Sähköautoilu

  • 496 861
  • 4 585

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Poistuukohan ensi vuonna myös tuo työnantajan tarjoama ilmainen latausetu? Ja mitenköhän tuo siitä eteenpäin sitten toteutetaan tuo lataaminen työpaikalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tuo työsuhdeautoilun tukeminen vähän erikoinen kuvio. Eli käytännössä tuetaan kymmenillä prosenteilla sähköautoilua työsuhde-etuna. Sitten jos on ostanut sähköauton itselleen, on voinut alle 50 000 euron autolle saada 2000 euron edun, mikä on vastannut 4 prosentin etua.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan tuo työsuhdeautoilun tukeminen vähän erikoinen kuvio. Eli käytännössä tuetaan kymmenillä prosenteilla sähköautoilua työsuhde-etuna. Sitten jos on ostanut työsuhdeauton itselleen, on voinut alle 50 000 euron autolle saada 2000 euron edun, mikä on vastannut 4 prosentin etua.

Jos jälkimmäisellä tarkoitat työsuhdeauton lunastusta (vai mitä tarkoitit?), ei ole saanut hankintatukea siihen vaiheeseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos jälkimmäisellä tarkoitat työsuhdeauton lunastusta (vai mitä tarkoitit?), ei ole saanut hankintatukea siihen vaiheeseen.
Tarkoitin ihan uuden sähköauton hankintaa itselleen. Näköjään kirjoitin jotain ihan paskaa tuohon edelliseen viestiin. Täytyypä editoida.

Eli siis miksi työsuhdesähköauton hankintaa tuetaan enemmän kuin sähköauton ostamista itselleen?

Varmaan tuossa jokin logiikka mikä ei nyt aukea itselleni.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkoitin ihan uuden sähköauton hankintaa itselleen. Näköjään kirjoitin jotain ihan paskaa tuohon edelliseen viestiin. Täytyypä editoida.

Eli siis miksi työsuhdesähköauton hankintaa tuetaan enemmän kuin sähköauton ostamista itselleen?

Varmaan tuossa jokin logiikka mikä ei nyt aukea itselleni.

Siinä on ollut se logiikka, että autokanta uudistuu voimakkaasti työsuhdeautojen kautta, ja erityisesti kun tätä säädettiin sähköautot olivat reippaasti polttiksia kalliimpia. Eli tällä toimella on saatu uudistettua autokantaa sekä modernimmaksi että ainakin jollain tasolla ympäristöystävällisemmäksi. Samahan hankintatukiin osaltaan on liittynyt, vaikka niiden taso pienempi onkin. Työsuhdeautot ovat merkittävä osa uushankintoja.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Siinä on ollut se logiikka, että autokanta uudistuu voimakkaasti työsuhdeautojen kautta, ja erityisesti kun tätä säädettiin sähköautot olivat reippaasti polttiksia kalliimpia.
Aivan parin viikon sisään sattui jossain uutinen silmään, että Suomen autokannan keski-ikä oli noussut tyyliin kahdella vuodella viimeisen viiden vuoden sisään :D Mut joo, suomalaisten ostovoimalla tällaista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aivan parin viikon sisään sattui jossain uutinen silmään, että Suomen autokannan keski-ikä oli noussut tyyliin kahdella vuodella viimeisen viiden vuoden sisään :D Mut joo, suomalaisten ostovoimalla tällaista.

Ei sentään noin paljon, mutta noin vuodella on noussut viiden vuoden aikana ja on tultu EU-mediaanista sen yläpuolelle. Hidastunut se nousu on kuitenkin, oli voimakkaimmillaan 2010-luvun alkupuolelta. Sähköistymiseen tämä trendi ei liity mitenkään.

Suomen autokanta on reilun vuoden Ruotsia ja samalla EU-mediaania vanhempaa, EU:n vanhimmat autot ovat Virossa ja Kreikassa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?

Ainakaan tässä VAG:ssa ei ollut, vaikka eihän ne tuollaiset pakkaset optimaalisia ole millekään autolle.
 

Kuerlinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Kyllä Tesla Model 3 ainakin liikkui vielä -34c pakkasilla. Kuulostaa aika erikoiselta ominaisuudelta.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Kyllä Leaf ainakin liikkui ja lämpesi yli 30 pakkasilla. Prosentit tosin laski silmissä ajossa, mutta taas jarruttaessa regenoi reilusti menetettyjä prosentteja takaisin. Parina päivänä myös tuli kilppari-moodi päälle ja rajoitti yhdessä kohtaa 80 vakkarinopeudesta 60, kun oli hieman ylämäkeä. Eli hieman haastoi kovimmilla pakkasilla, mutta muutoin ei ongelmia. Ja matkat mitä piti ajaa onnistui kaikki. En kyllä olisi lähtenyt pitkälle matkalle niillä yli 30 keleillä, mutta Leaf ei toisaalta ole mikään paras matka-auto muutenkaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mun Cupra Born liikkui ihan iloisesti -27.5°C pakkasessa, tosin ei seisonut pitkiä aikoja ulkona liikkumatta ja kun seisoi niin oli kiinni laturissa ja kotona seisoi tallissa. Mut ei valittanut siis ajaessa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Eiköhän noi pakkasrajat ole enemmän pieniakkuisten hybridiautojen ominaisuuksia.
Heti kun akku on lämmennyt ajon aikana (tai jos on ollut ajastettu lataus lähtöajalle = lämmin akku) myös kovilla pakkasilla, niin antaa ainakin mun 3-sarjan Bemarissa kääntää täyssähkö moodiin. Muutenkaan ei kyllä tuolla pakkasajaksolla ollut sähkö eikä bensapuolen kanssa mitään ongelmaa.
Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella.
Kuulostaa kyllä legendalle. Onhan tuossa täytynyt olla joku vikatila päällä autossa? 12V akku finaalissa?
 
Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
VAG-konsernin taattua laatua.
Ainakin vanhemmissa hybrideissa on ominaisuus että jos akku pääsee jäätymään tuohon -28 tai alle niin ei lähde käyntiin enää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma XC60 hybridi ei ollut moksiskaan, vaikka oli nuo kovemmat pakkaset muutaman päivän. Toki bensalla mentiin ensimmäiset 5-8 km, sitten mentiin sähköllä sen mitä hybridin akusta sai irti.

Ihmettelen tuota hybridi-Skodan tapausta kovasti....
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Oma XC60 hybridi ei ollut moksiskaan, vaikka oli nuo kovemmat pakkaset muutaman päivän. Toki bensalla mentiin ensimmäiset 5-8 km, sitten mentiin sähköllä sen mitä hybridin akusta sai irti.

Ei ollut täälläkään Volvon (V90) kanssa mitään ongelmia paukkupakkasilla, jos vähän väliä jäässä olleita takaovia ei lasketa. Toki täällä etelässä ei mihinkään kolmosella alkaviin pakkaslukemiin päästy. Sähköllä pääsi yllättävänkin pitkälle (n. 30 km vs. kesäkelillä reilu 40), vaikka oma työmatka-ajo on valtaosin motaria + kehä ykköstä. Toki alkuun bensakone hörähti hetkeksi käyntiin, mutta sammui muutaman minuutin ajon jälkeen. Vaikkei tuossa varsinaista akun esilämmitystä olekaan, niin matkustamon esilämmitys Webastolla vaikuttaa aika hyvin Volvossa "kardaanitunnelissa" oleviin akkuihinkin. Tuon huomasi hyvin muutaman kerran, kun piti ex tempore lähteä kylmällä autolla liikkeelle ja maksiminopeus sähköllä oli jossain 90 km/h paikkeilla vrt. ~120 km/h silloin kun Webastoa oli käytetty. Ja kantama toki oli myös reilusti alempi.
 

444

Jäsen
VAG-konsernin taattua laatua.
Ainakin vanhemmissa hybrideissa on ominaisuus että jos akku pääsee jäätymään tuohon -28 tai alle niin ei lähde käyntiin enää.
Sama se on uudemmissa. Käyttää ilmeisesti käynnistykseen tuota korkeajänniteakkua, joten kun se akku on liian kylmä, niin ei starttaa enää edes polttomoottoria. Toi on vallan mainio ominaisuus näillä leveyspiireillä, etenkin jos ajoa ei ole joka päivä tai jos sitä autoa ei esim. saa lataukseen päivittäin. Toki näillä leveyspiireillä ei myöskään asu mitenkään älyttömästi ihmisiä myöskään, kuten ei myöskään yhtä kylmässä vähän etelämpänä, joten miksi keskittyä meidän omituisten ongelmiin…
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Tähän mennessä ollaan uudesta Teslasta opittu seuraavat asiat: valot ovat surkeat, renkaat eivät ole suunniteltu talviajoon ja nyt vielä tämä. Taitaa Cybertruck jäädä pelkästään lämpimien seutujen asukkaille.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pahus soikoon, kun vuoden sisään "pimeni" jo toinen Type 2-schuko -johto. Näyttävät hinnat olevan edelleen yli parissasadassa egessä. Olisiko kellään antaa vinkkiä mistä voisi saada edukkaammin kohtuu nopealla toimituksella?

Onko markkinoilla olemassa adapteria/sovitinta millä Type 2 -johdon toisen pään saisi muutettua siitä latausasemapäästä schukoksi? Tuo johto kun on vielä täysin käyttämättä, kun kotipistoriasta tulee virta poimittua.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko markkinoilla olemassa adapteria/sovitinta millä Type 2 -johdon toisen pään saisi muutettua siitä latausasemapäästä schukoksi? Tuo johto kun on vielä täysin käyttämättä, kun kotipistoriasta tulee virta poimittua.
Ei tähän ole adaptereita siitä syystä, että siinä type2-schuko johdossa on se ”möltti” välissä missä on erilaisia suojaukseen liittyviä elementtejä mukana.
 

Veijari

Jäsen
Kaveri kovassa autokuumeessa ja katsellut BMW i4 täyssähköä, käytettynä vuosimallia -23. Sellaista tuossa yritettiin atk:sta selvittää, että löytyykö näistä akun esilämmitys, mutta ei löydetty mitään faktaa. Onko tietoa tai muita sudenkuoppia josta olisi syytä tietää?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaveri kovassa autokuumeessa ja katsellut BMW i4 täyssähköä, käytettynä vuosimallia -23. Sellaista tuossa yritettiin atk:sta selvittää, että löytyykö näistä akun esilämmitys, mutta ei löydetty mitään faktaa. Onko tietoa tai muita sudenkuoppia josta olisi syytä tietää?
Löytyy lämmitys. Tyyppivikana tuntuisi olevan jäähdytysnestevuoto, joita on korjailtu ja vaihdeltu ihan uusistakin autoista. Talven pakkasilla tuntui tulevan enemmän näitä oireita.
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Kaveri kovassa autokuumeessa ja katsellut BMW i4 täyssähköä, käytettynä vuosimallia -23. Sellaista tuossa yritettiin atk:sta selvittää, että löytyykö näistä akun esilämmitys, mutta ei löydetty mitään faktaa. Onko tietoa tai muita sudenkuoppia josta olisi syytä tietää?

Löytyy lämmitys. Tyyppivikana tuntuisi olevan jäähdytysnestevuoto, joita on korjailtu ja vaihdeltu ihan uusistakin autoista. Talven pakkasilla tuntui tulevan enemmän näitä oireita.

Lämmitys tosiaan löytyy, meillä on -23 syyskuussa luovutettu jossa on lisäksi manuaalinen akunlämmitys. Eli saa napista käskytettyä. En muista tarkkaa ajankohtaa, koska tämä ominaisuus lisättiin, tätä ajankohtaa vanhempiin kyseistä ominaisuutta ei tule.

Meillä ei ole moitteen sijaa i4:sta kohtaan (e40 M sport malli). Turderin linkittämä jäähdytysnestevuoto osui myös meidän kohdalle ja kokonaisuudessaan auto vietti 1kk pajalla, kun kerkis vuodosta johtuen rikkoutua myös lämmitin vuotavan venttiilin lisäksi. Vaihdettu venttiili ei ole vuotanut.
Sisätilojen koon rajoitteisuuden kun tiedostaa, niin ei pitäisi sekään yllättää :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös