Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 598
  • 12 217
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo jossain Pihtiputaalla toimii kivasti, mutta ruuhkaisilla teillä tuolla liruttamisella saadaan aikaiseksi vain ruuhkan lisäytyminen.

Joku viisaampi voi vielä kommentoida mikä on oikea tapa nykyisillä start&stop autoilla?

Jos liikkeelle ei lähdetä sähköllä, pysähtymisen välttäminen on erittäin perusteltua.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ainakin vuonna 1999 autokoulun kakkosvaiheessa vielä erikseen opetettiin tämä moottorijarrutuksella liruttelu. Tämä toteutettiin jopa niin, että ensin ajettiin lenkki omaan tyyliin, jonka jälkeen sama lenkki ajettiin opettajan ohjeilla niin, että jokaiseen risteykseen/valoihin liruteltiin mahdollisimman paljon ja jokaiseen risteykseen valittiin lyhyemmän jonon kaista, vaikka oltaisiin oltu kääntymässä toiseen suuntaan parinkymmenen metrin päässä risteyksen jälkeen. Lopuksi verrattiin ajotietokoneesta kulutuslukemat molemmilla tyyleillä ja olihan sitä bensaa tosiaan opettajan tyylillä vähemmän kulunut. Sen sijaan esimerkiksi isäni ei todennäköisesti edes tiedä mitä moottorijarruttaminen tarkoittaa, eikä siitä kyllä 80-luvun ja vanhemmilla autoilla mitään hyötyä ollutkaan. Uskon tämän olevan suurin yksittäinen syy tämän toiminnan yleistymiseen, en usko ihmisten itse tätä mistään keksineen.

Itselläni tämä lirutellen ajettu vertailulenkki myös sujui yli minuutin nopeammin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
@Jari66

Kuvittelisin, että Jari66 puhuu esimerkiksi Mytäjäisten risteyksestä. Lahden liikenneolosuhteissa ei montaa paikkaa ole, jossa tämänkaltaisia tilanteita tulee ja siinäkin vain 8:n ja 16:n aikoihin.

Taloudellinen ajotapa tarkoittaa sellaista, mikä ei pakota muitakaan pysähtymään. .

Viittasin osin myös Mytäjäisten risteykseen mutta pääosin työmatkani varrella olevaan Pekanmäen risteykseen suunnasta Nastola-Lahti. Rekatkin ammattikuskeina ymmärtävät olla jäämättä jurnuttamaan esteeksi kääntyvälle liikenteelle. Siellä on vain seassa näitä minnihiiriä jotka ovat peltilaatikkonsa sisällä keskenään epävälittämättä muun liikenteen sujuvuudesta.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Aamun työmatkalla tuli taas kiehtova tapaus vastaan, tai paremminkin perään. Liityin rampista VT12:lle Rauman suuntaan selkeästi hyvin varovaisen kuljettajan perässä. Tämä ei saanut autoaan kiihtymään 80km/h alueella kertaakaan ihan kahdeksaankymppiin ja Rauman suunnasta tuli siksi paljon liikennettä vastaan, että tyydyin riskiohituksen sijaan jurruttamaan tämän perässä, kunnes sopivan turvallinen ohituspaikka löytyy.

Parin minuutin matkanteon jälkeen taustapeileissä alkoivat nopeasti lähestyä Audin valot, jotka tämä maltillinen teiden ritari päätti tehdä mahdollisimman näkyviksi jo parin sadan metrin etäisyydeltä, jatkaen lähestymistään aina puskuriin asti ja tykittäen pitkät päälle aina kun vastaantuleva liikenne siihen antoi pienenkin mahdollisuuden. En ymmärrä yhtään, mitä tämä vittupää kuvitteli tuolla saavuttavansa? Ojaanko minun ja edellä hidastelevan olisi pitänyt ajaa, vai kadota savuna ilmaan?

Arviolta 1,5 minuuttia arvokasta aamuaan hidastellessa menettänyt paskiainen lähti lopulta suoralla molempien ohi päättäen ohituksen tyylikkäästi risteysalueelle. Kyllä niin vitutti, että tämä ehti juuri jarruttaa lamput punaisena vauhtinsa riittävän alhaiseksi ennen kuin risteyksessä oleva tolppa välähti.
Ohitin itse hidastelijan pian risteyksen jälkeen ja ajelimmekin suuren audistin kanssa perätysten seuraavan kolmisen kilometrin ajan, kunnes minun tuli aika kääntyä tieltä pois. En silti hetkeäkään epäile, etteikö ko. kusipää olisi aidosti kokenut saavuttaneensa jotain suurta tänä aamuna.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Menkööt tähän ketjuun äskeinen hurjannäköinen tilanne.

Joku tyyppi päästeli hetki sitten (hieman ennen kymmentä) Kehä ykköstä Espooseen päin 90-luvun Volvolla huimapäisesti pujotellen. Kaksi poliisiautoa seurasi pillit päällä perässä. Seurasin tilannetta Kannelmäen ja Konalan liittymien välillä. Volvo teki hurjia ohituksia (osin pientareen kautta), kun aamuruuhkaa oli vielä jonkun verran. Poliisihenkilöauto ajoi lähempänä ja sai tietysti helpommin muilta autoilijoilta tietä, mutta ei ottanut myöskään yhtä suuria riskejä. Maija tuli sitten parin sadan metrin päässä.

Harvemmin pääsee todistamaan vastaavan näköistä touhua aamuruuhkassa tai muutenkaan, vaikka poliiseillehan tämä varmaan oli aika rutiinia.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämä päättyi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Harvemmin näitä yllä mainittuja tilanteita näkee mutta on toki aina yhtä kuumottavia. Kesällä kun tultiin porvoosta niin joku kohtalaisen nuorennäköinen jätkä painoi vähän reilummin jollain vähän vanhemmalla isommalla edustusautolla iso saabi/volvo en muista tarkalleen, tyynesti vaan luu ulkona arskat päässä sellainen +150kmh mittarissa ja maija perässä kiinni, eikä tuntunut olevan kiire ainakaan pysähtyä, ehkä oli vain erehtynyt maasta ja jatkoi saksan laivasta ulos samaan malliin kuin ajoi sisäänkin. On siinä kertomista sitten lapsenlapsille jos ei henki satu lähtemään.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Menkööt tähän ketjuun äskeinen hurjannäköinen tilanne.
Kerran vähän vastaavaa todistanut kotikonnuilla. Olin liikennevaloissa kääntymässä vasemmalle, ekana. Valot vaihtui ja lähdin liikkeelle, mutta jarru löytyi aika äkkiä. Vastaantulija ajoi 60 alueella vähintään tuplaa ja aikamoisella viiveellä seurasi maija perässä. Ei sinivuokot edes tienny mihin suuntaan lähteä perään...jos olisin jäänyt alle vanhalla fiestalla, niin eipä tarvitsisi tätäkään postia kirjoitella.
 

Masentaja

Jäsen
Yhden kerran rattijuopon sain käräytettyä, kun käännyin pois 4-kaistaiselta tieltä, tuli takaa helvetin kovaa musta volvo ilman valoja. Se painoi musta ohi ja katoin peiliin niin isoa tietä painaa jeparit niin saatanan kyytiä ohi. Luuri käteen, soitto 112, ja kysyin että ajatteko takaa mustaa volvoa. Se häkesetä oli heti että joo, missä menee. Kerroin että näin että kääntyi tielle X. Se antoi ajo-ohjeet radiolla partioille ja käski seuraamaan autoa. Jäin yhden todella pienen tien risteykseen kytikselle ja ennenkuin poliisit tuli, ei autoa näkynyt. Poliisit kiitteli kovasti toiminnasta ja toivottivat hyvät illanjatkot. Olisiko mennyt tunti pari niin tuli tuntemattomasta numerosta puhelu, jossa kenttäjohtaja kertoi sitten että kohde oli yrittänyt ajaa ratsiassa poliisin yli, ei ollut pysähtynyt ja haneen. Oli löytynyt omakotitalon katolta jemmasta tien varresta jonne kerroin sen kääntyneen. Kiitteli kovasti että eivät olisi ikinä löytäneet jos en olisi rimpautellut. Yli 2 promillea sillä oli ollut. Hiukka jännäkakka tilanne. Vielä 10s ennenkui se ajoi minun ohi, se oli vielä samalla kaistalla ja mun viereisellä kaistalla oli taksi. No, taksi onneksi kääntyi alta pois.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama Volvomies joka keississä. Porilaise taparikollisen tyyliin "No se karkuulähtö oli iha viimine virhe, mutta hyvä että saitte mut kiinni ny, et mää ole täsä ny."
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Asutusalueen kapealla kadulla liikkuu kolme objektia: Autot toisiaan vastaan ja koiran ulkoiluttaja. Kaikkien kolmen kohtaaminen yhtäaikaisesti on väistämätöntä: sillä hetkellä kun autot nykyistä vauhtia ajaessaan kohtaavat, osuu tämä koiran lenkittäjä samaan aikaan samaan kohtaan tietä ja tie on tähän yksinkertaisesti liian kapea. On kolme vaihtoehtoa: a) Koiran lenkittäjä hyppää penkkaan ja autot ajavat ohi. b) Koiran ulkoiluttajan puoleinen auto hidastaa ennen kohtaamista, jotta tilaa syntyy. c) Painottoman puolen auto hidastaa, jotta vastaantuleva auto pääsee ohittamaan koiran kivuttomasti.

Omia autokoulun oppeja soveltaen vaihtoehto B on oikea vaihtoehto. Kuitenkin liian usein sekä lenkittäjänä että "painottoman" puolen autoilijana olen joutunut väistöliikkeitä ja jarrutuksia tekemään. Onko tähän joku selkeä ja yksiselitteinen sääntö olemassa?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Sama tilanne toistuu päivittäin työmatkalla. Ajelen suoraa tietä ja sivutieltä joku urpo tunkee eteen niin että joudun jarruttamaan ja sen jälkeen tuntuu kiire loppuvan siihen kun ajellaan selvää alinopeutta(esim. 80 alueella 65-70). Jos ei ole kiire mihinkään ja vaikka olisikin niin ei jumalauta tarvitse tunkea pieneen väliin niin että muut saavat seisoa jarrupolkimella kun herra haluaa päästä sillä corollalla eteen hidastelemaan. Raivostuttava tapa!
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asutusalueen kapealla kadulla liikkuu kolme objektia: Autot toisiaan vastaan ja koiran ulkoiluttaja. Kaikkien kolmen kohtaaminen yhtäaikaisesti on väistämätöntä: sillä hetkellä kun autot nykyistä vauhtia ajaessaan kohtaavat, osuu tämä koiran lenkittäjä samaan aikaan samaan kohtaan tietä ja tie on tähän yksinkertaisesti liian kapea. On kolme vaihtoehtoa: a) Koiran lenkittäjä hyppää penkkaan ja autot ajavat ohi. b) Koiran ulkoiluttajan puoleinen auto hidastaa ennen kohtaamista, jotta tilaa syntyy. c) Painottoman puolen auto hidastaa, jotta vastaantuleva auto pääsee ohittamaan koiran kivuttomasti.

Omia autokoulun oppeja soveltaen vaihtoehto B on oikea vaihtoehto. Kuitenkin liian usein sekä lenkittäjänä että "painottoman" puolen autoilijana olen joutunut väistöliikkeitä ja jarrutuksia tekemään. Onko tähän joku selkeä ja yksiselitteinen sääntö olemassa?
Se kenen kaistalla este on, väistää. Tämä on monesti vaikean tuntuista myös vaikka taajamissa kun on tien sivussa pysäköityjä autoja ja tiellä tilaa vain yhdelle autolle. Toki aina voi hieman tilanteen mukaan mennä eli jos esim painottoman puolen auto on kauempana, voi hän höllätä vähän ja tilanteen puolen auto ehtii alta pois.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tässä on nyt porukalla syksyn ja alkutalven aikana tullut taas kolareiden jälkeen muutama hirvieläin haettua tien poskesta pois tai jäljitettyä ja lopetettua kolaria seuraavana päivänä. Viimeisimmällä oli esimerkiksi jalka irti-poikki nilkan kohdalta siten että luu törrötti nahasta läpi ja sorkka roikkui vaan nahan varassa mukana. Onneksi oli lumikeliä joten verijäljellä tuon sai puolessa päivässä pois kärsimästä.

Mutta liikennekäyttäytymisen ja oman näkökulman osalta toivoisi että jo autokouluissa ja viranomaistenkin taholta tulisi enemmän ohjeita ihmisille kuinka tällaisilla kolaripaikoilla tulisi toimia niiden perusohjeiden lisäksi. Tottakai ihmishenget pelastetaan ensin ja varoitetaan, mutta olisi hyvä mahdollisuuksien rajoissa painaa tarkka kolaripaikka mieleen ja merkata vaikka muovipussilla tai millä tahansa keinolla kohta sille puolelle tietä mistä loukkaantunut eläin on metsään painellut. Varsinkin näin vähälumisena aikana kun eläimen jälkikin on vaikea löytää jos paikka ilmoitetaan jälkeenpäin ja vielä epämääräisesti merkkaamatta, mitä valitettavasti sattuu aika paljon.

Toki ihmiset näissä toimivat hyvin erilailla ja koskaan ei tiedä mitä kenenkin mielessä tuossa tilanteessa on, mutta ajattelin että hyvä olisi tästäkin välillä muistuttaa. Enkä kyllä tiedä puhutaanko esim autokouluissa tällaisesta asiasta nykyisin mitään?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vituttaa ihmiset. Erityisesti ne jotka eivät osaa ajaa. Jouduin kolauttamaan ihan ronskisti peilin aurauskeppiin, kun vastaantulija ei osaa/uskalla/hahmota ajaa omalla puolellaan. KOhtaamaan olisi siis mahtunut ihan ok, jos molemmat ajaisivat tien reunassa, vaikka itse tielle ei olekaan muodostunut kuin ehkä just kolme rengasuraa. Onneksi ei tullut mitään vaurioita, mutta jos olisi tullut, niin mitenköhän olisi vakuutusten bonusten osalta asia hoitunut. Toinen vaihtoehto olisi ollut tietysti kolauttaa peili vastaantulijaan, ja siinä olisi sitten ihmetelty että kuka oli missäkin kohtaa. Minä olin vittu saatana ojassa, sinä olit ihan siinä kohtaa missää varmaan ajat silloinkin kun kukaan ei tule vastaan. Tuollainen kuski menee ihan toisten armoilla, ja sitten kun sattuu kapeassa kohdassa vastaan tulemaan toinen samanmoinen niin kolisee.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täälläkin vituttaa ihmiset. Ei voi ymmärtää, mikä siinä vilkun käytössä on niin vaikeaa. Tekisi mieli aina alkaa tööttäilemään, jos se vilkku menee päälle siinä kohtaa, kun olet jo kääntymässä ja vastaantulevien kaistalla. Toinen asia on niistä valoista lähteminen. Ensiksi haetaan sitä ykkösvaihdetta hetken aikaa ja sitten lähdettään myörittämään sitä rotaskaa hitaasti liikkeelle ja dadaa valot ovatkin jo ehtineet vaihtumaan takaisin punaiselle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vituttaa puhelimeen puhuvat ihmiset. En ymmärrä miksi pitää puhua puhelimeen (etenkin ilman handsfreeta) jos siitä ajamisesta ei sillon näytä tulevan mitään. Tänään joku törppöämmä ajoi Konalasta (se Ristikolta tuleva tie) vihdintielle tyylikkäästi päin punaisia ja suoraan eteeni siihen keskimmäiselle kaistalle. Muutamasta sekunnista oli kiinni, että ehdin väistää. Muuten olisi sen akan riisikupista tullut rusina. Harmi, että oli töihin kiire, muuten olisin ajanut sen viereen valoihin ja käynyt kiivaan keskustelun.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Harmi, että oli töihin kiire, muuten olisin ajanut sen viereen valoihin ja käynyt kiivaan keskustelun.
Se olis vaan todennut että älä huuda siinä, etkö näe että olen puhelimessa!
 

A Siente

Jäsen
On muuten vittumaisia nämä jotka tulevat kolmion takaa puoleen väliin tietä. Ne tavallaan väistää, mutta silti tulevat sellaisella vauhdilla keskelle risteystä ettei voi olla varma tuleeko se päälle vai ei. Parin viikon aikana käyny jo kaksi sellaista tilannetta että kuski on joutunut tekemään täysjarrutuksen tai nopean väistön toiselle kaistalle. Jos ootte kolmion takana, niin älkää hyökkäilkö siihen tielle.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
dadaa valot ovatkin jo ehtineet vaihtumaan takaisin punaiselle.
Tästä tuli mieleeni kuinka aina vituttaa ihmiset, jotka matelevat ennen liikennevaloja vaikka olisi vihreät päällä. Sitten tietysti kun havaitaan valojen vaihtuminen keltaiseksi, siitä paskakinneristä löytyykin kaasupojin, jotta itse ehditään, mutta takana tulevat eivät.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vituttaa kaikki edellä mainitut maneerit, niitä on paljon, reilun vartin duunimatkalla näkee kaikki yllämainitut parhaimmillaan, oikein urpokuskien bingo ja melkein joka päivä osuu kaikki kohdalleen ja en tosiaan edes kovin kauan siellä ruuhkassa päivittäin viihdy.
Tuohon voi vielä lisätä eiliseltä reilun 15min työmatkalta kaksi tasa-arvoista risteystä missä oikealta tuleva jää odottamaan eikä tule sieltä ennen kuin olen pysähtynyt kokonaan 10 sekunniksi ja viiton että "sinulla on etuajo-oikeus", tuohon bonariksi edellä ajava jää keskelle kiertoliittymää antamaan oikealta tulevalle tietä, mistä näitä sikiää. Jos se ajaminen on näin vaikeaa niin suosittelen julkisilla ajamista, on heille varmasti stressittömämpi vaihtoehto. Selitys tälle voi olla sekin että tullaan maalta töihin joka päivä ja se hetki siellä kaupungin liikenteessä on vain niin ylitsepääsemättömän vaikea joillekin joka päivä.

_
 
Vituttaa ihmiset. Erityisesti ne jotka eivät osaa ajaa. Jouduin kolauttamaan ihan ronskisti peilin aurauskeppiin, kun vastaantulija ei osaa/uskalla/hahmota ajaa omalla puolellaan. KOhtaamaan olisi siis mahtunut ihan ok, jos molemmat ajaisivat tien reunassa, vaikka itse tielle ei olekaan muodostunut kuin ehkä just kolme rengasuraa. Onneksi ei tullut mitään vaurioita, mutta jos olisi tullut, niin mitenköhän olisi vakuutusten bonusten osalta asia hoitunut. Toinen vaihtoehto olisi ollut tietysti kolauttaa peili vastaantulijaan, ja siinä olisi sitten ihmetelty että kuka oli missäkin kohtaa. Minä olin vittu saatana ojassa, sinä olit ihan siinä kohtaa missää varmaan ajat silloinkin kun kukaan ei tule vastaan. Tuollainen kuski menee ihan toisten armoilla, ja sitten kun sattuu kapeassa kohdassa vastaan tulemaan toinen samanmoinen niin kolisee.
Sama. Piti taannoin pudottaa repsikan puoleinen eturengas asfaltilta ja luovia loppumutka sitten siinä luisussa mihin se tojotanpaskan heitti. Eihän siinä mitään, hauskaahan se, mutta pohdin vain että jollekin voisi moinen tilanne aiheuttaa harmiakin. Ja onhan se periaatteellisesti vähän ikävää, että sieltä tullaan vastaan yli puoli metriä mun kaistalla.

Jännä etteivät kojelautakamerat ole nousseet ilmiöksi täällä sivistyneessä lännessä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ihmiset luottaa vielä poliisiin, siinä kai isoin syy.

Mulla on viime kesästä saakka ollut tuulilasin yläreunassa videokamera. Poliisin suosituksesta. Vastaantulevasta sora-autosta tuli kiviryöpy päin näköä ja tuuli-ikkuna poreille. Soitin heti 112 ja ilmotin asiani. 4min päästä soitti motskaripoliisi, oli pysäyttänyt sorakuskin.

Motskaripoliisi oli ajanut ton sorarekan perässä ja oli havainnut tilanteen. Hän oli mun todistaja, muuten olisin vakuutuksesta joutunut uuden tuuli-ikkunan ostamaan, omavastuu 200€.

Sorakeisari ei edes itse kysynyt, mihin voi maksaa lasini, vaan poliisin tutkija soitti ja kysyi tilinumeron, samalla juteltiin tosta kamerasta ja hän kehoitti semmosen hankkimaan. Vaikkakaan sillä ei oikeudessa ole todistusarvoa, mutta poliisi voi epäillylle näyttää videon ja väärintekijä saattaa myöntää virheensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös