Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 985 994
  • 12 228

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Paitsi että tuossa pyörätienjatke (katkoviiva suojatie) asiassa on siirtymäaika eli vuonna 2017 kaikki pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty katumaalauksilla (tuo katkoviivainen suojatie), sitä ennen jos pyörätie jatkuu tien toisella puolella myös perinteisellä suojatien viivoilla varustettu suojatie voidaan pyöräilijän osalta lukea pyörätienjatkeeksi.

Chambra mainitsikin jo asiasta.

Juu, tarkoitinkin, että siirtymäajan jälkeen, mihin taidettiinkin viitata siinä viestissä, johon vastasin. Nythän noita pyörätienjatkeen merkintöjä on vielä todella vaihtelevasti. Enemmän varmaan puuttuu kuin on.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pyöräilevänä autoilijana olen laittanut merkille, että kun autolla lähestytään kolmion takaa risteävää tietä, niin autoilijalla huomio kiinnittyy helposti risteävän tien autoliikenteeseen ja sopivan välin katsomiseen. Kevyenliikenteenväylä siinä edessä jää monesti vähemmälle huomiolle. Olen syyllistynyt autolla ajaessani tuohon samaan. Vieläkin on elävästi mielessäni tilanne kuukauden takaa, kun lähestyin viistosti kolmion takaa päätietä ja enkä ollut huomata autoliikennettä katsoessani auton A-pilarin takaa lähestyvää polkupyöräilijää. Onneksi viime hetkellä huomasin ja pyöräilijä pääsi hidastamatta tien yli. Liekö pyöräilijä huomannut tilannetta.
Varmasti näinkin. Mun eniten käyttämällä pyöräilyreitillä tosin on tosin pitkä matka (ehkä n. 5 metriä) pyörätien ja päätien välissä, että pitäis olla autoilijoilla tilaa molempia teitä tarkkailla. Tilanne on kuitenkin se, että joudun usein ajamaan hyvin hiljaa koko työmatkan. Onneksi ei kiire ole :) Paljon joutuu sitä risteävää liikennettä seuraamaan joka tapauksessa...
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tuhannen kilometrin viikonloppureissu P-Pohjanmaalla takana. Perjantaina vettä tuli niin sanotusti Esteristä ihan riittävästi ja varsinkin vastakkaista etelään päin menevää liikennevirtaa riitti. Varsinkin rekkojen määrä oli ihan käsittämätön. Tuli mieleen josko kauppojen varastot ovat siirtyneet renkaiden päälle,

Paluumatkakin sujui kaikesta huolimatta kohtuullisen sujuvasti lukuun ottamatta erään kolmen moottoripyöräilijäkulkueen ohitusta. Myönnän, ajoin lievää ylinopeutta ehkä n. 110 km/h. Kahden pyörän osalta ohittaminen onnistui ongelmitta mutta porukan johtopyörä alkoi jostain estelemään ohitusyrityksiä. Aina kun ohituspaikka tuli pyörä siirtyi keskiivan päälle ja välillä vastaantulevien kaistallekin. Joku herne oli nenään mennyt kun olin rikkonut muodostelmansa. Ehkä se oli sitä kuuluisaa splittingiä vai mikä se termi oli. No lopulta ohituskaistalla ohi pääsin ja menin.

Muutoin suomalainen liikkennekulttuuri näyttäytyi ihan kelpo tavalla. Hitaammat ajoneuvot antoivat vilkulla vinkkejä turvallisesta ohituspaikasta ja vilkkukiitoksesta sai palautteena pitkien valojen vilautuksen.
 
Viimeksi muokattu:

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Olipa muuten kohtalaisen lähellä, että meikäläisestä olisi tullut osa tämän maan onnettomuustilastoja. Nimittäin, tultiin siskon kanssa Jyväskylästä etelään päin ja melkein heti Vaajakosken abc:n jälkeen on jotain tietöitä, joiden takia tien pinnassa olevat merkinnät ovat puutteellisia. Siinä on pätkä, jonka aikana on 2 kaistaa etelään ajaville, 1 pohjoiseen ja lähdettiinkin ohittamaan edellä ajanutta autoa loivaan ylämäkeen. Yllätys oli melkoinen kun mäen päältä tulikin auto vastaan tuota meidän kaistaamme pitkin. Onneksi emme olleet ehtineet vielä ohitettavan rinnalle, vaan pääsimme väistöliikkeellä takaisin omaan väliimme, mutta kylläpä kylmäsi...Vastaantullut auto ei tehnyt väistöliikettä. Tämä varoituksena tuota tietä käyttäville: Kaikki eivät seuraa niitä liikennemerkkejä!
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Taas kerran Lahen motarilla sai ihmetellä että minkä kumman takia siellä pitää kärrytellä niiden peräkärryjen kanssa. Vieressä kulkee vanha tie, jossa olisi vähemmän haitaksi muille ja sitä bensaakin varmaan säästyisi. Ja kärryperseiden nopeudethan ovat kaikkea väliltä 80-120km/h.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Taas kerran Lahen motarilla sai ihmetellä että minkä kumman takia siellä pitää kärrytellä niiden peräkärryjen kanssa. Vieressä kulkee vanha tie, jossa olisi vähemmän haitaksi muille ja sitä bensaakin varmaan säästyisi. Ja kärryperseiden nopeudethan ovat kaikkea väliltä 80-120km/h.

Sama kävi mielessä itsellänikin. Toisaalta onhan tuo kärryttelijälle silti nopeampi ja helpompi kuin vanha tie (140), joka kulkee Lahden ja Mäntsälän taajamissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä. Itsekin trailerin kanssa liikenteessä ollessa ajelen ruuhkaista motaria mielummin kuin taajamien läpi kulkevaa vanhaa tietä. Moottoripyörällä sen sijaan lähes poikkeuksetta vanhaa tietä.

Ainahan tietysti voisi nuo taajamaosuudet kiertää motarin kautta. Helposti sitä kuitenkin jämähtää motarille.

Onhan tuolla sen verran paljon liikennevirtaa sekä raskasta liikennettä, että viikonloppuisin meno- ja paluuliikenne ruuhkautuu joka tapauksessa. Waze älypuhelimessa mukana vedetään ja onnettomuuden tai pahan tukoksen sattuessa koukkaus vanhalle tielle.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas kerran Lahen motarilla sai ihmetellä että minkä kumman takia siellä pitää kärrytellä niiden peräkärryjen kanssa. Vieressä kulkee vanha tie, jossa olisi vähemmän haitaksi muille ja sitä bensaakin varmaan säästyisi. Ja kärryperseiden nopeudethan ovat kaikkea väliltä 80-120km/h.
Miksi pitäisi valita ½h kauemmin vievä reitti? Em taajamien lisäksi vanhalla tiellä on 60 rajoituksia aika mukavasti, etenkin Lahden jälkeen. Ihme vinkumista. Itse tarvii vetää faijan mökille satunnaisesti kärryn kanssa eikä tulisi mieleenkään mennä wanhalle tielle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Melko harvinaista on kyllä Lahdentiellä, että siellä (sen pe ja su perusruuhkan ulkopuolella - jolloin vauhti on ilman kärryjäkin hidas) on mitään ongelmaa peräkärryjen kanssa ajavista. Ehkä sujuvin motari ohittaa normaalissa liikenteessä. En ihan täysin ymmärrä tuosta valittamista. Sen sijaan sen osan ymmärrän, että niiden kärryjen kanssa ajetaan ihan helvetin lujaa ja se on väärin. Yhdistelmän rajoitus kun on edelleen se 80 km tunnissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin töölöläisten tielläliikkujien muisti on lyhyt:
Ajoin tänä aamuna n. 7.30 maissa Mechelininkatua kohti Helsingin keskustaa. Lähestyessäni samaa risteystä, jossa 9-vuotias lapsi hiljan jäi kuorma-auton alle, porhalsi oranssiliivinen naishölkkääjä sivuilleen vilkuilematta suojatielle päin punaisia. Hätäjarrutus ei ollut tarpeen, mutta (sallitusta nopeudesta) hidastaminen esti välittömän vaaratilanteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^
Tuo yllämainittu Mechelininkadun turma on kyllä uskomattoman absurdi ja surullinen tapahtuma kaiken kaikkiaan. Miten voi olla että isot kuorma-autot ja rekat kääntää vihreiden palaessa sillä järjettömällä massa suojatielle NÄKEMÄTTÄ MITÄ ON EDESSÄ. Jos mitään peilivirityksiä ei ole jo pakollisena niin tutkat pakollisiksi, täysin älyvapaata ja hemmetin vaarallista. Kyllä suojatiellä vihreän palaessa täytyy olla huoleton ylitys taattu. Aina toki voi olla rattijuoppoja ja muita hulluja liikenteessä mutta että käännytään näkemättä suojatielle niin ei pysty käsittämään.

_
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jos mitään peilivirityksiä ei ole jo pakollisena niin tutkat pakollisiksi

Höphöp nyt. Ovathan ne pakolliset ja turma-autossakin ne näkyy kuvien perusteella selvästi. Kuolleita kulmia jää silti ihan jumalattoman paljon joka puolelle yhdistelmää ja tämän vuoksi sitä pelisilmää pitäisi olla hieman niillä kuorma-auton ulkopuolellakin olevilla ihmisillä.

Eikö tuo mainittu tapaus sitäpaitsi mennyt niin, että tyttö jäi perävaunun alle? Toisin sanoen auto ehti jo mennä tilanteen ohi ja tyttö sitten syystä tai toisesta jäi kärryn alle. Ehkä tuli liian lähelle, kun ei tajunnut kärryn oikaisevan niin paljon, en nimittäin halua uskoa kenenkään kävelevän katsomatta suoraan perävaunun alle. Joka tapauksessa jos uhri olisi ollut suojatiellä rekan kääntyessä päälle, hän olisi jäänyt auton eikä kärryn alle.

Paras ratkaisu näihin olisi, että kääntyjille ja suojatielle eri aikaan vihreät ja toisekseen jalankulkijat tajuaisivat jäädä kauemmaksi, nythän usein aikuisetkin seisovat jo ensimmäisen valkoisen viivan päällä. Sitten tapahtuu näitä, kun yhdistelmä oikaisee voimakkaasti.

Hauska ajatus silti Jupelta tuo, että kuorma-autot ajaisivat vain suoraan taajama-alueilla. Voisi olla Siwassa maito vähissä. Joskus on nimittäin pakko kääntyä oikeallekin ja silloin oikealla puolella on useita kuolleita kulmia.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hauska ajatus silti Jupelta tuo, että kuorma-autot ajaisivat vain suoraan taajama-alueilla. Voisi olla Siwassa maito vähissä. Joskus on nimittäin pakko kääntyä oikeallekin ja silloin oikealla puolella on useita kuolleita kulmia.

Toinen yleisesti tarjottu vaihtoehto usein rekkaonnettomuuksien yhteydessä on kuljetusten siirtäminen rautateille. Nykyaikaisessa kuorma-autossa on viisi-kuusi peiliä ja toiset merkit tarjoavat myös kameraa lisäksi noiden kuolleiden kulmien havainnointiin. Silti valitettavasti joku osio jää aina huonommalle huomioinnille. Yhdistelmän maksimipituus on 25,25 metriä, joten kärryn häntään ei välttämättä näe niin tarkasti oikealle käännyttäessä. Muutenkin kanssaliikkujilta, varsinkin autoilijoilta, toivoisi hieman liikenneälyä niissä tilanteissa, jotka eivät vastaa normaalia liikennevirtaa. Tästä esimerkkinä: tukkirekka peruuttaa isolta tieltä pienemmälle tielle tai hakkuuta varten tehtyyn pistoon puupinolle. Onko liikaa vaadittu, että annetaan kuljettajan hoitaa yhdistelmä tieltä pois ennen kuin lähdetään tunkemaan sitä henkilöautoa siihen mahdolliseen rakoon rekan nokan edessä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Toinen yleisesti tarjottu vaihtoehto usein rekkaonnettomuuksien yhteydessä on kuljetusten siirtäminen rautateille.

Kyllä, olisi mielenkiintoista nähdä kuinka VR hakee puut metsäautotieltä tai jakaa aamuyöllä elintarvikkeet kauppoihin. No joo, pidemmän matkan kuljetuksiahan noissa vaatimuksissa tarkoitetaan, mutta on aika paljon suoritealoja, joilla juna ei pärjää vertailussa raskaalle maantiekalustolle. Junilla kyllä hoidetaan jo nyt lähes kaikki kuljetukset, mitkä niillä kannattaa hoitaa. Ja tätäkään kyseistä onnettomuutta ei olisi vältetty, vaikka maantiekuljetuksista valtaosa olisi siirretty rautateille.

Noista rekkaonnettomuuksista on muutenkin olemassa aika kattava tilasto, mikä Jatkoaikaankin on joskus linkitetty. Kuolemaan johtaneissa rekkakolareissa syyllinen oli vain parissa prosentissa rekan ratissa.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Itsekin työkseni ajavana olen sitä toivonut, että edes autokouluissa pidettäisiin joku pikaluento siitä, että millaisen kääntösäteen rekka vaatii jne. Huolimatta siitä, että millaisen kortin itse ajaa, niin olisi silti hyvä ymmärtää myös muiden liikenteessä olevien ajoneuvojen toimintaa.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näihin viimeaikoina esille nousseisiin onnettomuuksiin, jossa kääntyvä kuorma-auto tai rekka on ajanut jalankulkijan tai pyöräilijän yli suojatiellä on olemassa hyvinkin yksinkertainen ratkaisu, joka ei käytännössä maksa mitään. Ongelmanahan on ollut se, että suojatielle menijöille ja oikealle kääntyville autoilijoille vaihtuu vihreät samaan aikaan. Tämä on tietysti liikenteen sujuvuuden kannalta tarpeellista, koska liikenne seisoisi liikaa jos jalankulkijoille olisi oma kohtansa valokierrossa. Korjauksena tähän olisi laittaa suojatien käyttäjien valot vaihtumaan vihreiksi vaikka 10 sekuntia ennen kuin myös oikealle kääntyvien valot vaihtuvat. Tällöin jalankulkijat ja pyöräilijät ehtisivät lähteä liikkeelle ja olisivat jo suojatiellä. kun autoille valot vaihtuvat vihreiksi. Kun suojatien käyttäjä on jo suojatiellä, niin autoilija lähes varmasti näkee tämän ja näin vältytään päälleajolta. Kuorma-autosta näkyvyys auton oikealle puolelle aivan viereen on peilienkin kanssa hyvin rajoittunutta, eikä siihen ole olemassa kustannustehokasta tapaa korjata asiaa kaikkien kuorma-autojen osalta. Tämä korjausehdotus ei poista kaikkia yliajoja, koska se antaa edelleen mahdollisuuden siihen, että pyöräilijä tai jalankulkija voi saavuttaa suojatien vasta samaan aikaan kun auto lähtee jo liikkeelle. Tämmöisissä tapauksissa hänen on ymmärrettävä, että kuorma-auton kuljettaja ei valttämättä ole havainnut häntä ja siinä tapauksessa ei kannata pitää omasta etuajo-oikeudestaan kiinni.

Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää seuraavaa: Ollessasi kuorma-auton tai rekan vierellä, ja et näe kuorma-auton tai rekan peilin kautta sen kuljettajaa, ei hänkään näe sinua. Tämä pätee kaikissa tilanteissa. Eli ei kannata jäädä ajelemaan pitkäksi aikaa kuorma-auton vierelle sellaiseen kohtaan, jossa olet katveessa. Kuljettajan pitää seurata liikennettä peileistä, mutta ei hänkään ole mikään tietokone, joka ei tee virheitä. Peilejä on molemmin puolin autoa ja kumpaankin suuntaan pitää katsella. Hän saattaa huomata, että esimerkiksi auton oikealle puolelle on tullut viereiselle kaistalle auto ja se on ajanut katveeseen. Jos kuljettajan huomio kiinnittyy tässä vaiheessa välillä toisaalle, eikä hän näe auton poistumista viereltä, ei hän voi tietää onko katveessa ketään. Jos näet kuorma-auton pistävän vilkun päälle kaistan vaihdon merkiksi, pyri välittömästi varmistamaan, että sen kuljettaja näkee sinut. Olen itse joskus ajanut työkseni rekkaa ja välillä käyn pitämässä taitoja yllä vieläkin. Joskus sattuu edellä kuvatunlainen tilanne, jossa minulla ei ole varmuutta siitä, onko vierella autoa vai ei. Silloin jos olen vaihtamassa kaistaa, laitan ensin vilkun päälle ja odotan hetken antaen mahdollisuuden mahdollisesti vierellä ajavalle autolle tulla näkökenttääni. Muistan vain yhden kerran, jolloin vierellä ajanut auto ei näin toiminut ja silloin meinasi tulla romua. Olin havainnut auton ajavan vierelleni oikealle kaistalle, mutta en ollut havainnut sen palaamista näkökenttääni sen jälkeen kun se meni katveeseen. Laitoin vilkun päälle ja odotin toistasataa metriä ajaen tasaista vauhtia. Vierellä ajanut auto ei missään vaiheessa tullut näkökenttääni, ennen kuin se painoi torvea ja jarrutti vierelläni aloittaessani kaistan vaihdon. En voinut varmuudella tietää oliko vierellä ajanut auto kääntynyt ohitetuista risteyksistä tai jättäytynyt jossain vaiheessa taakseni. Annoin hänelle mahdollisuuden ja riittävästi aikaa tulla näkyviin, ilmoittaen aikeistani näyttämällä suuntavilkkua kaistanvaihdon merkiksi. Hän ei reagoinut vilkkuun millään tavalla, vaan jatkoi ajamista vierelläni juuri siinä katveessa, johon henkilöauto mahtuu hienosti. Liekö sitten huomio kiinnittynyt ajon aikana muualle kuin ympäröivän liikenteen seuraamiseen.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Onko auto väistämisvelvollinen kävelijään nähden tullessaan liikenne ympyrään. Suojatie ja kolmio ennen suojatietä.

Kiitos
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Entäs polkupyörä? Sellainen jatkuva pyörätie.
Täytyy väistää sitäkin, kun kolmio ennen suojatietä. Samoin täytyy väistää molempia ympyrästä poistuttaessa.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Täytyy väistää sitäkin, kun kolmio ennen suojatietä. Samoin täytyy väistää molempia ympyrästä poistuttaessa.

Kiitoksia vastauksista.

Moottoripyöräilevä sankari ei pätkäkään seurannut muuta liikennettä vaan yritti jyrätä meittin populan. Käyttäydyin juntisti ja näytin keskaria. Kaveri kääntyi ja tuli jotain väittelemään, eikä suostunut uskomaan väistämisvelvollisuutta. Kolmiot ovat kuulemma vain autoja varten.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Tapahtuipa Tikkurilassa. Kaksi peräkkäistä risteystä ja auto mun vieressä vasemmalla kaistalla. Ensin pysähtymättä suojatien yli mun vierestä kun päästin jalankulkijoita yli. Seuraavassa risteyksessä päin punaisia. Keski-ikäinen äijä lippalakki päässä. Eilen ei vielä osunut, mutta tuolla tyylillä on vain ajan kysymys.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Taas kerran Lahen motarilla sai ihmetellä että minkä kumman takia siellä pitää kärrytellä niiden peräkärryjen kanssa. Vieressä kulkee vanha tie, jossa olisi vähemmän haitaksi muille ja sitä bensaakin varmaan säästyisi. Ja kärryperseiden nopeudethan ovat kaikkea väliltä 80-120km/h.

Harva muuten tietää että kärry perässä max. nopeus on 80km/h. Oli sitten motarilla tai missä tahansa muualla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taas kerran Lahen motarilla sai ihmetellä että minkä kumman takia siellä pitää kärrytellä niiden peräkärryjen kanssa. Vieressä kulkee vanha tie, jossa olisi vähemmän haitaksi muille ja sitä bensaakin varmaan säästyisi. Ja kärryperseiden nopeudethan ovat kaikkea väliltä 80-120km/h.
Toisaalta, eikä se ole hyvä että kärryn kanssa ajellaan siellä missä siitä on helppo mennä ohi, ts nelikaistaisella tiellä. Kaksikaistaisella keräisi letkaa perään (jos rajoitus on korkeampi kuin 80km/h).
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Jahas, se Helsingissä pyörälijän päälle tahalleen ajanut oli 2004 siinä Konginkankaan bussionnettomuudessa mukana. Menitti tuolloin useita kavereitaan ja draumatisoitui, jonka johdosta tuli lopulta itse liikennetappajaksi. Aivan kuin Criminal Minds-sarjasta tuo profiili.
Vuonna 1980 syntynyt 35 vuotias.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jahas, se Helsingissä pyörälijän päälle tahalleen ajanut oli 2004 siinä Konginkankaan bussionnettomuudessa mukana. Menitti tuolloin useita kavereitaan ja draumatisoitui, jonka johdosta tuli lopulta itse liikennetappajaksi. Aivan kuin Criminal Minds-sarjasta tuo profiili.
Vuonna 1980 syntynyt 35 vuotias.

Olipa tämä totta tai ei, hyvä esimerkki siitä miksi tuntemattomien kanssa ei kannata alkaa kovin agressiiviseen viestintään liikenteessä tai muuallakaan.

Koskaan ei tiedä, millä korteilla se toinen on pelaamassa. Saattaa olla ärtyneenä viikkoja jatkuneesta selkäsärystä. Saattaa olla juuri saanut tietää puolison uskottomuudesta. Saattaa olla kreikkalaisen liikennekulttuurin kasvatti. Saattaa olla, että hänen päässään on kasvain, josta kukaan ei vielä tiedä mutta joka häiritsee otsalohkon toimintaa.

En syytä pyöräilijää tapahtuneesta. Mutta keskisormen näyttämiset kannattaa liikenteessä jättää suorittamatta silloinkin kun on kiistattomasti oikeassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös