Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 000 708
  • 47 191

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Olen kuullut että se pienentäisi mahdollisuutta että ne oluet kuohuu syliin sieltä tölkistä. En sitten tiedä onko tuolla mitään totuuspohjaa.

Myytinmurtajat ovat murtaneet tämänkin myytin. Myönnän itsekin tätä tekevän, mutta se taitaa olla vaan sellanen "pakkoliike"
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuohon oluttölkin napautteluun vielä kantaa ottaakseni, olen huomannut sen tarttuvan kaverilta itsellenikin. Jännä juttu sikäli, että tullut juotua olutta sen 4-5 vuotta samalla tavalla ja sitten alkaa napsuttelemaan, kun kaveri sitä teki ja tiedustelin syytä. Samaa väitti, kuohuntamahdollisuus vähenee. Tosin en kyllä muista enää tölkkien kuohahtaneen juurikaan tämän jälkeen. Hyvä tuuri vai kohtalon oikku, mine en tiedä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haluaisin himaani verkkolevyn, mikä näkyisi kaikille käyttäjille. Ajattelin systeemiä, missä olisi linux käyttis, iso kovalevy ja samba-jako. Ei tarvis näyttöä, vaan konetta voisi käyttää x-clientillä ja/tai ssh:lla. Toi olisi sikälikin kätevää, että mikäli kone olisi äänetön, voisi siinä pyörittää vaikka torrent clienttiä 24/7.

Mikähän olisi halpa ja äänetön ratkaisu, löytyykö tuommoinen valmiina jostain?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Haluaisin himaani verkkolevyn, mikä näkyisi kaikille käyttäjille. Ajattelin systeemiä, missä olisi linux käyttis, iso kovalevy ja samba-jako. Ei tarvis näyttöä, vaan konetta voisi käyttää x-clientillä ja/tai ssh:lla. Toi olisi sikälikin kätevää, että mikäli kone olisi äänetön, voisi siinä pyörittää vaikka torrent clienttiä 24/7.

Mikähän olisi halpa ja äänetön ratkaisu, löytyykö tuommoinen valmiina jostain?

Joku miniläppäri voisi toimia, ostaa siihen vain sitten ulkoisen USB-kovalevyn niin johan löytyy tilaakin. Kun jotain Eee 900:ia linuxeilla saa nyt parilla sadalla, niin tuskin kauhean paljon halvemmaksi ihan oikeasti pääsee kun alkaa rakentamaan kotelosta konetta ja nuo miniläppärit ovat kyllä varsin äänettömiä ja toisaalta sitten myös olisi se näyttö jos joskus tarvitsee tehdä konffauksia suoraan koneelta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mulla on Buffalon Linkstation, johon olen ympännyt Freelink-linuxin (käytännössä Debian). Itse käytän mokomaa
- Irkkaamiseen (Irssi)
- Kotiläppäreiden varmistuslevynä (Samba)
- Mediavarastona ja dlna-mediapalvelimena (uSharea on tarkoitus käyttää, kunhan saan sen asennettua)
- En ole koittanut mitään x-palvelinta. Kaikki hoituu ssh:lla.
- Se on täysiverinen Debian, eli vain mielikuvitus rajoittaa käyttötarkoitukset.

Koko homma vaatii hitusen kärsivällisyyttä ja aikaa kursia kokoon (kuten mikä tahansa Linux-asennus), eli mikään suoraviivainen laatikosta käyttöön ratkaisu tuo ei ole. Jos ei malta lukea ja noudattaa vähän puuduttaviakin ohjeita tarkasti, niin saattaa tuhota koko värkin. Tosin ohjeet löytyy tiiliskiven henkiin herättämiseenkin. Sitten kun homma toimii, niin se toimii, kuten aina Linux- ja varsinkin Debian-maailmassa.

Jos kiinnostaa, niin tuolta alkuun: http://buffalo.nas-central.org/index.php/Main_Page
Freelink: http://buffalo.nas-central.org/index.php?title=Category:FreeLink
 

Rocco

Jäsen
Miksi kaljatölkin kantta napsautetaan sormella ennen tölkin avaamista? Tein sen itse n. minuutti sitten, mutta jäin miettimään miksi näin teen.

Tölkki pitää ensin kääntää väärinpäin, koputtaa pohjaan, kääntää oikein päin ja avata. Tällöin vaahto luulee että tölkki avataankin pohjan puolelta kun sinne koputettiin, ja kun yhtäkkiä tölkki aukeaa toisesta päästä niin vaahto on ihan pihalla eikä hoksaa tulla pihalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä on levinnyt jatkoajassa esiintyvä hauskojen lempinimien keksiminen ja nimien vääntely?

Huomenna kohtaavat LäskiBates ja Rasmusnalle.... Lukko - Ässät pelissä tappelivat Chaplin ja Sammal aivo...
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tölkki pitää ensin kääntää väärinpäin, koputtaa pohjaan, kääntää oikein päin ja avata. Tällöin vaahto luulee että tölkki avataankin pohjan puolelta kun sinne koputettiin, ja kun yhtäkkiä tölkki aukeaa toisesta päästä niin vaahto on ihan pihalla eikä hoksaa tulla pihalle.

Juomatölkkien ainoa ongelma on hygienia. Samat ihmiset, jotka pesevät säilyketölkit ennen avaamista (ja useasti vielä käyttävät tölkin sisällön ruuanvalmistukseen, missä bakteerit jokatapauksessa kuolevat), tunkevat metallitölkin pesemättä suuhunsa.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juomatölkkien ainoa ongelma on hygienia. Samat ihmiset, jotka pesevät säilyketölkit ennen avaamista (ja useasti vielä käyttävät tölkin sisällön ruuanvalmistukseen, missä bakteerit jokatapauksessa kuolevat), tunkevat metallitölkin pesemättä suuhunsa.
Juomatölkkien hygieniaa olen itsekin miettinyt. Eihän sitä tiedä mikä katujen mies on käynyt kaupan kaljatölkkejä paskaisille sormillaan hipelöimässä. Ainakin Virossa on joissakin juomatölkeissä reijän ympärillä suojus joka poistetaan ennen sisällön nauttimista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Paljonko auton vaihdelaatikko painaa ?

Itselle on aina jäänyt maku, että se olisi pieni ja kevyt.

Mutuna sanoisin, että joku 50 kiloa voisi olla aika perusloota. Yhden C-Kadetin mötikkää olen joskus ollut irrottamassa, eikä se siellä auton alla ryömiessä tuntunut erityisen pieneltä ja kevyeltä. Tietty miehiä on erilaisia ja varmaan kevyempi lootiakin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Miksi rikoslaissamme ei kielletä tappamista, todetaan vain lakonisesti seuraamus (21.1.1 §): "Joka tappaa toisen, on tuomittava taposta vankeuteen määräajaksi, vähintään kahdeksaksi vuodeksi."

Toisaalta, perustuslaissa 2.7.1 §:ssä todetaan: "Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.", mutta ei tuossakaan tappamista varsinaisesti kielletä.

Eikö se ole kuitenkin jollain tavalla liian tylyä, ettei rikoslaissamme kielletä tappamista ja miksi sitä ei kielletä? Kaikki lait ovat ainakin osittain arvolatautuneita, miksei sitten ladata tuotakin asiaa selvemmin?

Minusta olisi parempi jos tuo rikoslainen pykälä menisi näin: "Ketään ei saa tappaa mutta se joka tappaa, on tuomittava taposta elinkautiseen".
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Minkälaista rengasta tarkoitetaan termillä "kitkanastat"? Mielestäni on olemassa talvirenkaina joko nasta tai kitkarenkaita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi ihmeessä mikään autolehti ei sitten vertaile näitä renkaita. Vai käytetäänkö näistä renkaista nimityksenä joko kitka-tai nastarengasta.

Taitaa olla nykyisin kaikki nastarenkaat tuollaisia. Näin ainakin jutusteli tuttu rengasmyyjä kun pari vuotta sitten olin ostamassa uusia talvirenkaita. Sanoi että nämä uudet nastarenkaat ovat käytännössä lähes identtisiä kitkarenkaiden kanssa, niissä on vaan se pienen pieni nasta vielä lisänä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Juomatölkkien hygieniaa olen itsekin miettinyt. Eihän sitä tiedä mikä katujen mies on käynyt kaupan kaljatölkkejä paskaisille sormillaan hipelöimässä. Ainakin Virossa on joissakin juomatölkeissä reijän ympärillä suojus joka poistetaan ennen sisällön nauttimista.


Haa, tästä syystä kannattaa panostaa perhepakkauksiin.


Njoo, onko kukaan testannut tätä härpäkettä, Slingbox: http://www.mbnet.fi/viikonkokeiltu/tuote/slingbox_pro.aspx
???
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juomatölkkien hygieniaa olen itsekin miettinyt. Eihän sitä tiedä mikä katujen mies on käynyt kaupan kaljatölkkejä paskaisille sormillaan hipelöimässä. Ainakin Virossa on joissakin juomatölkeissä reijän ympärillä suojus joka poistetaan ennen sisällön nauttimista.

Tätä olen kyllä kanssa miettinyt, mutta kuitenkaan mitään asialle tekemättä. Mennee siihen kategoriaan, että vastustuskyky vain paranee, kun ei joka ikistä bakteeria puhdisteta pois. Oma lukunsa tietysti, jos tarkoituksella joku tärvelee.
 

J.Petke

Jäsen
Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä hyvästä ja edullisesta kiinteästä valkokankaasta? Edullisella tarkoitain n.200€. Omatekoista en halua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole käyttänyt Exceliä muutamaan vuoteen, mutta nyt pitäisi väsätä simppelit pylväsdiagrammit kuvaamaan tilastoja. Itse homma onnistuisi, mutta ohjelma korjaa väliviivalla merkityt ikäryhmät automaattisesti päiväykseksi. Mistä tuon saa väännettyä pois, kun en sitä itse löydä?
 
Suosikkijoukkue
TPS
En ole käyttänyt Exceliä muutamaan vuoteen, mutta nyt pitäisi väsätä simppelit pylväsdiagrammit kuvaamaan tilastoja. Itse homma onnistuisi, mutta ohjelma korjaa väliviivalla merkityt ikäryhmät automaattisesti päiväykseksi. Mistä tuon saa väännettyä pois, kun en sitä itse löydä?

Aihetta sivuten, meikäläisellä on ongelma excelissä, koskien juurikin tuota väliviivaa. Kirjoitan esimerkiksi 1-2 niin excel muuttaa sen automaattisesti helmikuun ensimmäiseksi päiväksi. Apua!
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aihetta sivuten, meikäläisellä on ongelma excelissä, koskien juurikin tuota väliviivaa. Kirjoitan esimerkiksi 1-2 niin excel muuttaa sen automaattisesti helmikuun ensimmäiseksi päiväksi. Apua!

Valitse solu, hiiren oikealla napilla valikosta Muotoile solut... ja valitse luokaksi Teksti. Ja ensin tietysti maalaat kaikki solut, mille haluat näin tehdä. Näin se menee, jos oikein ymmärsin.

Ja ehkä tämä toimii tuohon lainaamasi tekstin ongelmaan, en ole kuitenkaan varma, koska en oo niin paljon pelannu noitten pylväs-diagrammien kanssa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Valitse solu, hiiren oikealla napilla valikosta Muotoile solut... ja valitse luokaksi Teksti. Ja ensin tietysti maalaat kaikki solut, mille haluat näin tehdä. Näin se menee, jos oikein ymmärsin.

No niinpä tietysti. Kokeilin melkein kaikkia luokkia, mutta jäi jostain syystä tuo Teksti huomaamatta. Kiitoksia vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös