Seurantaketju viheriöiden virtuaalimanagereille

  • 32 260
  • 164

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sanon jo tässä vaiheessa @Roger Moore , että jatka samaan malliin! Näitä on aina mukava seurailla ja kannustaa mukana Wigania euroopan huipulle! Toivotan menestystä seurahistorian ensimmäiselle chämppärikaudelle!
Kiitos kiitos!

Toinen kausi on nyt 11 kierrosta vanha, ja vähän siten on mennyt kuten odottelinkin. Olen sarjassa kuudentena, joten hankalampi tämä toinen kausi on ehdottomasti ollut. Osaltaan tähän on varmasti vaikuttanut nämä europelit, toki pitää mainita että sijat 1-6 on Valioliigassa neljän pisteen sisällä, joten yhden kierroksen aikana tapahtuu isojakin muutoksia. Sarja on oikeastaan muuten mennyt ihan odotusten mukaisesti, ainoana pettymyksenä pidän 0-0 kotitasuria Boltonia vastaan. Viimeisimmässä ottelussa nousin Chelseaa vastaan vieraskentällä 2-0 tappioasemasta 2-2 tasuriin, tätä pidän hyvänä nousuna.

Europelit on olleet odotetun pahoja. Malmön voitin helposti 3-0, Milania vastaan hävisin vieraissa "vain" 2-0 ja kotona sitten 0-0 Hertha Berliniä vastaan. Tuo peli olisi kyllä ehdottomasti pitänyt voittaa, sillä jatkoonmenon kannalta olisi nyt suotavaa voittaa Berlin vieraissa. Malmö varmasti kaatuu vieraskentällä, mutta Milania vastaan kotipeliin en ennakkoon budjetoi yhtään pistettä, koska milanolaisten materiaali on vähän turhan kova. Noh, Berliinistä voitto on kyllä otettavissa.

Kyllä tässä pikkuseuralla pelatessa on vähän erilaista kasata joukkuetta. Chelseaa vastaan oli hauska kun kaverilla painoi edelliskauden superhankinta Kaka oikeaa laitaa, ja tälle kaudelle jengi hankki vaatimattomasti Wayne Rooneyn 60 miljoonan euron siirrolla ManU:sta. Itselle kovin hyökkäyshankinta oli Puolan maajoukkuemiehen ilmaissiirto...

Mutta joo, seuraavat pelit on tärkeitä sekä Valioliigassa että chämppärissä. Valioliigassa seuraavaksi Sunderland kotona, sitten tuo Berliniä vastaan oleva UCL-matsi ja heti perään Valioliigan vieraspeli Arsenalia vastaan. Sitä voi pitää kyllä jo isona otteluna, onneksi Arsenal oli näistä suurseuroista selkeästi helpoin minulle viime kaudella. Voitin molemmat pelit, maaliero oli 8-2 minulle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Huhhuh, tiukat väännöt on jälleen takana.

Valioliigassa lokakuun lopun ja marraskuun aikana kohtasin siis Sunderlandin kotona, Arsenalin vieraissa, Evertonin kotona ja vielä marraskuun lopussa sitten Birminghamin vieraissa. Herkkusieniliigassa tosiaan Hertha Berlin ja Malmö vieraissa, molemmat tärkeitä otteluita jatkopaikkojen kannalta. Berlinin kanssa oltiin tasapisteissä ensimmäisen kolmen kierroksen jälkeen.

Valioliigan puolella Sunderland kaatui tiukkojen vaiheiden jälkeen 3-1. Peli oli tasan aina tuonne 80 minuutille asti, mutta joukkueen kapteeni Andrey Karayka otti homman haltuun ja iski tilanteeksi 2-1, ja hieman myöhemmin Puolan kaveri Niedzielan iski 3-1. Arsenalia vastaan oli trilleri, Arsu hallitsi peliä ekat reilu puoli tuntia ja johtikin 1-0. Pääsin hieman varkain peliin mukaan kun Javier Mascherano iski tasatilanteeksi 1-1, ja hetkeä myöhemmin Thierry Henry perseili itsensä kahdella keltaisella kortilla ulos. Hallinta siirtyi minulle, ja menin sitten toisella jaksolla Puolan ihmemiehen maalilla johtoon, peliä 80 minuuttia takana. Mutta niin vain Arsenal punnersi vielä tasoihin, ja pisteet jakautui 2-2. Ihan ok tuo yksikin piste oli ennakkoasetelmiin nähden, vaikka vähän harmi kun ylivoimalla sain pelata ja voitto oli jo vähän kuin näpeissä.

Muissa marraskuun liigapeleissä Everton kaatui rutiinisuorituksella 3-0, ja Birmingham sitten tärkeiden europelien jälkeen vieraissa 2-0. Tuosta meinasi tulla tiukka matsi, mutta voitto ratkesi 19-vuotiaan Callum Woodsin maalilla 10 minuuttia ennen loppua, ja Daniel Fredheim Holm iski loppulukemat 2-0 hetkeä myöhemmin.

UCL:n vieraspelit Berliniä ja Malmöa vastaan olikin sitten tykitystä. Berliniä vastaan sain lentävän lähdön kun ekaan puoleen tuntiin Mascherano ja Niko Kranjcar iski maalit mieheen, ja toisella puoliajalla Holm ja Crespo iskivät vartissa lukemiksi 4-0. Tämän jälkeen pistin sitten vähän puolustavampaa taktiikkaa peliin, ja ottelu päättyi lopulta 4-1 minulle. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että seuraavalla kierroksella jatkopaikka käytännössä varmistuisi jos ottaisin vähintään saman verran pisteitä kuin Berlin. Maaliero oli minulla +4 ja Berlinillä -4, joten tuon kurominen oli käytännössä mahdotonta Berlinille. Pisteissä olin siis kolme pinnaa edellä.

Malmön vierasreissu olikin sitten melkoinen. Eka puoliaika meni tasaisissa merkeissä, ja varsinkin pelin alussa Malmöllä oli paljon paremmat paikat kuin minulla. Samalla Milanon suunnalta kuului kummia, Berlin oli siirtynyt pelin alussa 1-0 vierasjohtoon! Tässä vaiheessa tilanne oli se, että minun jäädessä tasuriin ja Berlinin voittaessa ero olisi minulle enää yksi piste, ja molemmilla oli jäljellä siis enää yksi peli kotona. Minulla siis Milan kotona ja Berlinillä "läpijuoksu" Malmöä vastaan viimeisenä.

Eka puoliaika oli maaliton, ja Malmö oli jopa lähempänä maalia. Milanosta tuli onneksi vähän apuja, siellä oli peli myös tasan ekan puoliajan jälkeen. Oma peli säilyi silti vähän puskemisena, millään ei meinattu kunnon paikkoja saada luotua. Ei ennen kuin 60 minuuttia oli mittarissa, silloin sain vastahyökkäyksen jonka päätteeksi Hernan Crespo iskee Wiganin 1-0 johtoon! Ja vain pari minuuttia tästä, Niko Kranjcar iskee lukemiksi 2-0. Wiganin seurahistorian kenties tärkeimmät maalit tulivat Malmön 25 000 katsojan edessä, sillä nämä lukemat pysyivät myös loppuun saakka ja pudotuspelipaikka Mestareiden Liigassa oli varmistunut! Milan ja Berlin väänsivät 1-1 tasurin, joten ei tarvitse miettiä edes maalieroja tässä vaan pisteetkin riittävät jatkopaikkaan. Tosin sen verran jää vielä panosta tuonne viimeiselle kierrokselle, että jos jollain ihmeellä pystyn raapimaan kolmen maalin voiton Milanista niin voittaisin myös paremmalla maalierolla koko lohkon, ero on siis tällä hetkellä kolme pistettä Milanin eduksi ja maaliero heillä on +10 ja minulla +6. Tosin nyt en ihan varmaksi sano miten menisi kahden maalin voiton kanssa, tällä hetkellä maaliero on minulla 9-3 ja Milanilla 13-3 eli meneekö tuo nyt tehtyjen vai päästettyjen maalien perusteella tasatilanteessa?

No anyway, syyskauden tärkein tavoite eli Mestareiden liigan jatkopaikka on varmistettu. Ekan kolmen kierroksen jälkeen meinasi tehdä tiukkaa, mutta vieraspelit kyllä menivät niin loistavasti että ei voi muuta sanoa ku hattua nostaa joukkueelle. Valioliigassa tilanne on sellainen että 15 kierroksen jälkeen Manchester United johtaa sarjaa 36 pisteellä, Liverpool on toisena 35 pisteellä ja minä kolmantena 33 pisteellä. 33 pistettä on myös Chelsealla joka on neljäntenä ja Tottenhamilla viidentenä, mutta niillä on huonompi maaliero. Kauden suurin mestarisuosikki Arsenal on hieman kompuroinut, ja on jäänyt nyt meistä kolmesta neljä pistettä.

Näin tähän mennessä, onhan tuota kautta vielä reilusti jäljellä kun edes puoliväliä ei ole saavutettu. Silti on ollut isoja otteluita jo edessä ja viime kauteen verrattuna luonnollisesti paljon haastavampi ohjelma ollut, kyllä ne europelit vaan vaikuttaa tekemiseen. Onneksi ei ole ihan samaa käynyt kuin Leicesterille tosielämässä, vaan hyvissä asetelmissa ollaan Valioliigassa mitä nyt tulee mestaruustaisteluun puhumattakaan sitten neljän joukkoon pääsystä.

Joulukuu alkaa liigacupin kotipelillä ManU:a vastaan ja sitten muutama päivä tästä UCL:n lohkovaiheen päätöskierroksen peli Milania vastaan kotona. Valioliigassa otteluohjelma on joulukuun osalta seuraava:

9.12 Blackburn vieraissa
16.12 WBA kotona
20.12 Portsmouth vieraissa
23.12 Fulham kotona
26.12 Newcastle vieraissa
30.12 Tottenham kotona

18 pistettä jaossa, kotipelit nyt pitää ainakin hoitaa ja liigan kokonaistilannetta ajatellen Tottenham varsinkin pitää kyllä kotona voittaa. Blacburn, Portsmouth ja Newcastle pyörii keskikastissa ja WBA ja Fulham on sijoilla 15-16.

Mutjoo, hyvässä vauhdissa ollaan! Seuran infoa vielä sen verran, että stadionilla on ollut remontti koko syksyn käynnissä ja 22.12 stadionille tulee 12 500 lisäpaikkaa, kapasiteetti nousee siis lukemaan 36 000.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joulukuu on nyt taputeltu:

Liigacupissa voitin hieman jopa yllättäen Manchester Unitedin, ManU on ollut ns. isoista joukkueista selkeästi pahin minulle. Viime kaudella kaksi kohtaamista joista molemmista pataan, toinen peli kotona 1-3 ja toinen vieraissa 0-3. Voitto tuli jatkoajan päätteeksi lukemin 3-1. UCL:ssä puolestaan käytännössä merkityksettömässä ottelussa voitin Milanin 3-2, nousin tasapisteisiin milanolaisten kanssa mutta olisi vaatinut kolmen maalin voiton jotta maalierolla olisin mennyt ohi.

Mestareiden liigan pudotuspeliarvontakin käytiin, saan vastaani ekalla kierroksella ei enempää eikä vähempää kuin Juventuksen. Pakko sanoa että Juventus oli ehkä vähiten toivottu vastustaja, jotenkin nuo italialaiset joukkueet on helvetin pahoja aina ja etenkin Juventus kyllä kuumottaa. Juve on Serie A:ssa toisena, pisteen perässä Interiä. Katsotaan mitä sitä Zlatanin ja kumppaneiden varalle keksii.

Valioliigassa joulukuu meni erittäin hyvin, tappioita ei tullut yhtään. Ensimmäiset neljä peliä voitin, ja Newcastlea ja Tottenhamia vastaan pelasin molempia vastaan 0-0. Omiin ei itse asiassa joulukuun aikana mennyt kuin yksi maali noissa kuudessa pelissä, ja 10 maalia tein itse. Toki hanat vähän hyytyi kun Newcastlea ja Tottenhamia vastaan ei osunut, joten piti hieman tutkia siirtomarkkinoita josko sieltä jotain löytyisi. Fredheim Holm ja Crespo kantaa ihan järjetöntä vastuuta, ja 4-4-2 systeemillä tykkään yleensä kierrättää neljää hyökkääjää. Puolan ihmemies on ihan hyvä super substitute, mutta neljäs hyökkääjä Magnus Powell ei ole enää ihan Valioliigan tasolle riittävä kaveri. Tyyppi itse asiassa ilmoitti vähän aiemmin lopettavansa uransa, joten olikin aiheellista vähän katsella hyökkääjämarkkinoita. Päätin jysäyttää kunnon siirtpommin:

WIGAN SIGN RONALDO!

Ja tiedoksi siis, ei ole mikään metroseksuaali cristianoronaldo, vaan ihan se alkuperäinen ja oikea Ronaldo. Ymmärtäähän sen toki että mies haluaa sieltä Real Madridin tasoisesta kyläjengistä Valioliigan huippujengiin, ja pitihän sitä tämän tason mies napata pois kuljeksimasta.

(todellisuudessa Ronaldo ei ollut pelannut peliäkään koko syksynä Realissa, en tosin tajua miksi kun Fernando Morientes on loukkaantuneena, Raulkaan ei ole hirmu kovassa iskussa ollut ja Portillo on sitten se kolmas vaihtoehto sinne hyökkäykseen. Noh, otettiin pois kuljeksimasta)

Mutjoo, tuli vähän lisää leveyttä hyökkäyskalustoon nyt. Ronaldo pääsee itseasiassa näyttämään tasonsa heti vuodenvaihteen jälkeen Liverpoolia vastaan, maali tai pari olisi kova siihen.

Valioliigassa tilanne on nyt se, että ManU on kärjessä 49 pisteellä, minä toisena 47 pisteellä, Liverpool kolmas 47 pisteellä mutta huonompi maaliero kuin minulla, Arsenal neljäs 45 pisteellä ja Chelsea 44 pisteellä viidentenä. Tottenham sitten vielä kuudentena 42 pisteessä. Tiukkaa on taistelu mestaruudesta ja paikasta Mestareiden liigaan, katsotaan josko Ronaldon johdolla tulisi onnellinen päätös kaudelle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt on tammi- ja helmikuu taitettu:

Valioliigan osalta tilanne on äärimmäisen kutkuttava edelleen, 28 kierrosta pelattu ja top 7 näyttää seuraavalta:

Chelsea 62
Wigan 60
Man Utd 58
Liverpool 57
Arsenal 55
Tottenham 54
Everton 54

Chelsea nyt tuskin pullahtaa enää neljän joukon ulkopuolelle, mutta muuten tuossa on pakka aika nätisti auki UCL-paikkojen osalta. Mestaruustaistelu on neljän kauppa, toki Liverpoolin pitäisi voittaa sellaisella kierroksella millä Chelsea kokee pistemenetyksiä. Liverpoolilla toki siinä mielessä suotuisa ohjelma että se kohtaa itsenään paremmin sijouttuneista ainoastaan Chelsean ja vieläpä kotona, muuten sillä on vastassa sarjataulukossa itseään alempana olevia. Sieltä löytyy myös kotipeli Arsenalia vastaan, minulla vastaavasti on vielä kohtaamatta Chelsea ja Arsenal kotona ja lisäksi vielä ManU vieraissa.

ManU-peikkoa olen saanut muuten karistettua, Valioliigan kotipelissä voitin heidät tammikuussa 3-1, tuore hankinta Ronaldo iski ekan Valioliigamaalinsa tuossa kamppailussa ja sinetöi 3-1 voiton. ManU:n halpakopio cristianoronaldolla oli oma paikkansa hetkeä aiemmin, mutta The Ronaldo näytti kuka on kuka.

Muuten Valioliiga meni tammi- ja helmikuunkin osalta ilman tappioita, toki voittoaja ei tullut kuin seitsemästä pelistä kolme. Eniten jäi harmittamaan 2-2 tasuri Readingin vieraana, saivat tasan kaksi paikkaa pelissä ja molemmista maali. Toki siinä mielessä yksikin piste oli hyvä nousu, koska olin 86 minuutille asti 2-0 tappiolla mutta sitten kahdessa minuutissa Ronaldon ja Freddy Adun maaleilla tasoihin. Mukaan mahtui myös turhauttava 0-0 tasuri Southamptonia vastaan, Antti Niemi torjui kaiken mahdollisen ja Soton ei saanut käytännössä yhtään paikkaa itse. Mutta vielähän tuossa on paljon omissa käsissäkin, itse asiassa edessä on ainoastaan yksi Valioliigan peli ennen tuota Chelsean kohtaamista. Välissä toki Mestareiden liigan toinen osaottelu Juventusta vastaan (tästä kohta lisää) ja FA Cupin puolivälierä Championshipin Sheffield Wednesdayta vastaan.

Englannin cup-kilpailuissa tilanne on se, että Liigacupin kaksiosaisessa välierässä tipuin Manchester Citylle yhteismaalein 2-3, peluutin itse asiassa tarkoituksella vähän reservijoukkuetta tuossa, voitto olisi varmaan ollut otettavissa jos olisi ykkösmiehistön heittänyt kentälle. FA Cupissa puolestaan siis tosiaan puolivälierä tulossa Sheffieldiä vastaan kotona, aiemmilla kierroksilla on vastassa ollut Sheffield United (voitto 4-1), Liverpool (voitto 2-0), Birmingham (voitto 2-1). Arvonnoissa on käynyt kyllä tuuria, kaikki pelit on olleet kotipelejä tähän saakka ja yhä jatkuu.

Mutta sitten Mestareiden liigaan, siellä on nimittäin herkulliset asetelmat! Valmistauduin ennakkoon Juventuksen kohtaamiseen suurella kunnioituksella, koska kyseessä on minulle aina erittäin haastava vastustaja. Hieman yllättäen sain kuitenkin ottelun ekan parikymmenminuuttisen parhaat maalipaikat, vaikka Juventus toki muuten hallitsi peliä. Lopulta sitten 28 minuutin kohdalla David Trezeguet pisti Juven 1-0 johtoon, ja jatkuvaa rummutusta tuli tämän jälkeenkin. Onneksi kuitenkin ihan ne ykkösluokan tontit saatiin pidettyä puolustuksen johdolla vähissä.

Aivan ekan puoliajan lopulla Igor Biscan katkaisi Juventuksen rajaheiton, syötti Daniel Fredheim Holmille joka leikkasi rankkarialueen vasenta reunaa keskelle ja pisti pallon ohi Gigi Buffonin! Seurahistorian yksi tärkeimpiä maaleja oli jälleen nähnyt päivänvalonsa, vierasmaali Juventuksen kotikentällä oli erittäin arvokas tähän paikkaan. Sain tokalla jaksolla luotua hyviä paikkoja, mutta ei mennyt millään sisään. Hieman harmillisesti Juve iski 87 minuutin kohdalla kun Trezeguet vapautti Giuseppe Scullin maalintekoon, mutta yhden vierasmaalin tehneenä 1-2 tilanteesta JJB stadionille lähteminen ole paha ollenkaan. Puolustuspeli vaan kuntoon niin ei pääse Trezeguet ja kumppanit mellastamaan, jatkopaikka tästä on kyllä otettavissa.

Mutta näillä mennään nyt. Loppukauden tavoite on selkeä, vähintään yksi pokaali pitää kyllä saada. Unelmana on tietysti Mestareiden liigan voitto, mutta sen verran realisti pitää olla että vaikka Juventus nyt kaatuisikin niin vastustajat on ihan yhtä kovia jatkossa. Materiaalin leveys tai pikemminkin sen puute meinaa vähän tulla vastaan, esimerkiksi Ronaldon suhteen tilanne on se että en voi miestä peluuttaa UCL:ssä koska oli näköjään rekisteröity Real Madridille aiemmissa europeleissä ja on tällä hetkellä edustuskelvoton. Toki pystyy sitten Crespoa ja Fredheim Holmia lepuuttamaan liigapeleissä, mutta silti.

Ensi kauden joukkueen kasaaminenkin on muuten hyvällä mallilla, tarkastelen säännöllisesti millaisia pelaajia on vapautumassa ensi kesän siirtoikkunassa, ja kohtalaisia vonkaleita on tarttunut jo haaviin. En tiedä onko tässä pelissä joku bugi näiden kanssa, mutta neljä pelaajaa siirtyy ilmaissiirolla ensi kesänä minulle:

-Lukas Podolski
-Dimitar Berbatov
-Andrea Gasbarroni
-Daniele Bonera

Toki ovet käy toiseen suuntaankin, Crespolle en aio tarjota enää jatkosopimusta ja joitain pelaajia lähtee varmasti myyntiinkin. Hyökkäyskaluston muodostaa ensi kaudella Podolski, Fredheim Holm, Berbatov ja Ronaldo, näin saa kierrätettyä mukavasti pelaajia liigapeleissä ja europeleissä. Esim. Fredheim Holm on ollut usein erittäin väsynyt ja monesti joudun antamaan kaverille parin viikon tauon peleistä kun on tiivis otteluohjelma, ensi kaudella Podolski tuo kilpailua tuohon paikalle. UCL:n voittoa ajatellen pitää olla paljon vaihtoehtoja.

Mutjoo, tiukka neljän pelin putki on tosiaan tulossa kun ensin Valioliigassa paikallispeli Boltonin vieraana, sitten se Juventusta vastaan pelattava kotipeli, FA Cupin puolivälierä ja sitten vielä tämän putken päättävä Valioliigan kotipeli Chelseaa vastaan. Paljon on kyllä koko loppukausi kiinni näistä peleistä, jokainen kolmesta pokaalitaistosta voi joko jatkua tai päättyä näiden pelien jälkeen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
JA SIELTÄ TÄRÄHTI!

Oli juurikin niin tiukkaa vääntöä kuin osasi odottaa. Juventus oli vetäytynyt täysin kuoreensa, eivät hyökänneet käytännössä ollenkaan mutta en saanut itsekään mitään erityisen vaarallista aikaiseksi. 0-0 tilanteessa mentiin tuskaisen pitkään, ensimmäisen huippupaikan sain 83 minuutin kohdalla kun Andrzej Niedzielan pisti pallon vähän yli vasemman yläkulman. Muutamaa hetkeä myöhemmin, 87. minuutin kohdalla sain kulmapotkun. Fredhein Holm antaa, ja Matthew Upson nousee korkeimmalle ja iskee pallon ohi Gigi Buffonin! Yhteismaalit 2-2, ja lopulta Wigan etenee jatkoon vierasmaalisäännön turvin! Huhhuh mikä taistelu.

Muut jatkoon menneet joukkueet on Deportivo, Arsenal, Liverpool, Roma, Barcelona, Milan ja Betis. Ei tarvitse varmaan erikseen sanoa jotta La Ligassa sijalla 17 oleva Betis olisi se mieluisin vastustaja tässä vaiheessa, ja eipä nuo Englannin joukkueetkaan ikäviä vastustajia olisi. Liverpool ehkä vähän, mutta Arsenalin uskon kyllä voittavani. Itse asiassa, paljon on kiinni siitä miten nuo vieraspelit näissä menee. Ainuttakaan kotipeliä en ole hävinnyt koko kaudella, Valioliigassa on kolme tasuria ja Mestareiden liigassa yksi tasuri. Loput on voittoja.

EDIT:

Barcelona tulee vastaan, homma jatkuu 4.4.2007 vieraspelillä. Ei pahin mahdollinen, Barca on La Ligan kolmas ja uskon että soveltuu minulle hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Unelma elää.

Mestareiden liigan puolivälierissä vastassa siis Barcelona. Ensimmäinen osaottelu, huhhuh mikä taistelu. Barcelona myllytti aivan joka suunnasta, pallo kävi tolpassa ja ties missä ja kaiken lisäksi Sebastian Saja torjui kyllä ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat kudit. Lopulta pääsin vähän kuin varkain vastahyökkäykseen, Jesper Grönkjaer tarjoilee keskelle nousseelle Niko Kranjcarille ja BOOM! Tilanne 1-0 minulle ja vierasmaali tehtynä! Sain vielä pari hyvää paikkaa tämänkin jälkeen, mutta seuraavasta maalista vastasi isäntäjoukkue Barcelona. Peliä pelattu 57 minuutta kun Samuel Eto'o nousee vasenta laitaa, syöttää takatolpalle Thiago Mottalle ja hän napauttaa tyhjiin. 1-1, mutta etu edelleen minulla kun vierasmaali tehtynä. Kestin Barcelonan myllytyksen ja 1-1 tilanne säilyi ihan loppuun saakka, joten tasatilanteessa ja vierasmaali tehtynä pääsin seuraavaan osaotteluun kotikentälle, kyllä maistui! Laukaukset meni Barcelonalla 29-9 ja maalia päin menneetkin 11-4.

Tuossa välissä otin rutiinivoiton Arsenalista Valioliigassa kotikentällä 3-2, Ronaldo paukutti kaksi maalia. Mutta tosiaan, viikko tuosta edellisen jakson tekstistä olikin vuorossa toinen osaottelu Barcelonaa vastaan. Ja mikä taistelu sekin oli. Alkuun sain pari hyvää maalipaikkaa, mutta viimeistely oli vähän ponnetonta. Tämän jälkeen hallinta siirtyi täysin Barcelonalle, ja loput maalipaikat tuli kyllä ihan puhtaasti heille. Eto'o oli jatkuvasti vaarallinen, pääsi pari kertaa kasvokkain Sajan kanssa mutta ilmeisesti hermot pettivät kun vedot meni ohi tai Sajan torjuntoihin. Tilanne eteni Barcan hallinnassa käytännössä koko ajan, isoimat sydämentykytykset tuli 70 minuutilla kun Eto'o tuli aivan Sajan läheisyyteen, mutta jostain argentiinalainen vielä venytti ja Eto'o jäi nuolemaan näppejään. Vielä kerran meinasi käydä kylämästi kun jo 92 minuuttia oli kellossa, Sajan avaus Matthew Upsonille epäonnistuu, Eto'o pääsee väliin mutta ampuu yli. Tämän jälkeen ei Barca enää pystynyt painostamaan, joten kotipelin päättyessä 0-0 oli yhteismaalit 1-1, ja menin siis jatkoon Camp Noulla tehdyllä vierasmaalilla! Aivan huikeita taisteluita ollut kyllä Mestareiden liigassa nyt kahdesti peräkkäin, uskomatonta venymistä ja kaiken järjen mukaan tästä olisi pitänyt lähteä jo lauluun, mutta niin vain puolustuspeli on pitänyt homman kunnossa.

Välierissä tuleekin sitten vastaan AC Milan. Alkulohkossa jo kohdattiinkin, kotona voitin 3-2 ja vieraspelin hävisin 2-0. Saa nähdä mikä on tarina nyt, tällä kertaa kaavio menee siten että aloitan välieräsarjan kotona. Siinä olisi kyllä melkein pakko raapia parin maalin voitto ja mielellään siten että Milan ei saa vierasmaalia aikaiseksi, on se vaan niin perkeleellinen kotijoukkue. Omaan kotipeliin luotan kyllä täysin, yhtään peliä en ole hävinnyt (kuten en koko kaudella muutenkaan) ja UCL:ssä minulle on tehty viidessä kotipelissä vain kaksi maalia. Jotain käärmekeittoja pitää kyllä kehitellä sitten San Siroa ajatellen. Toinen välieräpari on muuten Deportivo-Roma.

Valioliigassa tilanne on edelleen äärimmäisen tasainen, Chelsea johtaa 70 pisteellä, minä kakkosena 70 pisteellä, molemmilla sama maaliero +39 mutta Chelsea on tehnyt enemmän maaleja. Liverpool on kolmas 69 pisteessä ja Manchester United neljäs 67 pisteessä, mutta heillä yksi peli vähemmän ja jos hoitavat rästipelinsä niin nousevat sarjakärkeen koska paras maaliero heillä. Tottenhamilla on 64 pistettä ja ovat siis viidensiä ja Everton on kuudes 60 pisteellä. Arsenal on nyt seitsemäs 59 pinnassa.

FA Cupissa edessä on pian välierä Manchester Unitedia vastaan, ja itse asiassa heti tuon välierän jälkeen onkin sitten aikalailla ratkaiseva liigaottelu myös ManUa vastaan, käytännössä sen pelin voittaja pystyy kyllä tiputtamaan toisen pois mestaruustaistelusta. Kovat härkäviikot siis edessä, kun noiden ManU-pelien jälkeen onkin sitten jo tulossa Milania vastaan UCL-välierät, välissä kotipeli liigassa Blackburnia vastaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Aijjai, nyt taisi kyllä mestaruus karata.

Pelasin 2-2 tasurin ensin Evertonia vastaan (menetin 2-0 johdon) ja sitten hävisin Old Traffordilla ManU:lle 3-2. Nyt olen kuusi pistettä Chelsean perässä, toki yhden matsin vähemmän pelanneena mutta silti. Tilanne siis Chelsea 77, ManU 73 ja minulla 71. Pelimäärät Chelsea 35, ManU 33 ja minulla 34. Ihmeitä tämä kyllä vaatisi, mutta all in nyt loppuihin peleihin ja katsotaan miten käy. Vastas kolmas tappio tämä oli koko kaudella, joten enemmän tuohon pistemäärään vaikuttaa ne tasurit joissa pelattiin 0-0 kotona jotain Sotonia vastaan tai menetetään johtoasema. Noh, ei auta.

Mutta ei tässä nyt kirvestä heitetä kaivoon, voitin Manchester Unitedin nimittäin FA Cupin välierässä Ronaldon johdolla uskomattomasti 4-1. Itse asiassa tuohonkin peilaten tuo vierastappio harmittaa perkeleesti, voitto tuli vieläpä välierässä puolueettomalla kentällä eikä kotiyleisön edessä. Finaalissa tulee vastaan Valioliigan putoamistaistelua käyvä Sunderland, joten tuo pokaali pitää kyllä voittaa.

Noh, pelataan nyt UCL:n välierät Milania vastaan alta pois.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Noniin...

Mestareiden liigan välierän ensimmäinen osaottelu päättyi maalittomaan 0-0 tasuriin, kumpikaan ei saanut juuri mitään mainittavaa aikaan hyökkäyspäässä. Pisti kyllä paineita aika kovasti seuraavaan osaotteluun, Milano ei tunnetusti ole se helpoin paikka pelata. Noh, vahvasti ei homma alkanutkaan kun 16 minuutissa Andriy Shevchenko oli pistänyt tilanteeksi jo 2-0. Paikkoja oli useampiinkin maaleihin, mutta pysyin vielä pinnalla ja sain vähän jopa hyökkäyspeliä aikaan. Toisella puoliajalla vaihdosta sisään otettu Freddy Adu kaventaa 2-1:een kun peliä oli pelattu 64 minuuttia, aikaa siis riitti erittäin hyvin vielä tehdä tasoitus. Sainkin paikkoja, kulmapotkun ja muutaman hyvän paikan muutenkin. Otin Crespon vaihtoon, tilalle puolalainen ihmemies Andrzej Niedzielan. 89 minuuttia taulussa, Adu syöttää Niedziealnille rankkarialueen oikeaan laitaan, tarkka veto kohti maalia...

... TILANNE 2-2 JA VIERASMAALEILLA MENOSSA JATKOON, EI SAAKELI MILANON IHME?! ...

.. kunnes sitten 92 ja jotain minuuttia pelattu, Milanille vapaapotku aivan 16 rajalta. Andrea Pirlo pallon takana, tiesin jo tässä vaiheessa mitä tulee tapahtumaan. 3-2, ja peli käytännössä loppui tuohon tilanteeseen. Vedettiin kyllä tehokkaasti parissa minuutissa matto jalkojen alta, oli se finaalipaikka nimittäin niin lähellä. Vastaan olisi tullut Deportivo, eli ei mikään mahdoton rasti vaikka toki Espanjan liigan ykkösestä onkin kyse. Harmittaa kyllä vietävästi, katsoin vielä extended highlightsit pelistä niin minulla oli tyyliin minutti ennen tuota tilannetta kulmapotku ja Matthew Upson puski pallon yläputkesta maalin yli.

Noh, joka tapauksessa tämä UCL-kausi todisti sen että tuossakin kilpailussa voidaan pärjätä, ja kun ensi kaudeksi saan vielä vähän paremmin hyökkäyspeliä tukevia pelaajia niin kyllä tuo kannu on irroitettavissa. Joukkueen runkopelaajat on vielä hyvässä peli-iässä ja esim. Freddy Adu on vasta kasvamassa tähtistatuksen pelaajaksi, ja puolustuspeli kyllä toimii. Jossitella voi, yksi maali kotipelissä niin olisin mennyt jatkoon. Toisaalta olisin hyvin voinut tippua Barcelonaa vastaan "Samuel Eto'o -show'ssa", joten ehkä tämä oli kauden kokonaisuutta ajatellen ihan oikeutettu tulos. Ja olihan Milan varmasti kokonaisuus huomioiden minua parempi kun neljästi vastakkain pelattiin UCL:ssä, joten näin tällä kertaa. Paras Valioliigan joukkue olin joka tapauksessa, joten siinä mielessä voi olla ylpeä joukkueen saavutuksesta.

Vielä on kolme peliä Valioliigaa jäljellä ja FA Cupin finaali, on ollut kyllä viime kauteen nähden ihan erilainen tunteiden vuoristorata vaikka se mestaruus sieltä tulikin. Silloin tilanne oli se että periaatteessa olin mestaruustaistelussa kuskin paikalla käytännössä jostain joulukuusta alkaen ja ei tarvinnut välittää europeleistä, nyt joutui ihan eri tavalla tasapainottelemaan europelien ja Valioliigan välillä. Noh, tällaista se on.

Nyt se FA Cup pois kuljeksimasta ja toki lopuista Valioliigan peleistä 9 pistettä, katsotaan miten pitkälle riittää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Valioliiga on taputeltu. Viimeiset kolme peliä meni saldolla 4-0 vierasvoitto WBA:sta, 2-0 kotivoitto Birminghamista ja 0-0 kotitasuri Portsmouthille. Pisteitä siis 7/9 ja koko kauden saldo oli 81 pistettä. 23 voittoa, 12 tasuria ja ainoastaan kolme tappiota. Kotipeleissä ei yhtään tappiota koko kaudella missään kilpailussa, kova on kotirekordi siis. Mutta noh, kerrataas vähän miten kolme viimeistä kierrosta siis menivät muilta kärkijoukkueilta.

Kierros 36:

Omassa pelissä siis 4-0 voitto, Chelsea häviää oman pelinsä Manchester Citylle 1-0 vieraissa ja ManU pelaa 1-1 tasurin Newcastlea vastaan. Olin aiemmin ottanut Chelseaa sen kolme pistettä kiinni kun olin voittanut "rästipelin" heihin nähden joten olimme tasatilanteessa pisteissä ja 4-0 voiton myötä minun maaliero oli kolme pykälää Chelseaa parempi.

Manchester Unitedilla oli myös rästipeli, hävisivät Portsmouthille 0-1 ja pelasivat tuolla 36 kierroksella tasurin Newcastlea vastaan kotona. Pistetilanne siis oli seuraava:

ManU 77
Wigan 77
Chelsea 77

ManU kärjessä parhaalla maalierolla ja kaksi kierrosta jäljellä.

Kierros 37

Omassa pelissä rutiinivoitto Birminghamista siis 2-0, Chelsea hoitaa oman pelinsä yhä varmasti Middlesbroughta vastaan 2-0. Mitä tekee Manchester United? Häviää vieraissa WBA:lle 0-2. Tilanne siis:

Wigan 80
Chelsea 80
ManU 77

Tässä vaiheessa Antero Mertaranta huutaisi jo että VOI AAVISTUS MITÄ VOI TAPAHTUA URHEILUSSA?! Olin siirtynyt siis aivan täysin kuskin paikalle mestaruustaistelussa, käytännössä voittamalla oma peli olen hyvin lähellä mestaruutta, maaliero oli kolme pykälää Chelseaa parempi joten olisi vaatinut sieltä päästä melkoista rutistusta. ManU:lla puolestaan tilanne oli se että edes voitto ei riitä, piti voittaa ja samalla minun ja Chelsean piti hävitä. ManU:n olisi lisäksi pitänyt voittaa kahdella maalilla jotta olisi mennyt minun ohitseni, mikäli siis olisin hävinnyt tuon viimeisen pelin.

Kierros 38

Niin no, spoilasin tosiaan tuolla alussa jo että pelasin siis kotona ah niin tutun 0-0 tasurin Portsmouthille. No tämä toki varmisti että Manchester United pysyy takana, mutta samaan aikaan Chelsea pelaa vieraissa omaa peliään sarjajumbo Readingia vastaan, jonka putoaminen oli varmistunut jo ajat sitten ja sijoitus sarjajumbona oli myös selviö. ManU puolestaan pelasi Tottenhamia vastaan vieraissa, tilanne oli siellä jossain vaiheessa 2-1 ManU:lle, mutta toisella puoliajalla Tottenham paukutti käsittämättömät neljä maalia ja voitti tuon pelin 5-2. ManU ei siis hoitanut itse omaa leiviskäänsä oikein mitenkään, ja sössivät kyllä omissa käsissään olleen mestaruuden aika lahjakkaasti pois kun sen jälkeen kun olivat voittaneet minut niin eivät saalistaneet kauden lopuista viidestä pelistä kuin neljä pistettä, eli yhden voiton ja tasurin.

Noh, Reading-Chelsea toki vielä mukana siellä. Rehellisesti sanottuna teki mieli repiä jo oma pää irti kun olin sössinyt 0-0 tasurin KOTONA, koska Chelsea nyt ei varmasti mene sössimään sarjajumboa vastaan. Vilkuilin ottelun aikana miten siellä on peli edennyt, ja peli oli pitkään ensin 0-1 Chelsealle, jossain vaiheessa 1-1 kun Reading oli tasoittanut mutta hetkeä myöhemmin 1-2 Chelsealle kun kukapa muu kuin Frank Lampard oli pistänyt Chelsean johtoon. Tuo 1-2 oli lukemina kun viimeisen kerran katsoin tilannetta oman pelin ollessa jossain 90 minuutin tuntumassa. Se siitä sitten...

... EI OO TOTTA!!!! EI OO TOTTA!!!! (sanois tuomas Virkkunen)

GHANAN MAAJOUKKUEMIES LLOYD OWUSU ON TASOITTANUT PELIN 87 MINUUTIN KOHDALLA VASTAHYÖKKÄYKSESTÄ!


Jumalauta, tuo 2-2 tasuri jäi myös ottelun loppulukemiksi! Tarkoittaa siis seuraavaa:

Wigan 81 +46
Chelsea 81 +43
ManU 77 +42

Valioliigan mestaruus toisen kerran peräkkäin Wiganiin, vaikka olin heittänyt tuon ManU-tappion jälkeen jo kirvestä kaivoon ja annoin vielä yhden mahdollisuuden Chelsealle sössimällä oman pelini tasuriksi, mutta niin vain onnistuivat he lahjoittamaan omat pisteensä myös pois ja aivan käsittämättömien vaiheiden jälkeen Valioliigan mestaruus jälleen plakkariin. Tämä uroteko kyllä kuittasi tuon UCL-pettymyksen, jos nyt ei ihan täydellisesti niin ainakin osittain. Jälkeenpäin kun kautta tarkastelee, niin lokakuussa Stamford Bridgellä 0-2 tappiolta 2-2 tasuriin nousu on näin jälkeenpäin ihan kiva...

Huhhuh, ei tällaista vaan osaa kirjoittaa. Tuli kirottua ne 0-0 tasurit kotona, mutta jos niistä yksikin peli olisi lipsahtanut lukemaan 0-1 niin mestaruus olisi jäänyt tulematta. Kaikki pisteet on tärkeitä ja ne lasketaan vasta kauden lopussa, näin totesi rallikuski Richard Burns aikoinaan.

Nyt voi kyllä jo melkein sanoa, että Wigan on nostettu Valioliigan huipulle, ja Euroopan huippu on enää kielenmitan päässä. AC Milan taitaa tällä hetkellä olla se kovin mittari (tai no jaa, Scudetto on mennyt näköjään Interille ja Milan Serie A:ssa vasta viides?!), mutta vielä sinne Champions Leaguen voittoon noustaan. Nyt tarkoitus päättää tämä kausi vihdoin siihen tuplamestaruuteen ja FA Cupin voittoon, toista kertaa se ei mene rankkareilla vastustajalle vaan se voitto otetaan nyt.

Täältä tähän. Tai no, palataan vielä hetken päästä kunhan FA Cup on pelattu. Oli vaan pakko hehkuttaa nämä Valioliigan loppumetrien dramaattiset käänteet.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja sieltä se FA Cupin voitto myös tuli, tuplamestaruus taskussa. Milan voitti jatkoajan päätteeksi Mestareiden Liigan, joten kaippa tämä ihan oikein noin kokonaisuutena siis meni...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Neljäs kausi ja kolmas kausi Valioliigassa on alkanut. Kyseessä siis kausi 2007-08.

Viime kaudella tosiaan dramaattisten vaiheiden jälkeen tuli lopulta toinen perättäinen Valioliigan mestaruus, FA Cupin voitto ja äärimmäisen kirvelevä tappio Mestareiden liigan välierissä. Tälle kaudelle piti ottaa maaliksi menestys eurokentillä, joten pistin rahaa palamaan ja hankin joukkueeseen ilmassiirroilla monta huippunimeä ja ihan rahallakin pari pelaajaa. Ilmaissiirrot olivat:

-Dimitar Berbarov, viime kaudella Leverkusenissa 18 liigamaalia
-Lukas Podolski, viime kaudella Kölnissä 17 liigamaalia
-Joseph Yobo, Valioliigan parhaita toppareita Evertonissa
-Daniele Bonera, pelaa oikeana laitapakkina vaikka taitaakin olla oikeasti toppari. Merkitty kuitenkin DRC
-Andrea Gasbarroni, keskikentän laitalinkki, viime kaudella Palermossa kuusi liigamaalia
-Martin Pieckenhagen, 35-vuotias veteraanimaalivahti kakkosveskarin tontille

Lisäksi sitten keskikentän pohjalle hankittiin Mathieu Flamini Arsenalista vajaalla miljoonalla, ja seurahistorian kallein siirto tuli vasemman laitapakin paikalle kun hankin Monacosta Patrice Evran hurjalla 20 miljoonan euron siirrolla. Pelaajan transfer value ennen siirtoa oli n. 12 miljoonaa ja alle 20 miljoonan ei Monaco suostunut pelaajaa myymään, olihan tuossa jonkin verran ylihintaa mukana mutta pakko oli tuohon rahat pistää koska kyseessä oli selkeästi paras saatavilla oleva pelaaja. Ykköskohde oli Chelsean Wayne Bridge tuohon paikalle, mutta vähemmän yllättäen Chelsea ei ollut halukas luopumaan.

Ovet kävi ulospäinkin, myydyt pelaajat:

-Leighton Baines Villarealiin 2,7 miljoonaa
-Andrzej Niedzielan Blackburniin 4 miljoonaa
-Martin Petras Southamptoniin 4,7 miljoonaa

Lisäksi Hernan Crespon jätin sainaamatta tälle kaudelle, siirtyi sitten ilmaissiirrolla Espanyoliin.

Kokoonpano kaudelle 2007-08:

Maalivahdit:

Martin Pieckenhagen GER
Sebastian Saja ARG

Puolustajat:

Goran Gavrancic SRB&MNE
Matteo Darmian ITA
Daniele Bonera ITA
Michael Dawson ENG
Naldo BRA
Matthew Upson ENG
Joseph Yobo NGR
Anthony Reveillere FRA
Patrice Evra FRA
Diego Placente ARG

Keskikenttä:

Igor Biscan CRO
Javier Mascherano ARG
Jose Luis Acciari ARG
Mathieu Flamini FRA
Gary Teale SCO
Jesper Gronkjaer DEN
Andrea Gasbarroni ITA
Andrey Karayka (c) RUS
Niko Kranjcar CRO
Freddy Adu USA

Hyökkääjät:

Daniel Fredheim Holm NOR
Lukas Podolski GER
Dimitar Berbatov BUL
Ronaldo BRA

Paljonhan tuolla siis pelaajia on ja edelleenkin brittipelaajien määrä on pieni, mutta pakko oli ilmaispelaajien markkinoilta jälleen hakea ihan kärkiluokan vahvistuksia sen kummemmin kansalaisuuksista välittämättä. Hyökkäykseen Berbatovin hankinta oli ainakin pre-seasonin ja Valioliigan alun perusteella onnistunut, tekee paljon maaleja itse ja syöttää myös muille. Podolski kirittää Fredheim Holmia omalla paikallaan "Forwardina" ja kokenut Ronaldo on se toinen "striker" joka pistää palloja kliinisesti maaliin. Ronaldo itse asiassa pisti vähän painetta nyt Berban suuntaan, kauden kolmas peli Arsenalia vastaan ja eka johon pistin Legendan avaukseen, kaveri painoi 32 minuutissa hattutempun ja voitin 3-0.

Muutoin sarjakausi on alkanut vahvasti, toki vasta neljä peliä pelattu mutta jokainen matsi on voitettu ja omissa ei ole kolissut kertaakaan. Maaliero 9-0. Sarjassa toisena, Tottenham johtaa paremmalla maalierolla. Ollaan ainoat joukkueet puhtaalla pelillä, neljän kierroksen jälkeen 9 pisteellä sijoilla 3-6 on järjestyksessä ManU, Chelsea, Everton ja Liverpool. Suurseuroista Arsenal on sijalla 17(!!), ainoastaan yksi voitto ja kolme tappiota. Arsu toki pääsee kauden aikana keskittymään kotimaan sarjoihin, pelasivat ainoastaan kesällä Intertoto Cupia mutta muuten ei ole europelit häiritsemässä.

Ja europeleistä tosiaan, Mestareiden Liigan lohkovaihekin alkaa pian ja oma lohkoni on seuraava:

Juventus
Porto
CSKA Moscow
Wigan

Ihan mukavan haastava lohko. Juventusta vastaan tosiaan kiihkeä neljännesvälierä viime kaudella UCL:ssä ja olivat Serie A:ssa toisena, Porto on aina yllätysvalmis ja CSKA Moscow tulee Vagner Loven johdolla varmasti kovaa päälle etenkin kotikentällään. Toki pidän helpompana kuin viime kauden lohkoa ja jatkopaikka kyllä tulee ilman isompia ongelmia, ja onhan tuota jengiä vahvistettu kesän aikana niin paljon että jos ei tällä kalustolla mennä heittämällä jatkoon niin vika ei ole pelaajissa vaan managerissa.

Mutta tästä se lähtee, tällä kaudella nyt se puuttuva Mestareiden liigan voitto. Cupeissa olen aina parantanut askel askeleelta, viime kaudella FA Cupissa saatiin hopea kirkastettua kullaksi, ja viime kauden jengillä päästiin UCL:ssä välieriin joten kyllä finaalipaikka on otettavisa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
FM17 on viety HJK:lla muutama kausi ja vuosi vaihtuu pian 2022. Tavoitteena oli Mestareiden Liigan voitto 2025 ja tällä hetkellä näyttää pirun hyvältä sen suhteen. Suurin tekijä oli kahden ensimmäisen vuoden käsittämättömän hyvä tuuri Euro-arvonnoissa. Se aikaisti seuran talouskasvua useammalla vuodella ja vuoden 2021 keväällä oltiin jo finaalissa Juventusta vastaan ja tapeltiin jopa voitosta joutuen lopulta tyytymään 2-1 tappioon lisäaikamaalilla. Alku oli todella haastava. Tässä versiossa ei pystykään ihan yhtä pitkään pitämään pelaajia kuin aiemmissa ja lisäksi ei saakaan samanlaisia rahamääriä. Toimintamallia en kuitenkaan vaihtanut, vaan ensimmäiset pari vuotta edustusjoukkueessa pelasi vuosittain lähemmäs 50 pelaajaa. Halvalla sisään koko maailma skoutaten ja kymmenkertaisella summalla ulos. Siihen päälle karmean tuurin avustuksella Euro-miljoonat ja tavoitetta on voitu aikaistaa. Tällä hetkellä firman tilillä on noin 60 miljoonaa, jota käytän erittäin säännöstellen. Edelleenkään en etsi valmiita wonderkidejä, joista saa maksaa maltaita, vaan niillä rajoilla olevia, joista tulee Klubissa pelatessa wonderkidejä. Hermoja raastavan pitkä projektihan tämä taas on, mutta äärimmäisen koukuttava. Tällä hetkellä seurarankingissä taidetaan olla 16. ja joukkueen keski-ikä on avauksen osalta jossain 22 vuoden paikkeilla. Home-grown säännöt ovat osoittautuneet aiemmin mainitusta syystä haastaviksi. Pelaajia on haastava pitää niin pitkään, että heistä tulee home grown-pelaajia. Kohta sekin helpottaa, kun seura on kasvanut suureksi, niin pelaajat eivät vaadi jatkuvasti siirtoja kaikenmaailman puoliin ja sveitseihin. Tein pari vuotta takaperin valtavan hankinnan. Ostin oikeaan laitaan saksalaisen junnun, josta arvelin hyvässä lykyssä kasvavan wonderkid. Se oli ensimmäinen, jolle näin tapahtuikin, mutta maksoin kovan hinnan. Osamaksulla 32 miljoonaa. On ollut kuitenkin hintansa väärti, vaikka tapella on saanut siirtojen blokkaamisen takia. Hän oli jo valmiiksi niin kova pelimies, että joukkuekaverit eivät kääntyneet minua vastaan, vaan blokkaus oli aina helppo perustella. Pikkuhiljaa olen tuonut Europelejä varten valmiita pelaajia sisään, muunmuassa keskikentän keskustassa operoi hetken aikaa Nemanja Matic ja Joao Moutinho, jotka molemmat tulivat ilmaisella siirrolla. Jälkimmäinen viihtyi vuoden, kunnes vaati siirron, jonka mielelläni annoinkin yhden huippujunnun noustua ja ensinmainittu oli todella hilkulla lähteä ilmaiseksi puolentoista kauden jälkeen. Lopulta viikkoa ennen sopimuksen päättymistä päättikin olla tyytyväinen ja sorvasin vuoden jatkon hänelle. Kotimaisia pelaajia on tietenkin ollut pakko tuoda sisään ja erityisesti Jere Uronen ollut kullanarvoinen. On kehittynyt kovaksi pelaajaksi ja voi luottaa pelissä kuin pelissä.

Kovia pelaajia on toki pyörähtänyt tai edelleen seurassa olevia muitakin. Barcelonasta poimin laiturin vuoden loukin jälkeen riskillä ja halvalla ja Zakaria Bakkali kävi vuoden pyörimässä, kunnes möin erittäin hyvään hintaan eteenpäin. Muutamia hyviä poimintoja olen tehnyt vähän isommillakin summilla. Toppariparina kasvaa kaksi argentiinalaista topparia, jotka ovat jatkuvasti suurseurojen kiikarissa, mutta olen onnistunut pitämään ilman riitoja. Tällä hetkellä ainakin Dortmunf ja Arsenal molempien kimpussa. Näistä kahdesta olen molemmista maksanut muutaman miljoonan. Pääasiassa ostokset ovat kuitenkin olleet hintaluokaltaan 100-800 tuhatta puntaa ja yhtään pelaajaa en ole tappiolla myynyt. Täytyypä paremmalla ajalla kirjoitella vähän lisää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@penkinlämmittäjä arvostettavan oloinen projekti! Monesti olen Veikkausliigan aloittamista miettinyt tässä FM2005:ssä, mutta koskaan ei ole mielenkiinto siihen riittänyt. Joskus muistan kun vanhalla koneella alimmalla tasolla aloitettu projekti oli Hull Cityn koutsaus Englannin ykkösdivarissa. Muutamassa kaudessa nostin jengin Valioliigaan, mutta koskaan en sitten jaksanut sen pidemmälle lähteä hankaamaan. Nyt on tässä omassa Wigan-tallennuksessa tavoitteena tuo UCL:n voitto Wiganilla. Pakko kyllä sanoa, että aika nopeasti tämä joukkue tuonne kärkeen nousi kun heti Valioliigaan nousun jälkeen voitin kahdella kaudella putkeen mestaruuden, FA Cupin, kerran FA Cupissa toinen ja tosiaan tuo UCL:n välierä jossa tipuin yhdellä maalilla Milanille. Noh, kyllä tässä on työmaata toki voittaa tuo UCL, ei siinä mitään.

Tällä hetkellä oman tallennuksen tilanne on se, että olen Valioliigassa sijalla kaksi, ManU johtaa. Unitedilla on 33 pistettä 12 pelissä ja minulla 30 pistettä 11 pelissä. Kohtalaisen väkevä rekordi siis, ainoa tahra on 2-0 vierastappio Chelsealle. Minun alapuolellani onkin sitten 21 pisteessä juurikin Chelsea, Liverpool. Tottenham ja Aston Villa. Näistä Chelsea on pelannut 11 peliä, muut 12.

Mestareiden liigassa sitten neljä kierrosta pelattu lohkoa, tilanne seuraava:

Wigan 9
Juventus 7
Porto 6
CSKA Moscow 1

Tilanne siis se että Juventukselle hävisin vieraissa, mutta voitin heidät kotona ja sitten Porton voitin vieraissa ja CSKA;n kotona. Juventus onnistui sössimään avauskierroksella tasurin CSKA:aa vastaan, näin siis olen saanut kahden pisteen kaulan kun heitä vastaan tosiaan keskinäiset ristiin. Nyt olisi se lohkovoitto napattavissa ja sitä kautta ehkä vähän helpompaa vastustajaa ekalle pudotuspelikierrokselle, toki siellä on lohkoja missä on esim. Inter ja Real Madrid samassa lohkossa. Jännäksi menee.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
@penkinlämmittäjä arvostettavan oloinen projekti! Monesti olen Veikkausliigan aloittamista miettinyt tässä FM2005:ssä, mutta koskaan ei ole mielenkiinto siihen riittänyt.

Minulla taas ei mielenkiinto meinaa riittää startata valmiiksi isommista sarjoista. Jotenkin nämä pitkät projektit ovat parhaita. 14:sta oma tarina oli aivan huikea ja päätyi siihen, että nostin West Hamin selvästi maailman suurimmaksi seuraksi. Aloitin JJK:sta, sieltä Turkkiin ja sieltä Hollantiin ja sieltä lopulta West Hamiin. Se oli hieno kierros, mutta se reissaaminenkaan ja uusien projektien aloittaminen ei lopulta kovin hienoa ole. Ensimmäinen kausi on aina liian haastava. Suomalaisella seuralla on kiva startata, siihen on sellainen side. Rikkailla seuroilla aloittaminen on aivan liian helppoa. Ryysyistä rikkauksiin on kiva kavuta. Varmaan joskus jos maltan lopettaa tämän projektin, niin jostain Englannin kakkosliigasta olisi mukava ehkä startata. Tässä pelissä kuitenkin ehkä suurinta nautintoa on poimia niitä löytöjä pikkusarjoista.

Mulla on sivuprojektina JJK, jonka kanssa taas on pakko toimia hieman eritavalla. Pelaajia olen hankkinut lähinnä jostain Tsekin amatööriliigoista, joista löytyy yllättävän hyviä pelimanneja, tosin ovat jo iäkkäämpiä Ne saa kuitenkin ilmaiseksi. En ole jaksanut kuitenkaan juuri alkua pidemmälle viedä vielä sitä projektia.

West Ham-prokkiksesta vielä sen verran, että silloin siinä 14:sta mulla oli jokaisella pelipaikalla maailman paras ja liki kaikki niistä skoutattuja junnuja. Välillä melkein tippa tuli linssiin. Melkein tekisi mieli vähän jatkaa vielä sitäkin. Tallennukset kaiketi ovat säilyneet vaikka peli onkin poistettu.
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
@penkinlämmittäjä Aika hyvältä kuulostaa, realismista viis. Itselläkin on lähes täysin samanlainen suunnitelma tulevaisuuteen. Nuoruuden voimalla kohti UCL:n mestaruutta. Tosin itse olen vasta projektin alkuvaiheissa, toista liigakautta pelattu 10 pelin verran, eli UCL:n toinen kierros alkaa muutaman viikon päästä. Ensimmäinen kausi oli kyllä todella vaikea alkuun, ja varsinkin meikäläiselle kun tuo on ensimmäinen FM-save oikeastaan ikinä. Noin puolet avauksen pelaajista lähti menemään, joista muutaman toki päästin suht mielelläni pois, vanhasta iästä johtuen. Ja pelaajien hankkiminen on todella vaikeaa. Ainakin itselle on suht helppoa ensin löytää sopiva ostokohde, sitten sopia seuran kanssa siirrosta, mutta kun tullaan sopimusneuvotteluihin, niin kuuluu että pelaaja ei usko että seuralla olisi tarvittavia taloudellisia resursseja hänen hankkimiseensa. Ja sitten palataan taas ihan alkuun.

Ensimmäisen kauden lopussa 8 pelin voittoputki ja viidenneltä sijalta kärkeen. Sen lisäksi tuurilla päästiin Eurooppa-liigan lohkovaiheeseen. Tuurilla siksi koska siinä vaiheessa kautta joukkue pelasi vielä kokonaisuutena todella heikosti. Lohkossa saatiin kuitenkin voitto ja tasuri taskuun joten siitä voidaan olla tyytyväisiä. Toinen liigakausi lähtenyt todella hyvin käyntiin. Ensimmäiset yhdeksän peliä ilman tappioita(7 voittoa, 2 tasan) ja ensimmäinen tappio tuli juuri HIFK:lle. Saa nähdä miten UCL-pelit lähtevät kulkemaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
@tuketuksu Sellainen vinkki, että kun hankit ja kierrätät pelaajia, niin pyri aina siihen, ettet myydessä joudu maksamaan vanhalle seuralle mitään. Mieluummin maksat siinä kohtaa ylihintaa. Ja sitten kun myyt nuoren pelaajan eteenpäin, niin mieluummin alihintaan ja sisällytät kauppaan 50 prosentin nettosumman siirtymisen seuraavasta kaupasta. Kun seurasi kasvaa isommaksi, voit ostaa ehkä pelaajan takaisin siitä seurasta johon möit ja saat ostaessa siitä nettosummasta sen 50 prosenttia takaisin itsellesi, jolloin voit tarjota jonkin verran enemmän kuin mahdolliset muut pelaajasta kilpailevat seurat. Myy aina jos mahdollista, niin suurseuraan. Heidän markkina-arvonsa pomppaa pilviin ja vaikka he floppaisivat siellä, heidät myydään eteenpäin huomattavasti suuremmalla summalla kuin pienemmästä seurasta. Esimerkiksi juuri Arsenal moi minulta 2,5 miljoonalla ostamansa pelaajan vuoden päästä flopanneena eteenpäin ja 50 prosentin nettoklausuulin ansiosta tilille pamahti 9 miljoonaa lisää. Eli lopulta nettosin 300k maksaneesta semilupaavasta topparista kahdessa vuodessa yli 11miljoonaa.
Pyri pitämään aina pelaajat home-growniksi asti seurassa, loppuaikana vaikka väkisin. Kun he jatkavat kehittymistään siinä uudessa isommassa ympäristössä, saat heidät takaisin ostaessa Euro-kelpoisina.

Vältä sitä, että seura neuvottelee siirron puolestasi, myös junnuhankintojen kohdalla. Ne sisältävät käytännössä aina ne seuraavan kaupan prosenttiklausuulit. Kannattaa nähdä se vaiva itse.

Edit. Se mitä tahdon tässä sanoa, niin se kassan kasvattaminen ei oikeasti ole kovin vaikeaa, kun sen tekee pitkällä tähtäimellä ja on valmis kierrättämään ensimmäisillä kausilla valtavaa määrää kokoonpanosta, eikä ole ahne osto- tai myyntihetkillä.

Edit2. Lisätään vielä, että erinomaisia scoutattavia maita ovat ainakin Norja, Tsekki, Ghana, Etelä-Afrikka, Kroatia ja ylipäänsä keskikokoiset eurooppalaiset futismaat sekä Afrikka lähes kokonaisuudessaan. Brasiliasta poimituista pelaajista joutuu maksamaan maltaita, mutta heistä tulee hyvällä treenauttamisella ja peliajalla helposti wonderkidejä jos eivät sitä jo ole. Mutta hinnat ovat todella kovia verrattuna taas esimerkiksi Argentiinaan, josta voi saada peräti suoraan wonderkidejä ihan muutamalla miljoonalla. Amerikan mantereet ja Aasia ovat vaan siitä tuskaisia, että pelaajat ovat foreign playereita, joita ottelun kokoonpanossa saa olla vain kolme, vaikka tulisivatkin HG-pelaajiksi. Siksi suosin ennemmin perinpohjaista Afrikan ja Euroopan skouttaamista. Skouttaamista ei myöskään kannata rajoittaa vain pääsarjaan, vaan oikeasti niistä pienempienkin maiden alemmista sarjoista voi löytyä todellisia helmiä, jotka voi kaikenlisäksi saada peräti ilmaiseksi.

Laittakaa myös rahaa junnuympäristöön ihan reippaasti. Fasiliteetteja vaan parannukseen heti kun edellinen remppa valmistuu ja panostusta junnuvalmennukseen. Determination on pelaajakehityksen kannalta äärimmäisen tärkeä ominaisuus niin pelaajilla kuin henkilökunnallakin. Samoin jos laitatte pelaajia lainalle, niin katsokaa että fasiliteetit on siinä seurassa kunnossa ja pelipaikalle ei ole parempia pelaajia.

Toivottavasti näistä neuvoista on hyötyä kaikille, jotka hakevat pitkiä projekteja pienempien seurojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aiempaan nettoklausuulihommaan, niin nyt tuli tähän asti paras esimerkki sen kannattavuudesta. Junnuiässä minulla pyörähti vuoden ajan keskikenttämies, josta totesin sitten kuintenkin, ettei tule olemaan käyttöä. Möin vajaalla puolella miljoonalla Liverpooliin ja sisällytin jälleen sen 50 prosentin klausuulin. Nyt Juventus osti sen käsittämättömällä 83 miljoonan hinnalla ja HJK:n tilille napsahti vajaa 42 miljoonaa. Eikä edelleenkään ole todellakaan mikään sateentekijä. Ei olisi pelannut välttämättä kovinkaan montaa peliä kauden aikana tuolla tasolla, mitä ominaisuudet nyt näyttää.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tännehän on tullut mielenkiintoisia kirjoituksia joten aloitan oman Jatkoaikauran täältä.

Pelinä siis toimii Fifa 17 ja joukkueena Spurs. Muut asetukset: 15min, world class, disabled transfer window ja kaikki ottelut pelaan. Tänne onkin hyvä kirjoittaa kun yleensä olen tehnyt muistiinpanot peliesityksistä paperille, kun ei ole päivittäin aikaa pelata. Tästä lähin ne voikin lukea täältä.

Tavoitteena Spursilla luonnollisesti on ensisijaisesti sijoittua Gunnersien edelle, taistella liigan mestaruudesta ja katkaista englantilaisseurojen kirous mestarien liigassa. Mahdollisimman realistisena olen yrittänyt pitää ja oma tavoitteeni on pitää pelaajistossa niin paljon brittipelaajia kun kilpailullisuuden ehdoilla on mahdollista. Tammikuussa ei ole tarkoitus juurikaan hankintoja tehdä, mahdollisesti jotain nuoria pelaajia, mutta avauspelaajat on tarkoitus hankkia kesäisin.

4-2-3-1 - muodostelmalla lähdettiin pelaamaan. Itse en ole juurikaan perinteisten wingereiden fani joten keskikentän ylempi kolmikko pelaa hieman kapeammalla ja tulevaisuuden tavoitteena onkin että siinä on kolme CAMia jotka ovat taitavia ja hyviä lyhytsyöttöpelissä, kaukolaukaukset ovat sitten seuraava kriteeri jota haen. Laitapakit hoitavat tässä joukkueessa suurimman osan pystyjuoksuista ja keskityksistä.

Avauskokoonpano kauden avaukseen:
--------Kane--
--Son--Alli--Eriksen--
---Dembele--Wanyama--
Rose-Vertonghen-Alderweireld-Walker
-----------Lloris--

Dier toivottavasti ottaa sellaisia kehitysharppauksia että vie Wanyaman aloittavan roolin tällä kaudella. Sonin tilalle on myös paljon vaihtoehtoja joita tullaan kauden aikana käyttämään, Lamela, Sissoko ja NKoudou.

Tämä kausi mennään tällä kokoonpanolla ja toivottavasti taistellaan ainakin liiga mestaruudesta. Seuraavalle kaudelle toivottavasti jo pystytään taistelemaan mestarien liigan voitosta ja todennäköisesti vahvistuksia tullaan hakemaan Sonin sekä Dembelen pelipaikoille sekä keskuspuolustukseen. Nämä mielipiteet voi toki muuttua montakin kertaa.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Fifa 17, Spurs season 16-17

Everton 1 - 2 Spurs
Sarja-avauksessa haettiin pisteet Evertonilta, Spurs vei ottelua aika selkeästi mutta maalinteko tuntui erittäin vaikealta. Tässä ottelussa huomasin myös että olisi kannattanut pelata ne harjoitusottelut kun taktiikat eivät löytäneet oikein kohdalleen. Kane ei osunut maaliin millään, mutta onneksi vaihdosta tullut Janssen osui 85.minuutilla ja Alderweireld puski kulmasta lisäajalla voittomaaliin.

Spurs 2 - 2 C Palace
Spurs hallitsi kotiavausta, mutta nyt tuli säädettyä syöttöpeli vähän liian lyhyelle ja Palace pääsi lähtemään vastahyökkäykseen parikin kertaa puolesta kentästä. Toisen Lloris pysäytti ja toinen meni sisään, vapaapotkusta sitten Palace jo 0-2 johtoon. Onneksi Alli kavensi jo ensimmäisellä puoliajalla ja Eriksen toisen alussa vapaapotkusta suoralla laukauksella. Kane ei osu hyvistä paikoistaan huolimatta vieläkään maalipuiden väliin ja vähän alkaa jo paniikki iskemään että täytyykö alkaa luottaa Jansseniin.

Spurs 2 - 1 Liverpool
Sitten tulikin ensimmäinen peli jossa oltiin selkeästi huonompia. Poolin nopeat vastahyökkäykset olivat myrkkyä Spursin lyhytsyöttöpelille, vain Lloriksen ilmiömäiset torjunnat näyttivät pitävän Spursia pystyssä. Lisää harmaita hiuksia aiheutti Poolin kova prässi johti Lloriksen epäonnistuneeseen askelharhautukseen josta seurasi oma maali. Puoliajalla päätin että Janssen aloittaa seuraavan pelin, mutta onneksi Kane vihdoin osui ja saa säilyttää avauspaikkansa. Dier sisään ja hän teki toisen. Pool oli kyllä huomattavasti parempi vaan Lloris pelasti kyllä joukkueen. Wijnaldum oli erittäin näkyvä ja pääsi minun shortlistille, ehdottomasti yksi vaihtoehdoista korvaamaan Dembele avauksessa ensi kaudelle.

Stoke 2 - 1 Spurs
Ei vieläkään oikein peli kulje ja harmittaa kun ei tullut pelattua niitä harjoitusotteluita. Kane onneksi tuntuu löytäneen maalijyvän ja tekee ainokaisen.

Benfica 0 - 0 Spur CL
Tiukka peli jossa ainoa ylpeydenaihe oli spurspuolustus joka toimi ensimmäistä kertaa hyvin. Johtunee siitä että syöttöpeliä säädettiin jälleen hieman pidemmäksi ja Benfica ei päässyt iskemään vastahyökkäyksiin niin hanakasti kuin aiemmat vastustajat. Dieriltä jälleen loistopeli kun tuli vaihdosta ja avauspaikka seuraavaan otteluun.

Laitan tänne updatea aina viiden ottelun välein, toivottavasti näitä joku tykkää lukea. Itse tykkään ainakin lukea muiden manageroinneista.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Fifa 17, Spurs season 16-17

Spurs 3 - 1 Sunderland
Nyt näyttää siltä että taktiikat ovat löytäneet paikkansa. Toki vastassa vain Sunderland. Kane hyvässä vireessä ja iskee kaksi maalia.

N' Forest 2 - 3 Spurs EFL
Kakkosjoukkueella jatkoon liigacupissa

Middlesborough 1 - 3 Spurs
Täyttä hallintaa Spursilta ja vahvistaa sitä tunnetta että taktiikat ovat kohdallaan

Spurs 4 - 0 Napoli CL
Tämä peli ratkaisi sen että 47speed ja 35passingilla tullaan jatkamaan. Kane ja huippuvireinen Dier tekivät ensimmäisellä puolikkaalla maalit mieheen vaikka peli olikin erittäin tasaista, Lloris esitti jälleen huipputorjuntoja. Toiselle puoliajalla lähdettiin puolustavalla taktiikalla ja pelin ratkaisi Napolin puolustaja joka otti toisen keltaisen heti puoliajan alussa. NKoudou valitti ennen peliä että tarvitsee peliaikaa, 60.minuutilla sisään ja hän pääsikin väläyttelemään nopeuttaan vajaata Napolia vastaan iskemällä kaksi kertaa läpiajosta.

Spurs 3 - 0 Man City
Ensimmäisen kerran hieman epävarmana otteluun, osa avauksen pelaajista oli vielä väsyneitä keskiviikon mestarien liiga pelistä ja City lauantaina vastassa. Tästä pelistä olen erittäin ylpeä, Eriksen näytti olevansa maailmanluokanpelaaja tekemällä yhden syöttämällä yhden Kanelle ja harhauttelemalla itsensä boksiin jolloin Kompany palkitsi Spursin rankkarilla josta Kane laittoi ratkaisun noin 60.minuutin kohdalla. Sen jälkeen puolustavaa taktittaa peliin. City pelin jälkeen voi todeta että vahvistuksia tarvitaan seuraavalle kaudelle jos meinataan CL-voitosta taistella. Etenkin Vertonghenin paikalle tarvitaan maailmanluokan toppari. Myös Dele Alli oli suurissa vaikeuksissa ja menetteli paljon palloja, hänen kohdallaan toki toivotaan että kehitystä vielä tapahtuu, varsinkin balancen kohdalla joka erottaa Eriksenin selkeästi Allista ja se näkyi tässä pelissä.
 
Viimeksi muokattu:

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Fifa 17, Spurs season 16-17

WBA 0 - 2 Spurs
Rutiinivoitto WBA:sta, Spurs tuntuu olevan hyvässä lennossa ja alkukauden heikohkosti aloittanut puolustuskin tuntuu toimivan.

Spurs 1 - 3 Celtic CL
Sitten tulikin todellisuus vastaan ja shokkitappio kotona Celticille joka oli hävinnyt molemmat pelinsä Benficaa ja Napolia vastaan. Celtic prässäsi alussa aika kovaa ja se tuntuu olevan myrkkyä Spursille. Tästä osoituksena ensimmäisellä puoliajalla Vertonghen jäi hieman jälkeen miehestään ja liukutaklaus pallosta ohi, suora punainen. Dier pakiksi Vertonghenin paikalle, mutta eipä ollut paljon tehtävissä. Kun yritin hyökätä enemmän pääsi Celtic iskemään vastaan tehokkaasti.

Bournemouth 1 - 2 Spurs
Lamela avasi maalinteon kauden toisellaan, avauskokoonpano alkaa olla muotoutunut. Lamela pelaa vasempana CAMina kun vastassa on ennakkoon heikompi joukkue, Son ottaa tuon paikan sitten kovemmissa peleissä koska pelaa paremmin alaspäin.

Chesterfield 2 - 3 Spurs EFL
Kakkosjoukkue joutui jo koville tässä ottelussa, Josh Onomah pelasi loistopelin keskimmäisenä CAMina tehden maalin kuten edellisessäkin Liigacup pelissä. Tulee saamaan tilaisuuksia tällä kaudella Valioliigassakin vaihtopelaajan roolissa.

Spurs 3 - 1 Leicester
Eniten maaleja (20) tehnyt Spurs kohtaa neljällä tasurilla ja viidellä tappiolla aloittaneen hallitsevan mestarin joka on tehnyt liigassa vähiten maaleja (4). Leicester ei pelannut yhtään huonosti, alussa prässäsi kovaa ja kuten voitte arvata taas oltiin vaikeuksissa. Leicester menikin heti alussa johtoon. Jobinpostia myös Dele Allin loukkaantuminen. Loppua kohden Leicester siirtyikin puolustavampaan taktiikkaan, Spursin syöttöpeli ei enään toiminut hyökkäyspäässä ja Dembele joutui ottamaan homman omiin käsiinsä ja ampui 20 metristä pallon verkkoon. Vaihdosta tullut Janssen syötti ensin Sissokolle tyhjän maalin ja teki itse kulman jälkitilanteesta.

Kymmenen ottelun jälkeen sarjatilanne:
1. Spurs 25p
2. Pool 19p
3. Stoke 19p
4. Arsenal 18p
5. Chelsea 17p, Manchesterin joukkueet aloittaneet vaisusti 14 ja 12 pisteellä.

Janssen on kyllä loistava vaihtopelaaja ja voi kyllä stuntata Kanea mahdollisten loukkaantumisten sattuessa. Tammikuussa täytyy kuitenkin hankkia joku nuori hyökkääjä kolmanneksi hyökkääjäksi. Clinton Njie on lainalla tämän vuoden ja kolmas hyökkääjä täytyy löytää jos kotimaan cupeissa mennään pitkälle. Njie kutsutaan sitten lisäksi takaisin lainalta jos tulee pitempi loukkaantuminen ja cupit jatkuu.

Keskikenttä näyttää muuten hyvältä, paitsi selvisi että Dele Alli on 3 kuukautta sivussa. Dier, Wanyama ja Dembele joutuvat kantamaan kovan kuorman keskikentän pohjalla. Dembele on ollut loistava, ensi kaudeksi hankintalistalla on Dembelelle samantyylinen vaihtopari. Dier-Wanyama hoitavat sitten toisen puolen.

Champions League meni myös jännäksi kun hävittiin Celticille. Benficalla 5 pistettä, Spurs ja Napoli 4 pistettä ja Celticillä se kolme.

Seuraavana Napoli vieraissa ja sen jälkeen jännittävä peli Valioliigassa verivihollista Arsenalia vastaan.




 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Nyt on HJK-ura kasvanut siihen pisteeseen, että viimeinkin sain myönnytyksen uuden stadionin rakennukseen. Johon tässä on pari vuotta myyty pelit loppuun. Vuoden verran menee vielä, että pääsee muuttamaan uudelle stadionille. Mestareiden liiga on voitettu jo kaksi kertaa peräkkäin ja olen löytänyt järisyttävän hyvän taktiikan suurseuroja vastaan pelatessa. Esimerkiksi edellinen ECC-finaali päättyi 4-0 voittoon laukausten mentyä HJK:lle 43-4 ja maalia kohti 21-2. Noilla statseilla on hankala enää hävitä. Pelaajisto ei vieläkään ole maailman parasta, mutta pelit ovat menneet hyvin. Maailman tähdistökentällisen ainoaksi hyökkääjäksi päätyi edellisen Euro-kauden päätteeksi meikäläisen brassihyökkääjä, joka on melko harvinaista, sillä pelaajat tuppaavat yleensä olemaan viiden suuren liigan kovimpia. Toki tämä Marlon Debom on hakannut aika valtavia maalimääriä. Muunmuassa toissakauden ECC 19 maalia. Tulitukea tulee erityisesti kymppipaikalta, jolta kroaatti paukutti lähes 30 maalia kauden aikana. Valtavan isolla rosterilla vedetään, koska otteluruuhkat ovat melko kovia. Talouden puolelle saanut nyt kasvua, kun olen ruvennut sijoittamaan Aasian kiertueita joulu-tammikuulle. Vielä kun Aasiasta löytyisi joku pelaaja, josta oikeasti olisi muutakin hyötyä kuin pelkkää paitamyyntiä.

Avauskokoonpanon kaikki pelaajat alkavat olla Home grown-statuksella ja wonderkidit haluavat yhä useammin tulla nimenomaan HJK:hon. Pelaajakilpailussa on jo monta kertaa lyöty suurseuroja, kuten Real ja Bayern. Nyt on pikkuhiljaa myös kotimaiset pelaajat kasvamassa siihen pisteeseen, että heille voi oikeasti antaa peliaikaa. Siirtosummat ovat viimeinkin oikeassa suunnassa, eikä tarvitse luopua pelaajista alle 20 miljoonan summilla.

Ylivoimaisesti hienoin asia on kuitenkin nyt tuon uuden taktiikan löytyminen. Kaveri osasi kertoa, että joku on melkein samanlaisen taktiikan workshopiin jakanut. Itse tykkään kuitenkin enemmän kehittelemään itse taktiikoita, jotka sopivat oman pelaajiston vahvuuksille.
 

vallu12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Passissa lukee Tampere, Blackhawks, Steelers
Muutama kausi alla Suomen U21-majun johdossa. Vielä ei olla kisoihin päästy, mutta 2021 EM-kisojen karsintalohkoa johdetaan 6/10 kierroksen jälkeen. Vuoden ajan, eli kaksi kauden puolikasta, ollaan myös oltu ukrainalaisseura Karpaty Lviv valmentajana. Sauli Väisäsen ja Kristian Heinolaisen olen suomalaisista hankkinut seuraan. Välillä loistavaa peliä ja useamman matsin voittoputkia, mutta sitä seuraa sitten järkyttäviä tappioputkia. Muutenkin seuran talous aivan rapakunnossa, joten pelaajaostoksista jotka maksavat yli 50k on turha haaveilla. Eletään talvitaukoa kaudella 2019-20 ja 5 peliä aikaa raahata joukkue 9. sijalta 6. sijalle ja lopoukaudeksi ylempään jatkosarjaan. Sopimus myös katkolla kesällä, joten saa nähdä jatkuuko hommat Ukrainassa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olisiko jollakulla innokkuutta nettikaksinpeliin tai miksei laajempaankin moninpeliin?Samaan sarjaan ja joukkue kärkeen rankattujen ulkopuolelta. Ja pelinä FM17.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös