Spontaanius ja impulsiivisuus.

  • 4 757
  • 9

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Toisinsanoen vaistot. Annatteko vaistojenne viedä? Mitä henkilökohtaisia kokemuksia teillä on siitä, että annatte itsellenne mahdollisuuden jättää kaikki ajattelut ja toimia vaiston varassa.

Itse ajattelen sen olevan ilon ja onnellisuuden ydin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän sitä tarvitaan, mutta niin tarvitaan myös järkeä. Ei siitä tule mitään jos kaikkeen hyppää mukaan impulsiivisuudesta kumpuavasta toiminnasta. Meille on annettu nuo kaksi tapaa suhtautua asioihin ja molemmille on oma paikkansa.

Vaikea sanoa itsestäni. Vaikutan helposti impulsiiviselta ja spontaanilta, mutta mielestäni olen usein hyvin varovainen ja harkitsen pitkään, ennen kuin lähden tai teen mitään. Tavallaan kaipaisin itseeni juuri tuota impulsiivista toimintaa, koska sitä kautta varmasti tulisi enemmän niitä elämää rikastuttavia kokemuksi ja sattumuksia. Usein ei ole katunut, kun on heittäytynyt elämään. Voihan siinä sattua kaikkea ikävääkin, koska on arvaamattomuuden armoilla, mutta myös voittaa asioita joita ei pelkällä järkeilytoiminnalla koskaan saavuta.

Ei se minusta ole ilon ja onnellisuuden ydin mitenkään yksiselitteisesti, mutta ehkä suomalaisessa yhteiskunnassa tuota spontaaniutta kaivattaisiin lisää. Tuntuu, että suomalaiset on keskimäärin aika varovaisia ja miettii sitä, minkälaisen vaikutelman herättää muissa. Siksi meihin on usein niin vaikea tutustua, ihan jo oman kansakunan sisällä. Monessa varmasti uinuu tuo impulsiivisuus, mutta sitä ei uskalleta tuoda esiin (paitsi kännissä ja usein yliammutusti). Joskus muutama ulospäin hyvällä tapaa suuntautunut ihminen voi saada muista suomalaisista sitä eloisuutta esiin. Eli suomalainen usein alitajuisesti kaipaa herättäjää, mutta meihin on iskostunut tietty hillitty ja varovainen käytös. Ehkä impulsiivisen ja spontaanin käytöksen pelätään voivan viedä kasvot ja maineen.

Suomalaiset on usein varsinaista morkkiskansaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus tartun tilaisuuteen tai teen nopeita ratkaisuja, mutta useimmiten haluan funtsia juttuja ainakin pienen hetken. Pidemmän päälle en jaksaisi liian nopeita käänteitä arjessa. En halua suunnitella kaikkea, mutta haluan, että esim. lomamatkan päälinjat ovat tiedossa, vaikkapa millaisia kohteita lähellä on. Niistä voi sitten sään, kiinnostuksen yms. muuttujien mukaan tehdä nopeitakin ratkaisuja.

Jatkuva impulsiivisuus ja spontaanius antavat aihetta epäillä, onko persoonalla kykyä sitoutua ja suunnitella elämäänsa/harrastuksiaan/opiskelujaan tms. Sanotaan nyt näin, että keskimäärin vähemmän vahinkoa saa aikaan, kun pysähtyy miettimään hetkeksi. Spontaanisuus on hyvä mauste elämän eri tilanteisiin, muttei kuitenkaan mikään kantava voima, ainakaan mulle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jatkuva impulsiivisuus ja spontaanius antavat aihetta epäillä, onko persoonalla kykyä sitoutua ja suunnitella elämäänsa/harrastuksiaan/opiskelujaan tms.
Näinpä. Lisäksi ADHD:ta ja/tai tiettyjä mielenterveysongelmia ei voi myöskään sulkea pois. Esim. kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsiville voi tuollainen toiminta olla aika ajoin hyvinkin tavallista, mitä olen ymmärtänyt.

Kyllähän siis voimakkaasta impulsiivisuudesta voi myös kärsiä, kun ympärillä ihmiset eivät keskim. jaksa sellaista käytöstä tai ole ihan satasella messissä jatkuvasti. Lisäksi juuri se, että asiat voivat jäädä kesken, eikä saa mitään konkreettista aikaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Muija toimii suht spontaanisti monessa asiassa toisin kuin meikäläinen. Pientä rillaamista yhteisten päätösten "venymisestä" on aina välillä tullut. Muija kun on sitä mieltä, että hän on onnistunut tekemään toistaiseksi pelkästään hyviä päätöksiä (mitä en sinänsä kiistä, onhan hän meikäläisenkin löytänyt). Vastauksena ja pienenä mietinnän aiheena tähän olen kuitenkin yrittänyt selittää, että vaikka joku (isokin) päätös oli kategoriassa "hyvä" olisi se voinut pienellä miettimisellä olla vielä parempi. Eli kaikki ei todellakaan ole mustavalkoista, niinkuin muija hieman tuppaa ajattelemaan. Muijan mielestä kaikki on vähän kuin joko tai, mikä ei juuri mahdollista välimuotoja tai mainitsemieni kategorioiden sisäisten asioiden vertailua.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Esim. kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsiville voi tuollainen toiminta olla aika ajoin hyvinkin tavallista, mitä olen ymmärtänyt.

Kyllähän siis voimakkaasta impulsiivisuudesta voi myös kärsiä, kun ympärillä ihmiset eivät keskim. jaksa sellaista käytöstä tai ole ihan satasella messissä jatkuvasti. Lisäksi juuri se, että asiat voivat jäädä kesken, eikä saa mitään konkreettista aikaan.

Sama ongelma myos epavakaan persoonallisuushairion kanssa. Vaimoni sairastaa tuota, ja taytyy sanoa etta itselleni impulsiivisuudesta ja spontaaniudesta on tullut hirvittava peikko joka varjostaa elamaa. Toki han nyt opettelee asian kanssa toimeen tulemista ja yrittaa kontrolloida itseaan paremmin, mutta en osaa enaa nahda paljoakaan positiivista impulsiivisuudessa. Se voi toimia viela sellaiselle ihmiselle jolla ei ole vastuuta (lapsia jne) mutta ei ihmisille jotka elavat parisuhteessa tai joilla on lapsia.

Olet siis aivan oikeassa arviossasi, ehka se on itselle "hauskaa" osan ajasta mutta ymparistolle se on tuhoisaa ja sen kautta siita tulee myos itselle tuhoisaa. Se on raskas taakka, jonka yleensa joutuu muut kantamaan kuin se impulsiivinen ihminen.

Itse koitan sitten tasapainottaa tata sitten suunnitelmallisuudella, mutta hyvatkin (ja pakolliset) suunnitelmat usein muuttuvat juuri tuon spontaaniuden vuoksi.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Kaksisuuntainen mielialahäiriö (eng. bibolar disorder) on ehkä kauheinta mitä psykiatrinen lääketiede on meille opettanut. En kiistä etteikö liika vaistoilla eläminen voisi olla haitallista, mutta monesti vain ulkopuoliselle. Toki sitten, jos henkilö joka käyttäytyy paljon tai aina impulsiivisesti on sellainen joka ei tiedä paikkaansa maailmassa ja on epävarma asioista, se voi olla jälkikäteen myös haitallista itse tekijälle. Tämä taas johtuu kulttuurista, jossa elämme. Tukahdutetaan ihmisten impulsiivista käyttäytymistä = kielletään ja säädetään uusia turhia lakeja ja lakimuutoksia.

Olin eilen puistossa, jossa oli paljon populaa. Olin allapäin henkilökohtaisista syistä, mieli teki lähteä pois (vaisto), koska pelkäsin tekeväni ärsytyksessäni jotain mitä katuisin, mutta jäin, koska toimin järkeni pohjalta (vaiston vastavoima). Asetuin vaistoani vastaan ja minä opin jotain jälleen itsestäni. Kuuntelin siis vaistojani (pelkoa, häpeää, kaipuuta etc.) ja tavallaan tukahdutin itse hiljalleen vaistoni ja lopulta pääsin irti näistä tunteista ja minulle tuli ilo olla siinä hetkessä ja paikassa. Lähdin sitten melko pian pois. Jos olisin alistunut vaistoilleni tuossa tilanteessa ja lähtenyt pois puistosta, olisi tunteeni leimahtaneet yhä suuremmaksi vihaksi ja olisin voinut olla (kokemuksesta tiedän) itselleni tai muille vahingoksi.

Vähän ristiriitaista tekstiä, mutta varmaan he ainakin ymmärtävät, jotka ovat jotain samansuuntaista kokeneet.

Kun antautuu vaistoilleen ja kuuntelee niitä estoitta, oppii itsestään.

Edit. Kaikki mielen ''häiriöt'' ovat kesytettävissä luonnollisilla tavoilla (puhumalla jne.) ja kemikaaliset lääkkeet psykiatriseen hoitoon ovat kirous jotka ovat keksineet narsisti-psykopaatti-sosiopaatit mielettömässä fantasiassaan. He eivät yleensä halua kesyttää näitä ''häiriöitään'' vaan he haluavat kehittää niitä tuhoisampaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Spontaani olen mutta täysin harkitusti rikon koodeja. En ole sillä tavalla impulsiivinen kuin esimerkiksi tätä palstaa lukemalla luulla voisi. Ei pidä pelätä, pitää olla sydän kunnossa. Onko teillä niin, että on ikään kuin koko ajan rakastunut maailmaan. Ei tämä sairasta itserakkautta ole, ei, vaikka joku porilainen fani niin luuleekin.

Ei pidä pelätä. Ihmiset kyllä näkevät, kun ei ole taka-ajatuksia, kieroutta ja kaikkea senlaista.

Tämä ketju on ihan hepreaa niille, jotka ovat kaukana tästä mitä kuuluisi olla ollakseen oikeasti kuosissa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Spontaanius toimii parhaiten silloin kun se on laskelmoitua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös