Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 775
  • 3 878

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itselläni tuli tehtyä debyytti juoksukilpailuissa, kun Levillä juoksin 10km Ruskamaratonissa. Kolme kuukautta sitten en jaksanut juosta kuin 600 metriä putkeen, mutta nyt juoksin 10km aikaan 46.34. Reitti oli kyllä aika rankka, eikä alun nousuista ollut kokemusta. Ei muuta kuin lisää lenkkeilyä ja ensi vuonna uusi ennätys.

Miten treenasit tuon 3 kk?
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Miten treenasit tuon 3 kk?
Suunnilleen joka toinen päivä kävin lenkillä. Kerran viikkoon yksi n.10km lenkki matalalla sykkeellä ja kaksi kertaa n.6km lujempaa. Lisäksi parin viikon välein juoksin n. 8km aika lailla täysillä. Joitain viikkoja meni pilalle juopottelun ja sairastelun takia. Lisäksi kävelin melkein päivittäin reilun tunnin lenkkejä lastenvaunujen kanssa, luulen että noilla kärrylenkeillä on ollut suuri merkitys. Venytellyt en kertaakaan, mikä oli kyllä virhe.
 
Suunnilleen joka toinen päivä kävin lenkillä. Kerran viikkoon yksi n.10km lenkki matalalla sykkeellä ja kaksi kertaa n.6km lujempaa. Lisäksi parin viikon välein juoksin n. 8km aika lailla täysillä. Joitain viikkoja meni pilalle juopottelun ja sairastelun takia.
Aika ovela taktiikka juosta noin usein, mutta ei mitään pitkiä lenkkejä.
Juoksin eräänä vuonna elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Aikamoiset sykkeet oli. Tässä listaus paljonko oli sykkeeni milläkin kohtaa:

1 km: 182 (3.31 eka km)
2 km: 186
3 km: 184
4 km: 185
(...)

Aikaa meni 1 h 28 min ja risat. On se aika kova savotta painaa tuolla sykkeellä lähes 1,5 h. Karmeaa touhua, vaikka maksimisyke olisikin hieman päälle 200. En suosittele puolimaratonia kenellekään! (hymiö)

Tällä viikolla juoksin urheilukentällä satasen vetoja. Se oli paljon kivempaa.
Epäilen voiko tämä olla edes totta.
Suunnilleen maksimisykkeellä koko matka? No, ehkä se johtui tuosta hurjasta ensimmäisestä kilometristä, että heti joutui tiukille alusta lähtien.
En tiedä oikein omia sykkeitä, mutta toki joskus aiemmin tuli juostua liian kovaa liian aikaisessa vaiheessa, ja sitten oli tuskaa se loppumatka. Joskus kyllä olen laskenut itseltäni sykettä maksimaalisen rasituksen loputtua, ja se ei nouse kuin 180-jotakin lukemiin. En tiedä näyttäisikö mittari sitten jopa 190.
Ehkä olet sitten lahjakas, kun noin pitkään jaksoi painaa korkeilla sykkeellä, kuulostaa todellisen urheilijan sykkeiltä nuo.

Nyt viime vuosina kun kunto on parantunut niin otan alun varsin rauhallisesti. Luulen, että se on silloin onnistunut juoksu, kun nopeimmat kilometrit tulee lopussa. Silleen että vauhti ei hidastu lopussa, ainakaan liikaa. Välillä tosin mietin, olenko vain tullut laiskemmaksi. Jos aloittaisikin kovemmin, ja katsoo jaksaako pitää minkälaista vauhtia?
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Tarkistin omat sykkeeni tuosta kympin juoksusta, niin keskisyke oli 187 ja maksimi 201. Harjoitushistoriaa kun kännykästä katsoin niin 12.5km on ollut pisin juoksulenkki. Seuraavan kerran kun juoksen tapahtumassa, niin menen kyllä lähemmäksi kärkeä lähdössä. Aikaa tuhraantui siellä keskellä liikkuessa eestaas ja ohitellessa.

Epäilen, etten tule koskaan kokeilemaan tosissaan puolikasta tai maratonia. Aika ei riitä pitkien lenkkien tekemiseen. Lisäksi minulla on työkavereita vanhoja partoja , jotka ovat aikoinaan vetäneet puolikkaan alle 1.20 ja maratoneja alle kolme tuntia. Harjoitusmäärät ovat olleet hirvittävät ja kaikilla lonkat ja jalat paskana.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Epäilen voiko tämä olla edes totta.
Suunnilleen maksimisykkeellä koko matka??
Kaikkea sitä epäilläänkin. Miksi ihmeessä linkittäisin vääriä sykelukemia. Aikoinaan testasin myös kaverini sykemittarilla lukemia, samoja lukemia sieltäkin tuli.

Minulla on ollut aina lahjakkuutena saada itsestäni paljon irti. Se on pääosin fysiikkaa, mutta vaatii pääkopaltakin lujuutta. Joka toki sekin on osittain pelkkää solubiologiaa. Ei siinä sen ihmeempää. Ja tokihan olen SM-finaaleissa juossut muutaman kerran. Alin sykkeeni on ollut 34.

Minulla oli tuona syksynä 5 km:n juoksun maalissa syke 206, se on korkein lukemani ikinä, joten jäähän tuohon noin 15-20 pykälää väliä, kun puolimaratoniin vertaa. Mutta kyllä minusta usein tuntui, että olen maalissa väsyneempi kuin moni muu. Lukemat voivat osittain kertoa syyn väsymykseeni.
 
Alin sykkeeni on ollut 34.

Minulla oli tuona syksynä 5 km:n juoksun maalissa syke 206, se on korkein lukemani ikinä, joten jäähän tuohon noin 15-20 pykälää väliä, kun puolimaratoniin vertaa. Mutta kyllä minusta usein tuntui, että olen maalissa väsyneempi kuin moni muu. Lukemat voivat osittain kertoa syyn väsymykseeni.
No onhan tuossa sitten tosiaan väliä, jos maksimi on 206. Ja kertoohan tuo 34 leposykekin jostain.

Itselläkin on joskus käynyt mielessä, että entä jos juokseminen kuluttaa enemmän kuin vahvistaa, tai että missä se raja meneekään. Maailman huiput saattaa juosta 8000km vuodessa (tai ainakin silloin ennen vanhaan) ja sitä kun jatkaa kymmenen vuotta. No, useinhan tulee juuri loukkaantumisia kestävyysjuoksijoille, ja taukoa.

Hiihto olisi terveellisempi harrastus juurikin nivelten kannalta. Tai jos juoksee niin ei mitään hirmu pitkiä lenkkejä. Toisaalta aika kevyellä askeleella minä ainakin omasta mielestäni juoksen...
Onhan se jotenkin kummallista ajatella, että kuntoilee juoksemalla, mutta samalla se edesauttaisi nivelten kulumista pitkällä tähtäimellä. Mutta eihän tuota oikein tiedä onko näin kenenkin kohdalla.

En lähtisi maratonia juoksemaan, vaikka puolimaraton on mennyt suhteellisen hyvään aikaan. En voi olla ihmettelemättä, miten minua paljon, paljon huonokuntoisemmat ihmiset selviää maratonista ilman että tulee rasitusmurtuma tai akillesjänne kipeytyy tai jotakin muuta. Tai sitten vaan simahtaa sinne matkan varrelle.
Mutta onhan se hyvä, että ihmiset kuntoilee ja on tavoitteitakin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Epäilen voiko tämä olla edes totta.
Suunnilleen maksimisykkeellä koko matka?
Sykkeet ja ominaisuudet ovat henkilökohtaisia eikä nuo lukemat omasta mielestäni mitenkään ihmeellisiltä vaikuta. Juoksin muutama viikko sitten pitkästä aikaa puolimaratonin ja keskisyke oli 166, kun talvella mattotestissä maksimiksi mitattiin 178. Anakynnys on 165 ja tämän yläpuolella syke oli noin tunnin verran. Loppuaika oli vähän alle 1:20. Maratonilla olen aiemmin pystynyt suhteessa hurjempiinkin lukemiin, mutta kisatilanteessa sykkeet eivät jännityksestä johtuen ole ihan todellisia.

Mulla on myös kavereita, jotka juoksevat kymppiä 32-35 minuutin tasolle, mutta menevät lähes koko matkan VK:lla eivätkä kestä yhtään, jos syke menee yli anakynnyksen. Jotenkin tuntuu, että ihan kaikkea ihmisen fysiologiasta ei ole selvitetty ja suhteessa samoilla tehoilla eivät kaikki voi juosta. Sen olen kuitenkin huomannut, että mitä enemmän tekee oikeasti matalatehoista määrätreeniä, sen vaikeampi on kisassakaan saada huippusykkeitä irti, vaikka vauhti olisikin aiempia kisoja kovempaa.
 
Sykkeet ja ominaisuudet ovat henkilökohtaisia eikä nuo lukemat omasta mielestäni mitenkään ihmeellisiltä vaikuta. Juoksin muutama viikko sitten pitkästä aikaa puolimaratonin ja keskisyke oli 166, kun talvella mattotestissä maksimiksi mitattiin 178. Anakynnys on 165 ja tämän yläpuolella syke oli noin tunnin verran. Loppuaika oli vähän alle 1:20.
Niin no en tosiaan ole kovin hyvin sykeasioista perillä, mutta se on totta, että se vaihtelee eri ihmisillä.

Joskus vaan teen kovavauhtista juoksua rankkoja ylämäkiä sisältävällä reitillä, ja siinä mennään ihan maksimisykkeellä. Sitten kun pysähdyn niin lasken sykkeen 10 sekunnin ajalta ja kerron sen kuudella. Siis se on sellainen harjoitus, jossa kierrän 3 tai 4 kertaa 2km lenkin pururadalla silleen että alamäet menen ihan hiljaa, mutta ylämäet ja tasaiset kovaa, oikeastaan täysillä. Kierrosten välillä joku 5 min palautus.
On kyllä jännä miten se syke ei nouse korkeammaksi, vaikka kunto ja vauhti paranee.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Juoksin Helsinki Street Runin 15.8, jossa nivunen alkoi vihoittelemaan. Kaksi viikkoa siitä hölkkäsin semmosen 8 km. Nivunen oli läsnä koko ajan, muttei suuremmin haitannut. Nyt eilen kävin sitten vähän kovempaa juoksemassa. Nivunen kesti tunnin juoksun, kunnes oli pakko vaihtaa kävelyyn.

Lauantaina on kuitenkin puolimaraton edessä täällä Jyväskylässä. Onko mitään vinkkiä, miten saada nivunen siihen kuntoon, että saisi taistelua puolikkaan alle kahteen tuntiin?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Täällä olis myös puolikas edessä lauantaina. Pari vuotta sitten meni alle parin tunnin ja nyt olisi tavoitteena alle 1.56. Hirveästi en ole kuitenkaan ehtinyt juosta, joten haaveeksi voi jäädä tuo. Riippuu oikeastaan hyvin pitkälle päivän kunnosta. Mikään juoksija en todellakaan ole, joten harjoittelu tapahtuu lähinnä muiden urheilulajien avulla. Muutaman viikon ajan kuitenkin koittanut käydä lenkillä useammin, että saisi jonkinlaisen rutiinin vauhdin säätelyyn.

Ajatuksena on vetää eka vitonen rauhalliseen tahtiin ja vasta sen jälkeen alkaa mennä vähän lujempaa. Josko tällä konstilla saisi vähän kropan auki alkuun. Viimeksi juostessa vedin ensimmäisen kilometrin melko lujaa ja se alkoi kyllä kaduttaa melko nopeasti. Muistelisin, että n. 15-20 kilometrit oli harvinaisen tuskaisia. Loppuun sai taas lisää virtaa ja taisi olla viimeinen kilometri selvästi nopein.

Mutta mielenkiintoista on taas lähteä kokeilemaan, että miltä se tuntuu. Tamperetta pääsee juoksemaan edes takaisin, joten mikäs sen parempaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on tullut jonkin verran sotkettua lenkkitossuilla taas, lähinnä ajankäytön vuoksi on jäänyt pidemmät lenkit täysin väliin ja olen pitänyt joka kerta kiinni hyväksi havaitusta 10 kilometrin pyrähdyksestä. Siihen kun mahdollisesti yhdistää muutamana päivänä viikossa lihastreeniä, pysyy treenin ajankäyttö vähän lapasessa ja jää aikaa muullekin touhulle.

Tarkoitus alkaa nyt taas kerran tai pari viikossa ottaa mukaan sellaisia 12-15 kilometrin lenkkejä, ja mikä ettei varsinkin viikonloppuisin sitten taas kunnolla pidempää eli n. parinkympin lenkkiä sekaan, sellaiset on viime aikoina puuttunut aivan täysin ohjelmasta aiempaan verrattuna. Joskus 3-4 vuotta sitten tuli heitettyä joka viikko maanantailenkiksi puolimaratonin verran lähes parikin kuukautta putkeen, mutta jotenkin moiseen ei enää oikein viitsi taipua töiden jälkeen kun on pari muksua kotona jne..

Tässä viimeisen kuukauden lenkit eilisestä iltalenkistä ajassa taaksepäin katsottuna, tasaista mittaa ollaan painettu ja vauhditkin melko pienellä heitolla toisiinsa nähden, tuohon voisi olla paikallaan laajentaa haarukkaa keskivauhtien osalta. Varsinkin jos esim. keväällä meinaa lähteä jotain vanhoja aikoja puolikkaalle parantamaan, niin aikoihin enemmän heittoa ja pituuksiin varsinkin myös monipuolisuutta. Nyt on kuitenkin riittänyt että käy ylipäätänsä siellä lenkillä edes, ei siitä haittaakaan varmaan suoranaisesti ole ollut noita kymppejä nykiä ja onpa taas saanut paikkoja totuteltua vähän aktiivisemman lenkkeilyn makuun.

8.9. 10 km 5,20 min/km
6.9. 10 km 5,22 min/km
4.9. 10 km 5,05 min/km
3.9. 10 km 5,13 min/km
1.9. 10 km 4,53 min/km
30.8. 10 km 5,14 min/km
29.8. 10 km 4,40 min/km
28.8. 10 km 5,12 min/km
26.8. 10 km 5,10 min/km
25.8. 10 km 5,10 min/km
24.8. 10 km 4,56 min/km
22.8. 10 km 5,13 min/km
20.8. 10 km 5,20 min/km
18.8. 10 km 5,09 min/km
15.8. 10 km 5,06 min/km
14.8. 10 km 5,13 min/km
12.8. 10 km 4,56 min/km
10.8. 10 km 5,02 min/km

Katsellaan, mitä seuraava kuukausi tuo tullessaan.

Pitäkää muuten itsenne näkyvillä kun syksy pimenee, mulla meinasi olla tiukka tilanne kun meinasi väkisin auto jyrätä ylitseni viikonloppuna iltalenkillä. Ei mitään hengenvaaraa kun auto paikaltaan lähti, mutta todella yllättävä ja pelästyttävä tilanne kun tuliterä E-Mersu odotteli pitkän ajan paikallaan kaupan pihasta lähtiessään, antaen minun olettaa paikallaan seisoessaan että minut on huomattu ja että väylä on vapaa ilman mitään kummempia aiheita varoa enempää. Sitten kun olin keulansa kohdalla niin jumalauta laittoi tallan pohjaan niin että isolohko vaan jylisi, sain onneksi otettua yhden nopeamman askeleen ja hypättyä etukulmansa yli niin että ns. takajalka vain kolahti vähän puskuriinsa enkä kaatunut maahan saati mätkähtänyt konepeltinsä päälle.

Ensimmäinen ajatus oli oikeasti, että tahallaan yritti minut jyrätä vittuillakseen, mutta äkillinen jarrutus kiihdytyksensä perään ja hätääntynyt ilmeensä antoi ymmärtää, ettei siitä odottelustaan huolimatta tainnut sittenkään katsella jalankulkijoiden varalta ja nostin vaan peukkuni pystyyn hänelle että olipas hyvin ajettu ja kiva pikku temppu siinä.

Kello oli lähes yhdeksän, pimeää oli mutta minulla kyllä heijastimiakin ihan tarpeeksi vaikka toki myönnän, että varsin tumma lenkkiasuste sinä iltana oli yllä. Kannattaa pitää itsensä näkyvillä parhaansa mukaan, ei kannata tulla jyrätyksi.
 
Viimeksi muokattu:
Lauantaina on kuitenkin puolimaraton edessä täällä Jyväskylässä. Onko mitään vinkkiä, miten saada nivunen siihen kuntoon, että saisi taistelua puolikkaan alle kahteen tuntiin?
Ootkos venytelly sitä, kannattaisi useamman kerran päivässä. Ja ehkä burana ennen lähtöä. Jospa se olisi vaan alkumatkasta kipeä, ja muutaman kilometrin jälkeen lämpenee.

Ihan hyvä muistutus tuo heijastinjuttu nimimerkiltä Iker.
Itse autolla ajaessa toivon että kaikilla olisi heijastinliivi tai joku, ja aika paljonhan niitä onkin nykyään. Ostin viime talvena repun joka on heijastava, kun ajan pyörällä.
 
@pot67

Jos maltillisen nousujohteista ja paikkojen toimivuudesta huolen pitävää harjoittelua on laiminlyöty ja tilanne kulminoitunut siihen ettei nivunen ei ole kestänyt kipuilematta n. kympin lenkkiä, ihmetyttää minua suuresti miksi siitä viikon kuluttua pitäisi päästä tuplamatkan viivalle! Minä tunnustaisin virheeni ja nielisin tappioni, laittaisin loppuvuoden aikana nivusen kuntoon, ja juoksisin numero rinnassa sitten ensi kaudella, terveellä kropalla, senkin edestä. Ikimaailmassa en alkaisi minkään buranan voimalla juoksemaan jos ja kun juoksussa on kyse vain hitaan harrastelijan omaehtoisesta huvinpidosta!

Tämä nyt vain tämmöisenä mun kaks'senttisenä. On mulla esim. ollut hiihto-orientoitunut kämppis joka ei osannut juosta ja siten rikkoi polvensa, mutta kai näyttämisen halusta juoksi kuitenkin buranalla niin kauan kun siellä hiihtolatujen ulottumattomissa sen kanssa asuin. Kukin taplatkoot tyylillään. Omaa kroppaani en kuitenkaan kroonisille vaivoille mielelläni alista kun sillä samalla kropalla on koko maallinen taivallus pärjättävä. Luistelevalla nivusalueen kanssa tuppaa olemaan ongelmia muutenkin, vaikka viikkotasolla venyttelee enemmän kuin liikkuu.

Tässä vielä hieman lääketieteellistä läppää nivusalueen anatomiasta:
www.duodecimlehti.fi - VUOSIKERRAT
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Järkipuhetta yllä. Ei missään tapauksessa kannata lähteä juoksemaan. Urheillessa oppii kuuntelemaan kroppaa, ja sitä jos mitä kannattaa kuunnella.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Juoksin Helsinki Street Runin 15.8, jossa nivunen alkoi vihoittelemaan. Kaksi viikkoa siitä hölkkäsin semmosen 8 km. Nivunen oli läsnä koko ajan, muttei suuremmin haitannut. Nyt eilen kävin sitten vähän kovempaa juoksemassa. Nivunen kesti tunnin juoksun, kunnes oli pakko vaihtaa kävelyyn.

Lauantaina on kuitenkin puolimaraton edessä täällä Jyväskylässä. Onko mitään vinkkiä, miten saada nivunen siihen kuntoon, että saisi taistelua puolikkaan alle kahteen tuntiin?

Lähdin kuitenkin viivalle ja sain taisteltua alle kahden tunnin. Nivunen ei kumma kyllä haitannut, mutta muuten oli kyllä mies hapoilla. Kun ei pystynyt kuukauteen oikeen juoksemaan ennen tuota.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Täällä oli kas menestyksekäs puolikas. Lopullinen aika oli 1.54.35, joka on parempi kuin uskalsin toivoa. Tavoitteena oli 1.55 alkuinen tulos, joten tämä oli mieluisa yllätys. Tavoitetta pidin turhankin kovana, kun juoksemassa olen käynyt alle kymmenen kertaa koko vuonna. Muut urheilut kuitenkin näköjään pitänyt kuntoa yllä mukavasti.

Isoin yllätys oli kuitenkin se, että ennen viimeistä kahta kilometriä ei edes hengitys ollut kovin raskasta, vaan juoksu pysyi pirun hyvin kasassa. Jalat vähän kramppaili joka suunnalta välillä, mutta tankata koitin joka vesipisteellä. Hyvin meni kokonaisuudessaan ja ihan pirun tyytyväinen olen. Nyt pizzaa ja olutta palkinnoksi!
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Alisa Vainio juoksi Kullervo Maratonin Joutsenossa aikaan 2.33.24, ja alitti Rio olympialaisten aikarajan lähes 10 minuutilla. Ikää tällä SaiPan kasvatilla on 17 vuotta. Taustoja voi lukea vaikkapa Hesarin kuukausi sitten julkistamasta jutusta.

Tähän tyyliin: "Vainio osallistui Kullervo-maratonille ilman sen suurempaa valmistautumista. Päätöksen osanotostaan hän teki vasta perjantaina."
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oho! huikea aika, varsinkin tuon ikäiselle. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tuloskehitystä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onpas ketju painunut alas... merkki, että lenkkeilykausi alkaa Suomessa olla loppusuoralla.

Kysymys... onko kenelläkään tiedossa laskuria, jonne juoksuvauhdin, painon, matkan (ikä ei mielestäni niin tarpeellinen..) syöttämällä saa tiedon kulutetusta kalorimäärästä, mielellään jopa taulukkomuodossa, eli mistä näkee miten kulutus kasvaa tehon lisääntyessä. Vielä, jos mittayksiköt olisi ilmoitettu eurooppalaisittain, metreinä ja kiloina, aina parempi. Joskus näin aika mielenkiintoisen taulukon, jossa verrattiin miten vauhti ja matka heijastuivat kulutukseen, mutta tuosta jäi tietty puuttumaan paino (oli laskettu muistaakseni 70 kiloisen juoksijan kulutuksen perusteella).

Yritin jo hakea eri sivustoilta, mutta ei löytynyt mitään, johon olisin ollut tyytyväinen.

Muutenkin kaikki mielenkiintoinen netistä löytyvä liikuntaan liittyvä data, taulukot jne. kiinnostavat, joten laittakaa vinkkiä tänne, jos olette moisiin törmänneet, mitä tarpeeksi informatiivisena pidätte. Suurin osa tahtoo olla turhan yksinkertaistettuja... Juoksun lisäksi muutamat muutkin lajit kiinnostavat, kuten esimerkiksi uinti, tennis, pyöräily, circuit-training (vai miten sitä tätänykyä kutsukaankaan..)

Omasta juoksusta sen verran, että reilu kaksi kuukautta olen rakentanut pohjaa joulukuun alkupuoliskon puolimaratonille. Kuukausi aikaa hienosäätää. Etenen hyväksi havaitulla treeniohjelmalla, jossa juoksua 4 kertaa viikossa, kerta viikkoon tennis ja kerta viikkoon palauttava uinti. Juoksulenkit muodostuvat 2x45 minuutin perusvauhtilenkistä, joka paskan nykykunnon vuoksi tarkoittaa 10km/h juoksuvauhtia, jotta sykkeet saa pidettyä kurissa. Kerta viikkoon nyt viimeiselle kuukaudelle 6 x 5 minuutin vedot ja lihaskuntopiiri (erityisesti jaloille ja keskivartalolle siihen päälle), jotta saisin vauhtikestävyyttä edes hiukan parannettua ja kerta viikkoon "pitkä", eli 90 minuutin lenkki. Katsotaan, minkälaiseen "lentoon" (heh) tällä loppuohjelmalla saa itsensä viritettyä...
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Energian kulutus on käytännössä suoraan verrannollinen matkan pituuteen, eikä käytettävällä teholla ole merkitystä. Jos taas kävelet tunnin tai juokset tunnin, on niiden kulutusero laskettavissa keskisykkeestä suuntaa antavasti.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Energian kulutus on käytännössä suoraan verrannollinen matkan pituuteen, eikä käytettävällä teholla ole merkitystä. Jos taas kävelet tunnin tai juokset tunnin, on niiden kulutusero laskettavissa keskisykkeestä suuntaa antavasti.

Kyllä aikalailla juuri näin. muistaakseni pieniä eroja kulutuksessa on kävelyn ja juoksun välillä matkan ollessa sama, mutta ei mitään merkittävää. Ilmaisin itseni siltä osin itseni huonosti aiemmassa viestissäni.

Olen joskus kuullut sellaisenkin nyrkkisäännön, että vauhdilla ei ole väliä kulutuksen suhteen, ainoastaan matkan pituudella. Matkaan käytetty aika ja syke tietysti muuttuu vauhdista riippuen, mutta paino ja ehkä jossain määrin kulutukseen vaikuttava henkilön ikä ovat ns. vakioita samalla henkilöllä. Juuri tällaista taulukkoa/laskuria yritin etsiä netistä, joka näyttäisi kulutuskäyrän lineaarisesti, kunhan nuo muut "muuttujat" ovat tiedossa ja/tai sisäänsyötettävissä, mutten onnistunut enää löytämään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pieni tietopaketti juoksuvauhdin merkitykstä ja vaikutuksesta elimistöön. Näytti ihan asialliselta. Kulutuksesta tuolla ei juuri taideta puhua, paitsi hapenkulutuksesta.
 
muistaakseni pieniä eroja kulutuksessa on kävelyn ja juoksun välillä matkan ollessa sama, mutta ei mitään merkittävää. Ilmaisin itseni siltä osin itseni huonosti aiemmassa viestissäni.

Olen joskus kuullut sellaisenkin nyrkkisäännön, että vauhdilla ei ole väliä kulutuksen suhteen, ainoastaan matkan pituudella.
Eiköhän siinä kuitenkin kulu enemmän kaloreita jos juoksee 20km mahdollisimman kovaa, verrattuna siihen jos juoksisi mahdollisimman hiljaa.
Vaikka kyllä minullakin on se käsitys, että jos haluaa laihtua, niin ne pitkät harjoitukset on parempia. Koska niissä se rasva alkaa lopulta "palaa" kun on riittävän pitkä suoritus.

Toki jos hölkkää 20km vaikka kahteen tuntiin, niin voi olla, että saman matkan käveleminen kuluttaa enemmän. Koska siihen 20km kävelemiseen menee koko päivä melkein.
Tuota onkin tullut mietittyä aika monesti, että montako kertaa kauemmin kestää kävellä joku matka juoksemiseen verrattuna. Juosten kilometriin kuluu 5 minuuttia perusvauhdilla. Paljonkohan menee kävellen? Varmaan 20 minuuttia, voi mennä puoli tuntiakin jopa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juosten kilometriin kuluu 5 minuuttia perusvauhdilla. Paljonkohan menee kävellen? Varmaan 20 minuuttia, voi mennä puoli tuntiakin jopa.
Vai että menisi vajaa puoli tuntia kilometrin kävelyyn, nyt on joko huumoria pelissä tai vähän helvetin hidasta kävelyä haetaan.

Sellainen normivauhtinen kävely lienee n. 10-11 minuuttia per kilometri, riippuen tietenkin mitä kukin normivauhdiksi laskee. Sellaista tarkoitan, joka ei mitään vauhtikävelyä yritäkään olla muttei toisaalta ole ihan sellaista valumista mitä jossain ostoskadulla turistina lompsitaan.

Lenkin jälkeen kun GPS edelleen ranteessa vauhtia näyttää ja viimeiset nurkat kävelee kotiin, muistelisin vauhdin olevan sellaista 9-10 minuuttia per kilometri.
 
Sellainen normivauhtinen kävely lienee n. 10-11 minuuttia per kilometri, riippuen tietenkin mitä kukin normivauhdiksi laskee. Sellaista tarkoitan, joka ei mitään vauhtikävelyä yritäkään olla muttei toisaalta ole ihan sellaista valumista mitä jossain ostoskadulla turistina lompsitaan.

Lenkin jälkeen kun GPS edelleen ranteessa vauhtia näyttää ja viimeiset nurkat kävelee kotiin, muistelisin vauhdin olevan sellaista 9-10 minuuttia per kilometri.
No enpä tiedä... minusta ainakin on monesti vähän turhauttavaa kävellä jotain matkoja, kun kevyesti juoksemalla olisi perillä niin paljon aiemmin. Aika "pikakävelyä" pitää varmaan mennä jos 9-10 minuuttiin kilometrin kävelee.
Ehkä joskus pimeällä voisi käydä urheilukentällä katsomassa paljonko menee aikaa 1000 metriin. Sen kyllä olen huomannut, että olen hidas kävelijä, aina kaikki menee ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös