Sananlaskut – totta vai tarua?

  • 21 637
  • 74
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ei kaiketi tämä mikään sananlasku ole, mutta yleisesti käytetty lausahdus, eli "Armeijassa tehdään pojista miehiä".

On muuten uskomattoman totaalista paskaa tuo sanonta. Aikuisten poikien lastentarha jossa järjen käyttö ja oma ajattelu on kiellettyä. Siksi tuolla kaiketi parhaiten pärjäävätkin keskenkasvuiset homeaivot. Myöskin omien kokemusteni perusteella armeijan kantahenkilökunta koostuu aikuisista pikkupojista jotka hihittelevät pilluvitseille ja pierujutuille. Naisten kanssa nämä ovat sujuvia kuin kalat aavikolla. Pojista miehiä, sallikaa mun nauraa...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Sääli on sairautta -fraasi on ehkä käsitetty perkeleen laajasti väärin. Tulipahan vain mieleen, että olisiko tarkoitus tässä sanoa, että "sairautta on sääli" tai "sääliksi käy sairaus". Sillä jos sääli olisi sairaalloinen piirre, niin: "sääli on sairaus". Verratkaatten "ikävä on Karjalaa" eikä "ikävä on Karjala".

Joka tapauksessa sanonta siinä mielessä, miten se yleensä käsitetään, on typerä ja kaheli. Ei ole sairasta tuntea pahaa mieltä toisen vastoinkäymisten takia. Ajatellaan vaikka vanhempaa, joka lapsi on juuri menehtynyt tms. Kyseessä on eräs empatian muodoista. Pikemminkin "sairas" henkilö olisi sellainen, joka ei sääliä kykenisi tuntemaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo sääli on sairautta pitää ihan minusta paikkansa. Se joka säälii asettuu ikään kuin toisen ihmisen yläpuolelle. Myötätunto on se terve tapa reagoida toisen kärsimykseen mutta ei sääli. Ystävä on paikalla ja tukee mutta ei rupea säälimään. Sääli on tuhoavaa ja lamaannuttavaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kyllä tuo sääli on sairautta pitää ihan minusta paikkansa. Se joka säälii asettuu ikään kuin toisen ihmisen yläpuolelle. Myötätunto on se terve tapa reagoida toisen kärsimykseen mutta ei sääli. Ystävä on paikalla ja tukee mutta ei rupea säälimään. Sääli on tuhoavaa ja lamaannuttavaa.
Sääli on myötätuntoa sekin. Ei siinä tarvitse kenenkään yläpuolelle asettua. Tietysti sääli-käsite voi olla negatiivisesti varautunut, ja kukin käsittää sen tykönään miten käsittää.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ken pieremättä kusee, hän kusematta kuolee on taas täysin totisinta totta! Jumankekkula se on vaikea pissiä ilman rutinoita.

Minä olen kuullut version: "Joka pieremättä kusee, se naimatta kuolee." Vähän on kyllä sellainen tuntu, että piereskelyn lisääminen ei välttämättä paranna salamin menekkiä, mutta varmempaa tietoa pitäisi varmaan kysyä Katri Helenan taannoiselta taustabändiltä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minä olen kuullut version: "Joka pieremättä kusee, se naimatta kuolee." Vähän on kyllä sellainen tuntu, että piereskelyn lisääminen ei välttämättä paranna salamin menekkiä, mutta varmempaa tietoa pitäisi varmaan kysyä Katri Helenan taannoiselta taustabändiltä.

Näin tuo sanonta tai sananlasku oikeassa muodossa kuuluu. Lisäyksenä tuohon aikaisempaan, se on "Sääli on sairautta, pelko veren heikkoutta."
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei mikään ihme kyllä jos me suomalaiset ollaan niin masentunut kansa jos meillä on näin paskoja ja latistavia sananlaskuja. Kyllähän nämä paljon suomalaista mielenmaisemaa kuvaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Lieneepä muudannenkin sanonnan taustalla psykopaatti, jos pelko ja sääli ovat heikkouksia ja sairauksia. Jos on kerran sääli eli myötätunto sairaus, niin mikäpä lääkkeeksi? Lääkehoito, taideterapia, hieronta, vertaistuki tai sakinhivutus juontuvat ensimmäisinä mielilöiseeni. Tietysti jos ei muu auta, niin tulkoon säälijä uskoon. On sillä keinolla parannuttu pahemmistakin vitsauksista kuin sääli saatana.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
"Ken vitsaa säästää hän lastaan vihaa." Suurta viisautta vaiko sulaa hulluutta?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
"Ken vitsaa säästää hän lastaan vihaa." Suurta viisautta vaiko sulaa hulluutta?

Tätäkin olen suvainnut miettiä niin että savu on korvista suihkunnut.

Ehkä on käynyt niin, että kun sananlaskua on tarpeeksi aikoinaan hoettu, niin eräät äidit ja isät ovat piesseet kersojaan ja samalla on aatosten meri myrskynnyt levottomana. He ovat ehkä ajatelleet, että "en minä haluaisi Väinöä hakata, mutta muuten vihaan lastani!" Koska se näinäpänä dorkalta kuulostava sanonta kuuluu niin ja niin kuuluu tehdä. Niin ja saivatpahan itsekin lasna kunnon pieksennän, jos esimerkiksi oli sanonut Konraati Vääräniemen akalle, että tämä on leuhka.

Edelleen pidän psyko- tai sosiopaatteina näitä idioottimaisien sanontojen alullepanijoita. Minusta tuntuu, että kaikkein heikoimpia ovat ne, jotka antautuvat tällaisten viisauksien eli pöljyyksien vietäviksi ja toistavat niitä. Pitäisi pystyä ajattelemaan omalla aivolla.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
"Parempi maassa kuin jumalattoman suussa." on melko karu sananlasku/ohjenuora mielestäni. Ja tätähän saa soveltaa mihin tahansa oman ryhmän ulkopuoliseen, ei tarvitse jumalatonkaan olla kunhan on muuten vaan vääränlainen.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." Tätä olen monasti miettinyt ja tullut siihen tulokseen että tuon täytyy olla sarkasmia. Lapset ovat viattomia mutta heille ei parta kasva, mutta sananlaskun mukaan he ovat pahoja. Enkä nyt halua lukea mitään partalapsista. Olen täysin ymmälläni tämän sananlaskun edessä.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
"Joka pierua piättää, niin sillä on muutakin vilppiä mielessä". Tämänhän on pakko olla totta. Itse ainakin toimin tämän mukaan, enkä panttaa suolikaasuja.
 

Jotva

Jäsen
Kaljupäitä on mollattu iät ja ajat sanonnalla "Ei tyhjä lato kattoa kaipaa".

Klanipäillä on myös vastaiskulauseensa "Tukka ja järki eivät viihdy samassa päässä".
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." Tätä olen monasti miettinyt ja tullut siihen tulokseen että tuon täytyy olla sarkasmia. Lapset ovat viattomia mutta heille ei parta kasva, mutta sananlaskun mukaan he ovat pahoja. Enkä nyt halua lukea mitään partalapsista. Olen täysin ymmälläni tämän sananlaskun edessä.
Tässä tapauksessa paha johtuu sanasta pahainen, eli käytännössä tarkoittaa että parrattomat ovat pahaisia, eli pieniä, eli lapsia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tässä tapauksessa paha johtuu sanasta pahainen, eli käytännössä tarkoittaa että parrattomat ovat pahaisia, eli pieniä, eli lapsia.

No tuo selventää asiaa mutta mitä tarkoittaa tuo joutava?
 

Ralph

Jäsen
Eiköhän parin seuraavan viikon aikana saada tietää, pitääkö sananlasku "kun väki vähenee, niin pidot paranee" paikkansa. Jos Espoo Blues pystyy voittoja ottamaan, niin sananlasku selvästikin on totta, eikä tarua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kaljupäitä on mollattu iät ja ajat sanonnalla "Ei tyhjä lato kattoa kaipaa".

Klanipäillä on myös vastaiskulauseensa "Tukka ja järki eivät viihdy samassa päässä".
Isoäitini isä sanoi että "Timantit eivät kasva sammalta".
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
”Ei suuret sanat suuta halkaise!”
Vesitetään sananlaskua: tämä on totta tai tarua riippuen tietenkin mitä sanoo ja missä paikkassa.
Jos hesalaisässällä kertoo eteläpohjalaisessa baarissa valomerkin aikoihin, että ”mushta toi peshäpallo on homoshkidien hommaa” tai motoristien pikkujouluissa partajeesuksille ”ompash shöpöt nahkabyyshat kundeilla”. Saattaa siinä leuka hervottomasti tipahtaa rinnalle - eikä hämmästyksestä.
Katso myös: hammasimplantti, kasvokirurgia, kaularangan oikaisu

Alkuperäinen tarkoitus fraasille taisi olla, että teot ratkaisevat, eikä turha läshyttäminen.
Huomionarvoisaa esimerkiksi jääkiekkovalmentajille?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
"Jännittää sano mumma, kun kaffimerkkiä vaihto".

Voiko mikään asia enempää jännittää?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
On kyllä tullu huomattua että sanonta "Rehellisyys maan perii" ei pidä paikkansa ja olen vakuutunut että sanonta on lisäksi amattikusettajien lanseeraama. Conan O'Brien sanonta "Sweden sucks" taas pitää paikkansa. ;)

Suomalaisen sananlaskun mukaan Maan perii rehellisyys. Jeesus taas opettaa vuorisaarnassa (Matteuksen mukaan) maan menevän kärsivällisille. Ko. Raamatun kohdassa on viittaus Psalmien kirjaan, jossa maan perimys onkin nöyrien osa.

Kaikki yllämainittu on ilman muuta hyveisiin luettavaa. Oletettavasti Raamatun pedagoginen päämäärä on viitata ns. luvatun maan saavuttamiseen.

Hiukan paranormaali olo tuli, kun täysin satunnaisesti päädyin etsimään jatkoajasta alustaa tämän tyhjänpäiväisyyden ilmaisulle, niin tällainen ketju oli pompannut pintaan. Lisäksi etsiessäni Rehellisyys-sananlaskua pääsin lainaamaan nimimerkkiä Barcelona. Sattumoisin juuri eilen varattiin lennot ja hotelli Barcelonaan.

Jännää.
Jos joku nyt miettii, vietänkö yöni Raamattua tutkien, niin en vietä. Täysin satunnaisesti sitä luen. Viimeksi pääsiäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös