Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 990 898
  • 47 171

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistähän saisi selvitettyä paljonko saksalaisille maksetaan päivärahaa Kiinassa. Suomen verottajan mukaan se on 66 eur/pvä (enintään), minkä saa verottomana. Mutta kun saksan taitoni ei riitä selvittämään, paljonko sakemanneille maksetaan?
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Mitenhän kauan pitäisi kestää Lumiassa tehdasasetusten palautus? Kuvittelin sen olevan joku tunnin homma, mutta nyt on mennyt jo 20 tuntia.
 

Tuamas

Jäsen

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onkohan täällä jo kirjoittajia jotka eivät olleet syntyneet kun Jatkoajan keskustelupalsta (2001?) perustettiin? Pääsisi argumentoimaan junnuille että minä kirjoitin tänne jo ennen kuin äitis oli...jne.
 

Nick Neim

Jäsen
Onkohan täällä jo kirjoittajia jotka eivät olleet syntyneet kun Jatkoajan keskustelupalsta (2001?) perustettiin? Pääsisi argumentoimaan junnuille että minä kirjoitin tänne jo ennen kuin äitis oli...jne.
Täällä on ainakin kaikilla nuorilla jokin vitun kummallinen tarve tuoda oma ikänsä väkisin esiin, vaikka kukaan ei asiaa kysyisikään. Ainakin tämä "nykyinen" nuorisokaarti sitä useampaan kertaan toi esille jatkuvalla syötöllä, vaikka en oikein käsittänyt sen tiedon lisäarvoa.

Jos täällä olisi joku 13-vuotias kirjoittelemassa Sipilän hallituksesta, niin kyllä se olisi tuotu kovaan ääneen jo esille. Ehkä parin vuoden päästä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Saattaa olla tyhmä kysymys. Saako määräaikaisen työsopimuksen purkaa koeajalla? Ja siis siten, että ei tule mitään irtisanomisaikaa?

Edit. Toisesta työstä pitäisi päästä eroon, koska päätyössä on ylitöitä tarjolla ensi viikolla, jotka houkuttaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa olla tyhmä kysymys. Saako määräaikaisen työsopimuksen purkaa koeajalla? Ja siis siten, että ei tule mitään irtisanomisaikaa?

Ymmärtääkseni koeajalla kumpikin osapuoli voi purkaa työsopimuksen ilman mitään irtisanomisaikaa. Työnantaja ei kuitenkaan voi potkaista koeaikalaista pihalle ilman perusteltua syytä. Tämä siis ihan muistin varassa, kun vuosi sitten tein puolen vuoden syrjähypyn kuntasektorille ja sopparissa oli mainittu 3 kk:n koeaika ja silloin selvittelin, mitä se tarkoittaa. Voi tietty olla, että eri työnantajilla on erilaiset systeemit tällaisten tilanteiden varalle.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Saa jos koeajasta on sovittu työsopimuksessa. Lisätietoa vaikka tuosta: Koeaika - Työsopimuslaki

Joo, koeaika on yksi kuukausi. Eli huomenna ilmoitan, että puran työsopimuksen ja vetoan koeaikaan. Jos halutaan tarkempia tietoja niin sanon, että työ ei vastannut odotuksia ja päivätyön ylityöt eivät olleet tiedossa työsopimusta tehtäessä. Tämä riittänee?

Reverent, Samassa käsityksessä olen minäkin. Tästä vain liikkuu niin eri tietoja eri sivuilla, että ajattelin vielä täältä tarkistaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, työnantajalla pitää olla syy, mutta syyksi kelpaa mikä vaan käytännössä. Vaikkapa, että ei sovi työhön käy hyvin. @en1103 voi lähteä sanomalla "en halua jäädä".
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ymmärtääkseni koeajalla kumpikin osapuoli voi purkaa työsopimuksen ilman mitään irtisanomisaikaa. Työnantaja ei kuitenkaan voi potkaista koeaikalaista pihalle ilman perusteltua syytä. Tämä siis ihan muistin varassa, kun vuosi sitten tein puolen vuoden syrjähypyn kuntasektorille ja sopparissa oli mainittu 3 kk:n koeaika ja silloin selvittelin, mitä se tarkoittaa. Voi tietty olla, että eri työnantajilla on erilaiset systeemit tällaisten tilanteiden varalle.
Olen kaksi laittanut ulos koeajalla ja varmistanut firman lakimieheltä tämän. Koeaikapurku oli syy joka ilmoitettiin lähtijälle ja mitään muuta syytä ei. Eli ei tarvi perustella, (eikä kannata)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olen kaksi laittanut ulos koeajalla ja varmistanut firman lakimieheltä tämän. Koeaikapurku oli syy joka ilmoitettiin lähtijälle ja mitään muuta syytä ei. Eli ei tarvi perustella, (eikä kannata)
Jep, mitään syytä tuohon ei tarvitse. Ja mitään muuta syytä kuin koeaikapurku ei tosiaan kannata ilmoittaa, koska käytännössä kaikki muut syyt voidaan riitauttaa.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tuli tuossa itämaan reissulta ostettua taulu johon pyysin vielä artistia tekemään muutoksen, josta syystä sovittiin että hän tuon taulun lähettää sitten perässä Suomeen. Nyt tuo taulu on lähetysseurannan mukaan Suomen tullissa. Mites tästä eteenpäin? Ottaako tulli minuun yhteyttä, pitääkö mun siitä maksaa jotain vai tuleeko se sieltä nyt himaan vai pitääkö mun se noutaa jostain?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuli tuossa itämaan reissulta ostettua taulu johon pyysin vielä artistia tekemään muutoksen, josta syystä sovittiin että hän tuon taulun lähettää sitten perässä Suomeen. Nyt tuo taulu on lähetysseurannan mukaan Suomen tullissa. Mites tästä eteenpäin? Ottaako tulli minuun yhteyttä, pitääkö mun siitä maksaa jotain vai tuleeko se sieltä nyt himaan vai pitääkö mun se noutaa jostain?
Ilmoitus tulee luultavasti tullipostista. Kuitti ostohinnasta mukaan, kun menet hakemaan. Tulli + alv tulevat maksettavaksi, myös postikulut hinnassa mukana, Prosenteista en taulujen suhteen tiedä, mutta löytynevät tullin sivulta.

Lisäys: Pystyt käsittääkseni tekemään tullauksen etukäteen tullin nettisivuilla, ja maksunkin voi maksaa verkkopankilla. Tullimaksun suuruudesta en tiedä, mutta taiteelle on alennettu alv 10%.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Annettiinko intissä jäykkäkouristusrokotus? Kaikki intissä tarjotut rokotteet olen ottanut kolmisen vuotta sitten. Eilen pääsi kaverin koira hieman näykkäisemään, ja mietin että kannattaisiko tässä harrastaa jotain varotoimenpiteitä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos edellisestä oli riittävän pitkä aika, niin annettiin. Jos taas edellisestä jäykkäkouristusrokotuksestasi ei ollut kovin pitkää aikaa, niin et varmaankaan saanut sitä intissä.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Selailin Bluesin talousseuranta -ketjua ja tällainen tuli vastaan. Laitaan vaikka tänne tämä.

Edit: Ai niin, tässä ketjussa kun ollaan niin tänään olis Lotossa 14 milliä tarjolla. Siitä jäis Bluesin velkojen jälkeen vielä ihan kiitettävästi muuhunkin.

Omassa kaveripiirissä aina naureskellaan, että jos lotosta tulee miljoonia, niin maanantaina marssitaan toimistolle ja laitetaan hommat kuntoon.

Vastaavia juttuja puhutaan varmasti jokaisella paikkakunnalla. Tuli vain tässä mieleen kun tarjolla on taas mehevä potti, että onko kenelläkään tiedossa tapausta, että lottovoittaja olisi sijoittanut merkittävän summan omaan suosikkijoukkueeseen? Laji kun laji kelpaa.

Yritin googletella, mutta ei löytynyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Annettiinko intissä jäykkäkouristusrokotus? Kaikki intissä tarjotut rokotteet olen ottanut kolmisen vuotta sitten. Eilen pääsi kaverin koira hieman näykkäisemään, ja mietin että kannattaisiko tässä harrastaa jotain varotoimenpiteitä.
Oman sotilaspiirisi esikunnasta saat henkkaria näyttämällä kopion omasta kantakortista, siellä on mm myös kaikki annetut rokotukset näkyvillä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Voiko jostain selvittää RUK:n vanhojen kurssien rostereita?
Työpaikan patologinen valehtelija väittää käyneensä RUK:n, vaikkei todennäköisesti ole selvinnyt edes alokasaikaa loppuun.
 
Voiko jostain selvittää RUK:n vanhojen kurssien rostereita?
Työpaikan patologinen valehtelija väittää käyneensä RUK:n, vaikkei todennäköisesti ole selvinnyt edes alokasaikaa loppuun.
Ylennykset on yleensä julkaistu uutisissa, joten voit ainakin alkuun kokeilla pommittaa hauilla:
korpraaliksi "sukunimi etunimi"
alikersantiksi "sukunimi etunimi"
jne...
Jos vaikka nappaisi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voiko jostain selvittää RUK:n vanhojen kurssien rostereita?
Työpaikan patologinen valehtelija väittää käyneensä RUK:n, vaikkei todennäköisesti ole selvinnyt edes alokasaikaa loppuun.

Kysy kurssin numero, nimi ja palvelusaika, nämä pitäisi tulla kuin apteekin hyllyltä. Netissä näitä voi sitten vertailla ja käsittääkseni Haminan kirjastosta löytyy kurssimatrikkeleja, joita voi pyytää kaukolainaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Voiko jostain selvittää RUK:n vanhojen kurssien rostereita?
Työpaikan patologinen valehtelija väittää käyneensä RUK:n, vaikkei todennäköisesti ole selvinnyt edes alokasaikaa loppuun.
Jos on nimenomaan käynyt RUK:n, niin kysyt vain kurssin numeron ja nimen. Wikipediasta löytyy reservinupseerikurssin sivuilta listattuna kaikki kurssit, niiden nimet ja ajankohdat. Eli jos RUK:n on käynyt, niin muistaa varmasti ainakin kurssin nimen ja numeron, sekä alkamis- ja päättymisajankohdat suunnilleen. Toki eihän tämäkään mitään takaa, tarpeeksi ammattitaitoinen valehtelija on varmasti käynyt itselleen valitsemassa tuolta wikipediasta jonkun kurssin jonka speksit on opetellut ulkoa. Toki jos joku tuttu on käynyt juuri kyseisen kurssin, ja tältä sattuu kurssikirja löytymään, niin sieltä voi lähteä etsimään naamaa. En ole itse kuin hikinen pioneeri, mutta mitä olen paria kaverin RUK-kurssikirjaa selaillut niin aika kattavasti nuo on tehty, eli varmasti joku maininta löytyy mikäli on tosiaan kyseisellä kurssilla ollut.

Ai niin, ja kiitos parille nimimerkille vastauksista tuohon omaan inttikysymykseeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös