Silloin harvoin, kun ketuttaa...

  • 901 973
  • 5 385

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kai se niin on että mikäli Lukko olisi lauantaina rankkarikisan voittanut, niin se olisi kaikille ok eikä rankkarikisat 65 minuutin jälkeen vituttaisi ketään.
Voin kyllä ihan käsi sydämellä (mörökölli minut vieköön) vakuuttaa, että en edes tajunnut että tämä rankkarikeskustelu virisi lauantain pelistä. Oikeastaan todella kuvaavaa, että jatkoajoista ja rankkarikisoista keskustellessa minulla oli enemmän mielen päällä tuo yksittäinen jatkoaika yli kahdenkymmen vuoden takaa, kuin viime lauantailta.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Voin kyllä ihan käsi sydämellä (mörökölli minut vieköön) vakuuttaa, että en edes tajunnut että tämä rankkarikeskustelu virisi lauantain pelistä. Oikeastaan todella kuvaavaa, että jatkoajoista ja rankkarikisoista keskustellessa minulla oli enemmän mielen päällä tuo yksittäinen jatkoaika yli kahdenkymmen vuoden takaa, kuin viime lauantailta.
Pitää kyllä sanoa, että noin statistin osassa tuolla tasolla ei rankkareissa saa yksikään liigajoukkue tai liigavahti olla, kuin raumalaiset oli porilaisia vastaan, jäi asia mieleen tai ei
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselleni sopisi hyvin että jatkoajan jälkeen pisteet tasattaisiin 1-1 mutta taitaa olla IIHF:n säännöissä että jokaisesta ottelusta pitää jakaa sama määrä pisteitä. Eli liigan tapauksessa 3 pistettä.
Näin muistan jostain lukeneeni.
Jos tuollainen sääntö on, niin siinä menee vähän lapsi pesuveden mukana, eli se on tietysti erittäin järkevää, että tasapeli-ottelusta ei jaeta enempää pisteitä kuin varsinaisella peliajalla päättyneestä (terveisiä NHL:ään) ja hyvä jos tämä on lajiliiton säännöissä määrätty, mutta kyllähän jalkapallon pistelasku (tasurista 1-1 ja voitosta 3-0) olisi ihan käypä jääkiekkoonkin. Sellaista ei kyllä ole tainnut koskaan olla (missään?), eli silloin kun jääkiekossa tasapelejä vielä oli, voitosta sai kaksi pistettä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulin vain lukemaan, mikä jengiä nyt vituttaa ja täällähän väännetään vieläkin lauantain jälkimainingeissa jostain jatkoajasta ja rankkareista. Eipä mitään, jatkakaa.

Olin melkein päivälleen 17 vuotta sitten katsomassa TPS-Lukko, joka päättyi jatkoajankin jälkeen 5-5, kun Lukko oli noussut 2 maalin takaa tasoihin. Tuolloin ei vituttanut yhtään. Tuosta ei mennyt montaa viikkoa kuin Sykora poistui takavasemmalle ja tilalle Matikaisen Pena. "Takaako Matikainen mestaruuden?" kysyi Jääkiekkolehti 2/96 kannessaan. Ei taannut.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulin vain lukemaan, mikä jengiä nyt vituttaa ja täällähän väännetään vieläkin lauantain jälkimainingeissa jostain jatkoajasta ja rankkareista. Eipä mitään, jatkakaa.

Olin melkein päivälleen 17 vuotta sitten katsomassa TPS-Lukko, joka päättyi jatkoajankin jälkeen 5-5, kun Lukko oli noussut 2 maalin takaa tasoihin. Tuolloin ei vituttanut yhtään. Tuosta ei mennyt montaa viikkoa kuin Sykora poistui takavasemmalle ja tilalle Matikaisen Pena. "Takaako Matikainen mestaruuden?" kysyi Jääkiekkolehti 2/96 kannessaan. Ei taannut.
Kai mar siitä on 27 vuotta…no joo aika menee nopeasti eikä yks kymmenen vuotta tunnu jälkeen päin juuri missään.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkoaika 5vs5 ja jos ei börsää tuu niin pisteet jakoon. 3vs3 on sama ku sammutettais hallista valot ja katotaan kui käy.

Mun mielestä tämmöset kommentit kertoo pitkälti lajitietämyksestä tai -kokemuksesta oleellisen. Ihan kuin yhtäkkiä pelaajamäärän muutos muuttaisi koko pelin ihan arvaksi. Ei se ole suinkaan niin.
Itselleni sopisi hyvin että jatkoajan jälkeen pisteet tasattaisiin 1-1 mutta taitaa olla IIHF:n säännöissä että jokaisesta ottelusta pitää jakaa sama määrä pisteitä. Eli liigan tapauksessa 3 pistettä.
Näin muistan jostain lukeneeni.
Ei taida sääntö mennä noin. Olen ainakin siinä käsityksessä, että jos jatkoajalla tehdään tyhjiin, niin tyhjän ottanut jää pisteittä. En ole kuitenkaan sata varma. Joskus tuollainen ainakin oli, mikä on sinällään erikoista rankaista riskistä.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei taida sääntö mennä noin. Olen ainakin siinä käsityksessä, että jos jatkoajalla tehdään tyhjiin, niin tyhjän ottanut jää pisteittä. En ole kuitenkaan sata varma. Joskus tuollainen ainakin oli, mikä on sinällään erikoista rankaista riskistä.
Itseasiassa nyt kun asiaa googlailin, kun päätös aikoinaan on tehty, ei tälläilläistä sssäntöä IIHF:ltä taida löytyä.
Pistelaskumuutosta perusteltiin näemmä sillä että mikäli jossain matseissa jaettaisiin vain 2 pistettä, tämä vääristäisi sarjataulukkoa.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Tässä on kyllä kiteytetty kaikki oleellinen oikein. Tuskin raumalaisessa jääkiekossa ovat asiat niin huonosti, että Ässien kahden perättäisen derbyvoiton jälkeen pitää kiireesti muuttaa liigan sääntöjä. Kilpailu ja tasaiset ottelut vievät Satakunnan jääkiekkoa eteenpäin. Hurjimmat ottelut ovat varmasti vielä edessä.
En kommentoi tähän muuten mutta olisin itse kyllä sääntöjä muuttanut jo monia vuosia ennen viime lauantaita.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin melkein päivälleen 17 vuotta sitten katsomassa TPS-Lukko, joka päättyi jatkoajankin jälkeen 5-5, kun Lukko oli noussut 2 maalin takaa tasoihin. Tuolloin ei vituttanut yhtään. Tuosta ei mennyt montaa viikkoa kuin Sykora poistui takavasemmalle ja tilalle Matikaisen Pena. "Takaako Matikainen mestaruuden?" kysyi Jääkiekkolehti 2/96 kannessaan. Ei taannut.
Samaa peliä olin itsekin katsomassa, eikä hallilta lähtiessä vituttanut minuakaan.
Mutta Turun Sanomien toimittajaa(Heikki Kulta?) taisi tuo tulos vituttaa. Seuraavan päivän turkkarissa mies purki pahaa oloaan muun muassa haukkumalla Lukon puolustuksen ja maalivahtipelin päästetyn viiden maalin takia. Jäin myös mieleen kommentti, "Lukko on tyypillinen kyläjoukkue joka pystyy voittamaan otteluita vain kotonaan". No harmittaahan se kun Tepsin puolustus sukeltaa viiden maalin verran, eikä voittoa tule edes kotona.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En kommentoi tähän muuten mutta olisin itse kyllä sääntöjä muuttanut jo monia vuosia ennen viime lauantaita.

Joo, ovathan nuo rankkarit välillä arpapeliä, mutta mun mielestä on hyvä, että jokaisesta pelistä haetaan voittajaa. Liigassakin tietysti pitää pyrkiä ottamaan mahdollisimman paljon suoria voittoja, koska tuo 3 pistettä/peli on se avain onneen, jos haluaa selkeästi esimerkiksi sinne TOP6-ryhmään. Lisäksi tasapisteissä muistaakseni katsotaan ensin se, että kenellä on eniten noita 3p voittoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #16

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä tämmöset kommentit kertoo pitkälti lajitietämyksestä tai -kokemuksesta oleellisen. Ihan kuin yhtäkkiä pelaajamäärän muutos muuttaisi koko pelin ihan arvaksi. Ei se ole suinkaan niin.

Ei taida sääntö mennä noin. Olen ainakin siinä käsityksessä, että jos jatkoajalla tehdään tyhjiin, niin tyhjän ottanut jää pisteittä. En ole kuitenkaan sata varma. Joskus tuollainen ainakin oli, mikä on sinällään erikoista rankaista riskistä.
Onhan tuo periaatteessa pelkkää virheen kyttäämistä koko 3vs3 pelleily. Mistä tommonen edes on keksitty? Vielä kun vaihtais vääränpuolen mailaa niin jänskättäis vielä enemmän.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo periaatteessa pelkkää virheen kyttäämistä koko 3vs3 pelleily. Mistä tommonen edes on keksitty? Vielä kun vaihtais vääränpuolen mailaa niin jänskättäis vielä enemmän.
Kyllähän tuo idea tulee ison-veden takaa ja niitä ideoita sitten IIHF-apinoi muutaman vuoden viiveellä. Eli jos NHL:ssä keksitään että jatkoaika tullaan vetämään seuraavaksi 2 vs. 2 tai 15 vs. 15 ja kolmella kiekolla, nin kyllä se sitten jossain vaiheessa Eurooppaankin päätyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta Turun Sanomien toimittajaa(Heikki Kulta?) taisi tuo tulos vituttaa. Seuraavan päivän turkkarissa mies purki pahaa oloaan muun muassa haukkumalla Lukon puolustuksen ja maalivahtipelin päästetyn viiden maalin takia. Jäin myös mieleen kommentti, "Lukko on tyypillinen kyläjoukkue joka pystyy voittamaan otteluita vain kotonaan". No harmittaahan se kun Tepsin puolustus sukeltaa viiden maalin verran, eikä voittoa tule edes kotona.
En muista juttua, mutta olisin valmis lyömään aika ison summan sen puolesta, että noilla tuntomerkeillä toimittaja oli Erkki Liesmäki.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oman käsitykseni mukaan Liiga ei osaa hyödyntää rankkareita ja jatkoaikamaaleja yhtä hyvin somessa kuin NHL. Siinä olisi parantamisen varaa. En tosin ole Instagramissa, mutta kyllä NHL laittaa jatkuvasti maaleja FB:seenkin.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En muista juttua, mutta olisin valmis lyömään aika ison summan sen puolesta, että noilla tuntomerkeillä toimittaja oli Erkki Liesmäki.
Nyt kun sanoit, niin totta. Erkki Liesmäkin tuon jutun oli kirjoittanut.

Kylläpä nyt harmittaa kun menin Heikki Kullan, arvostetun ja palkitun toimittajan/kirjailijan yhdistämään tuollaiseen tekstiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

Samppub

Jäsen
Onhan tuo periaatteessa pelkkää virheen kyttäämistä koko 3vs3 pelleily. Mistä tommonen edes on keksitty? Vielä kun vaihtais vääränpuolen mailaa niin jänskättäis vielä enemmän.
Ihan ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana noihan oli pelkkää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Sen jälkeen tuli joku ja pilasi analysoinnillaan jatkoajat luomalla puuduttavan pelitavan.
Veikkaan Tapolaa tai Marjamäkeä!
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Kyllähän tuo idea tulee ison-veden takaa ja niitä ideoita sitten IIHF-apinoi muutaman vuoden viiveellä. Eli jos NHL:ssä keksitään että jatkoaika tullaan vetämään seuraavaksi 2 vs. 2 tai 15 vs. 15 ja kolmella kiekolla, nin kyllä se sitten jossain vaiheessa Eurooppaankin päätyy.
Liittynee siihen että 4vs4 ei jääkiekossa tapahdu oikein mitään, koska syöttösuuntia on niin paljon vähemmän. Tästä oli hyvä juttu jossain jenkkimediassa vuosi-pari sitten mutta en nyt nopeasti löytänyt. 3vs3 halutaan vauhdittaa ratkaisua.

Niin kauan kuin 3 pistettä halutaan jakaa ottelussa niin minä en näe mitään ongelmaa 3vs3 jatkoajassa ja rankkareissa, jollainhan se piste pitää jakaa ennen iltakymmentä. Mielestäni tuo on sopiva sekoitus urheilullista ratkaisua ja sirkushuveja. Lauantainakaan ei ainakaan voinut väittää että väärä joukkue olisi rankkarit vienyt.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana noihan oli pelkkää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Sen jälkeen tuli joku ja pilasi analysoinnillaan jatkoajat luomalla puuduttavan pelitavan.
Veikkaan Tapolaa tai Marjamäkeä!
Niin, 2015 Syksyllä (?) kun nämä 3 vs. 3 jatkoajat Liigaan rantautuivat, nuo kyseiset herrat tosiaan vaikuttivat nykyisissä työpaikoissaan. Meillä oli sentään RD, joka aina lehdistötilaisuuksissa jatkoaika -tai vl. tappion jälkeen jaksoi muistuttaa että "se oli mun mielestä tasapeli".
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muista juttua, mutta olisin valmis lyömään aika ison summan sen puolesta, että noilla tuntomerkeillä toimittaja oli Erkki Liesmäki.
Liesmäen määkivä lammas se oli. Se oli sitä aikaa kun EHL perustettiin ja Suomesta kaavailtiin Tepsille ja Jokereille kiintiöpaikkaa kyseiseen sarjaan, josta kenties kuviteltiin tulevan samanlainen rahasampo seuroille mitä jo silloin oli jalkapallon Champios League.

Lukon Rauno Mokka kertoi toimittaja Janne Rantaselle, että hänen mielestään kiintiöpaikkoja ei pitäisi olla, vaan jakaa paikat sen mukaan miten mikäkin joukkue kansallisessa liigassa sijoittuu.

Lukko pelasi sunnuntaina tv-pelin Jokereita vastaan ja antoi vieraille selkään maalein 5-1 tai 5-2, ja tuohon peliselostuksen yhteyteen Rantanen sitten pisti Mokan mietteet tulevasta EHL:stä.

Kyllä siitä muutkin jääkiekkovaikuttajat Turussa pillastuivat kuin Liesmäki. Mm. Jyrki Santala. Mutta eniten tietysti esille nousi Liesmäki, joka sitten tiistaisen TPS-Lukko pelin jälkeen vuodatti kaiken pahan ilman ulos. "Kyllä pitäisi joukkueen ensin opetella voittamaan pelejä, ja sitten vasta puhella osallistumisesta EHL:ään" ym ym. kuittia "Lukon jyrähtelevästä presidentistä". Muutkin siis osaavat jyrähdellä kuin Kummola, se on todettu jo alkuvuodesta 1995.

Samassa jutussa Liesmäki koki siihen astisen, arvatenkin mitättömän toimittajanuransa tähtihetken lällättelemällä Jarmo Kuusiston paluusta Ranskanmaalta, mutta ei Lukkoon vaan Ässiin.

Ennen kyseistä Mokan älähdystä EHL:n kiinitiöpaikoista Liesmäki oli suhtautunut Lukkoon melko suopeasti, ainakin meikäläisen mielestä ja ihmettelinkin sitä vuodatusta lukiessani että mikäs nyt on taivaan pimentänyt.

No nyt sain minäkin vitutuksen päälle kun Liesmäestä rupesin kirjoittamaan.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vielä kun vaihtais vääränpuolen mailaa niin jänskättäis vielä enemmän.
Niin tai sitten niinkuin minä joskus pikkupoikana huusin koulun liikuntatunnilla jääkiekoa pelatessa että "saatana mä en tartte edes mailaa" ja opettaja tuli moittimaan kiroilemisesta.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Ihan ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana noihan oli pelkkää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Ja sehän se idea tuon muutoksen takana olikin. Mutta tyylilleen uskollisina Liigassa tosiaan siirryttiin vauhdista ja viihteestä kyttäilyyn ja tylsyyteen.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä HIFKit ja Tapparat ottaa tänään rutiinivoittoja heikommistaan. Tuollaista esitystä kaipaisin Lukoltakin välillä. Joka peli hirveitä maalinpelitaisteluita.

Nyt Lukko on muuten pitkästä aikaa taas siinä tilanteessa, että kolmen ottelun tappioputki on mahdollinen. HPK on voitettava perjantaina Raumalla.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siellä HIFKit ja Tapparat ottaa tänään rutiinivoittoja heikommistaan. Tuollaista esitystä kaipaisin Lukoltakin välillä. Joka peli hirveitä maalinpelitaisteluita.

Lukolla on vaikeampi jakso menossa, eikä tasakentin oikein päästä sektoriin millään. Ylivoima oli tänään tehokasta ja tuotti 2 pussia. Se olisi voinut riittää jopa voittoon, jos Zagi olisi ollut parhaimmillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös