Romanit

  • 1 486 172
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua?
Onhan näitä urheilumuotoa olemassa, kuten ravit, mutta eipä siinä kauheasti fyysistä rasitusta tule muille kuin hevosille.

Tästä muistuukin mieleen eräs tilanne useamman vuoden takaa Turun metsämäen raviradalta, kun joku kuski, muistaakseni Korven Ilkka, putosi rattailta pääsuoralla, kun hevonen jostain syystä vähän pillastui. Koni lähti vetämään siitä kiitolaukkaa ympäri rataa, ja siinä aidan lähettyvillä ollut romaanimies huusi kovaan ääneen, että hän kyllä pysäyttää sen oriin, kun se saapuu kierrokseltaan taas etusuoralle. No hevonen kun tulee pitkin etusuoraa täyttä kiitolaukkaa, niin eikös manne mene seisomaan keskelle rataa käsi pystyssä, ja huutaa hullun lailla, että seis, seis, seis. Hevonen ei tainnut ymmärtää tuota huutoa ollenkaan, koska vauhti ei hidastunut ollenkaan, oikeastaan vaan päinvastoin. Kyllä sai manne kyytiä ja hyppäsi komealla tiikeriloikalla yli aidan takaisin katsomon puolelle, ennenkin jää hevosen yliajamaksi. Oli manne noloa miestä, kun muut äijät siinä alkoivat kyselemään, että mitenkäs siinä nyt noin pääsi käymään.

Itsellä mitä näitä kokemuksia näistä ihmisistä on olemassa, niin sanoisin että miehistä suurin osa on varsin tavallista porukkaa, tosin aina kauppaamassa jotain tavaraa, mutta ne jotka miehistä ovat ikäviä tapauksia, ovat yleensä pilanneet suhteensa ensin omiinsa jotenkin, ja sitten alkaneet juomaan kaikki rahat, mitkä irti saavat. Sen jälkeen näistä miehistä tulee ikävää porukkaa ketä kohtaan tahansa.

Naiset taas ovat niin ihme porukkaa, että ns. hyviä tyyppejä en taida tietää ensimmäistäkään. Kaikki samanlaisia huutajia ja varkaita nuorista vanhoihin. Muutenkin naiset ovat käytöstavoiltaan niin ärsyttäviä, kuin vain jotkut olla voivat. Jos joku on nähnyt näiden naisten vierailun esim. terveyskeskuksissa, niin eipä siinä paljon jonotusnumerot tai mitkään muutkaan paina, kun rouvat haluavat hoitaa asiansa tässä ja nyt.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
#77 kirjoitti:
Ja hiukan off-topicina. Mustan miehen alun olen kyllä nähnyt IFK-fanipaita päällä Nordiksella.


Nain jokunen vuosi sitten mustan miehen Jokeri-paita paalla ja Jokeri-lippis paassa (yo yo motherfucka-tyyliin) Brysselin yhdella sivukadulla. Havis harmi kylla sellasessa kulmassa kulman taakse, etta en nahnyt numeroa selassa. Ajattelin, etta onko Virmasella noin pahasti laakkeet loppu, mutta kyse tais olla vaan katukredibiliteetin keruusta Brysselin synkilla sivukaduilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua? Toki joukkoon mahtuu kaikenlaisia yksilöitä, mutta väittäisin esim. lukioikäisistä otetussa yleisotannassa fyysisen harrastamisen olevan harvinaisempaa kuin ns. normihärmäläisillä...

Harvemmin romaneja lenkillä, fudiskentällä, kaukalossa tai salillakaan tule nähtyä, eikä tuo keskiverto kadulla notkuva mansoni kovin rotevalta usein näytä, varsinkaan niissä suorissa housuissaan luimistellessaan.
Joitakin romaneja tiedän/tunnen ja sali tuntuu olevan yleisin harrastus. Eiköhän noilla ole hajonta ihan samanlainen geeneissä kuin vaaleillakin, tosin liikuntaharrastus lienee kokonaisuudessaan harvinaisempi aktiviteetti heidän keskuudessaan. Tämä siis niiden perusteella jotka tiedän. Yhden entisen Pohjoismaiden mestarin tiedän heidän joukoissaan olevan, lajina nyrkkeily. Sen mitä olen kuullut, tyyppi on elättänyt perheensä työnteolla koko aikuisuutensa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
sampio kirjoitti:
Yhden entisen Pohjoismaiden mestarin tiedän heidän joukoissaan olevan, lajina nyrkkeily. Sen mitä olen kuullut, tyyppi on elättänyt perheensä työnteolla koko aikuisuutensa.
Ei ehkä ole kyse samasta tyypistä, mutta ainakin muuan Allan Grönfors on pärjännyt nyrkkeilyssä varsin kohtalaisesti.
 

Rocco

Jäsen
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua?
Eikös pokeri oli nykyisin oikein urheilua kun sitä EuroSportilta ja Viasat Sportilta näytetään?

Tosin se ei taida olla ihan samaa pokeria mitä Shellin kahvilassa muutaman mannen näin pelaamassa.
 

hilson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iker kirjoitti:
Varmaan sama kaveri, joka näkyi jossain tv-pelissä kuvissa kuluneella kaudella. en muista missä kyseinen vierasmatsi pelattiin, mutta tumma IFK-fani tunnusti siellä väriä.

Tämä kyseinen kaveri istuu IFK:n kotipeleissä lähes aina E9-katsomossa. Pari kertaa olen nähnyt hänet jopa Kingien joukossa huutamassa. Saattaa olla ihan kausikorttilainen.

Espoossa hän on ainakin ollut fanimatkoilla mukana.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua?

Kyllähän ne miekkailua harrastaa. Oikeat miekat ovat tosin kalliita ja hankalia kuljettaa vyötärömittaisen nahkarotsin alla, joten useimmiten korvikkeena toimii perinteinen Mora.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua?

Olen kuullut kerrottavan, että Kokkolan Palloveikkojen entinen ykkösmaalivahti, mm. Suomen mestaruuden v. 1969 voittanut ja mm. Glasgow Rangersia vastaan seuraavana vuonna Euroopan Cupissakin pelannut Gunnar "Gunu" Isosaari olisi romani. Aktiiviuran jälkeen toiminut KPV:n valmennuspuolella, ilmeisesti edelleen.

Sinipaitainen mies kuvassa keskellä:

http://www.kpv.fi/kuvat/mestarit.jpg
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Simon kirjoitti:
Ei ehkä ole kyse samasta tyypistä, mutta ainakin muuan Allan Grönfors on pärjännyt nyrkkeilyssä varsin kohtalaisesti.

Samoin Riku Lumberg, joka voitti muutaman SM-kullan ja taitaa olla viimeisin kotimainen iskijä, joka on voittanut Amin Asikaisen. Työskentelee poliisina, mutta taitaa olla vaan "puolimanne"..

80-luvun lopulla myös MP:n edustusjoukkueen ringissä oli yksi manne,ei tosin päässyt pelaaman kuin harjoitusmatseissa.

Omalta futisuralta tulee vastaan myös manne, joka pelasi vielä B-junnuissa, mutta myöhemmin mitä olen kuullut niin rikoksen tiet kutsuivat..
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Itse olen ammattini puolesta tavannut parikin liikkuvaa romaninuortamiestä. Toinen jopa oksensi kesken liikuntatunnin alkuverryttelyn. Kaverilla ei ollut näes minkäänlaista peruskestävyyttä, mutta rauhallisesti ottamiseen kehoittamisesta huolimatta hirvittävä opettajalle näyttämisen tarve kyllä löytyi. Sitkeästi jannu veti silti hölkäten sen 800 metriä, vaikka pituutta oli 185 ja painoa varmasti 110. Aika paljon kuudesluokkalaiselle... Siinä oli virkatodistukseen päässyt pujahtamaan pienehkö virhe.

Kyseinen herra on myös ikuisesti koululiikuntapiirimme kuulantyöntöennätyksen haltija. Täräytti kulmahousuissa kuudesluokkalaisten sarjassa 'bout 6 metriä pidemmälle kuin kanssakilpailijansa.

Että kyllä heikäläiset joskus liikkuvatkin.
 

rectum

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua?

Kuuleman mukaan ainakin triathlon on suosittua romanien keskuudessa. Kävellen uimahallille ja pyörällä kotiin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös Rainer Frimankin pelannut joskus Ässien junnuissa? Tämmöistä tarinaa Raikku ainakin takavuosina hänestä kertovissa lehtijutuissa piti yllä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
finnjewel kirjoitti:
Olen kuullut kerrottavan, että Kokkolan Palloveikkojen entinen ykkösmaalivahti, mm. Suomen mestaruuden v. 1969 voittanut ja mm. Glasgow Rangersia vastaan
seuraavana vuonna Euroopan Cupissakin pelannut Gunnar "Gunu" Isosaari olisi romani.

Eikös itse Jari Litmasellakin ole jonkin verran mustalaisverta? Vai olikohan kyseessä joku Välimeren loman tuliainen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Panzerfaust kirjoitti:
Eikös itse Jari Litmasellakin ole jonkin verran mustalaisverta? Vai olikohan kyseessä joku Välimeren loman tuliainen.

Jarin isä (Olavi "Mane" Litmanen) on myös sangen tummanpuhuva mies ulkomuodoltaan. Taustoistaan ei mitään tietoa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Roku kirjoitti:
Eikös Rainer Frimankin pelannut joskus Ässien junnuissa? Tämmöistä tarinaa Raikku ainakin takavuosina hänestä kertovissa lehtijutuissa piti yllä.
Rainer on ainakin todistettavasti ainut vaeltavan kansan edustaja, joka on sairastunut työperäiseen burnoutiin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Iker kirjoitti:
Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua? Toki joukkoon mahtuu kaikenlaisia yksilöitä, mutta väittäisin esim. lukioikäisistä otetussa yleisotannassa fyysisen harrastamisen olevan harvinaisempaa kuin ns. normihärmäläisillä.

Punttisalilla käynti, nyrkkeily ja paini saattavat olla yleisimmät urheilumuodot. Salibandya höntsyharrastuksena pelaavat yllättävän monet, yhden tiedän pelanneen II-divaritasolla länsirannikolla. Lisäksi Oilersin Markus Bollström vaikuttaa romanilta, mutta en tiedä enkä tunne sen tarkemmin eikä mielestäni sillä ole merkitystä. Tosin kaikki puoliromanit eivät pukeudu sääntöjensä mukaan yms. Jääkiekkoilijat onkin jo mainittu varmaan pariinkin kertaan. Jalkapallo ja lentopallo kuuluvat myös ohjelmaan niillä, joita urheilu kiinnostaa, ainakin Porin suunnalla muutamat sielut ovat innokkaita varsinkin lentopallossa.

Kyllä se siellä riippuu yhtä paljon yksilöstä kuin valtaväestössäkin.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Urheilevia romaneja kuulemma näkee päivittäin Nääs-hallissa, ja kyllä Gunnar Isosaari on romani. Ainakin minä voitin vuosia sitten erään tietokilpailun juuri siksi kun osasin nimetä yhden palloilevan romanin.


Terveiisn koo
 

crossari

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC TPS
Koliath kirjoitti:
Pääasiassa aivan helvetin typerä, ja rasistinen ketju. Huomaa kuinka juntteja täällä Suomessa ollaan. 99 % "tapauksista" on vastaavia, joita olen nähnyt ihan "perus"suomalaistenkin tekevän.

Oletko työskennellyt asiakaspalvelussa?

Oma kuvani kyseisestä heimosta kirkastui melkoisesti, kun töiden kautta "sain" olla heidän kanssaan tekemisissä. Muutamia asiallisesti käyttäytyviä tuli vastaan, mutta useimmiten vastapäätä asioi henkilö, jolla ei ollut minkäänlaisia käytöstapoja. Usein vastapuoli alkoi vittuilemaan tai haastamaan muuten vain riitaa, ennen kuin olin itse ehtinyt edes aloittaa keskustelua. Tällaista en muiden asiakkaiden kohdalla kokenut.

Se kansa on vain niin kovin erilaista - sen faktan toteamisessa ei mielestäni ole mitään rasistista. Omilla touhuillaan he kuitenkin aiheuttavat/ovat aiheuttaneet sen asenteen ja ilmapiirin, jonka he mahdollisesti rasistiseksi kokevat.

Sitä saa mitä tilaa.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
crossari kirjoitti:
Se kansa on vain niin kovin erilaista - sen faktan toteamisessa ei mielestäni ole mitään rasistista. Omilla touhuillaan he kuitenkin aiheuttavat/ovat aiheuttaneet sen asenteen ja ilmapiirin, jonka he mahdollisesti rasistiseksi kokevat.

Sitä saa mitä tilaa.

En ole työskennellyt, ja uskon kyllä että asia on kuten sanoit. Ja tuollaisia kommentteja voisi melkeinpä ketjuun sanoakin, mutta ei nyt jokaista "manne-havaintoa" jossa vaikkapa manne on juovuksissa, tai tapellut tms. mikä on täysin arkipäivää koko kansan keskuudessa.

On muuten kaksiteräinen miekka tämä käyttäytymisjuttukin, ihmisten asenteet ja ennakkoluulot ovat helvetin vahvat nimenomaan romaaneja kohtaan, joten ei toisaalta ole mikään ihmekään, että käyttäytyminen on sen mukaista. Satavarmasti myös työnsaanti on romaanille x10 vaikeampaa kuin normimattimeikäläiselle, sama pätee asunnon saamiseen, jolloin romaanit sijoitetaan kaupungin toimesta lähiöihin ja ikäviin elinympäristöihin, ja jos vertaa romaanien käytöstä normidekujen ja muiden käytökseen "samoilla kulmilla", tuskin eroavaisuuksia enää löytyykään, valtaväestöön kun verrataan, niin varmasti löytyykin. Ja tähän ei oikein voi sanoa, että "sitä saa mitä tilaa" yms. koska asenteet ja ennakkoluulot ovat helkkarin vahvoja vaikkapa mistään mitään tietämätöntä romaanilasta kohtaan, joka kantaa syyttömänä Kainin merkkiä mukanaan, ja joutuu kokemaan päivittäin syrjintää, ja helvetin huonoa käyttäytymistä muilta ihmisiltä, onko silloin ihme, että syrjitystä romaanilapsesta kasvaa epäkohtelias aikuinen?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
peruspata kirjoitti:
Lisäksi Oilersin Markus Bollström vaikuttaa romanilta, mutta en tiedä enkä tunne sen tarkemmin eikä mielestäni sillä ole merkitystä.
Markus "Lohjan lahja Suomen säbäskenelle" Bollström on puolikas.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa kulttuurissa on vaan vaikea olla työssäkäyvä ja kunniallinen kansalainen. Perhe painostaa jo pienestä pitäen rikoksen poluille ja jos alat tienata uhkaillaan ja kiristetään rahaa. Itselleni on eräs romani asiasta puhunut. Enemmän itseäni risovat naisromanit, miehistä yleensä näkee kenen kanssa voi tulla ongelmia ja kenen kanssa ei tule.

Silti tuo eläkeasia vituttaa itseänikin. Ei päivääkään ansiotyötä ja eläkkeellä, kun näin virkamiehet pääsevät helpommalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös