Rupturen voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 25 514
  • 53

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Kirjoitin aiemmin KK-osioon, että ajattelin ottaa kesän ajaksi taukoa Jatkiksen käytöstä ja aion välillä vain lueskella muitten ajatuksia. Muistin kuitenkin, että McTorso tekee jo perinteeksi syntynyttä voimasuhdearviotansa. Halusin jo osallistua viime kaudella rumbaan, mutta en ollut ihan selvä palstan käytännöistä ja muista menoista. Olin niinsanotusti "rookie". Nyt olen enemmän kärryllä kaikesta, niin koen että olen nyt valmis sanelemaan minun mietteitä alkavasta Liigakaudesta.

Teen tämän samaan tapaan kuin McTorso. Aloitan valmennuksesta, koska se on kaikilla jo lukittuna ja valmiina alkavaan kauteen. Annan myöskin kouluarvosanan tapaan pisteitä jokaiselle kategorialle. Kirjoitan kerralla kahdesta joukkueesta, paitsi sija 15. tulee yksinäisenä, että lopussa saa jännittää että kumpi on kahdesta vaihtoehdosta ykkönen ja kakkonen.

Valmentaja-arviossa annan kaiken pääarvon päävalmentajalle. En ole perehtynyt kaikkien joukkueitten valmennustiimeistä, enkä etenkään valmentajien tehtävistä ja vastuuista. Laadin vaan minun näkemyksiä minkälaisia herrat ovat päävalmentajina.

Yritän parhaani mukaan pumpata ulos arvioita ja tekstejä. Tällä viikolla niitä tulee hiukan hitaammin ulkomaanreissun takia. Kannattaa muistaa myös näitä katsoessa, että kyseessä on vain minun subjektiivinen näkemys eikä absoluuttinen fakta. Näistä siis saa ja on tarkoitus olla eri mieltä. Teen näitä itseni vuoksi ja myös niitten jotka haluavat kuulla muitten näkemyksiä alkavasta Liigakaudesta.

Noniin, olikohan siinä kaikki? Jos oli, niin ei muuta ku menoks!

Valmennus:
Pelicans & Ilves
Tappara & TPS
KooKoo & HIFK
JYP & Jukurit
Kärpät & Lukko
KalPa & HPK
Ässät & SaiPa
Sport

Maalivahdit:
KalPa & Ilves
Kärpät & Sport
HPK & Pelicans
TPS & SaiPa
Jukurit
 
Viimeksi muokattu:

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
15. Sport (5,5p)

Aikansa nähnyt sekä elänyt Risto Dufva. Aina hassuttelumoodissa ja sitä arvostan miehessä, mutta en näe Dufvalla olevan enää mitään annettavaa Liigalle. Uudet tulokasnimet ottavat mitä todennäköisemmin raikkaamman startin Liigaan. Dufvan pelitapa tuntuisi sopivan hyvin juuri ennakkoon heikoimmille joukkueille, mutta se ei ole oikein tuottanut viime vuosina tulosta.

RD:lla on kyllä pitkä ura takana ja paljonkin mistä olla ylpeä. Voisikohan ensi kautta miettiä oikein Last Dancena? Nyt kuin Markus Jämsä ei enää näistä asioista ole vastuussa niin en pitäisi sitä mahdottamana. Kun joukkuettakin katsoo niin tykkään siitä kuinka "Uimalakille" annetaan taistelukelpoinen materiaali millä voi vielä viimeisillä voimillaan saada jotain irti. En vaan usko että Sport saa tarvittavaa edgeä ja apua Dufvalta, menneisyys on tätäkin todistanut.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
14. SaiPa (6p)

Ville Hämäläinen. Pitkän linjan SaiPan mies. Kaikki varmasti tietää miten viime kausi meni Hämäläisen SaiPalla. Pieniä valonpilkahduksia loka- ja marraskuussa valmentajanvaihdon hurmoksen aikana ja runkosarjan lopussa raikasta kiekkoa. SaiPa kuitenkin viime kaudella rikkoi pisimmän tappioputken ennätyksen Liigassa ja tämä ei ole ennätys mitä haluat valmentajana pitää hallussa.

Hämäläisen puolustukseksi, hänet on pantu kahdesti todella vaativaan paikkaan. Vaikka tämän kauden SaiPaa valmensi suurimman osan ja paljon valmensi ennen surullisen kuuluisia tyhjennysmyyntejä, niin SaiPa oli täysi roskistulipalo Virran WhatsApp-viestien jäljiltä.

Hämäläinen ei ole saanut näytettyä osaamistaan vielä kunnolla. SaiPan ensi kauden materiaali on paljon iskuvoimaisempi mitä viime kaudella, joten en näkisi sitä mahdottomana että Hämäläinen nousisi ensi kauden arvioissa korkeammalle mitä nyt. Tämä on kuitenkin sitä mitä ajattelen tällä hetkellä. Ohuemmat näytöt mitä Dufvalla, mutta kuuluisaa ulosmitatattavaa potentiaalia enemmän.

13. Ässät (6,5p)

Porin Ässien ensi kauden pääluotsi Jere Härkälä. Tulokasvalmentajista näen Härkälän omistavan pienimmän potentiaalin. En kuitenkaan leimaa häntä automaatiosta huonoksi päävalmentajaksi. Se on tärkeä piirre, että joukkueen kanssa kivutaan mahdottoman oloisen vuoren yli sekä siinä samalla saadaan joukkue hitsaantumaan kriittisillä hetkillä. 2020/21 kaudella Mestiksessä 9. sijalta hopeaan. Upeaa, että noin hienosta tuhkimotarinasta saadaan konkreettinen muistonkantamoinen.

Viime kaudella Ässien apuvalmentajana Härkälä sai Kiven kanssa joukkueen hurmostilaan ja se mahdollisti Ässien viime kauden onnistumisen. Tosin, olen saanut kuulla että Joensuu olisi ollut kopissa tauoilla eniten äänessä ja Kivi olisi jäänyt selkeästi kakkoseksi. Tämän ollessa sovittu juttu, niin se olisi vain plussaa. Mutta minä en Ässien kopin sisällä ole, niin minun on vaikea sanoa mistä kyse. Oliko kyseessä auktoriteetin tyrmäys vai ei?

Oli miten oli, niin Härkälällä ei ole mikään helpoin paikka aloittaa päävalmentajauraansa Liigassa, koska viime kausi oli nappionnistuminen Ässiltä personifioidulla pelitavalla. Härkälä oli kuitenkin tavalla tai toisella tämän porilaisen kiekon takana, niin en näe miehen onnistumista mahdottomana. Muut tulokasvalmentajat menevät kuitenkin minun kirjoissa edelle.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Tähän syssyyn myös kerron, että jos jossain osa-alueessa joukkueet ovat tasa-pisteissä, niin ränkkään jommankumman ylitse toisen.

Esim. Jos Marjamäki ja Salo saisi molemmat 10 pistettä, niin toisen silti ränkkäisin ykköseksi ja kakkoseksi. Lopullisten arvoiden tullessa, jos KooKoo on Kärppien kanssa tasoissa pisteissä, niin jos Salo oli ykkönen valmentajissa, niin KooKoo menee lopulta Kärppien edelle. Jos tämänkin jälkeen on vieläkin tilanne tasan, niin minulla on ässä vielä hihassa.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
14. SaiPa (6p)

Ville Hämäläinen. Pitkän linjan SaiPan mies. Kaikki varmasti tietää miten viime kausi meni Hämäläisen SaiPalla. Pieniä valonpilkahduksia loka- ja marraskuussa valmentajanvaihdon hurmoksen aikana ja runkosarjan lopussa raikasta kiekkoa. SaiPa kuitenkin viime kaudella rikkoi pisimmän tappioputken ennätyksen Liigassa ja tämä ei ole ennätys mitä haluat valmentajana pitää hallussa.

Hämäläisen puolustukseksi, hänet on pantu kahdesti todella vaativaan paikkaan. Vaikka tämän kauden SaiPaa valmensi suurimman osan ja paljon valmensi ennen surullisen kuuluisia tyhjennysmyyntejä, niin SaiPa oli täysi roskistulipalo Virran WhatsApp-viestien jäljiltä.

Hämäläinen ei ole saanut näytettyä osaamistaan vielä kunnolla. SaiPan ensi kauden materiaali on paljon iskuvoimaisempi mitä viime kaudella, joten en näkisi sitä mahdottomana että Hämäläinen nousisi ensi kauden arvioissa korkeammalle mitä nyt. Tämä on kuitenkin sitä mitä ajattelen tällä hetkellä. Ohuemmat näytöt mitä Dufvalla, mutta kuuluisaa ulosmitatattavaa potentiaalia enemmän.

13. Ässät (6,5p)

Porin Ässien ensi kauden pääluotsi Jere Härkälä. Tulokasvalmentajista näen Härkälän omistavan pienimmän potentiaalin. En kuitenkaan leimaa häntä automaatiosta huonoksi päävalmentajaksi. Se on tärkeä piirre, että joukkueen kanssa kivutaan mahdottoman oloisen vuoren yli sekä siinä samalla saadaan joukkue hitsaantumaan kriittisillä hetkillä. 2020/21 kaudella Mestiksessä 9. sijalta hopeaan. Upeaa, että noin hienosta tuhkimotarinasta saadaan konkreettinen muistonkantamoinen.

Viime kaudella Ässien apuvalmentajana Härkälä sai Kiven kanssa joukkueen hurmostilaan ja se mahdollisti Ässien viime kauden onnistumisen. Tosin, olen saanut kuulla että Joensuu olisi ollut kopissa tauoilla eniten äänessä ja Kivi olisi jäänyt selkeästi kakkoseksi. Tämän ollessa sovittu juttu, niin se olisi vain plussaa. Mutta minä en Ässien kopin sisällä ole, niin minun on vaikea sanoa mistä kyse. Oliko kyseessä auktoriteetin tyrmäys vai ei?

Oli miten oli, niin Härkälällä ei ole mikään helpoin paikka aloittaa päävalmentajauraansa Liigassa, koska viime kausi oli nappionnistuminen Ässiltä personifioidulla pelitavalla. Härkälä oli kuitenkin tavalla tai toisella tämän porilaisen kiekon takana, niin en näe miehen onnistumista mahdottomana. Muut tulokasvalmentajat menevät kuitenkin minun kirjoissa edelle.

On joo totta, että jossain vaiheessa Kivi oli lopettanut pelaajille puhumisen juuri ennen peliä eikä käynyt edes kopissa. Kiven mukaan kokeneet pelaajat ja eritoten Joensuu puhuivat siinä tilanteessa paljon paremmin. Hyvää vastuun delegoimista.

Kivi oli omien sanojensa mukaan jossain vaiheessa kysynyt pelaajilta, että pitääkö hänen tulla puhumaan heille ennen peliä. Vastaus oli, että ei tarvinnut.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
12. HPK (6,75p)

Matias "Maso" Lehtonen. Nuori, kovalla asenteella ja näytönhalulla pakattu. Mestiksessä Rovaniemellä on saanut paljon raavittua RoKista irti muutamana viimeisenä kautena päävalkkuna.

Kyseessä on nuori tyyppi valmentajaksi. Ei kovin kokenut kehäkettu. Silti takana on vakuuttava track record. 2 Mestiksen mestaruutta Ketterässä ja 2 pronssia Rovaniemellä. Se että jo nuorena valmentajana tekee kovaa tulosta on iso ja tärkeä voimavara tulevaa miettien.

Se menneestä, mitä tuleva tuo tullessaan? Ensi kauden HPK:ssa työrauhan pitäisi teoriassa olla taattu, mutta seuran sisällä kaikki ei ole kunnossa tällä hetkellä, niin Masolla saattaa olla nämä pari seuravaa kautta kohtalontekeviä Kerholle. Heikki Huttunen, Kerhon hankinta on Mason valmennettava viime parilta kaudelta. Se antaa hiukan plussaa. Tulokasvalmentajia on vaan todella vaikea arvioida, sillä näyttöjä Liigasta päävalmentajana ei ole. Maso varmaan on erittäin pätevä päävalmentaja Liigaan tulevaisuudessa. Tämän myötä Lehtonen ja HPK on sijalla 12 tässä osa-alueessa.
--
Tulokasvalmentajia haluaisi nostaa enemmän esille hyvässä sävyssä, mutta se on haastavaa laittaa heitä edelle niihin verrattuna, joille tämä ympäristö on jo tuttu. Pyrin arvioimaan valmentajia playoffmenestyksen, kokemuksen sekä mahdollisen potentiaalin mukaan. Tähän kollektiiviseen yhdistelmään lisään parin viime kauden menestymisen ja annan sille isoimman painoarvon. Tämä tulee eniten esille tulokaskoutsien jälkeen.

11. KalPa (7p)

KalPa ja Petri Karjalainen löytävät itsensä sijalta 11 tässä vertailussa. Karjalaisen ansioluettelo on todella kova, kun miettii että Karjalainen ei ole valmentanut yhtäkään peliä Liigaa päävalmentajana. Päävalmentajakokemusta Karjalaisella on nuorten maajoukkueista sekä KalPan U20-joukkueesta viimeisen kahden kauden aikana.

Karjalaisella on kokemusta ulkomailta. Sveitsistä Davosin miesten riveissä apuvalmentajana sekä Venäjällä kahdessa KHL-joukkueessa. Liigaan Karjalainen ei tule täysin tyhjällä tietopankilla kuitenkaan. Hän oli Kärppien ja Sportin apuvalmentajana yhteensä kuusi kautta 2010-luvulla. 18-vuotisen uran aikana on nähnyt Euroopan ja on ollut monessa erilaisessa valmentajatehtävässä siinä samalla eri ikäluokkien ja sarjatasojen kanssa. Varmasti on paljon tärkeitä tietoja ja taitoja opittu valmentajan työtä varten.

Karjalainen on toiminut miesten päävalmentajana Mestiksessä neljän kauden aikana. Karjalaisella on myös nuorten maailmanmestaruus takataskussaan apuvalmentajana. Harva valmentaja debytoi Liigassa päävalmentajana tuollaisella CV:llä. Eräällä ruotsalaisella veijarilla on kuitenkin vielä parempi luettelo, kerron hänestä kuitenkin myöhemmin.

Todella laaja ja pitkä kokemus antavat Karjalaiselle tämän sijan. Mitä ensi kaudesta voi spekuloida, on se että 2 viimeistä kautta Karjalainen käskytti KalPan U20-joukkuetta, ja nyt on siirtynyt KalPan Liigajoukkueen puikkoihin. Karjalainen saa monta hänelle viime ajoilta tuttua pelaajaa palettiinsa mukaan ja se saattaa kääntyä todella suureksi voimavaraksi.

DISCLAIMER
Unohdin mainita Härkälän kohdalla sen, että hänelle on myös moni Ässien pelaaja tuttu muutaman vuoden takaa Ässien U20-joukkueesta. En kuitenkaan lähde muuttamaan sijoituksia. Karjalaisen yhteys näihin junioreihin on hiukan olennaisemmassa statuksessa sen takia, että Karjalainen on tässä 2 viime vuoden aikana päässyt tekemään töitä näitten samojen junioreiden kanssa joista esimerkiksi Juuso Mäenpää ja Oliver Kapanen pääsevät isoon vastuuseen Liigassa. Yritän jatkossa kuitenkin huomioida nämä ennakkoon. Pahoittelut.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
10. Lukko (7,5p)

Tomi Lämsä. Karjalaisesta sanoin että hänen kokemus on laaja ja pitkä. Lämsällä on vähemmän kokemusta mutta sitä on korkeammilta tasoilta enemmän. Kotimaan valmentajaurakka on ollut täynnä epäonnistumisia. Jokerit 2013-14 sekä Pelicans sitä seuraavalla kaudella. Ei Lämsän valmentajaura ole kuitenkaan täynnä pelkkää kärsimystä. Seassa on paljon hyvääkin.

Viime kaudella Lämsä valmensi nuoria Leijonia. Tulos ei ollut todellakaan toivottu, kun Suomi tippui Ruotsille puolivälierissä. Lämsä on kuitenkin Venäjällä onnistunut KHL:ssä kiitettävällä tasolla ja sitä ei voi olla huomioimatta tässä. Arvostan Lämsää myös siitä että lähti Venäjältä heti kun pystyi. Täysin eriasia purkaa päävalmentajana sopimus mitä pelaajana. Viimeisen työtehtävän jälkeen ei mennyt neljää tuntiakaan niin Lämsä oli ulkona sieltä. On ilmeisesti katkaissut myös kaikki kontaktit. Vaikka tämä kuulostaa minimiltä mitä voisit tehdä, niin silti arvostan.

Siellä on kuitenkin ollut Lämsällä Ufan kanssa Suomesta mukaan otettu teema, runkosarjan ihme. Pisimmälle mitä Ufa pääsi Lämsän ollessa osana valmennustiimiä oli välierät kaudella 18/19. Ufan sijoitus runkosarjassa oli samaan aikaan heikoin Lämsän ollessa valmennustiimissä. Muut kaudet Ufa oli lohkonsa top 4, mutta kausi päättyi aina puolivälieriin. Nuorissa Leijonissa lohkokakkonen oli hyvä suoritus Lämsältä, mutta puolivälierissä tippuminen ei ollut. Suomessakin Jokereiden luotsina runkosarjan voitto oli upea saavutus, mutta Jokereiden viimeiset pelit Liigassa tähän päivään olivat puolivälierissä Kerhoa vastaan.

Ensi kaudella raumalaiset voivat odottaa Lämsän kanssa ihan mitä vaan. Olisiko sellainen nyrkkisääntö hyvä, että mitä parempi runkosarja, sitä surkeammat pudotuspelit? Okei, nyt ihan tosissaan. Lukolla on laadukas materiaali ensi kaudeksi. Lämsällä on hyvät puitteet ja mahdollisuukset onnistua syksyllä, talvella ja keväällä. Edellä on kuitenkin valmentajia jotka ovat saavuttaneet Suomessa jotain muuta kuin puolivälierissä lässähtämistä. Raumalla kuitenkin halutaan kamppailla muista kuin niistä, kun viimeiset kaksi kautta ovat päättyneet samalla kohtalolla kuin tämä "Lämsä special".

9. Kärpät (7,5p)

Tarviiko nimeä edes sanoa? Sanon sen kuitenkin. Lauri Marjamäki pisti yhteen ehkä heikoimman valmennussuorituksen mitä olen minun jääkiekkoseuraamisen aikana nähnyt. Tässä arviossa on oma ripauksensa recency biasia, mutta vaikka Kärpät olisi päässyt sääleistä jatkoon, niin maksimissaan korottaisin pisteitä 0,25:llä.

Marjamäellä on takana pitkä ja ansiokas ura valmennuksen kanssa, annetakoon hänelle sen. Tuplamestaruus Kärppien kanssa ja Espoossa hopeamitali apuvalkkuna. Upeita saavutuksia nämä. Harva valmentaja ensi kauden Liigassa on kuitenkaan Suomen mestaruutta voittanut.

KHL:ssäkin on Late saanut hyvää tulosta aikaan. Kuitenkin on ollut aika samanlaista jälkeä mitä Lämsä sai Ufan kanssa. Ei Marjamäki kuitenkaan umpipaska ollut keväällä. 19/20 jatkoon neljännesvälieristä kunnes tuli luovutus COVID-19 takia. Muuten ei se jälki mitään murhaavaa ollut.

Kärpissä Marjamäki oli lähellä välieräpaikkaa ja se on kova saavutus, mutta jos heti seuraavalla kaudella tulee täysin vastakkainen tulos, niin en oikein tiedä mitä sanoa siitä. Se tuskin lämmittää tuollaisen kauden jälkeen että melkein oltiin top nelosessa laadukkaalla joukkueella.

Mitä tulevaisuus tuo Marjamäelle tullessaan on vaikea pala purtavaksi. Sieltähän voi todellisuudessa tulla ihan mitä vaan. Ensi kaudella Marjamäellä on kyllä mahdollisuus laittaa huutelijoille jauhot suuhun, mutta luvassa voi myös olla taas vaikea kausi. Lähdin arvioimaan Marjamäkeä todella passiivisesti, ehkä jopa hiukan alakanttiin, mutta kuten sanoin niin tässä on mukana ajankohtaisharhaa.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Voimasuhdearvioita on kyllä mukava lukea, mutta on hyvä muistaa, että monien joukkueiden rakennus on vielä täysin kesken. Monet joukkueet hankkivat vielä kärkirooleihin pelaajia, jotka heilauttavat voimasuhteita aivan käänteentekevästi.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Voimasuhdearvioita on kyllä mukava lukea, mutta on hyvä muistaa, että monien joukkueiden rakennus on vielä täysin kesken. Monet joukkueet hankkivat vielä kärkirooleihin pelaajia, jotka heilauttavat voimasuhteita aivan käänteentekevästi.
Jep. Esimerkiksi Pelicansilta puuttuu vielä kokonaan maalivahtitandemin täydentävä molari, joka on kuitenkin voimasuhteiden osalta melko oleellinen palanen. Ja kyllähän tonne hyökkäykseen ja puolustukseenkin pari julkaisematonta nimeä vielä mahtuu. Varmaan aika monella joukkueella on samankaltainen tilanne. Siksi tulevan kauden pelaaja-arvioiden tekeminen juhannuksen tienoilla onkin melko hankalaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mietin itsekin kausiennakon tekemistä, onko uusi ketju aina paras paikka näille?
No ei todellakaan ole. Joku 300 ”Xxx:n kausiennakkoa” tukkii pari ekaa sivua palstasta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ihan alkukommenttina, että itse näen Sportin vahvasti 10 joukossa, en missään nimessä perällä. Hyökkäys on todella vahva ja uskon, että paketti on tarpeeksi tasapainoinen PO paikkaan. Mutta valmennuksessa toki löytyy peräpäässä, joten sinällään alku ei ollut väärä.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Jep. Esimerkiksi Pelicansilta puuttuu vielä kokonaan maalivahtitandemin täydentävä molari, joka on kuitenkin voimasuhteiden osalta melko oleellinen palanen. Ja kyllähän tonne hyökkäykseen ja puolustukseenkin pari julkaisematonta nimeä vielä mahtuu. Varmaan aika monella joukkueella on samankaltainen tilanne. Siksi tulevan kauden pelaaja-arvioiden tekeminen juhannuksen tienoilla onkin melko hankalaa.
Olen ottanut nämä asiat huomioon ja olen alkanut merkkailemaan että mitkä osa-alueet alkavat olla milläkin joukkueella valmiina. Voi olla että alan valmennusten jälkeen purkautumsan hyökkäyksiin, vaikka on joukkueita joilla sen rakennus on vielä keskeneräistä. Jokaisen osa-alueen jälkeen pidän pienen tauon (2-3 päivää) jonka aikana saan pohdittua voimasuhteita. Senkin aikana voi tulla pelaajahankintoja jotka helpottavat asiaa. Jos arvioitten tekemisen jälkeen joukkueet tekevät hankintoja, niin minä päivittelen listaa.
 

Roy Race

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan alkukommenttina, että itse näen Sportin vahvasti 10 joukossa, en missään nimessä perällä. Hyökkäys on todella vahva ja uskon, että paketti on tarpeeksi tasapainoinen PO paikkaan. Mutta valmennuksessa toki löytyy peräpäässä, joten sinällään alku ei ollut väärä.
Itsekin nään että Sportilla on aiempia kausia vahvempi jengi tuloillaan. Mutta kun tässä ollaan KooKoon kannattajia ja täälläkin kasaantumassa hyvänoloinen jengi, niin pakkohan se on uskoa että ollaan itsekin taas tuolla 10 joukossa. Jos siellä on sekä KooKoo että Sport, niin mistä löytyy sitten ne 5 jengiä jotka ei siellä ole? Kysymys ei oo suoraan sulle, vaan lähinnä vaan korostamaan sitä että tulevan kauden voimasuhteiden arviointi on hankalaa, ainakin mulle. Saipaa ja Kerhoa sinne pohjalle ollaan kai yleisesti veikkaamassa, mutta en mä niidenkään tilannetta täysin mahdottomana näe, etenkin jos Kerhollekin vielä joitain vahvistuksia on hyökkäykseen tulossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Saipaa ja Kerhoa sinne pohjalle ollaan kai yleisesti veikkaamassa, mutta en mä niidenkään tilannetta täysin mahdottomana näe, etenkin jos Kerhollekin vielä joitain vahvistuksia on hyökkäykseen tulossa.
Kerho on helppo ennustaa jämäsijoille, mutta ikuisena optimistina toivon uuden aikakauden alkavan positiivisissa merkeissä. Viime kausi hämäsi, ja sitä edellisen loppu vielä enemmän. Tiilikainen sai kenkää, kun homma ei lähtenyt toimimaan missään vaiheessa. Sateentekijäksi tuli Pikkarainen, mutta oikeasti se oli Joly, joka teki kaiken ihan itse. Pikkarainen floppasi omasta mielestäni totaalisesti viime kaudella. Hän peluutti Kerhoa kolmen ketjun taktiikalla, eikä reagointikykyä ollut edes nimeksi. Siellä ei varmaan ollut ainuttakaan nuorta pelaajaa, joka olisi kehittynyt Pikkaraisen aikakaudella. Mutta samaan hengenvetoon on toki todettava, että se taisi juuri olla Pikkarainen, joka takoi Jolyn päähän ajatukset kokonaisvaltaisesta pelistä. Loppu on historiaa, mikä ei Hämptonissa unohdu kovin äkkiä. Nyt odotan huomattavasti vahvempaa suoritusta valmennustiimiltä. Eipä tuo rosteri silti etukäteen mitään hurraa-huutoja aiheuta.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Viime kaudella Ässien apuvalmentajana Härkälä sai Kiven kanssa joukkueen hurmostilaan ja se mahdollisti Ässien viime kauden onnistumisen. Tosin, olen saanut kuulla että Joensuu olisi ollut kopissa tauoilla eniten äänessä ja Kivi olisi jäänyt selkeästi kakkoseksi. Tämän ollessa sovittu juttu, niin se olisi vain plussaa.
No on kyllä lievästi sanoen yliampuvaa sanoa, että Ässät pelasi viime kaudella "hurmostilassa", kyllä siitä oltiin vielä kaukana. Pohjimmiltaan kyse oli siitä, että Kivi+Pori on aina hyvä match, peruspelaaminen saatiin hyvälle tasolle (mitä nyt se maalien aikaan saamisen tuska vain oli niin mahdoton), viisikkopelaaminen pysyi koko ajan hyvässä kuosissa ja maalivahtipeli onnistui nappiin. Siinä avaimet noin hyvään kauteen. Sekä tosiaan joukkue koottiin ihan uudella pieteetillä nimenomaan johtajuuden näkökulmasta..

Nythän on mielenkiintoista nähdä ensi kauden meininki, koska päävalmentaja on iso kysymysmerkki, mutta pelaajiston koko keskeinen johtoporras jatkaa..

15. Sport (5,5p)

Kun joukkuettakin katsoo niin tykkään siitä kuinka "Uimalakille" annetaan taistelukelpoinen materiaali millä voi vielä viimeisillä voimillaan saada jotain irti. En vaan usko että Sport saa tarvittavaa edgeä ja apua Dufvalta, menneisyys on tätäkin todistanut.

Ihan alkukommenttina, että itse näen Sportin vahvasti 10 joukossa, en missään nimessä perällä. Hyökkäys on todella vahva ja uskon, että paketti on tarpeeksi tasapainoinen PO paikkaan. Mutta valmennuksessa toki löytyy peräpäässä, joten sinällään alku ei ollut väärä.
Dufva oli tainnut muuten kommentoida tämän Spåran viimeisen pakkihankinnan jälkeen, joka on kiistatta todella kova, että kasassa on paras Sport mitä hän on valmentanut. Ja näinhän asia varmasti onkin, itse asiassa ihan mielenkiintoista seurata vaasalaisten ensi kautta, että miten homma sujuu.. nyt tai ei koskaan heidänkin olisi todistettava olevansa ylipäätään liigapaikan arvoinen organisaatio
 

Nigi

Jäsen
Dufva oli tainnut muuten kommentoida tämän Spåran viimeisen pakkihankinnan jälkeen, joka on kiistatta todella kova, että kasassa on paras Sport mitä hän on valmentanut. Ja näinhän asia varmasti onkin, itse asiassa ihan mielenkiintoista seurata vaasalaisten ensi kautta, että miten homma sujuu.. nyt tai ei koskaan heidänkin olisi todistettava olevansa ylipäätään liigapaikan arvoinen organisaatio

Myös omasta mielestäni oikein hyvältä näyttää Sport paperilla kärjen osalta.

Millaisellakohan riskillä Sport lähtee ensi kauteen talouden osalta? Eikö viime kaudellakin olisi tullut huhujen mukaan ilman tyhjennysmyyntejä lähemmäs 500k tappiot, vai muistelenko ihan omiani?
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
8. JYP (7,75p)

Jukka Rautakorpi on vahvoja tuntemuksia herättävä valmentaja. On ollut tässä meiningissä pidempään kuin kukaan muu päävalmentaja Liigassa ensi kaudella. Uralla on saavuttanut paljon. Suomen mestaruus, useampi finaaliesiintyminen sekä MM-kisojen hopea apuvalkkuna.

Hänkin on käskyttänyt Suomen nuorempia ikäluokkia ja on ollut siellä penkin takana useampaan otteeseen. Viimeisin näistä kyllä päättyi omituisesti. Suomi ei päässyt lohkosta jatkoon.

Rautakorvestahan tuli Tapparan urheilujohtaja keskeytetyn 19/20 kauden jälkeen ja minä pohdin että oliko Jukan ura valmentajana siinä? Ei ollut. Vieläkin se jaksaa porskuttaa. Porskuttihan se hyvin vaikka JYPin kausi oli rimanalitus. Peli näytti raikkaalta ja rohkealta. Kuten Torsokin mainitsi, tyhjennysmyyntejä ei Rautakorven jengissä suvaita vaan sisukkaasti mennään loppuun asti.

Rautakorpi saa minulta melkein hyvän arvion sen takia, että on ollut tasainen suorittaja niin pitkään ja vieläkin tuntuu homma rullaavan. Ensi kauden jälkeen ollaan kuitenkin hieman viisaampia, ja Rautakorven osakkeet voivat ihan hyvinkin laskea.

7. Jukurit (8p)

Olli Jokisella on ollut jo todella kaksijakoinen tarina Liigassa niin lyhyessä ajassa. Tulokaskaudella upeasti sai joukkueen hitsattua yhteen joka toi Mikkeliin tuloksen joka oli muutama vuosi sitten täyttä fantasiaa. Sinä keväänä Jokisella ei kuitenkaan riittänyt Salon KooKoota vastaan.

Vaikka paljon puhutaan siitä kuinka Jokisen eväät eivät riittäneet 22 keväällä, niin enemmän katson sitä sarjaa niin, että 2 hyvää valmentajaa toivat omat ennakkoon heikommat sapluunat ja taistelivat kunniakkaasti seiskapelin päätössummeriin asti tasaisissa merkeissä.

Viime kausi oli Mikkelissä varmasti pieni pettymys, samoin Jokiselle. Etenkin kun Jukurien peli vaikutti useaan otteeseen hyvältä, vaikka pieniä puitteita olikin.

OJ näkee jääkiekon pohjoisamerikkalaisen ideologian kautta. On näyttänyt että sillä saadaan runkosarjassa tulosta mutta keväällä se on vaikeampaa. Ensi kaudellahan Päälliköltä voi odottaa aivan mitä vaan. On jo nähty huippukiekkoa, keskinkertaisuutta sekä rimanalituksia. Jokisella on iso vuosi edessä, miten hän vastaa haasteeseen? Voidaanko nähdä Jokiselta jopa "Meidän peliä?"
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Torso ja Rupture on ainakin hoitanut hommansa hienosti. Kova työ on näitä kirjoittaa.
Kiitos palautteesta! Itsekin pidän Torson duunista ja hänen inspiroimana tätä teen. On ollut mukava kirjoitella, eilen etenkin kun pääsi Santorinin auringon alle niin siinä kun rallattelee vaan eteenpäin. Tänään oli muuta aktiviteettia niin tuli vain yksi arvio.

Sijat 7-10 oli vaikein arvioitava tähän asti. Erot ovat pienet ja paljon pohdin että kenelle annan kuinka monta pistettä. Sävelet kuitenkin ovat hiukan selvemmät tästä eteenpäin. Pitkä matka tässä on kuitenkin edessä.
 
Viimeksi muokattu:

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Torso ja Rupture on ainakin hoitanut hommansa hienosti. Kova työ on näitä kirjoittaa.
Nooh, ei tuossa Sporttia koskevassa "analyysissa" kyllä ollut minkäänlaista käsitystä joukkueesta. No, mielipiteitä on.
 
Nooh, ei tuossa Sporttia koskevassa "analyysissa" kyllä ollut minkäänlaista käsitystä joukkueesta. No, mielipiteitä on.
En ole itsekään samaa mieltä kaikista analyyseistä, mutta arvostan silti sekä Torson että Rupturen töitä. Ei pelkästään listata joukkueita, vaan kerrotaan ajatusmaailmaa listausten takaa. Mielipiteitä on toki monenlaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös