Sauli Niinistö presidenttinä 2012–2018

  • 148 683
  • 1 160

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sitten kun astuu "valtaan", niin voisi samalla tehdä uuden aloitteen, että miinat pitääkin säilyttää koska niiden poistaminen on järkyttävän rahantuhlauksen lisäksiä ihmiselämiä säilyttävä puolustavalle maalle...

Jos tästä asiasta (Ottawan sopimuksen repiminen) kerättäisiin kansalaisadressi, en vain itse allekirjoittaisi sitä, vaan painostaisin kaikkia muitakin niin tekemään. Puhut siis asiaa.

Tämä ei suoraan tähän ketjuun kuulu, mutta todettakoon, että kaikki tästä asiasta hyvin informoidut tietävät Ottawan soppariin liittymisen olleen kevyesti yhden tyhmimmistä päätöksistä sodanjälkeisen Suomen polittisessa historiassa. Ehkä jopa se kaikista tyhmin. Kuvaavaa on, että esim. Ben Z kommentoi äänestyksen jälkeen päätöksen olleen epäviisas, mutta "tehty mikä tehty, kun kerran aikanaan muille maille luvattu.."

Olisi muuten mainiota, jos Sale uskaltaisi tästä jyrähtää:) En tosin itsekään usko tähän, varsinkaan kun valtaa ei asiaan liittyen hänellä ole.

edit.

Lisäksi sopisi toivoa, että Sale arvojohtajana jämäkästi ilmoittaisi, että tästä lähtien Nato-jäsenyydestä saa keskustella muutenkin kuin vain vastustamalla Natoa. Ei, en halua ajaa Suomea Natoon, mutta haluaisin, että siitä voisi keskustella niin kuin normaaleista asioista yleensä demokraattisissa maissa voi keskustella.

Myös Puscutraktori puhuu asiaa. Tämä muuten saattaa ihan realistisesti olla asia, mihin Sale voi arvojohtajana vaikuttaa.
Itseäni on viimeisen kymmenen vuoden aikana vituttanut suunnattomasti se, että kansalle puhutaan Natosta optiona. Tämä johtaa tavallista ja tietämätöntä ihmistä harhaan ja antaa vaikutelman, että Suomi on se, joka päättää itse paikan ja ajan Natoon liittymiselle. Jos tilanne joskus kriisiytyy (ei toki nyt akuutisti näkyvissä), voivat portit tähän "optioon" olla jo visusti kiinni. Korostan toki, että haluan asiast keskustelua, en suoraa ja nopeaa liittoutumista.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tunnetko Saulia hyvinkin... Ajattelin vain, kun väität jotain tähän tapaan.
Eiköhän ne arvot ole tulleet monelle selväksi. Kuten näköjään minun lisäkseni myös nimimerkille MustatKortit.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eiköhän ne arvot ole tulleet monelle selväksi. Kuten näköjään minun lisäkseni myös nimimerkille MustatKortit.

Ootte te aika veijareita... Aina näkemässä kaikkea sellaista, jota ei ole olemassa missään muualla kuin teidän ylivilkkaassa mielikuvituksessa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Eiköhän ne arvot ole tulleet monelle selväksi. Kuten näköjään minun lisäkseni myös nimimerkille MustatKortit.

Helpottaisi toki se jos ottaisit edes jonkin esimerkin esiin, joka osoittaa, ettei Sauli kunnioita ihmisarvoa. Ja mielellään jotain konkreettista sen perinteisen "Sauli on riistäjäporvari"-stallaripaskan sijaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ootte te aika veijareita... Aina näkemässä kaikkea sellaista, jota ei ole olemassa missään muualla kuin teidän ylivilkkaassa mielikuvituksessa.

Mä en ainakaan tällaista ole tarkoittanut/sanonut.
Kunhan kehaisin Saulia siitä, että turhat maailmanparannusseminaarit ilman konkreettisia tuloksia toivottavasti (?) loppuvat.

Oma luottoni Sauliin on kova. Jämäkkä kaveri.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mä en ainakaan tällaista ole tarkoittanut/sanonut.
Kunhan kehaisin Saulia siitä, että turhat maailmanparannusseminaarit ilman konkreettisia tuloksia toivottavasti (?) loppuvat.

Oma luottoni Sauliin on kova. Jämäkkä kaveri.

Totta, pyydän anteeksi, että vedin sua vahingossa edes epäsuorasti mukaan tuohon kirjoitukseeni. Samoilla linjoilla itse asiassa olen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Lisäksi sopisi toivoa, että Sale arvojohtajana jämäkästi ilmoittaisi, että tästä lähtien Nato-jäsenyydestä saa keskustella muutenkin kuin vain vastustamalla Natoa. Ei, en halua ajaa Suomea Natoon, mutta haluaisin, että siitä voisi keskustella niin kuin normaaleista asioista yleensä demokraattisissa maissa voi keskustella.

Totta. Itse en halua Suomea Natoon, mutta vituttaa kun asioista ei keskustella niiden oikeilla nimillä ja suoraan sekä rehellisesti. Esimerkiksi nykyinen PV:n alasajo vaikuttaa siltä, että ajetaan Suomea Natoon ilman keskustelua ensin viemällä Suomelta oma uskottava maanpuolustus, mikä on idioottimaista jonka jälkeen pystyttäisiin paremmin perustelemaan Nato-jäsenyys "Koska meillä ei ole uskottavaa omaa maanpuolustusta". Jos sinne Natoon mentäisiin, niin ne hemmetin miinat olisi silti pidettävä jne.
 
Presidentti on arvojohtaja. Hän arvosti polttavimmaksi asiaksi tällä hetkellä Suomen tulevaisuuden toivot. Katsotaan, mitä siitä seuraa vai seuraako mitään.

Eiköhän siitä seuraa, että tuon syrjäytymisen vastaisen työryhmän jäsenet nostavat ihan käyvän korvauksen asian tiimoilta pitämistään brainstorming-sessioista. Nuorison syrjäytymisen kannalta tällä tuskin on minkään valtakunnan merkitystä. Köyhälistön kakarat vetävät itsensä päihteillä linnaan, mullan alle tai muuten vaan ongelmiin aivan kuten ennenkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Totta. Itse en halua Suomea Natoon, mutta vituttaa kun asioista ei keskustella niiden oikeilla nimillä ja suoraan sekä rehellisesti. Esimerkiksi nykyinen PV:n alasajo vaikuttaa siltä, että ajetaan Suomea Natoon ilman keskustelua ensin viemällä Suomelta oma uskottava maanpuolustus, mikä on idioottimaista jonka jälkeen pystyttäisiin paremmin perustelemaan Nato-jäsenyys "Koska meillä ei ole uskottavaa omaa maanpuolustusta". Jos sinne Natoon mentäisiin, niin ne hemmetin miinat olisi silti pidettävä jne.
Itse olen NATO-täysjäsenyyteen kallellaan, mutta noin lähtökohtaisesti muutkin ratkaisut käyvät jos hommat niillä hoituvat. Voi olla että vaihtoehdot rajautuvat jossakin kohtaa, toivottavasti kuitenkin ainoastaan kustannussyistä.

Uuden tasavallan presidentin myötä voisi todellakin toivoa, että myös puolustuspoliittinen keskustelu muuttuisi entistä avoimemmaksi ja määrätietoisemmaksi. Kuten sanoit, niin voisi keskustella asioista suoraan ja rehellisesti, myös niiden oikeilla nimillä. Ehkei kuitenkaan ihan ensimmäinen action point joka Niinistön vihkosta löytyy, mutta eiköhän tähän palata vielä. NATOon Niinistö ei ole kuitenkaan kertonut Suomea vievänsä ainakaan vastoin kansan tahtoa. Saa nyt nähdä jalostuuko tahtomme. Niin tai näin, jonkinlaista laadukasta keskustelua kyllä odotan itsekin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
NATOon Niinistö ei ole kuitenkaan kertonut Suomea vievänsä ainakaan vastoin kansan tahtoa. Saa nyt nähdä jalostuuko tahtomme. Niin tai näin, jonkinlaista laadukasta keskustelua kyllä odotan itsekin.

Niin.. Itse olen jo vuosia suhtautunut hieman epäilevästi näihin kaikenkarvaisiin galluppeihin, jotka väittävät 60-80 prosentin suomalaisista "vastustavan" NATO-jäsenyyttä.

Mielestäni ongelma on lähinnä keskustelun puutteessa ja siinä, että tavallisille kansalaisille ei ole esitelty riittävästi NATOn mahdollisia hyviä puolia. Keskustelua ovat hallinneet tahot - valistunut lukija tietää kyllä keihin viittaan - jotka ovat demonisoineet Suomen mahdollisia läntisiä liittolaisuussuhteita turvautumalla vanhoihin sloganeihin jostain noottikriisin ajoilta. Toisaalta pakko on moittia myös omn puolueeni Kokoomuksen väkeä siitä, että asiaa ei ole uskallettu eri vaalien välissä koskaan nostaa kunnolla pöydälle, lähinnä äänestäjien menettämisen pelossa.
Suomalaisilla on hassu ja oikeastaan ihan fiksu tapa kääntyä vaikeissa poliittisissa kysymyksissä sille kannalle, mitä maan johtava poliittinen eliitti suosittaa.
Sama kehitys on ollut nähtävissä koko itsenäisyytemme ajan, viimeksi Suomen liittymisessä Euroopan Unioniin.

En osaa sanoa, miten kävisi kansanäänestyksessä NATOsta, ainakaan vielä. Tässä tapauksessa kävisi joka tapauksessa niin, että myös NATO-myönteiset lausunnot saisivat väistämättä lisää palstatilaa. Veikkaisin, että tällaisessa tilanteessa prosentit olisivat huomattavasti tiukemmat kuin joku 75-25 NATOa vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mielestäni ongelma on lähinnä keskustelun puutteessa ja siinä, että tavallisille kansalaisille ei ole esitelty riittävästi NATOn mahdollisia hyviä puolia. Keskustelua ovat hallinneet tahot - valistunut lukija tietää kyllä keihin viittaan - jotka ovat demonisoineet Suomen mahdollisia läntisiä liittolaisuussuhteita turvautumalla vanhoihin sloganeihin jostain noottikriisin ajoilta. Toisaalta pakko on moittia myös omn puolueeni Kokoomuksen väkeä siitä, että asiaa ei ole uskallettu eri vaalien välissä koskaan nostaa kunnolla pöydälle, lähinnä äänestäjien menettämisen pelossa.
Näinhän se on. Poliittisesti liian riskaabeli aihe, eikä mitään ideaa ryhtyä avaamaan NATO-keskustelua aikana jolloin Halonen on ollut pv. ylipäällikkönä. Mikään asiallinen avaus ei olisi johtanut yhtään mihinkään Tartsan kanssa, mutta hänellä oli tietysti tehtävään valittuna henkilönä oikeus asennoitua puolustusasioihin omalla tavallaan. Voisi kuvitella että kun Halosen ympärilleen levittämä ummehtunut ilma siirtyy Mäntyniemestä Kallioon, niin monenlaiselle uudelle keskustelulle syntyy sijaa. Se jää sitten nähtäväksi, millä aktiivisuudella ja agendalla Niinistö näihin asioihin osallistuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa varmasti tippuukin kärryiltä väistämättä, mutta sitä syrjäytyneiden joukkoa voidaan ehkä järkevillä toimenpiteillä pienentää. Tuo lienee tavoitteena.

Jaa-a, näin suoraan omalle alalle suuntautuvaan kannanottoon voi varmaan ottaa kantaa.

Kuulin parikin kertaa kampanjan aikana Niinistöltä tuon "lupauksen" ja mietin, että mitä tuossa nyt konkreettisesti tarkoitetaan.

Siis lähinnä sitä, että millä tasolla se työryhmä toimii. Koska ilmiöhän ei ole mitenkään uusi, eikä siinä oikeastaan sosiaalialan ammattilaisille ole mitään "uutta". Nuorison syrjäytymisen syyt on aika tarkasti tiedossa ja sitä kautta tavallaan helposti ratkaistavissa, eli rahalla.

Ongelmanahan on se, että rahaa pitäisi syytää niinkin absraktiin paikkaan kuin ennaltaehkäisevään työhön. Sen takia abstraktiin, koska ennaltaehkäisevän työn vaikutusta ei voi mitata oikein mitenkään, toisin kuin korjaavan työn. Ennaltaehkäisevässä työssä taas ei ole mitään tarkkaa määritelmää, koska sen voi käsittää aika laajasti jostain koulun oppilashuollosta paikalliseen fudisjengiin.

Sikstoisekseen, syrjäytyneistä nuorista aika valtava osa on toisen polven syrjäytyneitä ja siihen syrjäytymiseen vaikuttaa elinolot niin paljon, että parasta ennaltaehkäisyä olisi, tadaa tuloerojen tasoittaminen. Tai no oikeastaan sellainen subjektiivisen köyhyyden ehkäiseminen, jossa sinne alimpiin kerroksiin saadaan lisää toimeentuloa ja hyvinvointia.

Trenditietoinen asiasta puhuja muuten puhuu sosiaalisesta vahvistamisesta, eikä syrjäytymisen ehkäisystä.

Ihan kiva, että joku työryhmä kasataan. Veikkaisin, että samalla rahalla saataisiin pari kuraattorin paikkaa täytettyä. Toisekseen, varmaan nuorisotutkimusseura ja Allianssi on jo kasannut ne samat tiedot jo ajat sitten, että audienssia vaan eduskuntaan.

Toistaiseksi suurin saavutus on ollut tämä Kurren ja Makin yhteinen pökäle, inspiroivaa.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Turha näistä on kinata. Minä olen sitä mieltä, että yhteiskunnan hyvyyttä pitää mitata siitä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Lapsia, sairaita, vammaisia ja vammautuneita, vanhuksia. Aika moni on eri mieltä; pois niiltä kaikki vaan, ei ne mitään tarvitse. Pärjätkööt omillaan.

Henkinen arvonanto veli Evilille. Ja myönnetään että köyhien tukemisessa on se riski, mikä usein myös toteutuu, että tulee tuettua ihmistä joka ei sitä välttämättä tarvitsisi. Tosin tämä on pienempi paha kuin se, että ei tueta sitä, joka tukea todella tarvitsee. Mutta me kaikki tehdään omat arvovalintamme.

Nyt on sinisen pahan akseli vallassa. Huono hetki olla Suomessa köyhä.
 

Kyylä

Jäsen
A-studio nykäisi eilen ihan oikeasta narusta, kun tivasi Niinistöltä vastausta siihen, saiko hän homojen vastustajien äänet. Paha kysymys. Totta nimittäin on, että N sai joukon ääniä tältä porukalta ja vain tästä syystä. Sama tietty on toisinpäin. H sai ääniä yhtä omituisella syyllä.

Niinistön heittä siitä ettei kampanjan aikana kukaan puhunut asiasta on selkeää paskanpuhumista. Ihan varmaan oli olalle taputtajia, jotka kertoivat haluavansa heteropresidentin.

Ehkäpä arvojohtajalla on jossakin vaiheessa paikka puuttua tähänkin kysymykseen. Ehkä nyt on väärä aika mutta myöhemmin. Ja silloin puhua yhdenvertaisuudesta aika isoin kirjaimin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mennään NATO-jäseniksi sitten, kun sotilasliittoon liittyy myös Venäjä. Lopultahan kansainvälinen tilanne vaatii niin, kun sotiminen muuttuu kokonaan isot maat vs terrorismi-sodaksi ja USA ei yksin halua olla enää maailman poliisi. Tämän on 20 vuoden visio eteenpäin, mutta eiköhän Venäjä nähdä vielä myös NATO-maana ja sitten on Suomen helppo liittyä mukaan. Jos Niinistö on presidenttinä vain vuoteen 2018, niin tuskin Suomi seuraavien kuuden vuoden aikana liittyy osaksi sotilasliitto NATOa.

Yksi näkökulma NATO -jäsenyyden vastustamiseen on se, että NATO-jäsenyys velvoittaa osallistumista sotatoimiin, sotivana osapuolena. Jos teillä on poikalapsia tai itse olette riittävän nuoria iältänne, niin haluatteko lähteä tositaisteluihin mukaan jonnekin Iran/Syyria/Afganistan-maahan tai lähettää lapsenne sinne sotimaan. En vastusta Suomen puolustamista, mutta haluan itse kuolla vain puolustaen isänmaata Suomea tai jos se on lasteni kohtalo, niin en toivo heidän kuolevan jonkun W-USA-presidentin käynnistämässä turhassa Irak-operaatiossa, osana NATO-Suomen joukkoja, haluatteko te.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Niinistön heittä siitä ettei kampanjan aikana kukaan puhunut asiasta on selkeää paskanpuhumista. Ihan varmaan oli olalle taputtajia, jotka kertoivat haluavansa heteropresidentin.

Ben Zyskowiczilla oli tähän vähän toisenlainen näkemys. Hänhän mainitsi kohdanneensa ihmisiä, jotka kertoivat äänestävänsä Saulia nimenomaan hänen heteroutensa takia. Ehkä tätä ei kukaan kehdannut Saulille käydä sanomassa, tai sitten Sauli puhuupi paskaa. Haiskahtaa jälkimmäiseltä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ehkäpä arvojohtajalla on jossakin vaiheessa paikka puuttua tähänkin kysymykseen. Ehkä nyt on väärä aika mutta myöhemmin. Ja silloin puhua yhdenvertaisuudesta aika isoin kirjaimin.

Meikäläistä on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt tämän asian jatkuva esillä pitäminen. Onko Suomessa tosiaankin seksuaalisilla vähemmistöillä asiat niin huonosti, että aiheesta pitää paasata 24/7? Eläkeläisten, nuorten, yksinhuoltajien ja työttömien ongelmat ovat itselleni paljon tärkeämpiä kuin seksuaalisten vähemmistöjen. Kait minä sitten olen homofoobikko.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Ehkäpä arvojohtajalla on jossakin vaiheessa paikka puuttua tähänkin kysymykseen. Ehkä nyt on väärä aika mutta myöhemmin. Ja silloin puhua yhdenvertaisuudesta aika isoin kirjaimin

Eikös sitten uudenvuodenpuheessa tällaiset. Vaikka tuo yhdenvertaisuus onkin terminä melko lavea. Miten se määritellään ja ketkä sitä saavat vaatia? Saako olla eri mieltä vai etenemmekö totalitarismin hengessä?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Meikäläistä on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt tämän asian jatkuva esillä pitäminen. Onko Suomessa tosiaankin seksuaalisilla vähemmistöillä asiat niin huonosti, että aiheesta pitää paasata 24/7?
Kävipä tässä alle viikko sitten niin, että eräs noin kolmikymppinen homo läpsäytti minua perseelle. Siis olin selvinpäin baarissa, niin se humaltunut homo ohimennessään läpsäytti. Kyllä on tervettä olla homopelkoinen, kun tuolla tavalla perseeseen käyvät yllättäen kiinni ihan pyytämättä ja kyselemättä. Olisi siinä saattanut joku tempoa turpiin sitä homoa vaan minä en jaksanut, kun se on niin tylsää hakata ketään. Puhuttelun olisi voinut pitää vaan en jaksanut sitäkään, kun oli mielenkiintoisempaa tekemistä kuin lätistä känniselle homolle. Jos ei pikku hiljaa ala kaikilta homoilta tulla anteeksipyyntöä tuon episodin johdosta, niin mieleni syvästi pahoitan ja pidän kaikkia homoja ihan homoina. Voisi edes - vaikka hetero onkin - Sauli Niinistö ensimmäisessä uudenvuodenpuheessaan ottaa kantaa homojen päällekäyvään käytökseen.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ehkäpä arvojohtajalla on jossakin vaiheessa paikka puuttua tähänkin kysymykseen. Ehkä nyt on väärä aika mutta myöhemmin. Ja silloin puhua yhdenvertaisuudesta aika isoin kirjaimin.

Ei presidentin tarvitse tuollaisiin puuttua. Niinistö kommentoi erittäin fiksusti vaalivalvojaisissa koko arvojohtajuushömppää jotenkin näin:
"En pidä arvojohtajuudesta, koska en minua halua kenekään pään sisälle toitottaa, että minun arvoni ovat paremmat kuin sinun arvosi".

Ja samalla Niinistö arvioi suosionsa syyksi hänen suomalaiset luonteenpiirteensä hyvine ja huonoine puolineen. Noista hienovaraisista eleistä näkee, että Niinistö on todellakin hyvällä tavalla enemmän konservatiivi kuin hömppäjengiksi degenoroitunut ex-puolueensa enemmistö.

Sale on pragmaattinen äijä ja esimerkkijohtaja. Selvinnyt kovista henkilökohtaisista kokemuksista hienosti, hoitaa tehtävänsä viimeisen päälle, eikä mielistele liikaa ketään. Broileri-Kataisellekin Sale lähinnä vittuili Kokoomuksen järjestämissä voitonjuhlissa ja näytti heti tulevana presidenttinä ottavan etäisyyttä kaikkiin politrukkipaskoihin.

Oikeastaan harmi, että juuri Niinistön aikana presidentillä on valtaa vähemmän kuin koskaan, sillä Sale olisi sitä valtaa osannut käyttää järkevämmin ja oikeudenmukaisemmin kuin edelliset pressat. Tällä en tarkoita, että haluaisin korvata parlamentarismin kekkoslovakialla tai diktatuurilla, mutta harmittaahan se, että hyvä mies menee hieman hukkaan seremoniamestarina. Niinistö hoitaa silti ne edustuksellisetkin hommat satavarmasti arvokkaammin kuin yksikään presidentti miesmuistiin.
 
Lisäksi sopisi toivoa, että Sale arvojohtajana jämäkästi ilmoittaisi, että tästä lähtien Nato-jäsenyydestä saa keskustella muutenkin kuin vain vastustamalla Natoa.
Jos sotilasliiton jäsenyydestä keskustellaan, niin mielestäni tällöin tulisi ottaa käsittelyyn myös muut sotilasliitot kuin NATO.
Olen sitä mieltä, että liittoutumattomana maana Suomella on paremmat asemat toimia neuvottelupaikkana, mikäli tilanne joskus kiristyy.

Iso osa Venäjän länsinaapureista on Naton jäseniä. Tässä suhteessa Suomi tekee positiivisen poikkeuksen venäläisvinkkelistä. Suomen puolustusvoimat on riittävän vahva taistelemaan Leningradin sotilaspiirin kanssa ja uskoakseni saisimme tukea joiltakin EU-mailta.
Puhtaasti kahdenvälinen konflikti Venäjän kanssa on muutenkin epätodennäköinen.
 

scholl

Jäsen
Ben Zyskowiczilla oli tähän vähän toisenlainen näkemys. Hänhän mainitsi kohdanneensa ihmisiä, jotka kertoivat äänestävänsä Saulia nimenomaan hänen heteroutensa takia.

Olen itsekin kuullut sellaisia kannanottoja, mutta toisaalta Haavistoa äänesti moni sen takia, että hän on homo. Aivan sama mistä syystä joku äänesti, koska suurimmalla osalla ei kompetenssi ja mielenkiinto riitä kuitenkaan kunnolla puntaroimaan asioita. Kun oli selkeästi parempi ehdokas ja jos joku urpo ei sitä muuten näe kuin katsomalla seksuaalista suuntautumista niin hyvä, että katsoi edes sieltä, ettei äänestänyt väärää henkilöä. Jokaisesta 1,8 miljoonasta äänestä pitää olla kiitollinen, koska he mahdollistivat, että saimme oikean miehen presidentiksi.

Kyllähän eilen jo näki Niinistöstä, että nyt meille on tulossa vihdoinkin presidentinnäköinen johtaja. Vituttaa ihan suunnattomasti se, että Halonen on saanut olla Mäntyniemessä 12 vuotta. Siis aivan käsittämätön vitutus tulee, kun asiaa tarkemmin ajattelee. Keksin syyn tähän muutokseen ja se on se, että vanhat ihmiset ovat kuolleet tässä välillä isolla joukolla pois. Aina sanotaan, että vanhoja ihmisiä pitäisi kunnioittaa, mutta Suomen historia noin laajalla vasemmiston kannatuksella ei kyllä aiheuta kyllä mitään fiilistä kunnioittaa ketään vanhaa ihmistä, joka on ollut siitä vastuussa. Nyt kokoomus on päässyt hallitukseen, pääministeriksi, presidenttiyteen käsiksi, kun nuoremmat ihmiset ovat tulleet äänestäjiksi. Se on ihan eri asia jossain Baijerissa, jossa CSU:lla on ollut yli 50% kannatus koko ajan vuosien 1958 ja 2008 välillä ja nytkin se on selkeästi suurin puolue, vaikka 2008 vaalit menivätkin perseelleen huonojen johtajien takia (43,4% vs. Stoiberin ajan 60,7% 2003 vaaleissa). Eli täällä Suomessa entiset sukupolvet ovat olleet vastuussa siitä, että demareita on tullut presidenteiksi ja varsinkin Halosen valinta on anteeksiantamaton virhe, mutta onneksi kaikki muuttuu nyt.
 

scholl

Jäsen
Ei presidentin tarvitse tuollaisiin puuttua. Niinistö kommentoi erittäin fiksusti vaalivalvojaisissa koko arvojohtajuushömppää jotenkin näin:
"En pidä arvojohtajuudesta, koska en minua halua kenekään pään sisälle toitottaa, että minun arvoni ovat paremmat kuin sinun arvosi".

Oikeastaan harmi, että juuri Niinistön aikana presidentillä on valtaa vähemmän kuin koskaan, sillä Sale olisi sitä valtaa osannut käyttää järkevämmin ja oikeudenmukaisemmin kuin edelliset pressat. Tällä en tarkoita, että haluaisin korvata parlamentarismin kekkoslovakialla tai diktatuurilla, mutta harmittaahan se, että hyvä mies menee hieman hukkaan seremoniamestarina. Niinistö hoitaa silti ne edustuksellisetkin hommat satavarmasti arvokkaammin kuin yksikään presidentti miesmuistiin.

Olet kaikessa tuossa yllä oikeassa, hyvin sanottu. Mielestäni arvojohtaja on huonosti määritelty. Eri henkilöt tarkoittavat sillä eri asioita. Moni, joka on puhunut arvojohtajuudesta, on tarkoittanut enemmänkin jonkinlaista vahvaa mielipidevaikuttamista, mikä ei mene arvoihin saakka. Mielestäni presidentillä on tärkeä tehtävä toimia tällaisena mielipidevaikuttajana. Se nostaa henkeä ja saa sellaista yleistä, oikeantyylistä ilmapiiriä aikaan. Jos presidentti tekee duunia täysillä sen eteen, että Suomi ja Eurooppa menestyisivät niin kansalaisetkin tekevät joka päivä todennäköisemmin parhaansa kuin tilanteessa, jossa presidentille olisi ihan sama, miten menee. Samoin jos presidentti rullaluistelee, pelaa lätkää ja on hyvässä kunnossa niin kansalaisetkin todennäköisesti rohkaistuvat pelaamaan ja harrastamaan. Hän toimii esikuvana ja antaa sellaisia positiivisia signaaleita tiettyjen asioiden suuntaan. Nykyisen presidentin aikana on tullut vähän sellainen kuva, että on ikäänkuin arvostettu laiskottelua ja sitä ettei pärjätä. Kaikki nämä kolmannen maailman jutut, positiivinen syrjintä esim. virkanimityksissä ja muut sellaiset asiat, jotka potkivat enemmistöä munille, eivät ainakaan ole parantaneet yhteishenkeä ja halua yrittää.

Päivän politiikassa asiat muuttuvat, mutta presidentti olemalla virassaan vähintään sen kuusi vuotta, voi kyllä luoda aika hyvää pohjaa tietyille asioille maassamme. Luoda sellainen ilmapiiri, joka saa ihmiset tsemppaamaan, yrittämään, tekemään parhaansa etc. Mitä tulee sitten kahteentoista vuoteen niin saattaa olla, että Niinistö tekee Ahtisaaret, eikä lähde edes toiselle kaudelle. Sitä voi olla vaikea arvioida nyt, mutta veikkaan, että hän tekee duunia täysillä nyt ja kuusikin vuotta voi hänelle riittää. 12 vuotta on aika hemmetin pitkä aika kuitenkin. Harmi vain, että kuudessa vuodessa Stubb ei ehdi hankkimaan rautaista kokemusta komissiosta. Nythän käy nimittäin niin, että kun Rehnin toimikausi loppuu niin Stubb nimitettäneen tilalle vuonna 2014. Hänellä on siellä sitten mahdollisuus hankkia itselleen kova osaaminen ja 2024 mies olisi ylivoimainen kyky pressana, 2018 tulee vähän liian aikaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös