Sähköautoilu

  • 496 861
  • 4 585

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Tuo Leaf on pioneerina tehnyt kyllä todella pomminvarman auton ja varustelutaso on luokkaa riittävä. Itellä N-Connecta varustelutasona ja siinä on nämä etäohjaukset kännykältä jo käytössä. Oma ehdoton suosikki on yhden polkimen ajo, joka on aivan loistava tuossa kaupunkipyörittelyssä. Pikalataukselle luodaan paljon painoarvoa, mutta kotikaupungin sisällä olen tarvinnut 0 kertaa pikalatausta, kun ihan kotipihan normaalista ulkopistokkeesta saa yön aikana riittävästi potkua seuraavaan ajopäivään. Eihän tämä varsinainen reissuauto ole, mutta onnistuu nekin. Missään kohtaa ei puolentoista vuoden aikana ole reissuillakaan tullut tarvetta CCS-lataukselle ja vaikka tervehdinkin adapteria ilolla, niin en sitä toistaiseksi tule hankkimaan. En suosittele autoa jos kuitenkin aiot ajella pitkiä siivuja autolla paljon. Matkoihin on parempia vaihtoehtoja jo monta.

Ite kuskina en tuosta takapenkistä niin tiedä, mutta kyllä mulla on 4 aikuista istunut kyydissä meno-paluun, jossa matkaa suuntaan 90km. Yhtään valitusta ei kuulunut ahtaudesta, mutta ehkä sitten olivat kohteliaita kavereita. En sitten tiedä oliko ensimmäiset Leafit ahtaampia, kun mulla on kokemusta vain tästä -22 vuosimallista.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytiin perjantaina tsekkaamassa sitä Volvon EX30 mallia. Jotenkin ihan tyylikäs versio verrattuna vaikka ID3 mutta meillä kun on pari lasta niin vanhempi poika kun rupeaa olemaan sen 180 cm niin takapenkille ei sitten mitään asiaa mahtua istumaan näillä mitoilla. Ei sitten pienintäkään...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maaginen päivä ensirekisteröinnissä on 1.10.2021, jonka jälkeen autovero on 0 €.

Sitä ennen rekisteröidyissä Model 3:n autovero on 1000 - 1600€.
Näissä kannatta myös huomioida, että ennen 1.10.21 ensirekisteröidyn sähköauton vuotuinen ajoneuvovero on halvempi kuin myöhemmin ensirekisteröidyn "taxfree" sähkiksen. Joillain tuontiautoilla voi jo muutamassa vuodessa kuitata tuon autoveron hinnan halvemmalla ajoneuvoverolla, eli käytännössä tilanne missä autoveron määrä on suht pieni (joitain satoja euroja).
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuo Leaf on pioneerina tehnyt kyllä todella pomminvarman auton ja varustelutaso on luokkaa riittävä. Itellä N-Connecta varustelutasona ja siinä on nämä etäohjaukset kännykältä jo käytössä. Oma ehdoton suosikki on yhden polkimen ajo, joka on aivan loistava tuossa kaupunkipyörittelyssä. Pikalataukselle luodaan paljon painoarvoa, mutta kotikaupungin sisällä olen tarvinnut 0 kertaa pikalatausta, kun ihan kotipihan normaalista ulkopistokkeesta saa yön aikana riittävästi potkua seuraavaan ajopäivään. Eihän tämä varsinainen reissuauto ole, mutta onnistuu nekin. Missään kohtaa ei puolentoista vuoden aikana ole reissuillakaan tullut tarvetta CCS-lataukselle ja vaikka tervehdinkin adapteria ilolla, niin en sitä toistaiseksi tule hankkimaan. En suosittele autoa jos kuitenkin aiot ajella pitkiä siivuja autolla paljon. Matkoihin on parempia vaihtoehtoja jo monta.

Ite kuskina en tuosta takapenkistä niin tiedä, mutta kyllä mulla on 4 aikuista istunut kyydissä meno-paluun, jossa matkaa suuntaan 90km. Yhtään valitusta ei kuulunut ahtaudesta, mutta ehkä sitten olivat kohteliaita kavereita. En sitten tiedä oliko ensimmäiset Leafit ahtaampia, kun mulla on kokemusta vain tästä -22 vuosimallista.

Oikeastaan saman voisi sanoa bemarin i3:sta. Parasta on 15k€ hintalapun lisäksi aina lähtiessä lämmin ja ikuunoista sula auto, ja käytännössä ilmaiset käyttökulut. Itselläni myös pikalataus optio, mutta olenkohan 2 bemarivuoden aikana käyttänyt 3 kertaa, joskin aina on toiminut ongelmitta. Joskin bemarissa se on CCS leaffista poiketen.
Ja yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä.

Yösähköllä tulee ladattua joka yö kotipihassa. Näppärä kauppakassi&arkirassi, ripeä, hiljainen, pieni kääntösäde, harman kardonin laadukas äänentoisto. Ainoa miinus tulee kitkarenkailla luistelusta jäisissä liikenneympyröissä, mutta kait tuohon nastatkin saisi alle.

Ja jääkiekkoa harrastavana mahtuu lätkäkassi takakonttiin, ja mailat sitten takapenkille hattuhyllyn yli. Ja meneepä tuonne 2,4 metriset metsäsuksetkin kyytiin.

Lasten kasvaessa tekisi mieli päivittää i3 suuremmaksi, mutta paljon kivempi tällä on ajella, mitä perheen toisella autolla, Mitsubishin Outlander phevillä, joka tosin nelivetona on talvella erittäin hyvä, mutta tiloja lukuun ottamatta, tuntumassa ja oikeastaan kaikessa muussakin häviää pienelle sähköbemarille
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Käytiin perjantaina tsekkaamassa sitä Volvon EX30 mallia. Jotenkin ihan tyylikäs versio verrattuna vaikka ID3 mutta meillä kun on pari lasta niin vanhempi poika kun rupeaa olemaan sen 180 cm niin takapenkille ei sitten mitään asiaa mahtua istumaan näillä mitoilla. Ei sitten pienintäkään...
Cupra Born on ainakin omasta mielestäni varsin tyylikäs sisältä (itsellä on siis ollut Born viime lokakuusta lähtien) verrattuna ID3 jos siis tuon kokoluokan auto on mietinnässä, suorituskyvyltäänhän tuo Bornin perusmalli on samanlainen kuin ID3. E-boost versiolla saat hetkellisesti sen 30hp enemmän niin on hieman ärhäkämpi. Kooltaanhan tuo on samanlainen ja autoon kyllä mahtuu hyvin, mä tosin itse olen lyhyt, vajaa 170cm, mutta kyllä tuonne takapenkille isompikin matkustaja mahtuisi. Muotoilultaan tuo Born taas on selvästi sporttisempi kuin ID3 (joka voi hämätä kun suorituskyky kuitenkin on sama), samoin jousitus on sporttinen ja kovempi kuin ID3:ssa, Borniin on myös mahdollisuus saada sähköisesti säädettävä jousituksen kovuus (ajoprofiilin mukaan). Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen hankintaan ja ainakaan itselleni nuo ratin haptiset napit tai infotainment systeemi ei ole aiheuttanut ongelmia. Eli Born on kiva auto ajaa, kesäkelejä ja jotain kivaa pikkutietä en ole päässyt oikeastaan kokeileen mutta ihan ajajan autolta tuo on tuntunut alla.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysyttäessä miten nämä arvioivat toimivansa jos vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroedut päättyvät, vastasi peräti 43,9 prosenttia että he valitsisivat polttomoottorikäyttöisen auton seuraavaksi työsuhdeautokseen.
Mitä helvettiä?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mitä helvettiä?

170 € alennus verotusarvosta kompensoi mukavasti korkeampaa hintaa. Ja jos kyseessä on vapaa autoetu, niin verotusarvo on yhteensä 290 € vähemmän kuin vastavan hintaisessa fossiilisia kuluttavassa kulkineessa.

Kun tänä vuonna verotusarvon hintasidonnainen prosenttiluku on 1,5 % hankintahinnasta tiettyine vähennyksineen, niin laskutaitoiset voivat laskea paljonko tuo 170 € on auton hinnassa. Viime vuonna prosentti muuten oli 1,4 eli veronkorotuksia pukkasi työsuhdeautoilijalle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Huono suuntaus kyllä. Saa nähdä mitä vielä keksitään, että tuota sähköistymistä saadaan nopeutettua sille tasolle, mitä se pitäisi ainakin sitten seuraavan vasemmistohallituksen mielestä olla.

Toisaalta tämä saattaa (huom. Saattaa) olla hyvä juttu meille jo sähköautoilla ajaville. Tarkoitan siis, että ainakaan enempää mitään lisäveroja tai muita sähköautoilun kustannuksia nostavia himmeleitä ei ehkä enää luoda.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Käytiin perjantaina tsekkaamassa sitä Volvon EX30 mallia. Jotenkin ihan tyylikäs versio verrattuna vaikka ID3 mutta meillä kun on pari lasta niin vanhempi poika kun rupeaa olemaan sen 180 cm niin takapenkille ei sitten mitään asiaa mahtua istumaan näillä mitoilla. Ei sitten pienintäkään...
Kävin tämän itsekin koeajamassa jokin aika sitten. Volvo käyttää mainonnassaan termejä "pienin katumaasturimme" ja "pieni ulkoa, suuri sisältä" (nämä molemmat muistin perusteella, ei varmasti 1:1 sanoiltaan). Molemmissa piilee osatotuus. Varmasti pienin Volvon malli, mutta tuosta on kyllä outoa käyttää katumaasturi/SUV segmenttiä, tuo on kooltaan lähempänä VW Poloa tms, kuin katumaasturia.

Myöskään tuo suuri sisältä on suorastaan pieni kusetus. Tosiaan takapenkkien jalkatilasta on tingitty niin paljon että yhtään pidemmillä ihmisillä tuo on käytännössä kaksipaikkainen auto. Takakontin pienuus/malli yllätti myös.

Olin ajatellut, että meidän 2 aikuisen ja kolmen kissan perheelle tuo voisi olla oikeasti ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mutta piippuun jäi. Liian pieni, vaikkei tuo nykyinen C40 ole sekään mikään tilaihme.

Muuten ihan miellyttävä vehje ja askel kohti "aitoa täyssähkö"-autoa Volvolta. Toki sieltä vieläkin löytyy vanhan liiton ratkaisuita, mm. miksi etukontin avaaminen tapahtuu edelleen samalla tavalla, kuin polttomoottoriauton konepellin avaus. Äärettömän typerä ratkaisu käytettävyyden kannalta. Sama on C40:ssä ja tuo lienee syy miksi siellä ei tule edes säilytettyä latauskaapelia.

Koeajolla myös huomasi, etten ole ajoinfon keskittämisen keskinäyttöön ystävä. Sivulle vilkuilu, vaikkakin vain silmillä vie huomion liikenteestä huomattavati enemmän, kuin ratin takana olevan infon vilkuilu. Paras ratkaisu nykyisillä toiminnoilla olisi todennäköisesti HUD + keskinäyttö. Jos taasen pitää valita pelkän keskinäytön tai keskinäyttö + ratin takana oleva näyttö, niin valinta on melkoinen no brainer ainakin itselleni.
 

hege

Jäsen
Tuosta verotuesta oli juurikin eilen duunissa juttua, meillä siis työsuhdeautoissa vaihtoehdot on plugari tai täyssähkö eli pelkkä polttomoottori ei ole vaihtoehtona lainkaan (eikä ole ollut useampaan vuoteen). Yleinen konsensus tuntui olevan, että jos verotuki loppuu niin siirtymää tulee takaisin plugareihin siinä kohtaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta verotuesta oli juurikin eilen duunissa juttua, meillä siis työsuhdeautoissa vaihtoehdot on plugari tai täyssähkö eli pelkkä polttomoottori ei ole vaihtoehtona lainkaan (eikä ole ollut useampaan vuoteen). Yleinen konsensus tuntui olevan, että jos verotuki loppuu niin siirtymää tulee takaisin plugareihin siinä kohtaa.
Eikös latausplugareissakin ole jotain veroetua kun niiden kulutus on laskettu sen mukaan, että ajaisi pääasiassa sähköllä?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Persuministerin yksityisajattelua vai hallituksen linja? Saapa nähdä.

Ihan määräaikaiseksi se alunperin luotiin, persujen luomus sekin varmaan.

Mutta itsellä kuitenkin juuri tuo tilanne, kesällä pitäisi tilata uutta työsuhdeautoa ja täyssähkö menettää kyllä kilpailukykyään ilman tuota kannustinta - plugari vahvoilla, saa ranget kuntoon ja kun ei tartte siitä polttoainepuolen hinnasta välittää ja kun toinen auto on sähkö, niin helpottaa kotilatauksen ”ruuhkatilanteitakin”
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös latausplugareissakin ole jotain veroetua kun niiden kulutus on laskettu sen mukaan, että ajaisi pääasiassa sähköllä?
Puolet täyssähkön veroedusta eli 85 € ja lisäksi 60 €, jos vapaa autoetu
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en ymmärrä näköjään autoedusta mitään, eli siis montako sataa euroa kuukaudessa siinä sitten Mauri Myyntimies ottaa turpaan, jos veroetu poistuu ja seuraava vapaan autoedun työsuhdeauto olisi silti edelleen 50k€ e-308, eikä 40k€ bensa-308? Tai Marko Myyntijohtajan tapauksessa vaikka 115k€ EX90 eikä 95k€ XC90?
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kuinka isosta joukosta puhutaan, kun puhutaan työsuhdeautoilijoista? Mietin vain jos nämä sähköisellä työsuhdeautolla ajelevat luovuttavat sähkövatkaimensa myyntiliikkeelle ja vaihtavat takaisin polttomoottoreihin, niin eikös se tarkoita paljon vähän ajettuja sähköautoja myyntimarkkinoille? Onko siis odotettavissa tarjonnan lisääntymistä ja hintojen laskua tuon verotuksen muuttuessa? Ja milloin tämä verotus muuttuu?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka isosta joukosta puhutaan, kun puhutaan työsuhdeautoilijoista? Mietin vain jos nämä sähköisellä työsuhdeautolla ajelevat luovuttavat sähkövatkaimensa myyntiliikkeelle ja vaihtavat takaisin polttomoottoreihin, niin eikös se tarkoita paljon vähän ajettuja sähköautoja myyntimarkkinoille? Onko siis odotettavissa tarjonnan lisääntymistä ja hintojen laskua tuon verotuksen muuttuessa? Ja milloin tämä verotus muuttuu?
Siis nämä työsuhdeautot tulevat joka tapauksessa markkinoille 2-4 vuoden ikäisinä. Jatkossa jos niitä sähköautoja ei hankita työsuhdeautoiksi, niin 2-6 vuoden päästä on vähemmän käytettyjä muutaman vuoden ikäisiä sähköautoja markkinoilla. Odotettavissa tarjonnan vähentymistä siis.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Siis nämä työsuhdeautot tulevat joka tapauksessa markkinoille 2-4 vuoden ikäisinä. Jatkossa jos niitä sähköautoja ei hankita työsuhdeautoiksi, niin 2-6 vuoden päästä on vähemmän käytettyjä muutaman vuoden ikäisiä sähköautoja markkinoilla. Odotettavissa tarjonnan vähentymistä siis.
Joo näin tietenkin, mutta jos nyt olettaa siellä olevan 1-4 vuotta käytössä olleita ja sieltä verotuspäätöksen muutoksen jälkeen loppuisi kuskit, niin eikö oletus sitten olisi, että niitä tulee kertarysäyksellä enemmän markkinoille hetkellisesti. Tietenkin tasaantuu nopeasti. Lähinnä hetkellistä markkinahäiriötä pohdin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mä en ymmärrä näköjään autoedusta mitään, eli siis montako sataa euroa kuukaudessa siinä sitten Mauri Myyntimies ottaa turpaan, jos veroetu poistuu ja seuraava vapaan autoedun työsuhdeauto olisi silti edelleen 50k€ e-308, eikä 40k€ bensa-308? Tai Marko Myyntijohtajan tapauksessa vaikka 115k€ EX90 eikä 95k€ XC90?

Kaikkihan riippuu ihan siitä millainen Maurin firman autopolitiikka on.
Mutta jos auto on osa palkkaa, niin 10 000 € hintaero on tämän vuoden verotusarvoilla 150 € kuussa.
 

Vatso

Jäsen
Kyllä ne sopimukset on jo tehty ja autot tulevat markkinoille silloin kuin nykyiset sopimukset päättyvät, ei tähän vaikuta mitään se, muuttuuko verokohtelu tai ei. Ulkomailta voi sähköautot tuoda verottomasti, eli jos kysyntää on, tuonti varmasti paikkaa vajetta ja noista autoista ei sitten jää Suomeen euroakaan verotuloja.

Nykyinen malli on suosinut voimakkaasti sähköautoja nimenomaan alemman portaan autoeduissa, joissa ehdot eivät ole niin hyvät (käyttöetu ja osana kokonaispalkkaa) ja veroalen maksaja on suurimmilta ollut työnantaja. Varmasti näissä tapauksissa sähköautojen autoedun kannattavuus kärsii reilusti, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä, että tilalle olisi tulossa bensa-auto. Enemmän uskon kallistuvan ulkomailta tuotujen suht tuoreiden käytettyjen suuntaan ja muutoksen vaikutuksen verotuloihin olevan melkeimpä jopa negatiivinen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on sähköauto nyt työsuhdeautona, ja juuri tuo 170€:n tuki kuukaudessa käänsi sen minun laskelmien mukaan kannattavaksi. Jos ja kun tuo etu poistuu niin jatkossa varmaan taas ajellaan omalla, pari vuotta käytetyllä hankintahetkellä. Sähkössä tulen kyllä pysymään sittenkin, vaikka riskiä toki arvon alenemassa on.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä ne sopimukset on jo tehty ja autot tulevat markkinoille silloin kuin nykyiset sopimukset päättyvät, ei tähän vaikuta mitään se, muuttuuko verokohtelu tai ei.
@Kiekoton Mies tämä. Eli vaikka veroetu poistuisi päivänä X, niin ei päivänä X+1 kaikki työsuhdesähköautot yhtäkkiä seiso liisarifirmojen pihassa odottamassa myymistä vaan vasta silloin kun leasing-sopimukset päättyy. Eli ihan "normaali" määrä noita 2-4 vuoden ikäisiä tulee olemaan markkinoilla sen pari-kolme vuotta veroedun poistumisesta, oli se työsuhdeautoilijoiden seuraava työsuhdeauto sähkö- tai polttomoottori, jonka jälkeen määrä alkaisi vähenemään koska yhä useamman uusi työsuhdeauto olisi polttomoottori.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En kyllä tiedä mitä pitäisi ajatella tuosta veroedun poistosta, kun siitä saatavat säästöt on laskettu täysin virheellisesti. Tuohan on tuon jutun mukaan laskettu sen perusteella, että kaikki autoedun piirissä olevat saisivat edun palkan päällä, kun taas Secton tilaaman selvityksen mukaan jopa 80%:lla etu on osa palkkaa…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@Kiekoton Mies tämä. Eli vaikka veroetu poistuisi päivänä X, niin ei päivänä X+1 kaikki työsuhdesähköautot yhtäkkiä seiso liisarifirmojen pihassa odottamassa myymistä vaan vasta silloin kun leasing-sopimukset päättyy. Eli ihan "normaali" määrä noita 2-4 vuoden ikäisiä tulee olemaan markkinoilla sen pari-kolme vuotta veroedun poistumisesta, oli se työsuhdeautoilijoiden seuraava työsuhdeauto sähkö- tai polttomoottori, jonka jälkeen määrä alkaisi vähenemään koska yhä useamman uusi työsuhdeauto olisi polttomoottori.

Ei ihan näin sikäli, että pelkkä oletus vaikuttaa valintoihin ja voi tehdä sitä jo nyt. Sopimukset toki ovat tyypillisesti 36-48 kk mittaisia eivätkä työsuhdeautojen jaksot katkea kesken, jollei palvelussuhde pääty. Sen sijaan jos on tiedossa (tai ”tiedossa” tässä vaiheessa), että veroetu poistuu vaikkapa puolivälissä oletettua jaksoa, kuten esimerkiksi nyt tehtävissä 36 kk sopimustilauksissa käytännössä on, tämä tietysti vaikuttaa työsuhdeautovalintoihin jo nyt.

Ei täydellä voimallaan, mutta jonkin verran, koska henkilöt ovat keskimäärin ajattelevia yksilöitä ja miettivät koko ajanjaksoa. Vaikutus tulee siis jo ennen kuin kokonainen sopimusjakso veroedun poistumisesta on kulunut. Vastaavista syistähän esimerkiksi autoverotuksen muutokset on aiemmin tehty aina ”yön yli”, tämä juttu on nyt poikkeuksellisempi, koska perustuu hallitusohjelmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös