Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 989 979
  • 12 244

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytin junttiuden merkit ja heitin keskisormen esille viikonloppuna. Vitutti, kun pitää rampilta kolmion takaa väkisin ängetä minun ja edessä menevän auton väliin. Sen jälkeen kiivas jarrutus niin, että myös minä joudun hyppäämän jarrulle. Minun takanani ei ollut ketään.
Tämän jälkeen ohitin tuon sankarin ja ilmaisin mielipiteeni keskisormella. Turhaa käytöstä, mutta miksi vitussa ei voi vain ottaa sitä omaa paikkaa ilmaan kiihdytys/jarrutus efektiä? Odotti varmaan minun siirtyvän toiselle kaistalle ja antavan tilaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Täytin junttiuden merkit ja heitin keskisormen esille viikonloppuna. Vitutti, kun pitää rampilta kolmion takaa väkisin ängetä minun ja edessä menevän auton väliin.Odotti varmaan minun siirtyvän toiselle kaistalle ja antavan tilaa.

Voi vittu, että tätä tapahtuu paljon. Juurikin viime lauantaina ajelin kotiin, niin sieltä rampilta tullaan suoraan eteen. Saman suuntaista liikennettä ei edes ollut. Jouduin tekemään hätäväistön vasemmalle kaistalle. Soitin torvea ja näytin keskaria. Säikäytti kyllä, kun oli syksyn liukkain keli.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi vittu, että tätä tapahtuu paljon. Juurikin viime lauantaina ajelin kotiin, niin sieltä rampilta tullaan suoraan eteen. Saman suuntaista liikennettä ei edes ollut. Jouduin tekemään hätäväistön vasemmalle kaistalle. Soitin torvea ja näytin keskaria. Säikäytti kyllä, kun oli syksyn liukkain keli.
Joo, jotkut ei tunnu tajuavan, kuinka paljon helpompaa rampilta on tulla auton taakse kuin eteen. Ehkä eivät ole koskaan koittaneet tulla taakse, vaan aina pitää kiihdyttää se mitä tojotasta irti lähtee että pääsee ETEEN ETEEN ETEEN.

Ja sitten myös oletetaan, että päätiellä ajava väistää vasemmalle kaistalle. Toisena ääripäänä on sitten ne, jotka eivät kirveelläkään voi siirtyä sinne vasemmalle kaistalle, vaikka ajaisivat selvästi kovempaa kuin rampilta tulevat, koska ovat jostain saaneet päähänsä että sakko tulee jos hiukankaan tässä joustaa.

Ärsyttäviä ovat myös ne, jotka laittavat rampilla heti vakiona vilkun päälle, vaikka mitään edellytyksiä ei ole liikennevirtaan liittyä sen paremmin nopeuden kuin sopivan välinkään osalta. Siinä joutuu sitten arpomaan, että onkohan tuo nyt oikeasti tulossa alle, vai vilkuttaako vaan rampilla ajamisen ilosta. Sellaista periaatetta olen itse noudattanut, että laitan vilkun päälle sitten kun omasta mielestäni olen valmis päätielle liittymään, eli nopeus on sopiva ja väli sellainen mihin voi turvallisesti tulla. Samaa periaatetta odottaisin muittenkin käyttävän, mutta paljon näitä vakiovilkuttelijoita on.

edit: tarkennuksena, puhun siis normaaleista liikenneolosuhteista, en ruuhkasta tms.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rampilta jos tullaan ruuhkaiseen aikaan niin oma kokemukseni on että suurin syy on olemattomat turvavälit joita vielä pienennetään rampin kohdalla ettei kukaan vaan tule siihen eteen. Sehän vasta vaarallista on jos pakotetaan rampilta tulija pysähtymään kun väliä ei löydy. Yllämainitut v-mäiset tilanteet syntyy enimmäkseen siitä että se rampilta tuleva tulee ainakin 20kmh alle rajoituksen moottoritielle.

99% näistä ongelmista häviäisi kun olisi riittävät turvavälit mihin mahtuu sujuvasti rampilta autoja väliin ja kiihdytetään se rampilta tuleva auto siihen nopeuteen mikä on likenteen vauhti sillä hetkellä.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytin junttiuden merkit ja heitin keskisormen esille viikonloppuna. Vitutti, kun pitää rampilta kolmion takaa väkisin ängetä minun ja edessä menevän auton väliin. Sen jälkeen kiivas jarrutus niin, että myös minä joudun hyppäämän jarrulle. Minun takanani ei ollut ketään.
Tämän jälkeen ohitin tuon sankarin ja ilmaisin mielipiteeni keskisormella. Turhaa käytöstä, mutta miksi vitussa ei voi vain ottaa sitä omaa paikkaa ilmaan kiihdytys/jarrutus efektiä? Odotti varmaan minun siirtyvän toiselle kaistalle ja antavan tilaa.
Jollain tasolla en kyllä nyt ymmärrä tätä asiaa. Eikö sinun ja edellä ajavan auton välissä ollut turvaväliä johon auto ajoi? Luonnollisesti sinun täytyykin hidastaa vauhtia, jotta sinun ja edelle ajavan auton väliin tulee uudestaan turvaväli.

Siitä samaa mieltä, että kylkeen ajaminen ja odottaminen, että toinen vaihtaa kaistaa on väärin. Nythän hän kuitenkin ajoi sinun eteen. Moottoriteille on kuitenkin vaikea liittyä esimerkiksi ruuhkassa siten ettei siirry "kenenkään eteen".
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
99% näistä ongelmista häviäisi kun olisi riittävät turvavälit mihin mahtuu sujuvasti rampilta autoja väliin ja kiihdytetään se rampilta tuleva auto siihen nopeuteen mikä on likenteen vauhti sillä hetkellä.
_

Lisäksi vielä, että kiihdytetään sieltä rampilta siihen pieneen rakoon siten, että oman etupuskurin eteen jäävä tila minimoidaan (metri on maksimi) ja oman takapuskurin taakse jäävä tila maksimoidaan. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta näin se vaan toimii. Jos ei omaa autoa pysty tai uskalla kaasupolkimella asemoimaan, niin se on sitten voi voi. Jopa kymmenen metrin väli näyttää yllättävän monelle olevan tekemätön paikka.

Rampilla matelevat ja epätoivoisina sivuilleen vilkuilevat nahjukset eivät ansaitse armoa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lisäksi vielä, että kiihdytetään sieltä rampilta siihen pieneen rakoon siten, että oman etupuskurin eteen jäävä tila minimoidaan (metri on maksimi) ja oman takapuskurin taakse jäävä tila maksimoidaan. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta näin se vaan toimii. Jos ei omaa autoa pysty tai uskalla kaasupolkimella asemoimaan, niin se on sitten voi voi. Jopa kymmenen metrin väli näyttää yllättävän monelle olevan tekemätön paikka.

Rampilla matelevat ja epätoivoisina sivuilleen vilkuilevat nahjukset eivät ansaitse armoa.

Eihän tuossa ongelmaa olekaan jos vauhti ruuhkassa alle 60kmh, mutta jos vauhti 100kmh niin alkaa tulla ongelmia ja se ei ole kenenkään velvollisuus ajaa silloin metrin päähän toisen puskurista asemoimaan itseään. Linkistä voi käydä laskemassa hinnan sille mikä pitäisi jokaiselle puupäälle lätkäistä perän nuuskimisesta isoissa vauhdeissa ja monesti tuon hinnan lisäksi tulee jossain vaiheessa samaisille teiden ritareille peltitöitä/sairaalalaskuja maksettavaksi.
https://www.poliisi.fi/suomi/sakkolaskuri

_
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nyt iltojen pimettyä ja kellon siirryttyä olen huomannut ilmiön, jossa monet kuskit ajavat selvää alinopeutta. Motarilla 80 km/h (satasen alueella), 60:n alueella viittäkymppiä ym. Pahimmillaan tänään aamulla joku edellä ajava kulki 40 km/h kuudenkympin alueella kohti vihreitä valoja ja rupesi vielä jarruttelemaan valojen lähelle päästessään... Sitten vissiin aukaisi silmänsä ja kiihdytti vauhtinsa huimaan viiteenkymppiin. Kelissä ei kuitenkaan nyt pariin päivään ole mitään vikaa ollut. Märkää ja pimeää joo, mutta kaupunkialueella valaistus on kuitenkin kunnossa. Ei vaan voi ymmärtää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eihän tuossa ongelmaa olekaan jos vauhti ruuhkassa alle 60kmh, mutta jos vauhti 100kmh niin alkaa tulla ongelmia ja se ei ole kenenkään velvollisuus ajaa silloin metrin päähän toisen puskurista asemoimaan itseään. Linkistä voi käydä laskemassa hinnan sille mikä pitäisi jokaiselle puupäälle lätkäistä perän nuuskimisesta isoissa vauhdeissa ja monesti tuon hinnan lisäksi tulee jossain vaiheessa samaisille teiden ritareille peltitöitä/sairaalalaskuja maksettavaksi.

_

Vai niin. Ei siihen metrin päähän olekaan tarkoitus jäädä kuin 0,5 sekunniksi. Sitten aletaan rauhallisesti kasvattaa turvaväliä. Aion jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla kunnes kolahtaa. Kokemusta on satojen ellei tuhansien motareille liittymisten verran. Aiheuttaako muuten autoilija, joka tunkee jonkun eteen alle metrin päähän, sakot takana tulevalle? Eikä tarvitse vastata, että sen takaa tulevan olisi pitänyt tajuta antaa riittävästi tilaa. Ne kun ei anna.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jollain tasolla en kyllä nyt ymmärrä tätä asiaa. Eikö sinun ja edellä ajavan auton välissä ollut turvaväliä johon auto ajoi? Luonnollisesti sinun täytyykin hidastaa vauhtia, jotta sinun ja edelle ajavan auton väliin tulee uudestaan turvaväli.

Siitä samaa mieltä, että kylkeen ajaminen ja odottaminen, että toinen vaihtaa kaistaa on väärin. Nythän hän kuitenkin ajoi sinun eteen. Moottoriteille on kuitenkin vaikea liittyä esimerkiksi ruuhkassa siten ettei siirry "kenenkään eteen".
Jos tarkennan ja korjaan viestiäni hieman näin selvinpäin.

Tämä kyseinen kohta missä episodi tapahtui on Tampereella. Siinä kohtaa missä on ne isot sillat ja valtatiet lähtee joka suuntaan. Ne ketkä ovat siitä ajaneet, niin tietävät ja pysyvät kartalla.

Olin Tampereen suunnasta menossa Jyväskylän suuntaan (korkein silta) ja tämä sankari tuli Helsingin suunnasta kohti Jyväskylää. Nämä kaksi ramppia yhtyvät yhdeksi rampiksi ennenkuin ko. ramppi liittyy tuohon ohitustiehen. Helsingin suunnasta tulevilla on väistämisvelvollisuus eikä minulla Tampereen suunnalta tulevana ole mahdollista siirtyä vasemmalle tai mihinkään (tämä oli epäselvästi edellisessä viestissäni). Minulla menee edessäni toinen ajoneuvo ja tämä Helsingin suunnasta tuleva on ramppien yhtymäkohtaa lähestyessä minusta katsottuna takaoikealla. Hän kiihdyttää ja änkeää minun ja edellä menevän väliin ja jarruttaa. Takanani ei ollut autoja lainkaan, joten hän olisi voinut ilman mitään vitun kiihdyttelyjarruttelu episodia siirtyä minun taakseni, koska siellä hän periaatteessa oli ennen kiihdytystään.

Auttoiko tämä selventämään tilannetta?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
"Hauska" tilanne tänään aamulla lievässä aamuruuhkassa. Autojono etenee risteykseen, jossa suoraan menijöille palaa vihreä. Olen jonossa kolmantena.

Yhtäkkiä jonon ensimmäinen päättää ottaa ohjat käsiin ja pysähtyy päästämään kadun ylitystä odottavat jalankulkijat ensin. Jalankulkijoille palaa siis tietenkin punainen. Autojono siis hyytyy keskelle risteystä ja valo vaihtuu punaiseksi. Risteyksen muista suunnista tulijoille syttyy vihreä. Torvet soivat ja kaaos on valmis.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sivuhuomautuksensa tuohon yllä olevaan: Mikä idea on soittaa sitä torvea tuollaisissa tilanteissa? Luuleeko tööttääjä että ne muut ei tiedä olevansa keskellä risteystä jumissa, vai mitä? Ihan normaaliahan tuo tööttäily on, mutta mikä siinä on tarkoituksena?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sivuhuomautuksensa tuohon yllä olevaan: Mikä idea on soittaa sitä torvea tuollaisissa tilanteissa? Luuleeko tööttääjä että ne muut ei tiedä olevansa keskellä risteystä jumissa, vai mitä? Ihan normaaliahan tuo tööttäily on, mutta mikä siinä on tarkoituksena?

Herättää se, joka on liikenteen tukkinut? Tai sitten tuo kamratin ehdotus, eli osoitetaan törttöilijälle kuinka me kaikki huomattiin sun virhe!

Tööttääminen on johtanut meikäläisellä kahteen verbaaliseen yhteenottoon. Ensimmäisen kerralla pappa veti liikenneympyrässä kolmion takaa eteen, soittaessani torvea löi paappa liinat kiinni ja pysäytti liikenteen ojentaakseen minua. Toisella kerralla edellä ajanut idiootti ei ymmärtänyt liikenneympyrän käytäntöä, ja jäi keskelle ympyrää väistämään liittyviä. Ajettiin sitten samaan kauppaan, jossa tämä äijä päätti tulla antamaan palautetta. Kieltämättä vähän hankala tuollaisen kanssa on keskustella, kun mies on sitä mieltä että hän toimi oikein, ja minä taas väärin, vaikka liikennesäännöt sanoo toista. Mutta hauskaa on ollut.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olin Tampereen suunnasta menossa Jyväskylän suuntaan (korkein silta) ja tämä sankari tuli Helsingin suunnasta kohti Jyväskylää. Nämä kaksi ramppia yhtyvät yhdeksi rampiksi ennenkuin ko. ramppi liittyy tuohon ohitustiehen. Helsingin suunnasta tulevilla on väistämisvelvollisuus eikä minulla Tampereen suunnalta tulevana ole mahdollista siirtyä vasemmalle tai mihinkään (tämä oli epäselvästi edellisessä viestissäni).

Tuttu paikka. Hankalan tuosta tekee se, että väistämisvelvollinen joutuu katselemaan takavasemmalle ja ylöspäin samalla oikealle kaartaen, ja se, että liittymä on "liittymiskohdastaan" aika lyhyt. Tarkkana saa olla, oli sitten väistämisvelvollinen tai ei. Tuossa kuvaamassasi tilanteessa sille eteen poukanneelle on kyllä sattunut aika rankka arviointivirhe.

Tässä yritelmä laittaa linkki Google Mapsin tarjoamaan katunäkymään tuosta liittymästä väistämisvelvollisen silmin, ja koska tämä palstan editori ei anna muokata linkin näkyvää tekstiä, niin laitan sen näin, ja jos moderaattorit ei tästä tykkää, niin voin koittaa muokata linkkiä tai poistaa sen:
https://www.google.com/maps/@61.461...ata=!3m4!1e1!3m2!1s6y0x9UPDKU-WP0OkwOyOCw!2e0

Joku aika sitten muuten ajelin tuota kehätietä tuossa kohdassa Jyväskylän suuntaan. Edessäni ei ketään, takanani ei ketään, eli tilaa oli. Tuolta samaiselta rampilta tuli joku hieman edelleni, kiihdytteli hissukseen, ja sitten siirtyi suoraan eteeni ilman vilkkua. Siis oikeasti suoraan eteeni, korkeintaan autonmitan päähän. Yllättävä liike, koska tuo ramppihan jatkuu ylimääräisenä kaistana joitain satoja metrejä ja muuttuu sitten poistumisrampiksi. Eipä siinä mitään, cruise pois päältä, mutta toisen vauhti ei vaan kiihdy - paitsi sitten kiihtyi, kun vähän ennen Karkunvuoren tunnelia päätin ohittaa ja siirryin ohituskaistalle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toisessa ketjussa keskusteltiin liikenteestä, niin tulipa mieleni jakaa seuraava kokemus tänne.

Olimme menneenä viikonloppuna menossa Paraisille ja kuten ainakin paikalliset tietävät, niin Turusta Paraisille päästäkseen pitää ajaa jonkun matkaa Saaristotietä (seututie 180), muuten sinne ei edes pääse, ellei sitten veneellä mene. Kyseisellä tiellä on varsinkin kesäisin kilometrien jonoja, kun liikennemäärä on melkoinen, eikä sopivia ohituspaikkoja oikein ole. Ruuhkainen tuo tie oli viime viikonloppunakin, vaikka suurin osa mökkeilijöistä ei varmaankaan säännöllistä mökkeilyä ole vielä aloittanut.

No kuitenkin, ajeltiin Kaarinasta Paraisille päin sellaisen runsaan parinkymmenen auton jonon loppupäässä. Ei oikeastaan edes ihmetyttänyt, että 80 km/h alueella liikuttiin alle kuuttakymppiä, se on enemmän poikkeus kuin sääntö tuolla tiellä. Jossain ylämäessä huomasin, että jonoa vetää joku citymaasturi kiskoen jäähallin kokoista venettä perässään. Ihmetys oli suuri, kun tämä citymaasturi veti parkkiin seuraavalle bussipysäkille ainakin olettaakseni tarkoituksenaan vain päästää perässä olevat ohi. Siis jumalauta miten hienoa ja ajattelevaista, muut huomioon ottavaa toimintaa, iso kiitos ja vielä isompi käsi tälle venetrailerimiehelle. Näytin ikkunasta peukkua, toivottavasti ei erehtynyt luulemaan sentteriksi.

Usein tolla tiellä on mopoautoja liikenteen tulppana, enkä koskaan ole sellaisen nähnyt suorittavan samanlaista väistöliikettä. Toisinaan jonoa keräävät paikalliset varttuneemman kansanosan edustajat autoillaan, enkä heidänkään toimesta ole havainnut koskaan samanlaista väistöä tehtävän.

Toi oli pieni juttu, josta tuli ainakin mulle tosi hyvä mieli. Noin kun osaisivat toimia kaikki alinopeutta jostain syystä ajavat kaikilla Suomen maanteillä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpahan ollut tapahtumarikas viikko näin autoilijana. Sattunut ajohistoriani pahimmat läheltä piti-tilanteet parin päivän aikana. Näissä nyt tuskin olisi ihmishenkiä lähtenyt, mutta mukavat peltivauriot kuitenkin saatu aikaan.
Ensimmäisenä päivänä ajoin kaupunkini keskustassa tietä, jossa menee kaksi ajokaistaa samaan suuntaan. Liikennettä oli aika paljon ja oikeaa kaistaa pitkin suoritin matkaani. Vasemmalla kaistallani ajoi samaa tahtia nainen, jonka edestä sitten oli auto kääntymässä vasemmalle ja joutui risteävän liikenteen takia pysähtymään. Tämä nainen sitten vierestäni päätti sivullekaan katsomatta alkaa vaihtamaan kaistaa suoraan kohti kylkeäni. Onneksi sain sen verran väistettyä tien sivuun ettei kolahtanut ja nainenkin huomasi tilanteen ja laittoi jarrut pohjaan. Siinä sitten oltiin pysähtyneinä keskellä tietä minä puoliksi ajoradan ulkopuolella. Eihän siinä tämä nainen nosti käden pystyyn ja pyysi anteeksi ja matka jatkui.
Toisena päivänä sitten ajoin kapeaa tietä ja tien vieressä parkissa olleesta pakettiautosta kuski päätti sitten avata ovensa suorastaan heittäen sen eteeni. Jarrut pohjaan ja metrin jos olisi pidemmälle auto mennyt, niin olisi ovi ollut entisensä.
Vielä eilen joku selvästi yksinhuoltajan näköinen mamma lapsi etupenkillään ajoi sitten 80km/h tietä 10km aivan perseessä kiinni. Oma nopeus oli mittarin mukaan siinä 85-90km/h välillä ja sitä eroa oli oikeasti varmaan sen 3m maksimissaan takana olevaan. Oli vielä hiljainen liikenne, joten olisi aivan hyvin voinut monella pitkällä suoralla painaa ohikin, mutta ei. Perseessä tullaan koko matka. En rupea sen takia pysähtymään minnekään tien viereen, jos ajan jo valmiiksi sallitun nopeuden yli hiukan ja toinen ei vapaasta baanasta huolimatta silti tule ohi. Matkalla oli vielä pari pätkää, joissa nopeusrajoitukset tippuivat joissa sitten laskin oman nopeuteni prikulleen samaan kuin kyltit näytti. Mene vittu ohi jos on kiire!

Sitten taas se yksi ikuisuusaihe, josta olen ennenkin valittanut. VIlkunkäyttö! Kuinka vitun tyhmiä ihmiset ovat sen kanssa?
Tänäänkin ajoin isompaa tietä, niin huomaat edellä olevan jarruvalojen loistavan ja mietit että mitäköhän vittua. Pysähtyy keskelle suoraa ja alkaa kääntymään vasemmalle. Samalla kun auto on jo puoliksi kääntynyt, niin vilkku lähtee vilkkumaan. Onko se ihan mahdotonta laittaa vilkku päälle sen 100m ennen sitä tulevaa kääntymistä? Joillekin vain ei taida mennä nuppiin sen vilkun oikea tarkoitus.
Toki sitten on niitäkin, jotka eivät vilkkua käytä. Meilläkin on töissä yksi "äijien äijä", jonka mielestä vilkunkäyttö on turhaa. Santanderin avulla saamansa uudehkon bemarin ei näe ikinä sitä käyttävän on tilanne mikä hyvänsä. Kova jätkä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Vilkulla kuitataan käännös. Eli tyyliin "äsken käänsin oikealle"- vilkulla "check"- ja matka jatkuu. Vilkkua voi siis käyttää vasta käännöksen aikana tai heti sen jälkeen. Jos niin haluaa. Pysyy peli jännänä eikä vilkkurele paukahda liiasta käytöstä.
Mä en tiedä mitä naisille opetetaan autokoulussa moottoritielle liittymisestä, mutta ilmeisesti korostetaan riittävän nopeuseron merkitystä. Eli jos on 120 km/h rajoitus, missä jengi ajaa n. 130 km/h, niin sopiva nopeus puikata sekaan on 30-50km/h. Pari kertaa on tälläkin viikolla tullut oltua jännän äärellä tämän asian kanssa.
Ja sitten nämä käsiamputoidut. Mä sahaan usein Länsiväylää (Espoo- Helsinki väliä) ja tietöistä johtuen siellä on runsaasti poikkeusjärjestelyjä. Monin paikoin joutuu kiemurtelemaan kaistaansa eteenpäin. Tai ei se mikään pakko ole. Aika moni ei jaksa kääntää rattia, vaan ajaa melko lailla suoraan. Kaistaviivojen yli ajetaan surutta ja näyttämättä vilkkua paikoissa, joissa on kolme kaistaa rinnan. Tai siis yksi kaista Audeille.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Se on ihan mukavaa, että ihmiset katsovat mihin ajavat ja millä nopeuksilla jne ottavat muut huomioon ainakin sillä tavoin, mutta voisi sitä jo etukäteen päättää ajaako vaikkapa markettiin mennessään siihen päätyyn, josta löytyy ne palvelut mitä hakee, vai alkaako pöllöillä keskellä ahtaita parkkipaikkoja ihmetellen että mihin sen matolaatikon oikein jysäyttää. Eikä tämäkään vielä paha rasti ole siedettäväksi, mutta kun useimmiten kuskit eivät ymmärrä, että parkkipaikkojen risteykset ovat tasa-arvoisia. Sitten siellä on joku vanha jäärä jo toinen jalka haudassa tai rattinsa taakse kuihtunut emakko ihmettelemässä, miksi annan sille tietä kun se tulee oikealta. Se jää jumittaan siihen että nöönööönön ja katsoo silmiin, että mitä tapahtuu ja usein saakin viittoa että tule nyt jumalauta sieltä jo. Ja sitten siellä parkkipaikalla ajetaan vielä kokoajan keskellä kulkuväylää ihmettelemässä mihin ajaisi, riippumatta tuleeko joku vastaan. Valitkaa saatanan tuppikullit se puoli, ei se ole niin vaikeaa nähdä missä on tilaa. No, kaikkea sitä. Ei siihen kukaan kuole, että välillä kiehuu.

Mutta siihen kuolee jo iäkkäämpikin ratinveivaaja, kun ei osata lähteä valoista liikkeelle. Tämä on tosin paikoin liikennevalosuunnittelun vika eli liian lyhyet valot tietyissä paikkaa vaikka muihin suuntiin meneviä ei näkyisi mailla halmeillakaan. Siitä vasta ruuhka syntyykin, kun valot on alle 10 sekunttia päällä ja kokoajan sille ruuhkaisimmalle kaistalle vaan pakkaantuu kiesiä jos jonkinmoista. Ja sitten siltä kaistalta ei jumalauta osata lähteä rivakasti liikkeelle, vaan jäädään nukkuun tai säätään radiota tai ollaan pylly pystyssä että jymäytäpä tuohon jotta saan kunnolla kyytiä. Liikenteen seuraaminen voisi olla ehkä hivenen sutjakkaampaa, kun siihen on otsalohkoissa annettu mahdollisuus ja niiden välillä on tietääkseni jonkunlaista ajatustentonavaa liikenteessä. Vielä en ole yhtään peuraa nähnyt ratissa, mutta ne tuulilasin läpi näkyvät lautaset toisinaan saa uskomaan, että osaa autoista kuljettaa silkka riista. Ja me kaikki tiedämme, mitä riistalle tehdään. Se ammutaan jonkun pätevän pyssymiehen toimesta ja sitten syödään kieltä lipoen.

En ole edes autokoulussa oppineeni termin "dominoivan" mukaisen kuskin maineessa, enkä itseänikään pidä sellaisena missään muodossa, mutta joskus ihmisillä leikkaa liian hitaasti kun se laitetaan pyörien päälle. Kävellen tai luistimilla se on paljon taitavampi, kun ei kulkuväyliä tarvitse miettiä nenää pidemmälle. Saatana sentään, jos ei tullut selväksi. Jumalauta kiellon päälle.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tälläiseen videoon tuli törmättyä:

20150505 Road rage in Espoo, Finland part 1 - YouTube

ja

20150505 Road rage in Espoo, Finland, part 2 - YouTube

Mikä ihme saa ihmiset rageemaan näin pahasti jostain hidastelijasta motarilla?? Jos kerran on kiire, niin miksi sitten pitää jäädä tuhlaamaan aikaa että pysäytetään liikenne ja lähdetään kurmoottamaan kaveria? Aivan hillitön tuo kiilausyritys 80km/h vauhdeista keskikaistalle. Tähän päälle vielä roima ylinopeus ja puhelimeen puhuminen. Näiltä kavereilta pitäisi se kortti ottaa iäksi pois. Jos ei pinna kestä liiketeessä niin mene julkisella.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläiseen videoon tuli törmättyä:
...

Kaiken lisäksi tuo ei edes ole moottoritieltä, vaan Kehä II:lta eli vasemmalla kaistalla "körröttelemisessä" ei ole mitään väärää etenkin kun oikea ja vasen kaista varsin pian tuon jälkeen erkanee toisistaan. Koominen loppu eli pakun suistuminen kaiteeseen tuon kiilausyrityksen seurauksena näytti olevan harmillisen lähellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Monet ukot ottavat ratin takana helposti nokkiin tälläisistä asioista jotka ei mene just oman pillin mukaan, tämä vasemmalla kaistalla ajo esimerkiksi, annas jos olet hetkenkin liian kauan kehällä vasemmalla kaistalla, niin lähdetään oikealta ohi.

Toinen mikä sattui pari päivää sitten oli että olimme valoissa rinnakkain pakun kanssa, minä loppuvalla kaistalla ja edessä 50m päässä vain yksi kaista, no päätin sitten kiihdyttää koska kevyt henkilöauto kiihtyy aika paljon nopeammin kuin iso paku. Tämä oli kuskille liikaa, ajoi sentin päässä takapuskurista vilkutellen valoja seuraavan kilometrin.
Kukin tavallaan, olisin tietty voinut jäädä pakun taakse aiemmin, mutta ei se niin yksi selitteistä ole, omasta mielestäni monessa vastaavassa tapauksessa tulee täyttää kaksi kaistaa niin valoista pääsee useampi auto ja vetoketjuperiaatteella sitten valojen jälkeen.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tälläiseen videoon tuli törmättyä:

Jokos on jollain foorumilla kaivettu tekijä esiin? Veholta vois kysyä ensimmäisenä kun koekilvet ja uudehko Mersun paku menossa ilmeisesti lähellä olevalle Vehon toimipisteelle? Pakukuskilla näyttäisi olevan ylinopeus, liikenteenvaarantaminen ja kännykkä vielä korvalla, joten ihan hyvä värisuoran sai aikaan ja kaikki hienosti videolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös