Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

  • 1 993 262
  • 8 416

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Miksi nuo pelaajat sitten aina protestoivat saadessaan jäähyn, ja käyvät esim. kampitustilanteissa näyttämässä että "kato ny, tälläi mu maila ol", jos kuitenkin tietävät ettei siitä ole mitään hyötyä? Saadakseen tuomarin epävarmaksi omista tuomioistaan?

Elävät pelissä mukana, kyllä jokainen tietää ettei ne tuomiot mihinkään muutu. En ole ikinä nähnyt kenenkään vetävän näytettyä jäähyä takaisin. Ja siis selvennykseksi, kiekko katsomoonhan ei ole ns. "näytettävä jäähy".
 

tutzba

Jäsen
En ole ikinä nähnyt kenenkään vetävän näytettyä jäähyä takaisin.

Kyseessä ovat junioripelit, mutta kuitenkin on peruttu.

Muutama viikko sitten tuomarikollega tuomitsi joukkueelle jäähyn syyllä liika pelaajia kentällä. Oli jo mennyt kertomaan tämän toimitsijoille ja jäähyboksin ovi oli auki. Kävin sitten sanomassa, että ei siellä kyllä kuutta missään vaiheessa ollut. Ei muuta kuin jäähy pois ja pahoittelut joukkueelle.

Joskus muinoin kun itse vielä pelasin, tuomittiin melkeinpä koko pelin viltissä istuneelle miehelle jäähy, olisiko ollut ryntäyksestä. Tämähän meni siis väärin, sillä kyseinen pelaaja istui silloinkin vaihtoaitiossa kun jäähy annettiin. Tuomari näki siis numeron väärin. Ei keksinyt kuka rikkeen oikeasti teki ja perui jäähyn.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kyseessä ovat junioripelit, mutta kuitenkin on peruttu.

Muutama viikko sitten tuomarikollega tuomitsi joukkueelle jäähyn syyllä liika pelaajia kentällä. Oli jo mennyt kertomaan tämän toimitsijoille ja jäähyboksin ovi oli auki. Kävin sitten sanomassa, että ei siellä kyllä kuutta missään vaiheessa ollut. Ei muuta kuin jäähy pois ja pahoittelut joukkueelle.

Joskus muinoin kun itse vielä pelasin, tuomittiin melkeinpä koko pelin viltissä istuneelle miehelle jäähy, olisiko ollut ryntäyksestä. Tämähän meni siis väärin, sillä kyseinen pelaaja istui silloinkin vaihtoaitiossa kun jäähy annettiin. Tuomari näki siis numeron väärin. Ei keksinyt kuka rikkeen oikeasti teki ja perui jäähyn.

Joo siis esitin asiani TODELLA typerällä termillä kun olisin voinut todeta ettö siirrettyä rangaistusta en ole nähnyt peruttavan. Kun siis liikaa pelaajiakin puhalletaan heti poikki.

Ja noista vääristä numeroista. Voi olla äärimmäisen kusipäistä, mutta jos olen nähnyt numeron väärin ja oikeaa kaveria ei löydy, ilmoitan että no kapteeni lähtee jos rikkoja ei viitsi itse ilmoittautua. Jäähy tulee joka tapauksessa.
 

tutzba

Jäsen
jos olen nähnyt numeron väärin ja oikeaa kaveria ei löydy, ilmoitan että no kapteeni lähtee jos rikkoja ei viitsi itse ilmoittautua.

Toimin itse samalla tavalla, ja mielestäni tämä on ns. ainoa oikea tapa. Yleensä kapteeni on joukkueessa kuitenkin se, jolla on sitä tietynlaista kunnioitusta joukkuekavereiden keskuudessa. Aika äkkiä se rikkeen tehnyt pelaaja tulee sanomaan, että minähän se olin eikä kapteenin täten tarvitse kärsiä rikkeestä, jota ei ole tehnyt.

Tosin tällaisessa tapauksessa täytyy olla jonkin verran jo ikää, esimerkiksi D-junioreilla tämä ei toimi ainakaan omien kokemuksieni perusteella.
 

käki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja noista vääristä numeroista. Voi olla äärimmäisen kusipäistä, mutta jos olen nähnyt numeron väärin ja oikeaa kaveria ei löydy, ilmoitan että no kapteeni lähtee jos rikkoja ei viitsi itse ilmoittautua. Jäähy tulee joka tapauksessa.


Mielestäni käytät juuri oikeaa termiä jos todella määräät kenet sattuu jäähylle, jos et tiedä kenet sinne komentaisit. Kyseessähän saattaa hyvinkin olla vaikkapa ruuhkassa sattunut "vahinkokamppi" eli vastapuolen pelaaja astuu jonkun mailan päälle ja kaatuu. Tällaisista vihelletään usein jäähy, mutta mailan omistaja ei koe tehneensä tahallista rikettä, eikä välttämättä edes huomaa sitä. Kenen pitäisi tällöi tulla "ilmoittautumaan"? Ajatteletko, että olisi pienempi paha laittaa kapteeni vaihtopenkiltä jäähylle, kuin jättää jäähy tuomitsematta?
 

Rocco

Jäsen
Jollei tuomari vaikka ruuhkatilanteessa ole varma kuka rikkoi tai näkee numeron väärin, silloin kapteeni määrää sen oikean pelaajan istumaan, tai sitten hän istuu sen itse. Se on kapteenin velvollisuus. Jäähyä ei koskaan peruta sen takia etteikö oikeaa miestä löydy jäähylle. Siksi sinne menee sitten kapteeni ellei oikeaa pelaajaa hänkään sinne löydä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mielestäni käytät juuri oikeaa termiä jos todella määräät kenet sattuu jäähylle, jos et tiedä kenet sinne komentaisit. Kyseessähän saattaa hyvinkin olla vaikkapa ruuhkassa sattunut "vahinkokamppi" eli vastapuolen pelaaja astuu jonkun mailan päälle ja kaatuu. Tällaisista vihelletään usein jäähy, mutta mailan omistaja ei koe tehneensä tahallista rikettä, eikä välttämättä edes huomaa sitä. Kenen pitäisi tällöi tulla "ilmoittautumaan"? Ajatteletko, että olisi pienempi paha laittaa kapteeni vaihtopenkiltä jäähylle, kuin jättää jäähy tuomitsematta?

Sen kerran kun tuon tekisin, varmistaisin samalla, että koko loppupeli on menetetty. Kun siirretty rangaistus on vihelletty ei sitä oteta takaisin. Jos et ymmärrä tätä, en voi auttaa enempää.

Mene ihmeessä kokeilemaan. Ja teeppä ihmeessä tuolla tavoin mitä tuossa mietit. Vedä kaikki "vahinkojäähyt" takaisin. Mutta ilmoita koska se peli on. Haluan tulla katsomaan.
 

käki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mene ihmeessä kokeilemaan. Ja teeppä ihmeessä tuolla tavoin mitä tuossa mietit. Vedä kaikki "vahinkojäähyt" takaisin. Mutta ilmoita koska se peli on. Haluan tulla katsomaan.
Sorry. Minä luulin, että tämä on täysin teoreettinen tilanne. En muista niinä vuosikymmeninä, kun olen kiekkoa pelannut ja seurannut, törmänneeni tällaiseen tilanteeseen. Siis, että tuomari olisi passittamassa kapteenia jäähylle.
Jos tuomarille tulee peli, joissa "kaikille" (siis usealle) jäähyille, joille ei löydy istujaa, pitäisi käskeä kapteenin määräämään jonkun istujan , niin ehkä tuomari on noussut hieman väärällä jalalla...
Kuten todettua en pidä tuota todellisena/todennäköisenä tilanteena, enkä tietenkään itsekään haluaisi olla ratkomassa tuollaista tilannetta. Sinällään arvosta teitä, jotka tuommarointia harrastatte, ilman teitä emme tätä suosikkilajiamme voisi niin monimuotisena seurata. Eipä sen kummempaa tästä aiheesta, en aio mussutta itselleni käytöskymppiä...
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Sorry. Minä luulin, että tämä on täysin teoreettinen tilanne. En muista niinä vuosikymmeninä, kun olen kiekkoa pelannut ja seurannut, törmänneeni tällaiseen tilanteeseen. Siis, että tuomari olisi passittamassa kapteenia jäähylle.
Kyllä noita kerran, pari, kaudessa vähintään sattuu jokaisen joukkueen kohdalle: tuomari tulee hakemaan jäähylle, mutta sitä numeroa ei satu olemaan rosterissa lainkaan. Aina sinne boksiin joku lähtee noissa tilanteissa. Jos olet lätkää pelannut, on tuo taatusti sinunkin kohdalle sattunut kerran jos toisenkin. Ei tuollaiset voi mieleen jäädä - en minäkään muista "elävästi" yhtään tapausta omilta pelivuosilta. Katsomoonhan tuollaista ei huomaa lainkaan: sitä vain katsoo, että kenethän se tuomari hakee jäähylle. Jos siellä jotain sanailua aiheesta käydäänkin, niin sitä luulee, että se sitä on normimussutusta vain :-)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Miksi nuo pelaajat sitten aina protestoivat saadessaan jäähyn, ja käyvät esim. kampitustilanteissa näyttämässä että "kato ny, tälläi mu maila ol", jos kuitenkin tietävät ettei siitä ole mitään hyötyä? Saadakseen tuomarin epävarmaksi omista tuomioistaan?


Jos pelaa mitään lajia, jossa on kontaktia ja tuomarit, tulee varmasti mussutettua. Tavallaan se hieman kuuluu peliin. Vaikka on tullut tahkottua pelkkiä jämäsarjoja kolmessa eri lajissa, on aina samalla tavalla tullut purnattua jos vähänkin aihetta on. Totta kai järjettömyyksiin on turha mennä ja lähinnä tämä onkin pientä kalastelua seuraavaa jäähyä (vastustajalle/oman jäähyn kynnystä alentaakseen) varten. Osa tuomareista tätä ei suvaitse lainkaan, jolloin olisi asiallista sanoa heti, että seuraavasta lauseesta tulee käytöksestä. Ja mieluummin sitten käytösrangaistus kuin, että alkaa vainoamaan joukkuetta/pelaajaa. Näitäkin on nähty. Tuomaria pitää silti aina kunnioittaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eikös joskus maajoukkueessa käynyt niin, että Niinimaa (#44) teki rikkeen ja oli tulossa siirretty rangaistus. Lopulta kun tuli pelikatko, tuomari lähti hakemaan Suomelta oikeaa pelaajaa jäähyaitioon ja määräsi sinne Helmisen (#41) joka ei ollut edes jäällä kun tuo rike tapahtui. Helmistä nauratti tuo tilanne aika paljon. :)
 
Viimeksi muokattu:

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Eikös joskus maajoukkueessa käynyt niin, että Niinimaa (#14) teki rikkeen ja oli tulossa siirretty rangaistus. Lopulta kun tuli pelikatko, tuomari lähti hakemaan Suomelta oikeaa pelaajaa jäähyaitioon ja määräsi sinne Helmisen (#44) joka ei ollut edes jäällä kun tuo rike tapahtui. Helmistä nauratti tuo tilanne aika paljon. :)

Enpäs muista tilannetta, mutta nuo numerot ainakin väärinpäin...
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Onko SM-Liigassa visiiripakko? Muistelisin ainakin näin että Jere Karalahti sanoi joskus jossain haastattelussa että on typerää kun on visiiripakko.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
1969 ja sen jälkeen syntyneille on. Tällä kaudella enää vain yksi pelaaja pelaa ilman visiiriä: Janne Ojanen.

Viime kaudella oli vielä kolme ilman: Raipe ja Eepi Ojasen lisäksi.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Kysymys. Minä vuonna alettiin antamaan jääkiekossa tilastoihin kakkossyötöt? Toivottavasti ymmärsitte kysymykseni.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tänään poitsun harkkojen aikaan keskusteltiin siitä että onko Javanaisen kuusi maalia Jokereita vastaan LIIGAN yhden ottelun maaliennätys vai onko joku tehnyt enemmän? Ja jos tuo on ennätys niin onko sillä jakajia, ts. muita kuusi maalia yhdessä ottelussa tehneitä?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tänään poitsun harkkojen aikaan keskusteltiin siitä että onko Javanaisen kuusi maalia Jokereita vastaan LIIGAN yhden ottelun maaliennätys vai onko joku tehnyt enemmän? Ja jos tuo on ennätys niin onko sillä jakajia, ts. muita kuusi maalia yhdessä ottelussa tehneitä?

Nimenomaan LIIGA-ajalta tulee mieleen Tero Arkiomaan 6 maalia ottelussa Ilves-JoKP 6-11. Muutenhan ennätys on 8 maalia, ilmeisesti useammankin jakamana Honkavaara ainakin.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Tänään poitsun harkkojen aikaan keskusteltiin siitä että onko Javanaisen kuusi maalia Jokereita vastaan LIIGAN yhden ottelun maaliennätys vai onko joku tehnyt enemmän? Ja jos tuo on ennätys niin onko sillä jakajia, ts. muita kuusi maalia yhdessä ottelussa tehneitä?

Rohkeasti ulkomuistista heitettynä kuusi maalia ovat tainneet tehdä Tero Arkiomaa ja Lauri Mononenkin.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nimenomaan LIIGA-ajalta tulee mieleen Tero Arkiomaan 6 maalia ottelussa Ilves-JoKP 6-11. Muutenhan ennätys on 8 maalia, ilmeisesti useammankin jakamana Honkavaara ainakin.

Ennätys on juuri tuo kahdeksan maalia.
Sen jakavat Aarne Honkavaara ja Kalle Havulinna!
 

OJIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomen maajoukkueet
Ennätys on juuri tuo kahdeksan maalia.
Sen jakavat Aarne Honkavaara ja Kalle Havulinna!

Onko tämä tosiaan kuten alkuperäinen kysyjä esitti LIIGA-ajalta vai ajalta ennen liigaa? eli sm-sarjasta? Käsittääkseni Honkavaara ainaki pelasi aikana ennen LIIGAA?
 
Viimeksi muokattu:

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heräs kysymys kun tuossa youtubesta kattelin pätkiä niin mistä kisoista (aikuisten/junnujen) on kyse http://www.youtube.com/watch?v=GJWADtQ9m9U&feature=PlayList&p=2D3B4F3ABBB43A2A&index=0&playnext=1 tämän youtube-pätkän ajassa 2:36 eteenpäin Filppula tekee maalin ja kuvassa näkyy ainakin Jalasvaara ja Bergenheim. Mitkä kisat kyseessä? osaako kukaan kertoa?

Eiköhän tässä ole kyseessä nuorten MM-kisat vuodelta 2004 ja puolivälierä Venäjää vastaan. Tulevalle mestarille eli USA:llehan pojat sitten välierissä hävisivät 2-1 vai miten se nyt oli. En jaksanut tätä sen enempää tarkistaa, kun niin vahva mielikuva asiasta oli. Korjatkaa jos olen väärässä.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tämä tosiaan kuten alkuperäinen kysyjä esitti LIIGA-ajalta vai ajalta ennen liigaa? eli sm-sarjasta? Käsittääkseni Honkavaara ainaki pelasi aikana ennen LIIGAA?

No, täydensin vain hiukan tuota jäsen Olkun kirjoitusta! Kyllähän Dynamo pelasi, kuten kaikki tiedämme, jo paljon ennen liigan käynnistymistä!
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
No, täydensin vain hiukan tuota jäsen Olkun kirjoitusta! Kyllähän Dynamo pelasi, kuten kaikki tiedämme, jo paljon ennen liigan käynnistymistä!
Joo, tuon tiesin että tuo kahdeksan maalin ennätys on ajalta ennen liigaa. Jos en väärin muista niin herrat ovat peräti tehneet nuo kahdeksan maalia samassa ottelussa eli siinä Ilveksen 31-0 voitossa joka on samalla Suomen ennätys. Vastustajaa en muista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös