi on ehkä parhaiten jäänyt mieleen.

Rumpuihin oli hankalampi saada pätevää miestä. Kannuttamassa kävivät niin John "Stumpy" Pepys, Eric "Stumpy Joe" Childs, Helen Bonham-Carterin isä John Bonham, Peter "James" Bond kuin Mick Shrimptonkin, mutta bändi sai tottua loputtomiin vaihdoksiin, kunnes vaatimaton nuori Yngvie Vai Satriani vakiinnutti paikkansa taustalla.

Stunning Cunt aloitti soittamalla cover-versioita Mike Flowersin ja Richard Cheesen piiseistä, sillä ongelma oli, että kukaan ei osannut tehdä kunnon kappaleita. Se ei lopulta haitannut onnekkaiden sattumusten ansiosta. Yhtyeen ensimmäisellä keikalla Bethelissä 15.8.1969 kodinkonekaupan johtaja William S. Benetton huomasi raa'an mutta kehityskelpoisen yhtyeen ja päätti alkaa manageriksi.

Sivistynyt Benetton osasi vetää oikeista naruista. Pienen voitelun jälkeen levy-yhtiöt huomasivat, että bändi oli kehityskelpoinen. Tarjouskilvassa loppusuoralla olivat Grapefruit ja Deffen. Grapefruitin pomo John Winston Smith ehdotti piisintekijäksi ranskalaista filosofi ja säveltäjä John Fogértyä, mutta tämän polveileva, äänikollaaseihin perustuva ambient ei kelvannut bändille.

Sen sijaan Deffen osasi nämä hommat ja se tarjosi Gabriel E. L. P. Frippin palveluksia. Fripp kykeni tekemään hienoja kolmen minuutin pop-piisejä ja tämä herätti bändin kiinnostuksen. Sopimus syntyi pian. Seurauksena olikin lukuisia loistavia pophelmiä, kuten Won't Get Fooled Again. Lahjakas kitaristi Fripp liittyi lopulta myös bändiin, mikä ei ollenkaan haitannut nokkamies Gordon Sumneria. Myös Fripp oli avarakatseinen. Kun lupaava taiteilija Ed Gein tarjosi bändille kappalettaan I See My Play, Boy, niin Fripp innostui heti. Pasta Bolognese -levylle päätynyt kappale oli yksi bändin suurimmista hiteistä.

Komean ja säihkyvän Furnierin panosta ei sovi vähätellä, kun ajattelee bändin kykyä nousta suosion huipulle. Vaikka Furnier sai valtaosan huomiosta, hän pysyi silti aina uskollisena bändille, eikä paennut soololevyn pariin edes vuonna 1970, kun bändi Sputnikin innoittamana vaihoi tyylilajia hetkiseksi ja soitti vain avaruudesta inspiraationsa saaneita instrumentaaleja. Furnierin tyttöystävä Louise Ciccone liittyi bändiin 70-luvun alussa ja bändin nimeksi tuli Vinny and Louise fetauring the Gabriel E. L. P. Fripp Experience Band Formerly Known As Cunning Stunt.

Samalla bändi vaihtoi soundinsa muodikkaaseen säröön. Louise Cicconen vahva tulkintakyky pääsi näin entistä paremmin esille. Musiikki oli parempaa kuin koskaan ennen, mutta muoti vaihtui ja johti kriisiin. VALFTGELPPEBFKACS:n raskaampi soundi oli suosittua vain tovin, kun poikabändien tulva suisti vanhanliiton miehet huipulta. Surullisenkuuluisa Clevelandin keikka oli lopun alkua bändille. Näin luultiin. Kriisikokouksen kuuluisassa violetissa talossa pitänyt bändi haistoi taas oikeat tuulet ja aloitti vuonna 1983 niin sanotun progressiivisen rockin valtavirtaistamisen. Levyt Ramones, Leave Home, Rocket to Russia ja Road to Ruin nostivat kokoonpanon listojen kärkeen.

Vinny and Louise fetauring the Gabriel E. L. P. Fripp Experience Band Formerly Known As Cunning Stunt tunnetaan nykyisin taas vanhalla kunnon nimellään Stunning Cunt. Yhtye on näihin päiviin asti osoittanut raikkautta ja onnistuu yllättämään faninsa yhä uudelleen. Levy levyltä parantava veteraanikokoonpano luottaa Louise Cicconen arkiseen karismaan ja Frippin iskevään sulkakynään. On poikkeuksellista miten selvänäköistä bändin toiminta nykyisinkin on. Loistelias kosertti San Fransiscon sinfoniaorkesterin kanssa, legendaarinen Zoosia-maailmankiertue ja kielen vaihtaminen kaupallisista syistä keltiksi ovat tuoneet yhtyeelle yhä uusia ystäviä. Nuoren polven muistoissa elää varmastikin loistava dokumentti Master of Puppetts, jossa bändin rakkaus rockiin ja maanläheinen asenne tulivat loisteliaasti esiin.

Keep on rocking in a free world, niin kuin Bryan Adams sanoo. Tässä ketjussa voitte kertoa muistojanne tästä kanadalaisesta kokoonpanosta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä haluan tuota samaa kamaa mitä sie vedät.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä on kuin Spinal Tap. Hyvin sä vedät. Vetääkö tää bändi 2 louder?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sting, Alice Cooper, Madonna, Rollarit, Metallica, The Who... Kohtalaisen paljon on sananmuunnosbändi saanu aikaseks. Voisin ostaa niiden seuraavan platan.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Olisin odottanut, että Evil kertoo suosikkilevynsä, en jaksa uskoa ettei hän olisi bändiin perehtynyt. Käsittääkseni Ted Raikas on ollut bändin viimeisellä Tukholman-keikalla, odotan arviota siitä. Axe taas on kuullut uutta levyä Cambodian Fasicm ennakkoon ja osaa kertoa mihin suuntaan yhtye on menossa. Golden AWe voi kertoa, onko Louisella vielä terhakat.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Aivot toimivat kalsareista johtuen hitaasti, mutta toisaalta täytyy kunnioittaa, että joku jaksaa nähdä näin paljon vaivaa vain vittuilun takia. Kivaa parodiaa sinänsä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No aika terhakat, nännit nimittäin!

Olen itse tykästynyt niihin alkupuolen levyihin, sillä vaikka miehistönvaihdokset toivat leveyttä orkesteriin niin ei se ole sama asia, samoin kuin Creemin kanssa, jossa ei Bruce Jackin, Clap Ericssonin ja Luger Bakerin kolmen hengen combon tiukkuutta ole saatu korvattua, ei vaikka lavalla vetäisi kuusi jätkää sooloja osa eri instrumenteilla.

Mitä olette mieltä huumeidenkäytöstä? Hannes ei urheilumiehenä lähtenyt ruotimaan sen koommin vaikka oli selkeää että ainakin meikäläisen makuun ne parhaat levyt syntyivät silloin kun etenkin kyseisen solistin huhuttiin olleen jatkuvassa pöllyssä, ja tottakai ne bootlegillakin särähtävät korvaan, ne usvaiset välispiikit.

Tärkeintä kuitenkin on että homma oli luovaa, ja kynä suhisi sulosointuja ja tiukkoja riffejä. Varmaan kynttilä paloi aikanaan sitten molemmista päistä kuten puusta tehty crack-piippu, mutta ei voi kiistää etteikö tämänkin bändin, ja etenkin sen suurimman tähden kohdalla olisi kiitettävä huumeita jossain määrin,
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen kaikkia, vaikei yhtyen musikista välittäisikään, lukemaan bändin historiikin "Run to the Hills and Far Away", se kertoo bändin jäsenten suulla täysin totuudenmukaisen kuvan yhtyeen menneisyydestä ja nykypäivästä. Siitä selviää mm. se että nämä taloudellisetkin nerot sijoittivat koko ensi levyn tuoton Nokian osakkeisiin ja siten ovat olleet koko historiansa taloudellisesti täysin riippumattomia ja voineet keskittyä tekemään juuri omanlaistaan musiikkia. Golden Awenkin kannattaisi lukea kyseinen teos niin tietäisit etteivät bändin jäsenet ole ikinä huumeisin tai itse asiassa mihinkään paheisiin sotkeutuneet. Myöskin kappaleensa "Angels, Do They Exist" kertoo tästä aihesta oivaltavasti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kun Con Phillins liittyi bändiin rumpaliksi vuonna 1973 sai aiemmin rumpalina toiminut Bany Tonks viimein mahdollisuuden soittaa dieseluruillaan Brian Decemberin luuttusooloihin stemmat.

Parhaimmillaan bändi oli levyllä The Blacker Reflection Of Red-Jowled 1975. Albumilta poimittiin singlet Television Bubu, It Is Not An Easy Death ja Sticky Black Hole Solid Rockin kanssa laulettu Over Under Pressure. Television Bubu nousi sekä USA:n että Iso-Britannian singlelistalla ykköseksi, ja TB oli TOP50:ssä 112 viikkoa. Levyllä olivat myös kuuluisat kappaleet East Start Boys ja Coming From Maine sekä Antipathy From The Saviour ja Stop You Down. Tämä oli Macrohardin luulokonekäyttämättäjättämissekoitelma Doors 95:n tunnussävel.

Sitä ennen yhtye oli levyttänyt muun muassa albumit Cold Earth ja A Morning At The Norwegian Church Burning Metal Concert. AMATNCBMC:n avausraita oli yhtyeen kaikkien aikojen suurin menestys: Alanyan Dirge.

Bändin toistaiseksi viimeiseksi varsinaiseksi studiolevyksi jäi Assault Rifle, jolta lohkaistiin sinkut You're Coming Rapidly Sane ja Bottomshort. Iron Hindenburg syytti yhtyettä plagionnista, koska Assault Riflellä oli Iron Hindenburgin hittiä White Cat muistuttava mm. Hernettä-Vanhassa Islannissa ja Yönepätasaajan Guayparassa sinkkulistan kärkeen pompannut Your Bitter Antichrist.

Yhtyeet ottivat yhteen lakimiestensä välityksellä, mutta juttu kaatui muotoseikkaan: Iron Hindenburgia edustanut lakimies Cockie Johrane oli unohtanut merkitä liitteeseen numero 299 päivämäärän.

Bändi etsii tällä hetkellä uutta laulajaa, rumpalia, basistia, kosketinsoittajaa, triangelistia, rytmimunaistia, kitaristia, tuottaa, äänittäjää, miksaajaa, roudareita, valomiehiä ja nimeä.
 
Viimeksi muokattu:

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Keep on rocking in a free world, niin kuin Bryan Adams sanoo.

Tässä kohdin murrr.. Ihan sama mitä paskaa tai smurffiprogea, mutta Niiloa ei panna perseeseen.. >:( Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu yhdestä maailman historian hienoimmasta biisistä..

Liittyykös tää jotenkin metallicaan? ;)
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tässä kohdin murrr.. Ihan sama mitä paskaa tai smurffiprogea, mutta Niiloa ei panna perseeseen.. >:( Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu yhdestä maailman historian hienoimmasta biisistä..

Liittyykös tää jotenkin metallicaan? ;)
Neil Young? Helppo sieltä Kanadasta oli ponnistaa sen jälkeen kun Bryan Adams oli tehnyt pohjatyötä Sidney Crosbyn, Rick Nashin ja Carl Jungin kanssa ja Otis Reddingin svengaava taustabändi The Hawks oli tien vielä kivennyt.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Helppo sieltä Kanadasta oli ponnistaa sen jälkeen kun Bryan Adams oli tehnyt pohjatyötä Sidney Crosbyn, Rick Nashin ja Carl Jungin kanssa ja Otis Reddingin svengaava taustabändi The Hawks oli tien vielä kivennyt.
Crosby, Nash, Engels & Jung oli aikansa edelläkävijä monella tapaa. Ensinnäkin he eivät koskaan levyttäneet eivätkä tiettävästi edes esiintyneet julkisesti. Siksi kaikki heitä kuulleet nimeävät heidät suurimmiksi vaikutteiksi, juuri materiaalin pienen levinneisyyden vuoksi. Kuulemma todella mullistavaa musiikkia. Olen kuullut joskus hyräiltävän heidän kappalettaan Stoke on the water ja oli todella tarttuva. Hyräilijän isoisä oli karkoitettuna Kanadassa ja oli kuullut rikkinäisesti ikkunasta kyseisen kappaleen. Suvussa on sitten perintönä kulkenut se salattu melodia.
 

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Minä kun luulin, että se olis just tämä bändi, jonka biisejä Neil Lennon ja Sir Eric McCartman kuuntelivat Southamptonissa kellarissa. Olen varmaan sekoittanut johonkin toiseen. Olen ainakin varma että Saukki teki jostain noista hiteistä käännösbiisin. Jos en sulta saa (kyynel poskelleni vierii).. tais olla se a-puoli.. B-puolella oli joku täytebiisi Dingolta..
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Täytyy tunnustaa, että kyseessä on itselleni uusi tuttavuus, mutta ketjun perusteella Toyuobesta kaivamieni videopätkien perusteella yhtye kuullostaa hyvin samanlaiselta kuin teinivuosieni suosikki "Fuckruiners", joka jo debyyttialbumillaan "Best of" möi kultaplatinaa. Sitä seurannut "Out of Asshole" ei sensijaan menestynyt niin hyvin, kun sensijaan kolmas albumi "Back to the Asshole" vei yhtyeen takaisin maailmanmaineeseen.

Kolmannen levyn taustalla häärikin itse tuottajavelho Uncle Brian, joka parhaiten muistettaneen työskentelystään Siemyös-yhtyeen sekä Byvid Darnen kanssa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, tykkää kuka tykkää, vaikka tuolla edellä jossain viestissä oletettiin, että olisin tätä ollut joskus katsomassa, niin... ei, en ole. Enkä kyllä ihan heti menekään. Valitettavasti ei nappaa, vaikka olen tätä yrittänyt kuunnella avoimella mielin. Kavereitten kautta tuli tutuksi ja pakkosyötöllä olen yrittänyt päästä sisälle, mutta kun ei niin ei.

Eipä siinä. Taitavia jätkiä jne. pistän kuitenkin henk. koht. mieluummin soimaan Porcupine Tree:ta tai Spocks Beardia.

Edit. No Artificial Number Four Part I&II on ihan ok biisi tai biisien rykelmä (?), mutta siihen se sitten tahtoo jäädäkin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Itse bändiin jo sen kultakaudella tutustuneena voin paljastaa vitutuksen olleen kohtuumessevän, kun kaksi tuntia ennen aukeamisaikaa Musiikki-Fazerin ovella jonotettuani ja yhtenä "onnellisista"

Olitko sä siinä jonossa se parimetrinen kukkakeppihippi, jolla oli päässä siniset 64-kulmaiset aurinkolasit ja päällä sateenkaarenvärinen fleecesadetakki ja nenästä valui verta? Mä olin siinä jonossa heti toisena, istuin syömässä. Yläruumis mulla oli paljaana ja rakkauden ryijy tuuheana, sekä selässä että rinnassa. Maha roikkui siinä polvien reisien päällä. Söin vatsani päältä läheisen Spartan Kebabin helvetillisellä kastikkeella maustettuja 9,1 tuuman rautanauloja. Mulla oli selässä Firearms n' Tulipsin tatuointi, jos se nyt erottui kaiken sen karvan takaa.

Se ekana jonossa ollut vittuili mulle tyyliin "vitun läski saukko". Kyllä sun oli pakko nähdä kun mä löin siltä hampaat niin syvälle kurkkuun, että se jätkä pesi hampaat persrei'än kautta.

No takaisin aiheeseen: kuten sanoit, se levy oli sysipaska. En voi vieläkään käsittää, miten huonosti Frank Grappa Grappa Hey ja Diddie Lifesilver vetivät stemmat kappaleissa You Were The Losers ja Potato Fields Never.

There Goes The Moon ja Lucy In The Hell Without Any Jewels olivat kuitenkin jonkinlaisia yritelmiä, mutta hirvittävän paljon huonompia kuin yksikään tskibale toiselta ja varsinkaan kolmannelta pitkäsoitolta, jonka poikkeuksellisen hämmästyttävä 34/77 -tahtilaji pani pallit pyörimään lapasissa.

Dingo Black Holen tremolo oli niillä levyillä huikea. Harmi, että hänellä oli vahva diureettilääkitys ja tyttöystävä löysi hänet aamulla kylpyammeesta omaan virtsaansa hukkuneena. Kaikkihan tuon nyt tietää mutta olkoon triviatietona niille, jotka kiinnostuivat bändistä tämän ketjun ansiosta.

Levyn kaikki 8 raitaa oltiin kuulemma nauhoitettu eka otolla putkeen ja oltiinko siinä pikkusen soosissa... Huh huh, ei ihme että Mehu Eloton-Puolisollisen arvostelu Inhokissa oli kaikkien aikojen huonoin. Miinus viisi tähteä, kun aikaisempi pohja oli sentään The Gangbanglesin Crawl Like An Eritrean. Ja sekin sai sentään puoli tähteä, siis plussaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös