Selitätkö vielä mikä muuttusi liikenteessä, jos tästä poistettaisiin jälkimmäinen virke: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja."?
Mikäli liikenneympyrään ajettaisiin "risteyksen kautta", miksi jälkimmäinen osuus on yleensä lakiin kirjattu?
Itse tulkitsen tämän niin, että asetuksessa on kerrottu ns. tavallisten risteysten tilanteet ja sen mukaisesti kolmion takaa tulevan on väistettä risteävällä tiellä ajavia ajoneuvoja. Koska jotkut (sic!) ajokortin omaavat eivät suostu ymmärtämään, että se liikenneympyräkin on ns. tavallista tietä (eli risteävää tietä), niin asetukseen on erikseen mainittu, että myös liikenneympyrässäkin ajavia on väistettävä.
Toki, kun en asetuksen tekstiä ole ollut tekemässä eikä ko. hallituksen esitystä verkosta ole saatavilla, niin en sitten varmaksi tiedä. Tämä on kuitenkin se, mitä itse kykenen julkisista laeista ja asetuksista asiaan löytämään. Enkä aio tähän enää sinulle tai kenellekään muulle mitään perusteita kaivella.
Ei muuten laista ja asetuksesta muutenkaan löydy kaikkiin liikennetilanteisiin ohjeita ja määräyksiä. Kuvitellaan tilanne, jossa meillä on tasa-arvoinen kahden tien risteys. Siis sellainen, että kaksi tietä risteää toisensa kutakuinkin suorassa kulmassa ja risteykseen voi siten tulla neljästä eri suunnasta. Leikitään, että suunnat on numeroitu 1, 2, 3 ja 4. Jos meillä on moisessa risteyksessä samanaikaisesti neljä autoa (kaikki tulevat eri suunnasta) ja kaikki ovat ajamassa suoraan, niin jokaisellahan on toiseensa nähden etuajo-oikeus. Siis suunnasta 2 tuleva ajoneuvo on suunnasta 1 tulevaan ajoneuvoon oikealla jne.
Kyseessä on ikään kuin pattitilanne, kun jokaisella on joku väistettävä ja yhtälailla jokaisella on etuajo-oikeus. Ei tähänkään löydy ratkaisua suoraan tieliikennelaista tai -asetuksesta, mutta aika vähän tuolla kuitenkaan on risteyksiä, joissa autot tämän takia seisoisivat kovin pitkään. Miten moiseen tilanteeseen haluaisit suhtautua? Pitäisikö tähänkin lähteä vääntämään perusteita laista vai tyydytkö siihen, että asia on ohjeistettu esim. autokoulussa ja jossain Liikenneturvan tai vastaavan ohjeissa?